IE
Koninklijke Fanfare «Niets zonder Arbeid»
koncerteert te Erembodegem
H SS
Servais Ensemble boeit
met romantische
Vergeten Parels te Aalst
Gelauwerd Singhet Vroo
van Burst wil nog hogerop
Erpe-Mere: een rare familie te Aaigem
'dtmMaÉ
De Voorpost - 17.10.1986 - 5
De Koninklijke Fanfare «Niets zonder Arbeid van radio, televisie en
Ternat en Eendracht» uit Erembodegem heeft de machtige elektronische
eer u uit te nodigen tot het muziekkoncert o.l.v. muzikale mogelijkheden.
Freddy Van Laer, met medewerking van het klari- bestaansredenen van
nettenkwartet «Jean Tastenoe» en het A Capella Jtf r 21011 de
koor Termuren - Erembodegem o.l.v. Marijke Co- ruimd. We aarver"
I ghe te Erembodegem, in de O.L. Vrouw Hemel- Vroeger werd er geregeld
j vaartkerk, op zaterdag 25 oktober 1986 om 20 uur. aangetreden voor het
«Ben unieke kans om de mensen te laten horen en opluisteren van kerkelijke
zien wat we zo allemaal in onze mars hebben» pleit plechtigheden: processies
entoesiaste fanfare voorzitter Re mi Van Vaeren- en Ple°htige Kommunie.
bergh. Hun belangrijke sociale
funktie in de vrijetijdssfeer
Muziek is een waardevol werd ons reeds meermaals feesten, stoeten en plech-
kommunikatiemiddel. Er bevestigd. tigheden opluisteren be-
zijn in Vlaanderen nog heel Wie in een flinke portie staat nog. Maar die is niet
wat dorpen die over een ste- «goede» muziek gem teres- zo prioritair meer. Het
vig muziekkorps beschik- seerd is kan er op zaterdag jongste decennium krijgen
ken. Het kunnen er zelfs 25 oktober een groot stuk kulturele aspiraties en
twee of meer zijn. Praktisch van zijn avond vullen met kwaliteit stilaan meer de
iedere kerk beschikt ook een gevarieerd muziekpro- bovenhand. Tussen de vroe-
over een kerkkoor dat de gramma dat vanaf 20 uur gere kermissfeer rondom
liturgie, jaar in, jaar uit, in de O.L. Vrouw Hemel- de fanfare en de huidige
helpt opluisteren en onder- vaartkerk van Erembode- hoogstaande koncerten ligt
steunen, dat de mensen ge- gem (Centrum) gebracht 0611 hele afstand. Het artis-
voelig maakt voor muziek wordt door de Erembode- Hek verfijnd samenspel
en hen entoesiast leert zin- gemse K.F. «Niets zonder gaat meer en meer pri-
gen. Het is ook wel verba- Arbeid Trouw en Een- meren,
zend hoe ruim de plaats is dracht» o.l.v. Freddy Van Sedert 1985 hanteert Fred
die de muziek er toegewe- Laer, het klarinettenkwar- dy Van Laer naar ieders
zen krijgt in het leven van tet «Jean Tastenoe» en het tevredenheid het dirigeer
de kerk en hoe voornaam A Capella koor Termuren stokje bij «Niets zonder Ar-
hiermee de bijdrage is tot o.l.v. Marijke Coghe. Deze beid». Dank zij de lovens-
bevordering van de muziek- keure musici en zangers waardige inzet van be-
kultuur. Dat betekent ook vergast heel muziekmin- stuur, dirigent en een
dat er op ieder dorp toch nend Erembodegem op 21 vijftigtal aktieve muzikan-
nog een behoorlijk aantal werken o.a. van Orsmanda, ten met dwarsfluit, klari-
mensen zijn die zelf per- Weber, Haendel en Beetho- net, sax-alto, sax-tenor,
soonlijk en aktief musice- ven (fanfare) Grundman, sax-bariton, fagot, bugel,
ren en samen meteen erg Vivaldi en Mozart (klarinet- cornet, trompet, hoorn, al-
veel bijdragen om een ge- ten) en Lotti, Liszt en td, bariton, trombone, tuba,
meenschap te scheppen, Hay dn (koor). bas-tuba, cimbalen, slag-
Ook Erembodegem (Cen- De K.F. Niets zonder Ar- werk, batterie en grote
trum Terjoden) kan bo- beid zoals muziekkorpsen trom wil deze Erembode-
gen op drie muziekvereni- in Vlaanderen, werd ge- gemse muziekvereniging
gmgen en drie kerkkoren, sticht in de eerste helft van nu van de straat naar de
Dat zij er op hulp en mede- de vorige eeuw: 1835. Na koncertzaal
werking van heel wat en- anderhalve eeuw «Trouw Dirigent Freddy Van Laer
toesiaste geëngageerde me- en Eendracht» is ze steeds werd geboren te Aalst op 6
i mogen rekenen erg sympathiek in onze tijd oktober 1945. Hij studeerde
aan de Stedelijke Muziek-
akademie van zijn geboor
testad. Vervolgens te Gent
aan het Kon. Muziekkon-
servatorium en behaalde
eerste prijzen van noten-
leer, klarinet, saxofoon, ka
mermuziek, harmonie,
kontrapunt en fuga alsook
het hoger diploma klarinet
en getuigschrift muziekge
schiedenis. Aan het Kon.
Muziekkonservatorium te
Brussel behaalde hij een
tweede prijs kompositie. Se
dert 1973 is hij solist bij het
Groot Harmonieorkest van
de Gidsen te Brussel en is
nu ook dirigent van de K.F.
«Kunst en Vermaak» te
Aalst. Hij was leraar nan de
Muziekakademie te Aalst,
Roeselare, Tielt, van 1979
tot 1982 direkteur van de
Gem. Muziekakademie van
Jette, koricerteerde reeds
als solist te Wenen, Odense
en Aken en trad op samen
met de gekende sopraan
Hilde De Groote, verbonden
aan de Weense Stadsopera.
Ook het klarinettenkwartet
«Jean Tastenoe» wenkt de
muziekliefhebbers op 25
oktober naar de O.L. Vrouw
Hemelvaartkerk. Dit kwar
tet bestaat uit vier oud-leer-
•Uil
muziekakademie te Tielt)
alt klarinet: Freddy van
Laer
bas klarinet: Eric
Jonghmans (leraar aan de
Muziekakademie te leper).
Deze vier leden behaalden
eerder eerste prijzen noten-
leer, transpositie, klarinet,
kamermuziek en zijn solis
ten bij de Muziekkapel der
Gidsen. Het kwartet wordt
gesubsidieerd door het Mi
nisterie van Nationale Op
voeding en Nederlandse
Kuituur.
Tijdens het muziekkoncert
zaterdagavond laat ook het
A Capella koor Termuren
opnieuw- van zich horen...
Gesticht in september 1944
door Ben Van Lysebeth te
Erembodegem oogstte het Aalst. Met deze receptie werd'het Festival van Vlaanderen Aalst besloten (a).
koor zijn grootste suk-
sessen in de jaren vijftig
met o.m. een uitzending
met het N.I.R. (onlangs
door B.R.T. 3 heruitge-
In 1970 nam Z.E.H. pastoor
J. Houtman het koor over.
Sindsdien verzorgde het
voornamelijk de liturgie in
de O.L. Vrouw Hemelvaart
kerk tijdens de feestdagen.
Tussen 1971 en 1985 was
dhr. Alfons Bourlon koor-
Erembodegem,
willen
klarinet aan het
Kon. Muziekkoncervato-
rium van Gent. Het kwartet
werd opgericht in 1980 en
wil met zijn naam hulde
brengen aan een groot kla
rinettist en pedagoog. Het
kwartet tracht naast zowel
originele komposities voor
klarinetkwartet ook talrij
ke transcripties van klas
sieke werken te brengen.
Een bijzondere aandacht
wordt ook geschonken aan
het vertolken van «vaak ten
onrechte miskende» Belgi
sche komposities. Het
kwartet bestaat uit volgen
de lede:
kleine klarinet: Geert
Defauw (leraar aan de Mu
ziekakademie te Tielt)
Aan muziekliefhebbers ontbreekt het in Erpe-Mere nam men in 1984 deel nnn klarinet B6: Franky
niet, vooral als men de zaak zuiver amateuristisch het provinciaal toernooi in Sarrazijn (leraar aan de
bekijkt. De fusiegemeente beschikt over vier bloei- Katrecht. Dank zij de disci-
ende dorpsfanfares en toevallig is er in de deelge
meenten waar een «muziek» bestaat, tevens een
zangkoor aktief... Een van deze koren werd on
langs gelauwerd met de kultuurprijs van Erpe-
Mere en dan hebben we het over Singhet Vroo van
flurzt, dat toch maar pas enkele jaren geleden
opgericht werd.
De stichting van het koor omgeving. Men vond weer-
was een uitvloeisel van de klank buiten de eigen
kerkzang in samenspraak dorpskern en weldra moch-
met de plaatselijke muziek- ten zij optreden bij speciale
maatschappij. In oktober gelegenheden o.a. te Aalst,
1977 werd hiertoe de basis Strijtem, Leeuwergem, St.-
gelegd onder impuls van de Lievens-Houtem, Herzele
toenmalige onderpastoor en Mere.
Colpaert Met ongeveer een Intussen was de dynami-
twintigtal leden, onder lei- sche dirigent bezig af te
ding van R. Van Herme, wijken van de eerste be
ging men van start en het trachting die erin bestond
was toen de bedoeling uit- liturgische vieringen meer
sluitend de diensten op te luister bij te brengen en
luisteren tijdens de zondag vond hij het noodzakelijk
en de hoogdagen. Men zong om het repertorium met Erpe-Mere. Het koor Singhet Vroo van Burst tijdens een wekelijkse renetitie tic)
opdat ogenblik slechts reli- profane liederen uit te brei-
gieuze liederen die ui ter- den. Deze verplichte verrui-
aard pasten bij de onder- ming betekende tenslotte
scheiden godsdienstige een verrijking voor het
plechtigheden. zangkoor zelf. Het opluiste-
Het slotkoncert van de Aalsterse organisatoren van musici én terecht ook van
lingen van de Heer Jean leider. Het koor werkte ook ^et Festival van Vlaanderen programmeerde het de sponsors van dit koncert
Tastenoe, voormalig pro- mee aan de viering «500 snarenkwintet Servais Ensemble met bijna onbe- (de N.M.B.S. en de firma
foooor- b-'o-.rw jaar gt. Martinuskerk» te kende muziek van 19de-eeuwse komponisten. De Amylu111 n.v.). Ze drukte de
Aalst. cello stond hierin centraal en wie de virtuositeit £°°p .uit ^,at °°kde
In januari 1986 kreeg het kent van Roel Dieltiens, wist dat hem een boeiende
koor een verjongmgsim- koncertavond wachtte. Hij kreeg dan ook waar SÏÏS? «„Site
puls met het aantreden van TO,d, J g "P?™11®?,, fmanoiele
de beloftevolle, talentrijke middelen willen zorgen, die
plinaire voorbereiding en
de volle inzet van allen,
slaagde Singhet Vroo erin
ren van huwelijks- en be- om zich in derde kategorie
iadere koorleider grafeniemieeen "werd aan-
Pas enkele maanden na de gevuld met uitvoeringen
stichting werd Johan De die meer tot de verbeelding
Vos, na het ontslag van R. spreken en lonender zijn
Van Herme, als dirigent omdat het meestal gebeurt
aangesteld. Samen met zijn in aanwezigheid van men-
*ader speelde hij reeds een sen die de muziekliefhebbe- j^,»-
hele tijd bij de lokale fanfa- rij als vrijetijdsbesteding soonlijk eigenbelang maar
te klasseren, een onver
hoopt resultaat maar te
vens een artistieke over
winning en een beloning
van ongeveer 90%. Ook tij
dens de vakantieperiode is
er repetitie, voegt hij eraan
toe, dit om niet te veel te
verliezen. Het repertorium,
dat hij zelf kiest, bestaat
overwegend uit Nederland
se en Duitse liederen; voor-
voor de geleverde inspan- al deze laatste lenen zich
ningen. Hier geldt niet de het best om door koren uit-
wet op het bekrompen per- gevoerd te worden. Als men
re waar hij trouwens zijn gekozen hebben,
eerste muziekonderricht
genoot en er de trompet be- Harde werking
speelde, Johan De Vos wou Zelfs als men zich niet s
wel de inzet van de gehele
groep, een keurige samen
werking met elkaar en met
de koorleider.
echter heel wat meer dan ciaal toelegt om aan wed- In Burst blijkt men die gul-
maar louter in de dorpsfan- strijden deel te nemen, is den regel na te leven en het
lare meespelen en ging les een keurige voorbereiding is wellicht grotendeels
volgen in de muziekschool noodzakelijk Om tot een daaraan te danken dat het
van Herzele en Zottegem. zekere artistieke hoogte op oorspronkelijk parochiaal
Eens daar het voldoende te klimmen, een betrach- zangkoor in enkele jaren
peil behaald, volgde hij een ting van elk koor dat zich- tijd uitgegroeid is tot een
paar jaar kunsthumaniora. zelf respekteert, moet men bloeiende koorgemeen-
zijn muzikale bagage naar een strenge schap. Het aanleren van
zou hij trachten het zang- wellevendheid streven, zon-
°or Singhet Vroo op een der daarom het zuiver ama-
voortreffelijke wijze stelsel- teurisme te schaden, want niet af om in 1988 opnieuw
matig tot een hoger muzi- overdrijving kqmt de zang- aan een toernooi deel te ne-
saal peil te brengen. Zijn maatschappij niet ten goe- men om
stimulerende inzet en ken- de. Het zou een sleur wor- x
nis van de uitvoeringsmo- den en dan is het plezier
gelijkheden van het koor ervan af.
hem om een synthese
vraagt, verklaart hij onver
bloemd: «Waar maken van
hetgeen aan de basis de be
doeling was, nl. de eredien
sten opluisteren en niet in
Coghe SSUiSvï S?"1»* Ensemble b<e rangé pour le violoncelle kunnen mogelijk maken,
roiÉtoeÏÏS,oïïSeT accompagnement de Ze loofde en dankte tenslot-
we kocuieklster islerares m yer3clllll»»de deua violons, alto et centre- te de organisatoren van het
m rWke MS broches van de muziekwe- basse tel qu'ü a été exécuté Dn-k Martenscomité voor
w Muziek reld werkzaam zijn: de vio- par Servais dans ses con- de fijne organisatie Iets
akademie te Aalst en heeft listen Ewa Zylka en Dirk certs"); "Pièces en Concert", waarbij we ons ook eraap-
?ver het ""s' F™s Vos- "ÜMéüg werk van Paui JSÏÏteT S ÜlEI
hit ten v <<L^tai[?." en bassist Maurice Aerts en Bazelaire (1886-1958), naar bijdrage tot het festivalluik
PVhte^^r^°°r erUjn"- leider-cellist Roel Dieltiens. Francois Couperin; "Ada- Gent en Historische Steden
Rt hno^S»mTn Zïeiï Hun situeert gio" van dezelfde Bazelaire SKSSS
het hoogstaand muzikaai ^ich n, de 19de „aar Joseph Haydn; "Fan- S M S Em
srnnenzijn, saterdagavond eeuw. Onder invloed van de taisie sur une mélodie de gïrgïS»Sd en riik Sï
|5 oktober te 20 uusviooltechnische revolutie Frans Schubert, opus 39" ^SSeid^wS
zeker met van Paganini ontstond een van Auguste Joseph Fran- teit. Aalst brengt "slechts"
nieuwe stijl, die men best ohomme 1808-1884); "Con- vier koncerten iS het kader
De Bruyn kan omRchirlJ)'en ™- certant Duo voor viool en van het Féstivai van Vlaan-
taoze gezelschapsmuziek cello op thema's uit "Wil- deren. Het probeert echter
Typerend voor deze stijl helm Teil" van Gioacchino kwaliteit en diversiteit te
zqn o.a. variaties op zeer Rossini, opus 124" van programmeren: Russische
bekende operametodieen of Friedrich Dotzauer (1783- hediren en kamermuziek
volksliederen. In het en- 1860). Allemaal komposi- door vokale solisten en het
semble staat de cello oen- ties dus geïnspireerd qua te- Instrumentaal Sextet van
traal, het noemt zich daar- matiek op beroemde tema's,
om naar de beroemde 19de maar daarom nog niet min-
eeuwse Belgische ceUovir- derwaardig; hoe dikwijls
tuoos Adrien-Franpois Ser- werd deze techniek immers
vais. Naast allerhande niet toegepast door
duetten, trio's en kwartet- grootsten! Muziek waa_„
ten bevat het repertoire zeker heelwat schoonheid
vooral vroeg 19de eeuwse steekt, die een aangename
virtuoze cellomuziek met koncertavond waarborgt,
begeleiding van strijk- Zeker zoals ze gespeeld
kwartet. werd door het Servais En-
Het grootste deel van de- semble.
ze literatuur uit de 19de Wie een beetje thuis iiUW1 110k ocl vikla
eeuw overleefde dikwijls de de muzikale wereld en deze Ensemble (10 oktober) Er
komponist met; daarvoor vijf leden van het gezel- is een behoorlijke spreiding
was zy te zeer gebonden schap beter kent dan alleen in de tijd, zodat het pubhek
aan de modieuze schrijf- van naam, mocht een prima (en dat is in onze streek
techniek van haar tijd en vertolking verwachten. En toch niet zo mimi) o
was zij substantieel te ma- dat werd ook werke-
ger in vele gevallen. Toch lijkheid. Ze speelden met
bevat deze literatuur ook veel zin voor kleur en nuan-
mooie werken en werkjes cering, een grote gratie en
die ten onrechte vergeten sonoriteit, delikatesse
werden: "nu eens char- virtuositeit! Vooral cellist
mant, dan weer schitterend Roel Dieltiens was ui ter-
briljant, vaak ontroerend, aard de blikvanger van het
geven deze blijk van een ensemble; hij bewees nog lul(Uiurac
poot gevoel voor drama- maar een» dat hij op dit kunnen we telkens weer
tiek en ook van een pieten- ogenblik een van de beste meemaken. Ieder kondert
tieloze eenvoud cellisten is die ons landje
Slechts één origineel telt, misschien wel de beste,
werk op het programma, Het pubhek was dan ook in
'Souvenir de Spa, opus 2" zijn nopjes en spaarde zijn
van Servais zelf (1807- dankbaar applaus niet.
1866). De andere werken Ook mw. Borms, schepen
kwamen alle tot stand op van Kuituur van de stad
tema's of melodieën van an- Aalst, spaarde haar lof niet.
dere komponisten: "La Ro- Tijdens de receptie na,
manesca" van Servais ("Fa- waarop ook nu weer alle
het minst, amateur blij
ven». Dit laatste vooral be
nadrukt hij, ondanks het
feit dat hij zijn koor hever
met een beetje meer onder
legdheid op muzikaal ge
bied zou willen zien.
Volgend jaar viert het
zangkoor Singhet Vroo zijn
tweede lustrum en naast
het traditioneel geworden
Paasconcert zal er een ruim
bezet programma uitge
werkt worden. Het wordt
zeker een waardig en
kunstzinnig programma
het Moskouse Bolsjoi Thea
ter (12 september), vokale
en instrumentale muziek
van Telemann en de zonen
van Bach door het Tele
mann Consort en sopraan
Greta De Reyghere (26 sep
tember), koormuziek door
de eeuwen heen door de Ca
pella Concinite van Karei
Aerts (1 oktober) en roman -
tisch-virtuoze gezelschaps
muziek door het Servais
digestie hoeft te krijgen.
De Aalsterse koncerten
worden dan gespeeld voor
uitverkochte of toch bijna
uitverkochte ruimten! Dat
ook de sponsors hierin een
belangrijke bijdrage leve
ren - en niet alleen wat de
financiële inbreng betreft -
wordt op deze manier een
feest (met receptie na) en
geen zoveelste koncert van
de serie! Ook onze geluk
wensen aan de organisato
ren van het Dirk Martens
comité.
(L.)
meux Airs de Danse de 1
JV fin du XVIème siècle, ar-
aanwezigen
waren, zong
uitgenodigd
e de lof van de
zakelijk op het gepaste dat bovendien qua tech-
ogenbhk en vereist derge- nisch vernuft fijn ineenge-
lijk stuk veel ervaring op stoken is. Ook al bestaat het
slagen voor de
tweede kategorie.
In de muziek geldt meer
r-ij-, dan waar ook de regel, hard
eidde tot zuivere en kunst- Het zangkoor van Burst werken en regelmatig oefe-
oüe uitvoeringen. Dit ging wilde daarentegen geen on- nen. Daarom is er elke dins-
Wet ongemerkt voorby aan benuhige vereniging blij- dagavond repetitie in het
«muziekliefhebbers en na ven en ondanks het feit dat gastvrije klooster van
enM?e tijd werden zij ook als de leden toch wat af ge- Burst en koorleider J De
gaatzangers gevraagd door schrikt waren voor het Vos is er fier op dat hii
verenigingen uit de maandenlang repeteren, telkens een opkomst heeft
nieuwe en soms te moeilijke Nieuw Aaigems Toneel is aan zijn derde speel- verzorgde. Uit dank-
muziekwerken, schrikt ze jaar toe en voert gedurende twee weekends de baarheid stelt hij dan een
gekende klucht «Die rare Familie» op. Deze kome- ridderlijke daad die hem
die van Arnold en Bach lokt reeds twee volle zalen veel later 111 deze netelige toneelgebied. Gelukkig was NAT nog maar drie jaar
in het klooster te Aaigem en voor wie er nog; niet bij naaroaterfbed treedt^iLI met
was loont het zeker de moeite om de voorstelling zijn ongehuwde hospita in
van 18 en 19 oktober a.s. niet te missen. het huwelijk om roden dat
hij haar verloren zoon een
Pappenheimer die alle aan- goede naam zou bezorgen.
a iS62® DPnt dacht OP®"*- Het is trou- Enkele uren later sterft het
ÏR t611 wens zijn ,,kindM utt zijn vrouwtje en de latere pro-
zeer humoristisch zonder eerste huwelijk waarvan hij fessor Weber heeft ziin
tot de boerse klucht te hehrv i_7_ öor weDer neext zijn
Mist. Tijdens de hobbytenloonstelling van KWB Sint-Anna kon je belangstellend kijken
naar graveren in glazen voorwerpen (a).
tot de boerse klucht te beho- zelfs am Der het bestaan van „x
ren. Wel integendeel, het is afwist. Deze komt echter de £2^" n aen
een variatie van verfijnde rust verstoren iuist on de t-\«*
humor en levenslustige eerste veriaardae- van ziin °P die mmuer pamek
£2dfn'meroS^mS; tWMde hUWeUjk fYfn"u^s
kelijk door een amateurge- °m dlt feOTt te ko" tw»felen namen met an-
zeischap kunnen bezet en men °°k Weber's schoonou- dere gebeurtenissen wordt
opgevoerd worden Het is ders op bezoek en kost wat de zaak steeds maar inge-
alleszins een lonend toneel- kost moet de onbekende wikkelder. Op die manier
stuk om de niet alledaagse zoon verborgen blijven. Om weten de auteurs ons con-
toneelliefhebber een avond uit de neteü&e situatie te stant aan het lachen te hou-
gezonde ontspanning te &eraken tracht de profes- den in misschien wel ver
brengen Hierin is het NAT sor' met de hulP van gezochte scènes maar toch
zeker geslaagd want tot- vrtend en advokaat, P. gelukken zij erin de gekste
nogtoe heeft het pubüek ge- Wehling. allerhande uit- situaties ten volle te benut-
kregen waarvoor het geko- vluchten te bedenken maar ten om het pubhek tot op
men was: een paar gezellige ^erdoor stapelen de proble- het einde te boeien,
uren doorbrengen dankzij men 23011 no& meer °P- Het toneelstuk is ook nog
het werk en de inspannin- Nochtans boefde dit alle- gekend met de naam «Hoe
gen van eigen dorpsmen- maaJ met want de zaak was ra> 't 18 een jongen» en be-
sen. klaar en volkomen eerlijk, hoort geenszins tot wat
ridderlijk zelfs als men te- men gemakkelijk reperto-
In het kort gezien ruggaat tot de bron: als stu- rium pleegt te noemen,
In feite is prof. Wald. Weber dent logeerde de professor waarbij men zich niet aan
de hoofdfiguur' in het ge- bij een oud ongehuwd groots komisch gedoe mag
beuren maar toch is het zijn vrouwtje dat hem gans zijn bezondigen. Daarom zijn
«onbekende zoon» Fritz studententijd moederlijk woord en gebaar juist nood-
het
niet
was hem aan te zien dat hij
reeds jaren in het ama
teurstoneel aktief is. Samen
met zijn «grootmoeder» Ma-
thilde (Lut Van Melckebe-
ke) trok hij het stuk op
gewenste peil, zonder de
kwaliteiten van hun medes
pelera te minimaliseren
uiteraard, ook al kon aan
bepaalde rollen nog ge
schaafd worden.
Een regisseur van een ama
teurstoneelgroep beschikt
echter over geen regiment
akteurs en kan dus niet al-
kind» (Guido Raes) toch mag men beweren dat
zijn proefstuk. Het ze een vooraanstaande ama
teurstoneelgroep aan het
worden is dat binnen af
zienbare tijd zeker boven de
middelmaat kan uitsteken.
Daarvoor kan hun huidig
regisseur, An toon De
Clercq zorgen, die op tref
fende wijze zijn karakters
weet te kiezen en al het
begaafde in spelers weet te
benutten.
Wie in Aaigem nog een ge
zellige avond wil doorbren
gen kan er nog terecht op
zaterdag 18 om 20 uur en
zondag 19 oktober om 18
tijd kieskeurig zijn. Juist uur in ce feestzaal van de
daarom zijn de verdiensten vrije lagere school in het
van het amateurstoneel zo klooster,
groot want met het (soms jv
zeer) beperkt spelerapoten-
tieel wordt heel wat goed
toneel gebracht thans ook
in Aaigem, waarbij niet al
leen het pubhek maar ook
de akteurs zelf enorm veel
plezier beleven, zonder de
ongeloofde en ongeprijsde
diensten van de schare an
dere medewerkers achter
de schermen te vergeten.
Trouwens al die andere
«onbekenden» hebben voor
een prachtig dekor
Wie uit een gezin komt met
een psychisch zieke en daar
over wenst te praten kan te
recht op maandag 7 november
om 20.00 uur in de zaal De
Epsilon, Sint-Amandstraat 118
te 9000 Gent. Kontakten kun
nen gelegd worden met het
sekretariaat Similes, Groene-
weg 151 te 3030 Heverlee (016/
23.23.82).