WW
I
De rekening: van het kind: (bijna) goed
M
Knappe tentoonstelling
van rijksbasisschool Stekene
Flanders' Photography: Hoogstaand
Mark Braet over
Spaanse poëzie
ssrorgen*van he'seizoen 1986-1987 -Sint- sSbTx zr&z suszïïz J
nodne men Mar=k Braot s»e^—de -geiB de
Omtrent
de Sint-Niklase
kunstschilders
iïs? stdan deze van-1)6
Sr
4
Tentoonstelling kunstschilder Georges Teugels Belfort'Aalst
de SÏÏÏÏS.'ZJS.'S
Es™ dfES—K
De Voorpost - 31.10.1986 - 13
Toneelkring- «Wij» opende Lebbeeks toneelseizoen
«De rekening van het kind» ons vorige week zaterdag in dan ook nergens op. Enig
première gepresenteerd door de Lebbeekse toneelkring pluspunt, leek ons, was dat
«Wij», krijgt in ons evaluatieschrift om in de sfeer te het voortdurend heen- en
blijven slechts een (bijna) goed. Een betere appreciatie weer gedraai op onze stoel,
verdient de Wij-versie van dit stuk van Walter Van den ons de kans bood de me-
Broeck o.i. niet. vrouw in de ogen te kijken
die al geruime tijd storend m» iuu
Pmevaluatie drukt zijn, sloeg hij de bal snoepjes uit hun wikkels rol leek ons trouwens eer- Dorothee Van Keer, Nancy
e ,w° -^Dcaacnt, ontbrak o.i. totaal mis en getuigde haalde en we bovendien der geknipt voor bv. Hilde Dero». Bart Van der Plas,
/li™ i vooral hij van een op z'n minst zicht kregen op de flauwe Huyghens, die er alleszins Jo Van Ransbeke, Peter
na de pauze aan kracht en uitgedrukt, onvoldoende plezante, die al van bij het flink wat meer fond had Ceuppens, Bart Van
orüeiijK venoop. Die man- kennis 1
Zijn broer, Dirk Lissens ^oe zitten. En dat doe je o.i.
kwasi nieuw heeft die 6611 speelster die ook over
vlotheid al wel te pakken en een uitstekende mimiek be
zette een pracht van een schikt, niet aan.
typering neer. Hilde Biese- Voor de figuratie zorgden:
mans, ook nieuw, kon ons Kristel Permentier, Els Van
niet 100% overtuigen. Haar Ransbeeck, Linda Mertens,
.- - van en vertrouwd- begin van de voorstelling kunnen inleggen. Weyenberg en Jeroen De
keerden toen duidelijk, zo- heid met het rijksonderwijs ongepaste opmerkingen zat Gust De Wit bevredigde in Backer.
f-T.°'!gex"SW" T :anJnu: dat was te spuien. de rol van De Vlaemik!
dens het eerste deel van de duidelijk merkbaar, werd Positief anderzijds ervoe- leraar Frans en Engels. Op-
avond, jammerlijk verloren in de oorspronkelijke tekst ren we de inkleding van het vallend goed vonden we de
Kf En de SrstelW DStUk duchti£ ëe- stuk. Reeds van bij het bin- prestaties van Jos Man-
eerder roi^mehg eirf Bepaalde «F°ve> te" nenkomen van het paro- naert, Eddy Van Langenho- aan te merken. Verleenden wordt nog opgevoerd op
g gen ("aar de mening van chiaal kompleks werd je ge- ve en vanzelfsprekend ook hieraan hun medewerking: vrijdag 31 oktober, zater-
sommigen) het ontoelaatba- konfronteerd met een deze van Annie Bosman. Zij Jean Dauwe, Raymond De da£ 1 november en zondag
re aanleunende uitdruk- schoolse sfeer. En het feit kreeg zelfs een open doekje. Backer, Thierry Mannaert 2 november. De zaal blijkt
Kingen en woorden zijn uit ook dat de regisseur erin Jammer genoeg liet regis- Franky Dierick, Pros Coc> dan echter telkens uitver-
slaagde bepaalde akteurs seur Guns haar tweemaal reman, Pierre Moens, Peter kocht.
Techniek
Op de technische uitvoe
ring viel in het geheel niets
Adolf Van Mulders (decor
bouw), William Guns
(decorontwerp), Leo Men-
ten (schildering en be
hang), Jean Dauwe (ge
luid), Eric Heyvaert, Fran
ky Dierick, Thierry Man
naert, Luc Van den Abbee-
le, Johnny Hermans (be
lichting), Monique Mertens
(rekwisieten), Chan tal Ver-
meir, Jozef Van Damme
(grime), Theo Van Hauwer-
meiren (affiche), Hilde De
Saedeleer (regie-assisten-
tie).
'De rekening van het kind>
In de toekomst plant het stadsbestuur van Sint-
Niklaas een tentoonstelling over Frans Van Haver-
maet, beeldhouwer (Sint-Niklaas, 1828-1899), Pie-
ter Van Havermaet, kunstschilder (Sint-Niklaas,
1834 - Antwerpen, 1897) en Constant Cap, kunst
schilder (Sint-Niklaas, 1848 - Antwerpen, 1915).
Mensen die inlichtingen kunnen gevan over werken
die zich in privé of andere kollekties bevinden
kunnan kontakt opnemen met het stedelijk mu
seum, Regentiestraat 65, 2700 Sint-Niklaas. tel 03/
776.07.53.
aktrices naar goeie pres
taties te leiden.
digde.
Vanzelfsprekend, een
neelstuk op de planken
ten dat bestaat uit een de voorstelling verdwenen
opeenvolging van 22 tafere- Amputeerden a h w het
len, is geen sinekure. Het stuk.
gevaar is immers groot dat Wij hadden liever een au-
de minste aarzeling, het thentieke Van Den Broeck Vertolking
meest onnozele technische echter gesitueerd in de ge' Voor de vertolkintr deed de
mankement, het ritme doet paste ruimte en tijd, op de kring een teroS op Dhk
koncSraLverlies resuT dag. ^situeerde, Biesemans, Jo Pieters, Jos
toncentratieverhes resul- gekuiste versie, die een to- Mannaert, Hilde Huy-
teert taal verkeerd beeld schetst, ghens, Emy Van Damme,
Foute aanpak William Guns, dat mochten Els Van den Abbeel, Eddy
In «De reken,™ van hat T66618 vorige pro- Van Langenhove. Annie
kind., zo lezen wein etezoer 2SE-Busman, Niek Dauwe en Vi-
knap uitgevoerde program- ervan ook de zaal als speel-
mabrochure, rekent de au- ruimte te gebruiken Der-
teur af met zijn vroegere gelijke regie-aanpak blijkt
werksituatie In 22 tafere- de voorbije jaren zelfs tot
len beschrijft hij het dage- een mode te zijn uitge-
lijks leven tijdens een groeid. Biedt dergelijke be-
schooljaar in de rijksmid- nadering voordelen o a
delbare school. Op agressie- voor kringen die op een te
ve wijze wordt het Belgisch eng plateau moeten spelen
onderwijssysteem gehe- - dan lijkt ons niet ieder
o stuk zich daartoe te lenen.
Regisseur William Guns si- Het op- en aan gedraaf tij-
tueerde dit stuk, geschre- dens het laatste tafereel van
ven m 1973, in het heden «De rekening van het
Zjjn goed recht. Met deze kind», het rondedansje dat
aktualisenngze mocht de akteurs en aktrices
dan nog niet 100% bena- moesten uitvoeren, leek
met de rug naar het publiek Biesemans, Jo Pieters,
Pierre Van Rossem
1 rlï jfr
ctor Tas, allen vertrouwde
figuren uit de Wij-voor
raad.
Jan Lissens van zijn kant
maakte zijn debuut op de
planken in de rol van Tael-
man, leraar Nederlands.
Hij debuteerde uitstekend.
Niemand zal hem een on
duidelijke zegging of uit
spraak kunnen aanwrij
ven. Integendeel. Beweegt
hij zich nog enigszins vlot
ter over het toneel maar
dat brengt de ervaring hem
wel bij dan groeit hij uit Van vr'Jda9 31 oktober tot en manschap uit, welke een grote grijpen naar oude technieken
tot één van de betere Leb- november 1986, is de bewondering opwekt. speelt hierbij geen kleine rol
Teugefs ^bekroond met een wekkende kollektie
Lebbeekse
^0r^SJ?U9^elSt|9lfS,inhet Teugels is in hoofdzaak gele- soonlijketekentêchni'e'k7diede stèliingrdieplaat^hadln'viër Èe^nietTlSaaa^vfi^rh
Aalst Be,,0r1 16 ?nnoa^ZijntZeer,ijHe,eChJek ku"s,enafZiCohei9enmaakte Europese landen voor Geo^- ning S5ÏÏ-'
T en 9oed uitgevoerde onder- in Brussel en Panjs, werden al ges Teugels is het beslist een kunst, het loont
Georges Teugels manifesteert werpen die hij met veel gevoel zijn werken parelges van au- grote eer, een internationale moeite de elementen tin
zi^ tot een uiterst realistisch voor detail en afwerking in thenticiteit. Van daar een njk parel op zijn rijk palmares denkwereld van i'J
werke^drnkkan^fnif'lder OS0 Zijn meesterlijke palmares zowel op nationaal In de stijlvolle Belfortzaal kan ren kennen. J 6 le"
werken drukken stuk voor stuk beheersing van de clair-ob- als internationaal vlak. men elke daq van 10 tot 12 en
een puur indrukwekkend vak- scuur techniek en zijn terug- Eind vorig jaar werd Georges van 14 tot 18 uur, een indruk-
Zaterdag werd in de Stekense rijksbasisschool, in aanwezigen, dankte haar kennen. zeggen genoeg- groots
aanwezigheid van ondermeer Kultuurminister Pa- medewerkers en zei nog Lof, waardering en verba- prachtig, onvoorstelbaar
triok Dewael, het eerste kunstsalon van de plaatse- 60118 dat dit kunstsalon zo- zing ook vanwege minister wat hier allemaal is samen-
hjke RBS plechtig opengesteld voor het publiek in wat de verwezenlijking is Dewael, die de officiële ope- gebracht, kunst met de gro-
aanwezigheid van tientallen genodigden-kunst- van 6011 droom van haar iaija8 verzorgde. te K, moeilijk te evenaren
minnaar8 en kunstenaars. Het werd een opening Hugo Steenwegen, voorzit- in de toekomst...
zich over de verscheiden- schalige manifestaties en/of en waardering, want men
Direktrice mevrouw De Jaeck verwelkomde de vele heid aan kunstuitingen en feestelijkheden. «Maar», zei is er inderdaad in geslaagd
kunstvormen die hier wor- hij: «Het is de plicht van een om 16 kunstenaars samen
den getoond en noemde kuituurminister om kon- te brengen voor dit eerste
dergelijke kunsttentoon- takt te houden met het kul- kunstsalon,
stelling een konfrontatie op tuurgebeuren. Ook op Door deze grote variatie
hoog niveau tussen kunste- kleinschalig niveau, maar aan expressievormen en
naars en publiek, waarbij daarom niet minder belang- kunststijlen kan zowat ie-
de toeschouwers zich moe- rijk. Mijn aanwezigheid dere kunstminnaar en toe
ten' openstellen voor de moet voor de inrichters dan vallige bezoeker die van
kunstwerken en moeten ook een stimulans zijn.» kunst houdt, z'n eigen
trachten de emoties van de Enkele reakties van men- kunstgevoel terugvinden,
kunstenaars te onder- sen die het salon bezochten G.M.
In slot van Laarne met eregast Johan Laleman
In het majestueuze Slot van Laarne loopt van men er nog mee doorgaan? naast de streng geselek- Hij eksposeerde in Linea
zondag 9 tot zondag 16 november hét grote Vlaam- teerde foto's van het Ont- '83, met een selektie van
8e fotogebeuren «Flanders' Photography». Op 116,1 untmoetingssalon moetingssalon én de zorg- Galerij XYZ. in het Fotocir-
maandag niet. Dit foto-trefpunt is in wezen een ziJn de geselekteerde vuldig gekozen eregast kan cuit '84 van het Filmhuis
drieluik: het twaalfde Ontmoetingssalon van de wei!ken te zien van de diver- misschien pretentieus over- Antwerpen, in Studio Ga-
Vlaamse Fotograten, het twintigste Oroepssalon S SESS?' w'kolken feite kan je even' selwest Kortrijk, in het Mu-
van de organiserende Fotogrnen Tref™int e.. do fotografen. Het selektie- goed stellen dat de Tref- seum van Deinze en de Leie-
«regMt JohM iSlmit kom.tee (CoUette Vander puntleden gewoon kom- streek, in de Brakke Grond
Stricht, Raf De Smet en pleksloos fotograferen. En te Amsterdam voor het En-
Flanders' Photography is hebben aanbiedingen ge- °FBeBem konfronteren. Geef toe: om sorjaar. en werd geselek-
meer dan ooit de meest ge- kregen om werkefte vf£ '5 a68" ko?front?tle te K»"1 m Inbel-wedstrijd
viseerde tentoonstelll^ kopln. anderen zijn dojr S'iSÏTN tOCh d08iS 1986 (le priis)'
van het jaar: met een bezoe- één of meerdere uitgevers SSï.id^??Hv'Swilfl v n publiceerde in Vautier
kersaantal in 1985 van benaderd In Laarne ge- SjSSfL. Ï.P Wüde) Voor dit 20 Groepesalon en maakte «Het tweeUng-
5.300 ia de belangstelling beurt iets Is het jaarlijks «ohttien na- (Trefpunt «bestaat» 19 jaar) paar, Ideaal of illusie?» van
ervoor meer dan uitzonder- fotogebeuren er nog wel w.akronder !wee men- wethe» geen speciale gou- Prof. Piet Nijs.
lijk. Sommige eksposanten weg te denken? Eh kin V nogalomvang- den-kroontjes-foto s g^ Hij toont een twintigtal fo-
rijke inzending. Omdat het maakt Trefpunt wil zich- to's, alle in kleur, 4x5
komitee van oordeel was zelf blijven én eerlijk tegen- inch opnamen met techni-
dat zij integraal dienden over de bezoekers. Moge het sche camera, uitzonderlijk
tentoongesteld te worden ook omgekeerd het geval sterke beelden,
werd beslist beiden elk twee zijn.
panelen ter beschikking te Nieuwkomers zijn Rudy Y.er.,^?kan Laleman
stellen Verstraeten met «Mensen», fckriJ^ Walter De Mulder
De geselekteerden worden Omer Beken met «Gepo-
op de vooropening bekend- seerde Portretten» en... Ro-
gemaakt. bert De Geest: 19 jaar bij
De komplete selektie loont Trefpunt en voor het eerst V6I!f Jn want tussen de
- milhoenen kleurfoto's die
elk uur over de gehele we
reld worden geschoten, zijn
Sint-Niklaas
het volgende: Hij kiest
voor kleur waar het hoort.
Dit laatste is een opvallend
de moeite: sterk geva- eksposant met verschrikke-
u,H.. riëerde, kwalitatief-sterke lijk mooie (kleuren-)foto's
w h kennismakmK met Zuidafrikaanse, Griekse, én soms plezante werken van «Oudstrijders».
Italiaanse, Portugese, Engelse an Ierse dichters in gemaakt door fotografen Verder nog kleur (hoewel.
slechts enkele waardevol.
vxuegere programma 8 is tnans de Spaanse uiverse loiomiiieus. Al- want er is omzeggens Qok in de beroepsfotogra mivmmrmmmmm
poezie aan de beurt tijdens de tweede Poëzie op 'e» het: de aelektie slechte poen) van Fernand f,e Voonü omdatFmen |ioh Stekene. Leuk onderonsje lussen burgemeester Heyse en kultuurminister Dewael na v
Hij is behalve dichter ook kenner van Spaanse niet gemaakt.
poëzie.
met
Marleen
spraakcomputer
ling uit het oog verliest.
Nochtans blijven de wetten
Allicht dé gouden regels «Buiten». John Van Puyvel- grXsche oSto™
voor een ecrliikp hnncr. Hp mat Otarloeinhton r,n„^^ g OpDOUW
voor een eerlijke, hoog
staande foto-ontmoeting.
de met stadszichten zonder
titel, Erik De Wilde met
«Marktkramers» en Her
wig Weets met
reeks «Beestig».
Eregast Johan Laleman
precies dezelfde. Goede
kleurenfoto's blijven goed,
ook wanneer ze naar zwart-
sterke wit worden omgezet. Een
niet te verwaarlozen stelre
gel. Johan Laleman kent
deze regel.
Be belangstelling van Braet Neruda's «Ode aan Frederi-
voor Spanje is al heel oud. co Lorca» op het pro-
Het begon met zijn interes- gramma. Het Groepssalon van Foto-
se voor de Spaanse burger- Daarnaast koos Mark Braet groep Trefpunt
oorteg en de nasleep ervan, voor zijn voordracht heel Organisator van het drie-
laeoiogieen zoals het fascis- wat liefdesgedichten van luik is Fotogroep Trefpunt
Süm:miLmï8me "n ÏÏT" £m,\PT -Sa^las' 9orDo» Fotogroep staat open Johan Laleman woont in
SSm S!" af8 c?muda en voor iedereen die echt in Brugge, studeerde in Gent Opening
Ifenioos en lijnrecht tegen- Vincente Alexandro. fototrrafie erpïntprpqqfvsrH in ar, B
over mekaar. Mark Braet is de gast van zij het beroeps- of wat dari het Stedehik Srts 1)6 vooroPenin& met receP-
VMWVan S?,a^8e d.ichters "Poëzie °P zondagmorgen» ook Zij wensen dus duide- dair Kunsünstituut J® h6eft °P zaterdag
voelden zich betrokken bij op 9 november te 10.30 uur lijk treen eesloten huinta tn 7üti atuHioo 8 november om I7u30,
deze bloedige en ellendig^ in de Cipierage-Oud Paro- Sn ^hebten inoLn fJTnï gastspreker is Marc Van
gebeurtenissen en het ef- chiehuis, Grote Markt 45 te deur voor élke fotoeraaf Koninklhks AkSSm^rn^r Gysegem' docent Fotoge-
tade het pad voor Braet Sint-Niklaas. Enkele ge- ZLT we*" 88l»ad™8' Verder open
«"AT de Spaanse en Latijn- dichten zullen voorgedïa- Xbïemen^ m otSmtoh Oi van zondag 9 tot zondag 16
Amerikaanse poëzie. gen worden door Leeï Ver- SlX verschadeM v^?r
Hij schreef essays, o.m. «Ik meiren. De poëziezondagen stellingen en/of tentoon KASK Gent Jmmivrantpn dag niét' van 10 tot 12 u' en
mijn hand op Spanje» worde» georganiseerd dïor en huntaS wS ng ZT teSe tot 18 u. In de week-
en vertaalde Pablo Neruda's het stadsbestuur op advies SÏÏSfZitüfeiSe ZfZI rtoS» iTS Galeae WimfS e"dB WOrdt 6811 rtIleofilm-
morgen» staat trouwens De toegang is kosteloos. eSn^wfrk^Ek^se"^ SL.1""0^'0 16 S'"Nl" Zh'sfHZ,."0 er0ga"
Stekene. Veel volk op de receptie t.g.v. het kunstsalon (mg)