De grote
en de kleine k
I
Dendermondse Leeuwerckenaers
schitterden met «Het huis van
Bernarda Alba»
Groepsexpo
in De Graal
te Dendermonde
Haydn-koncert in
St. Ludgeruskerk
te Zele
«Farm Security Administration»
te Dendermonde
Mexikaans
sukses voor
Dendermondse
Leeuwerckenaers
iÉi
Het Lokers
Kamerorkest van start
L-Sint-Niklaas
en het prille
huwelijksgeluk...
12 - 14.11.1986 - De Voorpost
Garcia Lorca op zijn best.
De rederijkerskamer «De Leeuwerckenaers» opende het toneelseizoen 86-87 met een
reeks opvoeringen van «Het huis van Bernarda Alba» van Frederico Garcia Lorca. Dit
drama omschrijven als de geschiedenis van een tyrannieke moeder, die haar dochters
de afgrond indrijft, ware een te simpele voorstelling. Garcia Lorca symboliseert als het
ware het Spanje van voor de burgeroorlog: de moeder die haar kinderen meedogenloos
verknecht, het totale gebrek aan positieve gevoelens, de verdrongen maar overal
aanwezige erotiek, de opgefokte frustaties, de bijtende haast, het schijnheilige, de
eeuwige verwachting, de leegte, de afgunst.
In dit stuk rekent Garcia
Lorca, vrouwenhater en ho
mofiel, duidelijk af met het
fenomeen vrouw. In zijn
«Casa de Bernarda Alba»,
dat doordrong tot de we
reldtoneelliteratuur, tekent
hij totaal onsympatieke
vrouwen, waarvoor men
snel het hoekje omdraait
als ze in de geburen ver
schijnen. Dit stuk, waarin
geen enkele mannelijke rol
is voorzien, is een uiterst
moeilijke opgave voor ama
teurs. Het vereist een door
lopende koncentratie en
men moet biezonder veel
aandacht besteden aan het
debiteren van de tekst, ook
al omdat het stuk weinig
visueel uitgesponnen is.
Wel, het vrouwelijk spelers-
potentieel - er verschenen
niet minder dan vijftien ak-
trices op de scène - van de
Leeuwerckenaers heeft
cum laude die «Bernarda»
ten tonele gebracht. Het
viel ons duidelijk op dat
hard werd gewerkt aan dit
stuk en dat regisseur Ver
tongen heel wat tijd heeft
besteed om de karakters
van de vrouwelijke figuren
tot in het kleinste détail uit
te rafelen. Hij is een vak
man van het allerbeste
allooi.
Hij slaagde er niet alleen in
om het plateau oordeelkun
dig te bezetten, maar boven
dien wist hij die zwoele
Spaanse dramatiek, zoals
Garcia Lorca die zo mees
terlijk heeft weten neer te
pennen, op een boeiende
wijze naar het publiek over
te brengen. Gelukkig kon
hij voor die «Bernarda» re
kenen op een stel uitsteken
de aktrice8. In de eerste
plaats gaat ons eresaluut
naar de roetinerijke Marie
Dendermonde. Regisseur Vertonghen en zijn vijftien dames die een schitterende
vertolking brachten van een moeilijk stuk (foto Piet Hermans)
Dendermonde. Heel wat belangstelling voor de opvoering van de Leeuwerckenaers (foto
Piet Hermans)
Louise Stockmans, werke
lijk schitterend als de kei
harde Bernarda. Verder on
ze hoed af voor het grote
talent van Erna Dierickx,
in de briljante rol van de
meid Poncia. Een knap
kompositierolletje van Jo-
sée Steeman als de buur
vrouw Prudencia en uiter
aard het talentrijke ver
schijnen van Rita De Mul
der als AugU8tias. Een ver
rassend sterke Josée Ver-
eecken in de rol van de oude
gekke grootmoeder Maria
Jozefa. Dat de Leeuwercke
naers beschikken over een
stel jongere aktrices werd
onderschreven door de per-
formatie van Hilde Cools als
Adela en van Roos Stee
man, die met veel lef de rol
van de jonge meid etaleer
de. Ook Vera Vertongen als
Martirio bewees dat ze mag
gerekend worden bij de vas
te waarden. Verder gaat on
ze bewondering naar de fi
guranten Mary se Vermei-
ren (Magdalena), Christel
Van De Voorde (Amelia), en
de buurvrouw Marieke De
Coninck, Lieve Pauwels,
Madeleine Tilley en Agnes
De Mulder. Een sober, maar
echt Spaans dekor, naar
een ontwerp van Leo Ver
tongen, werd uitgewerkt
door René Tonnelier, Al-
fons Pauwels, Marc Van
Cauwenberg, Gommaire
Vallé, Pros en Nico Van
Nuffel en Mare Saeys. Jan
Bracke stond in voor de
klankregie en Wim
D'Hondt en Lutgart Ghy-
sens voor de belichting.
Thérèse Dierickx was ver
antwoordelijk voor de kos
tuums en Jaak Verhelst
voor de grime. Mariette
Van Wezemael bracht de
nodige rekwisieten samen,
terwijl toneelmeester Luc
Pieters en koördinator Gui-
do Willems zorg droegen
dat achter de schermen al
les naar behoren verliep.
Kortom een vertoning op
zeer hoog niveau, een rede
rijkerskamer als De Leeu
werckenaers waardig. Dit
Dendermondse toneelgezel
schap zit duidelijk in de lift
en moet, zolang Leo Ver
tongen het voor het zeggen
heeft, zeker geen zwaar
werk schuwen. Het talent is
overmatig aanwezig en in
de groep etaleert een sterke
wil om de hoogste toppen
aan te kunnen. Wie nog
niet in de gelegenheid was
om de Leeuwerckenaers op
hun best te bewonderen,
krijgt hiertoe nog de kans
op vrijdag 14 en zaterdag
15 november, telkens om
20 u. in het VTI, Em, Van
Winckellaan.
abl)
Met een markante groepstentoonstelling opent v.z.w. I>
Vrienden van De Graal haar derde seizoen in de galerij
voor moderne kunst aan de Sint-Gillislaan te Dender
monde.
Deze zeer gediversifieerde expo toont nieuw werk vu
kunstenaars die intussen tot "de vaste kern" van de
galerij zijn gaan behoren, anderzijds biedt de tentoonstel
ling een kennismaking met het oeuvre van kunstena&n
die dit seizoen in ruimere individuele tentoonstellingen
bod zullen komen.
Als een uitloper van de darme, menselijke schouw-
voorbije Sculpturale pre- toneel en peilt er, met grote
senteert de Gentse beeld- intuïtie, naar diepmenselij-
houwer Huibrecht Vas- ke inhoud. Hij brengt
tesaeger een majestatische, kunst die begrijpelijk u
smeedijzeren vogel. Mare voor iedereen."
Kennes brengt emotievolle Bij een rondgang treft
schilderijen in gloeiende men werk van groten als
kleuren, zijn kompaan Bru- Alechinsky en Raveel, Lio-
no Sluydts schildert een- nel Vinche, Godfried Ver-
voudiger maar niettemin visch, Renaat Veris, Joe
weer adembenemend com- Verdegem, Maurice Vac
plex. Johan Deboes blijft den Dries, Roland Topor,
vervreemde figuren neer- Yvan Theys, Walter
zetten. Fred Bervoets, de Goossens, Hubert De De-
Panter-koryfee, is op een cker, Louis Paul Boon
hoogst eigenzinnige ma- Jean Bilquin
nier aanwezig met schilde- Kritische, verhalende te
rijen die men intussen wild keningen
is gaan noemen. Dees De Naessens
Bruyne toont een mees- schilderij van Chris Vanbe-
terlijk figuratief werk veren (recent ter rechtbank
waarover Walter Rogge- met de Cleenex-kruisweg)
man in de Snoecks 87 no- vormen een avant-première
teert: "De basis van alle voor latere tentoonstellin-
kreaties van De Bruyne is gen. Vóór hen komt Walter
zijn virtuoze tekenkunst. De Rijcke vanaf 5 december
Soms portretteert hij ie- met gouaches en keramiek,
mand tot in het kleinste de- "Driemaal, andermaal",
tail, dan weer zal hij alleen zoals De Graal haar derde
in enkele lijnen de essentie seizoen inluidt, valt te be-
De VZW Lokers Kamerorkest is een stichting die al yan fig111ir vatten. Dit zien aan de Sint-Gillislaan
Dendermonde. Niet alleen schilderijen, ook beeldhouw
werk staat er te kijk. (foto Piet Hermans)
van André
vierluik-
geruime tijd in de Ix>kerse lucht hing. Het werd gesticht afstandelijke, we- 55a te Dendermonde,
met medewerking van de Lokerse Academie voor Muziek fr-u, oinri nnv»mh»r on vrü<
en woord, Jeugd en Muziek van Lokeren, het stadsbe- Bruyne 8ieurt zijn publiek zaterdag en zondag van 15
onder de meesterlijke leiding van JXn StK'dï^ m88 op bet bloe"
De I
hoeft
en z'i
eens
René
prate
mens
een
mooi
aan t
Hij Z'
ben i
werk
«De 2
gen
a&n i
Wan
vrag
te ge
de k
aan 1
ken.
ook f
dere:
Duit
nu k
werk
vont
stuur en de stedelijke kuiturele Raad. De groep i
onder de meesterlijke leiding vai - -
teur van onze muziekacademie.
Voor de officiële voorstel- alleen voor instrumenten.
ling was de nieuwe ruime In het eerste «Concerto voor
kerk van Lokeren-Spoele piccolo» trad onze jeugdige
uitgekozen. Pastoor Wil- stadsgenoot Dirk De Calu-
lems, de kerkfabriek en Da- wé op als solist fluit. Hij
vidsfonds Spoele waren ook oogste dan ook samen met
heel bereidwillig geweest zijn medesolist Paul Van
met hun medewerking. En Egghen, cello, een dave-
wat voor zulke kuiturele rend applaus. In de andere
manifestaties in Lokeren nummers traden even ver- Het Haydn-koncert, als sluitstuk van de Culturele daget
niet al te dikwijls gebeurt: dienstelijk naar voor: Hilde op vrijdag, 14 november belooft opnieuw een indrukwek-
ditmaal was de hele kerk Matthys-Pas, viool en Jen- kend hoogtepunt te worden, zowel doorde kwaliteit van
stampvol. Dat wil zeggen ny Van Eetvelde-Stoop de muziek zelf als door de artistieke bekwaamheid van cte
dat het Lokers Kameror- orgel. uitvoerders.
kpst zich voor de eerste Het gebrek aan een moderne infrastruktuur te Zele is een
keer richtte tot een Dubliek y volgende nummers d waarom een jaarlijks konoert in de Sint-
vS m^ dïi 3<iCn£ J0kahSten Ludgeruskerk een traditie werd en tevens een suksesfor-
van meer aan jou perso- En n0emen we 7®
nen. Nu moet er ook wel bij vooreer8t het gemengd
ÏXj'net SS Dit keer koos men voor drie Hoe vaak gebeurt het niet
komen waren van buiten Keheel-18 werken van Josephe dat bij ons jong talent kan-
Lokeren. En feitelijk is dat j? fSSen'Sefïikie ?"yï' fe;racM ™or," sim,kriJ£f °mnadien
wel oen olus-nunt voor Lo- Imkeren met sukses op- den door het kamerorkest grote affiches te verschij-
keren r>e naitoor had ook tree^t' stemmen van An- van Vlaanderen «I Fiammin nen en zelfs bijna onbetaal-
tKwtT-o-H vrvvfnon deoeiiike nemie Moens, sopraan, en ghj» o i v. Rudy Werthen baar te worden voor de ne-
wïSShS 136 -Cantabile- denge budgetten van bet
hinnen te ko- kon(^en de o.l.v Jos Van den Borre en Zeelse koncertleven.
een tameliik liJk8tenf VfT' met de medewerking van de France Springuel, die cello
—ure buitenlucht Voor een ^ien8t^ J. ®°Usten traden gojjaten France Springuel studeerde bij Paul Torte-
SSL ontrodon had direk 00 daarblJ nog op: (oello), Jo Van Eetvelde (or- lier, André Navarra en
teS V^Sfvelde rii^u- Spi^' trOITL en BeatriJ8 1)6 Vo8 <«>- Fournier 118110014
ze trevestigd op een zestal aan Verc^egem' praan), Marijke Pyck (alt), reeds tot deze categorie van
werken van de Venetiaanse Als laatste nummer hoor- Ludwig Van Gyseghem grote internationale vertol-
meester Antonio Vivaldi. den wij dan het «Gloria» (tenor) en Dirk Snellings kers.
De inleider en presentator voor sopraan, mezzo-so- (bas). Ze bespeelt ook een uitzon
van het koncert was Hugo praan, trompet, hobo, koor, De drie geprogrammeerde der lijk instrument: een Ba-
Govaert. Aan het program- orgel en strijkorkest. werken stammen uit die lestrieri uit 1752.
ma moest wel enige wijzi- Na de uitvoering werden de dertig jaar waarin Haydn jD Van Eetvelde kennen we
ging worden aangebracht, solisten en de dirigent in de afgesloten van de wereld ai8 een bescheiden en
1,1VwionM loofrlA Hiih voor ziiri mi zen „w;„r
I
In een organisatie van het Masereelfonds - Dendermonde
loopt van 15 tot 20 november 1986 in het Stadhuis van
Dendermonde een markante tentoonstelling. Onderwerp
is de ellende van de Amerikaanse landbouwersgezinnen
tijdens de grote recessie in de dertiger jaren, vastgelegd
in een vijftigtal foto's.
De Farm Security Adminis
tration werd door President
Roosevelt opgericht in
1935 op het dieptepunt van
de kri8is in de Verenigde
Staten Werkloosheid en
dalende koopkracht zorg
den in sommige steden voor
een noodtoestand. Niet en
kel echte hongersnood, ook
hogere kindersterfte, anal
fabetisme, kronische ziek
tebeelden vormden samen
de ellende waarmee de boe
rengezinnen gekonfron-
teerd werden. Zij werkten
in de koudste temperaturen
of onder de hete zon, ston
den met hun onderneming
bloot aan allerlei natuur
rampen.
De FSA zou deze boeren
redden van verdere ellende.
Rexford Tergwell, direk-
teur van de FSA gaf aan
socioloog Roy Stryker de
opdracht de ellende en de
klachten te registreren, in
kaart te brengen.
Stryker was, als socioloog,
Ford heeft zijn transit serie
uitgebreid met een wagen die
kan worden aangevuld met
laadbak, al dan niet met dub
bele kabine. De transit serie
heeft zes modellen die kunnen
kiezen uit twee versies van
motoren.
reeds vertrouwd met de fo
tografie als dokumentatie-
middel, hij zou het dan ook
gebruiken om zijn rapport
te ondersteunen. De in-
struktie8 die de fotografen
meekregen waren duidelijk
en zelfs wat provocerend:
Stryker wenste dat het lij
den van de getroffen Ame
rikanen zo zou gedokumen-
teerd worden, dat zelfs de
ongelovigen overtuigd kon
den worden. Hij wou niet
alleen plaatsjes over armoe
en'grijsheid, ook de droge,
humorvolle Amerikaanse
moed moest hier en daar
doorschemeren. Kortom hij
wou meer dan feiten, hij
wou vooral mensen tonen.
Gerenommeerde fotografen
werden aangesproken:
Walker Evans, Berthe
Shan, Arthur Rothstein,
Jack Delano, Theodore
Jung, Rusell Lee, John Va-
chon, Dorothea Lange en
andere. Zij trokken het
land in en kwamen met
300.000 negatieven terug.
Uit deze enorme massa fo
to's werd door het Masereel
fonds in samenwerking
met fotograaf Walter De-
mulder een keuze gemaakt
van 50 foto's. Zij werden
tentoongesteld in het Stad
huis van Dendermonde met
medewerking van de plaat
selijke WV? De vernissage
heeft plaats op vrijdag 14
november om 20 uur. De
algemene inleiding wordt
gegeven door Norbert De
Batselier. Walter Demulder
zal dieper ingaan op de fo
tografische waarde van de
werken. De tentoonstelling
is gratis te bezichtigen van
15 tot 20 november telkens
van 10 tot 12 en van 14 tot
18 uur. Tezelfdertijd zal
permanent het programma
«Uitgeboerd» (Panorama
van 24 juli 1986) op video
vertoond worden.
dit door de gedwongen af- bloemen gezet en bedacht
wezigheid van een solist niet een 4
Iwein D'Haese, fagot. De applaus,
eerste drie nummers waren
Het NVKT, afdeling Oost- en West-Vlaanderen, toog
op uitnodiging van het Ministerie voor Kuituur,
naar Mexico waar in Mexico-City een vertoning
werd gebracht van «Het esbattement van een Appel
boom» van Herman Teirlinck. Deze eenakter werd
geregisseerd door Leo Vertongen, tevens deken van
de Kon. Rederijkerskamer «De Leeuwerckenaers»
uit Dendermonde. Van de elf akteurs waren niet
minder dan vier Leeuwerckenaers geselekteerd n.l.
Erna Dierickx, Rita De Mulder, Pia Vertongen en
André Pauwels. Aan dit Internationaal Festival voor
Amateurteater namen ook toneelgezelschappen uit
Duitsland, Italië en Estland deel. Het werd een totaal
sukses in zover dat de aanwezige kuituurafgevaar
digde van Moskou het NVKT heeft uitgenodigd om
volgend jaar ter gelegenheid van het Theaterfestival
van Estland aldaar een vertoning te verzorgen.
Alhoewel het Esbattement van een Appelboom een
visuele parodie is werd voor een verklaring in het
Spaans gezorgd. Erna Dierickx, die de rol vertolkte
van verteller kreeg de opdracht om het Mexikaanse
publiek voor te lichten in het Spaans. Dat het vrij
vlot verliep wordt onderstreept door het feit dat een
paar Mexikaanse toneelgezelschappen gevraagd
hebben om een Spaanse vertaling van «Het Esbatte
ment van de Appelboom» te bezorgen.
dus voor zijn reizen zjjdig man, aktief als kóm-
minutenlang naar Londen, die mogelijk ponist, beiaardier, orga-
werden omdat de hofkapel njgt, pedagoog
J.V.L. door een niet-muzikale jos Van den Borre bouwde
zoon en opvolger werd ont- sedert 1960 het mannen
bonden. koor van de Gentse St. Pau-
m fi a «T»ïi M«I Fiammmghi» onder lei- lusparochie uit tot een uit-
X 11 l-OlIlX-IN ljKlclctS ding van Rudolph Werthen zonderlijk en intematio-
begeleiden vooreerst Fran- nnni geroemd gemengd
ce Springuel in het beroem- koor: Cantabile,
de oello-conoert in D uit Rudolf Werthen, die ooit
1?83. optrad te Zele als prijswin-
Hiema komt de religieuze naar voor viool van de Ko-
muziek ruim aan bod en njuguj Elisabeth wedstrijd
"Sex?... Nee, merci!..." ia een daverend blijspel van ^met^ÏÏotef vSr
het duo Anthony Mariott en Alister Foot. vierstemmig, gemengd Vlaanderen «I Fiammin-
Alléén aan de in het oogspringende titel en de koor en orgel uit 1787: Ex en8embie bespeelt
daaraan verbonden fantasierijke veronderstellin- Sion. Voor de vertolking enkei uitsluitend in-
gen is het zeker niet te danken dat het stuk een zorgt Cantabile uit Gent 8trumenten van oude Ita-
wereldsukses werd. Met een attraktieve titel alleen met Jo Van Eetvelde aan meesters, het be
schrijf je immers geen kasstuk zoals dit. het org®1 en onder lei- ataat ook stuk voor stuk uit
ding van Joe Van den Bor- winnaars Qf luareaten van
Het stuk is ook erg goed krant, want elk financieel re' belangrijke nationale en in
geschreven en dat betekent: steuntje is welkom. Maar JQNQ TALENT EN temationale muziekwed-
een origineel verhaal door- gpoedig blijken Gilbert en GEVESTIGDE REPUTATIE strijden
drenkt met goed uitge- Fabie met een heuse porno- Voor de vertolking zorgen De Zeelse kultuurdagen
werkte situaties en vlotte, firma te doen te hebben. vier veelbelovende, talent- zijn er eens te meer in ge-
geestige en dubbelzinnige Om van alle viezigheid af volle solisten: Beatrijs de lukt om met dit Haydn kon
dialogen. Het stuk is daar- te raken en Gilberts Vos (sopraan), Marijke eert de muziekliefhebber
aan rijk, rijk aan vakkun- nieuwsgierige moeder op Pijok (alt), Ludwig Van Gij- van de klassieke muziek
digheid. Vakkundigheid is afstand te houden, is elke seghem (tenor) en Dirk een enige avond aan te
de eerste én enige vereiste hulp meer dan welkom, Snellings (bas). bieden. Reno
om goed theater te schrij- zbIIb die van meester-klun- -
I
Aals
ven én te laten akteren door gelaar Danny Verslechten. .j
een gezelschap dat op een "Sex?.. Nee, merci!..." JLVOJLcIHCI ÜOOFlS 611
behoorlijk peü staat. met; Gilbert Van Pouck, Fa- ---
KNS-regisseur Guido bie Van Gaase, Lea De Lan- B©Ft POD6116r 111 WlCXlGlGD
Mae remans heeft het werk noye, nanny Slimbroeck,
hertaald naar de typische Dries Cap, Jean Grisar, Mi- Zaterdag 29 november zul- Deze poëzienamiddag, on-
speelstijl van toneelgroep rjam Verlaeckt, Diane Boel, len de dichters Roland der de titel «Gedichten van
Tijl in Sint-Niklaas. "Sex? Charles De Coninok, Willy Jooris en Bert Popelier bekend en onbekend ta-
Nee, merci!...", gespeeld in De Greef en Nico Deleu. Op- voorlezen uit en diskussië- lent», is een idee van wijlen
het zuiverste Sint-Niklase voeringen: zaterdag 29 en ren over hun werk in Den krantenmedewerker Mar-
dialekt, garandeert een zondag 30 november en Boterhoek te Wichelen. cel Van Hauwermeiren.
lachrijk avondje uit. maandag 1 december, tel- Moderator bij dit gebeuren Na zijn plotseling overlij-
kens te 20 u. in de stads- is de Berlaarse kunsthisto- den besloot de Kuituur-
In t kort schouwburg te Sint-Ni- ricus Marc Van Gysegem. kring Berlare zijn werk
Voor het jonge echtpaar klaas. Voorafgaand aan deze poe- voort te zetten.
G. en F. Vercammen ligt tische namiddag, kunnen
het prille huwelijksgeluk Kaarten: 140 fr. (cjp en amateur-dichters uit de (Poëzienamiddag aanvang
onbetreden voor hun voe- +3-pas en groepen 120 fr.). streek hun werk ten gehore 14 uur. zaterdag 29 novem-
ten. Hij is een bankbedien- Voorverkoop: stadsschouw- brengen. Hiervoor hoeft b01". Den Boterhoek, Boter
de op weg naar "het grote burg, 03/776.35.75 en op men enkel zijn werk, in 2- hoek 28, Wichelen. Dien-
geld". Zij is jong en ze wil het sekretariaat, A. Cap, voud, tijdig in te zenden ters en liefhebbers van har-
wel wat. Ze reageert dus op 03/776.31.47. naar Den Boterhoek, Boter- te welkom. Toegang
een advertentie uit de (wdq) hoek 28, 9298 Wichelen. gratis).