Stadhuiskoncert in Dendermonde Tweede Jazz-aperitiefkoncert met Diva Smiles in Zele Wie is m'n man? Wie m'n minnaar? vragen de Iverlingen zich af Lebbeekse Koninklijke Harmonie St.-Cecilia viert korpsfeest (Voor God in de Evenmens» lamme brengt Het Souterrain» Boogie Boy his Woogies Vivian Bogaert De Voorpost - 21.11.1986 - 11 Naar een nieuwe traditie... Op woensdag 26 november 1986 te 20.00 u. wordt in de Ros Beiaardzaal van het stadhuis te Dendermonde een hoogstaand klassiek koncert georganiseerd door de Stedelijke Dienst Kuituur en Toerisme. Als blikvangers treden op André Van Driessche, wellicht de beste Belgische hoornist samen met een befaamd hoornist uit de U.8.A., Herbert Spencer. Zij brengen werk van L. Mozart, O. Van Eechaute en P. Dukas. Het Gymel-ensemble, onder leiding van Dirk Vermeir, zal een gevarieerde selektie brengen uit hun rijk repertorium met o.a. werk van O. Lass us, E. Widmann, T. Susato, Gershwin en A. Copland, e.a. het tweede deel van het programma zal het Brass-ensemble Arioso de aanwezigen vergasten op werken van o.a. T. Huggens, A. Waignein, R. Binge, R. Heath, Cole Porter, e.a. Met dit nieuwe initiatief willen Herbert Spencer Op het repertorium staan wer- u uursc epen Maes en Hoornist en docent aan Bow- ken van klassieke meesters, Zijn m ewe ers van de stede- |ing green state University stu- traditionnals en hedendaagse I d enst cultuur en toensme deerde onder |eidj VQn muziek. een meuwe tradibe in het leven Reynolds en Milan Yancick. roepea Het hgt ,n de bedoeling Studiegenoten van hem waren Arioso verzorgt aperitiefcon- om nevens de aperitief- de bekende solisten Howard certen, vernissages en avond- kiosk-koncerten in het toer.s- Hanson, Frederik Fernell, A. vullende programma's. Arioso tóch seizoen ook tijdens het cl de Rol|er Na 4 verzorgde in haar korte be- Vnterseizoen een tweetal klas- hoonvsoBs, verb„nde^ ,e zijn -Stadhuiskoncerten. te gewees, aan de U.S. Coast programmeren. Guard Band, studeerde Spen- Het koncert van woensdag 26 „r ve,der aan het Ithaca Col- narember a.s. beiooft hiertoe j Hij ffeedt ap met verschil- ten schitterende aanloop te lende symfonische orkesten, is vrij snel een gewaardeerde Kost^T™ ?r U gast op clinics, concertwed- pert kosten lOOfr. strijden, studiedogen, is gast- solist bij diverse bands en or- staan drie concerten waarvan twee te Wetteren en één in Uitbergen. tonvang 20.00 u. kesten. André Van Driessche, hoorn fessor Koninklijk Vlaams Het Gymel-Ensemble liekconservatorium, Brus- Solist Hoorn Philharmo- :h Orkest van de B.R.T idré Van Driessche werd ge- e Gent in 1936. ij studeerde aan de Konink- Na het zeer suksesvol optreden van het ensemble van Mare Matthijs en Dirk De Caluwé tijdens het vorige konoertseizoen, was het voor de Zeelse Concertvereniging een «must» om opnieuw uit te kijken naar een jazzformatie op hoog niveau. Een Mn zlkon-konoert in het eerbiedwaardige Gentse Muziekconservatorium bracht op het spoor van een nog jong, maar sterk geïnspireerd jazzkwintet dat zich Diva Smiles noemt, anagram voor Miles Davis. Hun muziek klonk fris, dynamisch en eigentijds en toch verbonden met de rijke jazztraditie, vooral uit de jaren '00 en '60. Er straalde een enorme energie uit van deze musici, een warm gevoel in plaats van de kille, intellektualistische benadering of de schizofrenie die sommige «hedendaagse» experimenten kenmerkt. Even voorstellen raar van John Coltrane, eert met een speciale oom- Leader-pianist Kris Defoort Sonny Rollins en Miles positie van Dennis Luxion, is een Bruggeling met een Davis en past dus uitste- de leermeester van Kris De^ klassieke opleiding (eerste kend bij Diva Smiles. foort, die ons onmiddellijk prijs voor blokfluit) die in Hij volgde stages in New zal onderdompelen in de 1982 «ontspoorde» en defï- York met Joe Lovano en hard-boptraditie. nitief de jazzrichting koos. Jazz Clayton. Daarop volgen eigen kom- Tijdens het volgen van een Erwin Vanslembrouck posities van Kris Defoort. «Séminaire du Jazz» te Luik speelt onder meer in het Een prachtige blues opge teerde hij de Amerikaanse BRT-Jazzorkest en in de dragen aan Dennis Luxion, pianist en komponist Den- Act Big Band van Felix tegelijk refererend n««r nis Luxion kennen. Simtaine. Thelonious Monk. Deze heeft zijn verdere evo- Philippe Aerts is een van de Een tweede nummer waar- lutie als jazzpianist zeer meestbegaafde jonge bas- in de ritmiek van Miles Da- sterk beïnvloed. sisten op dit ogenblik: hij vis pertinent opduikt, doch Kris richtte een kwartet op kan een prachtige sonori- zonder de trompet, waarmee hij eerste prijzen teit ontwikkelen, is een in- Dan een ontmoeting met won op jazzconcours in Me- ventief en uitstekend bege- Herbie Hancock in «Spring chelen en Verviers. leider. Lips» en tenslotte een Daarna ontstond Diva Smi- Hij startte als zestienjarige gloednieuw «One minute les- al in diverse Dixielandfor- feeling». Onlangs verscheen een eer- maties. Diva besluit met enkele ste elpee (Armèges LPG Zijn leermeester, de beken- jazzklassiekers, doch ge- 8391 die tmnwpns iun rto rnHroobf v, Het Gymel-Ensemble werd op- 9pTSK?5da? 23 november is Tsinghen Blyde' uit Grim- De harmonie heeft gericht in juni 1984 en bestaat H*™*"® uit leden van Dendermonde en *an de jaarhjkse w Zele Het koor staat onder de rmg van haar Patroonheih- bariton by de harmonie. gramma achter de rug ren naar de t> leiding ven Dirk Vermeir. Het ^^.^et^als d_e Na^mis^ermg wordt een gepunt van dit andefl ïïS minge, dat onder de leiding voorbije twaalf maanden al- ^wenf aan. de de Belgische pianist Char- bracht op hun eigen origi- Cecilia aan de jaarlijkse vie- staat van Pierre Mertens, weer een vrij druk pro- ^assaT verkrygbaarzyn. les Loos, deed hem evolue- nele en sterk gestruktu- de harmnnio k*Gino Lattuca, van Italiaan- ren naar de bebop en mo- reerde manier. programma van het koor is von§e 1fxm v?rmt dit feest bezoek gebracht aan enkele maal suksesvolle jaar was Felix Simtame, de «vader» Gratis jeugdkaarten zeer gevarieerd en bestaat zo- f®n aan de ve- leden-herbergiers. Te 14 u. ongetwijfeld het feit dat de vanWaalse drummers. Zoals vorig jaar wordt een t Muziekconservatoria van we) ujf profane als re|iaieuze ®n cü® tlJden8 het voorbye wordt in zaal Ons Huis het Koninklijke Harmonie St - i? ""S"0??. jazzwereld. zorgt m de groep voor een extra-inspanning geleverd V,? ^twerpen waar hij werken, gaande van volkslie- krachten Massieke Cecilia-feestmaal Cecilia op 2 maart jl. te Leu- Sl,^,^®m" overweldigende. barokke voor de Zeelse jeugd. In de :h.llende Eerste Prijzen be- derer1( gospe,s s jrjtuQ|s hebben besteed aan het geserveerd. Tijdens dit ven tot Belgisch kampioen 811 ^wkracht. secundaire scholen worden 'te- tot werken VQn Pa|estrina en voortbestaan van de 201- feestmaal brengt voorzitter in uitmuntendheid werd be- P" onbetwistbaar de gratis kaarten aangeboden 19-jcrige leeftijd was hij Brahms jarige muziekveremgmg. Frans Moeyersoon het tra- kroond. Een 'uitmuntende' klassieke °Plei" rykste ervaring, daar hij al aan de studenten van de Is solist bij de Philharmonie Het eerste hooqtepunt van dit ^aditiegetrouw start het ditiegetrouwe wel- prestatie. '®er8te. P1^8 yoOT in 1954 in verscheidene hoogste klassen, die zich A~" inco L nog jonge koor was een zeer feest reeds °P vrijdagavond komswoord, presenteert se- Vermelden we nog in de mpet) en speelt trou- jazzformaties speelde. ook muzikaal willen vor- S1 nnvflmhpr Tlar» 'frmrtf Ha lrMfamn ixnil» lf«a u.i wono nAff Ka, Kn« T",1_ —21 J- a i Antwerpen. In 1958 be- wide hij met de grootste on- gewaardeerde kerstevokatie te ï1 november- voert de kretaris Willy Meert het rand dat het eerstvolgend 8L5Ï d® Amerikaanse men en verrijken, ïrscheiding de Eerste Prijs op Berlare Dendermonde Lede harmome vanaf 18.30 u. jaarverslag, worden nieu- 'Kunstkoncert' niet zal Nationaal Orkest drummer Stu Martin werd Dit initiatief zal hierna nog s Internationale Solistenwed- Jja- een muzikale rondgang uit. we instrumenten overhan- doorcaan'on de traditie^ en h.et Symfonisch Orkest hij in 1989 professioneel, eens herhaald worden voor i0wi0„ „or, van de B-T B.F. Sindsdien begeleidde hii een «klassiek koncert. |tr,,d te Turnhout. In 1959 was Dit voorjaar werd het ensemble H<*>£tepunt van de viering digd en krygen tromme- trouwe eerste zaterdag van vTl?Dl*Lw Sindsdien begeleidde hy een «klassiek koncert. s eerste solo-hoornist b.j het uitgenodiqd door het «Mönner- valt eohter op zondag. Te 11 laars Fedekam-eretekens de maand maart, maar wel Efwm Vanslembrouck is taüoze jazzgroten op festi- Wie volgt ons voorbeeld? wjgdorkest Koningin EJiso- yesangverein» uit het Duitse ,™"11 m de dekonfl,e uitgereikt. Midderwijl is er (omwille van de Krokusva- m®uw in de groep. vals en koncerttournees, Muziekvrienden van zeven th, onder leiding van Franz Kürten Tiidens de muzika|e O.L.Vrouwkerk een eucha- vanzelfsprekend ook tijd kantie) op zaterdag 14 volgt als sopraan- en onder meer Rhoda Scott, tot zevenenzeventig jaar (of idré Van 1960 tot 1965 hu|de an d Dendermondse ri®tieviermg opgezet. De om een gezellige babbel te maart 1987 tenorsaxofonist Pierre Toots Thielemans, Chet ouder), kom eens luisteren telde hij als hoornist bij het koren aan de oS^en t^on Plechtigheid wordt opge- slaan en zich te ont- Vamna op, die momenteel Baker. naar Diva Smiles en ga merorkest van de B.R.T., or- djck|ter Herman Roelstraete - luisterd door det koor 'Deur spannen. (pvr) m de States verblijft. We kennen hem ook als op- daarna met een brede «smi- woorin hij tot 1977 de op l3 ótMba in de Q„ze. Kte von solo-hoornist zou Lieve.Vr0uwekerk - leverde KG^I-Ensemble telt onge- ■rt 1968 is hij tevens solo £®d koor ®®n fel °P9emerkte Comédie frangaise te Denderbelle Aan deuren die om de haverklap open- of dichtgeslagen worden, deuren die plotseling als gast-solist en leider HrZH °P snakkende of verbaasd kijkende gezichten, geen gebrek Master Classes en Hom Veretraètenhet ,Denderbflle8e Qüdenhuis. De plaatselijke Jible von Theo Mertens. Hij veer 45 leden 1 tolnjke concerten met het Jean Louel. In 1967 sticht- Brass-Ensemble Arioso» Ihij het Belgisch Hoomkwor. He| Arioso waarmede hi, grote sok- werd opgeHch, 0^jeI het im. "'nz0" 2>9s,en t""™"- puls von z« personen uit onze v '|l t.a streek, naar een idee gelan- k solist bod h„ op met toln,k. ceerd door Robe„ Von Jkesten ,n Duitsland Frank- WicWen 'jltaké Span^, Israel, Yoe- ïerdere uitojw h|ed. dav». Hi, is vooral zee, ge- de in Willy j c, Ycianueieti un Wichelen, inde Verenigde Stoten. Etienne Winn(, u|f Led 1980 was h,| eveneens te André La ui, Bef|<Jre bi, het First European Jos ui, i-5ymposium te Trossin- knmn (D.B.R.). amp" faam als hoornist drong De oprichting ervan gebeurde 'eens door in het Verre in november 1985. iten waar hij recitals gaf te De samenstelling van het Kong en Manila (Filip- brass-ensemble Arioso bestaat uit overwegend jonge ge- 1981 zijn reeds recitals en schoolde muzikanten die een ister Classes geprogram- goede, zoniet uitstekende mu- ird in Taiwan, Hong Kong, ziek back-ground hebben, [ilippijnen en Korea. Is 1976 is hij professor aan De oorspronkelijke zestien pio- Koninklijk Vlaams Muziek- niers zijn intussen aangegroeid iservatorium van Brussel. tot 27 vaste leden. Jazz was al heel vroeg een richter en bezieler van de le» van tevredenheid op- passie voor hem en hij scha- Act Big Band. nieuw de alledaagse proble- kelde dan ook na zes jaar men te lijf klassieke opleiding over op Origineel repertoire Er bestaat geen goedkopere deze muziekvorm. Diva brengt vooral eigen levenselixir dan muziek! Hij is een groot bewonde- muziek, doch start het kon- J. Thijs rederijkerskamer *De Iverlingen' zette er immers de première voorstelling van 'Wie is m'n man. Wie m'n minnaar?' op de planken, een typisch Franse komedie van Claude Magnier, specialist in dergelijke lichtvoetige, luchthartige, maar eigenlijk 'onbenullige' stukken, die echter een hoge amusementswaarde bezitten en het bij het grote publiek steeds doen. De Bellese versie, geregis- personages in een dermate we Etienne Van der Meeren seerd door Raf Reymen, hoog tempo - knap van de in de hoofdrol - Alfred - vertoonde overigens alle regisseur en vanzelfspre- aan het werk. Etienne 'uit kenmerken die het genre zo kend van de bezetting - van de Watertorenstraat' eta- Lebbeke. De Iverlingen uit Denderbelle zorgden weer voor een schitterende vertoning genietbaar maken: een de ene komische scène in de leerde daarbij zijn reeds ge- (G. Breckx) °og> maar lichtvoetig tem- andere, klopt bovendien de noegvaam bekend atkeerta- t°e" timil'e' dat f.,*18 lent, maar jammer genoeg das - om te stelen, werke- hoofdzaak funktioneel de- rt^u^rfeirin^°ï iS u wnaUWeiy t 8 noodzaakte zfj n personage lijk - en Walter De Hop, die kor, dat werd uitgevoerd !wLrtS2toSdan V» 17 rt°P ?e°' hem BO™1™ tijd geëmbal- zich in de rol van Jean- door Herman De Leenheer, g daa"?'}1 dat aUe "J1'1'1- leerd over "e scène te evo- Baptist in slapstickachtige André Philips, Remi Phi- het woord. Vlotte dialogen ces en aktours een zeer lueren, zodat de toeschou- toestanden rijkelijk kon echter. goeie akteerprestaties le- wers tijdens die perioden uitleven. En al vertoonde de premiè- verden en de regisseur spe- verstoken bleven van één Zo uit een stripverhaal ee- revoorstelhng nog enkele ciale aandacht besteedde van zijn akteertroeven: zijn stapt kwamen Johan De schoonheidsfoutjes - twee aan de zg. 'nevenrollen'. En mimiek. Landsheer en Frans De Rid- agenten die zonder enige je zit een avond goed. Zowel Dirk Blindeman der als agent 'De Leeuw' en hoorbare reden plotseling (Martin) als Maurits Bog- 'Van Vlaanderen' Goeie met getrokken revolver de Knappe akteerprestaties 8 vuuuiuö (J°eie - 8 man (Ludovic) - long time casting dus, goeie vertol- scène opstormen, zodat het Hoewel ook de wellevend- no overigens - braoh- king. stuk even op absurd theater «eid ons verphoht ladies ten een gave vertolking van Veiints ook aan de techni- ging lijkenen koulissenge- beh^leB^tocb hun nevenpersonage. Dat sche kant van de produktie ronnnel dat geenszms van- ™Uen we wat deze produk- deed trouwens ooTjan Phi- de klassieke Bellese de .IS hps (de commissaris), voor- chicht besteed werd - Nolle werd ingestuurd - toch tuiging de akteerprestatie overheerste ruimschoots van Rita Engelaer (Hermi- het positieve. Het applaus ^i®) 411 de verf zetten. Kon dat de cast bij het eind van 8tant en omnipresent zette Koninklijke Toneel- de kouze van het stuk en de d® voorstelling vanuit de Ln® [ring .Voor God en de rolverdeling aan de autoch- ssal - dankbaar om een renmens» Hamme brengt tonen overliet. avondje ontspanning- h J' Het Souterrain.. Regis- Sm. "r °Ve'i?9n8 ^ke^ir SvTdiZ o4. bracht ze een van haar beste Üt daarover het volgende: licht ook elders, lijken de Tempo! Tempo! vertolkingen. 7°P T d" ïat0r«ro8Pfn Wie graag verneemt wat er Knap getypeerd vonden we jm veel meer door, dan in Gemene delers zijn: knti- zich in het appartement van bovendien de Hguur van M SeisteZ? Lr w.? ^henmsmakingmethe aj^ De Gorte, schrijver 009. die Suzette Hoefteer fcn£n a s geval ook met van populaire, peeudo-lite- voor haar rekening nam. teZLi regisseur) een maand of „ure romans afspeelt, moet Ook zij zette één v£i haar nrT m rrr, r? swerk zonder eenroom één van dé beste prestaties op de plan- «£PwLL?"SS,"i rf" ™et,uP8 en downs, vier nog geprogrammeerde ken. In de derde Lmweiy- LLt ^gï?'te™Perat,;dr en voorstellingen bijwonen, ke rol. die van Frangoiw, C tijd vmden die er tevoren Hy wordt er gegarandeerd kroop Annie Meert. Ze deed «i en omdat het gemeen- met was naarmate de speel- gekonfronteerd met gekke dat met overtuiging, met tapelwen er mtiemer datum nadert, koortsblaren toestanden, de ene m on- zwier ook, hoewel ze op be- fcrn TmiSfïwL? fl?rtfrt ?lf weA«"hyniyker dan de an- paalde momenten, haar htr' hlrtiu vrL L v' - u rt'ïf ïf9,VLtie™e wee t. AI- dere, veroorzaakt trouwens wellicht persoonlijke pu- »te basis voor een keurig dus heb ik het tientallen door a, even wispelturige deur, de overhand liet ha- oeelwerk keren als onvermydelyk personages. len op haar personage h fletser waaraan ik, voor meegemaakt, ai bhjf ik Bovendien evolueren die Aan mannelyke kant zagen eerste lezing, de weg naïef proberen met het «-kou oeg naar «De Kring» zag struktureren eerder ge- nog dezelfde avond daan te maken, om tijd over rug aan de tapkast. God te houden voor subliem po- »b ik daar over de Durme lijstwerk. Volgende week- imiddels nog niet in leven- end zal het Hamse publiek lijve ontmoet. Evenmen- goed toneel krijgen. Dat n wel. Tussen teaterlui volstaat voor mij niet, heb likt het doorgaans vlug. ik al herhaaldelijk gezegd, at niet zeggen wil dat het In het komend weekend lemaal koek en ei is of zal moet het spetteren, zoniet ij ven. Die het al jaren we- schitteren. beweren dat ik van- De opvoering van «Het Sou- «ag toneel nog steeds ma- terrain» hebben plaats in akaal bedrijf. Dat komt zaal «De Ring» Ringstraat Idat ik niet geloof in op 29 en 30 november, 5 en ledkoop sukses en ge- 6 december, telkens om 20 Wtkelijke dingen wan- u. stipt. Kaarten zijn ver- ouw Als neofiet te Ham- krygbaar bij de bestuurs- e. onkundig van indivi- en spelende leden, ofwel in iele en groepskapacitei- het lokaal «Café Katholieke was het logisch dat ik Kring». De Ring 1. Iverlingen (G. Breckx) zien van een pracht van een Versyp zorgde voor een i lips, Marcel Van den Ab- beel, Gilbert Bourgeois en Roger De Wolf; Suzanne De Bruyn verzamelde de re kwisieten, Peter en Roger De Rop namen de belich ting voor hun rekening; Annemie De Rop grimeer de; Anna De Cock zegde voor en Geert De Geyter te kende de affiche, groeide deze voorstelling uit tot een geslaagd, ontspannend avondje uit, waarmee de ka mer niet alleen aan klan tenbinding deed, maar ook bewees tot de meest toon aangevende toneelgezel schappen uit de regio te behoren. "Wie is m'n man? Wie m'n minnaar?' wordt nog opge voerd in het Gildenhuis te Denderbelle op vrijdag 21 november (20 u.), zaterdag 22 november (20 u.), zon dag 23 november (19 u.) en maandag 24 november (20 u.). Pierre Van Rossem Zaterdag 22 november 1986, aanvang 21 uur in HONKY TONK JAZZCLUB Het is een hele prestatie om vandaag de dag in de muziekwereld, waar alles wordt bepaald door promotie via de massamedia, een sukse- volle karrière op te bouwen zonder platenkon- trakt, zonder steun van radio en televisie. De man die het toch presteert is zonder twijfel Boogie Boy. In 1948 geboren als Paul Ambach wordt hem de muziek als het ware met de paplepel inge goten. Grootvader speelt piano en contrabas, vader Ambach is opera- en belcanto-liefhebber. Paul volgt klassieke pianolessen maar de stijl van Ray Charles boeit hem meer dan de tips van zijn leraar. Pas zeventien jaar oud begeleidt Paul zijn broer, wanneer deze België vertegenwoordigt op het Zürich Jazz Festival. De drie Ambach- broers zijn trouwens stuk voor stuk blues fanaten. Twee jaar later begeleidt hij John Lee Hooker tijdens een Europese toernee en verder zien we jam-sessions met Muddy Waters, suk sesvolle optredens op het Tabarka Jazz Festi val in Tunesië en zelfs een TV-performance als begeleider van Lionel Hampton. Na zijn universitaire studies legt de jonge Ambach zich vooral toe op het organiseren van popkoncerten. Wanneer hij de indertijd be roemde vedette Bobby Solo vóór een optreden met de gitaar een nummer van Tony Joe White hoort spelen, sluit hij zich met de piano aan bij Solo. Een kwartier later staat Paul op het podium tijdens het koncert zelf. Samen met zijn groep laat hij zich nu "Ambach Circus" noemen: "Ambach was de rma/m en Circus omdat onze muziek plezant was", ver klaart hij. Paul jamt met Alvin Lee van Ten Years After en zijn groep verzorgt het voorprogramma van o.a. de Osmonds, Fats Domino, Robert Palmer, Janis Ian en Dionne Warwick. Hij speelt op het Jazzfestival van Comblain-la- Tour en wint de prijs van het pubhek tijdens het Hoeilaart Jazz Festival. En wanneer The Kinks optreden in Werchter nodigt Ray Da- vies hem uit op het podium. Via Ambach Circussen The Blues Brothers belanden we bij Boogie Boy. Omdat Paul Am bach vaak als solo-artiest aan het werk is, opteerde hij voor die naam. Tijdens zijn talloze optredens in België en daarbuiten zorgt Boo gie Boy met zijn repertoire van blues over R&B naar soul en funk steeds opnieuw voor een dolle sfeer. Als entertainer van Club Méditer- ranée speelde B.B. o.a. reeds op de Mauritius Eilanden, Ixtapa, Bulgarije en Guadeloupe. Onlangs nog was hij te gast in Singapore. Boogie Boy Ambach, een deel van een stille generatie muzikanten die altijd heeft bestaan, ongeacht de evolutie binnen de moderne mu ziek. Want soul, rhythm blues, dat is iets wat los staat van alle tijden, van alle leeftijden, los ook van trends en mode, uitsluitend drij vend op emoties.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 11