Toneelvereniging «Lust naar Kunst» te Lokeren De Goudbloem-cast akteerde goed in «Thuis» Lachsukses bij Kunst Veredelt in Kieldrecht, maar niet écht goed toneel Het kunstenmakerstheater Jan Rauh in Lokeren De Twee Maagden Wrang-humoristisch stuk bij Sint-Genesius 12 - 21.11.1986 - De Voorpost daverende vertolking van Sandra Slim (opgepast; niet Kim!). Maar dat ze ook nog een stukje kon zingen, heb ben we nu toch ook gehoord. Over dekor en technische ploeg onder leiding van Marcel Van Eaemdonck kunnen wij niets anders dan in herhaling vallen. Al deze dingen, ook belich ting, geluid en grime zijn zoals altijd tot in de puntjes verzorgd. En nu nog even een blik op de toekomst: de volgende produktie eind maart/begin april, gaat iets meer de ern stige toer op. In voorberei ding is nu reeds het toneel stuk «Wrok om Gister», van de bekende Engelse schrij ver John Osborne. Het is een toneelwerk dat gedu rende enkele jaren duizen den toeschouwers heeft aangetrokken naar Royal Court Theatre in Londen, maar dat bovendien door miljoenen kijkers is bewon derd op de BBC. Maar daar over wordt in een volgende programmatie een meer uitvoerige mededeling ge bracht. En om te eindigen: de to neelvereniging Lust naar Kunst heeft ook te kampen met een probleem. De vere niging zoekt sinds enige tijd naar een noodzakelijke ruimte, waarin repetities kunnen plaatshebben, en de nodige akkomodatie kan worden ondergebracht. De te voorziene ruimte be draagt ongeveer 8 op 6 me ter. Indien iemand de club dienaangaande een tip kan geven, zouden alle mensen van Lust naar Kunst ziels blij zijn! J.V.L. Zondag 30 november houdt de Bond van Grote en van Jonge Gezinnen zijn jaarlijks Sinterklaasfeest. Het heeft dit jaar plaats in de feestzaal van het Sint Lodewijkskollege. Dit jaar is het omkaderingsprogramma wel heel bijzonder. Het kunstenmakerstheater Jan Rauh zal optreden vanaf 14.30 uur. Het kunstenmakersthea ter brengt uiteenlopende nummers zoals goochelen, een duivennummerklownerie, akrobatiek, levende poppen enz. Tijdens de zomer treedt dit theater op rond een woonwagen, gebouwd volgens oude zigeu nertradities. Jan Rauh, de leider van het gezelschap, studeerde in 1973 af aan de «akademie voor expres sie» in Utrecht. Van 1980 tot 1984 was hij verbon den aan Circus Holiday. In 1985 begon hij met het kunstenmakerstheater en stond daarmee geduren de de zomervakantie in het openluchtmuseum van Bokrijk. Voor de toegang van dit feest vraagt de BGJG 50 fr. per kind of 150 fr. per gezin. Hierin is het geschenk je dat de Sint meebrengt begrepen. Met de titel «De twee Maag- de sekretaresse, die ook wel den» startte de Lokerse Ko- een boontje over heeft voor ninklijke Toneelvereniging haar chef. En dan op het «Lust naar Kunst» haar zo- laatst komt een vreemde veelste toneelseizoen. Wie ontdekking. De ploegbaas de aankondiging heeft ge- is een Griek en is geboren lezen met de bedenking: het op de datum van de vroege- zal weer een pikante varia- re Griekse kalender, dat tie zijn op het bekende te- maakt dus een verschil van ma, heeft nu ook de bal ongeveer tien dagen. Weg helemaal misgeslagen, ermee met de zogenaamde Want dit schitterend stuk verwantschap. Er is geen staat ook helemaal in het astrologische tweeling teken van de dierenriem, broer meer. Maar uiteinde- Het is puur astrologie en lijk komt de verzoening: de niet het minst seksologie. ploegbaas met zijn vrouw. Dit gezegd zijnde, keren we De zoon en de dochter wor- nu even terug naar de op- den een paar... en de chef voering ervan. Een direk- vindt zijn geluk bij zijn teur van een bouwonderne- trouwe maar strenge sekre- ming ervaart dat zijn ploeg- taresse. baas zijn astrologische Om de opvoering van zulk tweelingbroer is: immers sprankelend stuk tot zijn geboren op dezelfde dag goed recht te laten komen, van dezelfde maand, van heeft «Lust naar Kunst» be- hetzelfde jaar, in het teken roep gedaan op Cyriel Van van «De Maagd». Zelfs op Gent als regisseur. Ieder- hetzelfde uur. Nu schijnt een die het toneelleven in het dat volgens de astrolo- Vlaanderen al sedert enkele gen er een zeker verband tientallen jaren volgt, zal bestaat tussen zulke feno- wel begrijpen dat deze regie menen: gebeurt er met de in goede handen was. Hij ene een ongeval, dan krijgt werd daarin bijgestaan de andere van hetzelfde la- door een zeer homogeen ge- ken een broek. Vandaar de zeischap van zeven akteurs. zorg van de grote baas om Daarin vonden wij de oude zijn ploegbaas in de watten getrouwen natuurlijk te- te leggen Niets mag hem rug, met de twee pijlers nog overkomen: hij mag waarop het hele stuk geen gevaarlijk werk meer schraagt; André Haentjens opknappen, geen stellingen als direkteur, en André beklimmen... integendeel, Vervaet als ploegbaas - of hij krijgt een bevoorrechte zouden wij hier niet beter positie in de bureaus van de spreken over de twee An- direkteur. Dat leidt tenslot- dré's? - Daarbij kwam dan te tot allerlei onmogelijke Ginette Kerré als sekreta- situaties. De vrouw van de resse. Simonne Van Bock- ploegbaas komt op de prop- stal had nu een kleinere rol, pen en vindt het hele zaakje maar daarom niet minder verdacht. Er is ook nog een verdienstelijk als de echtge- liefje van de baas die het note van de ploegbaas. Jan leven nogal luchthartig Millecam en Lily Van Hecke schijnt op te nemen. Tussen verrastten ons zeer als het de zoon van de baas en de jonge koppel. Terwijl Mag- dochter van de ploegbaas is gy Buyle, die ook nog niet ook het een en ander aan de zolang op de planken staat, hand. En tenslotte ook nog iedereen verrastte met een Zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 november e.k. speelt de Koninklijke To neelkring Sint-Genesius, in de stadsschouwburg van Sint-Niklaas, «Wiens leven is het eigenlijk?» van Brian Clark in een regie van Rik Witvrouwen. In 1978 «Whose life is 17 anyway?» gekreërd. Het veroverde stormenderhand de Londense West-end. De recensenten reageerden lovend. Het publiek was en thousiast. Vreemd eigen lijk, want de theaterdirek- teurs hadden oorspronke lijk nogal wat reserves te gen het stuk, dat als (mor bide) werd omschreven. Hoe moest de theaterlief hebber worden warmge- maakt voor een verhaal van een man die door een ver keersongeval volledig werd verlamd en daardoor het recht op sterven opeist. «Wiens leven is dit eigenlij- k?» is een stuk met boeien de personages en knappe dialogen, maar vooral met een ijzersterk gegeven. In Meirtheater te Antwerpen stond het in 1981 op de affiche. Walter Groener schreef: «Clark is erin ge slaagd een hard, pijnlijk en soms wrang onderwerp op een humoristische wijze te behandelen. De soms komi sche scènes maken het voor het publiek mogelijk een tragisch probleem onder ogen te zien terwijl het lacht... In de rolverdeling; Marie- Josefa Cornelis (terug van «Thuis»), Elly Van Brussel, Rita De Vos, Sabine Selvert- sen, Frieda De Pillecijn, Willy Coppens, Herman Van Der Gucht, Willy Ge- leyn, Marcel Van Brussel, Eddy Allcock, Luc Thys, Etienne Quintelier, Pol De Bruyne, Frans Van Kaarten: 150 fr. (120 CJP en 3 pas) bij Hugo Boon (03-772.36.36) of stads schouwburg (776.35.75) en bij de leden. De Klinge. Luk Van Raemdonck regisseerde «Een beeld van een man», blijspel dat door Willen is Kunnen voor het voetlicht gebracht werd. Nog te zien op 23 november in het parochiehuis van De Klinge (Iv) Sint-Niklaas. De Goudbloem vertolkte «Thuis» van Hugo Claus (dw) Bij Kunst Veredelt uit Kieldrecht was er feeststem- Bakker en Luc Van Over- ming. Immers, Julien Thieleman was er veertig meiren. jaar aktief op de planken. Een beetje jammer Grimerende handen van eigenlijk dat deze viering niet meer luister werd Hendrik Cleiren en André bijgezet. Het had een uitstekende gelegenheid kun- Uytdenhouwen. Regie-as- nen zijn om de enorme verdiensten van "Den S^leentoucke publiek (ook voor een stukje 'zijn' publiek), met "Mijne schoonzoon is dank en gelukwensen in het volle schijnwerpers- Ollander" voor Kunst Vere- licht te zetten. Veertig jaar is geen klein bier en de delt een kassukses. Het belangrijkheid ervan wordt daarenboven onder- lachgrage publiek zal hen streept door het gouden diploma, toegekend door daarbij, ook grotendeels af- het Koninklijk Nationaal Toneelverbond, én de &aand °P de K"1 hel- theatermedaille van het ministerie van de Vlaamse 24 gemeenschap. Hoe dan ook, onze welgemeende nov telkenB 2o u in sport felicitaties aan Julien voor z'n niet aflatende inzet, hal Kriekeputte). We ken- z'n toewijding en z'n kimde. nen het verhaaltje wel: zon der publiek géén toneel; de De opvoering van "Mijn staan omtrent de juiste vi- financiële kant, enz... Maar schoonzoon is nen Ollan- sie op het magere ver- we geloven niet dat én der" van Ruud De Ridder in haaltje. Kunst Veredelt, én het een regie van Eric Ver- In de gegeven omstandig- theater met dit soort esbat- schueren, zou dit theater- heden is het niet zo verwon- tementen is gediend. Er feest kracht en kleur ge- derlijk dat bepaalde cast- zyn "bergen' talent in huis ven. Naar ons gevoel, een leden zich te pletter spelen. voor veel beter, ook veel minder gelukkige stuk- Mare Bollansée verdedigde krachtiger, voor goéd to- keuze. In de eerste plaats de zware brok van Bernard neel, voor Kunst Veredelt- omdat een talentrijk akteur Verbinnen, ging van bij de waardig theater! als Julien Thieleman meer start in een te doorgedre- w.d.q. en beter verdient dan dit, op ven (roep)charge, zat te z'n zachtst uitgedrukt, toch vroeg op het topje van de niet zo waardevol toneel- komedieberg, gleed een werk; én omdat het niveau paar keer uit over een niet waarop Kunst Veredelt zich zo denderende rolkennis en normaliter pleegt te bewe- schoof in en na het derde gen weinig gebaat is met, of bedrijf de helling af. Sabine gediend wordt door dit gen- Van Meer ache, voor het re. Heeft men zich laten eerst op de Kieldrechtse verleiden door het ontegen- planken, gaf een pittige en sprekelijke sukses dat "het gevatte Nathalie Verbinnen Echt Antwaarps Teater" ten beste. De wat vlakke met "Mijne Schoonzoon" zegging het een tekort aan heeft behaald? Werd er tekstuitdieping vermoeden geen rekening gehouden (regie?). Sabine is zeker uit met het feit dat dit werk het goede toneelhout gesne- a.h.w. op het lijf van be- den. Een aanwinst waarvan paalde akteurs we^d ge- Kunst Veredelt nog heel schreven? Het blijft gevaar- wat knappe prestaties mag lijk zich aan dit soort "lach- verwachten, theater" te wagen. Te vaak Julien Thieleman teken- wordt het - zelfs voor een de met brio Georges Van steengoede liefhebbers- Zwol. Weüswaar de dank- kring - een niet geslaagde baarste partij, maar met zin imitatie of in zijn totaliteit voor timing en enorme pré een niet haalbare zaak, te- sence gebracht. De kleine meer omdat het spelen van teksthaperingen schuiven dit genre een makkelijk te we deze keer graag in de klaren klusje lijkt maar in schoenen van de première- realiteit een ontzettend koorts, moeilijke opdracht is. Het Ook Marietta Verley was stuk eist een hels tempo in goede doen. De rol van (zelfs al zit er een 'traagpra- Jo-An leek voor haar ge- ter' in), een behoorlijk aan-knipt. Het kon best nog iets tal visuele gags (die stipt en Amerikaanser. In "plaat- nauwkeurig moeten wor- sing" (meestal terug te vin den uitgevoerd), een zeer den tussen tafel (jardin) en beweeglijke en vindingrij- zetel (midden) eerder be- ke regie, en vooral een cast perkt om voldoende spel- die naast de moeilijk- mogelijkheden te ontwik- heidsgraad in het akteren kelen), bleef Mariette ge- een perfekte rolkennis loofwaardig plankenvast moet hebben. en precies. "Den Ollander Regisseur Erik Ver- Jan-Willem" werd raak ge- achueren heeft in een te typeerd door Jan Van de voorzichtige aanpak, zon- Perre. Als verliefde jonge- der veel toemaatjes, een vrij ling bleef het bij een houte- vlot verloop weten te reali- rige bedoening en bij het seren maar verkeek zich to- einde van het tweede bedrijf taal op het slottafereel van werd het een totaal over- het tweede bedrijf. Het zijn trokken personage. Alles niet de gevolgen en de uit- samen bleef het een prima spattingen van 'n (schijn?-) prestatie. Katrien en Willy dronken Jan-Willem die Van De Perzv kwamen resp. centraal en op het voorplan als Madeleine en André moeten staan, maar het is goed uit de verf. Er zat dui- ontegensprekelijk de tragi- delijk meer in, mits een be- komische toestand die zich tere aflijning van de perso- ontplooit tussen de wat op- nagekarakters. In dit geval standige Nathalie, de tante- echter kon hun gespeelde moeder Jo-An en de zich als soberheid alleen maar een paling wringende Ber- sieren, nard, die belangrijk en si- Hendrik Cleiren schitter- tuatie-dringend is. Jan-Wil- de als Abdoel, die jammer lem kruidt de soep, kleurt genoeg uit het slottafereel het beeld, doorprikt in feite werd geschrapt terwijl het het zielige binnen het gege- dé kans was geweest om het ven, maar is in geen geval tweede deel van het vierde het centrum van het gebeu- bedrijf van een toonloos en renHem daarenboven nog mat einde te sparen, een 'getelefoneerde' (door de auteur zeker niet voor- Aan het verzorgde maar ziene) apen-akrobatie laten niet zo vlot bespeelbare de- uitvoeren wijst in de rich- kor werkten: Dirk De Bak- ting van goedkope, gezoch- ker, Frans Joos, Florimond te en misplaatste effekten- Flecijn, Franky Jaspers, jagerij. Robert Uytdenhouwen en De dunne moraal die Frank Thieleman. Toneel- "Mijne Schoonzoon" her- meesters waren: Tilla De bergt zit verweven in de Wilde en Petrus De Calu- laatste zes bladzijden. Door waert. Belichting en geluid deze schrapping verliest werden verzorgd door het toch wat 'aangeschre- Etienne Gillis, David De ven' vierde bedrijf z'n weke Bakker, Dirk Van De Perre, kracht en doet twijfel ont- Ward Van De Perre, Piet De Sint-Niklaas. Bij harmonie Sint-Cecilia werden de heren De Baer, Ch. De Roeck, Van Hoeylandt en ook mevrouw Van Mieghem gehuldigd (dw) Sint-Niklaas. Harmonie Excelsior huldigde vier verdienstelijke muzikanten, van minister Kelchtermans en burgemeester De Vidts (dw) in het bijzij de (grijze) verf. Tot zwaartepunten in haar aan de orde waren: het i irmc menspel met pa, het inli ik Op sen van «de voorbereid! jde gen die pa nodig heei uïie (met alle, ietsje te bam uitgespeelde, effekl Spijts al haar inzet en vaste wil om er het be *or van te maken bleef een w g| nig inventieve regie duii lijk voelbaar. Waarom Pel Vercauteren verplicht we ggg g een zo koele ijskastfigu B op de planken te zetten irl0h, ons een raadsel. Geen en <je ties, geen opflakkering; geen zwakheid tonend, 1 V( van de grote noemer liefi je alsof alles op de scènepij wr q ken stond geschreven. I w m, leen het sarkasme kon Vj.jj nog nèt door. Heeft de a jn teur het niet aangekui ,mw)I (wat we ten zeerste betwij „j len) of was er geen duidel ke sprekende visie op «nt (rare) personage? De e' beenhouwer Theo Vanda< y](j0 werd zeer behoorlijk vi j^ji tolkt door Achiel Schepen jjjyai Toch was ook hier me wn nuancering nodig, me 9r q scherpe kantjes aan de v< wjnB schillende karaktertrekje nXo; meer afstand tussen de re in |n liteit en wat «het» zou ku 9r QV nen zijn of worden. n fou. «Thuis» voor het voetlid i brengen is geen sineku (en zeker niet voor een am teursgezelschap). Er is ee „da grote dosis durf en ma udgs voor nodig en vooral, naa rbor| de kimde van een voortn felijke cast (zoals deze va |||qj De Goudbloem) een ster! ha regie die er werkelijk u )r(j 0 kan puren wat tot in ^q, woord- en zielsvezeltjes z pra] verweven. We geloven d |jiera in het bijzonder de eise n van de laatstgenoemi miOI voorwaarde niet zo dend jjjj rend werden ingevuld. Hc mor dan ook, na de verwarren «verwarringen» blijft de «Thuis» een meer dan po tief gebeuren. De regiea si8tentie werd verleei door Lieve Van Broeck. I ij kor en belichting werd verzorgd door het stadsp soneel. Toneelmeester wig. Herman Van Brande. I Jp Haasdonk. Feest bij de fanfare De Aloude Hoofdrederijkerskamer van het Waas land De Goudbloem bracht in de stadsschouwburg te Sint-Niklaas de opvoering van «Thuis» van Hugo Claus, in een regie van Baudewijn Vander Plaetse. Het is echt jammer dat een dergelijke prestatie niet de belangstelling krijgt die ze verdient, (zo'n twee honderd toeschouwers op 11 november). Niet dat deze «Thuis» zo'n hoogvlieger is geworden. Het was goed, gewoon goed. Het is trouwens alleen de cast die de welverdiende pluimpjes op z'n hoed mag steken, vooral omdat de regie een veel te grijze, monotone vertolking toeliet met zeer weinig kon trasten zowel in de uitdieping van de verschillende personages als in de regering. Een tekort aan tempo-wis- «gezochte» en niet altijd selingen en de soms wat even gelukkige of verant woorde «plaatsingen» (mas kerende posities aan tafel). Waren niet van aard om aan «Thuis» de echte sfeer en betekenis mee te geven, die mocht worden ver wacht. Het stuk bleef zowat hangen tussen de soms goed aangevoelde humor, een onvoldoende uitge werkte tragiek en een wat te vage en onprecieze teke ning van de personages. Toen (na de pauze) het ge geven nog ongeloofwaardi ger werd is de regisseur niet bij machte gebleken om één en ander wat sterker aan te bieden, wat meer sfeer-injekties te geven. Er werd zeer afstandelijk over moord gepraat alsof het even-sigaretten-halen is. Het samenspel raakte bij momenten zoek en het beeld deinde weg naar een slot in mineur. Gelukkig was er Marie-Jo- sepha Cornelis (even ge leend van Sint-Genesius) die een schrijnende, aan grijpende maar vooral die pe ingeleefde Lena Vergote tekende. We hebben zelfs de indruk dat «Jefke» binnen haar praohtvertolking de regie heeft geregisseerd. Malou Teugels zagen we als ma Vandaele. Een zeer be hoorlijke prestatie die, met de bijna kleurloze regie worstelend, met iets te po ver afgelijnd en soms vrij mat overkwam, (t.o.v. zoon Rik - bij moordkomplot - houding t.o.v. liefje Rik). Griet Naessens als het liefje Sonja wist te boeien en kwam ook ritmisch best uit Sint- Cecilia, n.a.v. het 125-jarig bestaan (Iv)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 12