Het oude Rome herleeft weer Schitterende tentoonstelling van Amerikaanse fotografen in Dendermonds stadhuis Groepstentoonstelling- Culturele Centrale te Hamme Toneelgroep Wapper laat weer van zich horen 14 - 21.11.1986 - De Voorpost Romeinse Munten in Dendermonds Zwijvekemuseum Wie nu in het Zwijvekemuseum binnen loopt en tijdens zijn schooltijd zich met ijver en Mooie verzameling inzet heeft geworpen op de Romeinse periode in onze geschiedenis, die moet een in de omi7evino. van de gelukkig man zijn. Want inderdaad, de tentoonstelling gewijd aan de Romeinse Zwiiveke abdij werden munten, doet die tijd weer herleven. De grote namen uit de romeinse geschiedenis als brandrestengraven uit de d»ar zijn Nero, CoMtenUJn, Cee^r, Augustus, Trajanus en anderen, worden er Qaiio-Romeinse periode Be- aangevuld door de kleinere goden als Marcus Aurelius, Tiberius, Hadrian us, 8eptimus vonden Vandaar de alge- Se verus. Maar al die namen roepen beelden op uit een rijke geschiedenis. Die wordt dan meen aanvaarde stelling wt fraai uitgebeeld door munten. dat Dendermonds ook on- der de Romeinse periode Een vervolg rond de Veerbrug, waar op tus. Op de omslag van de heeft bestaan. Ferdy Willems die als ge- het einde van de 18e eeuw mooi verzorgde katalogus Een tentoonstelling over schiedkundige een heel 0611 bronzen Mercurius- vindt men trouwens afbeel- Romeinse munten in Den- aparte aandacht heeft voor beeldje werd gevonden en dingen terug van de munt- dermonde is dan ook te ver- de numismatiek naast nog bi 1898 scherven van Gallo- schat van Mespelare die vol- rechtvaardigen. De ten- vele andere bezigheden en opzoekingswerk, heeft dit keer een leerrijke en geva- lieerde tentoonstelling op- ^^^00, gebouwd rond de Romeinse munten. is deze ten- toonstelling, waaraan de Stedelijke Musea en de Nu- jmjM mismatische Kring van Dendermonde hun volle Mk "j0^£- medewerking verlenen, een vervolg van de expo over de "JÊt Keltische munten die vorig »f f ƒ,7 jaar werd gehouden. In een JMx' j i later stadium komt de al —- even boeiende periode van T?3 w0rr j de middeleeuwen aan de W beurt. Later volgen nog an- dere perioden onze ge- schiedenis zodat men na verloop van jaren een alge- overzicht heeft gekre- W |MB.-v v gen van de betaalmiddelen doorheen de eeuwen heen. 1 Schepen Maes bracht onder meer dat in herinnering bij zijn openingstoespraak en VA ook Ferdy Willems maakte a er een allusie op. De sche- Dendermonde: ferdy Willems druk omringd door onder meer schepen Meulebroek en nfraae^^ De Cock geeft nog enkele toelichtingen aan geïnteresseerden (foto Piet Hermans) dat er in de Romeinse perio de in het oentrum van Den- Romeins vaatwerk, waar- dermonde een Gallo-Ro- over een gens Ferdy Willems nu el- terra-sigilata- ders moet worden gezocht meinse nederzetting was. scherf met stempel, werden dan waar ze eigenlijk thuis- Maar dat kon tot op heden opgediept. Ook bronzen hoort. «Op zoek naar die nog niet worden aan ge- munten werden in Dender- muntschat moeten we ons toond. Toch zijn er elemen- monde opgegraven, richten nnar Nederland, om ten die sterk in die richting Schoonaarde is bekend er de archieven na te plui- wijzen. Ten zuiden van de door een prachtige emailfi- zen en meer bepaald die ge- Schelde bievoorbeeld zijn er bula, opgebaggerd uit de schriften die Rocco ons aanwijzingen gevonden Schelde. Mespelare is be- heeft nagelaten. In 1608, voor een dergelijke bewo- roemd door de vele honder- het jaar na de vondst, werd ning. Te Dendermonde, al- den gouden munten die er een bundel samengesteld dus de schepen in zijn ope- in 1607 werden ontdekt en voor de toenmalige Raad ningstoespraak, koncen- die hoofdzakelijk dateerden van State dat zich in Neder- treren de vondsten zich uit de tweede eeuw na Kris- land bevindt». Dendermonde. Keurig opgesteld in glazen kijkkasten krijgt men een duidelijk beeld van de geëxpozeerde munten. Je moet alleen opletten dat je rond buikje niet extra langer mtar waa™vfr we nog zo- wordt (foto Piet Hermans) 5 vele vraagtekens hebben. toonstelling brengt een 400-tal gouden, zilveren en bronzen munten uit enkele prive-verzamelingen (Fer dy Willems uit Baasrode, Jean Eisen uit Brussel en Georges Van Poecke uit Sint-Gillis Dendermonde) en uit de stedelijke musea van Dendermonde. Onder die munten enkele biezon- der zeldzame eksemplaren die do aandacht verdienen. De bronzen munten komen voor een deel uit het mu seum van Dendermonde, net als de aangekochte zil veren denarii, vaatwerk dat op de Zwijvekekouter werd gevonden, gebruiks- en siervoorwerpen uit die tijd. De bezoeker wordt op de tentoonstelling handig rondgeleid, via landkaar ten, didaktische panelen en publikatie8 die voor de no dige achtergrond zorgen zodat men ook een inzicht krijgt in de politieke, socia le en kulturele aspekten van het leven uit die belang rijke periode. Over de tentoonstelling werd ook een katalogus uit gegeven die biezonder mooi is uitgewerkt en zeker veel aandacht verdient. Hij is de ideale leidraad voor een overzicht van een boeiende geschiedenis waarvan we allemaal wel iets weten. Ferdy Willems stelde die katalogus samen en Muriel Van Extergem zorgde voor de uitstekende vormge ving. Van deze katalogus is maar een beperkt aantal eksemplaren beschikbaar aan de prijs van 150 fr. Een peulschil voor een massa nuttige informatie. De hele Romeinse tijd De tentoonstelling brengt munten uit de meest boeiende periode van de Ro meinse geschiedenis. Dat wil zeggen vanaf 31 voor Kristus met de republiek en als voornaamste vertegen woordiger Julius Caesar, Marcus Antonius en Cleo patra, Pompeus en nog en kele andere namen die be kend in de oren klinken, tot de regering van Honorius die regeerde van 395 tot 423 na Kristus. Tussenin zitten dus ook de Romeinse keizers die geschiedenis hebben geschreven zoals keizer Augustus, Tiberius, Caligula, Nero, Vespasia- nus, Titus en later Traja nus en Hadrianus, Marcus Aurelius, Caracalla en vele anderen. «Het is een wandeling door de geschiedenis», zo stelde Ferdy Willems het in een korte toelichting op de ope ning. De munten vertellen inderdaad geschiedenis en aan vele van deze munten kan men prettige uren bele ven. Ze zijn immers meer dan een stukje (edel)metaal, ze zijn een symbool van een tijdperk en leren ons heel wat over het leven van wel eer. Op de tentoonstelling zijn ook boeken te vinden over de Romeinse geschie denis, net als vertalingen van minder bekende au teurs, verder wordt aan dacht besteed aan het vroe gere kristendom waarvan men de geschiedenis ook in de munten terug vindt en zijn er een aantal katalogi en standaardwerken even als gelegenheidspublika- ties die de tentoonstelling toelichten. Boeiend noemt Ferdy Wil lems het te kunnen vast stellen dat het lang niet al tijd de uiterst zeldzame en dus dure munten zijn die ons een meeslepende bood schap brengen. Ook een eenvoudig stukje uit de der de eeuw na Kristus dat men voor enkele honderden franken kan aankopen, vertelt een heel verhaal aan wie er aandacht voor heeft. In de tentoonstelling wer den om ekonomische rede nen de zeer zeldzame uitga ven zoals medaillons ach terwege gelaten. Maar toch brengt men een zeer goed overzicht van het geld waarmee onze voorouders betaalden. Veel te weinig belangstelling was er voor de ope ning in het stadhuis te Dendermonde van de schit terende tentoonstelling die 8 Amerikaanse fotogra fen bij elkaar bracht in een «Farm Security Admini stration» expo of het beeld van de landelijke bevol king in de Verenigde Staten in de «magere jaren» na de grote crash. Deze tentoonstelling van de originele prenten die in zwart-wit werden afge drukt heeft al heel wat ste den aangedaan. Met steeds een overweldigend sukses. Het drukt de bezoeker in elk geval met de neus op de feiten uit de tijd van toen. Fotografen van nu staan nog steeds vol bewondering te kijken naar de prachtige beelden die uitmunten door hun schitterende eenvoud. Het zijn tafereeltjes uit het dagdagelijkse leven en had den evengoed bij ons kun nen gemaakt zijn. Het toont de smalle kant van het on metelijke land waar «het goud voor het rapen lag», een land vol belofte, maar waar ook menige ontgoo cheling werd opgelopen. Dat Amerika van toen kan haast niet vergeleken wor den met het Amerika van nu. Toch zijn er gelijkenissen. Volksvertegenwoordiger De Batselier onderstreepte dat tijdens zijn inleiding. Ook toen kende de Ameri kaanse landbouw een felle inzinking, een ineenstor ting die al geruime tijd in het verschiet lag en onver mijdelijk was. In 1929 bij voorbeeld stonden 8 mil joen landarbeiders aan de rand van de hongersnood, aldus Norbert De Batselier die eraan toevoegde dat de pachters het hardst op de proef werden gesteld. Zij bewerkten immers niet hun eigen grond, met als gevolg dat de bodem werd ver waarloosd en dat er een snelle redementsdaling kwam. President Roosevelt gaf daarom de opdracht te star ten met een «Farm Security Administration» een depar tement dat de noden en klachten in kaart moest brengen. Roy Stryker, een socioloog, kreeg de leiding van het projekt. Die Stry ker was ook vertrouwd met de fotografie als dokumen- tatiemiddel en hij sprak een aantal gerenommeerde fo tografen aan om hem van materiaal te voorzien om zijn verslag meer visueel te ondersteunen. Die fotogra fen zijn Esther Bubley, Paul Carter, John Collier jr, Marjorie Collins, Jack Dela no, Walter Evans, Theodor Jung, Dorothea Lange, Russell Lee, Carl My dans, Gordon Park sr, Edwin Roes kam, Arthur Rothate- in, Ben Shahn, Arthur Sie- gel, John Vachon en Ma rion Poet Waloott. Die beelden, zo was de over tuiging van Stryker, zou den de ogen van de Ameri kanen openen en zo kon het lijden van de getroffen Amerikanen aan iedereen die het wilde zien, duidelijk worden gemaakt. Maar Strvker wenste niet alleen foto's waaruit de armoe en de grijsheid bleek, er moest ook een vleugje droge eohte humorvolle Amerikaanse moed inzitten. De Farm Se curity foto's gaven precies dat beeld dat Stryker had verwacht. De fotografen zorgden voor een echt monumentale reeks. De grootste sociaal- dokumentaire fotoreeks die ooit werd gemaakt. De fo to's werden genomen tus sen 1935 en 1942. Van de om en bij 270.000 opna men, een ongelooflijk aan tal, werden er een aantal geselekteerd voor de ron dreizende tentoonstelling die helaas maar een enkel weekendje in Dendermonde bleef. Met dit initiatief heeft het Masereelfonds, dat de ten toonstelling organizeerde, in elk geval duidelijk bewe zen oog en oor te hebben voor de sociale geschiede nis, de gebruiken en zeden, de leefgewoonten, de rijk dom en armoede van een volk. Kwam nu de Verenig de Staten aan de beurt, eer der al werd het armtierige leven in de streek van de Borinage getoond. Wat is er nu zo opmerkelijk aan deze foto's. Eerst en vooral dat ze van een hoog staande technische kwali teit zijn. Bovendien zijn ze getuigen van een minder fraaie tijd in onze geschie denis. Een periode in de Amerikaanse maatschappij die aantoont dat er ook schrijnende ellende en dof fe armoede was in het rijke Amerika. Dat deze ellende de landelijke bevolking trof, is geen toeval. Zoals het evenmin een toeval is dat heden ten dage de Ame rikaanse landbouw zich in de probleemboek ziet ge drongen. Daarom was het ook een gelukkig initiatief om naast deze tentoonstel ling ook de videoband van de recente Panorama-uit zending over de problemen in de Amerikaanse land bouw te vertonen. Hamme. In de feestzaal van het gemeentehuis stellen de heren Van Dender, Hurckmans, Tempels, Van Buy ten, Lodewijckx, Van den Branden, De Backer, Van de Velde en Smet hun werken tentoon (vh) Vrijdag werd in de feestzaal van het gemeentehuis de jaarlijkse tentoonstelling georganizeerd door de Culturele Centrale geopend. Deze Centrale groepeert mensen die in him vrije tijd schilderen, tekenen, beeldhouwen. De voorzitter van de groep onderstreepte het doel van deze tentoonstelling: naar buiten treden en exposanten steunen. Kunstadviseur Cyriel Van Mullem was graag ingegaan op de uitnodiging om hier de inleiding te verzorgen. Als u deze tentoonstelling rondloopt, vertelde hij, is het duidelijk dat het werk kwalitatief ongelooflijk vooruit is gegaan de laatste vijf jaar. Over wat kunst is en wat kunst betekent, zijn er al vele honderden boeken geschreven en nog weet niemand wat kunst eigenlijk is. Alleen de schilder die vecht met zijn kleuren en daarin zijn innerlijke gevoelens vastlegt, weet wat kunst betekent. Alleen een beeldhouwer die stuk voor stuk zijn materie omvormen naar het model, voelt aan wat kunst betekent. In elk stuk zitten vonken kreativiteit. Men kan geen Beethoven met Jacques Brell vergelijken. Moeten we kunst benaderen en zien zoals een kind de wolken ziet. De ene vind er kastelen in, en ridders, en mensen.. De kunst die hier gebracht wordt, is gemakkelijk te begrijpen. De laatste vijfjaar is er een tendens waar we kunnen vaststellen dat men meer naar de natuur teruggrijpt. Ook in de kunst. Men zoekt terug naar vaste waarden. En deze tentoonstelling gaat deze richting uit. Daarom ben ik er van verzekerd, zei spreker, dat deze tentoonstelling bij het publiek een grote belangstelling zal krijgen. Met een receptie en en begeleidend bezoek aan de tentoonstelling werd de vernissage afgerond. Werkten mee aan deze tentoonstelling: Arthuur De Backer (schilderijen), Deonis Hurckmans (beeldhouwwerken), Roger Lodewijckx (schilderijen), Albert Smet (akwarellen), René Tempels (smeedwerk), Willy Van Buyten (schilderijen), Char les Van Dender (schilderijen), Jozef Van Den Branden (tekeningen), Maurits Van De Velde (schilderijen) Hamme Veel volk bij de opening van de tentoonstelling van de kulturele centrale (vh) Dendermonde. Volksvertegenwoordiger De Batselier leidde de tentoonstelling van det Amerikaanse fotografen in (foto Piet Hermans) Dendermonde. Wapper speelt de Mirakelmaker en rekent op een grote toeloop van toneelliefhebbers in de Boonwijtzaal (foto Piet Hermans) Op de vrijdagen 21 november en 5 december en de zaterdag 22 november en 6 december telkens om 20 uur brengt de Boon wij kse toneelgroep «Wapper» in het stemmige zaaltje van de Boon wijk de opvoering van het alom gekende stuk «De Mirakelmakers» van Gaston Martens. In een regie van «meester» Van Damme brengen acht akteurs onder wie drie nieuwelingen dit echt volkse lachsukses voor het voetlicht. Drie aktrioes en vijf akteurs vormen de cast voor dit stuk, dat aangepast werd aan plaatselijke en eigentijdse omstandigheden. Zo moet je als toeschouwer niet schrikken als plots de naam van voormalige minister Charles Ferdinand Nothomb ter sprake komt, of wanneer Josée Happart over de hekel wordt gehaald. Maar meer nog wordt de plaatselijke toer opgehaald. Er wordt meer dan een prikje gegeven in de richting van enkele ingezetenen van de Boonwijk, maar toch kadert het stuk in het pittoreske Mespelare, waarvan men in het dekor een schitterend beeld heeft getekend en geschilderd Het stuk wordt gespeeld in het dialekt van de wijk. In elk geval belooft het de moeite waard te worden. Voor de gelegenheid heeft men fraaie affiches en toegangskaarten ontworpen. Wie het stuk wenst mee te maken en nog geen kaart heeft kunnen bemachtigen, kan steeds terecht op het nummer 052/21.39.45 waar men de nodige plaatsen kan reserveren. Al doet men er goed aan dat hypersnel te doen, want het aantal vrije plaatsen is momenteel aan de peperkte kant.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 14