Toneel te Mere: De Merelaar weer met vlotte vertolking; Macbeth» wordt nu «Mac Bett» Arbeid en Kunst Aalst stelde z'n verloofde voor Byzantijnse muziek in Baardegemse kerk Herdersemse «Vriendenkring» met «De verloofde van mijn vrouw» Expo in Oud-Hospitaal «Bosch in het Prado» Aanloop tot August De Boeckjaar De Voorpost - 21.11.1986 - 5 Volgende maand bestaat de toneelgroep De Merelaar uit Mere vijfentwintig jaar en kan bogen op een fraai reperto rium. zilveren jubileum kan men niet bereiken zonder het doorzettingsvermogen van enkelen en de medewerking velen. Men hoeft deze vereniging niet zozeer als voorbeeld te stellen maar toch is het uiterst lovenswaar dig om, met beperkte akkommodatie, een landelijke to neelgroep in stand te houden. ffie nooit aan toneel ge- bij de aktiviteiten betrok- heeft, of nauwelijks ken was, kan zich niet voor stellen hoe tijdrovend het is een toneelstuk voor te be reiden. Wekenlange repeti ties, die de zenuwslopende opvoeringen voorafgaan, vergen heel wat inspannin gen van akteurs en mede werkers en er zelfs nog een afbrekende kritiek bovenop krijgen. laatste gebeurt dan wel bijna uitsluitend Erpe-Mere. De Merelaar met de opvoering van «He mag ik mijn echtgenote terug». D. Citters, A. Sienaert en S. Lievens in een van de levendige scenes (js) Tejater 80 Tejater 80 vzw opent zijn ievende seizoen met «Mac Bett» de absurde versie die Ionesco maakt van de ssieke Shakespeare iMacbeth». Shakespeare voerde de van noedige officier ten tonele, die onder invloed van zijn itc#°uw en van de heksen een ■(oordenaar wordt, als be.B^elbal van de duistere wachten van het kwaad. LH Ionesco, de baanbreker ran het modern experimen- eel en absurd teater, be- :end van «De kale zange- «De stoelen», «Rinoce- i», «De koning sterft», chreef in 1972 zijn eigen 'ersie: machtswellust, kor- ruptie, het noodlot, alle Irijfveren die de groteske «rsonages bewegen, zijn 'ervormd, en brengen het mbliek meermaals tot een grimmige) lach. Ionesco werd geboren in toemenië, verbleef als kind n Frankrijk, studeerde in ajn vaderland, maar keer- weldra naar het Westen erug, waar hij samen met Beckett als één der be langrijkste na-oorlogse au teurs beschouwd wordt. Tejater 80 vzw brengt «Mac Bett» in een fantasierijke, geïnspireerde regie van Filip Lepez, een regisseur van de «nieuwe lichting», die eer der reeds tekende voor «De advertentie» en «De aan- In een tijdloos dekor, dat praktisch de volledige Net- werkruimte beslaat, bewe gen de twintig akteurs en figuranten zich in de meest fantastische kostumes, die voor het grootste deel door Tejater 80 zelf vervaardigd werden. «Mac Bett» belooft een zeer bijzondere ervaring te wor den, voor wie houdt van ontspannend, maar toch zinvol teater (en dit is geen tegenspraak!). De opvoeringen gaan door op 22, 23, 29, 30 november en 1 december telkens om 20 uur, in het Netwerkcen trum, De Ridderstraat 28, te Aalst. Opgelet: Door onvoorziene omstandigheden kan de eerder aangekondigde voorstelling op 28 novem ber NIET doorgaan. De toegangsprijs bedraagt 160 F (140 F met reduktie). Zoals steeds, is reservatie aangeraden. Dit kan op 053/21.83.70 (buiten kan tooruren) of op 053/ 78.89.81 (tijdens kantoor uren). Aan de ingang van de zaal zijn nog abonnementen te verkrijgen, die voor slechts 400 F ook toegang geven tot de tweede produktie «Amadeus» en tot de gast- produktie «De tuinman van de Koning» met Luc Phi lips, door het N.E. Raam- teater. Voor groepen van minstens 15 personen gelden, zowel voor abonnementen als voor afzonderlijke voorstel lingen, nog voordeliger voorwaarden. Alle inlich tingen hierover zijn te ver krijgen op het kontakt- adres van Tejater 80 vzw, Leuvestraat 45, 9440 Erem- bodegem-Aalst (053/ 21.83.70). van mensen die maar wei nig of nooit de binnenzaal van een toneelzaal gezien hebben, laat staan op de planken gestaan hebben. Dit zijn trouwens meestal de «specialisten in het vak» ook al zijn ze in feite toch maar leek op dit gebied. Gelukkig heeft de Merelaar in haar 25-jarige loopbaan nog maar weinig negatieve kritiek hoeven te aanhoren. Er is trouwens nog maar weinig reden toe geweest want telkens brengt men amateurstoneel op de plan ken van uitzonderlijke kwaliteit, gespeeld in een dekor dat er steeds mag zijn vermits het tot in de puntjes verzorgd is. Ook nu weer was dit het geval en terloops gezegd, moet men heel wat heksen toeren uithalen om op een zo beperkte ruimte een pas send dekor in elkaar te tim meren. Daarenboven moet gezegd dat de keuze van het op te voeren toneelwerk eveneens gedeeltelijk af hankelijk is van de beschik bare speelruimte waar men aan geen dekorverandering kan doen in twee bedrijven door. Vandaar ook dat men enigszins verplicht is in het zelfde genre te spelen al hoewel de kritiek die men hierover uit vrijwel onge grond is. Het is uiteindelijk een genre waarvan het pu bliek houdt en dat trou wens ontspanning biedt aan dit publiek dat slechts daarvoor komt. De Mere laar is trouwens in staat om een komedie op een frisse en vlotte manier te vertol ken, zonder overdrijven van bepaalde scenes zoals dat nogal eens gebeurt. Dit was eens te meer het geval met het laatste sukses «He, mag ik mijn echtgeno te terug». Ook dit is een eenvoudige klucht volgens het aloude stramien met liefdesperikelen en aller hande problemen die ermee gepaard gaan om uiteinde lijk toch tot een «gelukkig» resultaat te komen. De ma nier waarop dit toneelwerk aan het talrijk publiek ver toond werd kan alleen maar in het voordeel van de Mere laar pleiten. Andermaal is bewezen dat regisseur J. De Jaegher over een kern ak teurs beschikt die in zekere zin tot de beste amateurs behoren uit de streek. Met enorm veel talent heeft men voor de zoveelste maal aan getoond dat de toneelbond De Merelaar op dit gebied een benijdenswaardige po sitie bekleedt in de regio waar tegenwoordig toch heel wat toneelstukken op gevoerd worden, dit alles dank zij de vaste waarden als een Annie Sienaert die zoals steeds haar «tante- rol» op voortreffelijke wijze vervulde en het ganse ge doe in de maling nam, als een plankvaste Dirk Cieters de (on)gescheiden psychia ter, als zijn wisselende ri vaal die hem én vrouw én maitresse afsnoept doch uiteindelijk broederlijk met hem deelt, als een Lutgard De Ridder met haar «drie funkties», als nieuweling Marbel Van Lierde die zich voor zijn eerste optreden te Mere vrij goed van zijn taak kweet, en tenslotte als een Sabine Lievens die een eni ge, prachtige uitgebeelde vertolking weergaf van een tuttelige meid. Een komedie is nooit den derend van inhoud, noch te Mere noch in de KVS, maar wat telt is datgene wat men er weet uit te halen. Dank zij de vindingrijkheid van de regisseur is het een stuk vol aktie geworden, zelfs de doorgaans trage aanloop van een eerste bedrijf. Het stuk kende een vlot ver loop, zonder enige hape ring, vloeiend over heel de lijn en de talrijke aanwezi gen hebben zich andermaal kostelijk (en toch goed koop) geamuseerd. Wie nog van een opvoering van dit stuk wil genieten, wordt nog een laatste kans geboden op zaterdag 22 no vember om 19.30 u. in de zaal van het Klooster te Mere. JV Aalst. Het Gospodi kwartet dat in Baardegem voor een boeiende avond zal zorgen (x) BGJG en Parochiegemeenschap brengen op zater dag 13 december het muzikaal kwartet Gospodi o Heer) naar Baardegem. In de Sint-Margaretakerk brengt Gospodi, dat muzikale beheersing aan diep geestelijke beleving paart, Byzantijnse muziek als «een fitnesscentrum voor de geest». De in 1982 gevormde groep van gelijkgerichte en -voe lende mensen bestaat uit twee gereputeerde waarden als Herman Elegast en Gui- do Cassiman waarbij zich te Chevetogne Jos Simal en Paul Nieuwdorp voegden. Het werd een hecht kwar tet, uniek in de Benelux, dat a capella vierstemmige Byzantijns-Slavische mu ziek op authentieke wijze ten gehore brengt. Stukje voor stukje werden de taai en muziektechnische as- pekten samen met de fijne re gevoelswaarde ontslui erd. De soberheid van het a capella zingen harmonieert volkomen met de komposi- torische rijkdommen van die uitgroeien zuiver spirituele di- Partituren worden betrok ken uit Zurich en New- York, het Kerkslavisch wordt bijgeschaafd door Paul Ivanov en in een nabije toekomst staan kontakten met koorleiders uit Parijs en Londen op de agenda. Gospodi nam reeds een kas- sette liturgische muziek op. Uit dat repétoire brengt het kwartet u te Baardegem ex cerpten. Lofzangen, psal men, belijdenissen, aanroe pingen waaronder ook een paar in onze nationale landstalen. Dit mediatief koncert, een première voor de regio, vangt aan te 20u30. Toe gangsprijs 100 fr. Leden BGJG 80 fr. LH In het kader van Europalia Spanje brengen de Vrienden van het Museum Oud-Hospitaal van 22 november tot 16 december 1986 de reizende foto tentoonstelling «Bosch in het Prado». Deze tentoon stelling is samengesteld uit fotografisohe kleuren- reprodukties op ware grootte van de prachtige kollektie beroemde schilderijen van Hiëronymus Bosoh 1516), die in het Pradomuseum te Madrid worden bewaard. Reeds voor de vierde maal sinds him opnieuw genomen start in 1984 staat «De Vriendenkring» Herdersem weer met een produktie klaar om op de Bühne te brengen. Daar de Toneelbond rekening houdt met zijn dankbare publiek is het ook ditmaal een blijspel, vol doffe en komische situaties, namelijk «De verloofde van mijn vrouw», een toneelstuk van Otto Schwartz en Georg Lenbach, vertaald en bewerkt door Jim Keulemans. Aalst. Victor Van Frachem (arch) Bij de opening van deze ten toonstelling op zaterdag 22 november wordt door Al- fons Dierick in het Museum een voordracht gegeven on der de titel «Licht op Bosch». E.H. Dierick, be kend fotograaf en auteur van de kleurenreproduk- ties van uitzonderlijke kwa liteit, is bijzonder goed ge plaatst om het tentoonge stelde werk van Bosch na der toe te lichten en tevens een sluier te lichten van de bijzondere problematiek die het maken van dergelijke kunstreprodukties met zich meebrengt. Opening van de tentoon stelling door kuituursche pen Chris Borms. Deze expo is toegankelijk van 23 no vember tot en met 14 de cember van 10 tot 12 u. en van 14 tot 17 u. Op zon- en feestdagen van 10u30 tot 12u30 en van 14 tot 18 u. Gesloten evenwel op vrij dag en op zaterdagvoor middag. Verdere werking «vrienden Oud-Hospitaal» Voor 1987 plannen de Vrienden, naast uitstappen en geleide bezoeken, twee tentoonstellingen in het Museum: van 14 februari tot 1 maart brengt de Vere niging van Vlaamse Ont werpers een selektie van werk van haar leden en in december wordt een ten toonstelling in het vooruit zicht gesteld met werk van jonge Aalsterse kunste naars. De Vrienden van het Mu seum willen met deze mani festatie een bijdrage leve ren tot de animatie in het Stedelijk Museum en diver se Kultureel geïnteresseer den op die wijze mede in kontakt brengen met wat het merkwaardig gebouw encomplex en de teni oonge- stelde verzameling als waardevols te bieden heeft. Zij hopen dan ook dat u de lidmaatschapsbijdrage voor 1986-87 zal vernieu wen of als lid zal toetreden en op die wijze een steentje bijdragen tot de kulturele ontplooiing in onze stad. De lidmaatschapsbijdrage blijft behouden op 300 fr., een «lidmaatschap met pre mie» bedraagt 800 fr. Als premie voor 1986-87 ont vangt u een multiple van Louis Van Der Meirsch. Uw bijdrage kan gestort wor den op rekening van de Vrienden van het Museum Oud-Hospitaal te Aalst nr. 293-0006513-69. LH Opnieuw tekent Mare De Cock voor de regie die zich weer 100% inzet om ook van deze produktie een waar sukses te maken. De technische ploeg ver zorgt zoals steeds het decor en de dekoratie tot in de puntjes. Het geheel wordt u ge bracht door: Marleen De Coster, Kristien Van Nuffel, Mare De Vijl- der, Benny Vinck, Hugo Cooman, Eliane De Troch, Marie-Rose De Wael, Fran- gois Peirlinck, Bruno Ma- charis en Hugo Peirlinck. Het stuk zelf: Theo en Hella zijn een ge lukkig getrouwd stel met een schat van een baby, een droom van een huishoud ster: Mathilde. En een vriend des huizes uit de duizend: Henk. Voor Helia's uitgeweken oom Charly en Tante Chaty uit Canada is haar huwelijk echter geheim gehouden... Oompje stuurt haar im mers elke maand een fiks bedrag aan studiegeld, daarbij de gedachte koes terend dat him enige zoon Toby weldra de echtgenoot van Hella wordt. Als deze overzeese familie dan plots komt opdagen verschijnt de Canadese kat op de koord: Hella wordt de verloofde van Toby, Theo wordt.Henk wordt.nu ja u zoekt het zelf maar uit! En dit op: Vrijdag 28, zaterdag 29 no vember telkens om 20 u. en op zondag 30 november om 19 u., telkens in het Paro chiaal Centrum, Grote Baan, Herdersem, Een speciale voorstelling is voorzien op donderdag 27 november die echter niet toegankelijk is voor het ge wone publiek noch voor de pers, maar die gratis zal opgevoerd worden voor: Het Herdersemse Rustoord - Huize Denderrust en Le vensvreugde - Centrum voor Minder Validen, te Aalst. LH Aalst. Arbeid en Kunst. De verloofde van mijn vrouw een blijspel dat een eerder matige regie meekreeg (A. Sirou) Voor een volle stads- danks de inzet, niet in te schouwburg toneelliefheb- blijven boeien. Sommige bers zetten de Rederijkers- personages kregen niet de kamer Sint-Barbara, in de nodige kleur mee, andere volksmond 'Arbeid en "werden juist te nadrukke- Kunst', het blijspel «De ver- lijk in de verf gezet. Dit was loofde van mijn vrouw» op voor een deel ook te wijten de planken. aan de regie. Scènes zoals het overal neerplanten van Dit blijspel kreeg echter een de stoelen, leken te bedacht, matige regie mee en een, te kunstmatig. Regisseur over het algemeen, minder Roger Bolders dirigeerde overtuigende vertolking, z'n spelers ook teveel van De betere akteerprestaties het ene punt naar het ande- hadden we te danken aan re. Belichting, geluid en de Norbert De Sutter (vrijwel technische kant van het de- het beste element van Ar- kor waren in orde, maar de beid en Kunst), Ronald dekoruitvoering (althans Schollaert (vlot werk, maar de linkerscène), leek ons te wel slordig in diktie) en oubollig voor een jong Ben Vermeulen. paartje. Mieke Van den Steen, Ju- lien Tas, Monique Buys, Zoë De Neve, Martine Hans- sens, Paul Seghers en Ber nard Buys, slaagden er. on- «De verloofde van mijn vrouw»: dankzij een paar mensen nog te pruimen. Sirou Ann Kunstavond in Affligemse abdijkerk Onder impuls van Victor Victor Van Frachen bracht ren van A. De Boeck, Jan Van Frachen, voorzitter vervolgens met de passende Douliez, Jan Decadt en van van de organiserende Kul- mimiek poëzie van Hubert zichzelf. En in duo met turele Raad, groeide de Van Herreweghe, Angèle Frans Moortgat klonk stijl- grootste kunstavond in de De Bremaeker, Maurette zuiver een duet van Joris Affligemse abdijkerk uit tot Bosteels en Bert Peleman, De Meutter. een eigentijds gebeuren dat dichters die ten zeerste ge- En tenslotte begeleidde Van bij de vele aanwezigen dui- waardeerd worden. Frachen violist Jan Douliez delijk in goede aarde viel. Met haar fijngevoelige die «Gebed» van August De Met de hulde aan toondich- schakeringen liet pianiste Boeck beheerst en mees ter August De Boeck werd Yolande Uyttenhove wer- terlijk vertolkte, het een waardige inaet van ken van Emmanuel Geeu- Van Frachen verdient alles- het komend August De rinckx, Jan Douliez, Jos zins een grote pluim voor kjaar. Mertens, August De Boeck de vlotheid waarmede deze prachtig, stijlvol zin- en Victor Van Fraohen vol- kwalitatief hoogstaande genei Sint-Michielskoor ledig tot hun recht komen, kunstavond de zowat 300 bracht onder leiding van stoelend op haar artistiek toehoorders tot het einde Victor Van Frachen werken temperament en haar tech- toe in de ban hield. v^n hedendaagse nische vaardigheid Componisten ten gehore, Met zijn warme bariton- uitblinkend door warmte stem en duidelijke diktie v en kleur. bracht van Frachen liede- LH Aalst- Arheid en Kunst- Goed, maar het kon beter (A. Sirou)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 5