Macbett: Absurd maar boeiend Remold Poot in unieke kunstgalerij Muylaert-Hofman Catharinisten Aalst brachten «Zo'n Liefde» 180611 behalve 11118 maakte "Nieuw leven Aalst touwde een toren van Bazel Ludwig Coessens in «'t Apostelken» "a«De Grootste Luxe» speelt «De blinden» «Land van Riem» met «Bedsidestory» r*- De Voorpost - 28.11.1986 - 7 Tejater 80 Aalst speelt Ionesco Vervelen doe je je in geen geval. Je kan je immers niet vervelen wanneer je vlakbij zorg besteedt, gekonfronteerd wordt met naar het absurde toeneigende situaties, personages zowel voor, aohter als naast je opduiken, je muziek toegestuurd krijgt die varieert van Vertolking zwierige Walzer-klanken tot de meest pure rook (of hoe noemt men die «wave» Regisseur Filip Lepzez hnri tegenwoordig?), er af en toe zelfs een portie bloot vrouwelijk schoon te appreciëren valt. het kwa akteursregie alles- Zeg nou zelf, dan zit je je toch niet te vervelen? behalve makkelijk. Een Temeer omdat je ook kwa akteerprestaties aan je trekken komt. Waarover we het cast die je, figuranten inbe- hebben? Over de Tejater 80 produktie van Eugène Ionesoo's «Macbett», vorige week in grepen, niet op de vingers instaat voor de uitwisseling het Centrum Netwerk op de planken gezet. In een regie van Filip Lepez. van twee paar mensenhan- van jongeren) school loopt den kan tellen, in goede ba- in het Aalsterse Koninklijk G(l)rimlachen Een flinke portie voor één een grimlach op het gezicht nen leiden 18 sinecure. Lyceum. Macbett van Ionesco, de ab- avond uit, zo te zien, maar tekenen. Weliswaar kon hij wat de Ye.rmelden we nog dat het surde versie van de tragi- die diverse aspekten wer- De op momenten vervelen- zg. hoofdrollen betreft, een sche Shakespeare-held den door Ionesco in een de handeling, gedreven beroep doen op reeds door «Macbeth- zo lezen we in zulkdanige vorm gegoten, door een afwisseling van de wol geverfde aktrices en Tejater 80-Uitje, handelt dat ze niet zo zwaar op de monologen en dialogen, akteurs, maar toch slaagde over machtswellust, oor- hand liggend bij de toe- speelt zich af in een tijd- hij er ook in bepaalde figu- log, korruptie, de ironie schouwer terecht komen, loos, maar funktioneel de- ranten op een knappe ma- van het noodlot, vergissin- maar hem integendeel vaak kor. Hoewel we toch enige nier him personage te laten gen, verrassingen, grotes- doen glimlachen - van her- reserve wensen uit te spre- tekenen. We denken in dit ke personages en situaties, kenning wellicht - of hem ken omtrent het gebruik verband aan Kathleen Van den behulpzaam waren bij van de «achterzijde» van de Nuffel, die als dienstmeisje de uitvoering ervan: Mare J1 zaal. Enige diepgegyonde een opvallend debuut 4alst. Een scène uit Mac Bett (a) Moortgat, Joris Van Rans- beeck, Isabelle Wille, Anto- nelle Van De Putte en Simo na Ivankjo, een Zuidslavi- sche die momenteel, in het kader van AFS (een inter nationale organisatie dekor uitgevoerd werd door Hugo Klinck, Piet Ver- meersch en Mare Van De Putte, Katrien Vermeersch en Geertje De Beul de kos- tumes ontwierpen, Betty Backaert en Lucienne Cae- nepenne beide voornoem de m llttM ^ron Met «Zo'n liefde», een heel mooi werk van de Praagse auteur Pavel Kohaut, zet ten de Catharinisten hun schien een praktische, leek Graag zetten we ook de ons hiertoe niet te bestaan, prestatie van Hugo Ma- daar waren: Herman Slag- De background - kreten thieu in de verf, die een - mulder, Jet De Koninck, konden o.i. evengoed van- avond lang het gezegde «in K^rien Vermeersch, Betty Hans Slagmulder, Chris uit de koulissen of via een andermans huid kruipen» Backaert, Geertje De Beul Vidts, Lena Siau, Gilbert bandmontage de zaal inge- illustreerde en dat niet al- f? Yeer^e Buytaert Van De Putte de belich tingsknoppen bediende, Evert Horn de klankband samenstelde, Hugo Klinck de maskers vervaardigde. je uit. Absurd maar geniet baar theater. Op zaterdag 29 en zondag 30 november beste beentje voor. De regie Eelbode, Greta Kiekepoos, stuurd worden. leen met verbluffend ge- kleedsters fungeerden en van Roger De Wilde was Jan Trooh en Patrick Mat- Tegenover de metalen koel- mak deed, maar daarnaast ^mue Moortgat regisseur voorbeeldig en de akteur- thieu. heid van de dekorstukken ook voortdurend zijn rijke Depez assisteerde, prestaties degelijk. Toch Het dekor was heel funktio- evolueerden actrices, ak- akteertalent etaleerde. Tejater 80 brengt met bleef alles ons te belegd, te neel en zichzelf wegcijfe- teurs en figuranten in bon- Dat deden ook Pat Ongena «Macbett» een apart avond- koel, te afstandelijk. We rend, maar toch niet hele- te kostumes, tegelijk date- (Macbett), Roger Van Nuf- kregen geen echte, warme, maal je-dat. De uitlichting rend uit verschillende tijd- fel (Duncan), Luc Van Den liefde, geen hartstocht te van dit dekor gebeurde perken en getuigenis afleg- Broeck (Glanis), Wilfried zien. De enige die er emotio- sfeerrijk, doch de spelers gend van diverse kuituren. De Munck (Banco) en aan en op maandag 1 december, neel het meest bij betrok- op de voorsoène stonden Wat meteen de universali- vrouwelijke kant Nadia Mo- zet de kring, in Centrum ken leek was Wim Vidts in met het hoofd teveel in het teit, de tijdloosheid ook van rel (Lady Macbett), die we de rol van de afgewezen duister. de brede problematiek die echter op bepaalde momen- Milan. De geluidsregie was mooi in het stuk ontwikkeld ten graag het geslepene en Bij de overige spelers was verzorgd dankzij Karei Van wordt, illustreert. gedrevene in haar persona- de tekst uitgediept, waren Der Stockt en Hugo Van Voeg daarbij een gepaste ge sterker hadden zien be de houdingen verzorgd en Houdt. muziekkeuze en een belich- nadrukken) en Ann Sirou. de karakters grondig ont- ting waaraan de verant- Voor de figuratie zorgden: leed. Enkel te weinig emo- Sirou Ann woordelijke(n) wel een flin- John De Schutter, Johan tie bij de anderen dus, als p°h!>ialsL «Verwarringen» door de Catharinisten (a) allig rgav Wj Iet «Den Tore van Bazel», een toneelspel van Juul Diane Raas als levend sohil- s: hi ambreohts, zorgde de Aals terse toneelvereniging Nieuw derij, Paul Coppens (door- mta «ven voor een ontspannend avondje-uit. leefd als ambtenaar van het Als inleider fungeerde ver- aanwezig om tot ontplooi- mai >it toneelspel werd nog niet eerder opgevoerd. Het ging zevende knoopsgat), Mieke leden vrijdagavond voor ing te komen. Enthousiast r va i®r dus om een kreatie. Leemans in de rol van heel wat belangstellenden gaat hij aan het werk en eilli >e ingrediënten van dit Iers was wel het dialektisch vrouw111411 wel20X1 de heer Leroux van de bruist van ideeën. Het I® A Brk zijn eerder flauw. - 1 Tijdens het voorbije weekeinde stelde stadsgenoot Ludwig Coessens plastisch werk tentoon in «'t Apostelken». U kan dat trouwens nu nog morgen zaterdag 29 en zondag 30 december tijdens de gewone openingsuren bekijken. keklus had, en je weet met- Van Haut, Kristof Rom- een dat Tejater 80 ook aan baut, Tom Rombaut, Geer- die aspekten van een toneel- tje Klinck, Tineke Klinck, voorstelling de grootste Gilles Vermeersch, Annie Netwerk te Aalst, telkens te 20 u. diezelfde Macbett nog op de planken. Een kans die de liefhebbers van het gen re - en welke toneelliefheb ber is dat niet? - niet mag missen. Het toilet bevind zich - overigens duidelijk aangegeven - links achterin de scène. Pierre Van Kossem woordgebruik. Regisseur kunnen wurKen. Jozef hoofdstedelijke Hutse-Gale- meest houdt Ludwig van »rg%ndat Stan se in hnar leven Vinck zorgde zelf wel voor 1)6 00615 418 de traditionele rij. De jonge kunstenaar een directe methode. Wat rend ei babbelde en bazelde, een vlotte aanpak zodat het 8toere 1x11115 met 1516111 hart" (Aalst, 1962) wonende Ber- hij in zijn hoofd heeft, moet invet !rd w door de familie als tempo hoog en het ritme Je' 6611 JeuRdig enthousia- gekouter 60, voltooide twee zo vlug mogelijk gestalte rendfoe toren van Bazel» be- afwisselend bleef. 8te Martine 06 Pelsmaeker jaar terug zijn hoger secun- krijgen en liefst zonder al 1 diétempeld Deze uitdruk- Bijzondere aandacht werd en tenslotte Daniëlla Jacob dair kunstonderwijs aan de te veel technische truukjes. na8 ing wordt in het toneel- ook geschonken aan het de- (no£1110120 vlot houding Aals terse stedelijke acade- De rake lijn op het papier, im 6 tuk dan ook te pas en te kor. Grafico ontwierp drie en bewe^in^en!)- 11116 hi de afdeling Sierkun- de gepaste kleur die de a-D apas gebruikt. Veeleer speelvlakken die heel goed Met deze toneelvoorstelling Bten en Kun8tambachten vorm accentueert, het juis- doo aat dit werk gewoon ove de verschillende generaties neemt Nieuw Leven deel j^ri^4nd Calders en te formaat, dat zijn de ele- 0 ri6 generaties mensen in typeerden aan de Frans Cools toneel- Y"enzelfde familie. Zetten dit stuk op de plan- prijs '86'87. doc fen hulpmiddel voor regis- ken: Edmond Wellekens zevei eur pons Vinck en z'n spe- (een overtuigende bompa), Mark De Bruyn. Zijn werk menten waaraan hij belang werd bekroond met de Prijs hecht, voor Aalsters Kultuur- Sirou Ann schoon 84. Thans is hij 3* jaarstudent hoger onderwijs van het korte type aan de Konlnk- Aalst. Teater (A. Sirou) 10. Een nogal eigenaardig wankel dekor waarin de akteurs zich bewegen &UA W I.y pil MUI Uö IVUIUilK- 0 h H HjA 0 g 4alst. Den Tore van Bazel of hoe Eddy Jozef De Cock) en Kim (Martine De \lsmaeker) gewoonlijk de dag doorbrengen (A. Sirou) u. ei lotel )p zaterdag 6 december speeld door twee akteurs en ^°°rbrengt «De Grootste Luxe» drie muzikanten. Een krea- 1481 In Netwerk, de Ridder- tie van «De Grootste Luxe» "I itraat te Aalst «De blin- op «Les Aveugles» van 4110 den», een beeldende mu- Maurice Maeterlinck. Een 210 iekteatervoorstelling ge- absurdistisch verhaal over Onder het motto «Amore et Spe» brengt het Konink lijk Zang-, Toneel- en Letterkundig Gezelschap «'t Land van Riem» als eerste beurtopvoering van het seizoen -<Bedside Story» een modern blijspel van Alan Ayckbourn op zaterdag 6, zondag 7 en maan dag 30 december telkens te 20 u. in de stadsschouw burg aan het Vredeplein. Vier paartjes op één avond, op één nacht op een feest. Vier paartjes, viermaal pret, viermaal storm, vier maal spanning, viermaal onberekenbare reakties. Verrassende wendingen en vlotte dialogen kenmer kend voor Ayckbourn die er een knotsgekke boel van maakt. Regisseur Fons Vinck brengt volgende actrices en acteurs op het podium: Luc Noel, Martine De Swaef, Beny Vermeulen, S^bylle Mechnigr-Benny_Iïhae8e- leer, Jos De Sloover en Lut Lievens. Regie-assistente is Germaine Leroy en de technische ploeg verantwoordelijk voor het decor staat onder leiding van Gustaaf Wenes. Toegangsprijs: 140 fr. Studenten en senioren 120 fr. Kaarten te bekomen bij Luc Noël, Geraardsberg- sestraat 18/11 vóór 28.11 LH een groep blinden die op een voor hen ongekende plaats zijn achtergelaten waarbij ze op wrange wijze gekonfronteerd worden met hun onvermogen tot het nemen van enig zinnig initiatief. «De Grootste Luxe» heeft er een spel van gemaakt waarbij geluid, beelden tekst zich verhou den als onderdelen van een totaalkompositie. Niet makkelijk. Wél mooi. In Tilburg waar de kreatie plaatsvond gingen de reak ties van «gruwelijk» tot «schitterend». De ene regis seur voelt zich een vol uur lang uiterst geboeid. De an dere wil de geplande op voeringen annuleren. Zelfs de spelers gaan even aan het twijfelen over de intrinsieke waarde van het gebrachte. Na volwaardige analyse waarbij alle elementen en ingrediënten kritisch op de korrel werden genomen be sluit men «De Blinden is prima. We gaan door». U kan dit meebeleven op zaterdag 6 december te 20u30. Toegang 250 fr. Re- duktie8 en voorverkoop 200 fr. LH Kunsten te Gent in de afde ling Graveerkunsten. In 1985 wordt zijn werk dat bekroond werd met de Prijs voor Aalsters Kuituur- schoon tentoongesteld in het B.R.T. 2 gebouw te Gent en geschonken aan de «Ak- tie Overleven 1985». Het werk is in het bezit van de Familie Ge miers uit Loven- degem. In 1986 kreeg hij van de stad Gent de kans zijn werk voor te stellen. In overleg met de heer Hoorne, gra fisch kunstenaar en leraar aan de Koninklijke Acade mie te Gent werd de serie «Human Bodies» gekozen een tweekleuren zeef druk. Het werk werd aan geboden in een map met vijf verschillende tweekleuren zeefdrukken in een oplage van 25 exemplaren. In 1986 verleende hij ver der zijn medewerking aan talrijke groepstentoonstel lingen waaronder als voor naamste deze van Westende georganiseerd door galerij houder en tentoonstellings maker Louis Hutse en van «Jonge Grafiek» te Gent kunnen worden geciteerd. Reeds als kleine Jongen te kent Ludwig voortdurend en al vrij vlug gaat hij in zijn vrije tijd tekenschool volgen. Zijn studiekeuze be palen, lijkt dan ook geen probleem maar omstandig heden beslissen er anders over. Toch volgt hij op vrije basis lessen aan de academie te Aalst. Hij ontkomt zijn roe ping hlet en komt uiteinde lijk toch tereoht in het ho ger Secundair Kunstonder wijs aan de academie te Aalst, afdeling Sierkunsten Kunstambachten Daar wordt hij vertrouwd gemaakt met de verschil lende uitdrukkingsvormen en technieken in de kunst. Grafiek wordt zijn gelief koosde expressievorm. Daarin voelt hij zioh het meest thuis. Hij studeert verder aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent afdeling Grafiek. Een wereld gaat voor hem open. Hier kan hij zijn talent optimaal tot ont wikkeling brengen. Zowel de materiële als de geestelij ke mogelijkheden zijn nu Aalst pakt andermaal uit met een unicum in de regio. Een kunstgalerij in volle stadscentrum toe gankelijk voor iedereen zonder enige mogelijke drempelvrees. Zelfs fysisch heeft de in de Nieuw- straat 26 gelegen galerij Muylaert-Hofman geen drempel. Harmonieus kaderend daarenboven in de juwelen van de firma. Simonne Hofman (Sombe- .naaide in 1978 de prijs ke, Waasmunster), echtge- van de jury Japan Pearl note van goudsmid-uur- Contest en in 1982 en '83 werkmaker Wilfried Muy- telkens een eervolle vermel- laert, komt uit de Durme- ding in dezelfde internatio- vallei. In de heide ontlook nale wedstrijd op hoog haar liefde voor al wat niveau, groeit en bloeit. Natuur is Verder werkte ze mee san 1984: Collectieve Evergem 1985: Collectieve Tielt 1985: Collectieve Krediet bank Gent 1985: Collectieve Evergem 1985: Tentoonstelling Gal- dan ook zowat permanent volgende in haar werk terug te lingen: vinden. tentoonstel- 1975: Individuele Krediet- Reeds van in haar jeugd bank Oostende was ze kreatief begaafd. 1977: Collectieve Krediet- Ontwerpen van eigen kledij bank Gent en toebehoren was een hob- 1978: Avant-garde juwelen by. Later leerde ze op eigen Groothertogdom houtje émailleren op koper Luxemburg en maakte tal van objekten 1978: Collectieve Tokvo en sieraden waarmede ze Japan trouwens in binnen- en bui- 1978: Collectieve Parijs tenland tentoonstelde. Frankrijk Haar echtgenoot hielp haar 1979: Vlaamse kunste- daarbij kundig als hij was naars maken juwelen St.- als goudsmid. Niklaas Toen een kwarteeuw terug 1980: Individuele Esch sur gestart werd met een eigen Alzette juwelierszaak kozen ze de 1980: Collectieve Kasteel moeilijke weg. Aan de man van Schoten brengen van artisanale ju- 1980: Collectieve Hilton welen was nog pioniers- Brussel werk. 1981: Collectieve Bijoux Simonne ontwierp zelf de d'Art et de Création Brussel etalages en wat er in werd 1981: Goud en Kunst in het tentoongesteld was va^i hedendaags juweel Brussel haar hand. Ook werk van 1981: La perle de culture Kunstgalerij De juwelenwinkel werd der mate verbouwd dat de kunst galerij te betreden is in alle vrijheid zonder één voetje te moeten zetten - alhoewel zulks natuurlijk wel kan - in de zaak zelf. Men wil er om de twee maanden begaafde bin nen- en buitenlandse jongeren een kans bieden. De galerij is normaliter ook 's avonds na het sluiten van de zaak nog te bezoeken en meestal ook op zondag tijdens de namiddag. Tot en met half december ziet U er werk van grafisch kunste naar Reinold Poot. een te Vil voorde in 1948 geboren veel belovend artiest die aan de hoofdstedelijke akademie het einddiploma met de grootste onderscheiding in de wacht sleepte. Hij behaalde verder de Prijs van de Regering en die van de stad Brussel in 1972 en exposeert in binnen- en buiten land. Hij schilderde decors voor film en toneel en woont momenteel te Hoeilaart. LH buitenlanders kwam er ge- Parijs regeld aan bod. Maar alleen 1981: het werk zelf maken kon Japan haar ten volle bevredigen. 1981: Collectieve Evergem Het werd dan ook één grote 1981: Collectieve Tielt zoektocht, een experimen- 1981: Collectieve Roeselare teel gegeven dat echt ter grote voldoening schonk. Reohtstreeks in en met de materie werken vindt Si monne Hofman een opwin- rieur Parijs dend gebeuren. Ze houdt 1982: Collectieve Tokyo immers van edele metalen. Japan Voor haar blijft het steeds 1983: Collectieve Evergem een reëel genoegen om ze 1983: Belgian Jewels Today in volle harmonie tot een Washington D.C. juweel te verenigingen dat 1983: Collectieve Evergem Collectieve Tokyo Individuele Ant werpen 1982: Collectieve Centre Ja ponais de Commerce Exté- de draagster ervan siert en haar persoonlijkheid derstreept. Tentoonstellingen 1984: Individuele concier- gerie Kasteel Sombeke 1984: Collectieve Belgische Ambassade Den Haag 1984: Collectieve Hoge Simonne Muylaert-Hofman Raad voor Diamant Aalst. Enkele kreaties van Simonne Hofman (Ih)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1986 | | pagina 7