«Kristiaan Van Ingelgem improviseert...»:
een schitterende langspeelplaat voor orgelliefhebbers
Fris jeugdteater
te Affligem
Joriskantorij met fris koncert
mWMP¥^ s
Priester Daensprijs 1987
Octave Landuyt,
Bernard Bosschaert en
Frans Minnaert
in de VTB-galerij te Lede
Kerstanimatie 1986
6 - 19.12.1986 - De Voorpost
Wie het muziekleven in onze regio een beetje volgt, weet dat Kristiaan Van Ingelgem
niet alleen een uitstekend organist is en een bekroond komponist, maar ook dat hij een
van de weinige kunstenaars is die de improvisatiekunst op orgel op een schitterende
wijze weet te beoefenen.
Wie vorig jaar op 24 november in de Dendermondse Abdijkerk aanwezig was tijdens het
«Go8pelkoncert - In Memoriam Bert Heuvinck», herinnert zich zeker nog wel de twee
optreden» van Van Ingelgem: eerst met Bachs beroemde «Toccata en Fuga in d - BWV
565» en na de pauze met een meesterlijke improvisatie op «When the Saints go
marching in».
Onlangs bracht Kristiaan
Van Ingelgem een lang
speelplaat uit met orgelim
provisaties op het orgel van
de katedraal te Doornik
(kant 1) en op het positief
van de «Artisans Facteurs
d'Orgues et Clavecins de
Tournai, s.c. (kant 2). Een
juweëltje van orgelimprovi
satie, dat niet zou mogen
ontbreken in de diskoteek
van wie van dit instrument
houdt!
Kristiaan Van Ingelgem
Kristiaan Van Ingelgem
Sint-Gillis-Dendermonde
1944) kreeg de eerste les
sen van zijn vader, organist
en koorleider te Opwijk.
Van 1954 tot 1958 studeer
de hij aan de Stedelijke Mu-
ziekakademie te Dender-
monde, van 1961 tot 1969
aan het Lemmensinstituut
te Leuven. Daar werd hij in
1967 laureaat voor orgel en
muziekpedagogie en be
haalde hij in 1969 als stu
dent van Kamiel DUooghe
de Prijs Lemmens-Tinel
In 1972 verwierf hij het so
listendiploma voor orgel en
improvisatie aan het Mu
ziekconservatorium te
Maastricht en kreeg hij de
Stimusprijs voor de vertol
king van hedendaagse or
gelmuziek. In 1975 won hij
de Jef Denijnprijs voor
beiaardkompositie te Me-
chelen.
Van 1970 tot 1974 was hij
leraar voor harmonie en
kompositie aan de Koninlij-
ke Beiaardschool te Meche-
len. Nadien werd hij orgel-
leraar aan verschillende
muziekakademies: sinds
1970 aan de Rijksmuzieka-
kademie van Etterbeek, in
1972 aan de Kunsthuma-
niora te Brussel, vanaf
1974 aan de Muziekakade-
■ÜEf
De hoes van langspeelplaat
mie te Aalst. Bovendien is
Van Ingelgem sinds 1972
organist van de Sint-Maar
tenskerk te Aalst en orga
nisator van de jaarlijkse In
ternationale Orgelkoncer-
ten aldaar en sinds 1976
leraar voor praktische har
monie aan de Nederlandsta
lige afdeling van het Ko
ninklijk Muziekconservato
rium te Brussel.
Hij werkt geregeld mee aan
het Festival van Vlaande
ren, is als losse medewer
ker verbonden aan de BRT
voor de orgelpartijen met
het Filharmonisch Orkest
van de omroep, verzorgde
vele orgelrecitals in binnen-
en buitenland en maakte
reeds talrijke opnamen
voor diverse radio-institu
ten. Zijn repertoire be
strijkt de hele orgellitera
tuur, bovendien is hij een
specialist in het improvisa-
tiespel. Misschien minder
bekend is Van Ingelgem als
komponist. Toch legde hij
ook in dit domein reeds een
grote aktiviteit aan de dag.
Voor orgel schreef hij o.m.:
Toccata Sonate, Paasaca-
glia en Fuga, Fantasia en
Fuga op een dodekafonisch
tema; Suite voor orgelposi-
tief; Trio's; Preludia e.a. Hij
komponeerde ook kamer
muziek, o.m. een Fantasie
voor hobo, cello en piano en
een Sonate voor viool en
piano. Uiteraard zouden we
durven zeggen nogal wat
koormuziek o.a. «Een Gra-
cie» (Cornelia Crul) voor ge
mengd koor, «Missa brevis»
voor drie gelijke stemmen
en orgel, «Te Deum» voor
gemengd koor en orgel en
volksliedbewerkingen
Daarenboven ook nog
beiaardkomposities en pia-
nowerken. Van Ingelgem
behaalde reeds verscheide
ne onderscheidingen op
kompositorisch vlak. Zijn
«Beiaardsuite», waarmee
hij te Mechelen de Jef De
nijnprijs won, kreeg zelfs
een Amerikaanse kreatie in
New York in 1984!
LP met orgelimprovisaties
Kristiaan Van Ingelgem is
met deze plaatopname ze
ker niet aan zijn proefstuk.
Eerder reeds werkte hij
mee aan een zestal platen,
o.a. voor Eufoda. Ook aan
de plaat met de officiële
versie van «De Vlaamse
Leeuw» verleende hij zijn
medewerking; op deze plaat
staan zes versies van ons
Vlaams-nationaal lied, o.m.
deze in een orgelbewerking
van Van Ingelgem, door
hem zelf uitgevoerd trou
wens.
Maar nu dus een eerste vol
ledige LP van hem zelf! Met
improvisaties dan nog wel!
Improviseren lijkt eenvou
dig! Nochtans is het slechts
gegeven aan een gedegen
kunstenaar en vakman, om
een improvisatie te kunnen
realiseren. Het gaat er in
derdaad niet om gelijk wat
te spelen, maar om een mu
zikale gedachte te realise
ren, inspiratie onmiddellijk
in een juiste vorm te gieten
en zodoende een kunstwerk
te kreëren dat de vergelij
king met een rustig door
dachte kompositie kan
Voor de realisatie van deze
opname trok Kristiaan Van
Ingelgem naar de streek
van Doornik, waar op twee
verschillende orgels gemu
siceerd werd. De eerste
kant werd volgespeeld op
het orgel van de katedraal
te Doornik zelf. Dit orgel
werd in 1854 gebouwd door
het huis Ducroquet uit Pa
rijs en in 1882 voltooid
door de Brusselaar Schij
ven. Het is het enige oor
spronkelijke instrument
van deze bouwer buiten
Frankrijk. We besparen u
de volledige dispositie van
dit merkwaardig roman
tisch instrument. Deze
kant bevat vier delen: «Mar-
che», gebaseerd op een
volks tema, namelijk het
lied «On peut c'mincer, les
Tournaisiens sont lk»,
«C^ntilène», Flutesen
«Passacaglia» zijn geïmpro
viseerd op eigen tematisch
materiaal (o.m. een Salve
Regina). De stijl is hier ook
aangepast aan de grote
simfonische mogelijkheden
van het romantisch kate-
draalorgel.
Kant 2 van deze langspeel
plaat werd gespeeld op het
orgelpositief van de «Arti
sans Facteurs d'Orgues et
Clavecins de Tournai, s.c.»,
een instrument dat reeds
eerder tijdens de Interna
tionale Orgelcyclus te Aalst
te beluisteren was. De opge
nomen improvisaties van
kant 2 zijn gebaseerd op het
Vlaamse kerstlied «Het was
een maghet uytvercoren».
Vertrekkend van typisch
Franse registraties heeft de
organist zich toch laten in
spireren door diverse stij
len: zo vindt men in deze
Dendermonde. Kristiaan Van Ingelem aan hel werk (arch.)
negen nummers naast klas
sieke Franse trekjes ook
knipoogjes naar een Van
den Kerckhoven of naar re
naissancemuziek
Wie Van Ingelgem al ooit
hoorde improviseren, weet
dat hij zich zeker hier mag
verwachten aan een tema
tisch mooi opgebouwd ge
heel, technisch uitstekend
vertolkt en muzikaal van
een kwalitatief zeer hoog
niveau. Beide kanten van
de plaat zijn uiteraard nog
al verschillend van klank
kleur maar precies hier be
wijst de organist zijn grote
bedrevenheid in het kiezen
van de passende registra
tie. Zijn spel boeit zeker
door klare frazering en ar-
tikulatie, maar evenzeer
door zijn melodievorming
en instrumentale virtuosi
teit. De vinnige pittigheid
van sommige nummers en
soms vitale tempi doen
niets af van de beheerste
muzikaliteit van het geheel.
■Technische fiche
Deze langspeelplaat «Kris
tiaan Van Ingelgem impro
viseert. is een uitgave
van het Documentiecen-
trum voor orgel. Vleeshou
werstraat 23, 8480 Veurne
(Doe 11). De plaat werd in
augustus opgenomen in
Doornik o.l.v. Robert De-
leersnyder; het is een digi
tale stereo-opname.
Ze is in de handel verkrijg
baar tegen de prijs van 46!
frank (exclusief verzenl
dingskosten).
Enkele adressen waar dea
LP te koop is:
Aalst: Huize Dierickj
Kerkstraat 22; B.V.D., Groj
te Markt 18; 't Soete Huya,
Leo De Béthunelaan 45.
Dendermonde: Muziek
handel Janssens, Oud»
Vest.
En verder bij de gespeciali
seerde platenwinkels t|
Brussel, Gent en Antweri
pen (o.m. Fnae), bij de uit
gever te Veurne zelf of bij
Kristiaan Van Ingelgeni
(tel. 053-70.50.11).
Een ideaal eindejaarscai
deau voor elke muzieklief
hebber!
De «Joriskantorij» verzorg
de een jubileumkoncert in
de stadsfeestzaal ter gele
genheid van haar tienjarig
bestaan. Wat wel enige uit
leg vergt.
Bij het 15-jarig bestaan van
de Aalsterse Seoutsgroep
Sint-Kristoffel in 1974
kwamen effektieve en vroe
gere leden op de idee een
zangkoor te stichten.
Scouts, voortrekkers en
gidsen sloegen de hand aan
de ploeg en onder de leiding
van Frans De Koninck
werd als eerste optreden de
«Missa Salve Regina» van
G.G.E. Stehle gezongen in
1974. Stefaan Mertens nam
de leiding op zich, doch het
Koor sluimerde zachtjes in.
Na twee jaar inaktiviteit
trommelde Frans De Ko
ninck de leden weer samen
en werd er gezongen op een
groots Scoutsfeest. De oor
spronkelijke kern kwam
weer terug en er zal weer
schot in de zaak komen.
Helaas ontviel ons Frans De
Koninck Gustaaf Troffaes
die viool studeerde bij Willy
Van der Meirscji, zang bij
Edmond Borgers en mu
ziekgeschiedenis bij Jean
Louel nam de direktie over.
Jubileumkoncert
Verleden vrijdag konoer-
teerde het koor in de feest
zaal van het stadhuis. Werk
werd gebracht van buiten
landse maar ook van
Vlaamse Meesters, o.m. van
Gaston Feremans die direk-
teur is geweest van de Aal
sterse Academie met werk
van twee komponisten die
aktueel in de belangstelling
staan: Jef Van Hoof en Au
gust De Boeck.
De Joriskantorij werd ver
sterkt voor het Aai gems Pa
rochiaal Zangkoor dat
voorbereid was door André
DHondt en gegroeid is uit
de plaatselijke KVLV-afde-
ling.
Bert Lams, gitaarleraar,
trad op met zijn gitaarklas
en ook een aantal oud-leer
lingen van de Aalsterse
Academie deden hun duit
in het zakje Klap op de
vuurpijl was het optreden
van sopraan Nelly De Ro,
regeringsmedaille, zang en
lyrische kunst en gouden
medaille kamermuziek.
Besloten werd met een
lichtvoetig «Haasken», een
typisch «Tirolerlied» en een
«Jagerslied».
LH
Er wordt een Priester Daensprijs uitgeschreven voor 1987.
Het reglement werd als volgt gewijzigd:
Ook reeds gepubliceerd werk mag worden ingestuurd. De
inzenders blijven eigenaar van de door hen ingestuurde
manuscripten. De prijs bedraagt 30.000 fr en betreft een
historisch werk over het Daensisme of aanverwante bewe
gingen.
De jury is als volgt samengesteld:
Prof. Dr. J. Craeybeckx, VUB; Prof. L. Simons, conser-
vat. AMVC Antwerpen; Prof. Dr. R. Van Eenoo, RUG;
Prof. Dr. F. Van Hemelrijck, Ufsal; Prof. Dr. L. Wils,
KUL.
De prijs zal worden uitgereikt tijdens de Daensdag van 14
juni 1987 te Aalst.
De manuscripten dienen in drie exemplaren vóór 31
maart 1987 te worden ingestuurd bij het sekretariaat van
het Priester Daensfonds, Grote Baan 51 te 2990 Wespe
laar.
Op zaterdag 27 december is om 14.30 uur het Mechels
Jeugd tea ter te gast in de Parochiezaal te Affligem. Het
kleine broertje van het Mechels Miniatuurteater speelt er
«De dromen van Jasper», een stuk van M.M.T.-akteur Jos
Geens. die zelf de regie voert. Een brok fris en onderhou
dend jeugdteater van eigen bodem dat beslist een aanra
der is voor kinderen van zes tot twaalf jaar!
Nog tot 18 januari 1986 elke vrijdag van 19 tot 21 uur,
op zaterdag, zondag, maandag en feestdagen (ook op 26
deoember) van 14 tot 21 uur, andere dagen na afspraak
053-70.13.30 kan je in de VTB-galerij, 't Hof te
Puttens, aan de Wiohelsestraat te Lede terecht voor een
konfrontatie met het oeuvre van Octave Landuyt, Be
rnard Bosschaert en Frans Minnaert.
Octave Landuyt... Er is reikt en geniet hij een we-
geen gebied van de plasti- reldwijde bekendheid,
sche kunst die hij onbe- Bernard Bosschaert: met
roerd heeft gelaten. Hij is zijn roemrijk koloriet
schilder en lithograaf, hij scoort deze bescheiden kun-
boetseert en ontwerpt meu- stenaar hoge waarden. In
beien, hij kreëert juwelen de hem zo eigen expressio-
en wandtapijten, hij be- nistische wereld is hij een
denkt vormen voor in te- meester die onbewust eenie-
rieurs en industrie. De ders aandacht dwingt. De
kunst van Landuyt ver- VTB-galerij te Lede durft
mijdt de gebaande paden het aan hem te laten prij-
van de hedendaagse kunst, ken naast grote internatio-
Met zijn half reële en half nalen
fantastische scheppingen Frans Minnaert: het is dui-
heeft hij als visionair kun- delijk dat Frans Minnaert
stenaar de Europese top be- zich niet houdt aan het tra
ditionele «chevaletschilder
ij», maar integendeel in zijl
kunst een getuigenis vai
grootheid en geloof wil leg
gen. Zijn wereld is bevolk
met een volkomen eigei
schepping van allerhandi
bevreemdende wezens.
Door zijn geheel eigen zeg
gingskracht geniet hij ee
blijvende belangstelling i
binnen- en buitenland. On
langs nog hield hij sul
sesrijke tentoonstellinge
in de Galerie Nippon in T<
kyo en in het historisch Ni
tionaal Museum van Taiji
in Taiwan, Frans Minnaei
is alvast één van de belang
rijkste kunstenaars va
zijn generatie!
D.l
R
Aalst. Tijdens het jubileumkoncert werd een cheque overhandigd aan een instelling uit
Denderhoutem (a).
Aalst. Het koor dat zorgde voor een schitterend Sint-Joriskoncert (a).
Het Mechels Jeugdteater
Reeds jaren voor de eigen
lijke start van het M.J.T.
bestond er binnen het
M.M.T. belangstelling om
voor de jeugd te spelen. De
talrijke voorstellingen die
voor de scholen gespeeld
werden, waren hiervan het
bewijs. Toch kwamen in de
ze schoolprogrammatie de
lagere en de kleuterscholen
niet aan de bak. In 1980
kon René Verreth tijd vrij
maken en schreef én regis
seerde «Artiesten ge
vraagd», een produktie die
een groot sukses kende en
bewees dat er werkelijk be
hoefte was aan goede
jeugdstukken en -voorstel
lingen. Een nieuwe groep
werd opgericht: het Me
chels Jeugdteater. Hij zou
tegemoet komen aan de
nood van toneel voor kleu
ters, kinderen en tieners.
Hij zou bijdragen tot het
vormen van een bewuster
publiek voor het volwasse
nentoneel én aktuele onder
werpen aanpakken op een
speelse en frisse manier.
Het M.J.T. probeert zoveel
mogelijk nieuw Vlaams
werk te stimuleren en een
plateau te worden voor jon
ge Vlaamse tea termakers
(akteurs, regisseurs,
dekorontwerpersenz.).
Van de eerste produktie, «O
Oma Mia» van René Ver
reth, werden sinds 1984
ongeveer 130 voorstellin
gen gegeven.
Het M.J.T. is nu aan zijn
derde speeljaar bezig en
heeft de voorbije twee sei
zoenen acht stukken ge
bracht, waarvan zeven
kreaties. Deze haalden niet
minder dan 362 voorstellin
gen met gemiddeld 182 toe
schouwers per voorstel
ling.
«De dromen van Jasper»
Jasper, een fantasierijk
jongetje, is het beu steeds
maar afgesnauwd te wor
den door de volwassenen
rondom hem, die geen tijd
hebben om naar hem te
luisteren. Jasper verzint
dan maar gekke spelletjes
die hij met zich zelf kan
spelen. Zo speelt hij bijvoor
beeld robotje, maar hij
houdt dat zo koppig en kon-
sekwent vol dat hij zijn ou
ders tot wanhoop drijft,
maar ook de aandacht trekt
van een wat bizarre man,
die zich eerst uitgeeft voor
dokter, maar achteraf een
dromendokter blijkt te zijn.
Hij «geneest» Jasper van
zijn «kwaal» en leidt hem
bovendien op tot zijn opvol
ger Deze droomdoktoren
zijn lieden die zich beijve
ren om via het ingrijpen in
dromen, mensen him fou
ten te doen inzien. Geze
gend met een flinke dosis
fantasie en gesteund door
het vertrouwen in de pas
gevonden vriend, blijkt Jas
per geknipt voor het vak en
na een blitzopleiding krijgt
hij zijn eerste grote op
dracht: een trouwzieke
prinses behoeden voor haar
mogelijk huwelijk met een
op geld beluste prins. Met
medewerking van de toe
schouwers slaagt Jasper
glansrijk en steelt zelfs het
hart van de prinses.
Auteur Jos Geens zorgt ook
voor de regie, erg goed
trouwens want hij weet be
hendig door het aanwenden
van voor kinderen ver
staanbare, maar fijne hu
mor de toch wel ernstige
tema's van vriendschap en
vertrouwen op een relative
rende wijze boeiend en on
derhoudend op de scène te
zetten. Het dekor is in deze
optiek erg funktioneel en
versterkt nog de frisse in
druk die van het geheel
uitgaat.
Vier akteurs op de scène:
Bart Dauwe (die de rol van
Jasper voor zijn rekening
neemt), Yen De Wachter,
Jenny Janssens en Gerd
Robberechts die alle andere
rollen spelen, ook de man-
Wie tijdens het doen van de kerstinkopen een paar ogenblikken wil bekomen van dc
drukte, kan gedurende de eindejaarsweken even stil blijven staan bij de kerststal in de H.
Geestkapel (Kattestraat) of in de belfortcrypte. Uit het traditionele kerstgebeuren zijn de
gepolijste klanken van «O denneboom» of «Er is een kindekc geboren» immers niet weg te
denken. Een aantal zangkoren en muziekgroepen (waaronder De Edelweisjes, Laat blijde
weergalmen, gepensioneerdenkoor St.-Anna, H. Hartkoor en het Parochiaal zangkoor
Herdersem) waren er graag toe bereid om de centrumstraten dat extra feestelijke tintje
mee te geven. Bovendien zal de kerstman er ook zijn en hevft hij voor alle kleintjes een
verrassing bij.
Het animaticprogramma heeft plaats op 19, 20, 21, 24, 26 en 27 december.
Niei
Vor
Von
geo
Von
Kattestraat
Vr. 19 dec. 17.30: Jo De Witte (Orgel)
19.00: volksmuziekgroep Dewit
Za. 20 dec.
14.30: De edelweisjes
18.00: groep «Lambic»
Zo. 21 dec. 15.00: Moeselaar
16.00: Frans Jacobs (volkszanger)
Za. 27 dec. 10.00: Frans Jacobs (volkszanger)
Belfortcrypte
18.30: volksmuziekgroep Dewit
14.00: De edelweisjes
15.00: Paroch. zangkoor Herdersem
16.00: groep «Lambic»
15.00: Laat blijde weergalmen
16.00: Moeselaar
15.00: Bert Van Der Stichelen
18.00: Frans Jacobs (volkszanger)
14.00: gepensioneerdenkoor St. Anna
18.00: H. Hartkoor
15.00: H. Hartkoor
16.00: Jo De Witte (orgel)
o.l.v
vrije
Der
Dat
z
Moe
De
Ir
dec
ZOO'
winl
Met
kers
Fat
V
AC\
V KJ
u. 7
Krui
I winl
Feè
I zi
nelijke personages (wat zonder belerend of dogma- schouwers au sérieu
prettige resultaten ople- tisch te willen zijn, ver- neemt,
vert). zorgd kwa aankleding én Beslist een aanrader voc
Het Mechels Jeugdteater uitvoering (dekor, klank, het jeugdige volkje, dat me
speelt hier een voorbeeld kostuums); en vooral op dergelijke produkties tri
van goed jeugdteater: be- teatergebied zelf een pro- neelminded wordt zonde;
grijpelijk voor de kinderen, duktie die de jeugdige toe- het zelf te beseffen!
De dromen van Jasper in een regie van Jos Geens.