De grote en de kleine k Meer wetenschappelijk gevormd personeel om inventarizatiewerk in te lopen Een CSC-initiatief: Kulturele happening te Lebbeke Kiezen voor Kunst ook in Sint-Gillis een schot in de roos i Dries Vanwijnsberghe (Beveren) exposeert in Antwerpen Kiezen voor Kunst 12 - 6.2.1987 - De Voorpost H H Bi H Lebbeke. Onder de titel «Een lijn, een rijm een snaarbracht CSC vormingswerk een geslaagde kulturele happening. Werkten mee aan het initiatief: tekenaar Marcel Catry, dichter Moris De Smet, zanger Howard Bond, woordkunstenaars Anhemie De Smet en Pascale Hauwelaert evenals de auteurs van «Grat loss'n dee» (foto G. Breckx) Stijgend museumbezoek in Dendermonde Aan de ene kant de vreugde omdat het aantal bezoekers is toegenomen, aan de andere kant ontgoocheling omdat het inventarizatiewerk vertraging heeft opgelopen. Vreugde eveneens omdat de restauratiewerken aan het Vleeshuis goed opschieten en om de vele schenkingen die men in de loop van 1986 mocht ontvangen. Een positief jaar dus voor Dendermondse musea. Dat blijkt uit het jaarverslag dat archivaris-konservator Aime Stroobants maakte. Het bezoek aan het Vleeshuis was in 1986 natuurlijk beperkt. Precies omwille van de restuaratiewerken. Twee groepen, goed voor een 50-tal bezoekers werden er rondgeleid. Ruime belangstelling vori ge week zaterdagavond in het Volkshuis te Lebbeke, waar de plaatselijke CSC- afdeling een «Kulturele happening» organiseerde. Rode draad doorheen deze happening was «Lebbeke». De gasten die door presen tator Peter Van Damme op de praatstoel gezet werden - zanger Howard Bond, plastisch kunstenaar Mar cel Catry, dichter en pro zaïst Moris De Smet, dekla- matrices Annemie De Smet en Pascale Hauwelaert en Achiel Vermeiren, Gilbert Ravijts, Pierre Van Rossem en André Lissens, auteurs van «Grat loss'n dee het Lebbeeks dialekt en nog 't een en 't ander - hadden elk, in meerdere of mindere mate wat met Lebbeke te maken». Howard Bond beet de spits af. Bond is Engelsman, be landde vijf jaar geleden in Lebbeke, spreekt een sym- pathiek mondje Anglo-Ne- der lands, maakt in zijn vrije tijd fotocollages, maar is in de eerste plaats zan ger-muzikant. Dat bewees hij vorige zaterdag, toen hij zichzelf begeleidend op de gitaar, melodieus luister liedjes bracht. Nummers als «Cry me a river», «Girl from the North Country» van Dylan en het bekende «Vincent» van Don Mac Lean. Voordragen deden Anne mie De Smet en Pascale Hauwelaert, beiden leerling van de voordrachtafdeling van de Gemeentelijke Mu ziekschool. Annemie bracht o.a. «De stervende zwaan», van Pablo Neruda, Pascale «In bed» van Paul Snoek. Marcel Catry gaf, op een overigens aanschouwelijke wijze, toelichting bij de vijf grafische kunstwerken de plastische interpretaties van vijf gedichten van de hand van Moris De Smet - die in september 1985, tij dens het Kultureel week end te Buggenhout-Opdorp aan het publiek gepresen teerd werden. En tegelijk ook gereproduceerd wer den in de vorm van een kunstmap - gedichten en tekeningen - en te koop aangeboden werden. Trou wens nu nog verkrijgbaar zijn. Dichter en prozaïst Moris De Smet, auteur van deze vijf gedichten, «Five Little Songs Against Amnesia In ternational» en van o.a. de roman-lange novelle «Inter mezzo voor Kaaiman», lichtte deze indringende ge dichten toe. Als sluitstuk van deze Kul turele Happening overi gens geslaagd over de ge hele lijn - putten Achiel Vermeiren, Gilbert Ravijts, Pierre Van Rossem en An dré Lissens uit het Leb beeks dialekt. Pierre Van Rossem Lebbeke. Presentator Peter Van Damme in gesprek met tekenaar Marcel Catry (foto G. Breckx) Het Begijnhofmuseum en het Museum voor Volks kunde mochten 11.938 be zoekers ontvangen en dat is tweemaal zoveel als in 1985. Daarvan kwamen er 2.865 tijdens de gewone openingstijden, 1.887 in groep en 7.186 tijdens de Begijnhoffeesten. Het aan tal groepsbezoeken steeg tot 55 daar waar het er in 1985 amper 19 waren. In het Z wij vekemuseum kreeg men tussen 6 april en 12 december 2.720 bezoe kers over de vloer, waarvan 1.902 tijdens de gewone openingstijden en 818 in groep. Het aantal groepen bedroeg 23, waarvan 6 in klasverband. En dat laatst is weinig, rekening hou dend met de boeiende ten toonstellingen die er voor het middelbaar onderwijs werden opgezet. Voor de schooldirekties en de leer krachten wordt het dus dit jaar uitkijken naar de ten toonstellingen die men or- ganizeert in het museum. Dat brengt het totaal aantal bezoekers op 14.708, wat 2.175 meer is dan vorig jaar. Rekening houdend met de sluiting van het Vleeshuis een sukses. Een ander punt van tevreden heid is het stijgend aantal groepsbezoeken Restauratiewerken De restauratiewerken aan het Vleeshuis gingen defi nitief van start op 25 fe bruari. Voordien was door het personeel en door de technische dienst van de 8tad alles zorgvuldig inge pakt en werd een deel van het meubilair overgebracht naar de zolder van het stad huis en naar het Zwijveke- museum. De werken had den vooral betrekking op het reinigen van de gevel, het gedeeltelijk afbreken van de westelijke trapgevel die ook opnieuw werd opge bouwd, het hervoegen van alle witsteen en van de oos telijke trapgevel, het her stellen van alle ijzeren be kroningen, het verwijderen en herkappen van de goti sche krans kraag, het nieuw maken van een wind vaan met stadswapen, het vernieuwen van alle glas werk in de ramen, het ge deeltelijk .hermetsen van het inwendige van de ooste lijke trapgevel op zolderni veau en het volledig wegne men van de oude dakbedek king. Dat laatste werk kon door het invallen van de winter slechts gedeeltelijk worden uitgevoerd. Om technische redenen werd afgezien van een daki solatie zodat het gebruik van de zolder als tentoon stellingsruimte op zijn zachtst gezegd in het ge drang komt. Het Z wij vekemuseum kreeg vanaf 1 maart een huisbewaarder die verant woordelijk is voor het on derhoud van het gebouw en voor de bewaking op zon dag tijdens het toeristisch seizoen. Door de restaura tiewerken in het Vleeshuis was het mogelijk om het Z wij vekemuseum uit te rusten met enkele toonka- sten en maakte men van de gelegenheid gebruik om er boeiende tentoonstelling en te organizeren. tn de toonkasten vindt men ïen representatief deel te rug van de historische ver zameling. In het begijnhofmuseum werden de opfrissings- werken in februari voltooid en werd het museum herin gericht In het Museum voor Volkskunde werd de verdieping ingericht en te gen de Begijnhoffeesten was op de benedenverdie ping de afdeling wassen en strijken aanzienlijk uitge breid en werden op de ver dieping de afdelingen «van graan tot brood» en «zui vel» voorlopig ingericht. Achterstand Zijn al die herstellings- en restauratiewerken positief, minder goed gaat het met de inventarizatie. De be staande achterstand werd nog vergroot. Enerzijds omdat er een tekort is aan wetenschappelijk gevormd personeel, anderzijds om dat het beschikbare perso neel ook opgeslorpt werd door allerlei andere bezig heden. Men gaat in 1987 in elk geval een biezondere in spanning doen om deze achterstand op het vlak van de basisinventarizatie volle dig op te halen. Een groot deel van de beschikbare tijd werd besteed aan de uit bouw van nieuwe afdelin gen, inrichtingswerken van diverse gebouwen, sa menstellen van brochures en katalogi, opbouwen van tijdelijke tentoonstellin gen, volgen van restaura tiedossiers, verwerving van nieuwe aanwinsten, ar cheologisch onderzoek enz. Naar aanleiding van diver se tentoonstellingen wer den ook een aantal leerrijke publikaties vrijgegeven. Naast de restauratie van gebouwen, was er ook het herstel van voorwerpen. Zo kon dank zij inbreng van C A het schilderij «Bosge zicht» van de hand van A. Asselberghs preventief worden behandeld. Nog drie andere werken kregen een opfrissing of herstel ling van de lijst: De sacris tie van Michelbeke van A. Willems, Hoevekens van L. Jacobs en het Dendermonds Schoenmakersambacht. De stedelijke musea hebben het voorbije jaar ook mee gewerkt aan meerdere ten toonstellingen en manifes taties en daarvoor werken in bruikleen afgestaan. On der meer voor de tentoon stelling «De Schelde in de schilderkunst» in Sint-Ni- klaas, de retrospektieve tentoonstelling over Ferdi nand Dullaert in Deinze en aan enkele bankinstellin gen evenals aan het mu seum voor volkskunde te Gent voor de tentoonstel ling «Rendez-vous met Ma gere Hein». Tentoonstellingen In de loop van 1986 werden vier tentoonstellingen georganizeerd of verleende men zijn daadwerkelijke medewerking. Dat was zo voor de tentoonstelling over «Liebig Chromo's» die van 24 mei tot 15 juni hep in het Zwijvekemuseum; de tentoonstelling «Van graan tot brood» ter gelegenheid van de Begijnhoffeesten in de maand augustus en van 4 tot 27 oktober een expozi- tie over de «Dendermondse burgerwacht» In het Zwij- vekemuseum ook nog een tentoonstelling over Ro meinse munten in samen werking met de Numisma tische Kring tot stand gekomen. In de loop van 1986 mocht het museum zich ook ver heugen in heel wat aanwin sten, waarvan het meren deel afkomstig is van gif ten. Bij de giften zitten de meest uiteenlopende gaan de van limonadeflesjes, ovenstenen, strijkplanken, oude dorsvlegels, merk- stempels van een schoen- j makerij, foto's, een kolom- i vormige kachel, schilde- rijen, enz. Maar ook enkele i vondsten uit het Merovingi- sche grafvel van Zwijveke. Men kocht aan een zilveren denier van keizer Antonius Pius, een zilveren denier van keizer Hadrian us, een j groot van Lode wijk van Ma- le, een balans voor het we gen van leder en een brood mandje met bloemzak. Ver der noteerden we nog enke le aankopen en giften voor de bibliotheek, voor de foto- en diatheek en een aanvul ling van prentbriefkaarten over Dendermonde en om geving. Belsele is een nieuwe exporuimte rijk. Het echtpaar Nachtegael mocht kunstschilder-klokkenbouwer Edgar Heirman en zijn werken verwelkomen. Tot 15 februari in hartje Belsele exposeert Heirman (Iv) Tot en met 15 maart exposeert in galerij Brabo, op de zesde verdieping van het gebouw van verzekeringsmaat schappij Mercator in Antwerpen aan de Desguinlei 100, de uit Beveren afkomstige Dries Vanwijnsberghe. Vanwijnsberghe werd in 1933 in Beveren geboren, is ambtenaar in het katholiek onderwijs en woont nu in Hemiksem. Hij stichtte mee de galerij Civitas, die ernaar streeft de gevoeligheid voor het sakrale te aktiveren. Religieus geïnspireerd werk dus, te zien in Brabo. Samen met de Beverenaar stelt olieverfschilder-akwarel- list Denis Dolphyn tentoon, een 84-jarige Diestenaar die vroeger eens op Cortewalle in Beveren expozeerde en nu in Antwerpen woont. (wv) Nadat CSC afdelingen uit Dendermonde, Lebbeke, Berlare, Hamme, Laarne en anderen «Kiezen voor Kunst» hadden georganizeerd en net voor Buggenhout aan de beurt komt, pakte het CSC Vormingswerk Sint-Gillis uit met een dergelijke manifestatie die een negental kunstenaars van eigen bodem de kans bood om zich te meten met het talrijk opgekomen publiek. Kiezen voor Kunst is stilaan een begrip geworden in de streek. Meer dan 2.000 bezoekers kwamen al een kijkje nemen en dat maakt dat de kunstenaars die aan de verschillende expozities deelnamen, meteen een uitgelezen kans hebben gekregen om zich meer en beter kenbaar te maken. In Sint-Gillis kregen Koen De Backer, Ferdinand Deron, Chan tal De Laet, Hendrik De Meyst, Erwin Brusselmans, Etienne De Backer, Hendrika De Decker, Marianne Huylebroek en Renaat Van den Driessche de eer om bij de voorzitter in het zonnetje te worden gezet door volksvertegenwoordiger De Batselier, die stilaan de vertrouwde inleider van deze tentoonstellingen is geworden. Hij benadrukte het belang gewoon aan een aantal van deze tentoonstellings- sohilders en tekenaars een reeks die meer inhoudt dan kans te geven. Het is even- De jury selekteerde volgende werken van mende kunstenaars: E. Brusselmans met Stilleven met weegschaal'; Ch. De Laet met 'Foto-Finish'; H. De Meyst met 'Klown'; H. De Decker met "Portret van een vrouw'; K. De Backer met 'Cirkuskunstenaar'; R. Van Driessche met "Vlassenbroek'; M.-A. Huylebroek met 'Krijgs gevangenen', F. Deron met 'Stilleven - viool'en E. De Backer met "Blijhartigen*. Het publiek koos voor: E. Brusselmans: 'Oxide man', M.-A. Huylebroek. "Woestijnruiter' en F Deron; 'Naakt'. Zoals gebruikelijk kon het publiek ook kunst werken in de wacht slepen via de wedstrijd «bod op kunst» Het lijstje van de winnaars: De Kinder Annie, Zeelsebaan 94, 9150 Dendermon de: Erwin Brusselmans. Neefs K Stenen Stichel 2A, 9330 Dendermonde: Chantal De Laet. Morel Paula, Rodekruisstraat 2, 9330 Dendermon de: Hendrik De Meyst. Caudron Fi., Ga verstrakt 42, 9t50 Dendermonde: Hendrika De Decker. Puttemans Erna, V. Langenhovèstraat 105, 9330 Dendermonde; Koen De Backer. Eugene Van Malder. K. Albertstraat 21, 9330* Den dermonde. Renaat Van Driessche. Georges Otte, Moerstraat 129, 9330 Dendermonde; Marie-Anne Huylebroek. H. De Baets. V. Langenhovestraat 87, 9330 Dender monde. Ferdinand Deron. L. De Visser, Hoge Weg 24, 9330 Dendermonde: Etienne De Backer. zeer een stuk kunstopvoe ding van de gewone man. Suksesvol initiatief Van Kris Van Damme, voorzitter van het CSC Vor mingswerk Sint-Gillis ver namen we dat Kiezen voor Kunst in feite is ontstaan in de provincie Limburg waar in 1985 het initiatief werd genomen om niet professio nele, al dan niet geschoolde kunstenaars de kans te ge ven met hun werk uit de vergeethoek naar voor te treden. In Limburg sloeg het initiatief vlug aan en meteen was het goed bevon den om ook op andere plaat sen te worden geprobeerd. In heel Vlaanderen kan men nu met het fenomeen kennis maken, aldus de voorzitter die terloops de inbreng van federaal CSC sekretaris Fons De Geest loofde om ook in Dender monde het opzet tot een sukses te maken. Men kan zich volgens voor zitter Van Damme vragen stellen bij dit opzet. Onder meer hoe het komt dat vele kunstenaars zo gretig zijn ingegaan op het aanbod, wat meteen ook de vraag oproept hoe het komt dat er zich blijkbaar zoveel men sen met kunstuitingen be zighouden. Speelt de toege nomen vrije tijd een rol? Opvallend is evenzeer dat de meeste van de kunste naars weinig of zelfs in het geheel niet naar buiten tre den. Expozeren houdt voor de kunstenaar altijd een fi nanciële niet te onder schatten inbreng in. Net zoals op alle andere ten toonstellingen, jureerden in Sint-Gillis ook Marcel Catry, Yves Verelleweghe en Mare Van Gijseghem als vaste leden de werken. Zij werden bijgestaan door drie plaatselijke kunstmin- ners, met name Wilfned Meskens, Frank Van Sande en Mare De Munck. Met negen Negen kunstenaars dus in Sint-Gillis in het kultureel centrum, waar bij de voor opening nauwelijks plaats was om de tentoongestelde werken goed te bekijken. Onder hen mannen en vrouwen, van alle leeftijden en beoefenaars van ver schillende technieken in de schilderkunst. Iedereen met eigen onderwerpen, ei gen denkwijzen, eigen op vattingen. Voor de bezoe kers zal het dan ook niet makkelijk zijn geweest om die werken aan te duiden die eind februari in Dender monde mogen deelnemen aan de slottentoonstelling. In Sint-Gillis werd gekeken naar het werk van de nog jonge Dendermondenaar Koen De Backer die aan het Higro te Mariakerke een opleiding als graficus volg de, naar de schilderijen van Ferdinand Deron, die in Anderlecht werd geboren maar al langere tijd in Den dermonde woont en hoger secundair kunstonderwijs heeft gevolgd in zijn jonge re jaren, naar Chantal De Laet uit Sint-Gillis die be kend is als monitrice bij het jeugd- en volwassenatelier Wij en vier jaar les volgt aan de Dendermondse aka- demie voor schone kunsten en een opleiding als regen tes plastische komsten ach ter de rug heeft. Hendrik De Meyst is ook uit Sint- Gillis en is een man die na zijn pensionering nog de moed opbracht om les te gaan volgen aan de Dender mondse akademie. Zijn voorkeur gaat uit naar de akwarelkunst, maar hij ex perimenteert flink met pointillisme. Erwin Brus selmans schildert en teken graag portretten, naakten, stillevens en sfeergevoelige doeken. Hij is een autodi- dakt. Etienne De Backer staat al langer in de kunst wereld. Hij "is sierkunste naar van beroep en volgde zijn opleiding aan Sint-Lu- cas te Gent. Vanaf haar twaalfde jaar volgde Hen drika De Decker uit Gram bergen de lessen aan de akademie in Dendermonde waar ze de kursussen teke nen en beeldhouwen door liep. Ze studeerde grafische kunsten aan het Sint-Lucas te Gent en spendeert sedert haar huwelijk al haar vrije tijd helaas schaarse aan tekenen of boetseren. Dan is er nog Marie-Anne Huylebroeck uit Dender monde die kunst- humaniora volgde in Brus sel en in Antwerpen regen tes plastische kunsten werd. Verder studeerde ze aan de akademie van Aalst en loopt ze nu school aan de akademie te Dendermonde. De negende kunstenaar in de rij is Renaat Van Dries sche uit Grambergen die vanaf zijn prille jeugd beze ten is door de schilder kunst. Hij legt zich de laat ste tijd vooral toe op pot lood- en pentekeningen en op pastels. SM» 'Ms Dendermonde. Een van de fraaie werkjes op de tentoonstelling in het kultureel centrum Sint-Gillis (foto Piet Hermans) Dendermonde. Volksvertegenwoordiger De Batselier opende ook hier de CSC Kiezen voor kunst tentoonstelling (foto Piet Hermans)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 12