Jan van Puymbroeck leeft op het ritme van de muziek Talent uit eigen streek Jaarlijks kunstkoncert van Hand in Hand Aalst The Scat Cats in The Saint's Jazzklub - Sint-Niklaas Koffiekoncert in Den Eglantier Chris Blount Jazzband (Engl.) 14 - 6.2.1987 - De Voorpost Hoboïst Jan Van Puymbroeck is niet iemand die met zichzelf leurt. Zijn werk is zoals hijzelf: sober, beheerst en weloverwogen. 1 Deze bijna 27-jarige jongeman heeft al heel wat op zyn (muzikaal) aktief. Hy is dirigent van het Mariakoor- Zilverklokjes uit Hamme-Zogge en daarbij dirigeert hij nog in het Nederlandse Dorst de fanfare en de jeugdfanfare. Hij maakt tevens zijn eigen bewerkingen van liederen en waagt zich zelfs aan eigen komposities. Een interview met deze Lokerse artiest in zyn knus appartementje in de Kerkstraat. met mijn partner af en toe mee aan danswedstrijden. Koken doe ik ook heel Welke studies deed u? tes meegespeeld en ben en de jeugdfanfare leid. Na mijn middelbare studies ook opgetreden in verschil- Wat v0[gens u talent? Is ben ik naar het Koninklijk lende kamerensembles, ie^ dat de geboorte conservatorium te Gent ge- Toen ik nog in het conser- a[ aanwezig is of langzaam gaan, waar ik een eerste vatorium van Gent was, moet groeien prijs notenleer behaalde en heb ik ooit met de orkest- Hoo stwaarschijnlijk is het het eerste jaar pedagogie klas de gelegenheid gehad a boren Doch elk volgde. Nadien ben tk naar om een werk uit te voeren talent moe( ontwikkeld het koninklijk Vlaams mu- van Oabnel VerKhraegen worden Grote musjd dus ziekconservatonum van nh. Dne Vlaamse dansem mensen h£el vee, [a Antwerpen gegaan en be- Ik heb ook nog een concert lcn( moe(en hoe dan haalde er eerste prijzen ho- gehad voor de Rotary-club no hard werken Muzjek bo, Engelse hoorn, kamer- en de Lyon s club. is da( men zQmaar in de geworpen I krijgt. Het is een kombinatie van Leest u veel? Als ik er de tijd voor heb, ja. Ik lees veel vaklitera- Hamme. Dirigent Jan Van Puymbroek tijdens een van de repetities (vh) tuur, maar mijn interesse gaat ook uit naar Franse en het nauwst aan het hart ligt niet van het soort mensen sing. Mijn lievelingswens is Engelse werken. Ook lees is Johan Sebastian Bach. Ik die de anderen als dom be- een goed dirigent te wor- ik af en toe iets in het hou ook veel van Mozart, schouwen. den van een goed orkest. Duits, maar dat vind ik dan ^ot ^er ^an ^an \an al veel moeilijker. Welke kwaliteiten waardeert Hoe ziet u de toekomst en Puymbroeck aan het u het meest bij iemand en wat is uw lievelingswens? woord... Hij vindt het fijn U houdt van muziek. Welke wat doet u huiveren? Ik zie de toekomst roos- om met mensen te werken. >ciii is uw geliefkoosd genre? jfc hou van mensen, die kleurig. Ik weet dat ik de Het gaat hem niet zozeer talent hard werken en Ik hou van alle goede mu- door hun positieve invloed komende twee jaar nog om het schitteren, maar om vooral' zijn talenten ontwik- ziek. Wat is goede muziek? anderen kunnen vooruitdu- heel veel zal moeten wer- het werken met mensen die Dat is een open diskussie, wen, zodat ze hun grenzen ken en alles wat nu komt is elkaar vertrouwen. Intensief maar de komponist die mij kunnen verleggen. Ik hou voor mij één grote verras- met elkaar werken, dat is kelen. Doet u aan zelfkritiek en zelfanalyse met a.w. Hoe ziet u uzelf? Welke zijn uw goede en slechte kanten? Elke mens, dus ook elke zo'n heerlijk gevoel. Als toemaatje krijg ik nog een eigen kompositie te ho ren, waarbij Jan zichzelf begeleidt op de gitaar. Leuk en verrassend! Een echt op warmertje in deze koude winterdagen. Tot ziens, Jan, en nog veel muziekge- nc" Francine Vercammen muzikant moet aan zelfkri tiek doen. Als men als mu sicus wil vooruitgeraken, Pmoet men konstant zichzelf in vraag stellen. Men moet trouwens altijd voor ogen Het kunstkoncert van de Frangois Van den Bergh en houden dat men nooit vol- socialistische harmonie de klarinettisten de kans leerd is Hand in Hand vormde daar- om te bewijzen wat ze Mi in goede kanten9 Ik op geen uitzondering. In de waard waren. Proef die ze denk dat ik hS dan ook stadsfeestzaal van het stad- met veelverve doorstonden, denk dat ik hoe dan ook wafl plaat8 meer Van Ted Huggens koos een goede werker ben, die onbezet om de muzikanten men de ragtimesuite, een iets kan overbrengen. Ik aan het werk horen. J bekend werk en nadat men werk ook heel graag met verstraete zorgde voor een geluisterd had naar Drums groepen. Als slechte kan- prima presentatie, terwijl m visier ging de aandacht ten kan ik over mezelf zeg- dirigent Arthur Helden- volop naar een bewerking gen dat ik niet altijd even berg ervoor zorgde dat zijn van stint ben Tevens ben ik muzikanten een gave pres- dm «m Tambourshow had Hamme. Dirigent Jan Van Puymbroek speelt ook klarinet sjordj0 tatie afleverden. geschreven. (vh) Het is een jaarlijkse gewoonte dat een harmonie een koncert geeft. Gewoonlijk wordt dat koncert maanden op voorhand voorbereid en vormt het zonder meer het hoogtepunt van het seizoen. muziek en harmonie. Ik Ik heb ook tal van trouw- studeer ook nog aan het missen verzorgd «en de Koninklijk muziekconser- muzikale omlijsting gedaan vatorium te Brussel, waar voor vele aangelegen- ik de lessen contrapunt en heden. harmoniedirektie volg. vV/e waren uw leermeesters V.S.O. Wie of wat heeft in u de en wat brachten ze u bij? Qvgr wglkg liefde voor de muziek Jan De Maeyer, mijn leraar gewekt? hobo, is mijn belangrijkste Mijn vader heeft me naar leermeester geweest. Hij de muziekschool gestuurd, heeft me geleerd wat mu- toen ik nog een kleine jon- ziek eigenlijk inhoudt en hikk een grote do_ gen was. Hijzelf speelde dat is heel wat. Hij heeft viool. Ik heb altijd heel me laten inzien dat een ïn- graag muziek gestudeerd strument bespelen niet al en ik denk dat muziek al- leen techniek is, maar dat tijd in mij gezeten heeft, er ook een grote expressivi- beSchikke„ over zoals men dat wel eens teit moet uitgaan. Hij heeft mopd zegt. me ook bijgebracht dat er veel moea- j ;i in een compositie heel wat Ik heb eens gelezen dat elk Dok heeft hij mc kind in essentie muzikaal rs feerd b|j het en gevoel voor ritme heeft. ren van een partjtuur nooit tatjg aneveraen eMet de Mo~ s,ord»6- op het programma bekende ments of Morricone zat men Hebt u ooit les gegeven? werken van vermaarde in de fabelachtige muziek Ennio zodat men vijf minuten kon c; - re Morricone, Harry Pinky, verwijlen in de muziek van gegeven aan het Sint-Jozef- en werd met een Jerome Kern als afwisse- instituut te Hamme. Ik on- mara van Maurits Pauwels, bng- Met een medley Sweet derwees er notenleer in het waarna de ouverture Ken- Caroline Charleston ge- eerste en het tweede jaar tucky werd gespeeld in een naamd, bracht men er weer bewerking van Yvoré. Ook vaart in waarop het koncert drie dansen van Schorer werd besloten met een socialistische harmonie Hand in Hand oogstte met haar kunstkoncert veel werden uitgevoerd en daar- als huldeblijk aan Tra- felgar. kwaliteiten moet iemand beschikken om het te maken in de mu ziekwereld? Men moet alleszins be- alleen maakt men het niet, want men moet trouwens zeer hard werken en daar bij kregen Albert Amant, sukses. (a) wikkeling komen. Hoe ziet ikstuk ,e gaan e„ datniet te zoeken naar bepaal- Daar ben ik het volledig de effekten, die het publiek mee eens. Het is wel spijtig mjSschien wel zal apprecië- dat in de opvoeding van de reil) maar die de geest van kinderen muziek zo weinig de muziektekst zouden ten- aan bod komt en zo hun jej doen! Hij was ook de aangeboren gevoel voor man die mij stimuleerde Op 14 februari komt een in het Pershing Hotel te Los P- (Heinz Polzer; zeer goed is het u alttid voor de wind groep uit Breda optreden in Angeles en als klap op de pkend om zajn bijzonder is net u ailljo voor oe winu Sint-Niklaas. vuurpijl was men een week lekstrijke liedjes) en met de gegaan of hebt u vo°r be- gedicht inldrz2 gast in Disneyland. Belgische radiojournalrst paalde zaken moeten knok- doQr leider en muziekpro- 1983 was het jaar waarin ze Sim Simons, ken? motor cremer, die te- naar het Midden-Oosten Wie regelmatig The Seat Sommige zaken zijn heel ven8 de initiatiefnemer is trokken, o.a. Libanon en Is- Cats wil zien en horen op- Alleen moet het nog tot ont- dp geest van het mu- vouo uo - - buiten de geest van net mu kkeHjk aan maar van het mternatio- raël waar ze optredens ver- treden, die kan dat ook le- £CKCI ihosi cr.::r ironrorion tmnr TTNO-vre- dere eerste zondae van de andere zijn dan weer heel nale Oude - Stijl Jazz festi- zorgden voor de UNO-vre- dere eerste zondag van de moeilijk geweest en daar val» te Breda (Nederland), desmacht. maand van 15 tot 18 uur in u v, ir nrfsrHaaH unnr mop café Brandpunt, Piusplem neb ik inaeraaaa voor moe- 8cat Cats hebben een be- in hetzelfde jaar waren ze 7 Tilburg Nederland, ten knokken. Ik neb ook al hoorlijk deel van de wereld eveneens te gast als eerste De bezetting van de band is tal van mislukkingen ge- afgereisd, met hun spran- Brabantse formatie op het ais volgt: kend. Maar een mislukking kelende muziek. Zij bezoch- wereldvermaarde Northsea Rob Cremer: (leader) cor- is niet het einde. Men moet ten onder meer Duitsland, jazzfestival in Den Haag. net, kazoo, slide whistle, mil7-jplr „n rif- Hp kans 1 "1C ""J ze leren positief verwerken België, Frankrijk, Enge- Verder hebben ze ook nog vocale, goofus en trombone; muziek en ritme de k om andere teoretische vak- weer hard tend en hi 1981 en 82 met een hele rist buiten- Michael Funke: altsax en met krijgt gewekt te ken te gaan studeren zoals In de7e maakten ze zelf een trip landse gasten op de bühne klarinet, harmonie en het is eieenliik kan tegenaan gaan. in aeze harmonie en het is eigenlijk - door zijn stuwer.de kracht omstand^heden moet mpn u dan ook bikkelhard voor mento zichzelf zijn en zeker de moed niet laten zakken. Welke zijn volgens u de in grediënten van sukses? maakten naar California USA, opuit- gestaan, om er maar enkele Daan Scheerder: sopraan- nodiging van The Sacra- op te noemen: Willy alt-, tenor en baritonsax; mento Dixieland Jubilee Humphrey (USA), Sammy Fred Weller: piano, banjo waar zowat 350.000 bezoe- Rimington (England), en vocals; kers te gast waren. Met Greame Bell (Australië), Wouter Cleypool: banjo, gi- meer dan honderd bands en Manny Klein (USA) enz taar, trompet en vocals; ongeveer tweeduizend me- In de loop van hun onge- jon van Mourik: sousafoon, t j uwji dewerkers is dit wat men veer 15 jarig bestaan, heb- stringbass en piano; 11 H W'p nls miivilTant Men moet goed zijn in zijn zou kunnen noemen «the ben ze 3 elpees en 2 singles Adriaan van Hoffen: wash- volieera. wie ais muziKdm en daarbij nog een gro. greatest jazzshow on volgespeeld en deden ze ook bord, remarks. tp Hncic gplnk hehhen earth». Nadien speelden ze nog mee aan twee verzamel- Op 14 februari 1987 om 21 er een stage van twee jaar. bijstuderen. Men kan ei- in diverse gerenommeerde elpees van Bredase Jazz- u.. U bent hoboïst. Waardoor genlijk nooit zeggen: nu Wat zou u het best kunnen jazzklubs als The earthqua- bands Adres: Wijncentrale, Re- j. Lpu2e vnnr dit instru- ben ik er. Het is anderzijds missen in het leven en wat ke McGoon's of Mr. Turk Ze treden ook geregeld op gentiestraat 69 te 2700 ment bij u bepaald geweest? wel boeiend dat de muziek het minst? Murphy in San Frnacisco, met conferanciers als Drs. Sint-Niklaas. nat is eerder een vrii toe- 20 "jk is dat men tT Lukse kan ik heel goed "ïige kéS geweest.^ U kan blijven ui, puuen! uusseu. wat ook die fukse hoorde wel graag hobo, fjoe ^en[ u dirigent van het moge zijn. Iets dat ik niet Sint-NiklaaS is Mariakoor geworden en J?» k"n.nl" =n'.,s kon" worden. Welke funktie hebt u? - Tot eind 1986 heb ik bij de ■1Lnverder blllvcn s,ude" Muziekkapel van de Lucht- r macht hobo en Engelse Is men als muzikant ooit hoorn gespeeld. Vanaf ja- volleerd? nuari ben ik bij de Muziek- jn de mUziek is men nooit kapel van de gidsen, als volleerd. Wie als muzikant kandidaat-dirigent. Ik volg bij wil blijven... moet altijd tiffzse, leer w.. te dosis geluk hebben. doch als kleine jongen is Mariakoor geworden het zeer moeilijk om zo n waar dirigeert u nog? instrument te bemachtigen, temeer daar een hobo zeer duur is... In de muziekschool van Lo keren had men een hobo takt met mensen. De vroegere diligente, Gi- u eens ^ast van nette Willaerts, die ook faalangst. studeerde aan het conser- Faalangst kan ik het niet vatorium van Antwerpen noemen, doch ik kan be- regeringsmedaille voor gitaar met de grootste onderschei- Zondag 8 februari om 11 u. aan het kon. muziekkonserva- ding. In 1977 werd hij laureaat nanopsrhaft en ik was één en d'e trouwens een goede hoorlijk zenuwachtig zijn wordt jn Den Eglantier aan de torium te Brussel eerste prij- van" de nationale muziekwed- aangescnan en k vriendin van mij is, heeft voor een optreden. Ik heb Apostelstraat in Sint-Niklaas zen voor notenleer, gitaar, ka- strijd van het Gemeentekre- van de geluKKigen om aai gevraagd jje. had het leren overwinnen zodat een koffiekoncert aangebo- mermuzick en muziekgeschic- diet van België. Nadien be- ïnstrument te leren bespe- toen aj bet plan opgevat om het uiterlijk niet te merken den Christianne Magnus denis. Ze geeft gitaarles aan de haalde hij eerste prijzen voor len. Het heeft zelfs mijn fa Duitsland. valt) doch innerlijk voel ik (zang en gitaar) en Dirk De rijksmuziekakademie te notenleer. verdere studie bepaald. verder te zetten en dus zou het wel! Welke muziekuitvoeringen ze de repetities van het hebt u meegespeeld? Naast de optredens van de muziekkapel, heb ik eens het Weinachtsoratorium van Bach meegespeeld en de Matteuspassie. Ik heb ook nog een aantal operet- gitaar, kamermu- Hertogh (iuit en gitaar) musi- Schaarbeek en aan dc gemeen- ziek, harmonie, praktische ceren. Ze vertolken werk van telijke muziekschool Peter Be- harmonie en tevens het hoger Wnt tinpt U in uw vriip tiid? vooral John Dowland, maar noit te Lennik. Zij is als so- diploma gitaar aan het kon. koor niet meer kunnen nw hnhhv'«5> ook van Josef Haydn, Fernan- praaan verbonden aan het vo- muzickkonservatorium te doen. Aangezien me dat "eiKe zijn uw nuuuy Gregorio Huwet, kaal en instrumentaal enscm- Brussel. Hij is lesgever in gi- wel aansprak, heb ik het Mijn werk is al voor een Francis Cutting. Francis Pil- ble Henric van Veldeke o.l.v. taar en praktische harmonie aanvaard. groot gedeelte mijn hobby, kington, John Bartlet, Erna- Juliaan Wilmots, waarmee zij Net zoals zijn medespeelster Ik werk ook als dirigent in maar ik ben ook nog een nuel Adriaenssen, William regelmatig optreedt in binnen- koncerteert hij regelmatig in Nederland waar ik in verwoed danser. Ik volg al Lauwes en John W. Duarte. en buitenland. binnen en buitenland met het Dorst bij Breda de fanfare tien jaar dansles en doe Chrislianne Magnus behaalde Duk De Hcrlogh behaalde de ensemble Henric van Veldeke Op zaterdag 7 februari om 21 u. in Honky Tonk Het moet nu meer dan vijftien jaar geleden zijn dat de Honky Tonk Jazzclub een Engelse periode kende In die tijd liep de bunker steevast vol voor de Engelse harde sound, het meeslepend ritme en de knappe songs. Die Britse nonchalance en gezelligheid zijn een tijdje weggeweest uit Honky Tonk en daarom wil men dit jaar terug wat aanknopen met Engeland en zijn "good old days". Op zaterdag 7 februari a.s. komt The Chris Blount Jazzband naar Dendermonde, veertien dagen later, op 21 februari, verwachten wij The Roy Kirby Paragon Jazzband. Dave Brennan en zijn Jubilee Jazzband vieren op 25 april hun zilveren jazsyubi- leum binnen de bunkermuren en op 16 mei waaien Max Collie en zijn Rhythm Aces over naar Dender monde. Voor de nieuwe leden en dat zijn er heelwat - een aangename kennismaking, voor onze "oldies" een prettig weerzien. Chris Blount (klarinet) was amper 15 jaar oud toen hij de New Orleans-microbe te pakken kreeg bij het beluisteren van George Lewis-platen. Zijn klarinet- stijl leunt nog steeds zeer nauw aan bij deze van de overleden grootmeester. Gedurende 25 jaar leidde Chris Blount een eigen formatie om in 1963 de Londense jazzclubs af te schuimen als gastspeler bij diverse vooraanstaande bands. Hij musiceerde o.a. met The Barry Martyn Band en is tevens lid van The Dave Brennan Jazzband. Al de leden van de huidige formatie zijn in de ban geraakt van de New Orleans Jazz. Alhoewel zij in George Lewis en Bunk Johnson hun grote voorbeeld zien, brengen zij toch een persoonlijke, zeer aparte interpretatie. De Chris Blount NOJB steunt op de verstandhouding tussen de muzikanten onderling, trouwens één van de pijlers van New Orleans. Daarom ook is het noodzakelijk dat de muzikanten positief staan tegenover elkaar en tegenover eikaars stijl. Zij zijn alle zes getogen Britten, hebben stuk voor stuk veel ervaring met vooraanstaande gastmuzi kanten, treden regelmatig op in jazzclubs en op koncerten. In 1981 werd een plaat opgenomen, met sukses trouwens want het bracht hen de Music Trades Association Award op, de beste amateur-jazz- opname. Hun repertorium omvat alle facetten van de New Orlean8-muziek, en of ze nu optreden in kerken of jazzclubs, op koncerten, bruiloften of tuinfeesten, het is hen allemaal eender. Een avond met de Chris Blount New Orleans Jazzband zal u niet licht ver geten. Bezetting: Chris Blount: klarinet Bill Dickens: trompet JeffMilner: trombone Dave Brennan: banjo Harry Slater: string-bass Mike Ellis: drums

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14