KWB Sint-Gillis nodigde collega's uit Briljante Leeuwerckenaers op een «Geiteneiland» Feniks Schoonaarde heeft een appartement te huur Voor Waas Theatergezelschap zijn «Mannengeen probleem» Greta Seghers in Sint-Niklaas De Voorpost -13.2.1987 - 13 Dendermonde. Toneel in Sint-Gillis. Wong heeft zopas zijn Hong-Kong soep geserveerd (foto Piet Hermans) «Mannen geen probleeml» is het verhaal van een vrouw die op zoek is naar een man. Ze is getrouwd geweest, maar haar echtgenoot vond haar niet boeiend genoeg en keerde ze de rug toe. «Mannen geen probleem» is een toneelstuk, een bewerking van «Play it again, 8amvan Woody Allen. In een produktie van het Wase Theatergezelschap wordt het op 28 februari en 1 maart om 20 u. in de Sint- Niklase sohouwburg voor het voetlloht gebraoht. Verwarrend, humoristisch Ook haar soheiding droeg ertoe bij dat de geest van Felioita een «overaktieve massa» werd van alle mogelijke neurotisohe tegenstellingen. Ze is sedert geruime tijd onder behandeling bij een psyohiater. Felioita dagdroomt voortdurend. En dus wordt er in het stuk voortdurend overgesohakeld van realiteit naar droom en van heden naar verleden. Felicita laat zloh niet alleen geregeld bijstaan door haar «droomidool», maar ook andere personages versohijnen om de haverklap. Verwarrend is het dus wel. En humoristisoh, en ook Amerikaans. Maar als men weet dat Woody Allen de auteur is dan is kwaliteit gegarandeerd. De vertolking Het is het Wase Theatergezelschap dat deze produktie op stapel heeft staan. De groep werd in deoember 1984 in Jeugdhuis Den Eglantier in Sint-Niklaas opgerioht. Op 27 deoember 198B braoht men «En waar de ster bleef stille staan» van Felix Timmermans in de sohouwburg. Een risiko, zo werd gedacht, maar de belangstel ling was groter dan verwaoht. Van een kerststuk tot een komedie, het is een hele stap. Ook voor regisseur Leen Verhelst en assistent Berit De Meulenaer. De akteurs heten Katrien Cornells, Maro Ongena, Noëlla Van Peteghem, Marian Belpaire, Erwin Verdonok, Gerry Van Britsom, Peter Van Uytvanck, Johan Van Ursel, Danny Lanssens, Maro Kokelenberg, Luo Verstraeten en Frank Raeckel- boom. Het dekorontwerp is van Peter Serwir en de uitvoering is in handen van het personeel van de sohouwburg. De teohnisohe ploeg staat onder leiding van Peter Serwir en Jürgen Joos. W.V. Inhoud vrouwen slagen er niet in S&SBÊÊ «Btgtfigaagga In een vervallen door de zon door een gedwongen afzon- i B geblakerd huis, midden een dering zioh een doel in het B eenzame zuiderse heide... lev®n scheppen. Maar jJBBBUUi - I fl BÈmMÊ - ^B en de geiten wonen drie ook de bedoelingen van An- I man verlaten, haar dochter Gigent zioh het recht toe om Silvia en haar schoonzuster de drie vrouwen naar zijn MHfUBHB J j jBM| J H| Pia. De jonge Angelo, een hand te zetten en ze met r vriend van de gestorven zï)n ideeën te indoktrine- BhHHw I eohtgenoot, komt na een ren; terwijl achter zijn lange zwerftooht naar «het schijnbaar ongedwongen huis met de vrouwen» en charme patriarchale, ge- 1nT1 1 B BS* IhT neemt vanzelfsprekend de welddadige en heerszuchti- plaats van de echtgenoot in. 8® motieven schuilgaan. Op Hij verbreekt de kwellende ®®n vernederende manier IB V onvoldaanheid van hun verstoort hij de psyche ^van g ,;1 met dierlijke argeloosheid ®®n konflikt uit waaraan ie- I ongedwongenheid dereen ten gaat. drie vrouwen. Door naijver, jaloezie en de onmacht om j^B zich vrij te maken van een R®?™ en acting kwellende en konditione- Dit stuk omwille van de UÊÊKm^r^'' rende opportunistisch- sterk dramatische inslag is maatschappelijke moraal, uiteraard alleen voorbehou- ontstaat een fataal konflikt. den aan doorwinterde ama- Dendermonde. De Leeuwerckenaers. Jaak Verhelst heeft het niet onder de markt op het D. peraonapra in dit stuk tour., R.p.™r Lso Ver- geiUneiland (f0piel Hermans) zijn niet in staat een mo- tongen deed derhalve be- ment van geluk, ontsproten roep op het kruim van zijn viel. In een prachtig dekor, erotiek, die echter nooit regisseur Leo Vertongen aan natuurlijke en instink- gezelschap en zorgde er- waarin geen enkel détail sohokerend overkwam, vol- ook een paar keren op de tieve impulsen, te organize- voor dat geen enkel zwak ontbrak, monteerde hij doende aan bod komen. Het scène verscheen om de ge ren en te bestendigen De sohakeltje te bespeuren prangende scènes en liet de leven van de vier persona- paste gestalte te geven aan ges werd op de juiste dra- het rolletje van de oude matische toon tot op het bot Eduardo. Verdere hulp aan ontbloot. Met enorme span ning keken we derhalve uit naar de acting van Jaak Verhelst als Angelo. Deze topakteur bracht o.i. een van zijn hoogstaande pres- dit «Geiteneiland» verleen den: Leo Jacobs (toneel meester), Jan Bracke (klank), Wim DUondt en Lutgard Ghysens (belich ting), Thérèse Dierickx taties uit zijn reeds rijk ge- (kostuums), de dekorbou- vulde toneelloopbaan. Zijn were René Tonnelier, Al- scènes als de verleider en fons Pauwels, Marc Van daarnaast als de man die Cauwenberg, Gommaire alles naar zijn hand poogde Wllé, Pros Van Nuffel, Ni- te zetten, waren mees- oo Van Nuffel en Mare terstukjes van toneelspeel- Saeys, Mariette Van Wese- DendermondeDe Leeuwerckenaers. Rita De Mulder en Jaak Verhelst in diskussie gewikkeld (foto Piet Hermans). kunst. Aan zijn zijde ak- teerde een even briljante Ri ta De Mulder als Agatha. Zij blonk uit door haar ster ke mimiek, haar zuivere diktie een eigenschap van alle Leeuwerckenaers trouwens en een sterk dramatisohe présence. De prestaties van Erna Die rickx als Pia en Vera Ver tongen, als Sylvia, sloten uitstekend aan. Toch nog even vertellen dat mael (rekwisieten) en Gui- do Willems (koördinatie). Met deze opvoering beves tigden de «Leeuwercke naers» opnieuw een voor aanstaande plaats in te ne men tussen de amateurge zelschappen in het Vlaamse land. We durven wedden dat ze met dit «Geitenei land» zeker hoge cijfers zullen verwerven in de hier boven geciteerde tornooien. (abl) Van Jozef Van Hoeok is bekend dat hij een degelijk auteur is, ook van toneelwerken, toen haar huurder zich Vooral zijn «Voorlopig vonnis» heeft enkele jaren geleden opzien gebaard en werd tot in nogal kritisch uitliet over het oneindige toe opgevoerd zodat het haast een klassieker is geworden. «Voorlopig het appartement en dat in Vonnis» is echter geen makkelijk stuk om te spelen en voor de kijkers evenmin bijzijn van een nieuwe kan- eenvoudig om het goed te kunnen doorgronden. «Appartement te huur», een ander didaathuurder. Zij bewoog werk van dezelfde auteur, ligt in dezelfde lijn. Ook hier gaat het om een moeilijk te weliswaar vlot over de plan- spelen stuk want er wordt niet alleen zomaar wat gespeeld rond een appartement dat te ken, haast een wervelwind huur staat, worden in de loop van het stuk nogal wat personages en hun karakters tot en maakte in dat opzicht op de draad ontleed. «Appartement te huur» is. haast een stuk dat alleen voor weinig brokken. Men voel- professionals is weggelegd. Feniks Schoonaarde heeft het zich dus biezonder moeilijk de dat het publiek opleefde gemaakt door dit stuk te programmeren. toen de verhuizers Jerome Van Nuffel en Dirk Voor een jong gezelschap dat er tussen echtgenoten Caroline Beuckelaere deed DUondt op het podium klasse en de bureaukraten goed wist aan te duiden. Neen, Feniks Schoonaarde kon ons met deze produktie niet echt bekoren. De schaarse opflakkeringen waren niet van die aard dat men er zich echt kon aan verwarmen. Vandaar dat we het ook onnodig vonden dat er spandoeken in de hoogte werden gestoken. - j_, 1M/UUV Uy uo, Hoe het praatcafé dat komt een dergelijk etuk heeret Daley Mertene en wel haar uiterste best om kwamen. Die speeldintrou- afloop wai voorzien, is ver- toch wel een tikkelt e te Hiohard Vlaeminck die het een bezige huisvrouw te wenB levensecht. Jerome lopen weten we nit. Wel vroeg. Het vergt veel plank- echtpaar Morel speelden, zijn, maar legde weinig met de levenswüsheid van - vastheid, veel ervaring en hadden er blijkbaar moeite overtuiging aan de dag de al wat oudere bezadigde V/Yiml alrffltira Hio aan Ira. maa nm allraai* in hat haar weten we dat Feniks Schoonaarde voor de pre- Dendermonde. Toneel in Sint-Gillis. Een nachtclubdanseres even op de stoel van de detektive en dat is voldoende om alles in het honderd te doen lopen (foto Piet Hermans) Klokkenlappers uit Belsele niet in allerbeste doen Ds KWB van Sint-Gillis beschikt zelf over geen teatermen- sen. Bovendien bestaan er in Sint-Gillis toneelgezelschap pen en wordt het moeilijk die konkurrentie aan te doen. Daarom nodigt men haast jaarlijks een gezelschap uit een andere gemeente uit om de KWB'ers en hun familieleden te vergasten op een aangename avond. Na enkele jaren van onderbreking de Lebbeekse groep Ommekaar had een tijdje de eer gekregen werden opnieuw «De Klok kenlappers» bestaande uit KWB'ers en hun echtgenoten uit Belsele gevraagd om een lachsukses op te voeren in het Gildenhuis. Met alle Chinezen... Dat is niet de titel van het stuk, want die luidde «Hong-Kong soep» en dat men het publiek al dadelijk in de sfeer wilde brengen, werd aangetoond door en kele autoohtone KWB'ers die zioh in een kleurrijk Chinees pakje hadden ge stoken, de heel speciale schotelhoed inoluis. Maar zij liepen er biezonder ze- nuwaohtig bij, verdwenen om de haverklap ergens achter een deur om dan weer te voorsohljn te ko men. Een van die nam aak- Chinezen verwelkomde de veie aanwezigen en vroeg hen om niet te willen roken, verzoek dat werd ingewil ligd. In de plaats kwamen dan wel de ergerlijke pak je» snoep die werden geopend en de vele kijkers die zo noodzakelijk wan neer het stuk al bezig is, gauw gauw nog een kleine behoefte moeten gaan doen, zloh te pletter lopen tegen stoelen die dan met erger lijk lawaai wegsohuiven. Een ziekte die men overal aantreft. Het stuk zelf dan. Jack Jo nes is een privé detektive die het warm water en het zwart garen nooit zal uit vinden, HIJ blinkt niet uit door snuggerheid, wordt bovendien op zijn kop geze ten door zijn bazige vrouw die een dansmeid is in een tent. Jaok laat zioh om het allemaal wat mysterieuzer te maken, bijstaan door een Jonge Chinese bediende die naar de vrij ongewone Chi nese naam Wong luistert en perfekt Nederlands spreekt, al moet hij van zijn baasje doen alsof dat voor hem hadekadabra is. De problemen komen voorgoed op gang wanneer twee echt-, paren komen opdagen, alle bei luisterend naar de naam Simpson en worstelend met eenzelfde probleem: man en vrouw hebben in elkaar het vertrouwen verloren. Naamverwarringen, gekke situaties, allerlei eigenaar dige toestanden en vooral de nachtclub danseres die voor de nodige problemen zorgt, vormen de ingre diënten voor dit stuk. Hebben de Klokkenlappers niet de pretentie een gezel- sohap van formaat te willen zijn, zij willen het aanwezi ge publiek alleen maar trakteren op een gezonde lach, In Sint-Gillis bleef die vaker aohterwege, zeker in het eerste bedrijf, waar Ar nold Vandermeulen zioh af sloofde om een geloofwaar dige detektive te zijn, maar vaak de mist inging door vrij onwennig over en weer te drentelen. De scène bie- voorbeeld waarop een bazi ge Molly die door Veerle De Roose beter op de planken werd gezet, hem achterna zat getuigde niet bepaald van veel realiteitszin. Het sprankeitje geestdrift, of zeg maar het stukje over drijving dat een situatie echt komisch moet maken, was er niet, zodat de vonk ook niet op het publiek kon overspringen. Het publiek bleef dan ook apatisch rea geren, Frank Ongena was de Jonge Chinees Wong die telkens wanneer keihard op de gong werd geslagen zijn verschijning maakte en even vlug verdween niet zonder dat hij zijn fameuze Hong-Kong soep had opge diend. Een heel speciale soep die de aanwezigen die iets hartelijks gewoon wa ren, ook mochten proeven tijdens de pauze en daar mee zorgde de KWB dan toch voor een nieuwigheid die waardering verdient. In de andere rollen zagen we John Van Pouoke, Deni- se De Belie, Herman Thoen en Maria Booklandt die zioh met min of meer en dus wisselend sukses bewogen in een dekor dat door de KWB'ers onder leiding van Walter Ghesquiere was ver vaardigd en dat de fouten vertoonde van een dekor dat men in vreemde zalen moet opstellen en waarbij het dus kan voorvallen dat de wanden een metertje te kort zijn, de doeken niet toereikend zijn, enz. Neen, om echt te kunnen bekoren moeten de Klok kenlappers uit een ander tasje soep gaan sohenken. vooral akteurs die een ka- mee om elkaar in het haar rakter kunnen neerzetten, te vliegen, zoals ze er ook En dat zijn dingen die niet moeite mee hadden om el- aan iedereen zijn gegeven, kaar in de armen te vallen, hoezeer de akteurs zich ook Wat dat betrof akteerden ze inspannen. Bovendien is dus in evenwicht. Daisy het ook voor een regisseur Mertens kon ons wel beko- moeilijk, want moet hij ren wat haar uitspraak aandacht geven aan de ver- aanging, maar miste toch schillende typetjes die hij dat tikkeltje dramatiek in uitgebreid wenst te situe- haar optreden om een echt ren, of moet zijn volle aan- getormenteerde vrouw te dacht gaan naar de vaart zijn die voortdurend wordt die men in het spel moet gekonfronteerd met een kunnen houden. En om dat slippertje dat in feite niets laatste gaat het. Feniks betekend heeft. Richard Schoonaarde mankeerde Vlaeminck leefde een keer precies die vaart zodat op op: het ogenblik dat hij zijn bepaalde ogenblikken, de hart kon luchten over zijn dramatiek de mist inging, baan bij het ministerie. Man en vrouw die ruzieën Maar als een zich bedrogen om een toch niet zo onbe- voelende echtgenoot kwam langrijk gegeven, namelijk hij in geen geval over. Lau- over een vriend van de echt- rent Van Keer als de man genote die plots lijkt op te die voor de problemen heeft duiken en een nogal zwaar gezorgd, leek het moeilijk verleden op zijn naam heeft te hebben om zich echt in te Dendermonde. Toneel in Schoonaarde. Feniks speelde in een mooi dekor, maar de staan, die dreigen nogal leven. Zijn zegging was scènes zoals deze waar de twee hoofdrolspelers het met elkaar oneens zijn kwamen niet eens af te wijken van het vlak, egaal, zonder passie altijd goed uit de verf (foto Piet Hermans) normale gedragspatroon waar die noodzakelijk was. man, Dirk als de jonge ke rel die nog alles van het leven te verwachten heeft en helaas niet voldoende verstand heeft om zich van dit levensverwachtingen hoge eisen te stellen. Zij spraken in tegenstelling tot de andere akteurs dialekt. Een goede vondst van re gisseur Jo Delvaux die daarmee het standenver- schil tussen de arbeidende mière van dit stuk veel te weinig publiek mocht ver welkomen. Met vijftig toe- schouwes meer was de g«ni allicht vol geweest. Wie noch vrijdag 6, noch zater dag 7 fezbruari is gaan kij ken, kan zijn schade inha len op de laatste voorstel ling die voorzien is op za terdag 14 februari in de pa- rochieale zaal van Schoon aarde. Aanvang om 20 u. Dendermonde. Toneel in Schoonaarde, met «Appartement te huur» van Jozef Van Hoeck pakte Feniks een al te moeilijke opdracht aan (foto Piet Hermans) In het kader van het Provinciaal Klasseringstornooi en het Ravijtstornooi monteerde de Kon. Rederijkerskamer «De Leeuwerckenaersin de feestzaal van het V.T.I., een reeks opvoeringen van «Geiteneiland», een van de meesterwerken van de Italiaanse auteur Ugo Betti, ook bekend voor zijn drama «De Koningin en de Rebellen». Alhoewel dit «Geiteneiland» kan geklasseerd onder de zogenaamde «praatstukken» met alle gevol gen vandien, blijft het boeien van de eerste tot de laatste seoonde, niet alleen omwille van de schitterende tekst, maar bovendien door de sterke psychologische inslag. Tien jaar geleden maakte de in het Waasland gebo ren, wonende en werkende Greta Seghers een opval lend debuut. Ondertussen is ze in Vlaanderen en Nederland erkend als een belangrijk schrijfster. Gedurende deze jaren hebben we via haar sterk persoonlijk werk en via interviews haar leren ken nen maar slechts zelden kregen we de gelegenheid met haar te praten over haar literaire wereld, over de wereld waarover ze schrijft en leest. Alhoewel een vlotte, enthousiaste spreekster is Greta Seghers slechts zelden bereid te spreken over haar werk. Omdat FW-Sint-Niklaas haar eerste werken met zoveel enthousiasme onthaalde, maakte ze hierop in april 1981 een uitzondering. Sindsdien verscheen van haar «Ontregeling en mis verstand», een familiekroniek waaraan ze vijf jaar heeft gewerkt, en «Wat ge leest en schrijft dat zijt ge zelf», een bundel essays met persoonlijke bedenkin gen over het werk van bekende en minder bekende schrijvers. Over haar schrijven maar ook over haar lezen wil Greta Seghers nogmaals bij uitzondering met de Federatie voor Vlaamse Vrouwen praten op donder dag 26 febi*uari om 20 u. in de Cipierage, Grote Markt te Sint-Niklaas.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13