Meesterlijk Haendelkoncert in Dendermondse Thriller met «De Pop» The Fake Band: Rock en Soul uit de regio Jazzkafee te Lebbeke in Sint-Niklaas Een avondje gospelmuziek abdijkerk 14 - 13.2.1987 - De Voorpost Gasthof Bierboom fungeerde vorige zaterdagavond opnieuw als ontmoetings plaats voor jazzminnend Lebbeke. Voor de derde keer reeds organiseerde Club 50, de vereniging die Lebbekenaars geboren in 1950 groepeert, in de schaduw van de kerk een «Jazz-kafee». Nadat de voorbije jaren The Jeggpap N.O.-Jazzband en The Crescent City Dreamers jazzy klanken tegen het bakstenen interieur lieten aanrollen, had club 50 vorige zaterdag de Willy Aelvoet N.O.-Jazzband inge huurd. Een goeie keuze, want deze band, reeds genoegzaam bekend van optredens tijdens diverse kroegentochten in de regio, speelt niet alleen goeie jazz, maar heeft er ook het handje van weg sfeer te scheppen. Willy Aelvoet en co hadden er trouwens zin in en hun enthousiasme werkte zodanig aanstekelijk dat sommige aanwezigen zich zowaar jazz-zangersallures gingen aanmeten. De ruim honderd aanwezigen genoten dan ook. (pvr) Martin Joseph Geboren in Wales en profes sioneel golfspeler vóór hij fulltime zanger werd. Als solo-artiest met backingta- pe, met band of samen met mime8peler Danny Scott is een optreden van deze ar tiest een onvergetelijke ge beurtenis. (Voor België: met backingtape en mime- speler). Tot op heden verschenen van hem drie LP's, waarvan de laatste, «Sold Out», het presteerde om de eerste plaats in de Engelse gospel- LP-top-10 te veroveren. Cliff Richard moest dan ook plaats ruimen voor deze Welshman. In 1984 tourde hij door Noorwegen en was hij een sukses op het Greenbelt- festival (het grootste gos- pelgebeuren van Europa, goed voor ca. 40.000 bezoe kers); 1985 was zelfs goed voor een optreden op Greenbelts mainstage. Verder werden opnamen gemaakt voor Nederlandse en Duitse tv-stations. Martyns LP verscheen in Amerika op het Bensonla- bel en een tournee wordt voorzien voor dit jaar. Mo menteel is een tournee van drie weken achter de rug, door Australië. Een veelbelovend artiest met een boodschap van hoop, geluk en blijdschap is deze Martin Joseph. Danny Scott Geboren in 1965 in Londen, opgegroeid als pleegkind. Als negerjongen heeft hij een ruige jeugd achter de rug, maar hij wist zich toch te ontwikkelen tot een zeer bekwaam mimespeler. Daartoe studeerde hij aan het Mime Centre in London, The London School of Con temporary Dance en bij Geoffrey Stevenson. Verder werd hij in staat gesteld een gespecialiseerde mime-op- leiding te volgen. Shirley Novak Haar muziek getuigt van een maturiteit, ver boven haar 22 jaar Als fan van Barbara Strei sand begon zij reeds vroeg zelf songs te schrijven. Het duurde echter tot ze werd uitgenodigd om in een groep te zingen, dat haar eigen songs het publiek be reikten. Vanaf toen (1982) ging het in een stroomversnelling, zodat zij vandaag fulltime als zangeres door het leven gaat. Toneelkring «WijLebbeke De Aalsterse toneelauteur Paul Coppens mag zich de jongste jaren verheugen over een monde. Wie van klassieke heeft. Het koor werd al in steeds toenemende belangstelling van de kant van de toneelgezelschappen voor zijn muziek houdt moet beslist 1850 opgericht met de be- Zondag 15 februari wordt Uit Eupen komt het Sint een vèui de hoogdagen voor Ceciliazangkoor dat een al de melomanen van Dender- oude traditie achter zich om 20.00 uur aanwezig zijn doeling de Latijnse Zo zet de Lebbeekse toneelkring «Wij» - van je buren moet je het inderdaad soms in de abdijkerk aan de Vlas- gen in de Sint-Nikolaas- «hebben» - begin maart van hem «De Pop» op de planken. Een thriller, aldus de Wij- markt, waar een Haendel- kerk van Eupen te verzor- mensen, waarin de auteur, kwestie van het publiek in spanning te houden, aan het koncert staat geprogram- gen. Het is vandaag een ge reeds verrassende plot allerlei effekten toevoegt. meerd dat tot een echt mu- specializeerde schola dat de «Wij», de kring die volgend jaar zijn twintigjarig bestaan viert, heeft zijn puur ziekfestijn moet uitgroeien, traditie van de Gregoriaan- toneelmatige aktiviteiten uitgebreid. Zo doet een kern aan kabaret en plant de kring, in Het koncert wordt uitge- se koorzang trouw is geble- de loop van mei a.s. de opvoering van een wagenspel. voerd door het Kameror- ven. Vanaf 1964 werd het kest van Huy versterkt met mannenkoor na meer dan De pop Willy, een r gen-Wendy, zijn vrouw, gWl te komen" IiTonzo heeft daar een zware zenu- - leden van de Filharmonie 100 jaar, treleideliik zitter Renaat Moeyeraoon, p^^ies otod ^Jebei, van Luik onder leiding van tof een gemengd zijn we er schoorvoetend ofwel minstens één ervan, T ri H v-mTnanonir®». T j multimiljonair, „u m jnnküe staan ïan Alaüe Jean-Clland,s Kr ™enacl"r koor. In deze bezetting Buggenhout. De volledige Fake Band formatie die men zaterdag kan zien en horen in jeugdclub 't Toreken (G. Breckx) Jeugdclub 't Toreken stimuleert. In de loop van 1987 organiseert de Lebbeekse jeugdclub 't Toreken, in samenwerking met de gemeentelijke jeugdraad, een reeks optredens tijdens dewelke plaatselijke groepen of soloartiesten de kans krijgen hun kunnen te bewijzen. Bij de programmatic wordt getracht de meest uiteenlopende genres aan bod te laten komen: funk, rock, reggae, kabaret, kleinkunst... bovendien wordt gedacht aan kleine optredens in de instuifruimte van de jeugdclub: aan café chantant dus. De organisatoren hopen met dit initiatief het lokaal muziekgebeuren dat in Lebbeke ooit een grote bloei kende, opnieuw wat leven in te blazen. Een poging tot revival dus. De eerste groep die de beurt komt is «The Fake Band». Thuishaven van deze bvand is Buggenhout. Zowat de helft van de leden is immers woonachtig in de bosgemeente. Met één van hen, Michel Van De Vreken, hebben we een gesprekje. The Fake Band Sommige van de bandleden, grijpt Michel Van De Vre ken terug in het verleden, waren enkele jaren geleden aktief in de groep «De he ren Woestebaar en de Golf brekers». Zoals het er in die band aan toeging, kon het echter niet blijven duren: een jaar lang repeteren en dan één of twee keer optre den. Dan nog tegen een prijs die elk lid van de band, na aftrek van de huurprijs voor de muziekinstallatie, amper 500 fr. opleverde. In de loop van juli van vorig jaar, nadat de groep zowat twee jaar inaktief was, werd me gevraagd de draad opnieuw op te nemen. Daar toe had ik ook wel zin, maar dan op voorwaarde dat bij de groep een pianist of toet senman betrokken zou wor den. Via Erik Van Beisen zijn we toen in kontakt ge komen met Lebbekenaar Piet De Ridder. Piet De Ridder is niet alleen pianist, maar ook een bij zonder getalenteerde kom- ponist van toneelmuziek. Wie zich van zijn talenten wil overtuigen hoeft enkel de instrumentals te beluis teren die deze Lebbekenaar komponeerde bij «De Blau we vogel», een toneelpro- duktie van een St.-Niklase toneelvereniging Buggenhout. The Fake Band waarin Lebbekenaar Piet De Ridder aan de synthesizer zit (G. Breckx) blues-, soul- en rocknum- Gillis-Dendermonde, Ri mers. Muziek uit de zesti- taar), Michel Van De Vre- ger en zeventiger jaren ken (Buggenhout, gitaar vooral. Werk o.a. van Wil- en zang), en Marc Van Hau- son Picket, Otis Redding, we (Oudegem, sax). Elk van the Stones, Memphis Slim, hen genoot een muzikale Eric Clapton. Minder be- opleiding en deed in bands, kend de nummers ook die fanfares of andere groepen 1 het in The Fake-versie bij muzikale ervaring op. het publiek zeer goed doen. Van belang, besluit onze Als beginnende groep, be- gesprekspartner, is de nadrukt Michel Van De sfeer in de groep. En die is j Vreken, kan je je niet per- ronduit goed te noemen. Ie- mitteren je optredens dereen kan met iedereen hoofdzakelijk op te bouwen overweg en dat hoor je in rond eigen nummers. Wel- onze muziek. Wat de toe- ke jonge groep durft im- komst betreft, liggen na het kring heeft zich nl. een gin van «wij» op Ü-' f v tTL onder leiding van Gerhard genhove. die vanaf het be- Snorkan. heeft het koor een omvang rijk repertorium opge- KehOU" ontwikkeld die aan staan, den. Gelukkig heeft ze nog iiai iicl oe- 0 - j -ro de planken P°r de 111 Mane-Jose bouwd waarin "de belang- Hermans. tenor Heinz riilrot» atiilpinhtinmni vort De regisseur van de eerste steun van haar austerSyl- produktie van volgend sei- en diens verloofde R*. Len is Hoger De WUde, mo- Op een regendag moeten "0°^. m88r toch. muaiek, narw Tinner skpiuhfiH allen menteel aktief te Hermans, tenor Heinz Keutgen en bas Leo Orban. Hans-Georg Reinertz be- van de ab dijkerk. Het Kamerorkest van Hoei ontstond een acht- Wendy, Sylvia en Rik irleen ^.^VÏ^n'oSï Voor het eerst doet de kring vervallen steenbakkerij 2X1 ve™erKt dua 1-™— OD r™ tal jaar geleden onder im- gaan schuilen. Endaar .ge- SSl^SPtSX van__de dirigent Jean- beuxen de vreemdste din- TiJd?M gen... tot daar de tip van de "Jks souPer 8"? h8t m?u' sluier. De tweede pro- C]aude Kromenacker. duktie loopt onder de lei- het conservato ry kste stijlrichtingen van de kerkmuziek zijn terug te vinden. Gerhard Sporken is sedert 1980 de leider van het koor. Hij studeerde mu- ziek pedagogie, toonleer, kompositie, muziekge schiedenis en koorleiding aan het Koninklijk Conser vatorium van Luik en volg- - ITT.,,n vaiAji iuju vail huia ou v we programma m première ding van William Guns. rimn d,e leerlingon „e de dirigentkursussen oo rJn loHon VioVihon or Ant. Ttnno \7inflr kviicrr. nnnifliiw 1- Paul Coppens geboren te 8n de leden er onl' Fons vino11 opnieuw sfeer, de vaardigheid J"TTTL 8 wrf.tend van o-Pnotan een kans bii de eerste oro- i Aalst m 1952, studeerde rottend van genoten, aan het Sint-Maartensinsti- de P"J= ^Pf tuut en het Hoger Rijksin- 2 000 fr "i"888 kaba^t" stituut voor Handel van optreden voor elke zijn geboortestad. Hij was geïnteresseerde vereniging aktief lid van de studenten- Kontakt opnemen dus met kabaretgroep .Mercurius. K8»88' Moe3"i™??P' ®™8: en medestichter van de ka- baretgroep «Comsada» te 052-35.99.23. Aalst In een Aalsterse Een beperkte raumte vormt jeugdclub was hij organise- &*>n "J1*81 Probleem, tor regisseur en tekst- Ter gelegenheid van de we- schrijver van verschillende vaJ1 »et 50-jang be- kabaret- en poëzieavonden. «J88» van de j)8r<!ohl8 H. Achteraf schakelde hij over Kruis, vienng die doorgaat naar het toneel. Zijn eerste °P. 24 mei a.s., zal toneel- stappen zette hij bij de Aal- """S "w»"' 8 hst Bterse a^ateurkrmg waf8»8!*! "D» KlooM van .Nieuw Leven., waar hij als «f b™v<i molenaars in een leermeesters. BRT-mede- ^working van Dirk De werker Herman Larcher en Ckxik opvoeren. Dit werk KVS-akteur Vic Moere- P" Bredere wordt m een mans had. Vooral laatstgir hedendaagse tul. maar wel noemde gaf hem een zeer njworm gebracht. Een goede toneelopleiding en hemenung van tht wagen- stimuleerde hem bovendien fP81 «mogelijk tijdens de tot het schrijven van toneel- hermisdagen m de Minne- stukken. In die periode schreef hij dan ook een Twintig jaar «Wij» paar eenakters en een vola- vondstuk voor een plaatse- de, "Wij.-stukken voor lijke toneelvereniging. J>« '"'K8»" Iff nog niet Momenteel is Paul Coppens "f1""?' nu tooh nog steeds bedrijvig als ak- 81 da'd8 re8f8 J™,?8' teur en regisseur b« diver- arnigekonjgde derde akti- se toneelgfflielschappenDit vlt8» lubileumjaar. seizoen speelde hij in het yn soort revue zal zijn van Antwerpse^ Keldertheater dt,Jao™j'! Jaar zelf zijn monoloog .Bert, de Bedoehng hiervan m zot van 't katteveld. de hoogtepunten tot meuw Vorig jaar programmeerde '8v8n 18 »renpn, de blun- de KVS -Hora Est. en dit d8™ 8™ «"J «e zet- seizoen brengt dat zelfde ten, een bhk achter de scène gezelschap -De Tuinman., f "''P8". o™1"*18 op SThet Antwerpse Fakkel- «ohmsch vlak kenbaar te theater en ook in Brugge "«ken, eim_ h liep «Schafttijd» ettelijke Deze revue zal (le apotüeose zijn van de vieringen in het kader van het twintigjarig Kabaret en wagenspel bestaan. Zoals reeds eerder een kans bij de eerste pro- kunat van het samen musi- duktie van het seizoen wou bijbrengen en 1988-'89. daartoe een klein strijkor- «De pop», thriller van Paul kest oprichtte. In die acht Coppens, wordt opgevoerd jaar tijd is het Kamerorkest muziekteorie en specializa- op zaterdag 7, zondag 8, een vooraanstaand orkest tie notenleer aan het Ko maan dag 9, zaterdag 14 en geworden, dat stilaan maar ninklijk Conservatorium zondag 15 maart, telkens te zeker een vaste plaats aan van Luik. Luik en Wenen. Hij geeft notenleer en harmonie aan de muziekakademie van de Duitstalige Gemeenschap en is sinds 1982 professor In Dendermonde wordt het Concerto grosso Opus 6 nr. 10 d-mol en het Concerto in de parochiale het verwerven is in de Bel- feestzaal, Lange Min be- gische muziekwereld. Be straat te Lebbeke. Fons dert twee jaar worden er Vinck voert de regie. Op de regelmatig uitvoeringen grosso Opus 6 nr. 6 g-mol scène verschijnen Peter gebracht in binnen- en in voor de pauze vertolkt. In Biesemans, Monique Mer- buitenland. Doorheen de een tweede deel kan men tens, Hilde Huyghens, Erik onderlinge samenwerking luisteren naar het Dettin- De Vis, Renaat Moeyer- is een uitgebreid repertoire ger Te Deum soon, Niek Dauwe en Dirk tot stand gebracht met on- Kaarten voor dit unieke De Cock. Het nummeren der meer werken van Bach, koncert zijn te bekomen op der kaarten gebeurt uitslui- Haendel, Vivaldi tot Brit- het sekretariaat van de tend telefonisch bij Michel ten, Bartok en Hindemith. Abdijschool, Dij kat raat 52 Moeyeraoon, via het num- Ook klassiekers als Mozart, te Dendermonde (052- mer 052-33.36.60, van Haydn en Mendelssohn 22.29.59), of in de Sint-Pie- maanriag tot en met don- staan op het programma ters- en Paulusabdij, Vlas- derdag, tussen 18 u. en van het orkest. In Dender- markt 23 te Dendermonde 18u30. monde vertolkt het nog (052-22.28.00). Kaarten jeugdige orkest uitsluitend kosten 250 fr en 150 fr voor Pierre Van Rossem werk van Haendel. studenten. Buggenhout. The Fake Band of keiharde muziek van deze tijd (G. Breckx) Ket bracht In en uitop de planken in Beveren. Jacques Bosman regisseerde. U ziet Vorig jaar, aldus Wij-voor- gemeld' zullen de normale verder Kaat De Schepper, Hilde Bauwens en Paul Janssens (Iv) Piet De Ridder, aldus op nieuw Michel Van De Vre- ken, woonde één van onze repetities bij en besloten werd meteen van wal te ste ken. Omdat het eindeloos repeteren ons niet langer zinde, hebben we toen met een een datum voor het eer ste optreden van «The Fake Band» bepaald. Dat optre den ging door hier te Bug genhout, in café Las Vegas Na amper vier repetities werd de konfrontatie met het publiek aangegaan. En met sukses. Achteraf volg den nog optredens in «The Funk» te Dendermonde, in de Buggenhoutse sport- halle in het kader van de 11.11.11. -aktie-avond «3 Bands for Peru», in 't Pi- laartje te Dendermonde, (ten voordele van «De Mor gen») te St.-Lievens-Hou- tem en te Malderen. Rythm and blues, soul en rock The Fake Band - de naam is gewoon een gril ontsproten aan de fantasie van de bandleden - brengt, voorlo pig althans, hoofdzakelijk covers van rythm and mere te beweren na een paar maanden een uur lang goede, eigen nummers te kunnen brengen? Geen en kele. Je mag je bovendien als groep niet meteen al te serieux gaan nemen. Want dan teken je je eigen dood vonnis. Dat brengen van covers is overigens een doelbewuste keuze. Op die manier raken we immers op elkaar inge speeld. Onze covers zijn bo vendien vaak in een eigen kleedje gestoken minder bekende nummers uit de 60-er en 70-er jaren. Het proces van samenspe len is midderwijl al flink opgeschoten: iedereen heeft zich verbazend snel aange past. Zowel binnen als bui ten de groep wordt daar met verbazing over ge sproken. «The Fake Band» wordt ge vormd door Franky Coore- man (Buggenhout, basgi taar), Piet De Ridder (Leb beke, klavier en zang), Luk Keppens (Buggenhout, zang), Patrick Keppens (Buggenhout, drums), Jan Moyson (Malderen, trom pet), Erik Van Biesen (St.- optreden te Lebbeke, nog optredens vast in «The^New Roxy» te Dendermonde (4 I april), en zaal Egmont te j Londerzeel (1 mei). Aan een j platenopname wordt niet I direkt gedacht: sommige groepen spelen amper een half jaar samen en ze willen een plaat - liefst dan nog een mini-LP op de markt brengen. Daar doen we niet aan mee. Voelen we ons trouwens nog niet rijp voor. Eerst nog een paar maanden samenspelen en dan de toestand evalueren en overwegen of de opname van een demo tot de moge- lijkheden behoort. 't Toreken Wie «The Fake Band» aan het werk wil zien, kan dit op zaterdag 21 februari te 20 u. in zaal 't Toreken, P. De Buckplaats te Lebbeke. De toegangsprijs bedraagt amper 60 fr. in voorver koop zelfs 40 fr. Organisatoren die «The Fa ke Band» willen boeken, kunnen terecht bij Michel Van De Vreken, Kouden Haard 10, te 9360 Buggen hout, tel. 052-33.61.29 (na 18 u.) Pierre Van Rossen Donderdagavond 12 maart kan je vanaf half acht in zaal Renova van het Gildenhuis in Sint-Niklaas een avondje gospelmuziek meemaken. De tournee met Martin Joseph, Shirley Novak en Danny Scott door Vlaanderen leidt behalve langs Kortrijk, Gent, Genk en Mortsel ook langs Sint-Niklaas. Het is overigens de in Sint-Niklaas gevestigde vzw Gospel Musio Belgium die de tournee organizeert. De Engelse platenfirma Ears Eyes verleent mede werking. Kaarten kosten in voorverkoop 150 frank, aan de zaal 180. Reserveren via tel. 03/ 777.80.72.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14