en de kleine k
Jubileumkoncert:
Kon. Filh. Orkest van Vlaanderen
voert Verdi's «Requiem» uit
Jeugdkoncert van De Kunstvrienden
in Sint-Niklaas
I
s
V
150 jaar Benedictijnerabdij - 20 jaar Ronde Tafel 57
Kandidaten
Kon. Elisabethwedstrijd
in Sint-Niklaas
Van Bach tot Glenn Miller, i.s.m. Jeugd en Muziek
10 - 6.3.1987 - De Voorpost
K
k
U
r<
s<
O
si
e:
u
g'
m
bc
J<
w
01
re
hi
fe
vz
di
st
bi
tx
ai
di
hi
hi
Dt
aa.
Re
De
zij]
sei
"N
ste
Co;
gri<
Er
De
Gn
vai
zor
ten
Roi
zar
De;
gec
ma
De Sint-Pieters- en Paulusabdij der Benedictijnen van Dendermonde viert dit jaar haar
150-jarig bestaan. De service club Ronde Tafel 57 viert zijn 20-jarig bestaan. Beide
organiseren bij deze gelegenheid samen een prestigieus koncert op zondag 15 maart om
20 uur in de basiliek van de abdij aan de Vlasmarkt. Het Koninklijk Filharmonisch
Orkest van Vlaanderen voert, samen met een uitgelezen solistenkwartet en het
Gemengd Koor Cantabila uit Knokke-Heist en het Lukaskoor uit Gent het heerlijke
«Requiem» van Giuseppe Verdi uit. Een schitterende gelegenheid voor de melomanen in
onze Denderstreek om dit mooie werk te horen uitvoeren door uitstekende musici.
Dendermonde. Abt Roger De Coster (in het midden) zette uiteen hoe de samenwerking
met de Ronde Tafel tot stand is gekomen. Voorzitter Luc Steyaert (rechts) lichtte het
koncert toe en Dom Pieter Batselier demonstreerde de Benediktijnse gastvrijheid (foto
Piet Hermans)
150 jaar Benedictijnerabdij
te Dendermonde
De Dendermondse Benedic
tijnerabdij staat midden in
de stad: een ongewoon ver
schijnsel, maar het waren
ook ongewone omstandig
heden die de Benedictijnen
hier brachten.
Evenals alle abdijen in de
Zuidelijke Nederlanden
werd ook de eeuwenoude en
wijdvermaarde abdij van
Affligem in 1796 door de
Fransen opgeheven. De
monniken werden ver
jaagd, de gebouwen en ei
gendommen aangeslagen
en verkocht.
Eerst met de Belgische on
afhankelijkheid kon het
herstel ervan aangevat
worden. Affligem was de
enige Benedictijnerabdij
die de troebele tijden over
leefde.
De ziel van de «operation
survival» was dom Vere-
mundus DUaens die met de
hulp van nog enige overle
vende konfraters erin
slaagde zijn abdij te herstel
len. Niet te Affligem zelf,
maar te Dendermonde in
het voormalige klooster
van de Capucijnen. Toen
Dom Veremundus in 1846
op 75-jarige leeftijd over
leed, telde de jonge kommu-
niteit reeds 12 leden.
In 1901 laat abt Maurus
Lebeau het oude kerkje van
de Capucijnen slopen en de
huidige abdijkerk bouwen.
In 1906 stichtte hij samen
met Affligem en Steenbrug-
ge de missie in Transvaal.
In 1914 gingen de abdijge
bouwen met uitzonde
ring van kerk en biblioteek
in de vlammen op.
Na de oorlog werd dom
Adelardus Van der Meeren
tot abt gekozen. Zijn eerste
zorg was de heropbouw van
de abdij. Architekt V. Vaer-
wijck ontwierp een nieuw
kompleks: het werd een rui
me klassieke abdijbouw,
vier vleugels rond een open
binnenhof, in Vlaamse re-
naissencestijl.
Dom Maurus bouwde voor
zijn monniken een rijk ge
vuld arbeidspatroon uit.
Onder zijn impuls werd in
1945 de Abdijschool ge
sticht. In 1952 werd de fa-
brikatie van de Benedicti-
navruchtenwijn aangevat.
Een aantal monniken zijn
werkzaam in de pastoraal,
de katechese, het liturgisch
kunstapostolaat, de abdij
hoeve enz.
Het werk bij uitstek is en
blijft echter het koorgebed.
Het is aan dit oude beproef
de ideaal dat de monniken
van Dendermonde trouw
blijven en zich onder lei
ding vroeger van abt Filips
de Cloedt en nu van abt
Roger De Coster met over
tuiging willen wijden.
20 jaar Ronde Tafel 57
In ons land begon het Tafel-
avontuur in 1947. Het eer
ste komitee werd gevormd
in september 1948 met
Marcel de Rymenant als
voorzitter; Dank zij de veel
vuldige kontakten met bui
tenlandse Tafels kon spoe
dig overgegaan worden tot
keure-overhandiging op 24
september 1949.
In de herfst van 1967 zond
Ronde Tafel Aalst haar zo
nen uit om het gebied van
Dendermonde te verkennen
en de mogelijkheid van een
nieuwe vestiging na te
gaan. Het bijwonen van en
kele statutaire vergaderin
gen bij de perstafel gaf de
genodigden voldoende
overtuiging om tot de stich
ting van Ronde Tafel 57
over te gaan.
«Requiem»; Verdi's per
soonlijke visie op dood en
laatste oordeel
Sinds de kreatie op 22 mei
1874 in de Milanese San
Marcokerk is het onder
brengen van Verdi's «Re
quiem» bij een of ander mu
zikaal genre voortdurend
voorwerp van diskussie ge
weest. Daarbij bleek de me
ning dat het hier niet om
een spiritueel en in geen
geval om een liturgisch
werk gaat, even moeilijk te
bewijzen als te weerleggen.
Eén ding staat echter vast:
toen Verdi zijn «Requiem»
komponeerde had hij niet
onmiddellijk een liturgi
sche funktie voor ogen.
Het was bij de dood van
Alessandro Manzoni op 22
mei 1873 dat Verdi op het
idee kwam de Requiem
tekst te gebruiken als mo
nument voor een grote fi
guur. Manzoni was de be
langrijkste vertegenwoor
diger van de literaire ro
mantiek in Italië en Verdi
voelde zich met hem
verwant.
Verdi dirigeerde de premiè
re van zijn werk in 1874
zelf en nam het daarna mee
op een grote toemee door
Europa. (Ook nu nog neemt
de Scala van Milaan Verdi's
«Requiem» vaak mee op in
ternationale toe mees).
Dit werk werd dikwijls op
liturgische gronden aange
vallen, maar bij het vellen
van een oordeel dienen wij
rekening te houden met de
gebruikte tekst, die wel de
gelijk een toneelmatig ka
rakter vertoont. Hieraan
verleende Verdi zijn per
soonlijke visie op de lijden
de mensheid, die hoopt op
vrede en troost in een betere
wereld. Wanneer wij het
«Requiem» uit een louter
muzikaal gezichtspunt in
schakelen in het volledige
oeuvre van Verdi, dan mer
ken wij ook hier de tekenen
van een onloochenbaar
groeiproces, zowel in de in
nerlijke beleving als in de
technische uitwerking, in
de behandeling van de
solisten en het koor en
vooral in de orkestratie, die
beurtelings van een ontroe
rende zachtheid en van een
indrukwekkend geweld is.
Opvallend is ook Verdi's zin
voor de grote muzikale vor
men, die hij nu eenmaal
niet anders dan vullen kan
met zijn eigen melodische
inspiratie, in onze oren be
ter geschikt voor het toneel
dan voor de kerk. Verdi
drukt in de eerste plaats
«de pijn en het vergankelij
ke van al het aardse» (Frits
Stein) uit, de dood vanuit
menselijk perspektief dus
en geen apokaliptisch-drei-
gend schrikbeeld. Verdi
verklankt dan ook niet zo
maar een liturgische tekst
maar interpreteert hem
muzikaal zo dat dood en
apokalips als troost en hoop
verschijnen.
Hoewel de komponist in
grote lijnen de liturgische
volgorde respekteert, be
wandelt hij op het terrein
van de woordverklanking
resoluut eigen wegen.
Koninklijk Filharmonisch
Orkest van Vlaanderen
Het in 1955 te Antwerpen
gestichte ensemble werd
twee jaar later reeds gesub
sidieerd, gaf een jaarlijkse
koncertcyclus en een reeks
promenadekoncertentrad
op in alle belangrijke Belgi
sche centra en ondernam
koncerttoemees in Europa.
In 1983 trad een gewijzigde
subsidieringsvorm in voe
ge, werd een nieuwe Raad
van Bestuur aangesteld,
werd het orkest uitgebreid
tot een volwaardig simfo-
nisch ensemble van 96 mu
sici en begon het aan de
opbouw van de reputatie als
een muzikale falanks met
internationale allure. De
Bulgaar Emil Tchakarov
Johan Schmidt uit Brussel en de Moeskroense Kortrijkzane
Marie-Noëlle Damien, beiden kandidaten voor de Kon. Elisabeth-
m uziekwedstrijd, komen op 13 maart om 80 u. hun kunnen op
piano tonen in de Sint-NikJaae schouwburg. Het blokfluitkwartet
Vier op 'n rj], aorgt voor de intermezzo.
Johan Schmidt, 22 Jaar, werd in 1983 laureaat van het Alex de Vrieafoodfi en
behaalde dan ook de eerste prijs in de Spaanse internationale wedstrijd Füar
Bayona. Hij behaalde met virtuositeit en grote onderscheiding het graduaat en
een Nani Fhihppart-beure. Da Brusselaar brengt op 13 maart van Chopin de
eerste en tweede studie-opus 10, van Ravel «AJborada del Grasioao, verder «La
Chasae Sauvsge» van Uszt en «Drie bewegingen uit Petrousohka» van Stra
vinsky.
De in Moeskroen woonachtige Marie-Noëile Damien is ook gegradueerds van de
Kan. Eliaabethmuzlekkapelmet grote enderscheiding en virtuositeit. Ze is bijna
25 jaar. Ze is laureate van OJXt. da Belgische Stichting Roeping, van ds G.B. Viotti-
ïntemationale pianowedstrijd <1983) van de Bosendorfer-pianowsdstrijd 1986, ze
won de prijs voor de beste vertolking van opgelegd werk in de Tschaikowskiwed-
strijd 1986, ze gaf tal ven koncerten in bomen- en buitenland. Dit is slechts een
greep uit haar indrukwekkende palmares. Marie-Noëlle Damien brengt de sonate
nx. 4 opus 30 van Serabin en de sonate nr. 6 opue 82 van Prokofieff.
De intermezzi door Vier op 'n rij worden gebracht door Paul Van Loey, Joris Van
Goethem, André Debpeure en Geert Van Gele. Zij vertolken werk van JS Bach
(«Orundfuge 1uit «Kunst der Fuge»), «Suite for recorders van R. Vaughan
Williams, een konoert in C-Dur voor vier blokfluiten van Vivaldi en «Pizzicato-
polka» van J. en J. Strauss.
Het is de LVMS, de leraarsvereniging van de Sint-Niklase rouziekakademie, die
deze manifestatie orgamfczeert. Deze groepering ontstond in 1977 en wil middels
konoerten de akademie meer toegankelijk maken voor de buitenwereld met name
de ouders van de leerlingen. Voorzitter sinds 1985 is leraar notenleer en
Kaarten voor het kandJdatenkoncert kunnen gereserveerd worden via tel
771.26.08 van de LVMS, tei. 777.95.80 of tei. 776.35.75 van de Sint-Niklase
schouwburg.
Dendermonde. Met belangstelling luisteren naar de voorstelling van het mooie program
ma (foto Piet Hermans)
werd de eerste chef-diri- «est belangrijke uitnodi
gent en zorgde voor een gingen: een rechtstreeks
spektakulaire kwaliteits- optreden in A2 «Le Grand
verbetering. Het orkest Echiquier», een koncert op
trad op onder gereputeerde het Midem-Classique te
dirigenten en konoerteerde Cannes, optredens in het
met vele wereldberoemde Amsterdamse Concert ge- Lukaskoor uit Gent
vokale en instrumentale so- bouw, diverse Franse zo- u»t r nWnnWnnr cta-
listen Al» gevolg van desa merfeatival», het Bruckner- fjchl S. 1S72U, ïïn S
spektakulaire kwaliteits- festival in Link en een toer- „.ïii anLtearsïoTr vSr
verbetering kreeg het or- nee door Duitsland en Oos- volwassenen dat op het
tenrijk. De huidige leiding ogenblik 80 zingende leden
berust bij chef-dirigent telt.
Günter Neuhold.
vinski, Bruckner, J.S.
Bach, Haydn, Poulenc, Mo
zart, Fauré en Honegger
8taan op het repertoire.
Vokale solisten
Sopraan Xenia Konsek
Tot 1981 behelsde het re
pertoire vooral madrigalen
en chansons, volksliederen,
negro's, koralen, kerstlie-
werd na haar studies te deren en missen.' Nadat in
Venders, Luik en Salzburg 1980 kooruitbreiding
werd doorgevoerd, onder
leiding van dirigent J.
laureate van diverse inter
nationale zangconcours.
Door harmonie De Kunstvrienden wordt, in samen
werking met de verantwoordelijken van Jeugd en
Muziek Sint-Niklaas (voorzitter G. Lombaerts, on
dervoorzitter R. Suetens en sekretaris S. Doorns)
een jeugdkoncert georganiseerd, dat doorgaat op
12 maart 1987 in de stadsschouwburg te Sint-
Niklaas om 19u30.
De bedoeling van dit jeugdkoncert is tweeledig.
Enerzijds wil men jonge mensen (en hun ouders)
laten kennismaken met de harmoniemuziek en de
mogelijkheden ervan, en hen gevoelig maken voor
de al te vaak nog onderschatte waarde van de
blaasmuziek. Anderzijds gaat men de koninklijke
harmonie De Kunstvrienden als dusdanig voorstel
len, met nadruk op de jeugdwerking in haar
verschillende verschijningsvormen.
Deze dubbele doelstelling
zal gerealiseerd worden
door enerzijds een aange
past muzikaal programma,
dat zo is opgevat dat het een
breed gamma van het har
monierepertoire belicht, en
de mogelijkheden van de
verschillende instrumen
tengroepen illustreert. An
derzijds zal tijdens de pauze
via verscheidene infostands
informatie gegeven worden
over de harmonie, de jeugd-
kommissie, het jeugden-
semble, mogelijkheden tot
toetreding, bepaalde in
strumenten enz. De toe
gangsprijs bedraagt 150 fr.
Leden Jeugd en Muziek
gratis.
Wie meer informatie
wenst omtrent het jeugd
koncert of De Kunstvrien
den zelf kan terecht bij vol
gende kontaktpersonen.
Willy Blockel, H. Conscien-
cestraat 55, tel.: 03/
777.33.77; Jean Goethals,
Kapelstraat 59, tel.: 03/
777.50.29; Johan Snel-
linckx, Grote Heimelinck-
9traat 163, tel.: 03/
777,26.47.
Harmonie
De Kunstvrienden
De K.H. De Kunstvrien
den v.z.w. werd opgericht
in 1874 als een ideologisch
ongebonden vereniging.
Als dusdanig is zij ook aan
gesloten bij het Muziekver-
bond van België, de over
koepelende organisatie van
de neutrale muziek- en
koorzangverenigingen
De Kunstvrienden zijn
samengesteld uit een 55-tal
muzikanten en een 20-tal
trompetters en tamboers.
Ongeveer één derde van de
leden is jonger dan 25 jaar.
Sinds 1931 spelen De
Kunstvrienden in de hoog
ste afdeling ('eredivisie') op
provinciaal niveau. Op 4
april nemen ze deel aan het
provinciaal tomooi, om
zich in deze afdeling te be
vestigen.
In het recente verleden
nam men deel aan verschei
dene prestigieuze tomooi-
Sint-Niklaas. Harmonie De Kunstvrienden (archieffoto)
en, waaronder de nationale
muziektomooien van Ant
werpen (1980), Brussel
(1982) en Neerpelt (1085),
en het Georges De Waeleju-
weel te Kluisbergen, waar
men konkurreerde tegen
het kruim van de Vlaamse
harmonieën. In 1983 waren
De Kunstvrienden aanwe
zig op de internationale
Wiener Musik-festwoche,
als vertegenwoordiger van
België.
De muzikale leiding is in
handen van Peter Snel-
linckx. Deze jonge beroeps
musicus is benevens leraar
aan de stedelijke muzieka-
kademie zelf professioneel
aktief in de blaasmuziek.
Momenteel studeert hij nog
contrapunt aan het muziek-
konservatorium te Brussel.
Op bestuurlijk vlak is de
harmonie gestruktureerd
in een beheerraad, een be
stuur en verschillende advi
serende kommissies, reap,
de muziekkommissie, de
feestkommissie, de jeugd-
kommissie, de wervings
kommissie, en de techni
sche kommissie. De kom
missies dragen verant
woordelijkheid op hun
werkgebied, en formuleren
voorstellen en suggesties in
het bestuur om de werking
van de vereniging voortdu
rend bij te sturen en te opti
maliseren.
De jeugd bij
De Kunstvrienden
Sinds 1980 kreeg het re
latief belangrijk aantal jon
ge muzikanten van De
Kunstvrienden inspraak in
het beleid van de vereni
ging, door twee jeugdafge-
vaardigden te laten zetelen
in het bestuur. Naast de
vertegenwoordiging van de
jeugd in het bestuur,
beoogt de jeugdkommissie
de vlotte opvang en integra
tie van nieuwe jonge leden.
Sedert 1985 is zij als soliste Maertena, konden ook be
verbonden aan de Opera langrijke koncertwerken
van Mainz in Duitsland en worden uitgevoerd, naast
re internationale optre- jj-e repertorium van geeste
lijke en wereldlijke ge-
Johanna
Dur studeerde te Brugge
zangen.
Sinds 1 januari 1985 werd
bij Louis Devos. Ze was lid door het Lukaskoor een be-
van het B.R.T.-koor en reep gedaan op H. Streu-
sinds 1981 van het koor lens als vaste dirigent.
Om de muzikale opvang verzorgde zij reeds meerde- de" uitbouw "van hét'klassie-'
van de jongeren te verzeke- re f 1
ren werd een jeugdensem- dens.
ble opgericht. Het jeugden- Mezzo-sopraan
semble is erop gericht, jon-
ge muzikanten zowel muzi
kaal (o.a. aangepast reper
torium) als sociaal (de
vriendenkring van jonge van de Munt. Ze trad op in
mensen) adekwaat op te
vangen. Het wordt geleid
door Hugo Quasten, onder
dirigent, in samenwerking
en overleg met de dirigent.
Elke drie maanden wordt
het verenigingsblad 't
Kunstvriendje uitgegeven,
dat behalve algemene infor
matie uiteraard veel nieuws
over de eigen groepering
bevat.
binnen- en buitenland met
o.a, het Nationaal Orkest Dirigent Kurt Brass
en het Westvlaams Ensem
ble van Patriok Peire.
Programma
Vóór de pauze, donder
dag as., brengt men "King- tot vandaag^
Size" van Fred L. Frank,
"Song of liberation" van Ja
cob De Haan, "The Beatles
Tenor Zeger Vandersteene monde gedirigeerd door de
is zeker de meest gerepu- Oostenrijkse dirigent Kurt
teerde van het solisten- Brass. Na studies piano en
kwartet. Hij studeerde en hobo te Wenen en Genève
volgde meesterkursussen volgde hij kursussen or-
bij internationaal bekende kestdirektie o.m. te Lau-
leermeesters en koncerteert 8anne en bij Herbert von
over de hele wereld. Zijn Karajan te Luzem.
diskografie is erg uitge- Destijds muziekdirekteur
breid en zijn repertoire va- Van de Nord-West-Deutsche
rieert van de barokperiode philharmonie te Heidel-
berg, fungeert hij thans als
Bas Chris De Moor is een free-lance dirigent. Als zo-
van onze begaafdste jonge danig dirigeerde hij in
zangers. Na studies te Duitsland, Zwitserland,
in conoert" in een arrange- Brussel werd hij lid van het Oostenrijk, Frankrijk,
ment van Hautvast, "Man- koor van de Munt en be- Hongarije en Roemenië. Hij
cini Spectacular" in een be- haalde belangrijke onder- stond aan het hoofd van
werking van H. Verstrae- scheidingen op intematio- orkesten als de Berliner
ten, "Bugler's Holiday" van nale zangwedstrijden. Philharmoniker, de Wiener
Leroy Anderson en "The Sinds 1981 legde hij zich Symphoniker. het Tonhalle
Chairman" van Maurice volledig toe op zijn solisten- Orkest van Zurich, het Sim-
carrière. Sindsdien werkte
hij mee aan ontelbare kon
oerten, radioprodukties en
operavoorstellingen in bin
nen- en buitenland.
Pauwels. Na de pauze volgt
"Time is over" van Roland
Cardon, "Sinfonia" van
Bach in bewerking van
Hautvast, "Great Themes
from Great Italian Movies"
in bewerkin van J. Cavacas,
"Big Band Classics" in ar
rangement van E. Ooster
ling, "Sweet Carolina Char
leston" van Jef Penders en
ten slotte "True Men in
Arms" van H. Blanken
burg.
Om 19u30 donderdag 12
maart in de schouwburg
van Sint-Niklaas. Toegang
voor leden van De Kunst
vrienden 100 frank, voor
leden van Jeugd en Muziek
gratis en voor gewone ster
velingen 150 frank.
(w.v.)
fonisch Orkest van de
O.R.T.F., de Filharmonie
van Boekarest e.a.
Gemengd Koor Cantabile
uit Knokke-Heist
Dit liefhebberskoor werd
gesticht door zijn huidige
dirigent Jacques Maertens.
Na gerangschikt te zijn in
de hoogste afdeling van de
provinciale koorzangtor-
nooien kende het koor op-
tredans voor radio en televi
sie. Zij waren sindsdien te
gaat in zowat alle Europese
landen. Hun repertoire be
helst zowel geestelijke als
wereldlijke muziek- a capel-
la én met orkest. De grote
vokale werken van Stra-
Reservaties
Wie toegangskaarten wil
voor dit uitzonderlijk kon
oert (500 BF) kan zich hier
voor wenden op volgende
adressen: Ronde Tafel 57,
Sint-Gillislaan 36 (052/
21 58.57), Abdij der Bene
dictijnen. Vlasmarkt 23
(052/22.28.00) of de Abdij
school, Dijkstraat 52 (052/
22.29.59), alle te Dender
monde.