HONKY TONK-DENDERMONDE DOET HET WEER
4 APRIL
VRIJDAG 20 MAART 1987 VAN 21 TOT 2 UUR
NA RAY CHARLES,
FATS DOMINO,
CHUCK BERRY
NU JERRY LEE LEWIS
Tel.
052/21.63.85
21.63.39
Honky Tonk Jazzclub vzw presenteert:
<T)
met medewerking van GROEP DE CUYPER
De Voorpost - 6.3.1987 - 13
CENTRUM-DENDERMONDE
Traditioneel wordt in Dendermonde, twee weken na karnaval, de kroegentocht georganiseerd. Acht jaar
geleden stampte Honky Tonk de eerste Vlaamse uitgave uit de grond. Zeven keer maakten we het nu al mee en
chauvinist als we zijn dient gezegd dat je die unieke sfeer enkel en alleen in Dendermonde vindt.
Kroegentochten, naar puur Dendermonds model, schoten intussen her en der als paddestoelen uit de grond en
de gekende formule begint een beetje sleet te vertonen. Er werd gezocht naar een nieuwe impuls die de
gebeurtenis nog wat meer kleur zou geven en die vond Honky Tonk.
Op vrijdag 20 maart kan men terecht in 20 kroegen, waar 20 orkesten zich met hart en ziel zullen inzetten om de
begeerde Stel la-trofee, zegge en schrijve 20.000 fr., in de wacht te slepen. Eerlijk gezegd, dit kan het toch al
hoogstaande muzikale peil, eigen aan onze Kroegentocht, alleen maar doen stijgen.
Een woordje uitleg: op de entreekaarten zullen naast de namen van de orkesten "bollekes" gedrukt worden,
ledereen, in het bezit van een toegangskaart, kan het orkest van zijn keuze aanduiden. De kaart wordt dan, na
twaalven, in een stembus gedeponeerd. Na telling, onder deurwaarderstoezicht, worden de winnaars
omstreeks halfdrie op de Grote Markt bekendgemaakt en krijgen nadien in Honky Tonk de centen in hun pollen
gestopt.
Voor de bezoekers valt er ook nog wat te rapen. Op diezelfde ingangskaart dient een schiftingsvraag te worden
ingevuld en die luidt zoals gewoonlijk: "Hoeveel stemmen zal het winnend orkest behalen?" Wie dit aantal het
dichtst benadert wordt eigenaar van een video, een compact-disc, krijgt elke week, een jaar lang, gratis een bak
Stella of gans het jaar door gratis het bloemetje van de week.
Ook voor dié prijsuitreiking kan je na drieën in Honky Tonk terecht. En nu een overzicht van het programma.
In Den Hert een nieuwe formatie in het Kroegentochtcircuit
en ook qua samenstelling wellicht een buitenbeentje: The
Juke Joints Maximum of Rhythm Blues, zoals ze voluit
heten. Gitaar en mondharmonika o.m. vertolken nogal wat
eigen werk naast traditioneel materiaal.
The Maryland Jazzband heeft wellicht de meest internatio
nale reputatie van alle deelnemende orkesten. Hun vele
bezoeken aan New Orleans en hun vele tournees met
belangrijke vedetten zijn daar niet vreemd aan.
De Regent krijgt mede door de uitbreiding in het Stations
kwartier meer volk dan ooit tevoren.
ALGEMENE TOEGANG: 200 BF
GRATIS AUTOBUSSEN BRENGEN DE BEZOEKERS VAN HERBERG TOT
HERBERG.
KAARTEN EN INFORMATIE:
- HONKY TONK, LEOPOLD II LAAN, BASTION V, 9330 DENDERMONDE
- DEELNEMENDE HERBERGEN
- VW-DIENST TOERISME, STADHUIS - DENDERMONDE. Tel.: 052/21.39.56
JE» LEE
LEWIS.
ZATERDAG 4 APRIL 1987
Aanvang 20.30 uur
PANTERHAL-DENDERMONDE
VoorprogrammaBoogie Boy (B)
Hij mocht eigenlijk niet ontbreken in de serie rockvedetten die Honky Tonk naar Dendermonde bracht: Jerry Lee
Lewis, één van de godfathers van de rock'n roll. Inderdqad: Honky Tonk doet het weer!
Jerry Lee Lewis dus. Over de karrière van deze "rocker tussen duivel en heilige geest", maar vooral over zijn,
laten we het maar "wilde", leven noemen, zijn tonnen papier volgeschreven. Ook wij zullen er wel niet buiten
kunnen. Zijn leven wordt gekenmerkt door twee konstanten: zijn muziek én zijn geslingerd worden tussen
zonde en zondebesef.
Alkohol, drugs, terreur, sex en ander fraais
Jerry Lee Lewis werd negen maanden na Elvis
Presley geboren in Ferriday, Louisiana, op 29 septem
ber 1935. De familie Lewis (die ook twee dochters
had, Linda en Frankie) had het niet breed. Jerry's
vader konstateert dat zijn negenjarige zoon dol is op
piano spelen; hij neemt dan ook fluks een hypotheek
op zijn huisje om een piano te kunnen bekostigen. De
jonge Jerry neemt pianoles maar daar raakt hij vlug
op uitgekeken; hij wordt autodidakt.
Zijn ouders besluiten hem te laten studeren voor
predikant op het Bible Institute te Waxahachi in
Texas. Na een paar maanden heeft Jerry het wel
bekeken; hij speelt het liefst boogie-woogie tot groot
ongenoegen van zijn leraars. Na een schorsing ziet
men hem op school niet meer terug.
Op jonge leeftijd treedt hij, eerst stiekem en later
met goedvinden van zijn ouders, op in plaatselijke
nachtklubjes. Later besluit hij met zijn vader naar
Nashville te reizen, ook toen al het mekka van de
country western-muziek; maar Jerry Lee kreeg nul
op het rekwest: voor rock 'n roll was in deze stad
amper plaats.
Hij probeerde het dan maar bij de Sun Record
Company van de legendarische Sam Philips in Mem
phis, waar op dat ogenblik ene Elvis Presley plaatjes
opnam. Uiteindelijk mocht hij er de groten uit de stal
als een Carl Perkins begeleiden en werd er toch een
plaatje opgenomen. Pas met zijn tweede begon zijn
karrière echt te lopen, maar daarover straks meer.
Reeds tijdens zijn eerste tv-optreden maakte hij
amok en schopte hij zijn pianokruk weg. Zijn reputatie
als "killer" begon pas goed vorm te krijgen tijdens zijn
eerste tournee in Groot-Brittannië. Hij was er verge
zeld van een nog jong meisje met wie hij getrouwd
was; later bleek het kind 13 jaar jong te zijn en
daarenboven zijn nichtje. Er kwam nog meer aan het
licht: hij was, pas 15, al eens getrouwd met Dorothy,
nadien met Jane ("Maar die moest ik trouwen, anders
hadden haar broers mij gevild!") Bovendien bleek het,
stiekem gesloten, huwelijk met de 13-jarige Myra niet
eens geldig omdat de scheiding met Jane nog niet
definitief was uitgesproken. Na drie optredens moest
de toernee in Albion geschrapt worden; tot in het
Britse parlement kwam de zaak aan de orde. Na dit
schandaal ging het steeds meer bergafwaarts. In de
jaren die volgden toerde hij uitsluitend door Amerika;
hij speelde in goedkope bars en ging te keer als een
wilde.
Deze jaren werden een griezelfilm met de meest
waanzinnige ingrediënten: vrouwen, officieel een zes
tal totnogtoe, werden aanvankelijk met dure geschen
ken overladen en later geterrorizeerd dat het niet
mooi meer was.
Zijn mateloos ge-/misbruik van alkolhol is legenda
risch. Zijn druggebruik eveneens. Terreur zaaien was
een van zijn opvallendste karakter-eigenschappen.
Hij schoot ooit "per ongeluk" een bassist een kogel
door de borst. Hij stond ooit met een pistool te
zwaaien voor Elvis' domein omdat de bewakers hem
niet binnenlieten. Hij stak tijdens een koncert ooit de
piano in de fik omdat Chuck Berry er als laatste de
hoofdact mocht verzorgen en hij slechts als voorlaat
ste op de scène mocht. Tijdens een koncert op een
pier in zee kieperde hij gewoon de piano in zee omdat
hij ze niet goed genoeg vond. Politie en justitie zijn
nooit ver weg in zijn leven; ook de belastingsdienst
achtervolgt hem. Talloze processen wegens de meest
uiteenlopende vergrijpen worden tegen hem aange
spannen.
Regelmatig belandt hij in het ziekenhuis, waar hij
soms een paar weken op de rand van de dood zweeft.
En dan is er de voortdurende verscheurdheid door
gevoelens van schuld en de overtuiging in de handen
van de duivel te zijn gevallen.
Het leven van de "Killer" zou echter nu grondig
veranderd zijn. Zelf zegt hij: "Mijn wilde dagen zijn
voorgoed voorbij. Je kan geen rock'n roll spelen in een
doodskist. Ik ga me zeker niet terugtrekken uit de
rockbusiness. Maar het zal een herboren man zijn die
al die jaren zeer zwak is geweest, maar die "het licht"
heeft gezien. De wereld wordt zoveel mooier..."
Whole lotta shakin' goin'on -
Great balls of fire...
De geschiedenis van de rock'n roll pianisten begon
eigenlijk bij Jerry Lee Lewis en ook Ray Charles was
niet vreemd aan de evolutie in de rockmuziek.
Na zijn eerste song "Crazy Arms" was direkt het
grote sukses gekomen met nummers als "Whole lotta
shakin' goin'on" en "Great balls of fire", nummers
van een ongeëvenaarde rauwheid en amper verhulde
obsceniteit. Deze singles waren kort na elkaar tot de
toppen van de hitlijsten van de pop- en de country
western én de rhythm blues-markt doorgedrongen.
Ze waren in miljoenenop
lagen in alle westerse lan
den over de toonbank ge
gaan en nu Elvis op punt
stind door het leger inge
lijfd te worden, leek de
titel van rockkoning nr. 1
voor het grijpen. Jerry
Lee Lewis leek op een
heel eigen manier gestal
te te geven aan het veel
koppige monster dat on
der de naam rock 'n roll
de ouderen de stuipen op
het lijf zou jagen. Dat het
anders uitpakte heeft te
maken met de memora
bele toernee doorheen
Engeland in 1958, waar
over we het reeds hadden.
Toch werd hij een van de echte originals van de
rock 'n roll. Hij bleef platen maken en vooral de live
elpees bevestigden zijn reputatie als de wildste en
ongegeneerdste van alle rockers; snoevend en schof
ferend werkte hij zijn act af, soms bijna kwijlend van
geiligheid en wie tegen beter weten in bleef hopen dat
er toch zelfs in de rock 'n roll sprake kon zijn van
zoiets als "goede smaak" had de man al lang
afgeschreven. Jerry Lee Lewis is zeker geen Mister
Nice Guy, hij verenigt nog steeds de allerergste en
allervulgairste trekken in zich. Maar hij is dé archety
pische rocker die, misschien meer dan gelijk welke
blanke, die rock 'n roll een vocabulaire en een attitude
heeft gegeven. Voor hem geen kompromissen of
slappe aftreksels, al lijkt nu toch een meer bedaarse
levensfaze te zijn ingetreden. Hij zégt zelf: "Ik zal pas
ophouden met rocken als ze me onder de grond
stoppen". Na zijn herrijzenis van een paar jaren
geleden wordt het werkelijk moeilijk in deze woorden
niet te geloven!
Praktische informatie
Waar kun je nu een roek-beest, een killer als Jerry
Lee Lewis beter laten optreden dan in de "Panter"-
hal, al heeft deze naam niks van doen met welk
dierenrijk dan ook. Toch zal de naam "Panterhal"
hem niet vreemd in de oren klinken: meermaals was
hij immers te gast in de "Panther Hall" in Fort Worth,
Texas.
Op zaterdag 4 april dus allen naar de Dendermond-
se deelgemeente Baasrode, waar Jerry Lee Lewis en
zijn band al hun "satanische muziek" zullen laten
donderen. (Voorprogramma: Boogie Boy (B) - vanaf
20.30 uur.)
TICKETS (allen genummerd)
door storting op rek. nr. 001-0156371-83 van Honky Tonk -
RANG 1: 1.000 fr.
RANG 2 en TRIBUNE: 650 fr.
Leopold II laan, 9330 Dendermonde
INFO: Tel.: 052/21.63.85 21.63.39
1. Honky Tonk: Jeggpap N.O. Jazzband (B)
2, Trefpunt: Louise Marckham Quartet (Engl.)
3. PilaartjeMardi Grass Jazzband (B)
4. 't PeirtAldenghoor Jazzband (NI.)
5. Ramses IISecond Line Jazzband (NI.)
6. Den Belleman: N.O. Train Jazzband (B)
7. 't MolekenLazy City Jazzband (B)
8. Justitiepaleis: Willy Aelvoet's N.O. Swing Band (B)
9. Den Hert: The Juke Joints (NI.)
10. Sint-JorisMarckriver Jazzband (B)
11. La RuelleExpress Cajun (B)
12. Den OmmeganckCorry Fly Quartet (B)
13. Het VaderlandFeetwarmers (B)
14. VlasmarktSavoy Jazzmen (NI.)
15. Roxy: Albatross (Ierland)
16. 't SchipkenStour Valley Stompers (Engl.)
17. Regent: Maryland Jazzband (Dultsl.)
18. Funk: Crescent City Dreamers (B)
19. LifelineDebout (B)
20. Saf: Continental Sheiks (NI.)
20 maart
20 kroegen
20 orkesten
140 muzikanten
voor
3000 jazz
liefhebbers
Dit jaar viert The Jeggpap
N.O. Jazzband, het Honky
Tonk-huisorkest, zijn 25-ja-
rig bestaan.
Volgens kenners is de Jegg
pap de meest ernstige kandi
daat voor de 1' Stella-Trofee
(beste orkest) ter waarde
van 20.000 fr
Een 26-jarig écht Walinnetje
uit Charleroi op de "eerste"
Vlaamse Kroegentocht en
dan nog te gast in Café-
Restaurant Den Omme
ganck. Maar deze vroegere
mannequin is zonder twijfel
de rijzende ster aan de
Waalse jazzhemel. Corry
Fly: een naam die men nog
gaat horeri.
In 't Peirt is Aldenghoor
Jazzband, een nieuwkomer
uit Nederlands-Limburg te
gast. Gedurende zeven jaar
produceren zij met zelfge
maakte arrangementen zeer
verrassende muzikale effek-
ten binnen het oude-stijl
jazzidioom. En zoals je weet
zijn Limburgers, ook al ko
men ze van de verkeerde
kant van de grens, gezellige
gasten!
Dit oud-fotomodel werkte
vroeger reeds als zangeres
in heel wat landen zoals
Mólto, Spanje, Afrika en En
geland en- met heel wat be
roemde muzikanten zoals
o.m, Stan Getz. In Trefpunt
zal blijken dat humor haar
niet vreemd is en tevens zul
len haar persoonlijke inter
pretaties van evergreens en
jazz-standards opvallen.
Als je op de Kroegentocht
koude voeten hebt, trek dan
naar Café-Restaurant Het
Vaderland, direkt naar de
bovenzaal. Je kunt er mee-
stampen met The Feetwar
mers, die met hun aansteke
lijke humor, bruisende stijl en
meeslepend dynamisme het
kilste publiek op de hand
krijgen.
Reeds 25 jaar draaien The Savoy Jazzmen mee in het
internationale jazzwereldje. Dixieland, country, blues, Latin
American en rock 'n roll: niets is hun vreemd. Hun water
merk zijn echter de meerstemmige vocals. Hun grote erva
ring zorgt ervoor dat ze een publiek kunnen fascineren.