«Oidipoes in Kolonos»: parel van een voorstelling; in Heilig Maagdcollege te Dendermonde Afgestoft 'poppenhuis' sprak niet aan Toneelgezelschap Ivonne Lex te Beveren te gast met «Twee op de wip» Frans Van der Aa uit Buggenhout blaast laagje stof van K.V.S.-kultuur in «De kelder van kuituur» Grafische studieavond DENSITOMETRIE IN DE PRAKTIJK Film in Sint-Niklaas "De Griekse Tragedie" Griekse poëzie in Sint-Niklaas 14 - 6.3.1987 - De Voorpost «Oidipoes in Kolonos» is het sluitstuk van de «Oidipoes-tragedies». Hugo Claus maakte van dit stuk, dat Sofokles op zeer hoge leeftijd schreef, een poëtische vertaling voor twee spelers. Deze Arca-produktie wordt gespeeld door Julien Schoenaerts, die ook de regie voor zijn rekening nam, en door Aafke Bruining. Area is met dit stuk te gast in het Heilig Maagdcollege te Dendermonde op zaterdag 21 maart om 20 uur. Wie houdt van goed tea ter, mag deze voorstelling zeker niet missen! «Oidipoes in Kolonos» In de «Oidipoes tiran» had de ongelukkige, door zijn noodlot achtervolgde Oidi poes, na de ontdekking van zijn onvrijwillige gruwel daden het doden van zijn vader Laios en het huwelijk met zijn moeder Iokaste in overmatig schuldgevoel de ogen uitgestoken. Hij wilde het vonnis, door hem uitgesproken over degene. TECHNISCH INSTITUUT GLORIEUX Sint-Jozefjtroot 7, 9040 Oostakker Telefoon (091)511281 OPENSTAANDE BETREKKINGEN Afdeling Grafische Technieken Leraar Technische vakken en Beroepspraktijk - Fotozetten èn Lay-out - Druktechnieken en Afwerking Dtpiomo Hoger Sec. Technisch of Hoger Technisch, respechwetijk 3 joor of I joor ervaring. over de verschillende produktiefasen van door Arte Barendswaard daarna wordt in groepen gewerkt 13 maart 1987 om 19 uur. Technisch Instituut Gtorteux Atelier Grafische Technieken Sint-JozelStraat 7 Tïgrrff-ieden. gratis 9040 Oostakker niet-leden: too Fr. die de oorzaak was van de rampen die Thebe troffen, nu over zichzelf doen ko men en smeekte Kreoon, Io- kaste's broer, hem te ver bannen uit de 8tad. Dit ge beurt uiteindelijk en zijn beide zoons, Poluneikes en Eteokles, verzetten zich niet tegen dit onwaardig vonnis over hun vader uit gesproken. Alleen zijn bei de dochters blijven de ver grijsde Oidipoes trouw. Ge steund door de arm van zijn dochter Antigone gaat hij in ballingschap, terwijl Is- mene in de stad blijft om haar vader op de hoogte te houden van wat zich daar afspeelt. Tijdens de strijd om de macht tussen zijn zoons en Kreoon was hun een nieu we orakeluitspraak ter ore gekomen, namelijk dat de heerschappij in Thebe zou afhangen van Oidipoes: die partij zou overwinnen, waarbij Oidipoes zich zou aansluiten. Dit is het mo ment waarop het stuk «Oi dipoes in Kolonos» begint. In dit Griekse epos wordt verteld hoe Oidipoes bij zijn verbanning op Kolonos zijn laatste .dagen doorbrengt in gezelschap van zijn dochter Antigone, alvorens door de goden op wonderbaarlijke wijze van de aarde te wor den weggehaald. Zo ont moet hij er achtereenvol gens een landman, zijn tweede dochter Ismene, de bevriende koning Theseus, de vijandige Kreoon en zijn zoon Poluneikes, die hij vervloekt. Omdat Hugo Claus, Walter Tillemans of Kris Betz om diverse redenen de regie van het stuk niet konden aanvaarden, regisseerde Julien Schoenaerts het dan maar zelf, weliswaar met wat hulp van Claus voor de tekstregie. Het hele stuk speelt op een lang en laag verhoog, bestrooid met fijn wit zand. Schoenaerts speelt Oidipoes en Aafke Bruining neemt de overige rollen op zich. Telkens verlaat de aktrice de speelruimte om een an der gewaad aan te trekken en een ander masker op te zetten. Ze komt tot aan de boord van het zand en neemt daar de houding van de akteur die gaat spelen, pas by het overschrijden van de zandgrens wordt zij het personage dat ze speelt; eigenlijk een procédé uit het Japanse Nó-teater. Aafke Bruining maakt in dit stuk een erg sterke in druk. De soberheid, die het regiekoncept van deze «Oi dipoes in Kolonos» ken merkt, wordt ook door haar optimaal omgezet in rake zegging en zeer precieze handeling. En maestro Ju lien Schoenaerts die we als akteur op één lijn plaat sen met Jef Demedts, Senne Rouffaer en Dora Van der Groen speelt majesta- tisch, waardig en uiterst beheerst. Ook hier gaat de meeste aandacht naar de tekst: de juiste zegging ervan maakt eigenlijk het stuk. Oidipoes is simbolisch voor het mens-dom, dat de on dergang die het voor zich zelf bewerkt, niet wil zien Een eerlijk en heerlijk stuk teater, een parel van een voorstelling! Op zaterdag 14 maart e.k. speelt het Toneelgezelschap Ivonne Lex in het Gildenhuis te Beveren het toneelstuk «Twee op de wip» van William Gibson. Een produktie die we vorig jaar in september met heel veel plezier hebben bijgewoond. «Twee op de wip> baar aanwezig is, namelijk 1958 in Jerry's vrouw Tess. Uitein- het Booth Theatre te Broad- delijk is de verhouding tus- way gekreëerd door nie- sen Gittel en Jerry ge mand minder dan Ann Ban- doemd om te mislukken, croft en Henry Fonda in een maar beiden komen sterker regie van Arthur Penn. Zo- en zelfbewuster uit de wel Bancroft als Penn wa- relatie, ren nieuwelingen in het teater en de voorstelling Auteur William Gibson ontstond in nauwe samen- William Gibson (°1914) is werking met de auteur die geen veelschrijver. Een hierover vertelt in «The tiental stukken in een veer- seesaw log». tigjarige loopbaan, naast Het duurde ongeveer twee enkele romans, gedichten, jaar vooraleer de voorstel- film- en televisiescripts, ling op poten stond. Maar Twee van die toneelstukken het werd een gigantisch kregen wereldfaam: «Twee sukses. Sindsdien wordt op de wip» (Two for the het stuk over de hele wereld seesaw) uit 1958 en «De gespeeld. In 1958 speelden wonderdoenster» (The Mi- Annie Girardot en Jean Ma- racle worker) uit 1957, rais het in Parijs; het jaar waarin hij het verhaal ver nadien Ketty Van de Poel telt van Helen Keller die, en Hector Camerlynck in de hoewel blind en doof sinds Antwerpse KNS. In 1963 haar kinderjaren, een be- draaide Robert Wise de film kend auteur en voordracht- «Two for the seesaw» met geefster wordt. In 1982 Shirley Mac Laine en Ro- werd «Monday after the mi- bert Mitchum. racle» in New York ge- «Twee op de wip» vertelt het kreëerd in een regie van verhaal van twee eenzame Arthur Penn. Dit stuk is mensen, Gittel en Jerry, in eigenlijk een vervolg op de grootstad New York. «The Miracle Worker» en Jerry komt uit Omaha, Ne- werd in 1986 met veel suk- braska, en is aan het schei- ses gekreëerd in de Ant- den van zijn vrouw van wie werpse K.N.S. Gibsons re- hij nog altijd houdt. Gittel centste werk is een kriti-i is een danseres uit de sche studie over de grootste Bronx, vriendelijk en hulp- Britse auteur «Shakespea- vaardig, maar met weinig re's game», houvast in het leven. Uit him ontmoeting ontstaat De akteurs een relatie waarin steeds De rol van Gittel wordt ver een derde persoon onzicht- tolkt door Karen Vanparijs, een free-lance aktrice, die in 1983'afstudeerde aan het Koninklijk Conservato rium te Antwerpen. Ze werkte reeds voor het Ko ninklijk Jeugdtheater en de Beursschouwburg. Ook voor film en televisie ver richtte ze reeds meerdere opdrachten. Roland Ramaekers ("Zon hoven 1943) speelt de rol van Jerry. Tot 1972 was hij werkzaam als onderwijzer. In '69 studeerde hij af aan het Antwerpse Conservato rium en vanaf 1970 is hij leraar voordracht te Genk en Beringen. Bij T.I.L. was hij regelmatig gastakteur. Ook bij amateurgezelschap pen, scholen en Limburgse kabaret- en teatergroepen is hij geregeld te gast. Produktie Regisseur Paul Dom zorgt voor een erg genietbare voorstelling, waarin niet gezocht werd naar techni sche hoogstandjes maar waarin de tekst en de ak- teursprestatie centraal blij ven staan. Zowel Karen Vanparijs, een ideale Gittel, als Roland Ra maekers zetten geloofwaar dige karakters neer. David Cohn zorgde voor vertaling en bewerking, Hans Van Omme voor het dekor, Tjitske Beemster voor de kostuums, Koen Gonnissen voor de klank band. Technische assis tentie werd verleend door Lex Meijer en Catrien Her mans verleende regie-assis tentie en stelde ook de pro grammabrochure samen. Rederijkerskamer H.H. Salvator Wieze Vorige week zaterdag zette de Koninklijke Rederij kerskamer H.H. Salvator uit Wieze "Een poppen huis' (Nora) van Henrik Ibsen in premièrevoorstel ling op de planken. Roger De Wilde voerde de regie. Met deze produktie presenteert de kring zioh zowel in het Provinciaal Klasseringstornooi als voor de jury van de Renaat Ravijtswedstrijd. Ibsens 'Poppenhuis' is ons niet Dat deed de Rederijkskamer uit bevallen. Niet omdat we zater- Wieze dus wel en, zij deed dag gekonfronteerd werden hiervoor een beroep op regis- met minderwaardige akteer- seur Roger De Wilde en op wat prestaties - integendeel - of het akteerwerk betreft op Wil- omdat het dekor een abomina- liam Guns, Ann Macharis, bele indruk liet - verre van - Hendrik Wijnendoele, Paula De evenmin omdat de hand von Ridder, Marcel Lissens, Chris- de regisseur niet merkbaar tel Heyndrickx, Godelieve De was, maar gewoon omdat de Wit en op de figurantjes An thematiek van dit stuk ons niet Bosman, Leentje en Bartje aansprak. Dergelijke oubollige Guns en Suzanne Vermoesen. stukken, waarin het woord pri- Die al bij al een homogene meert op de handeling, het prestatie neerzetten, statische hoogtij viert, laat Verleenden verder hun mede- men o.i. best onaangeroerd werking: Suzanne Cassiman onder de dikke laag stof die (regie-assistentie), Marcel Van zich in de loop van ruim hon- Damme (toneelmeester), Wil- derd jaar - 'Een poppenhuis' liam Guns (dekorontwerp), Phi- dateert uit 1879 - ontwikkeld lemon Pieters, Erik Moens, Gui- heeft. Diept men ze dan toch do Van der Steen, Remi Saeys, op, dan vergen ze een meer Gilbert Moens, Willem Heu- dan grondige bewerking of vinck, Norbert Huau, Remi kunnen gedeelten ervan even- Comelis, Moreel Van Damme tueei gebruikt worden in de (decorbouw), Julien De Smet toneelscholen. Maar ze op een (belichting, die jammer genoeg publiek uit 1987 afsturen lijkt niet altijd even 'logisch' ge- ons verkeerd. beurde), Mare Colman (ge luid), Leon Van de Winckel (elektriciteit), Suzanne Cassi man (grime), Annie Cami, Re- gina Rabier, Betty Van Dries- sche (kostumering), Godelieve De Wit en Remi Bosman (re kwisieten) en Jozef Cooreman (zaalverantwoordelijke). 'Een poppenhuis' wordt nog opge voerd op de vrijdagen 6 en 13 maart en op de zaterdagen 7 en 14 maart, telkens te 20 u. in Zaal Gildenhuis te Wieze. Pierre Van Rossem Karen Vanparijs en Roland Ramaekers in het Appeltje Toneel in Sint-Niklaas. Bij De Vlasbloem in Nieuwkerken werd Abraham en Samule» voor het voetlicht gebracht door Luk D'Heu en Pol Goossen (Iv) Het "Festival der Festi vals" ontvangt vele promi nente gasten, van 12 tot 18 maart in Sint-Niklaas. Eén van de opmerkelijkste is wel Oscar. Voor filmliefhebbers, re gisseurs, akteurs, enz. be tekent Oscar heel veel. Voor Nicole Van Goethem en haar animatiefilm "De Griekse Tragedie" heeft Oscar ook een grote boon. Op 30 maart dingt "De Griekse Tragedie" immers mee naar de bekroning voor de beste korte anima tiefilm in Hollywood. En die bekroning is een Oscar, Het "Festival der Festi vals" had zo'n voorgevoel. Van Goethem's "Griekse Tragedie" is te bewonderen tijdens het animatiefilm ge beuren in Sint-Niklaas, zo- wol op 12, 13, 16 als 17 maart. "De Griekse Tragedie" is een heel komisch filmpje. De kariatiden (draagz uilen in de vorm van vrouwen beelden) van een oude Griekse tempel hebben er genoeg van door toeristen en archeologen onheus te worden bejegend. Eén na één geven ze er de brui aan, zetten ze een stapje in de wereld. Voor Van Goethem is de Oscarnominatie een tweede grote erkenning. In 1985 behaalde "De Griekse Tra gedie" reeds de grote prijs en de Prijs van het Publiek op het animatiefilmfestival van Annecy in Frankrijk. Nicole Van Goethem was echter al langere tijd met animatiefilm bezig. Zo werkte ze mee aan de Picha- films "Shame of the Jungle" en "The Missing Link" en de BRT-produktie "Jan zon der Vrees" van Jef Cassiers. Vertoningen: 12 maart 20 u., 13 maart 14 u., 16 maart 20 u. en 17 maart 17 u. Toegangsprijzen (pet- voorstelling): 150 fr. vool- volwassenen, 100 fr. voor -18-jarigen, CJP, plus-3- pas en groepen, 75 fr. voor scholen en jeugdbewe gingen. Kaarten te bekomen: toe ristisch informatiekantoor, Grote Markt 45 te Sint-Ni klaas, tel.: 777.26.81 of 777.27.04. Voor alle inlichtingen rond het programma: se- kretariaat, "Festival der Fe stivals", Grote Markt 1 te 2700 Sint-Niklaas, tel.: (03)777.84.00. Beveren. In kasteel Cortewalle stellen 23 werkende leden van de Piet Stautkring tentoon. Ze heten Alfons Van Meirvenne, Ultruda Tilleman, Robert Wuytack, Jan Buytaert, Aimé Van Avermaet, Geert Heirbaut, Jan Adriaenssens, Henry Cant, Guido Hulle- broeck, Paul Degelin, Jet Vael, Frans Tindemans, Raf Cool, Leona Van Wauwe, Hilaire Bals, Romain De Coninck, Wolfgang Hagedoorn, Michel Taverniers, Jo Degelin, Maurice Van Raemdonck, Audrey Howlett, Kris Praet en Robert Vlegels (foto Iv) Lebbeke. De Kon. Rederijkerskamer Salvator uit Wieze pakte uit met het Poppenhuis (vh) Er is (weer) nieuws van de Griekse vriendenkring uit Sint-Niklaas die naar de naam Eftichia luistert. I.s.m. ambassadeur G. Vandalio (en dat is géén pseudoniem van schepen Van Daele) organiseert men een voordracht met gedichten, op donderdag 19 maart om 20 uur in de kalfac van het kollege van de Kollegestraat. Konstantionos Kavafis (1863-1935) schreef verzen van een zeer eigen ritme en muzikaliteit, met verras sende ideeën en beelden en in een hoogst persoonlijke taal verwoord. Zijn dichtkunst wordt niet gemakke lijk genoemd, maar ze heet roch zeer toegankelijk te zijn. Merkwaardigerwijze was het Nederlands de eerste vreemde taal waarin Kavafis' verzen (in 1935) werden gepubliceerd. De gedichten worden die avond voorgedragen door Trees Vlaeminck en Erik Bleien. Inkom 100 frank. Leden van Eftichia betalen 60 frank. De Griekse ambassade biedt de aanwezigen ook de tekst van de voorgedragen gedichten aan. W.V. Senne Rouffaer en Vic De Wachter in de kelder van kuituur dat gebracht wordt in een regie van Buggenhoutenaar Van der Aa. Toen Frans Van der Aa een paar weken geleden aan ons blad verklaarde: «Be ben niet altijd akkoord met de manier waarop humor hier in K.V.S. geserveerd wordt» konden we al vermoeden dat «De kelder van kuituur», door hem geregisseerd, wel eens een produktie kon worden die anders oogde dan het gewone K.V.S.-menu. Dat is het ook geworden; ook al kleven er schaduwen aan het geheel. In de kelderverdieping van het Ministerie van Kuituur zit Bysminski, een toneel auteur, in pijama en rillend van de kou op een stoel te wippen, omdat hij drin gend naar het toilet moet, wat hem niet meteen toege staan wordt. Hij wordt be waakt door twee stompzin nige mannen. Alles laat veronderstellen dat de au teur in het holst van de nacht uit zijn bed werd ge haald en hiernaartoe ge sleurd. Plots verschijnt een medewerker van de minis ter (of is het van een teater- direkteur?) die Bysminski vertelt hoe mistroostig zijn baas wel is. Hij zou zo graag een degelijk eigen tijds toneelstuk willen ont dekken, maar kan er ner gens een vinden. Van de auteur wordt verwacht dat hij de opdracht aanvaardt een dergelijk stuk te schrij ven. Aan welke normen dit nieuwe meesterwerk moet voldoen, kan de medewer ker niet precies formuleren maar hij smeekt Bysminski toch de opdracht te aan vaarden. Plots verschijnt die met gal mende stem en teatrale ge baren subsidies komt opeisen. Het is een bizarre satire waarin vragen gesteld wor den over kuituur, teater en meer bepaald de rol van de toneelauteur. Dit alles over goten met een gezonde do sis zelfspot en een fijnzin nig gevoel voor absurde si tuatiehumor. Regisseur Frans Van der Aa, in K.V.S. zo dikwijls te zien in boulevardkomedies, bewijst met deze regie dat hij andere (betere) pijlen op zijn teaterboog heeft. Hij slaagt erin, tenminste in het eerste deel, de satire zo kolderesk op de planken te zetten, dat de toeschouwer gelukkig-verbaasd zich af vraagt of hij wel in de Brus selse K.V.S. zit. Hij slaagt er echter niet in dit ook in het tweede deel konsekwent door te trekken. De drie hoofdpersonages in het stuk zijn: de «gegijzel denauteur Bysminski (door Rudi Van Vlaenderen kon sekwent getekend), de be- stuurssekretaris (een mees terlijke Senne Rouffaer die ook in deze akteerstijl heer lijk is) en de «beloftevolle» regisseur (Vic De Wachter die van zijn karikatuur een karikatuur maakt). De breuk ligt precies bij het verschijnen van deze laat ste: het door De Wachter neergezette personage bete kent een te grote stijlbreuk. Eveneens na de pauze blijkt duidelijk een tekort aan te- matisch materiaal om te kunnen blijven boeien. Voordien echter genoten we enorm. De grote verdienste van de ze produktie en van de jon ge regisseur is vooral dat ze in het wat muffe K.V.S.- arsenaal voor wat frisse lucht probeerden te zorgen, al wilden niet meteen alle deuren en ramen van het oude gebouw open. En dat een groot deel van het trou we K.V.S.-publiek schrik heeft van wat frisse lucht en tocht, mag geen reden zijn om dit soort produkties voortaan te mijden! Nog te zien in K.V.S.-Brus- sel t.e.m. 15 maart en in N.T. Gent op dinsdag 24 maart. L.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14