Walter De Hop: Telkens ik met het Kindeke Jezus naar de hemel ging,weende ik tranen met tuiten... Bij momenten echt beklemmend: «Wacht tot het donker wordt» Theater Rhetorika Zele speelt «Een inspekteur voor U» E25Z ruC»:Je taterprataüe' te De Voorpost - 20.3.1987 - 13 Ik was pas achttien, graaft Denderbellenaar Walter De Hop in zijn herinneringen, toen de plaatselijke toneelkring St.-Jozef bij de produktie van «De derde dag», een passiespel van Claude Spaak, iemand nodig had die een figurantenrolletje voor zijn rekening wilde nemen. Jef De Rop, een oom van me en zeer aktief in de kring, kwam voor die klus bij me aankloppen. De aanvaardde en meteen was ik middenin de amateurtoneelwereld beland... Van dat eerste versohijnen op de planken herinner ik me eigenlik niet zo veel. Ik zat daar gewoon braafjes op een stoel, met een boek in mijn handen. Vijfentwintig jaar later is Walter De Rop - midderwijl 18 26 drieënveertig ninein en de rebellen» vond geworden - flink wat intenser bij het wel en wee van de ondertussen tot Koninklijke k^va eeeeven zeer knaD Rederijkerekamer »D« leerlingen» gepromoveerd. toneelkring St.Jozef, betrokken gegeven zeer knap. Aan elke produktie van deze in zijn regio toonaangevende amateurtoneelkring verleent 111 de voorbije vijfentwintig Lebbeke. Denderbellenaar Walter De Rop (foto G. Breckx) hij immers zijn medewerking. We gingen met deze «zilve- vroeger ooit eens een po- ren» Walter De Rop dan ook ging gewaagd, maar het is praten. De kamer zit volop bij die ene gebleven. Hij in de voorbereiding van de hield zioh verder wel bezig tweede seizoensproduktie met o.a. de kaartenver- «De nacht van de alliga- koop. tors», een stuk waarin ook Walter voor het voetlicht Dat enthousiasme voor het versohijnt. toneel zat dus eigenlijk wel wat in de familie gebakken. Heb Je de belangstelling ik heb trouwens als op- voor het amateurtoneel met groeiende knaap niet één het bloed meegekregen? produktie van St.-Jozef ge- «Nonkel» Jef De Rop heeft mist. Het was hier toen in altijd op de planken ge- Denderbelle immers de ge staan. Enige jaren geleden woonte dat de jeugd tegen werd hij zelfs gevierd om betaling van 5 tot 10 fr., de zijn vijftigjarig jubileum, generale repetitie bijwoon- Vader van zijn kant heeft de. Van toen we zes of zeven jaar heb je met heel wat stuk waarin ik zelf niet op begint overigens al bij het de planken stond, maar kiezen van het stuk. In de waarin ik de laatste drie schoot van «De Iverlingen» voorstellingen een zieke fï- gebeurt het zo, dat een aan- gurant verving - en «Sas- tal mensen een stuk leest, safras», in een regie van ze het rtan doorspelen naar Raf Reymen. Ook «De ko- de regisseur toe en er rfan over gepraat wordt. Niet meteen voer de rolverdeling wel te verstaan. We stellen ons gewoon de vraag: kun nen we dat suk als kring aan? Is het opportuun het op dit moment op te zetten of kunnen we het beter nog een paar jaartjes uitstellen? In veel kringen, denk ik, gaat het er wat die keuze betreft, totaal anders aan toe. En onderzoeken de «le zers» in de eerste plaats of het stuk geen rol bevat waarin zij persoonlijk kun nen schitteren. Dergelijke houding moet op termijn tot konflikten «Ommekaar» op de thrillertoer Het thrillergenre blijkt dit toneelseizoen een bijzon- voor de rol van het buur- dere aantrekkingskracht uit te oefenen op de meisje Gloria viel de keuze grootlebbeekse toneelgezelschappen. «De const- op de negenjarige Els Pau- minnende Jonokheyt» zette er eind vorig Jaar een op wels. Voor een lang niet de planken, .veertien dagen geleden liet toneelkring onbelangrijke rol een be- «wij» «De Pop» thrillerig dansen en vorige vrijdag- roep doen op een onervaren avond braoht Tonwlkrlng «Onunekaar,, «Wacht tot B1„ p;uw°8 het donker wordt» voor het voetlioht. De kous is haar ^stelde verwachtin- eohter nog niet af, want ook de Iverlingenproduk- gen echter 100% ingelost, tie «De nacht van de alligators» is gebouwd rondom En hoewel op bepaalde mo^ een thrillerplot. menten de hand van de re- repeteren is het van 20 tot 23 u. gekoncentreerd wer ken geblazen. Behalve tij dens een korte break is er geen sprake van stiekum een pintje achterover te slaan of een sigaretje te ro ken. Het is zich dus inzet ten van begin tot eind. Vroeger daarentegen ging het er losser, eigenlijk ama- teuristischer aan toe. Wat dan niet betekent dat de mensen toen hun best niet deden. Mocht dat het geval geweest zijn, zou de St.-Jo zef-kring het toen duidelijk met minder publiek hebben moeten stellen. Ontstaat dan niet het ge vaar dat die professionele aanpak de pret gaat beder ven? Het plezier moet je m.i. in het spelen zelf beleven. Voor een ander soort ple zier moet je maar na de repetitie zorgen. Let wel, dergelijke meer professionele aanpak vergt van de kant van elke be trokkene meer inspannin gen, is uiteraard ook ver moeiender. Maar toch blijf ik van oordeel dat je een bepaald peil, hoe hoog of Lebbeke. Walter De Rop (foto G. Breckx) Huys tenslotte figureerden. Techniek kennlsge- waren, nam grootmoeder regisseurs ons mee naar die «kinder- maakt? Wat de teohnisohe kant van voorstellingen». Behalve in den hesrinne was dnt st.nf deze produktie betreft, zet- vanzelfsprekend wanneer Bruggen later ziin zoon ten we allereerst graag de het naar de normen van die Herman Walter Boni elf verdiensten van Piet De tijd niet mocht. Vandaar Sr£g! - en Nolï Ver Ridder extra in de kijker, ook dat wij praktisoh alle Sijp <üe een «Suiker» nro Voor deze thriller kompo- produkties bijwoonden, dü&erde waaraf ik eSte neerde deze Lebbekenaar Voor kinderen van die leef- herinneringen heb be- immers de muziek, een pri- tijd waren dat overigens waard J Verhelst en Tuur zijn inbreng, niet alleen Je «prekende rol? R^men gekomen En in omwille van de perfekte uit- Die vertolkte ik in «De man naclJt van d© ahiga- voering, maar v£ral omdat van Cariot»ook al een pas- w» hij zijn knappe muzikale siespel. Ik was toen, geloof met Marc Wülems- excerpten gepast doceerde: de ene keer volstonden een paar onderstrepende noten, op ander ogenblikken werd er stevig tegenaan gegaan Gewoon klasse. Hoewel de belichting, ver zorgt door Didier Bosman, Rudy Robbrecht, Mare Van bleek hun falen sleohts van tijdelijke aard en onder steunden ze verder foutloos de handeling, Op het dekor, steeds zeer verzorgd in de Ommekaar- produkties, viel ook dit maal niets aan te merken. Zorgden voor de bouw er van: Petrus Van Stappen, Lebbeke. Els Pauwels, amper negen, leverde een knappe prestatie als het buurmeisje Daniël Huys. Dirk De Rld- Gloria «V» Hor Pro na Van I.lsmn ik, twintig. Elke regisseur heeft zijn Heb J. enig 1de. ven het «•*•- eental .tokken waarin Je de ta' Wl8 ~hter op Jou voorbije kwertoeuw opge- 888 Brote mdruk na? treden bent? Ongetwijfeld Walter Boni. In een dertigtal. Ik heb ze er «U mag immer, de verdien- op nageteld Er zijn aeizoe- J8,r^;8888 nen geweest dat ik niet op 5» d1Lk^K;Tdfï18ïr~ Den Abbeel en Jan Van Der ?8 "bühne- verscheen, de Sk^wlTÏi ™l«lil Meereoh, een tweetal keer Ie ÏSS niet eynohroom verliep met dal?dfsl?8 dekor - uitvoering en ont- de aktie op de soène, toch ?wee Proaukties aan de slag bleek hun falen slecht, ven Bovendien, versoheen J ïï^nurecia lk niet voor het voetlioht, met aeze «PPvecia- dan was ik toch nog op een ti8 lk B88888!88 het peü of andere wijze bij het ge- ""Lr0P 188,1 18 de periode beuren betrokken: als de- ?°°rJBoni presteerde, naar beneden halen. Niemand korbouwer, als de man die het doek haalde of de 881 me 88!;tlr «Bespreken verantwoordelijke voor het »8™881' lk Joweer dat Wal- lioht een handje toestak. te,r 888 B81188.1 ?8<ier8 88 Toen de kring nog over m™»8 ™18 op het toneel- «De Iverlingen» zijn altijd een sterke kring geweest. Waar zijn naar jouw me ning hiervan de oorzaken te situeren? O.a. het feit - ik heb het reeds benadrukt - dat de kring sinds het eind van de Tweede Wereldoorlog steeds een beroep heeft ge- daan op beroepsregisseurs laag dat ook ligt, onmoge- of wanneer deze niet ter be- lijk kan bereiken wanneer schikking waren, geschool- je je niet 10O% inspant, de mensen voor hun pro- Voor om het even welke dukties aantrokken. produktie, in om het even Beklemtoon Je het belang W8lk B®88 m08t »<»den van de regie niet al te sterk. gewe Je moet als regisseur toch Heeft Walter De Rop na die ook over het spelerspoten- vijfentwintig jaar nog last tieel beschikken? van plankenkoorts? Vanzelfsprekend. Mist je Inderdaad. Elke keer weer, kring dat potentieel, zal je bij elke voorstelling, net er overigens niet in slagen voor het moment waarop ik een beroeps lange tijd voor de eerste stap op de scène je te laten werken. moet zetten, ben ik een brok Een regisseur is a.h.w. een gespannenheid en zenu- coach. Hij moet in de eerste wen. Met de jaren is die plaats met mensen kunnen «koorts» eens ik die beslis- omgaan. Een zeer belang- sende stap gezet heb. wel rijk facet van zijn taak. afgenomen. Maar bij elke Daarnaast moet hij ui ter- volgende voorstelling ma- aard de stiel kennen en zijn nifesteert ze zich opnieuw, vertolkers niet uitsluitend Ik ben trouwens van me- hun lesje «volgens het ning dat wanneer die symp- boekje» laten af dreunen, tomen je onbekend zijn, je maar ze zodanig geestdrif- er niet «staat». Je bent dan tig maken dat ze zich totaal niet in staat een goeie pres in hun rol inleven. Tenslot- tatie te leveren, te moet hij erin slagen de kring een homogen pree- ?8 ji'°rg™" 888 816 J8 tetie te laten Seerzetten. d8lBraag zou «pelen? Wat inhoudt dat de minder Neen. Daaraan heb ik nog getalenteerde elementen &een moment gedacht. Ik toch niet uit de toon vallen, speel gewoon de rol die me toebedeeld wordt in funktie In welke opzichten is het van het geheel. Wanneer de amateurtoneel de voorbije regisseur oordeelt dat een 25 Jaar geevolueerd? of ander personage me niet In tal van opzichten. Die ligt, zal je me niet op tafel evolutie was trouwens een horen kloppen om toch die noodzaak. O.a. een gevolg rol te pakken te krijgen, van de massale versprei- Dat ligt niet in mijn aard. ding van het medium televi- sie en de verhoogde mobih- WaIU>r b mUTt n»8888, <üe werk u -De M makkelijker dan vroeger van d, elllgebir,.. Voor. Geen makkelijke klus, een kracht. Bovendien bleken gisseur merkbaar was - thriller op de planken zet- sommige akteurs over on- normaal eigenlijk, je kan ten. Dergelijk genre vergt voldoende stemvolume en van een kind van negen dat niet alleen van de vertol- artikulatievermogen te be- voor het eerst met toneel in kers de totale inzet van hun schikken, zodat we een tijd- kontakt komt, niet de vlot- mogelijkhedenmaar ver- lang zaten te twijfelen aan heid en de vanzelfsprekend- eist meestal, meer dan dat de gave staat van ons ge- heid verwachten van een er in ander genres het geval hoororgaan. varen toneelrat - toch is, een feilloze teohnisohe Vanaf het tweede bedrijf bracht ze met een grote do- aanpak. Vooral dan omdat ging iedereen op een flink sis lef, tekstvastheid en na- het publiek, verwend ale wat h0„r akteren tuurlljkheld haar opdracht h8tdoor 88 televi- werd tandje Mjgeeto- 888 B°ed eind. Ze ver- elethrlller. die over zoveel k8n m waren we getuige ""ent felicitatie., meer mogelijkheden be- van een - over een paar echt Aan mannelijke kant zagen ^et de huiver beklemmende momenten we 6611 van begin tot bij z'n' op het lijf te Jagen - denk heen - naar een klimaks eind uitstekende Dirk De maar aan sommige olose toelopend eindtafereel R*dder (Mike aan het werk. ups met bloedstollend ef- door regisseur Ma.ro De Vakwerk gewoon. Minder *ekt onb0wust mlssohien Vlieger overigens knap «in beviel ons de vertolking van dezelfde normen gaat han- j^jd» gezet r Hendrik De Leeuw. Hij arti- teren voor een toneelthril- kuleerde onvoldoende en lerproduktle. En dan min- Vertolking had op bepaalde momenten der tevreden de zaal Voor de vertolking deed duidelijk last met de uit- verlaat. Maro De Vlieger, aan vrou- spraak van z'n tweeklan- Ontevreden waren wij vori- welijke kant, een beroep op ken. Francis Lissens' stem ge vrijdag aan het eind van Hilde Van Mol (Suzy), ie- droeg in den beginne even- de premièrevoorstelling mand die vroeger reeds be- eens onvoldoende ver, maar van «Wacht tot het donker wees over ruime akteerka- hij herstelde zich en typeer- wordt» geenszins. Regis- paoiteiten te beschikken, de al bij al zeer sterk de seur Marc De Vlieger was Die ook in deze thriller rij- psychopaat Harry. Guy er samen met zijn team im- kelijk etaleerde en plank- Pauwels nam de rol van mers in geslaagd een ge- vast en doorvoeld haar per- Sam, Suzy's echtgenoot, slaagde voorstelling af te sonage van de Jonge blinde voor zijn rekening en over leveren. Geen 100% gave vrouw, gaaf op de planken tuigde daarbij volledig, produktie, maar een zette. Louis Vermeulen en Daniël boeiende en sfeerrijke voor stelling, die bovendien ge kenmerkt werd door een paar knappe akteerpresta ties. Een produktie die in elk geval de moeite over waard is om een luie zetel er een avond lang onaange roerd bij te laten. der, Frans Van Lierop, Louis Vermeulen, Leon Van Praet, Rudy Leon, Di dier Bosman, Louis Wese- mael, Jan Van Der Meersch, Rudy Robberecht, Marcel Keppens, Jo Abbe- loos, Lucien Dierickx, Ste- faan Wesemael, Gilbert Til- burgh, Leon Verhavert. Marc De Vlieger en Piem moesten immers met be hulp van wieltjes de weer- standen wee-e-edraaid wor- Bruggen, die echter standen weggedraaid wor den. Toen je dan bvb. zes projektoren moest dimmen, ook een meester was in zijn tijd. Verleenden verder hun me dewerking: Piet De Ridder, Cornel Leunis en Jo Abbe- loos (geluid), Denis Maes, Marleen Chalmet, Demoy Stevens, Els Van Nieuwen- huyse en Cornel Leunis (to neelbenodigdheden) Schoonheidsalon Rita en Muriel Bosman (grime), Guy Pauwels (publioiteit) en Lena De Mol (tekst- steun). «Wacht tot het donker wordt» wordt nog opge voerd op vrijdag 20, zater dag 21, zondag 22 en maandag 23 maart, telkens J/IUJUQIUID1I 1UVJOOI. mumioil, T_ J _e- had je drie mensen nodig om elk twee wieltjes te be- ^kt het theatfr dienen trouwens mee geevolueerd Kortom, stond lk niet op de 18 Ai8 n18' d8 2"»1 toen snel planken, dnn bevond ik mij v8888d8,88d8 maatechap- -• - rty pij. Wie naar mijn mening toen geen beroep heeft ge daan op een beroepsregis seur of op iemand die in dat vak geschoold was, is ter plaatse blijven trappelen. Die trend een beroep te in de koulissen. Sinds 1667 maak ik ook deel uit van het bestuur van «De Iver lingen». Naar welke rollen ging Je voorkeur uit?Dat is moei. Welke,°?k d°en op een beroepsregis- mijn opdracht was, altijd seur heeft zioh sindsdien heb ik ze met evenveel ge- sterker en sterker gemani- noegen vennild. Het festeerd. Vind je het voor spreekt vanzelf dat je er een kring werkelijk een niet Jn slaagt elk personage noodzaak met een beroeps 100% naar het publiek toe te brengen, maar ik heb toch altijd geprobeerd er het beste van te maken. Welke rollen liggen Je naar je eigen mening het best? in zee te gaan? Wil je op niveau blijven pre senteren, acht ik het beslist een noodhaak. Die mensen hebben immers een totaal andere visie op het toneel dan een amateur. Een heel —5 ***——- -Tk-.ii™ -I, uau oen aiuatouiïDcil 11 cm te 19u30, in zaal Heidehof waarin 'k kan andere aanpak dus ook. i-ren en -vind ik hnmvol ik K langs de Heizij destraat te Lebbeke. Wie houdt van een avondje spanning, mag één van deze voorstellingen niet missen. ren en -vind ik, hoewel ik niet weet of dat in de zaal ook zo overkomt - persona- Een voorbeeld: ze zien je tijdens een repetitie aan het werk aan je personage, be- iuciaoii ic» unci cocaiiio 111 Ik ben nl. geen uitbundig lacher, maar ik hou daaren- Pierre Van Rossem Ik ben nl. geen uitbundig stoPPen eT} beginnen dan K samen met jou de vertol- teren wel ven binnenpret- JZ JBt'ulSr0vT,MnPNeSnsf ™8 re^888r 888 dat I8°' mon me ete" Z. ^woon voorbiJ lat8n Waaraan ik zeer goeie her- inneringen bewaard heb is Beroeps zijn bovendien de figuur van Gérante in dagdagelijks met toneel be- «De Schelmenstreken van zig. Iemand die overdag Scapin« en aan de dokters- zijn normale dagtaak moet figuur uit «De ingebeelde volbrengen, heeft sowieso zi©ke,). al minder de tijd zioh daar in «En waar de sterre bleef mee bezig te houden. Waar- stillestaan» heb ik zeer mee ik dan niets wil afdin- graag de rol van Suskewit gen van de intenties van vertolkt. Ik ben trouwens deze mensen, nogal gevoelig van natuur Kortom, een beroepsregis- en telkens ik bij de zes of seur werkt stimulerend, zeven voorstellingen die we Daarom ook lijkt het me van dit stuk van F. Timmer- bovendien niet verkeerd af mans brachten, met het en toe een beroep te doen op kindeke Jezus naar de he- een ander regisseur, want mei ging, was het in de ze benaderen elk het gebeu- kouhssen wenen met tuiten ren op de scène op een ande geblazen. Dan liepen de tra- re manier. Het spreekt van- nen zo van mijn wangen... zelf dat er tussen kring en aanloop leek ons vrildaca- r ll r, j T 7,, vo°r8tellill?en die me regisseur een vertrouwens- vond Al tA rnair nntiwr Lebbeke- Dr,e snoodaards beramen een plan. V.l.n.r. Hendrik De Leeuw, Dirk De als geheel zeer sterk bijble- relatie moet bestaan, dat ie de aktie aan tempo en span- ^'^der en Francis Lissens. ven zijn «Andorra», in een samen aan de produktie a*ue aan lempo en span regie van Walter Boni - werkt. De samenwerking Naar een klimaks toe «Wacht tot het donker wordt» van de Amerikaanse auteur Frederic Knott, ver telt het wedervaren van een jonge, blinde vrouw die in haar kelderflat geterrori seerd wordt door een gangster die dringend naar een psychiater toemoet en door twee van zijn kompa nen. Sterk was het eerste bedrijf van het stuk niet te noemen. Vanzelfsprekend moeten in elk stuk de per sonages en de situaties in geleid worden, maar deze gezelschappen kunnen bij- vrijd (20 wonen. En ook hogere ei- d^g 4(Z0u zondmr B (19 sen qjn gaan stellen (20 to vergelijking met een u j in het „Qudenhuls. te kwarteeuw geleden wordt Denderbelle er nu harder, intensiever gewerkt. Wanneer we nu Pierre Van Rossem Vóór een drietal jaren stierf de Engelse auteur John Boynton Priestley. Essayist, romancier en toneelschrij ver, was hij vooral begaan met sociaal-ethische vraag stukken. Hij waarschuwde voor een te ver doorgedreven mechani sering, liep op 62-jarige leeftijd mee in een driedaag se protestmars tegen kernwapens, weigerde zijn stukken in Zuid-Afrika te laten opvoeren en droomde, vooral van een betere wereld. Zijn ideeèn verwerkte hij (1945) en de periode waarin graag op een experimentele het verhaal zich afspeelt manier in zijn stukken, en (1912). vooral de tijds-dimensie Het motto waarvan Priest- h an teerde hij op een oor- ley vertrekt is het bijbelse spronkclijke wijze. Hij was woord «Ben ik mijn broe- namelijk van oordeel dat ders hoeder?». Zijn wij ver men a.h.w. 'vooruit in de antwoordelijk voor wat er tijd' kon kijken. De zo opge- met anderen gebeurt? Het dane kennis kon men dan stuk dat hij rond dit thema gebruiken om zijn leven weeft is theater van hoog materieel, maar vooral mo- niveau: tot op het laatste reel aan te passen, te verbe- ogenblik blijft de toeschou- te1"©1»- wer aan zijn stoel gekluis- Tenminste... als men daar- terd om de ware toedracht toe in staat was. te vernemen. En nog lang Beide aspecten van de au- nadat het spel is afgelopen, teur Priestley zijn enga- zullen Priestley's ideeën en gement en de tijdsfilosofie vragen blijven nazin- vinden we terug in zijn deren... successtuk «An inspector Met dit stuk geregis- calls» - 'Een inspecteur voor seerd door Roger Bolders u'- neemt theater Rhetorika Wat begint als een doorde- deel aan de Provinciale weekse thriller (wie is Schiftingswedstrijd schuldig aan de dood van Het decor een wintertuin Eva Jones?) verandert in 1912 werd ontworpen gaandeweg in een spannen- door Cyriel Van Gent, en de de parabel over onze verant- muziek is geschreven en woordelijkheid voor de an- uitgevoerd door Filip Rob- deren, en over de vraag of berecht, we wel leren uit onze erva- Opvoeringsdata: 21, 22, 27 riu&eu. en 28 maart om 20 u., zon- Betekenisvol zijn in ieder dag 29 maart om 15 u., geval de tijd waarin het telkens in zaal De Kroon, stuk werd geschreven Markt, Zele, 25 jaar op de planken

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13