en de kleine k De grote Grafiek in vijfvoud te Sint-Niklaas Fototentoonstelling «Metamorfosen» 'De Lens' had ook oog voor de holografie Internationale exlibris wedstr ij d 1987 Stedelijke akademie voor schone kunsten te Sint-Niklaas Fotosalon in Waasmunster 13e Biënnale van de kleingraflek h m we toch niet nalaten, het werk van Hugo Besard héél in het bijzonder te waarde ren en te bewonderen. «Zes jonge grafici» loopt nog tot 26 april in de Bank Brussel Tam bert, O.-L.- Vrouwplein 28, te Sint-Ni- klaas. Openingsuren: alle weekdagen van 9 tot 16 u. Waarschijnlijk is het in Sint-Niklaas nooit eerder voorgevallen dat in ruim één uur tijds vier verschil lende tentoonstellingen, uit dezelfde kunstdiscipline, in twee verschillende gebou wen plechtig werden open gesteld. Zondag 22 maart 1987 zal derhalve in het stadsarchief geboekstaafd staan als de eerste lentedag die de eerste kunst-lente kriebels van een verliefde kunststad baarde. In de Cipierage zijn twee belangrijke tentoonstellin gen ondergebracht: het grafische oeuvre van Ed- gard Tytgat en de graveer kunst van E. De Ghendt. Van E. Tytgat (1879-1957), die behalve grafikus ook schilder was, zijn hier voor al de vele houtsneden - die zijn kunstenaarsloopbaan voor een groot deel bepaal den - te bewonderen. Volkse, verhalende, direk- te, ondeugende taferelen die in een zéér persoonlijke stijl werden uitgewerkt. Zijn boekillustraties voor werken van o.a. Emest Claes en Felix Timmermans zijn daar een treffend voor beeld van (en ook best bij het grote pubhek bekend!). Voor het opsporen en sa menbrengen van dit grafi sche oeuvre van Edgard Tytgat was prof. Paul Eeck- hout een onontbeerlijke gids. Hij putte vooral uit de Prentenkabinetten van Antwerpen en Brussel. Met enige trots kon schepen D. Anthuenis dan ook melden dat in deze samenstellling het grafische werk van Tyt gat nog maar zelden te zien was. Van een heel ander kaliber zijn de tentoonge stelde gravures van E. De Gendt. Voor een korte ken nismaking wagen we een sprongetje naar de 18de eeuw. Op 24 december 1738 wordt te Sint-Niklaas Emmanuel, Joannes, Nepomucenus De Gendt geboren (officieel De Gepdt, maar die spellings- vorm zou hij zelf nooit ge bruiken. Op zeer jonge leef tijd komt hij in het kunste naarsmilieu terecht en ont popt zich daar als een gede gen vakman. Rond zijn twintigste verlaat hij - met geld uit het nagelaten ver mogen van zijn ouders - voorgoed Sint-Niklaas en vestigt zich in Parijs (waar hij op 17 december 1815 overleed) om zich verder te bekwamen In de lichtstad huwt hij met Fran^oise Huyaerd en daar wordt op 31 december 1767 zijn dochtertje Marie-Thérèse geboren. De Ghendt gaat eerst in de leer bij J. Aliamet alvorens zich als graveur een zelf standig bestaan op te bou wen. De eerste gravures van De Gendt dateren van 1765. In totaal werkt hij mee aan de illustratie van zo'n 120 boeken. E. De Gendt is, door toedoen van o.a. de Kon. Oudheidkundi ge Kring van het Land van Waas, aan een languitge- bleven waardering toe in zijn geboortestad. Voor een uitgebreide bio- en biblio grafie verwijzen we naar de studie van A. Van Der Gucht in de begeleidende katalogus. Daaruit blijkt ook dat E. De Ghendt de (voorlopig) eerste met naam gekende Sint-Niklase beel dende kunstenaar is. De twee tentoonstellingen in de Cipierage, Grote Markt 45-46 te Sint-Ni klaas, zijn nog toeganke lijk tot 26 april. Openings uren: van maandag tot vrij dag van 14 tot 17 u., zater dag van 9 tot 12 u, en van 14 tot 17 u-, zondag van 10 tot 13 u. en van 15 tot 18 u. Wat zich eigenlijk allemaal had moeten afspelen in het internationaal exlibriscen- trum, Regen tiestraat, werd, wegens de aanwezig heid van Barbierama al daar, overgeplaatst naar het stedelijke museum. Meteen ook de laatste ten toonstelling in de Matthys- zaal want dringende dak werken nopen tot algehele verhuis van de verschillen de kollekties. Samen met een selektie van de ingezon den exlibris voor de inter- Sint-Niklaas. De laureaten van de exlibriswedstrijd (dw) nationale exlibriswedstrijd 1987 stelt Emiel Hoome tentoon in het stedelijke museum. Emiel Hoome 1951) toont ons «JClein- beeld» of 20 jaar kleingra- fiek: bibliofiele uitgaven en diverse realisaties, in sa menwerking met auteurs uit Nederland en Vlaande ren, en exlibris. Het oeuvre van Emiel Hoor- ne is zeer indrukwekkend: naast houtgravures, lino's en zeefdrukken ontwierp hij stempels, munten en op bergmateriaal. De kunst van Hoome beperkt zich tot de grafiek en laat een be dreven vakman zien (hij is leraar zeefdruk aan de Kon. Akademie voor Schone Kunsten te Gent). Het werk is zeer plastisch, eigentijds en origineel. Alle tentoongestelde werken waren eerder )1986) te zien in de Koninklijke Biblio theek te 's Gravenhage, Ne derland. Het was daar de eerste keer dat een buiten lands grafikus kon expo seren. De twee tentoonstellingen in het stedelijk museum, Zamanstraat 49 te Sint-Ni- klaas blijven eveneens open tot 26 april 1987. Ope ningsuren: van maandag tot vrijdag van 14 tot 17 u., zaterdag van 9 tot 12 u. en van 14 tot 17 u., zondag van 10 tot 13 u. en van 15 tot 18 u. De vijf tentoonstellingen die de 13de Biënnale van de Sint-Niklaas Uit 27 landen werden, voor de tweejaarlijkse exli briswedstrijd, in totaal 654 originele exlibrisinzcn- dingen toegestuurd. De 255 deelnemers kwamen uit: België 22, Bolivië 1, Brazilië 5, Bulgarije 5, Canada 1, China 1, Denemar ken 2, Duitsland 8, Engeland 1, Finland 3, Frank rijk 23, Hongarije 5, Israël 1, Italië 10, Japan 2, Joegslavië 4, Luxemburg 2, Nederland 10, Nieuw- Zeeland 1. Oostenrijk 3, Polen 38, Roemenië 33, Tsjechoslowakije 49, U.S.A. 1, U.S.S.R. 21, Zweden 2. De deelnemers uit Sint-Niklaas: Lucien Bogaert en Peter Bosteels. Palmares 1987 Prijs van de stad Sint-Niklaas voor diepdruk (15.000 fr.), Josef Dudek uit Tscjechoslowakije, prijs van de stad Sint-Niklaas voor hoogdruk (15.000 fr.), Zdzis- law Milach uit Polen, prijs van de stad Sint-Niklaas voor vlakdruk en aanverwante techieken (15.000 fr.) Martin Baeyens uit Smetlede, prijs Victor Stuy- vaert (10.000 fr.) voor Jan Mee us uit Mortsel, prijs Graphia (5.000 fr.) Hedwig Pauwels uit Hasselt, prijs Leo Winkeler (2.500 fr.) voor Jean Marcel Bertrand uit Frankrijk. Jo. Sm. Kleingraflek uitmaken Waas. worden georganiseerd door Aan de vijf tentoonstellin de Stad Sint-Niklaas in sa- gen zijn twee zeer waarde- menwerking met Vrienden- volle katalogussen ver- kring van de Oud-Athe- bonden, neumstudenten en de Ko ninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Jozef Smet Foto's maken kan iedereen. Goede, zelfs technisch digde, overgeinformeerde uitstekende foto's produceren is geen voorrecht ritme van vandaag, en ge- meer van beroepsfotografen en/of geschoolde ama- groeid uit het besef dat ak- teux8. De teohnieohe middelen die de fotoffxaaf nu tualiteit een mmuakuul tex beschikking heeft zijn zó handig en gepexfek- tioneexd dat mislukken nog nauwelijks kan. En Er jjff,'- deze tentoonató,_ toch blijft er een hemelsbreed verschil tussen ener- foto-8 te zjen van. Tony zijds de gelegenheidsfotograaf laten we het de De Grave, Karei Mertens, vakantie - feestjes - familie - fotografie noemen Ans Eickel, Guy Senave, en anderzijds de beroepsfotograaf, de betere ama- Guido Van Onderbergen, teur en de kunstenaar. Paul D'Eer, Eric Tortel boom, Eddy Van Kerckho- Het verschil zit héél duide- le Sint-Niklase tentoonstel- X®' Veronique 06 lijk in de wijze van aanpak, lingsprogramma. Door het aR?°18_ Brucker.JSlia- de scholing, het talent, of bos ziet men haast de bo- hoe het fotograferen van men niet meer (het norma- schijnbaar onbenullige za- le, omgekeerde is hier niet ken ook voor de eerste kate- van toepassing), gorie van beoefenaars «on- Vóór de officiële opening, benullige» foto's oplevert; door schepen D. Anthuenis, ,r - T en het resultaat bij de ande- probeerde leraar R. De °irk Van Steenlandt, Jon ren een mengeling kan zijn Smedt enigszins de filosofie e Lydia 8™et' A11" tip mm Von Rnmnnrtpm .Ir». van kunst, technische te verklaren die achter deze ne Van Den Berghe, Fran cis Polfliet, Rita Wey- nants, Erna Rogiers, Vlek Fassaert, Ronny Smedts, Luc Van Achte, Tony Van Moorhem, Nelly Maljers, nemie Van Remoortere, Jo- hoogstandjes en geslaagde tentoonstelling steekt. ris Herregods, komposities. Zéér eenvou- De kern van zijn betoog .f®u^ven' ^*eiV3® J?8 dige dingen als papier, kar- draaide rond één zinnetje: P® Wilde, Chris ton, glas, interieurdetails, «Ik zie rondom mij veel on- Louis onderdelen van grotere ge- benul». En om de aard van folfhet, Chantal De Lat- bruiksgehelen (die in elke de foto's te verklaren: «Zou- Uweru woning te vinden zijn) krij- den we niet teruggaan of P®n begeleidend vouw- gen door hun opstelling, de verdergaan op de weg van ^g® lichtinval, het bijna-duis- de beschouwing, naar het WKsten ngt ter oescniK ter, een bijzonder fotoef- proberen te doorgronden fekt. De afdruk van deze van wat i «metamorfosen» is een naar onmiddellijk resultaat mengeling van licht en overlaten aan het onbenul, donker, zwart en wit, met Daarover gaan deze meta- alle vormen en toonaarden morfosen, gegroeid uit het van grijs daar tussenin. beschouwen van simpele «Metamorfosen» is de titel dingen, een adempauze in van een fototentoonstelling het opgefokte, in de hal van de Stedelijke kunstakademie (Boonhem- straat 13) te Sint-Niklaas, die op dinsdag 17 maart jl. opende. «Foto's uit het atelier foto grafie van Raf De Smedt tonen hoeveel kracht er schuilt in deze kunstvorm» zei voorzitter Hugo Steen wegen bij zijn verwelko ming van een hoofdzakelijk jong en met kamera's om hangen publiek. Meer een «interne» aangelegenheid dus. een thuiswedstrijd, die echter wat extra weerklank best verdient, ook al valt de organisatie schijnbaar tus sen de plooien van het gehe- king. De tentoonstelling toVrtrevm "Metamorfosen, blijft toe- gankelijk tot 11 april. Ope ningsuren: maandag, dins dag, woensdag en donder dag van 18 tot 21 uur, za terdag van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur; zondag van 9 tot 12 uur. jozef Smet De Waasmunsterse foto- en diaklub organiseert dit jaar haar fotosalon zondag 26 april tot en met 3 mei in het kasteel Blauwendacl, te Waasmunster. De opening heeft plaats op zaterdag 25 april om 20 u., in het kasteel Blauwendael. Dit salon staat onder het beschermheerschap van de Oost- vlaamsc Unie van Foto- en Diakringen. Het fotosalon is toegankelijk op zondagen 26 april en 3 mei van 10 tot 12u30 en van 15 tot 18 u. Op vrijdag 1 mei van 10 tot 13 u. en van 15 tot 18 u. en op zaterdag 2 mei van 15 tot 18 u. Op vrijdag 27 maart heeft in het parochiaal centrum. Rivierstraat 16, een geprogrammeerde diaprojektie plaats, met uitsluitend werk van eigen ledei^ De toegang is gratis. Verdere inlichtingen zijn te verkrijgen bij sekre- taris Ivan Hombrouckx, Schrij bergstraat 222 te 9170 Waasmunster. P.V.G. Als bij g** me dra de hei ge i VO( tje. in ree De i zie ma voc get Da ten do] Toj Ve: sla str «H Ftj roe hu Tei tor eer I aai Fn He hu Nc bei vat ne dei dei en: acl do! ter De Du Fn bo' en aaj Hc rui ma Fn scl Da ge -ha op Jul du 19 he' on ret tie Ma gei eet aai bot loc jon vei «G jaa je eei Re. bat len gei ter jor vri en lat 10 - 27.3.1987 - De Voorpost Een maand lang kan elke kunstliefhebber met volle teugen genieten van al wat Sint-Niklaas aan prach tige grafiek (vooral kleingraflek) in vijf tentoon stellingen heeft kunnen samenbrengen. Gekoppeld aan de tweejaarlijkse internationale ex libriswedstrijd, is men erin geslaagd een viertal andere tentoonstellingen op te zetten die daarbij een bijzondere aanvulling betekenen, maar meer nog een overzicht brengen van alle soorten kleingraflek en grafici. Een unieke gelegenheid om via de achttiende eeuw- se graveerkunst van Emmanuel De Ghendt en de toegepaste grafiek van Edgard Tytgat een brede, kunsthistorische brug te slaan naar het werk van zes, jonge grafici, het «Kleinbeeld» van Emiel Hoor- ne en de internationale kleingraflek in de vorm van exlibris. In het totale, stedelijke tentoonstellingspakket vormt de 13de biënnale van de kleingrafiek een onbetwistbaar hoogtepunt en samen met het «Festi val der festivals» een prestigieus uithangbord dat Sint-Niklaas als een blijvend centrum, als de hoofd stad van de (klein) grafiek moet bezegelen. Op zaterdag 21 maart had, Een indrukwekkende start tuut voor Schone Kunsten toen afstudeerden en die in- in de tentoonstellingsruim- van een indrukwekkend te Antwerpen was volgens dertijd in het exlibriscen- te van de BBL, de opening grafiekgebeuren. Het aka- Gerard Gaudaen een bui- trum een groepstentoon- plaats van de tentoonstel- demiejaar 1980-1981 aan tengewoon grafiekjaar. De stelling kregen aangebo- ling «Zes jonge grafici», het Nationaal Hoger Insti- zes jonge kunstenaars die den - zijn nu ruim vijf jaar later allen professor gewor den in het hoger kunston derwijs. Een belangrijke generatie die, dank zij een degelijke opleiding, hard werken, persoonlijk talent en veel inzet, een belangrij ke oeuvre kan voorleggen. Een vergaande, artistieke voldragenheid die zich uit in sterk persoonlijke wer ken, eigen vormgeving en stijl. De evolutie binnen die vijf jaar is merkwaardig. Hun artistieke bedrijvig heid evenzeer. De zes jonge grafici zijn: Hugo Besard 1955) uit Brasschaat, Bart d'Eycker- mans 1955) uit Antwer pen, Ingrid Ledent 1955) uit Brasschaat, Jan Smitz 1955) uit Gent, Jan Vande- weghe 1954) uit Knokke, en Ruperto Urzua 1945) wonende te Antwerpen, maar afkomstig uit Chili. Ondanks hun evengrote Sint-Niklaas. In het exlibriscentrum kwamen de plaatselijke exlibrisverzamelaars bijeen verdiensten en hun te res- voor hun jaarlijkse algemene vergadering (Iv) pekteren eigenheid kunnen KWB-fotoklub zette zevende salon op Gevaert. Het publiek op dit salon kreeg, via het invullen van Vorig weekend organiseerde de Buggenhoutse fotoclub De Lens' lid van de Oostvlaam- se Unie van Foto- en Diakringen, in zaal Re rum Novarum, haar jaarlijks salon. Overigens reeds het zevende in de rij. Vrijdagavond werd met enige plechtigheid dit salon geopend en werden bovendien de een antwoordkaart, ook de laureaten bekend gemaakt van de foto- en diawedstrijd. De Lens'-voorzitter Frans Van kans zijn voorkeur uit de Voorde verheugde zich, in zijn toespraak, te mogen vaststellen dat de belangstelling voor de fotografie toeneemt en heel wat mensen, via de fotografie, op een kreatieve wijze hun vrije tijd besteden. Die verhoogde interesse wilde de voorzitter nog sterker en konkreter uitgedrukt zien en daarom werd besloten, via de Buggenhoutse soholen, onder de jongeren een sensibiliseringsaktie te voeren. Marcella Van der Jeught Ze ontvingen vanzelfspre- (prijs natuur 4d* prijs dia) kend elk een passend ge- Martin Van Verre (Prijs ge- schenk, meente Buggenhout voor De aanwezigen konden bo de reeks) vendien kennismaken met Roger Verbelen (10d* prijs de holografie, de techniek dia) om via laserfotografie in Bart Vinck (pTijs De een tweedimensionele Landtsheer dia 8ste prijs) ruimte driedimensionele Gustaaf Wouters (prijs stil- beelden op te slaan. Voor leven 7de prijs dia). dit extraatje zorgde Agfa- spreken. Vielen smaak van de bezoekers: l Stilleven (Gustaaf Wou ters), 2. Bootjes (Robert Gil lis), 3. Topcat (Yvan Van den Bergh). Fotoliefhebbers, jong of oud, die interesse voelen voor het beoefenen van de fotografie in clubverband kunnen altijd terecht bij 'De Lens'-voorzitter Frans Van de Voorde (052-33.31.01) of sekretaresse Gerda Mes- kens (052-33.56.14). Pierre Van Rossem Kuituurschepen Jan De Ridder van zijn kant loofde de aktieve inzet van de club bij manifestaties allerhan de, als o.a. het kultureel weekend en onderstreepte verder de noodzaak van een zinvol besteden van de vrije tijd. Achteraf kregen de aanwe zigen een aantal diamonta ges aangeboden, t.w. Tere juwelen', een montage rond vlinders en de hand van Frans en Marian Van De Voorde, Dody building' een montage van Willy De Smedt en Ben De Pro ft rond deze 'vleeskultuur'; "Ann Christies Bravo, nog een montage van Frans Van de Voorde. De gastmontage was samengesteld door Ro ger De Kuyper, Efiap, voor zitter van fotoclub 'Imago' uit Hamme. Onder de titel 'Ongelijke strijd' verhaalt deze montage (vol van wol ken zwangere luchten) de strijd van een dorp en van de natuur tegen de al te felle ingrepen van de mens. Totaal verschillend vanzelf sprekend was de projektie achteraf van een goed inge klede 'commercial' samen gesteld door Emiel Van den Bergh en Robert Gillis. Tot slot van de diaprojektie werden de aangenomen en bekroonde werken gepro- jekteerd. De jury gevormd door Pol Adriaenssens (Buggen hout) Willy Stoop (Fotoklub Lokeren), Mare Allaert (Fo toklub Lokeren), Willy Wei- vis (Moedoka Moerzeke) en Hector Geeraert (Moedoka Moerzeke) beoordeelde in totaal 49 kleurfoto's, 28 zwartwit foto's en 77 dia inzendingen en proklam- meerde volgende uitslag: André Buydts (Prijs burge meester De Landtsheer eerste prijs dia) Robert Gillis (Prijs land schap 3de prijs KWB Buggenhout dia) Gerda Meskens (2de prijs zwartwit negende prijs dia) Emiel Van den Bergh (2de prijs zwartwit negende prijs dia) Emiel Van den Bergh (prijs portret, prijs KWB 2de en 6de prijs dia) Buggenhout. De prijswinnaars van het fotosalon De Lens. Voor een keer aan de andere Yvan Van den Bergh (Prijs kant van de lens (foto G. Breckx) KWB) Buggenhout. Aandachtig kijken naar het werk van «De Lens» en ondertussen bekeken worden door een lens (foto G. Breckx)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 10