Uitzonderlijk
passiekoncert
in Sint-Martinuskerk
te Beveren
J ohannespassie
voor duizend in Sint-Niklase
Lievevrouwkerk
Canteclaer
brengt passiekoncert
in Sint-Niklase
hoofdkerk
Maandag 6 april
Sint-Niklaas wil van passiekoncerten traditie maken
Koorkoncert Kristus
Koning in Sint-Niklaas
12 - 27.3.1987 - De Voorpost
Het jubilerende Sint-Martinuskoor in Beveren
werkt nauwgezet en met sukses een rijkgevuld
jaarprogramma uit ter gelegenheid van zijn veer
tig jarig bestaan. De feestzitting met «Vier op 'n rij»
en het pianorecital met André De Vos waren staalt
jes van goede muzikale smaak. Topkwaliteit krijgt
het Waasland aangeboden op maandag 6 april e.k.
met het optreden in de Sint-Martinuskerk van het
Westvlaams Vokaal Ensemble en het Collegium
Instrumentale Brugense onder de leiding van Pa
trick Peire. Solisten zijn Lieve Maertens, sopraan,
en Dina Grossberger, alt. Zij brengen een hoog
staand programma met werken van Pergolesi en
J.S. Bach.
Het Sint-Martinuskoor wil
met deze organisatie de
echte muziekliefhebbers
verwennen. De keuze van
voormelde professionele en
sembles staat borg voor
kwaliteit. Zij behoren tot de
toplaag van de uitvoerende
musici in ons land.
Het Collegium instrumen
tale Brugense heeft zich
momenteel een meer dan
verdienstelijke plaats we
ten te verwerven in het Bel
gische muziekleven. Getui
ge hiervan de recensie in de
«Algemene Muziekencyclo-
pedie». Het kamerensemble
musiceert sinds het werd
opgericht in 1970 onder de
dynamische leiding van Pa
trick Peire. Waar de groep
zich aanvankelijk speciali-
zeerde in het uitvoeren van
barok- en rococowerken,
brengt men, naast dit uit
gebreide en gevarieerde re
pertoire, nu ook werken uit
het klassicisme, de roman
tiek en de moderne periode.
De zorg die besteed wordt
aan fijne nuancering, gede
tailleerde voordracht, stijl
kennis, maakt van iedere
interpretatie van de ba
rok tot heden een muzi
kaal festijn. Het ensemble
koncerteerde in alle Euro
pese landen en is jaarlijks
te gast in diverse centra
van het Festival van Vlaan
deren waar het ook samen
werkte met vermaarde bui
tenlandse groepen zoals het
Purcell Consort, King's
Choir College, Pro Cantione
Antiqua. Met dit laatste En
gelse ensemble bracht het
Collegium Instrumentale
Brugense in 1984 een uit
voering van «The Fairy
Queen» van Purcell te Me-
chelen. Op plaat is het en
semble te beluisteren in
werken van Vivaldi, Mar
cello, Mozart, Kennis, Sac-
chini en anderen. Het Colle
gium Instrumentale Bru
gense wordt gerekend tot 's
lands beste kamerorkesten.
Het Westvlaams
Vokaal Ensemble
Deze groep begon zijn akti-
viteiten in 1971 en bestaat
momenteel uit een dertigtal
zangers, van wie het groot
ste gedeelte laureaat is van
een muziekakademie of
konservatorium. Een aan
tal zijn beroeps. Door stem-
selektie is het mogelijk met
deze beperkte groep ook
groter werk (o.m. Bachs Jo-
hannespassion en Handels
Messiah) en dubbelkorige
komposities op het reper
toire te nemen.
In 1980 viel het koor een
triomfantelijk onthaal te
beurt tijdens een koncer-
trei8 in Engeland en Frank
rijk. Het Westvlaams En
semble zingt onder de lei
ding van Patrick Peire en
treedt geregeld op met het
Collegium Instrumentale
Brugense. Verder werkt
het nauw samen met Louis
Devos en het barokorkest
Musica Polyfonica voor
Sint-Niklaas. De Mariakantorij zingt de Johannespassie in de Lievevrouwkerk.
Maandag 6 april, rond hetzelfde tijdstip waarop in
Beveren een toch prestigieus... passiekoncert wordt
gebracht in de Sint-Martinuskerk, knoopt men in
Sint-Niklaas min of meer opnieuw aan bij de traditie
van het organize ren van passiekoncerten. Een dagje
eerder, zondag 5 april, wordt in de Krist us Koning
kerk te Sint-Niklaas een koorkoncert georganizeerd
met o.m. Audite Nova en zondag 12 april brengt
Canteclaer uit Sint-Niklaas een... passiekoncert in
de hoofdkerk. Aan religieus geïnspireerde muziek
dus geen gebrek, begin april in Sint-Niklaas en
omgeving.
Voor het op het getouw zetten van het passiekoncert
in de Lievevrouwkerk, m.m.v. vooral de Mariakan
torij, heeft het schepenkollege van Sint-Niklaas een
behoorlijk bedrag uitgetrokken: een half miljoen. Zo
geeft men honderden, misschien wel duizend men
sen de kans, een ongetwijfeld kwaliteitsvolle muzi
kale evokatie mee te maken. Want een vereniging
alléén kan zulks naar verluidt moeilijk aan.
In de voor dat doel heel geschikte Lievevrouwkerk
zullen stoelen moeten worden bijgezet als de kaar
tenverkoop blijft verlopen zoals hij tot nu toe verlo
pen is. Twee uur lang achttiende-eeuwse muziek,
gebracht door de Mariakantorij én door sopraan
Marie-Thérèse Maesen, alt Lucienne Van Deyck, bas
Werner Van Mechelen, bas Dirk Van Croonenborch,
door de vermaarde Sint-Niklase tenor Guy De Mey,
door orgelist Erwin Van Bogaert uit Sint-Niklaas
ook. Het toegangsgeld mag geen hinderpaal vormen
tot het bijwonen van deze manifestatie: van 450 fr,
tot 1.235. De stad geraakt dus niet uit de kosten met
dit initiatief, maar dat lijkt ook niet te hoeven.
Kuituur met niveau brengen, voor een breed pu
bliek, die doelstelling primeert dezer dagen.
Bijna blazé...
Kuituur schepen Daan Anthuenis verwijst naar ma
nifestaties in Sint-Niklaas als het animatiefilmfesti-
val, de biënnale voor klein grafiek en andere passie
koncerten en stelt: «We worden hier overstelpt met
goeie dingen. We dreigen bijna blazé te worden».
Toch stuurt men erop aan dat de passiekoncerten
een traditie zouden worden, opnieuw. Vroeger werd
wel vaker een uitvo?ring gebracht van de Johannes-
passie, in de Kristus Koningkerk eerst en de hoofd
kerk van Sint-Niklaas naderhand. Schepen Anthue
nis streeft ernaar dat elke twee jaar óf de Mattheus-
passie óf de Johannespassie wordt uitgevoerd. En
het moet rian niet per se in Sint-Niklaas zelf, het kan
ook «op verplaatsing» bijvoorbeeld. Daan Anthue
nis: «We willen elk jaar één groot kerstkoncert
geven en één groot passiekoncert». En Werner
Christiaens van dc Mariakantorij kan daar in
komen. Hij vindt dat het interessanter zou zijn, de
Johannespassie veel vaker dan één keer uit te voe
ren, want of je nu al dat werk doet met het oog op
één uitvoering dan wel voor tién koncerten, naarma
te je vaker uitvoert begint het te lonen.
En dan is er van het muzikale front in Sint-Niklaas
nog de melding dat de stad opnieuw meedoet, dit
jaar, aan het Festival van Vlaanderen. Met een voor
de regio naar verluidt exklusief programma, met
slechts één optreden, maar dan wel een van niveau.
Nog over het organizeren van koncerten zoals de
Johannespassie en de manifestaties in het kader van
het Festival van Vlaanderen zegt schepen Anthue
nis: «Dit is voor mij vormingswerk».
Twee uur gepassioneerd
Vergeleken bij de Mattheuspassie van Bach is de
Johannespassie een veel minder uitvoerige brok.
Vier uur op een kerkstoel postvatten voor Mattheus,
tegen twee uur slechts voor Johannes Maar die
inspanning zou zéér beloond worden doordat men
echt gepassioneerd raakt door de muziek.
In het evangeliegedeelte staat de evangelist op de
voorgrond. Een tenor vertelt als het ware, klavecim
bel of orgel ondersteunen. Een bariton zingt wa
Kristus te zeggen heeft, met op de achtergrond he
strijkorkest. Het verhaalgedeelte wordt voortdu
rend onderbroken door beschouwingen en medita
ties, door koor of solostemmen. Voor het beschou
wende deel kan men onderscheid maken tussen
lyrische koren en koralen. I.v.m. de koralen deed
Bach een beroep op bestaande kerkliederen.
We overlopen even het medewerkersbestand. Voor
de algemene leiding staat Sint-Niklazenaar Kris
Soetens in. Het in 1965 gestichte Sint-Niklase koor
Mariakantorij (waarbij Joe D'hollander door Kris
Soetens werd opgevolgd in 1982) staat hier voor een
ferme uitdaging. De solisten kent u al.
Het kamerorkest van Sint-Niklaas bestaat uit vol
gende uitvoerders. Voor de eerste viiol Sint-Niklaze
naar Nico Baltussen, Nancy Steylaerts, Jeroen Rob-
brecht, Ludwin Beukeis. Tweede viool: Gentse Mar
leen Ydiers, Monique Moorthamer uit Vrasene, Eva
De Schrijver uit Stekene en Kristien Roels uit Sint-
Niklaas Altviool: Bart Van Istendael en Kris Van
Severen. Cello: Jan Bontinck en Jaap Kruithof.
Contrabas met Jules Verrept, fluit door Mieke Du-
moulin en Carine Walbers, hobo door Jan Wauters
en (uit Waasmunster) Griet Cornells, gamba met
Frank Liègeois, luit door Lieven Misschaert. Twee
Sint-Niklazenaar8 nog: André Boschman, fagot, en
orgelist Erwin Van Bogaert
Reserveren voor deze manifestatie, die op 6 april om
19.30 u. start, kan in de schouwburg (tel.
776.83.06), in de muziekakademie (tel. 777 72.95)
of bij de leden van de Mariakantorij (tel. 776.42.64).
W.V.
Beveren. Het Westvlaams Vokaal Ensemble komt op maandag 6 april op uitnodiging van het Sint-Martinuskoor
musiceren.
plaatopnamen 'met werk
van Charpentier, Zelen ka,
Graun, Fiocco. Samen met
het Collegium Instrumen
tale Brugense is het West
vlaams Vokaal Ensemble op
plaat te beluisteren in het
«Te Deum» van Mozart. In
maart vieren beide hun lus
trum met de uitvoering van
Bachs Matthaus-Passion:
een hoogtepunt van vijftien
jaar prestigieuze samen
werking onder leiding van
Patrick Peire.
Dirigent Patrick Peire
Patrick Peire is laureaat
van de konservatoria van
Gent en Brussel. Hij behaal
de eerste prijzen dwars
fluit, blokfluit, kamermu
ziek, harmonie en muziek
geschiedenis en speciali-
zeerde zich verder in de ou
de muziek en historische
instrumenten (blokfluit en
traverso) bij Günther Hóller
aan de Rheinische Musik-
hochschule te Keulen. Pa
trick Peire is bovendien li
centiaat in de musikologie
en in de psychologie. Hij
behaalde verschillende on
derscheidingen, ondermeer
op de internationale blok
fluitwedstrijd van het Festi
val van Vlaanderen te
Brugge in 1972.
Naast zijn pedagogische
aktiviteiten als leraar aan
het Lemmensinstituut en
het konservatorium te Gent
heeft hij zich een faam we
ten te verwerven in diverse
facetten van de muziek-
praktijk Als instrumentist
koncerteerde hij in binnen-
en buitenland met verschei
dene kamermuziekensem-
bles.
Via musikologische re
search slaagt Peire erin met
zijn ensembles, herkreaties
te brengen van ten onrechte
vergeten werken uit de
barokperiode: Telemans
Brockes-Passion, het Te
Deum van Michel-Richard
Delalande, verder werk van
Campra (Requiem), Coupe-
rin (motetten), de Croes,
Durante, Fiocco en Pergole
si. Patrick Peire gaf mees-
terkursussen in België,
Frankrijk en de Filip
pijnen.
Het programma
Het konoert vangt aan te 20
uur met het religieuze
meesterwerk van Giovanni
Battista Pergolesi, die in
1736 op 26-jarige leeftijd
overleed. Als leerling van
Francesco Durante liet hij
geen uitgebreid oeuvre ach
ter. Toch slaagde hij erin
met zijn Serva Padrona de
stijl van de opera buffa tot
in de vroege negentiende
eeuw te bepalen. Onder de
komposities vinden we
«Salve Regina» en «Stabat
Mater» (1736!). De tekst
van het Stabat Mater gaat
terug naar een Latijnse se-
quentia van Jacopone da
Todi en inspireerde tal van
komonisten, vanaf Joequin
tot Dvorak, en Poulenc om
wille van de uiterst gevoels
matige inhoud. De smarte
lijke weeklachten bij dit
kalvarietafereel zetten Per
golesi aan tot een patheti
sche opeenhoping van mu-
zikaal-rhetorische figuren.
Het tweede deel van het
konoert is gewijd aan Jo-
hann Sebastian Bach.
«Komm, Jesu, Komm», en
«Der Geist hilft unser
Schwachheit auf» zijn twee
dubbelkorige motetten
waarin beide koren met el
kaar dialogeren, colla parte
begeleid door instru
menten.
Naast het motet «Der Ge
rechte kommt um» voor
koor, zingt Dina Grossber
ger de solokantate «Wieder-
stehe doch der Sünde».
De solisten
Solisten bij deze hoogstaan
de uitvoering zijn Lieve
Maertens, sopraan, en Dina
Grossberger, alt.
Lieve Maertens begon haar
muziekopleiding aan het
stedelijk muziekkonserva-
torium van Oostende. Daar
na zette zij haar studies
voort aan het muziekkon-
servatorium van Gent en
behaalde er vorig jaar een
eerste prijs zang onder lei
ding van Lucienne Van
Deyck. Momenteel studeert
zij voor haar hoger diploma
zang en kamermuziek. Lie
ve Maertens onderscheidde
zich als laureate van de
«Pro Civitatewedstrijd»
1980 en behaalde in '82 de
prijs Luc Van Branteghem.
Zij ia als zangpedagoge ver
bonden aan de stedelijke
muziekakademie van Roe-
selare, aan de rijksmuziek-
akademie te Gent en aan
het Lemmensinstituut te
Leuven.
Dina Grossberger, alt, werd
geboren te Steyr in Oosten
rijk. Ze studeerde zang aan
de Hochschule fur Musik te
Wenen en behaalde er de
graad van Magister Ar-
tium. V okaal-technisch
vervolmaakte ze zich onder
leiding van de stempedago-
ge Lucie Frateur aan het
koninklijke Vlaamse mu-
ziekkonservatorium te Ant
werpen en ze volgde tal van
interpretatiekursussen
o.m. bij Julia Hamari, Peter
Pears en Kurt Equiluz. Di
na Grossberger beheerst
het uitgebreide repertoire
van het lied- en oratorium-
genre. Onlangs was ze te
beluisteren in «Pierrot Lu
naire» van Arnold Schön-
berg. Dina Grossberger
trad op in de grote Europe
se festivals en maakte opna
men voor radio en televisie.
Ze vestigde zich in België
en is momenteel zangpeda
goge aan het Lemmensin
stituut te Leuven.
Het Sint-Martinuskoor is
bijzonder fler, dit program
ma te kunnen aanbieden.
Dank zij de medewerking
van het gemeentebestuur
van Beveren, het steunko-
mité 40 jaar Sint-Martinus
koor en de sponsors De
Rop, Kredietbank, Houtte-
quiet en Jonas Staur, is het
erin geslaagd de toplaag
van uitvoerende musici in
ons land naar Beveren te
halen.
Kaarten voor het passie
koncert zijn te verkrijgen
bij de leden van het Sint-
Martinuskoor aan 250 F en
200 F (CJP en 3 pas) en
ook aan de ingang van de
kerk, de avond van het
koncert.
Ondertussen is het koor uit
Beveren zélf naarstig aan
het werk met de voorberei
ding van eigen uitvoerin
gen in juni (aperitiefkon-
cert te Cortewalle) en no
vember (julileumkoncert
met werk van Vlaamse
komponisten). We willen
ook de aandacht vestigen
op een interessante cyclus
muzikale hoogmissen in de
Sint-Martinuskerk met
deelname van diverse koren
uit het Waasland. Zondag 5
april te 10 u is het Zang
koor Alternatief uit Vrase
ne te gast onder de leiding
van Jean Schaeckers.
Dank zij het jubilerende
Sint-Martinuskoor kennen
Beveren eri het Waasland
een muzikale hoogkon-
junktuur. Wij willen het
passiekoncert nogmaals
sterk aanbevelen aan alle
muziekliefhebbers
(wvdv)
Het Sint-Niklase koor Canteclaer reist het
land af. Zowel in Brugge als in Antwerpen en
Gent brengt men dezer dagen passiekoncer
ten. Zondag 12 april musiceert Canteclaer, om
16 u. in de Sint-Niklase hoofdkerk o.l.v. Jo-
han De Meester. Solisten zijn Mark Van Daele
(evangelist), Hans De Volder (Jezus), Jozef De
Koninck (Pilatus) en Filip Martens is orga
nist.
Het programma bestaat uit
volgende onderdelen. Eerst
Psalm 122 «I was glad» van
Richard Woodward en dan
voordracht. De Goede Week
wordt ingezet door «O Vos
Omnes» van Tomas Louis
de Victoria, «In te Dom ine
Speravi» van Joaquin Des-
prez, «Fürwarh. er trug
un8re Krankheit» van Mel-
chior Franck, gevolgd door
«Der Mensch, vom Weibe
geboren» van Johann
Christoph Bach, «De Pro-
fundis» van Vic Nees,
«Klaar bloed en louter won
den» door Jef Van Hoof en
ten slotte «Wie die Hinde
verlangt» van Josef Frie-
drich Doppelbauer. Na op
nieuw voordracht brengt
men het lijdensverhaal
naar Johannes van Willem
Vogel. Na nogmaals voor
dracht wordt besloten met
«Let all mortal flesh keep
silence» van Edward Cuth-
bert Bairstow.
Canteclaer
Het gemengde koor Cante
claer uit Sint-Niklaas ont
stond in 1957 uit een zang
groep van de plaatselijke
Sint-JorisscoutsDe groep
werd gesticht en geleid
door dr. Raymond De Mees
ter. Hij vervoegde later met
Canteclaer het vernieuwde
Europese koorleven. Het
koor trad op in binnen- en
buitenland en behaalde
meerdere onderscheidin
gen.
Na het overlijden van stich
ter-dirigent Raymond De
Meester in april 1982, nam
zijn zoon Johan de leiding
over. Canteclaer streeft nu
met een nieuw en jong élan
een verscheiden repertoire
na dat het op een hoog
staand muzikaal niveau wil
vertolken.
Van jongsaf aan raakt de
26-jarige arts Johan De
Meester vertrouwd met
koormuziek. Hij was in zijn
kollegetijd lid van het kna
penkoor In Dulci Jubilo.
Later nam hij deel aan tal
rijke koorzang- en koorstu
dieweekends Leermeesters
van hem waren de bekende
koorpedagogen Michael
Scheck en Juliaan Wilmots.
Willem Vogel kompo-
neerde lijdensverhaal
Vogel werd in 1920 in. Am
sterdam geboren De prote
stantse kerkmusicus kreeg
zijn opleiding van o.a. Al-
bert de Klerk en is cantor
organist van de Nieuwe
Zijds Kapel in Amsterdam.
Zondag 5 april om 16 u. wordt in de Kristus
Koningkerk te Sint-Niklaas een koorkoncert geor
ganizeerd. M.m.v. het Antwerpse koor Audite Nova
o.l.v. Kamiel Cooremans en de koren van de eigen
Kristus Koningparochie o.l.v. Els De Lentacker en
Chris Vervaet. Vertolkt worden gregoriaanse zan
gen en koorwerken van Clemens non papa, Schütz,
Schein, Mendelssohn, Peeters, Nees, e.a.
Kaarten zijn te verkrijgen via tel. 776.68.14, in de
Vinkenlaan 4, of aan de ingang van de kerk voor het
konoert.
(wv)
Vogel is ook lid van de kom
missie voor kerkmuziek.
Zijn werk toont verwant
schap met de Duitse rich
ting van komponisten als
H. Distier. In het Liedboek
voor de Kerken' vindt men
20 melodieën van zijn
hand. Vogel componeerde
verder werken voor kerk
koren, orgelwerken
(psalm voorspelen, bewer
kingen van gezangen,
orkest- en kamermuziek,
liederen, beiaardwerken en
de Nederlandse Johannes
passie die u krijgt te horen.
Vogels toonzetting van het
lijdensverhaal is geschre
ven naar het voorbeeld van
de oude Choral-Passionen.
De Nederlandse tekst is de
oudste versie van de Staten
vertaling, een keuze die
vooral werd geïnspireerd
door de 'zangrijkheid' van
deze vertaling.
De eerste uitvoering had
plaats op Goede Vrijdag
1971 in de Nieuwe zijds Ka
pel te Amsterdam, door de
kantorij van deze kapel.
Kaarten
Kaarten voor dit koncert
kosten 200 fr (100 fr. voor
studenten). Men kan ze
voor de verschillende uit
voeringen telefonisch be
stellen op nummer 03/
776.02.10.