De Collega's Aalst:
beter met gastaktrices
Aalsters organist van St.-Janskerk
ontvangt Kreatiepremie S.A.B.A.M.
voor kompositie
Vlaamse Pottenbakkers in de kijker
Muziek in overvloed
in Hekelgem
Prestigieus koncert
door Capella, koren
en solisten
Egyptische kunst
in Affligem
Netwerk brengt
festival van
Duitse film
Katrienen in
«Gouden Meer»
a-lddins van jufj r.o'srifjrrM
vr„kus' ;e k7„,s de r ium' ïtsssmes üjü?-„itïï
De Voorpost - 3.4.1987 - 7
De Belgische Vereniging van Auteurs, Komponisten en Uitgevers, «SABAM» te
Brussel, kende een kreatiepremie toe aan de Aalsterse organist-komponist Walter De
Troyer. Te Aalst geboren in 1952, studeerde hij aan het St.-Maartensinstituut, waar hij
in kontakt kwam met het koor «Cantate Domino», waar hij verscheidene jaren deel van
uitmaakte, ook als begeleider. Het is wel voor een groot gedeelte - zoals hij het zelf
noemt - de «schuld» van hun dirigent, prof. Michael Ghijs, dat hij door de muziekmi-
krobe gebeten werd.
Voor muziekminnend
Aalst, is deze figuur zeker
geen onbekende. Na lessen
aan de Stedelijke Muziek-
akademie te Aalst, ging het
richting Koninklijk Mu-
ziekkonservatorium in
Gent. Na enkele jaren, ging
hij zich vervolmaken aan
het Koninklijk Muziekkon-
servatorium te Brussel, en
volgde terzelfdertijd de
kursus «Organologie-or-
gelbouwkunde» aan het
«Lemmens-Instituut»zijn
de een afdeling van de fa-
kulteit Musikologie van de
Katholieke Universiteit te
Leuven. Tot op heden, be
speelde Walter De Troyer
méér dan 500 orgels in bin
nen- buitenland. Tevens
is hij dirigent en mede-op
richter van het «Amabile
Consortium Immerzeel».
Zijn oeuvre omvat koor
werken, missen, werken
voor kamer- en simfonieor-
kest, maar gaat toch vooral
naar de orgelkompositie,
met of zonder solo-instru
ment. Verder vernoemen
wij nog een bewerking voor
orgel van «De Vlaamse
Leeuw».
Sinds 1969 is hij verbonden
als organist-titularis aan de
St.-Janskerk te Aalst (Im
merzeel), waar hij ijverde
voor de plaatsing van een
nieuw 3-klaviers-orgel.
Beoordeling
Bij het beoordelen van kom
posities van Ernstige Mu
ziek, worden bij «SABAM»,
door de kommissie ad hoe,
strenge maatstaven toege
past, voor het toekennen
van een kreatiepremie. Ka-
do's worden er niet gege
ven! Deze gelden enkel voor
originele werken van ern
stige muziek van in leven
zijnde komponisten, die
voor de éérste maal in het
openbaar (koncerten), of op
de radio, of televisie uitge
voerd werden. De kreatie
dient vooraf door pers en of
radio aangekondigd te zijn.
Maximum 3 premies mo
gen per jaar toegekend
worden aan de komponist.
Het is het overdenken
waard, dat Walter De
Troyer deze alle drie tege
lijk mocht in ontvangst
nemen!!
Bekroonde werken:
- «Concerto voor orgel
trompet»
- «Fanfare voor orgel
trompet»
- Concert-piece for organ
in C-Minor».
Dit laatstgenoemde werk,
werd door de komponist op
gedragen aan zijn kollega
en vriend Kristiaan Van In-
gel gem, organist aan de
St.-Maartenskerk te Aalst.
Walter De Troyer kreeérde
deze werken op zijn inhul-
digingskoncert in de St.-
Janskerk te Aalst op 6 de
cember 1985. Ter gelegen
heid van 150 jaar België,
had hij de eer een orgelkon-
cert te geven in de St.-Mi-
chielskatedraal te Brussel.
Zijn tweede orgelkoncert in
de St.-Janskerk verleden
jaar werd bijgewoond door
het Kollege van Burge
meester en Schepen. Toon
dichters zijn echter zeer
dun 'gezaaid'... Volgens in
lichtingen genomen bij SA
BAM zijn er te Aalst slechts
3 (nog in leven zijnde) er
kende komponisten van het
ernstige genre nl.
- Renaat Mores Ronse,
1899)
- Kristiaan Van Ingelgem
St.-Gillis-Dendermonde,
1944)
- Walter De Troyer
Aalst, 1952).
Op 4-5 april houden meer dan 200 Vlaamse pottenbakkers voltijdse
keramisten en mensen die keramiek beoefenen als nevenberoep, zowel makers
van artistiek werk als van gebruiksgoed een open deur-weekend. Een
initiatief van het Pottenbakkerskollektief dat heel wat Vlaamse pottenbakkers
groepeert en voor hun belangen opkomt, i.s.m. de V.T.B. - V.A.B.
Op heel wat plaatsen in West-Vlaanderen, Limburg, Brabant, Antwerpen en
dichter bij ons in Oost-Vlaanderen, verbonden in een «Pottenbakkersroute»,
wordt tentoongesteld en gedemonstreerd; niet alleen draaien en boetseren,
maar ook dekoreren, glazuren en het spektakulair roku-stoken. Hier en daar
worden zelfs dia-montages vertoond. Tijdens dit weekeinde genieten VTB-
VAB leden een uitzonderlijke korting van 15% op al hun aankopen!
West-Vlaanderen is van
oudsher befaamd om zijn
aardewerk Denken we
maar aan Brugge, dat al in
1200 een «potmaekerstrae-
te» kende, en het potten
bakkersstadje Torhout.
Ook nu nog wonen er heel
wat keramisten.
De provincie Limburg telt
in verhouding weinig pot
tenbakkers, maar het zijn
niet van de minste!
Da provincie Antwerpen
telt een handjevol voltijdse
pottenbakkers. Maar een
flink aantal beoefenen ke
ramiek in hun vrije tijd, al
dan niet als nevenberoep.
De provincie (Vlaams) Bra
bant telt eveneens heel wat
pottenbakkers, waarvan er
enkele uitsluitend van him
produktie leven. Maar
daarnaast wordt er, als
hobby of als bijberoep, nog
flink wat afgedraaid!
Ook Oost-Vlaanderen telt
heel wat karamisten: enke
le daarvan zijn voltijds pot
tenbakker, ze leven van het
werk van hun handen.
Meestal werken ze aan de
schijf, zoals Hilde De Bruyn
(Moutstraat 17 Aalst), Luc
en Lieve De Taye - Pode'vijn
(Onkerzele), Hannelore De
Wilde (Deinze), ffohny Van
Bost (Oudenaarde), Paul
Van Compel (Meigem) en
Harry Ze in (Kaprijke) die
uitsluitend op hout
stookt-, maar Lucien Tinck
(Zamanstraat 31 St.-Ni-
klaas) bouwt zijn werk
vaak op kleilappen.
Twee akademieleraars heb
ben een eigen atelier: Mar-
nix Hoys (Evergem) en
Frank Steyaert (Veer 8,
Denderbelle), Vooral deze
laatste verwierf reeds inter
nationale faam met zijn
skulpturaal werk. Beiden
draaien ook wel vaatwerk.
Het draaien van potten is
een nevenberoep of hobby
voor Mare Adriaensens (ge
specialiseerd in rin geloor-
dekoratie) uit Scheldewin-
deke, Suzanne Brugghe-
man (Knesselara), Fernand
Everaert (Lochristi) en
Noël Wittoeck (Tamse).
Tegels worden dan weer
vervaardigd door Mark
Ausloos (Smoor straat 7,
Waasmunster) hij ver
dient er zijn brood mee - en
F.A.B. Weyn (Temse), Jean-
nine Boerjan (Heusden), Ce-
cilie Deboudt (Nevele), Lie
ve De Grave (Gent) met hy
perrealistisch werk en ju
welen, Roger Burssens
(Tulpstraat 3, Hofstade-
Aalst) en Leon Lilly (Vis-
straat 27, Denderbelle) leg
gen zich toe op skulpturaal
werk. Dat vind je ook bij
Magde De Mol (Wanzele
Kouter 32, Lede-Wanzele)
en bij Emile Van de Voorde
(Koebrugstraat 4, Erpe-Me-
re).
Verschillende technieken
worden beoefend door Hilde
De Landsheer (K walen-
hoe kstraat 13, Nieuwerker-
ken Aalst) en de groep men
sen van 't Huizeke, Ursma-
russtraat 123 Baasrode.
Een aparte vermelding ver
dient nog poppenmaakster
Geertje Henekens (Gent),
die porseleinen koppen
maakt voor haar poppen.
Op al deze plaatsen langs
deze Vlaamse «pottenbak
kersroute» wordt volgend
weekeinde geëxposeerd en
gedemonstreerd: er wordt
geboetseerd, gedraaid, ge-
dekoreerd, geglazuurd en
gebakken. Hier en daar
wordt er zelfs een houtoven
gestookt of raku gebakken
- een niet te missen spek
takel.
De route loopt langs onge
veer 200 Vlaamse potten
bakkers. De adressenlijst
van de deelnemers is te krij
gen in alle VTB-VAB kanto
ren o.a. Aalst, Kerkstraat
12; Dendermonde, Kerk
straat 70; St.-Niklaas, Kok
kelbeekstraat 7.
Wie meer wil te weten ko
men over het Pottenbak
kerskollektief wendt zich
het best tot Luk Versluys,
Maria-Theresiastraat 123
te Leuven (tel. 016/
23.94.47). We wensen alle
belangstellenden alvast een
boeiende en aangename
pottenbakkersroute toe!
Meteen een unieke kans om
bij pottenbakkers en kera
misten over de vloer te ko
men, te kijken en te babbe
len... en te kopen!
D.B.
Barok in eeuwenoude Sint-Martinuskerk
Muziek troef in Hekelgem waar niet alleen kan worden
geluisterd naar jazz muziek, maar ook de aandacht wordt
gevraagd voor een Gospodi koncert gewijd aan byzantijn
se muziek en waar ook «de Heester» prijs wordt uitge
reikt.
Aalst. Organist Walter De Troyer aan het werk.
Tot zondag 5 april loopt de
tentoonstelling Egyptische
kunst op papyrus in het
kultureel centrum Af
fligem.
Deze tentoonstelling is ge
komen in vervanging van
kunstschilder P. Michiels,
die, wegens ziekte, niet
naar Affligem kon komen.
Sinds enkele jaren is men te
Kaïro erin geslaagd het ou
de papyrus opnieuw te ver
vaardigen, waarop o.a.
vroeger ook wel de H.
Schrift werd geschreven,
getuige de vondsten van de
laatste jaren in de Nijldelta.
Op dit gele vezelmateriaal
nu schilderen tegenwoor
dig enkele begaafde kun
stenaars van Egypte de fi
guren en hieropglyphen
die zich in de pyramiden en
tempels bevinden geduldig
na. Het resultaat is wonder
mooi en dekoratief. De om
lijsting van deze kunst
werkjes is gebeurd in ons
eigen land, maar zeker heel
mooi gebeurd: de beschil
derde papyri werden aan
gebracht op een achter
grond van zwart papier en
omlijst met geel-koperen
kader.
Beslist de moeite waard om
eens te komen kijken. Het
succes tijdens het eerste
weekend was werkelijk ver
rassend, maar voor ons niet
onverwacht. Heel jammer
dat wij niet vroeger deze
tentoonstelling hebben
kunnen aankondigen!
Deze tentoonstelling is nog
open tot en met zondag 5
april, en kan bezichtigd
worden op zaterdag: vanaf
14u30 tot 20 u. op zondag
van 11 u. tot 13 u. en van
14u30 tot 20 u.
JM Heyman
Beginnen met het jazz ge
beuren. Zaterdag 4 april
heeft in het parochiecen
trum van Hekelgem het op
treden plaats van de NO
Jazzband met Bob Van Vae-
renbergh. Bob is een Aal-
stenaar die op zijn negende
begon met zijn muziekstu
dies aan de plaatselijke aka-
demie. Hij speelde er trom
pet, maar vijf jaar later
schakelde hij over naar per-
kus8ie. In 1975 was hij te
rug te vinden als drummer
bij een rockgroep en in
1979 behaalde hij de rege
ringsmedaille voor perkus-
sie aan de muziekakademie
in Asse. Hij verpandde toen
zijn hart aan de jazz en zou
zich daarop gaan toeleg
gen. Met sukses studeerde
hij in binnen- en buiten
land. Hij verleende zijn me
dewerking aan de laatste lp
van de Franstalige zange
res Isabelle Rigaux en
speelde drums in verschil
lende jazzformaties. Sedert
vorig jaar maakte hij deel
uit van het kwartet «Tran
ce». Vrijdag 3 april wordt
dan aan Lydia Rossignol de
prijs «De Heerster» uitge
reikt in het parochiecen
trum van Hekelgem. Lydia
Rossignol is ook afkomstig
van Aalst, maar woont nu
in Teralfene. Zij behaalde
verschillende diploma's aan
muziekscholen en speelt
klarinet en piano. Tussen
1972 en 1980 volgde ze ook
een kursus ballet. Nu stu
deert ze onder leiding van
de befaamde klarinettist
Walter Boeykens en is ze
aardig op weg om de eerste
prijs klarinet te behalen. Zij
maakt deel uit van het kla-
rinettenkoor van Walter
Boeykens en van andere or
kesten. Met het toekennen
van deze prijs aan Lydia
Rossignol wordt jong ta
lent aangemoedigd om ver
der te bouwen aan een mu
zikale loopbaan.
Tenslotte is er nog een op
treden van het kwartet Gos
podi dat bestaat uit Herman
Elegast, Paul Nieuwdorp,
Jos Simal en Guido Cassi-
man. Zij brengen byzantijn
se muziek die uitnodigt tot
nadenken, tot het zoeken
naar een innerlijke stilte.
Zij treden op vrijdag 10
april om 20 u. in de abdij
kerk van Affligem.
J.M. Heyman
Als derde en laatste pro
duktie van het seizoen
brengt de- Koninklijke
Aloude Rederijkerskamer
De Catharinisten op 10, 11,
12 en 13 april telkens te 20
u. in de stadsschouwburg,
Vredeplein, opvoeringen
van «Het Gouden meer».
Een produktie die niet zon
der horten en stoten tot
stand kwam. Niet alleen
werd het een zware uitda
ging doch bovendien labo
reerde de Kamer aan een
reeks tegenslagen. Zo
moesten spelers afhaken
wegens een sterfgeval in de
familie en de regisseur om
gezondheidsredenen. Moni
que Vandevelde en Karei De
Nayer vormen echter vala
bele alternatieven. De cast
bestaat verder uit Nicole
Gits, Jos Vanmol, Wim
Vidts, Jan Troch, Tom De
Neckere en Michel Pisqeur.
Als we ons niet vergissen
werd dit stuk reeds een
paar jaar terug voor het
voetlicht gebracht door
«Hoger Op». We beperken
ons dan'ook tot het stellen
dat het hier gaat rond de
tragiek van het ouder wor
den. Het ontwaken van de
natuur in de lente, het
openbloeien in de zomer en
het aftakelen in het najaar.
Eigenlijk is «Het gouden
meer» geen sentimenteel
verhaal over oud worden
doch eerder een reflektie
van wat er nodig is om van
elkaar te houden.
Toegang: 150 fr.
LH
Zondag 29 maart: een drui
lerige dag, de ene maartse
bui is nog niet voorbij ge
dweild of de volgende speelt
al op de pannen van het
dak. Een ideaal weertje om
naar de film te gaan, den
ken wij, te meer daar het
om oude films gaat, waarin
de «Witte» regen nog over
vloediger valt dan buiten;
zo hard pijpesteelt het dat
zelfs de akteurs er sprake
loos van staan.
Het eerste grote wereldontij
heeft ook de scenario's
doordrenkt. U hebt het in
tussen wel al begrepen: tus
sen twee heuse kogelregens
in presenteert Netwerk de
Duitse Film uit de jaren
'20.èlNetwerk op zondag,
Helmut-met-de-pet is daar
blijkbaar maar matig in ge
ïnteresseerd, vooral met een
programma waarin verga
ne Duitse sterren schitte
ren aan een hemel die wij
slechts kennen uit de ge
schiedenis- en esthetica-
lessen.
Een bewogen decennium in
een geslagen land; een
moestuin met de vreemdste
exemplaren, nog niet vere
deld, niet bespoten met poe
der uit de effektendoos.
Adolf Hitler leefde nog als
een nobele onbeminde; de
film werd wel bekend, als
kermisattraktie.
Bewegende beelden waren
in de twintiger jaren iets
zeer spectaculairs. De be
ginperiode van de film
werd ook gekenmerkt door
een grote band met het
theater; men verfilmde o.a.
talrijke Shakespeare-stuk-
ken, waarbij men de be
perktheden van plaats en
dekors uit dit teater
overnam.
Na W.O. 1 ontstonden er
een aantal heuse filmcen
tra, waar men ontdekte dat
het medium film een zeer
uitgebreid gamma aan mo
gelijkheden bood. De be
langrijkste waren de V.S.
met Chaplin en Griffith, het
Rusland van Lenin en Ei-
senstein en Duitsland met
o.m. Fritz Lang Georg W.
Pabst.
Van de Duitse films uit deze
periode selekteerden de or
ganisatoren:
der student von Prag - Stel-
lan Rye
das kabinett des Dr. Caliga-
ri - Robert Wine
nosferatu, eine symphonie
des grauens - W.F. Murnau
Dr. Mabuse, der spieier
Fritz Lang
die buechse der pandora
Georg Wilhelm Pabst
die dreigroschenoper
G.W. Pabst
das testament der Dr. Ma
buse - F. Lang
Met deze selektie bracht
Netwerk een uitstekende
affiche gekruid met heel
wat diversiteit en tot in de
puntje overwogen en afge
werkt.
D.V.
Het barokkoncert gebracht door de «Capella» van de stedelijke muziekakade
mie in samenwerking met MIJZA, de vriendenkring van de muziekakademie
Aalst, werd een prestigieus gebeuren. Aalst kan fier zijn op dergelijk
luisterrijk koncert dat, voor het leeuwenaandeel met eigen krachten, de
luister van de barok in de 5 eeuwen oude Sint-Martinuskerk met kwistige
hand tentoon spreidde. De opkomst was dan ook navenant en een zeer
dankbaar publiek spaarde zijn aanmoedigingen niet voor een gebeuren dat
dan toch valabele beloften voor de toekomst inhoudt.
Het «kcrstkoncerto» van gent Honoré Verstraeten, Messine voor versterking
Archangeli CoreUi werd een paar minder geslaagde zorgde. Solistisch optreden
een zeer gesmaakte dialoog interventies niet te na ge- van sopraan Rita Piron, een
tussen een solistisch trio en sproken een uitzonderlijk talent van eigen bodem dat
de rest van de Capella. Deze schitterende prestatie op reeds internationale erken-
Capella is gegroeid uit de een eerder ongewoon in- ning geniet en een door-
jeugdensembles van de aka- strument, een trompet in voelde prestatie bracht stoe-
demie en is naast enkele la. lend op een reeds gerouti-
beroepsmusici samenge- Besloten werd met een neerde techniek en mezzo-
steld uit leraars en studen- schrijnend Stabat Mater sopraan Rachel Fabry met
ten van de akademie o.l.v. waarbij vele gedachten zul- een imponerende stem die
André Delcourte, een zeer len zijn uitgegaan met de in evenwel in de lagere regio-
valabele aanwinst voor onze lijk liggende en door de be- nen minder duidelijk over-
stedelijke akademie waarbij volking zo betreurde burge- kwam. Finaal een prestatie
gestreefd wordt naar pro- meester Raymond Uytter- waaraan de stedelijke aka-
fessioneel musiceren en sprot. Een lijdenshymne, demie en Aalst zelf zich
technische en stylistische een sequentie van de zeven kunnen optrekken en
homogeniteit. smarten van Maria toege- waarvan gehoopt wordt dat
In de concerto voor trompet schreven aan Jacopone jia ze het muzikaal en vokaal
van Corelli's tijdgenoot To- Todi. Een lang maar intens blazoen van Aalst zullen
relli, bracht leraar en diri- genoten werk dat bleef vergulden.
boeien door de voortdu- LH
rende afwisseling in de be-
Het Jeugdorkest van de Euro- (Kreepelenstraat 12) die ha„- ïf'SEJLÏÏ.'S - e
pese Gemeenschap kom, op 16 del. over de badpla».se„ en t^SZSZLSZjA
april naar ons land waar opge- kuuroorden in ons land gedu-
treden wordt in het Paleis voor rende de periode 1600 tot nu.
jeskoren besteedden er hun Casino van Knokke «het acht-
beste krachten aan. Dat van ste internationaal salon van de
Schone Kunsten te Brussel on- De tentooStelling is te beS ÏTEur0pCSi:
v.a" =e" m de meinieskoor .Shalom, uit M w ïo 10 ,0' 12 V3"
Galerij te Brussel
meisjeskoor «Shalom» uit 14 tot 19 uur
Waregem dat o.l.v. Marieke
De Collega's, dat is een groepje leraars en leraressen aan het Koninklijk Technisch Heidi werd vertolkt door
Atheneum Aalst, die bovendien nog toneelspelen ook. Vorig jaar stonden ze op de Michèle De Paepe: goed,
planken met «Liefde half om half», een schitterende komedie van Alan Ayckbourn. Puik maar het kon
geregisseerd ook.
Op het programma voor dit jaar stond «maak plaats mevrouw», een komedie die al
meermaals op de Aalsterse planken gebracht werd.
«Maak plaats mevrouw»
verhaalt over een uitgevers
duo, him echtgenote, een
hippe binnenhui8architekt
en andere vreemde figuren,
die stuk voor stuk verzeild
raken in aangename en
minder aangename Situa
ties
Deze komedie, waarin mis
verstanden slippertjes
verwarringen en persoons
verwisselingen hoogtij vie
ren, moet het in de eerste
plaats hebben van het luch
tige «langs de neus weg»
iraten, en van een hoog
empo.
bvee begrippen die vooral
3e «vaste» akteurs van het
I.T.A. nogal eens verwar-
len met snel praten en heen
m weer dribbelen terwijl de
tekst gezegd wordt. Ook
gebrek aan tekstbeheersing
liet zich in het begin bij een
paar spelers voelen.
Op de scène
Dat de spelers zich volledig
inzetten was duidelijk. En
de ene kwam natuurlijker
over dan de andere. Wie wel
voor tempo en een volge
houden typering van het
uit te beelden personage
zorgden waren de gas tak-
trices Leen Van Lil, Mireille
De Swaef en Jet De Ko-
ninck. Niettegenstaande
Peter Asscherickx, alias
binnenhuisarchitekt Spen-
low het publiek duidelijk op
de hand had, kon hij het
karakter nog meer uitge
diept hebben.
Snuitentrekkerijterzijde
gelaten, was Anne-Marie
Meerpoel bijzonder vlot en
beweeglijk. De typering
van het personage klopte I
ons inziens echter niet in
verhouding tot de figuur
van vriendje Walter (fijn
uitgebeeld door André Per-
re man). Het is moeilijk te
geloven dat dergelijke
vrouw zich aangetrokken i
voelt tot een halvegare als
Walter.
Het boeiendst van André j
Agneessens als butler.
maar hij genoot duidelijk l
van z'n rol, evenals Rudy J
Verlé. Deze laatste akteerde J*
echter te bruut en te 1
bruusk, zodat de fjnheid
van de figuur de mist in- A
ging. Het dienstmeisje k
wist. Gekke
Aalst. De Collega's maakten plaats voor mevrouw
(A. Sirou)
aan. Piet De Vroede fun
geerde als teksthulp.
«Maak plaats mevrouw»
wordt ook dit weekend nog
voor het voetlicht gebracht,
en dit op 3 en 4 april om 20
u. en op 5 april om 18 u. De
voorstellingen gaan door in
de polyvalente zaal van het
K.T.A., Ledebaan 101 te
Aalst.
Sirou Ann
toestanden in overvloed (A. Sirou)
De regie van deze komedie
lag ook dit jaar in handen
van Erwin Van Herrewe-
ghe. Minder spitsvondig
dan we van hem gewend
zijn, maar toch een uitge
werkt regie-concept. Wel
werd er soms teveel op het
achterplan gespeeld.
Achter de schermen
De Collega's slaagden er
weer volledig in een dekor
op te zetten dat tot in de
perfektie afgewerkt was.
Een pluim dus voor Gilbert
La Fontaine en Emiel Tim
mermans. Ook belichting
en geluid waren prima ver
zorgd dankzij Dirk Nobels
en Jacques Provenier De
vereiste rekwesieten wer
den bij elkaar gezocht door
Liliane Wambacq en Lieve
Van Impe bracht de grime