«Fientje en de brave moordenaars» van De Kleine Kunst Luc Philips speelt imponerende «Tuinman van de koning» te Sint-Niklaas programmeert Albert Hulstaert stelt tentoon te Dendermonde ïoESÜ» SU" verkriieW MMn W) Foto's van Karei Heirbaut in museum te Temse 14 - 10.4.1987 - De Voorpost Toneel te Severen «Everybody loves Opal» is een blijspel van John mante bendeleidster. Stefan Patrick, de auteur van o.a. «Lucy's Baby», «De Truyman net niet explosief Wereld van Suzie Wong», «De dwaasheid heeft haar tijd om je waar te maken. Alles bijeen toch een goede Wil fried Van Daele zal dit voorstelling voor De Kleine als dokter-invaller ook wel Kunst met duidelijk pro- eigen rechtOlijfje» of het Beverse «Fientje en J*** 1™B T'B - - J - - - - - bracht zijn typering van een slechte plaatsing mee, speelseizoen. Medewerkers professor" en «brein» van steeds in profiel of rug- aan het dekor waren Fred dy Van Raemdonck, Carlos Andries, Julien Rotthier, Julien Waem, Simon Van Goethem, Paul Van Es- Van de Perre had een moei- soms lag men overhoop met ?Dr?eck' Foubert. Het licht was van Rene Van haar moordenaars» is ons inziens niet bepaald het beste van wat Patrick zoal bijeenschreef. Nochtans de tende" slechts na de pau- zaal schuilen in dit werk wel de nodige ingrediënten om ze tevoorschijn. Het stuk kwam traag op er een probleemloos ontspannend avondje toneel- Dit doet niets af aan het gang, maar kreeg de nodi- kijken mee te versieren. De nog jonge toneelkring goede spel dat zij doorlo- ge schwung na de pauze. De Kleine Kunst maakte er een suksesrijke reeks P0111^ produceerden. Paul Het tempo zat goed, maar van vier voorstellingen mee waaraan het publiek 2 v. 1 lijke opdracht als Bob de de ritmeversnellingen Ru- 1 achtbaar genoegen beleefde, en dat is toch belang- .kleinste„ „es biivoorbeeld leken echt. Hasael In bijna al zijn werken stelt Van Hove tekende voor de «kleinste» zies bijvoorbeeld leken echt. rolletjes zijn niet altijd de maar kwamen veel te plots «fijnste». Je krijgt weinig tot stand. John Patrick een i- klank en dat was af Op de figuur voorop. De ene keer grime van Erik Adriaens- is dit een vrouw die zich sens hebben we één opmer- tracht los te werken uit het king: de zwarte rimpeltjes traditionele «doen en den- op het voorhoofd van Fien- ken» van de doorsnee Ame- tje kwamen te afgetekend rikaanse, de andere keer in het licht. Ook leek het of bezit dit personage een bij- het vrouwtje zich bij dag en na kinderlijke naïviteit en nacht de haren waste. De een onverwoestbaar geloof teksthulp van Lisette in het goede dat in elke D'Hooge hebben we geluk- mens schuilt. Telkens kig slechts één keer plaatst hij deze figuur gehoord, tegenover een stelletje schuimers (in dit geval de De akteurs zogenaamde moordenaars) Er werd die stuk voor stuk een serie voel, hoe flink gewerkt te zijn door de cast van De Kleine Kunst en haar debuterend regisseur. Het geheel kwam goed over, maar net iets te braaf, waarmee wij onze titel ver klaren. Gelukkig is er heel wat goeds te vertellen over deze produktie. Dekor en techniek met hun werk. prachtig aangekleed voorzien van de nodige, goedgekozen attributen. Toneel in Sint-Niklaas. Impressie uit het stuk «Mijn ferme lady(Iv) het algemeen goed geakteerd in een goed Walter Van Den Broeck, een van onze boeiendste roman- en toneelauteurs van de laatste slechte eigenschappen be- uitgebalanceerde bezetting. 20 jaar. Walter Tillemans, een van de meest integere en geïnspireerde teatermakers, ons zitten. Voeg daarbij de Tine Schoonvliet als Fientje door het buitenland benijd. Luc Philips, een teaterbeest, door het dwaze teaterdekreet soms cynische dialogen vol in de hoofdrol was gewoon tot pensionering gedwongen maar die het niet kan laten. dubbele bodems, aldus re- schitterend, al hadden wij Deze drie gedrevenen van het teater zorgden vorig seizoen voor een van de boeiendste gisseur Renaat Stoop in problemen met de juiste ty- teaterbelevenissen van 1986: «De tuinman van de koning». Op dinsdag 14 april in de zijn inleiding, plus een ver- pering van dit personage Stadsschouwburg te Sint-Niklaas om 20 uur. Zeker gaan kijken! haal dat bijna sprookje- 2e bewoog als een oudje van sachtig aandoet, en je be- 80, zong als een meisje van Het verhaal hetzelfde dorp als de au- p0l Mallants laat de hele komt een boeiend stuk to- 18 en hanteerde de humor in de laatste roman van teur. Het boek «Brief aan dinastie aannilrkfm met al neel a la Patrick. als een oudje van 50. Goed Walter Van Den Broeck, Boudewijn» heeft in zijn le- de tribulaties die hieraan te Bovendien zouden wij een akteertalent, tekstvast, „Het Beleg van Laken», is ven een bijzondere rol ge- pas komen, om aan te tonen aantal karikaturale figuren goede timing, soms de mop- de auteur in raadselachtige speeld. Bij de lektuur ervan dat auteur Walter Van Den te zien knjgen in de meest jes wat te veel gelanceerd, omstandigheden op het pa- heeft hij op gevorderde leef- Broeck een volledig vals waanzinnige situaties, ge- maar een soüde «motor» leis te Laken gegijzeld om tijd de liefde ontdekt, wat beeld opgehangen heeft van situeerd in de hall van het voor het geheel. De «moor- de vraag van de koning te aanleiding geeft tot een de ware Boudewijn, die in JdeJPutJ" denaars» deden het ook beantwoorden: «Waarom passionele gebeurtenis zijn ogen de inkamatie is te. Wij hebben ze inderdaad voortreffelijk, al kregen zij schrijft gij?» waarbij zijn broer het leven van zijn geliefde «Sinte gezien, maar iets te weinig van de regie te weinig ka- Hij wordt er gekonfron- verloor. Metten» uit zijn jeugd in ,naar ons ge~ rakter mee. Christ! Smet teerd met de oude tuinman De oude tuinman Pol Mal- Olen. lee^ was als Sylvia een te char- Pol Mallants, afkomstig uit lants, die zijn hele leven heeft doorgebracht in de Luc Philips tuin van het paleis als tuin- De nu 70-jarige Luc Philips man van de koning, kan zet in zijn anderhalf uur Tati ooi lri*i n (V 1I7{ j T oVitiolra het niet eens zijn met de durende monoloog op een J. U1ICC11V1 VV IJ XjeUKJeiYt; wijze^waarop Walter^ Van autentieke en schitterende Den Broeck in zijn «Brief» manier een Pol Mallants omspringt met de figuur neer met een mild relative- van de vorst. Pol Mallants rende humor, waarin de on- neemt het de auteur zelfs derliggende tragiek toch Dat sommige toneelkrin- regie van Roger De Wilde, bijzonder kwalijk dat hij, nooit ver weg is. Herken gen ervan houden vrij Dit stuk wordt opgedragen vooraleer dit werk te schrij- baarheid in zijn betere Wij willen eerst en vooral vroeg hun jaarprogramma aan Annie Bosman. ven, niet eerst hem geraad- Vorm; sommige Vlaamse dekorploeg feliciteren Vast te leggen, bewijst de 'Neen schat, nu niet' een pleegd heeft. teaters zouden best het i i- Het was Lebbeekse toneelkring "Wij' Engelse klucht van Cooney Op bitter-komische wijze woord «herkenbaar» niet en die nu reeds haar speelpro- en Chapman, regie William geeft de underdog Pol Mal- meer op hun produkties gramma 1987-'88 bekend- Guns, wordt de tweede pro- lants vanuit een kikvors- plakken na dit autentieke maakte. duktie. Dit stuk, opgedra- perspektief (ook scenisch) volksteater! Eindelijk eens een dekor Het seizoen 1987-'88 is ei- gen aan Eddy Van Langen- gestalte aan de kompleksi- We zagen dit soloteater een dat van de eerste aanblik de genlijk een bijzonder jaar hove, wordt eind februari, teit van de Belg: zijn onze- jaar geleden in het Raam- juiste sfeer oproept waarin voor de kring, vermits "Wij' begin maart op de planken kere verhouding tot zijn teater zelf. We herinneren het stuk zich afspeelt. Bo- dan zijn 20-jarig bestaan gezet. koningshuis, zijn frustra- het ons nog als de dag van vendien werd het huzaren- mag vieren. Eerder reeds Zowel Annie Bosman als ties op allerlei vlakken en gisteren en van de tiental stukje «het neerstorten van werd besloten dat tijdens Eddy Van Langenhove zijn niet in het minst op het vlak ien produkties die we in een een zoldering met hebben dat jubileumjaar de leden in de hun opgedragen stuk- van de politiek en de sek- jaar zien. zijn er niet veel en houden én op het juiste die vanaf het ontstaan van ken de centrale figuren. sualiteit, zijn radeloze zoek- die het onthouden waard moment» op de meest per- de kring tot vandaag bij de Naast deze produkties or- tocht naar een identiteit en zijn... Dit is er een! Wekun- fekte manier uitgevoerd, kring betrokken zijn ge- ganiseert Wij', begin mei het levensgrote minder- nen het warm aanbevelen! Schitterend. Bovendien lok- weest, speciaal gehuldigd 1988, ook nog een revue in waardigheidskompleks. te deze theaterstunt spon- zullen worden. cabaret-vorm, waarin ge- taan applaus los in de zaal. Als eerste produktie - op- tracht zal worden een te- De lichtregie was aan de voeringen eind oktober, be- rugblik te maken op de tJTITl 1 Pil W tOllfifil sobere kant, hoewel wij be- gin november werd geop- twintigjarige geschiedenis gnp opbrengen voor de pe- teerd voor "Verlengd Week- van de kring nibele mogelijkheden die de end', een komedie van de (pvr) ift fl a TIaati Tiri ilr parochiekring biedt. Willy hand van Lode Pools, in een 111 U" X>UUI1 WIJ K Zeven jaar geleden kreeg men te Bornem al de gelegen heid om werken van kunstschilder Albert Hulstaert te bewonderen. Het werd een overgroot sukses. Ondertus sen is deze kunstenaar verder geëvolueerd en worden zijn kunstwerken overal met evenveel belangstelling bewonderd. Daarbij is er de laatste tijd nog een bijko mend element voor Hulstaert: het maken van aquarels. Daarom ook werd besloten de ze veelzijdige kunstenaar op nieuw uit te nodigen om zijn werken oon het grote Kleinbro- bantse publiek nogmaals te to nen. Albert is niet alleen kunst schilder, hij is ook een talentvol dichter. Verder is hij ook een verwoed medewerker oon heemkunde. Vorige vrijdag had de opening plaats van zijn tentoonstelling. Men zou kunnen zeggen: «Een verzameling van alle prachtige hoekjes uit Vlaanderen, in zachte kleuren weergegeven, rust uitstralend». Een verzameling van landelijke taferelen en zichten, van huise lijke belangstelling tot de liefde voor vogels. Ook in zijn aqua rellen en gouaches kan men de talrijke Waaslandse land schappen terugvinden. Dit alles gebracht in een breed koloriek over het algemeen uit gewerkt in zachte kleuren, maar soms ook eens gedurfd hard. Zijn werken zijn treffend door kleur, eenvoud en vorm geving. Het prachtige kleuren spel is voornamelijk waar te nemen bij zijn vogels die fanta sierijk in de verf gezet zijn. Hulstaert zelf is een eerder on rustige natuur die steeds naar andere expressievormen zoekt. Als Waaslander in hart en nie ren schildert hij vooral Waas landse landschappen. Als 69- jarige blijkt hij nog een jeugdig plastisch kunstenaar. Het loont zeker de moeite een bezoek te brengen aan deze tentoonstelling die nog loopt tot en met zondag 12 april. Open iedere dag van 14 tot 18 uur. Op zondag van 10 tot 12 en van 14 tot 18 uur. Wel moeten de bezoekers van «over het water» rekening hou den met de gesloten Schelde- brug te Temse en dit tijdens de weekends. GIO Het jongste nummer van Weekberichten van de Kre dietbank handelt over de dere gulering van de Belgische weg vervoerders waarbij blijkt dat de kleine bedrijven overwe gend lokaal en sterk klantge bonden vervoer doen en daar door minder worden getroffen door de prijzenkonkurrentie. Op 16 april, de derde don derdag van april, wordt in ons land "Secretary's Day" ge vierd. Dat wil zeggen dat van de bedrijfsleiders wordt ver wacht dat ze die dag hun sekre- taresse in de bloemetjes zetten... Toneelgroep «Wapper» van «Mijn lieve kwelgeest» van de Boonwijk in Sint-Gillis Vlaamse auteur Leo Dewals Dendermonde heeft de opgevoerd. Het wordt op wind in de zeilen. Samenge- nieuw een blijspel dat boor- steld uit een groep van jon- devol verrassingen steekt ge mensen, mocht men zich en dat misschien niet zo aan een heleboel dynamis- eenvoudig is om te volgen, me verwachten. Wat van Het verhaal gaat over een een produktie in het verle- drieling (in Sint-Gillis ge- den werd gebracht, wordt speeld door één en dezelfde nu overgeschakeld naar auteur), die een erfenis twee toneelstukken, ge- komt opeisen. Maar eer bracht met een tussenruim- men zover is, loopt er na- te van enkele maanden, tuurlijk een en ander ver- Voor de jonge groep vergt keerd. Gekke situaties, on- dit natuurlijk een massa gelooflijk gewaande toe- extra inspanningen. standen, verkeerd begre- Maar die neemt men er pen uitspraken en vooral Kraag bij. gezichtsbedrog vormen de In een regie van «meester» ingrediënten van dit stuk. G. Van Damme wordt op De opvoeringen beginnen vrijdag 10, zaterdag 11 en telkens om 20 u. stipt. Hamme. De Kon. Toneelvereniging Trouw aan de Kunst voerde onder grote belangstel ling het stuk «De bittere tranen van Petra von Kant» op (vh) Vrijdag 3 april werd in een overvol Gemeentemu seum te Temse de tentoonstelling «Sociale Fotogra fie», van Karei Heirbaut, georganiseerd door de Culturele Centrale van Temse, geopend. Karei Heirbaut is beslist de bekendste sociale fotograaf van het land, maar als zijn foto's nu tentoongesteld worden in het museum van Temse, is dat niet zo van zelfsprekend. Want in Tem se is Karei Heirbaut tege lijk een gevreesde en een beminde figuur. Gevreesd door de bazen, en bemind door zijn werkmakkers. Karei Heirbaut was destijds één van de stellingbouwers op de Boelwerf. Daar was hij de vrolijke man. Later werd hij vakbondsafge vaardigde, eerst bij het ACV, later bij het ABVV. Toen direkteur Saverys hem destijds smalend voor stelde om zijn hand vast te houden bij het maken van verslagen van de vergade ringen van de onderne mingsraad (Karei is maar tot zijn 14 jaar naar school geweest, en schreef dus tra ger dan de doorsnee schrij- velaars) kon die direkteur niet vermoeden dat diezelf de Karei Heirbaut nog een suksesrijk schrijver van boeken zou worden. Hij kon niet vermoeden dat Karei beter dan wie ook, vanuit zijn waarachtige be zieling, de gevoelens van de gewone mensen kon vertol ken, met woorden, toneel en foto's. Later werd Karei Heirbaut - dat was te verwachten - één van de 128 ontslagenen op de boelwerf. Hij is één van de beroemdste werklozen van dit land. Een werklusti ge werkloze weliswaar. Eerst verscheen van hem het fotoboek «Tussen Kop en Kont» en vervolgens een hele reeks, waaronder het «Stakersdagboek», «Simon is Dood», «Soep met Bal len». Maar zijn belangrijk ste roman is ongetwijfeld «Een vrouw tussen 20 en 80», waarin hij het ontroe rende verhaal vertelt van zijn grootmoeder die eerst haar eigen twintig kinde ren opvoedde en later nog eens acht (onder wie Karei zelf). De oplage van dit boek raakte na enkele weken vol komen uitverkocht. Als fotograaf neemt Karei Heirbaut een heel speciale plaats in, in de fotowereld. Hij fotografeert rechtdoor, zonder de fotoklubachtige trukjes. De gewone mensen laat hij voor hem poseren, in hun gewone doen. Hij laat zien hoe die eenvoudige mensen eigenlijk schone mensen zijn Hij schenkt hen hun waardigheid. Hoe wel hij een foto-opleiding kreeg aan de akademie van Sint-Niklaas, is hij nooit een artistiek fotograaf ge worden. Hij verbeterde er wel zijn techniek. Als werkloze kon Karei Heirbaut zich de «luxe» per mitteren om op reis te gaan. Hij werd vrijgesteld van stempelkontrole. Zo reisde hij mee met een vrachtwagen naar Turkije, bezocht hij de arme streken van Engeland, Bulgarije, enz. Telkens slaagde hij er in om bij de gewone mensen thuis te zijn, en ze te foto graferen in hun ontroeren de echtheid. Het is dan ook een mooie expositie geworden in Tem se met boeiende foto's, mooi afgedrukt, op groot for maat. Indringend en waar dig Het is blijkbaar vaak zo, dat je eerst elders be roemd moet zijn, om geak- 8epteerd te worden in je ei gen streek. Johan De Vos Tentoonstelling met foto's van Karei Heirbaut in het Gemeentemuseum, Kas teelstraat te Temse op zater dag 11 en 18 april, en zon dag 12 en 19 april, telkens van 10 tot 12 u. en van 14 tot 18 u. Het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen brengt vrij dag 10 april hulde aan Anton Van Wilderode en Monika Van Paemel, de laureaten van de prijzen voor letterkunde van de Vlaamse provincies 1986 en aan Mariette Vanhale- wijn, laureate van de Staats prijs voor Kinder- en Jeugdli teratuur. Dendermonde. Jeugdtoneel in Baasrode, waar Kontiki van Tone Brulin werd getest voor een aandachtig publiek (foto Piet Hermans

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14