Groots in zijn eenvoud en blijvend aktueel D& [UI Jl 6 - 10.4.1987 - De Voorpost ros mm o Een niets meer onthullend gebeuren? Een oud en voorbijgestreefd verhaal? Versleten taalgebruik? Niet aangepast aan deze tijd? Wat zou het. Heel deze vraagstelling vervalt zondermeer waanneer je eenmaal deelgenoot bent geworden van het passiespel «Kristus aan de Schelde» dat vorige zaterdag zijn première kreeg te Mariekerke. Dit is het spel van menselijke passies. Van waarheden en feiten waarin we het maatschappelijk beeld van de vele eeuwen na de dood op Calvarie en de verrijzenis van de Verlosser kunnen herkennen. Het is het verhaal van onze menselijke zwakheden, van onze overdreven hunker naar materieel bezit. Het verhaal van het te laat komen op de zuivere dienst of dienstbaarheid, omdat we zonodig nog wat winstgevende bedrijvigheden moesten verrichten. Het verhaal van het volk dat misleid werd en wordt door valse profeten, farizeeërs genaamd. Het verhaal van het volk dat opgejut werd en wordt om een onschuldige de «wettelijke» dood in te jagen. Het verhaal van woordbreuk en verraad, wanneer Petrus in het vierde tafereel zegt: «Ik zeg U voor de derde maal, en zweer in onvervalste taal dat ik die man niet ken! ...Niet ken en vast geen leerling van hem ben». Iets wat in 1947 door de dichter Elsschot in zijn beroemde gedicht ook werd verwoord met: «En ieder zwoer bij God, ik heb hem niet gekend, die oude door de pest geslagen krukkevent» Het verhaal van het gerecht dat geen recht kan of durft te spreken: «Met rechters-soldaten beroepen door de Staat» (uit hetzelfde gedicht). Dat zijn handen wast in het water van de onschuld en de veroordeelde overleverde aan het gepeupel. Het verhaal van de zo genoemde getrouwen en volgelingen die bang zijn wanneer hun meester belaagd wordt en wegvluchten, enkel bekommerd om het eigen vege lijf: Het verhaal van de dertig zilverlingen die moesten dienen om zijn eigen meester aan te duiden aan het opgehitste volk. Het verhaal van de massale zinsverbijstering als men het volk vraagt wat men wil, Jezus of Barrabas? En de roep «Barrabas, Barrabas vrij» duizendvoudig gescandeerd wordt. Het verhaal van de mens die op een zeker ogenblik helemaal alleen komt te staan, want «Wie eenmaal is gedoemd, vindt nergens meer gehoor» (Elsschot). Het verhaal van de gekruisigde, de gehangene, de gefusileerde, de gefolterde, de vervolgde om zijn geloof. «Als was die snode daad des Heren eigen wil» (Elsschot). Maar ook het verhaal van de vergeving, van de verzoening, want wie zijn leven geeft voor zijn evenmens(en), geeft vergeving en predikt daarme de verzoening. Want Hij gaf zijn leven, omdat wij in vrede zouden leven. Het verhaal ook van de verrijzenis, van het herboren worden: «Om als een riet naar God gericht, je ziel omwast te zien in een stroom van licht». Hef dus mee het Alleluia aan. De Heer is waarlijk opgestaan! Sfeer en beleving De Mariekerkse kuituurkring «De Meivis» is er op een ongeëvenaarde wijze in geslaagd het passiespel «Kristus aan de Schelde» van dichter Bert Peleman te evoceren. We noemen het inderdaad ongeëvenaard, omdat we moeilijk zien wie hen deze prestatie zou nadoen, laat staan verbeteren. De kracht van het werk en de uitbeelding ervan ligt vooral bij de eenvoud en de soberheid die bij het opzet gehanteerd wordt. Naost de eenvoudige, goed volgbare en op maat van het volkse taalgebruik geschreven tekst, is er de intieme sfeer die rond de plaats van het gebeuren heerst en de toeschouwers, die eerder meespelers zijn, worden meteen ingepalmd en op sleeptouw genomen. Een passiespel dat uitblinkt door eerlijkheid van het acteren dat geen acteren meer is, maar doodgewoon zichzelf zijn en opgaan in het gebeuren. Waardoor het verhaal levende werkèlijkheid wordt. De kostumering, die alledaags aandoet en juist daardoor een grote eenheid verkrijgt, geeft een zacht pastelkleurig palet te zien. Een belichting die buitengewoon sfeerscheppend begeleidt en op de gepaste ogenblikken juiste accenten legt. Een decor om van te dromen, met toevoegingen die de juiste maat aanhielden. Vooral de muzikale begeleiding verdient een pluimpje. Soms poëtisch, dan zwaar onheil aankondigend, de volksrebellie voorspellend. Muziek die op haar beurt als richtingsaanwijzer fungeerde voor wat komen moest en zou. Met op het einde een schitterende en vreugdevolle apotheose. Een passiespel dat het werk is van een hechte vaste groep van mensen die zich niet alleen bij de vertolking inzetten, maar ook in de voorbereidende periode met alles en nog wat bezig zijn, tot het uitbouwen van het decor toe. Een totaal beleving zondermeer. In totaal werkten 30 acteurs mee aan het passiespel, terwijl nog 7 eenheden als mogelijke vervangers ter beschikking stonden. Voor hen die nog niet in de gelegenheid waren dit unieke passiespel bij te wonen, is er nog gelegenheid op 11 -12-18 en 19 april, telkens om 21 uur. Aimé

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 6