r f w i Te gast bij Wilhelm Mechnig: Hoe komt een kuntenaar tot kunst? Vast als Eik Hofstade: niet zo dwaas Groots schoolzangfeest in Affligemse Abdijkerk Kunstschilder-dirigent Karei De Schrijver te gast in Kultureel Centrum Affligem 4&> Op de tentoonstellingskalender van het Kultureel Centrum Affligem Jan Sanders terug te Aalst De Voorpost - 10.4.1987 - 7 In zijn atelier aan de Houtkaai nummer 3 te Aalst houdt Wilhelm Mechnig een tentoonstelling van zijn heden daagse kunst. De vrienden en bewonderaars van de duivelskunstenaar Wilhelm Mechnig komen opnieuw aan hun trekken. Na een overvloedige produktie, trad immers een vreemde algemene stilte in. Tot onder impuls van een mecaenas het werk van Mechnig samen gebundeld werd en meteen iedereen de mond van Mechnig vol had. Men kan het scheppings proces bij een kunstenaar bij wijze van werkmethode grosso modo indelen in drie as pekten Vooreerst is de inspiratiebron d.w.z. het voorwerp of het tafereel of het gebeuren dat aanlei ding geeft tot het scheppen van een kunstwerk. Is de kunstenaar eenmaal geïnspi reerd dan komen zijn be- wustzijnsmechanismen in gang, nl. zijn gevoel, zijn geest, zijn verbeelding. In deze fase wordt de inspira tiebron innerlijk gefilterd, gezuiverd, met andere ele menten aangevuld en ten slotte in lijnen, kleuren en vlakken omgezet, tot de kunstenaar een welbepaald innerlijk beeld verkrijgt, waar hij alles inlegt dat hij aan de toeschouwer wenst mede te delen. De derde fase is de konkrete realisatie en het definitief vastleggen van dit innerlijk beeld in de vorm van een schilderij, een ets... Als we met behulp van deze drieledige methode de in spiratiebron, het innerlijk beeld de konkrete realisa tie, het werk van Wilhelm Mechnig benaderen, zal het ons wellicht mogelijk zijn een dieper inzicht te ver krijgen in het oeuvre van deze belangrijke Aalsterse schilder die geboren werd in 1929. De inspiratiebron van Wil helm is de werkelijkheid rondom ons. Als dusdanig is hij een figuratief schil der, zelfs zijn zijn meest abstrakte doeken. Steeds gaat hij in van de werke lijkheid en wel van twee as pekten nl. de natuur en de stad. Wat het eerste betreft wordt hij vooral geboeid door die ren en planten, zoals vogels (zwaan), vissen, insekten (vlinder), schaaldieren (krabben), schorpioenen, bomen, struiken enz. In de stad wordt hij vooral gefa scineerd door haar gebou wen, huizenblokken, brug gen, dus door haar hoog oprijzende dreigende kon- etrukties. De vraag is nu hoe Wilhelm die werkelijkheid ervaart en welk innerllijk beeld hij eruit afleidt. Reeds uit de aard van de dieren, waartoe hij zich aangetrokken voelt, krijgen wij een aan wijzing voor zijn ingesteld heid. Insekten, krabben, schor pioenen en dergelijke zijn stekelige dieren die ergens bedreiging en agressie op roepen. Wilhelm is gelijk iedereen een mens onder de mensen. Nu is het niet steeds ge makkelijk voor een enke ling om door het leven te gaan. Er zijn periodes dat men het niet gemakkelijk heeft, dat men onder span ning staat, dat men de wer kelijkheid als een dreiging ondergaat. Een receptief gemoed als dat van Mech nig voelt zich dan aange trokken tot dat motief van de scherpe stekels. In zijn verbeelding vervormt de werkelijkheid zich dan tot min of meer geabstrakeer- de konstrukties en bouw sels met stekels en puntige hoeken en zigzagkontoe- ren. Vertikaal rijzen de stadsgebouwen op maar in een kluwen van dreigende Aalst. Wilhelm Mechnig of hoe een kunstenaar kunstenaar puntig uitlopende, zich wordt. schots en scherp ontplooi ende vlakken. Maar Wilhelm is geen pes simist. Aan de dreiging die op ons rust kunnen wij weerstaan door onze le venskracht, door onze wil om er spijts alles boven op te komen. En nu komt die indrukwekkende kontrast- werking op gang die zo ty perend is voor het werk van Wilhelm. In zijn visie wordt de levenskracht vertolkt door het licht. En inderdaad steeds straalt uit het hart van die stekeli ge bouwsels een intense gloed, die zich onweer staanbaar ontplooit door de dreigende vlakken heen. Deze gloed, die leven en dus beweging betekent ont vouwt zich in een ganse gamma van tedere tinten en schakeringen die de drei ging van de stekels komen temperen. Niet steeds verkeert Wil helm in een gedrukte stem ming. Hij kent ook ogen blikken van rust en even wicht. Dan streeft hij naar het uitpuren van een vogel of een ander dier tot zijn zuivere estetische vorm. De zwaan bijv. wordt uitgezui verd tot haar sierlijke, lan ge nek en het vormenrijk spel van haar uitgespreide blanke vleugels. De sombe re tinten klaren op, en er ontstaan een van Wilhelms indrukwekkende witte schilderijen, waarbij de vormen zich heel teder, in uiterst teruggehouden doorschijnende tinten gaan uitspreiden over een witte achtergrond. De derde faze is de konkrete realisatie van het kunst werk. Wilhelm legt zijn in nerlijk beeld definitief vast in een voor ons allen zicht baar kleurobjekt. Om dit te doen beschikt hij over schier onuitputtelijke mo gelijkheden. Hij gebruikt het meest verscheidene ma teriaal: doek, vezelplaat, penseel, paletmes, enz. Wordt het een grafisch werk, dan wendt hij met het grootste gemak alle mo gelijke technieken aan: ets, zeefdruk, pastel, potlood, akwarel, monotype, lino snede, enz. Gaat hij daaren tegen schilderen, dan legt hij met grote zorgvuldig heid verschillende transpa rante verflagen of glacis bo ven elkaar. Daardoor ver krijgt hij dat uiterst ver fijnd en delikaat spel van aflopende tinten en schake ringen. Dergelijk verfijnd werk vereist het beste materiaal: eerste klas verf, dure pa piersoorten enz. Het vraagt tevens een aangepaste af werking. Daarom zorgt Wilhelm zelf steeds voor een sierlijke en genuan ceerde omlijsting. Laat ons samenvatten. Wil helm Mechnig herschept realiteit door zijn innerlijke visie tot een strijd van het ücht. Wie het werk van Mechnig wil bekijken kan steeds eens langs komen in diens atelier. Mechnig een boeiend man, zonder kun stenaarsallures, met een gouden hand. JM Heyman Aalst. Een typisch werk van Michnig. Met «De dwaasheid heeft haar eigen recht» deed regisseur Fons Vinck en toneelgroep Vast als Eik een oproep om vooral niet té diepzinnig door het leven te gaan. Onder het motto «Wie geen dwaze neigingen heeft weet niet wat hij mist» keken en genoten wij van deze produktie. Het verhaal speelt zich af in een zogenaamd gekken huis, een oud-klooster waarin mensen wonen die leven in een verre droom, met een onbestemd verlan gen. We maken kennis met hun humor, him slimme streken, him kibbelpartijt- jes en drang naar avon tuur. Regie en akteerprestaties boeiden door het komische in het stuk zo goed naar voor te brengen. Het realis me daarentegen was dik wijls ver te zoeken. Denken we hierbij aan de in de verf gezette spanningen in de familie of aan de figuur van de schilderes Mrs. Paddy. Het is natuurlijk geen sine cure om tot elf mensen toe te regisseren op de scène. We merkten dan ook een paar ongelukkige gekozen opstellingen. Een mooie vertolking kre gen we van Hugo Roels. Heel fijn uitgewerkt. Maar ook Marleen Brondeel, In- grid Daelman en Els Melke- beeck wisten te overtuigen. Minder uitgediept leek ons de figuur van Jonathan, vertolkt door Erik Meu- Van de familieleden slaag de vooral Myriame Arijs er in te boeien, dit door een vlotte zegging en een dui delijke planken vastheid. Ook Ann en Dirk Daelman zorgden voor een puike ver tolking. Minder geslaagd vonden we de uitbeelding van hun figuur door Luk Van Neck, Els Van der Straeten en Erik Van Gijsegem. Bijzondere aandacht was besteed aan het dekor, uit gewerkt door de technische ploeg van Vast als Eik, en de muziek, waarbij we voor al aan de sfeervolle inlei ding denken. Verder was ook de belichting verzorgd en de kledij prima aange past. Sirou Ann Kunstschilder-dirigent Karei De Schrijver uit Erembodegem-Terjoden mag zich ver heugen in een groeiende belangstelling en sukses. De tentoonstelling in het Kultureel Centrum Affligem - 's zaterdags en 's zondags, ook op paasmaandag, nog tot en met 20 april - legt (opnieuw) de nadruk op zijn plastische uitdrukkingsvorm, op zijn zin voor koloriet, lichtspeling en evenwichtige kompositie. «Wat opvalt bij een eerste kennismaking met het hier tentoongestelde werk van Karei De Schrijver, is een grote verscheidenheid van tema's en onderwerpen. Zij vormen echter een cyolus van taferelen die eigenlijk op één enkel centraal tema betrekking hebben: de natuur, het dorp, het boerenleven.» Aldus Prof. Dr. Frans Vyncke, lid van het Advie8komitee van het Kultureel Centrum, tijdens de plechtige opening, vrijdaga vond 3 april, nadat Dom Idesbald Verkest en Dr. Maro Galle heel wat lovende inleidingswoorden hadden gezegd. Deze vernissage werd muzikaal opgeluisterd door de Fanfare «De Terjodenaren», de Erembodegemse muziekvereniging die reeds meerdere jaren, met sukses gedirigeerd wordt door Karei De Schrijver. Karei De Schrijver werd in 1929 geboren te Hekelgem (Ten Bos). De drang naar tekenen en schilderen uitte hij reeds op 20-jarige leef tijd. Toen en gedurende vijf jaar dagelijks, na zijn dag taak als bediende aan het Bestuur der Postchecks te Brussel, volgde hij kursus- sen aan de akademie te Brussel. Nadien werd zijn kennis nog flink bijge- scherpt door de kunstschil ders Van Campenhaut (uit Oostende) en Van Gelderen. Hij werkte ook gedurende twee jaar als kopiist in het Museum voor Schone Kun sten te Brussel. In 1956 waagde hij zich, met ver scheidene stillevens en een paar landschappen, aan een eerste konfrontatie met het publiek in de Aalsterse bel fortkelder. Het werd een meevaller! Sindsdien wist hij ook reeds op andere plaatsen in het Land van Aalst heel wat kunstlief hebbers aangenaam te ver rassen met een kleurenspel dat erg boeiend is om te bekijken. In 1961 vestigde hij zich te Erembodegem-Terjoden, Geraardsbergsesteenweg 36. En intussen verruimde hij ook zijn aktiviteitsveld. Hij volgde de stedelijke mu- ziekakademie van Aalst en... hanteert nu reeds een zestal jaren het dirigeer stokje bij de fanfare De Ter- jodenaren, met evenveel feeling en persoonlijkheid als het penseel in zijn pla stische uitdrukkingsvorm. De gunstige weerklank die zijn hele artistieke produk tie geniet, zal nu zeker doordringen in zijn pitto reske geboortestreek He kelgem. In het Kultureel Centrum van de abdij Affli gem kwam hij reeds twee jaar geleden met zijn werk naar buiten. Een ideale ge legenheid om opnieuw of voor 't eerst met deze erg aktieve streekkunstenaar kennis te maken wordt er de bezoekers nogmaals ge boden op zaterdagen 11 en 18 april en paasmaandag, van 14u30 tot 20 uur, en op zondagen 12 en 19 april van 11 tot 13 uur en van 14u30 tot 20 uur. Reeds op de vooropening, vrijdag 3 april te 20 uur, en tijdens het voorbije week-end kon de kunstenaar (en zijn echt genote!) zich verheugen in een ruime belangstelling. Een stimulans om op de in geslagen weg verder te gaan! Inleider Dr. Frans Vyncke: «De voorkeur van Karei De Schrijver gaat naar allerlei tema's die innerlijk samen hangen. Zij vormen een cy clus van taferelen die eigen lijk op één enkel centraal tema betrekking hebben, nl. de natuur, het dorp, het boerenleven. Zijn aandacht gaat niet enkel uit naar het stilleven dat meteen een heel sterke suggestieve kracht heeft en pikturaal erg interessant is. Maar ook naar landschappen, schilderachtige hoekjes, waarbij de nadruk kan ge legd worden op een sfeer of een konkreet detail. We zien de zware, dikbuikige paarden die, knikkend met hun zware kop, de kar of de ploeg trekken. Daar zijn de boeren die de koeien -mel ken en het graan oogsten. Ook bomen schijnen hem te boeien; het struktureel spel van de vertikale stammen. gekombineerd met het pik- turale spel van bladeren en bospaden. Waar hij vooral oog voor heeft is de wisse ling van seizoenen. Het was een goed idee van de kun stenaar om die viervoudige wenteling van de seizoenen te illustreren aan de hand van een hoekje achter de kerk van Hekelgem. Zo krijgen we vier doeken die de achtereenvolgende meta morfoses van eenzelfde stukje mooie natuur in beeld brengen. Daarnaast biedt hij ons ook een ruime keus bloemstukken aan. Een minitema, maar ekla- tant van kleur en boeiend. Het zijn prachtige tulpen, anemonen, rozen, blauwe regen, meiklokjes, vergeet- mij-nietje8, dahlia's, paas bloemen, margrieten... Het blijkt duidelijk dat Karei De Schrijver wel degelijk een cyclisch beeld ophangt van het traditionele, in brede, rustige ritmen zich ont plooiende landelijk leven. Hij doet dat met een tech nisch kunnen dat met de jaren is gaan toenemen; hij doet het met zin voor kolo riet, met zin voor een kom positie waar de levendige diagonaal overheerst, en tenslotte met zin voor de spelingen van het levenge vend licht over mensen en dingen». Uit gans zijn werk komt Karei De Schrijver naar voor als een kunstenaar die heel wat te vertellen heeft. Bij dit alles blijft hij echter steeds bescheiden Het loont beslist de moeite de elementen van zijn denkwe reld van naderbij te leren kennen! De Bruyn In aanwezigheid van de abt en enkele medebroeders, schepen Yvan T'Kint, dich teres Laurette Bosteels e.a. brachten de méér dan 400 leerlingen van de zes Affli gemse Scholen o.l.v. Victor Van Frachen (die tijd noch moeite spaarde) een schit terend schoolzangfeest. Ho pen wij dat er nog vele zul ke feesten gegeven worden met werken uit ons Vlaam se kuituurpatrimonium. Het schoolzangfeest, dat gegeven werd onder het motto «Hier komt de fiere Vlaamse Jeugd» was de «prelude» van het Kultureel Weekend. Een waardevol initiatief van de voorzitter van de kulturele raad Vic tor van Frachen die het feest opende. Hij wees op sommige scholen van het land, waar het muziekon derwijs nog verwaarloosd wordt. Gelukkig is dit niet het geval in onze Affligem se scholen, aldus spreker die dan verder onderstreep te dat, dit schoolzangfeest dient om de jeugd in kon- takt te brengen met levende muziek en om ze een aange paste muzikale smaakvor- ming te bezorgen. V. van Frachen bracht de leerlingen een bundeltje lie deren die een boodschap in houden en waarin het woord in de toon ten volle openbloeit. De trouw aan eigen grond, de eerbied voor het eigen verleden, de eenvoudige liefde tot elkan der, de wil om de toekomst schoon te maken. Dank zij 'de warme bezie ling brachten de door diri gent V. van Frachen in top- konditie gestelde kinderen gestileerde uitvoeringen, die men zonder dralen ech te kunstuitingen mag noe men. Met een duidelijke diktie overtroffen zij wer I i JT rmfiafr kelijk hun mogelijkheden. Ook het 50 jaar overlijden van toondichter August de Boeck werd herdacht, bracht ook de Affligemse Jeugd zijn steentje bij het A. De Boeckjaar. Het optreden van V. van Frachen als kunstzanger viel zeer in de smaak v kinderen en het publiek. Met een zuiver doorzichtige en heldere stem zong hij «Het groetend kindje» van I Lambrecht Lambrechts-Au- gust De Boeck, «Kwik staartje» van Laurette Bos- teels-Jan Douliez en het Oudvlaams volkslied «Des winters als het regent» in een bewerking van Ma- rinus de Jong. Solist en MertenTm^t ^rote^^reüg9 AalsL Vast aIs Eik Hofstade. De dwaasheid heeft haar eigen recht (A. Sirou) heid begeleid. Speciaal voor de jeugd geschreven ge dichten van Josée Goland en Laurette Bosteels wer den door V. van Frachen voorgedragen met een be gripstijl die men niet ge noeg kan prijzen en die door de jeugd dankbaar werden begroet. Verder kleedde V. van Frachen zijn kommentaar zodanig in dat hij toegankelijk was voor de jeugd. Als slot dankte schepen van kuituur Yvan T'Kint de or ganisator V. van Frachen voor de rijke inbreng in het kulturele en opvoedend le ven in de gemeente. Ook de begeleider Jos Mertens zet te hij in de bloemen. Het geheel besloot met een dreunende Vlaamse Leeuw. De toehoorders, vol lof over de kwaliteit van het gebode- ne brachten een warm ap plaus terwijl V. van Fra chen daarenboven nog fel toegejuicht werd door de jeugd. LH Aalst. Vast als Eik Hofstade. Voorlezen uit een humoristisch boek (A. Sirou) Van 3 april tot en met 20 april, op zaterdag van 14u30 tot 20 uur, op zon dag van 11 uur tot 13 uur en van 14u30 tot 20 uur, op paasmaandag, 20 april, zoals op zaterdag is kunst schilder Karei De Schrijver to gast in de zalen A van het Kultureel Centrum. Zaterdag 11 april, te 19u30 heeft in de zalen B de plechtige opening plaats van de tentoonstelling «Iko- nen van Noella Adams». Spreker en inleider is de heer Nand Moors, gewezen medewerker BRT omroep Brabant en Postiljon. De tentoonstelling is nadien toegankelijk tot en met 3 mei, op hogergenoemde da gen en uren. Op andere da gen: op afspraak. Noella Adams-De Kegel kreeg een speciale opleiding in het ikonen-schilderen te Parijs bij George Drobot, Russi sche theoloog en ikonen- schilder, verbonden aan de katedraal Alexander Nevs- ky te Parijs. Verder volgde zij een kursus Byzantijnse ikonografie bij Prof. Dr. Edm. Voordeckers, aan de Rijksuniversiteit Gent. Zij deed verschillende stu diereizen in funktie van de door haar beoefende kunst vorm en bezocht o.a. Mos kou, Vladimir, Susdhal, Novadivitschy, Leningrad, Novgorod. Verder speciali- zeerde ze zich in de kennis van oude ikonen, restaura tietechnieken en opsporen van vervalsingen. Z(j be kwaamde zioh in de glas techniek (een Roemeense populaire kunst in fresco- techniek). Haar voorkeur gaat echter naar de ikono grafie volgens de Russische traditionele techniek van Novgorod. Zij maakt ook tekeningen en akwarellen. Prof. Dr. A. Denaux, bij een inleiding van een vorige tentoonstelling van ikonen: «U zult getroffen worden door de evenwichtige har monie, door de schoonheid en de verheven rust die van deze afbeeldingen uitgaat. Echte ikonen zijn onmis kenbaar een uiting van schoonheid en kunst, en in die zin kunnen zij estetisch ontroeren. Maar de verhe ven en waardige schoon heid van de ikonenkunst dringt slechts door tot die genen die oog hebben voor de godsdienstige grond waaruit deze kunst op bloeit...». Van zaterdag 11 april tot en met zondag 26 april, tij dens de week-ends, expo seert kunstenaar Jan Ja cobs van Hekelgem, leraar aan de Akademie van Zot.te- gem, in de kelderverdie ping van het Centrum. Zaterdag 25 april, te 14u30, start in de zalen A een tentoonstelling van het werk van Jeanine Heymans en Sonja Van Valcken- borgh. D.B. Tot 8 mei '87 loopt in De Vesten, Keizerlijk Plein 10 te Aalst, een tentoonstel ling met schilderijen van Jan Sanders. De voorope ning met cocktail gaat door op zaterdag 11 april '87, om 20 u. De inleiding tot deze ten toonstelling zal verzorgd worden door de heer D De Nayer Lie. De tentoonstellingsruimte is, zondag uitgezonderd, al le dagen toegankelijk. Sirou Ann.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 7