De grote
en de kleine k
Kunstkring 't Getij
in Blauwendael te Waasmunster
Variatie en entoesiasme primeren
Valentijn De Waele uitgenodigd door
het Sint-Renildekomitee
Kunstschilder Francois Verhuist
in Galerij Palet te Dendermonde
«Politieke Affiches» te Hamme
De Voorpost - 1.5.1987 - 11
Beveren. Na tien jaar stelt Omer Van Vosselen (midden) z'n portretten nog eens tentoon
in kasteel Cortewalle. Tijdens de vernissage sprak Etienne De Cuyper, Oostvlaams
député en voorzitter van Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, over de werken van de
Beverse kunstschilder. Wie de portretten nog wil gaan bekijken kan tot 4 mei op
Cortewalle terecht, van 14 tot 18 u. telkens (Iv).
Tijdens de weekends van 9-10 en 10-17 mei organi- die tot driemaal in een jaar iijkpeden grotere zelfstan-
zeert Kunstkring Waasmunster in de gemeentelij- zegden wat er te zeggen dikheid
ke galerie, kasteel Blauwendael, te Waasmunster was, en toonaen hoe hef in Maar dat vriendschap en
een expositie met werk van de Antwerpse kunst- de verwarrmg van de artis- wederzijdse waardering Deze tentoonstelling in kas-
kring 't Getij. Daarvan maken enkele mensen deel ^ie stormvloed ook nog hen toch weer bij elkaar te®1 Blauwendael (Waas-
uit die ook in het Land van Waas bekend zijn of hier lunT-Ht «r- houdt, bewijst de tentoon- munster) is te bezoeken op
geboren werden Art Van der IJnden ia beeldhou- ken v^fhu l rierte feteit ronX l^en
wer, Guido Mariman, Roel Slabbinok en Robert tie> nadat de eerste groep tek^^T^SerkxSt kt 17 mei, telkens van 10 u.
Wuytaok zijn grafioi, Monique Grossen toont edel- ginds 1939 met Oscar Ver- ramiek beeldhouwkunst, tot 12 u- en van 14 u. tot 18
Tot 21 mei expozeert de akademie ging in Borsbeek
Antwerpse kunstschilder en er onder leiding van de
Francois Verhulst zijn wer- heer Luyckx de schilders
ken in kunstgalerij Palet technieken onder de knie
aan de Franz Courtens- kreeg. Onder leiding van R.
straat te Dendermonde. Borret en R. Verhavert ont-
Verhulst, die werkt in Bor- dekte hij de klassieke schil-
gerhout, kwam met de derkunst en na de akade-
schilderkunst in kontakt in mie te hebben verlaten is
zijn prille jeugd. Vader Francois Verhuist begon-
Verhulst was huisschilder nen met de basis te leggen
en na zijn dagtaak waagde voor een tentoonstelling. In
die zich wel eens aan een 1984 kwam hij ertoe om
tekening, een akwarel of een eigen atelier in te rich-
een olieverfschilderij. Die ten en in februari van het
interesse heeft zich in de jaar daarop expozeerde hij
loop der jaren sterk ontwik- zijn werken in Galerij De
keld en uiteindelijk is Fran- Eik in het centrum van
cois Verhulst zelf beginnen Antwerpen,
schilderen. Dat was het begin van een
Hij was al dertig toen hij in lange reeks tentoonstellin-
1975 voor het eerst naar de gen. Ondertussen bevinden
er zich werken van deze
kunstenaar in verzamelin
gen in Parijs en Rotterdam
en werden twee van zijn
olieverfschilderijen gese-
lekteerd voor een groeps
tentoonstelling voor huidi
ge schilderkunst in België
expo die in Leuven zal
plaatsvinden in de loop van
de maand mei
Hamme. Veel belangstelling voor de werken van kunstschilder De Waele (vh).
Hove.
Kunstkring van de
kosmische
wetmatigheid
edelsmeedkunst
juwelen.
u. Opening op vrijdag f
te 20.30 u. door burgemees
ter Willy Strobbe.
Op vrijdag 8 mei tot en met woensdag 13 mei worden in 't Vremd Zaalken, van 't
Klokhuis vzw, De Ring 65 éénenveertig fotomontages (allen in kleur en op
formaat van 60 x 60) tentoongesteld over de meest aktuele onderwerpen zoals: het
leefmilieu, vrede, mensenrechten, kernenergie, krïsis, enz. Deze fotomontages
zijn de werken van Klaus Staeck, die in 1938 geboren werd in Pilnitz en sedert
1969 advokaat in Heidelberg. Zijn eerste tentoonstelling hield hij in 1960.
Momenteel is Klaus Staeck een vaste waarde op vele belangrijke tentoonstellin
gen. De laatste jaren stelde hij in het binnen- en buitenland meer dan 1.500 keer
zijn eigen werken voor. Steeds mocht hij rekenen op een zeer goed resultaat.
Fotografie, fotografische montage, technisch gemaakte pennetrekken en druk
ken in massa-oplage worden door Klaus Staeck niet als een bedreiging van het
kunstzinnige beschouwd. Maar als een mogelijkheid om kunst ppnieuw in het
centrum van de maatschappij te plaatsen.
De affiche-ideeën van Staeck worden door zijn vriend en partner Gerhard Steidl
gerealiseerd. De werken worden door niemand gesubsidieerd. Ze worden op eigen
verantwoording, financieel en politiek onafhankelijk gemaakt. De totale uitgave
bedraagt zeven miljoen exemplaren.
Deze tentoonstelling is gratis te bezoeken op vrijdag 8 mei, zaterdag 9 mei en
zondag 10 mei telkens van 20 tot 22 uur. En verder op afspraak op de volgende
dagen en uren: maandag 11 en dinsdag 12 mei van 8.30 uur tot 17 uur en
woensdag 13 mei van 8.30 tot 12 uur. Om een eventuele afspraak te maken komt
men terecht in 't Klokhuis op het nummer 052/47.35.49 en dit alle werkdagen
en 17 uur.
HVC
"Jongeren en Kunst" te Lebbeke
smeedwerk, als schilders treden voor het voetlicht poorten, Mon Van Doren,
Marika Baumler, Jozef Cornelia en Liliane Van Albert Poels, Frans Van
Giel, Jos Tilleux en Maurice
Felbier was aangevuld
(1964) met Gustaaf C. De
gen doorleefde, en blijkbaar Bruyne, René De Coiunck,
gezond aanvoelende kijk op Mark De Groot, Karei Hey-
de dingen. mans. An toon Hercken-
Ze zijn een soort dijkgraaf rath, Willy Kreitz, Geert
De titel klinkt misschien die de verantwoordelijk- Reusens, Jacques Gorus en
wat pedant, maar de naam heid wil(len) dragen voor de victor Delhez, en in de der
van 't Getij is toch een ver- instandhouding van de kul- de generatie Gerard Gau-
wijzing naar de onafwend- turele polders die vorige ge- daen, Piet Janssens en Jo- Weinig belangstelling en dat was jammer- vorige vrijdagavond in de zich aldus te bevrijden van maar moest naar een verga-
ïf*"68, „"J zef W. Cornells er de leiding Lebbeekse jeugdklub 't Toreken voor de opening van de tentoonstelling komplexen. deriug- deden de organi-
"hhB vlood m "™"d van d8 ™~- 'Jongeren en Kunst", een initiatief van de Gemeentelijke Jeugdraad en 't How.^ Bund tenslotte, setoren een beroep op
Toreken die m 't Toreken komposito- raadslid Willy Van Vossole,
m i t x. risch werk tentoonstelde, om de tentoonstelling voor
t Toreken-voorzitter Guido Laurens noemde het initiatief een experiment. De seeft komposities geopend te verklaren De
initiatiefnemers wisten immers niet welke respons van de kant van de jonge blijk van een grote doelge- Denderbellenaar zei ver-
Lebbeekse kunstenaars zou loskomen, anderzijds werd van de organisatoren richtheid. heugd te zijn met het werk
die schurende, spoelende, klaring staat, verdedigen ze vertegenwoordigen de uit de nadruk gelegd op het vernieuwende in de kunst. Zodat deze expositie al Vermits niemand van het van jonge kunstenaars te
eroderende^ tij'^^gingen zij de vrije kunstmting, dat hoofddisciplines uit de bij al uitgroeide tot, wm kennismaking met jonge T^hheekHe kunstenaars schepenkollege aanwezig kunnen kennismaken.
Pierre Van Rossem
heid van ebbe en vloed in beur, op het geweld van de namen.
het leven en dus in de beel- ethische en esthetische ge- De lijst van de nu expose- *,onSer°11
dende kunst, met daarbij tijden hebben gewonnen. Ze rende deelnemers in kasteel re en'
tegelijk die open vraag voor hebben daarbij nooit aan Blauwendael te Waasmuns-
ons, stervelingen, naar wat enig immobilisme gedaan, ter illustreert de volgehou-
de toekomst ons allen, bij al Zoals in him princiepsver- den trend.
™,™rJ?ehOUden schone kunsten, elk gegu met vernieuwing in de kunst bezig zijn. En dergelijk experiment, voegde was - de burgemeester was
raSSincren. tDlprantlft lil de StillODVat- ton in onn vnnr mwn fnrmn. aunn lrnvnon hinnentuinivn
rassin gen tolerantie in de stijlopvat- ten in een zeer eigen formu- -„-ai™, ~„00n
De nu 48 jaar aktieve tingen. maar dan stoelend iering. maar dan toch met 8Preker eraan 10618 °P 21011 reeds de moeit® waard,
kunstkring heeft duidelijk Qp een kwalitatief steeds gebruikmaking van het
bewezen dat men niet hoge standaard; want één toch weer klassieke of tra-
fatalistisch op de oever ding werd steeds gewei- ditionele vokabularium van
blijft zitten. Het palmares gerd: het experiment om onze westerse, figuratieve,
van namen, die als schep- het experiment, zeker zo- beeldende taal.
even komen binnenwippen
Guido Laurens maakte toonstellingen enz. te orga-
van de gelegenheid gebruik niseren. Met dien verstande
de nieuwe beleidsopties van weliswaar dat de leden van
jeugdklub 't Toreken be- de jeugdklub tot die mani-
pende kunstenaars door lang dit niet in een duur- Waar in oorsprong een be- kend te m^ken V^naf de festaties toegang "krijgen
him werk him standpunten zaam resultaat kon worden hoefte aan solidariteit, met tweede helfl van 011 jaar,18 ®n met voorrang voor
hebben geïllustreerd, vastgelegd het oog op een soort koUec- de jeugdklub immers be- de ei^n initiatieven ook.
toont aan dat ze in willen -t Getij is dus nooit een mili- tieve zelfverdediging in een reid- blJ welbepaald-
spelen op, en deel willen tante orde geworden met ekonomisch wisselvallige genheden samen
hebben aan het beeldende slogans en knokploegen, tijd, een belangrijk element k®n met
artistieke leven; dat ze de Het wisselende ledenpoten- was_ j8 het inmiddels duide- S^ngen -
gemeenschap willen dienen tieel rond enkele imposante lijk: dat, bij de grotere onaf- "i"1"
in een tolerante houding tijdgenoten nam genoegen hankelijkheid in de rangen
tegenover alles wat mense- met een soort passieve de- van de jongeren, die onder- -.
lijk, eerlijk en dus gemeend monstraties in geregelde ling© aantrekkingskracht ter beschikking te stellen, gen met de exposerende
is, maar dan vanuit een ei- groepstentoonstellingen verminderde. Meer moge- 011 om o a' kur8U88en- ten- kunstenaars kennis
reid, bij welbepaalde gele- Nadat Ria Van Stappen
genheden, samen te wer- "een heel oud spel" poëtisch
ken met plaatselijke vereni- verwoordde - Annemie De
gingen - van kulturele, so- Smet zou later tijdens de
ciale of artistieke aard - en vernissage ook poëzie voor-
die verenigingen de infra- dragen - liet inleider Cle
struktuur van 't Toreken ment Leybaert de aanwezi-
lemse. Alle deelnemers aan de expositie van de kunstkring Boelwerf op het gemeentehuis (dw)
Tevoren echter bezwoer
Leybaert o.a. aan de hand
van herinneringen aan Al-
bert Servaes, de aanwezi
gen het werk van de expo
santen voor zich te laten
spreken en niet steeds be
doelingen achter het werk
te gaan zoeken.
Jan De Kinder beoefent
de conceptuele kunst. Hij
ging o.a. de konfrontatie
aan met andere kunste
naars door een zeefdruk
van zijn hand ter beoorde
ling aan een aantal kunste
naars te zenden.
Martine De Bondt wordt
sterk aangesproken door
een bepaalde vorm van het
surrealisme. In haar werk
maakt ze slechts gebruik
van drie kleuren, een hele
opgave.
Piet De Ridder zei Cle
ment Leybaert, is op zoek
naar vorm in een konti-
nuïteit van lijnen. Hij zet
gewoon verf op het papier
en vraagt zich daarbij niet
Lebbeke. Veerle De Vis was een van de deelnemende exposanten aan Jongeren en
kunst» in jeugdhuis 't Toreken (foto G. Breckx)
af wat het worden zal. Al bij
milten1 Met zicht op zee'is de litel van Telkens worden er van 14 tot
meest en houdt zijn kunst cen tentoonstelling die in het 17 u. en van 19 tot 23 u. de
Hessenhuis te Antwerpen tc nieuwste koliektics van de Bel-
I wwha bezichtigen is. Het Hessenhuis gische mode vertoond,
akademie werd bijgebracht. ;s geiegen aan de Falconrui 53.
Vera Aelbrecbt, onder de De tentoonstelling is nog tot 17
mdruk van het werk van mei open van 10 to, 17 u De EG.landen hebben nog
Paul Cézanne, is van oor- behalve op maandag. steeds een eerbiedwaardige
deel dat kleur moet kunnen posjtie jn de markten van
worden toegepast als de to- Qp 9 en 10 mei worden de 'nologisch geavanceerde pro-
nen van een toonladder en modebewuste inw0ners van dukten. maar in vergelijking
Antwerpen extra bedacht met met het begin van de jaren
een modespektakel dat de titel zestig is het terreinverlies over-
Antwerp fashion» meekreeg, weldigend. Dat staat te lezen
De Keyserlei wordt omge- in Weekberichten van de Kre-
vormd toreen groot podium, dietbank.
nen van een toonladder en
zoekt in haar litho's dan
ook naar diverse kleurscha
keringen
Sonia Vinck poogt in
haar werk de wereld in zich
naar buiten te brengen en
Hamme. Kunstschilder De Waele in de feestzaal Sint-Renilde (vh).
Ieder jaar organiseert het Sint-Renildekomitee, dat is de wijkenwerking van
Theet, Schaubeke, Hooirt en aanverwante straten, een tentoonstelling waarop
men steeds een bekende kunstenaar uitnodigt. Deze keer is opnieuw de keuze
gevallen op Valentijn De Waele uit Wilrijk. Iemand die eigenlijk heel wat
wortels heeft in de Wuitensgemeente. Een paar jaar stelde hij in hetzelfde
kader zijn werken tentoon. Gezien het geweldig sukses van toen, heeft men
kunstschilder Valentijn De Waele opnieuw uitgenodigd.
Vrijdagavond werd deze
tentoonstelling geopend in
aanwezigheid van burge
meester Baert, de schepe
nen Greet van Avermaet,
Paula van Cóuwenberghe
en Francois de Graef en
raadslid Arseen van Haver-
maet, Jef van Wezemael,
voorzitter van het OCMW,
enz. De voorzitter van het
Sint-Renildekomitee wees
erop dat men deze traditie
van een jaarlijks kunsttref-
fen in deze wijk wil besten
digen. Het is een stukje
kuituur dichter bij de men
sen brengen en velen laten
kennismaken met wat er
draait en waait in het
kunstleven. Dat men op
nieuw teruggegrepen heeft
naar Valentijn De Waele
heeft zijn reden. Het is een
waarborg op gebied van
presentatie en inhoud. Mej.
Ria de Clercq vertelde dat
kunst eigenlijk alles uit
drukt, maar ook niets zegt.
Alles wordt momenteel tot
kunst gerekend. Niet alleen
muziek, schilderen, zelfs
mode rekent men bij de
kunstvormen.
Door de jaren heen heeft
men in de schilderkunst
verschillende stijlen ont
wikkeld, vaak tijdsgebon
den maar ook doorlopend.
Het begint met de klassieke
vorm dat ordentelijk en re
gelmatig is, naar het im
pressionisme, het abstrakte
en nog vele vormen die alle
maal hun eigen eigenheid
hebben. Kunstschilder Va
lentijn De Waele is de man
van het realisme die vooral
kijkt naar het regionale en
plattelandsgebeuren en dat
tracht weer te geven met
zijn eigen visie op de
dingen.
Burgemeester Baert vond
dat men kuituur hier in de
ze omgeving eenvoudig en
ongekunsteld wil doorge
ven. Met veel handen, maar
vooral met een groot hart.
Het is een avond om dank u
te zeggen voor de voortdu
rende bevestiging dat het
Sint-Renildekomitee brengt
met zoveel mensen samen.
Valentijn De Waele heeft
hier willen weergeven wat
ons allen beroert in die
stukjes natuur. In al zijn
werken kunnen we ons te
rugvinden. En precies
daarom legt hij in zijn wer
ken een boodschap voor ons
allen.
Deze avond, ging de burge
meester verder, ;s een
avond van de vriendschap.
Van gezellig onder elkaar
zijn. Het is een avond die
niet mag overgaan. Het
moet onze voortdurende be
kommernis zijn om de fak
kel hier te blijven laten
branden. Dank aan allen
die zich daarvoor blijvend
inspannen.
Het Sint-Renildekoor zorg
de onder leiding van Mare
Gerlo voor een paar Vlaam
se liedjes die zeker in de
smaak vielen.
Met een receptie werd het
officiële gedeelte van de
opening afgerond.
HVC