Jean-Pierre Van Avermaet muzikale duivelskunstenaar Feestelijke bebloemingsaktie in Sint-Niklase en deelgemeenten Unieke Wase figuur De Voorpost -1.5.1987 -13 Lokeren. Koninklijke belangstelling na een van de vele voorstellingen Mag ik met een duidelijke vloek deze reportage binnenvallen? Wat de Koning noch John Massis kan, laat dat klusje maar gerust aan Jean-Pierre Van Avermaet over, de muzikaal duizendpotige duivelskunstenaar uit het Wase stadje Lokeren. Want was deze van ernst doortrokken 41-jarige vrijgezel al bij elkaar wist te goochelen met zijn talloze initiatieven, hoort thuis in de wereld van de raadselen. Azymuth Azymuth h^et de vere niging aan*' wie Van j Avermaet naam en leven gaf in 1973. En tot van daag groeide de man mee met zijn kind zoals alleen een liefdevolle en verantwoordelijke vader dat kan. Toch beiert de naam van Van Avermaet noch van Azymuth in Vlaanderen en onmid- ook prima bij kuituur. En intussen blijft Jean- Pierre Van Avermaet Al les kunnen, behalve de broodnodige subsidies lospeuteren. Van muziek bezeten Met wat meeval kan je Jean-Pierre treffen in het hartje van de stad Lokeren, in een straatje waar nauwelijks twee Koningin Fabiola Na humaniorastudies, vertelt hij je met een van energie overlopende stem, zoekt hij rusteloos zijn weg in sociale stu dies, studies in de mu ziekgeschiedenis en in het buitenland. Als hij al- 25 is, wordt hij zeer ern stig ziek. Iets niet in or de met het hart. Van daar één jaar verblijf in Lokeren. Ook prinses Paola en oud-burgemeester Piers van Oostende waren duidelijk opgetogen met de koncertoptredens. dellij ke omgeving als een zware torenklok. In het buitenland, vooral het Oostblok en Polen, des te luider. Geen sant in eigen streek dus, Vla ming Jan-Pieter. Wél eerder een sint in eigen land, die grote en kleine kinderen wil bedenken met het geschenk van de klassieke muziek. Tegen redelijke uitkoopsom men levert hij je gewoon unieke koncerten. Toch krijgt hij om de een of andere betwistbare re den totnogtoe bij de mi nister van kuituur altijd de wind van voren. Be stendig tien doorzetten de bedienden in dienst van uitgelezen klassieke muziek, die hij natio naal en internationaal verspreidt, maar toch geen cent kuituursubsi die. En deze waarheid ondanks het cynische feit dat Azymuth al se dert 1979 bij K.B. een instelling van openbaar nut is. Stel je het trou wens maar eens voor: Azymuth schenkt de toehoorders jaarlijks zo wat 300 manifestaties in Europa en zelfs erbui ten. Bovendien bevor dert dit centrum uit Lo keren de kulturele be trekkingen tussen Oost en West niet weinig. Blijkbaar werkt het mi nisteriële snoeimes dus fietsen elkaar kunnen kruisen. Het is eigenlijk een kerkweg die vroeger dan ook Kerkestraatje heette. Maar na moder nisering is die nu stijf- deftig Torenstraat ge worden. En als je daar op het huisnummer 13 wéér geluk hebt, kan je tussen twee telefoonge sprekken in en onder een bergje affiches of an dere paperassen melo- maan Van Avermaet ontdekken. Als je hem tenslotte met een krachttoer ook nog op de praatstoel kan hou den, hoor je een merk waardig verhaal. Een verhaal dat hij vertelt in zijn gedistingeerde plunje intussen de als door een kunstenaar ge sneden kop steeds trots rechtop. Jean-Pierre Van Avermaet droeg nog, zoals dat heet, de korte broek toen hij al liever op een notenbalk dan op een schoolbank was gaan zitten. Bij zijn ouders thuis werd eerst voorzichtig één kamer, later met een familiale zucht een tweede kamer en tenslotte heel het huis vrijgemaakt voor de klassieke muziek van Jean-Pierre. Want toen al boog de Lokerenaar voor niemand het hoofd, behalve voor de muze van de muziekkultuur. Zwitserland. Daar gaat het idealisme van Jean- Pierre Van Avermaet op zoek naar de passende bondgenoot. Dit werd - wat dacht je anders de muziek. Want al op zijn achttiende organi seerde de onverbeterlij ke idealist koncertavon- den ten voordele van een of ander projekt in een of ander ontwikkelings land. "Zo groeide trou wens het kontakt met de prior van de abdij in Dendermonde. Een man die zelf het plan had op gevat, in die abdij een kultureel centrum uit te bouwen." Het duo laat daarom het befaamde knapenkoor Escolania uit de Catalaanse abdij van Montserrat overko men. "Het was de eerste keer dat dit koor een in ternationale koncertreis ondernam. Het werd in het klooster nog steeds opgeleid volgens de ou de zangtechnische metodes. Het koncert in Den dermonde werd bijge woond door niemand minder dan koningin Fabiola zelf. "Nadat in tussen verrassend de prior overleden was, hield ik mijn bezielende kracht over en startte met Azymuth." Eerst dus een een manszaakje, dan een mi ni-bedrijf met Van Aver maet en één sekretares- se, dan... Geen elite En nu kent muzikaal Europa nog slechts een paar verborgen hoekjes voor de Lokerenaar. Hoe dat zo kwam? Omdat Azymuth-Van Avermaet al van bij de oorsprong Europees dacht en later Europees is blijven door denken. Dank zij de stichting Azymuth kwa men alleen reeds op het Festival van Poznan vo rig jaar 1.000 jongeren rechtstreeks met me kaar in kontakt. Zij kwamen uit België, Ne derland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Groot-Brittannië, Dene marken, Zweden, Noor wegen, Finland, de Bondsrepubliek Duits land, maar ook uit de U.S.S.R., de D.D.R., Bul garije, Tsj echoslovakij e en natuurlijk Polen. Volgens Van Aver maet is Azymuth trou wens de enige instelling in ons land die zich bijna uitsluitend en professio neel wijdt aan de inter nationale kulturele uit wisselingen voor wat de muziek betreft. En de kerngedachte hierbij is nog steeds: muziek als kunst verspreiden om zo tegelijk qmder de volke ren bruggen te slaan die sterk als spanbeton zijn. "Muziek brengen voor iedereen, niet voor een elite dus zoals dat bij voorbeeld bij vele presti gieuze manifestaties het geval is." Terwijl Van Avermaet dat zegt, zie ik zijn ogen zoeken naar iets wat hij helaas nooit zal vinden. En ik denk: waarom blijft hij donquichotter- ig hardnekkig een onbe reikbaar ideaal op de hielen zitten? Jean-Pier- re, jij geboren doordra ver of visionaire een zaat, waarom grijpt een en ander je altijd naar de keel? Want ook vandaag nog wil Van Avermaet een koncertpromotor zijn die de kunst zo goedkoop mogelijk bij Jan en heel de wereld wil brengen. Noem hem dus in godsnaam nooit een (kommercieel geïnspi reerde) impressario. Uniek Azymuth haalde zo wat jaarlijks de wereld beroemde koren "De Nachtegalen van Polen", "De Nachtegalen van Poznan" en "De Wiener Sangerknaben" naar Vlaanderen én Wallonië. Wie in ons land een cen trum kent dat evenveel geregelde kontakten met de socialistische landen heeft, mag direkt naar Van Avermaet een protestbriefje schrijven. Het feit alleen al trou wens dat Azymuth zich bestendig inzet voor Eu ropese groepen buiten België is uniek. Maar de uniekheid van de stich ting blijkt zich véél ver der uit te strekken. Wel ke instelling van bij ons staat zoals Azymuth los van een festival, een om roep of een welbepaalde groep kunstenaars: or kest, opera, koor? En precies dat houdt na tuurlijk in, dat de vere niging ter beschikking kan staan van alle musi ci die er een beroep op willen doén. Verder is duidelijk ge bleken dat Azymuth de bijna ideale onderhande laar voor kontraktuele verbintenissen met het Oostblok is. Zelfs onze bloedeigen BRT zou als officieel orgaan niet de zelfde faciliteiten kun nen bekomen als Azy muth voor de kontakten met de socialistische landen. "De ervaring heeft ons geleerd", aldus Van Avermaet, die je zijn mening recht voor zijn raap in het gezicht slingert, "dat de uit koopsommen die de BRT of Europalia dient te be talen stukken hoger lig gen dan deze van Azy muth." En met een verbeten overtuiging (patent Van Avermaet) gaat hij ver der: "Er bestaat bij ons weten ook geen andere instelling in ons land die koncert reizen organi seert met een volledig uitgewerkte animatie In konkreto betekent dat onder meer, dat België als toeristisch en kultu reel attraktief land wordt voorgesteld en dat de Azymuth-stichting aan de mede-organisato ren desgewenst de toe lichting van het koncert geeft en voor de presen tatie ervan zorgt. Typisch voor de Vlaamse vereniging is ook, dat zij haar aktivi- teiten ook plant in kleinere centra die nog niet over een groot kon- certpubliek beschikken. Van risiko's maar ook van muzikale opvoeding gesproken dus. Onvervangbaar Jean-Pierre Van Aver maet wil de onvervang baarheid van "zijn" Azy muth in mij beitelen, als het ware in mijn hart en hoofd voorgoed achter laten. "De werking van Azymuth is over de voorbije 15 jaren spekta- kulair en uniek te noe men. Zonder of met ui terst beperkte middelen hebben wij veel meer koncerten geproduceerd dan om het.even welk festival of kultureel cen trum in dezelfde perio de. En het lijkt niet mo- Lokeren. De heer Van Avermaet, door de ziekte gedreven naar een passie. gelijk, maar het is nu eenmaal zo dat Azymuth daarenboven meer rian de helft van haar aktivi- teitén ver buiten het ei gen vertrouwde land 'verwezenlijkte. Vandaar de aanzienlijk verhoog de werkingskosten." Maar toch zou na dit alles Azymuth nog steeds Azymuth niet zijn zonder het door haar toegepaste systeem van overnachting. En ook dit logies bij gastfami- lies is nog eens uniek. Dat deze werkwijze uit zonderlijke menselijke en blijvende vriend schapsbanden onder honderden families mo gelijk kan maken, ligt voor de hand. Maar even vanzelfsprekend is het, dat zo'n systeem een in tensieve organisatie ver eist. Met indirekt na tuurlijk ook extra kosten. Geen politiek Trekpaard en feno meen Van Avermaet en zijn "discipelen" doen het dus prima, maar krijgen - verschijnsel van de tijd te kampen met totale ondersubsi diëring. Door de nega tieve houding van kui tuur vluchten vele orga- Lokeren. Organisator Van Avermaet tussen zijn Wiener Sangerknaben. nisatoren de jongste ja ren dan ook van Azy muth weg. Toch worden bij de Waaslander de gevoelig ste snaren pas aan het trillen gebracht door de verdenking - helemaal ten onrechte - dat hij zou zweren bij één poli tiek kleurtje. "Ik vraag niets liever dan dat ik van dat politiek etiket af zou raken. De universele taak van de muziek mag niets met politiek uit staans - hebben. Trou wens, van politiek heb ik zelfs geen klein brokje kaas gegeten. Ik vraag dan ook dringend, dat bijvoorbeeld ook een be kende PW-figuur in de I.O.N. Azymuth zou ko men zetelen." Bij dezen heb ik de liefhebbers verwittigd. Zij kunnen kontakt ne men met Jean-Pierre Van Avermaet (091/ 48.80.00). Een man die een levende legende kan worden. Want net als "zijn" vereniging is hij uniek. Vandaar dat hij óf je meesleept in zijn buitensporige voorliefde voor de klassieke mu ziek óf je door zijn op dringerige voorkeur doodnerveus kan ma ken. Van een betwiste figuur gesproken, maar ook van een konsekwent zijn doel achternajagend man geschreven. Wat mij betreft, ik heb in ieder geval ondervon den dat je van een heer als Van Avermaet zeker geen soep met balletjes maakt. Piet Wollakrt Naar jaarlijkse traditie organi seert de dienst voor toerisme, in samenwerking met de dienst parken en plantsoenen, een bebloemingsaktie tijdens de zomermaanden. Het is de be doeling de bevolking aan te moedigen om zoveel mogelijk bloemen en planten aan te brengen in tuinen, op balkons en aan gevels. Bloemenmarkten De hele aktie zal ingezet wor den met vier feestelijke bloe menmarkten met bijhorende attrakties. Sint-Niklaas: vrijdag 15 mei op de Grote Markt van 16 u. tot 20 u. Het gebeuren zal opge luisterd worden door een ak- kordeonvirtuoos. Sinaal: zaterdag 16 mei op de Dries van 14 u. tot 17 u. met optreden van de Koninklijke Harmonie Sinte-Cecilia. Nieuwkerken: vrijdag 22 mei Ten Bos van 16 u. tot 19 u. Hier zal de voltallige Gentée politieharmonie voor de fees telijke klanken zorgen Belsele: zaterdag 23 mei - Bel- seledorp van 14 u. tot 17 u. met optreden van de Konink lijke Harmonie Sinte-Cecüia. Verder wordt de aandacht er speciaal op gevestigd dat tij dens deze vier markten: de stedelijke dienst parken en plantsoenen de aangekoch te bloemen en planten gratis in bloembakken zal zetten en dat bovendien eenieder, die voor minimum 250 fr. bloemen of planten koopt, de bijhorende potgrond gratis ontvangt; er gratis bedeling zal zijn van prachtige kleurenfolders over Belgische groenten en fruit en er gratis appels en zuivelprodukten zullen uitge deeld worden. Zulks gebeurt met de medewerking van het Verbond van Coöperatieve Tuinbouwveilingen Tijdens de markten te Sint- Niklaas en te Belsele (volgend jaar 1988 te Sinaai en Nieuw kerken) zullen eveneens wor den ingericht: een fototentoonstelling met als thema ::Bebloeming in stad en dorp» in de hall van het stad huis en gemeentehuis; een infostand i.v.m. groenten, fruit en bloemen. Bebloemingswedstrg d Naast de bloemenmarkten wordt zoals voorgaande jaren een bebloemingswedstrijd in gericht. Hieraan zijn prachtige prijzen verbonden voor de mooiste voortuinen, de best versierde vensterbanken en de meest fleurige hoeve. Alle inwoners van Sint-Niklaas en deelgemeenten kunnen gra tis deelnemen. Deelnemings formulieren en het wedstrijd reglement kunnen bekomen worden in het toeristisch info- kantoor, Grote Markt 45 Sint- Niklaas en bij het personeel van de dienst parken en plant soenen tijdens de bloemen markten. De uitslag van deze bebloe mingswedstrijd zal worden be kendgemaakt in de maand au gustus. De best versierde kinderfiets Alle kinderen van Sint-Niklaas en deelgemeenten kunnen ook prachtige prijzen verdienen door hun fiets te versieren met natuurlijk bloemen, planten. bladeren, groenten, fruit... De fietsen zullen beoordeeld worden door een jury telkens ongeveer één uur voor het ein de van de vier markten. Inkleurwedstrijd Ten slotte kunnen ook alle kinderen van Sint-Niklaas en deelgemeenten aan een in kleurwedstrijd deelnemen met als tema: «Onze bloemen markt: de mooiste»! De teke ningen kunnen bekomen wor den in het toeristisch infokan- toor. Grote Markt 45 te Sint- Niklaas. Uiterste inzenddatum op infokantoor: 30 juni. Een waardevol prijzenpakket wacht de winnaars. Aangezien de bloemenmark ten en de bebloemingswed strijd steeds suksesvol waren in het verleden heeft het stadsbe stuur ook dit jaar weer het volste vertrouwen in de goede afloop van de aktie en rekent het op een massale opkomst van alle bloemen- en planten liefhebbers.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13