Boerenpsalm meer dan een hommage
aan het landelijke leven
Leerlingen R.B.S.-Station
voeren musical
«Paniek in «De Luie Lift op
Sterke prestatie
van Ket in «Het Atelier»
Toneelgroep
uit Galmaarden
brengt «Blaise»
naar Wieze
Claudine De Pauw in Aalst
12 - 8.5.1987 - De Voorpost
Georges Matthys heeft het aangedurfd om niet alleen de regie te voeren van
een lang niet makkelijk want druk bezet stuk, hij heeft er ook de hoofdrol van
voor zijn rekening genomen. Zijn 37* speeljaar, zijn 25* hoofdrol, zijn 15* regie
en dat allemaal bij een en dezelfde kring die naar de naam Verbroedering
luistert. Voor Georges Matthys een jubileum, voor Verbroedering de kans die
met beide handen werd gegrepen om een schitterende vertoning te brengen
met een stuk dat niet zo eenvoudig is als het op het eerste gezicht wel lijkt.
Dendermonde. Boer Wortel buigt het hoofd voor de problemen met de kinderen. Zelfs
de pastoor kan hier niet genoeg rust en vrede brengen (foto Piet Hermans).
Liefst zes voorstellingen
brengt Verbroedering van
Boerenpsalm en dat is er in
geen geval een teveel. In
tegendeel, de opvoeringen
zijn uitverkocht. Dat komt
mede omdat het stuk ge
schreven is door een van
onze allerbeste vertellers
Felix Timmermans die
overigens nog een ander
suksestoneelwerk schreef
dat in de kerstperiode op
ettelijke plaatsen wordt op
gevoerd, maar ook en voor
al omdat toneelkring Ver
broedering door de jaren
heen een trouwe achterban
heeft weten op te bouwen,
mensen die houden van
Toneel in Nieuwkerken. De Vlasbloem bracht «De Vosse-
jacht» van Claus. U herkent Carl Eyckmans en Danny De
Cauwer (Iv).
goed en degelijk toneel
werk.
De toeschouwers zullen in
elk geval blij verrast heb
ben opgekeken bij het be
treden van de zaal, waar de
opvang van de toneellief
hebbers zoals stees biezon-
der keurig en kundig ver
liep. Immers, bij het bin
nenkomen al werd men ge
troffen door een pracht van
een dekor. Men had het po
dium flink moeten uitbou
wen, zodat zelfs een aantal
zitplaatsen moasten op
geofferd worden. Een boe
renerf uit lang vervlogen
tijden, met een schuur met
strooien dak, een hooi
schelf op de schuurzolder,
met een ladder die de ver
binding met de begane
grond mogelijk maakte. Te
gen de ruw bakstenen gevel
allerlei landbouwalaam
zoals een pik en zeis, een
dorsvlegel en natuurlijk
een stallantaarn. Aan de
andere kant voor het nog
gesloten doek een venster
van de boerenwoning, mooi
verlicht met een bloemetje
.op de vensterbank als de-
kor. Nadat de toeschouwers
werden begroet kon de
voorstelling op een echt ori
ginele manier beginnen: de
akteurs werden net als de
auteur aan de hand van
schitterende lichtbeelden
voorgesteld. Opnamen
waarvoor Fred Scholliers
verantwoordelijk was. Met
een zaten we in de sfeer en
konden we gaan genieten
van een toneelstuk in 10
taferelen die kundig in el
kaar overvloeiden.
Geen blijspel
Wie de overtuiging is toege
daan dat Boerenpsalm al
leen en uitsluitend een lof
bed is het adres van het
landehjke leven, heeft het
verkeerd voor. Boeren
psalm is evenzeer het ver
haal van een getormenteer
de boer, die kampt tegen de
veranderende maatschap
pij, die vecht met zichzelf
om zichzelf te kunnen blij
ven, die aantoont hoe ach
ter een harde bast een week
hart schuil gaat. Met de op
voering van dit stuk heeft
Verbroedering een passen
de hulde gebracht aan Felix
Timmermans, die 100 jaar
geleden werd geboren.
Timmermans schreef het
stuk in 1935. In een toch
wel moeilijke krisistijd.
Een tijd waarin ook vele
vragen werden gesteld
rond gevestigde waarden.
In het stuk volgen de
vreugde van het gezinsle
ven, de droefheid en de be
proeving van de eenvoudi
ge mens, de rebgieuze erva
ring elkaar op zoals de da
gen van de week elkaar in
hetzelfde eentonige ritme
opvolgen. En toch is elke
dag anders, zoals elke mens
anders is. Boerenpsalm
werd tot toneelstuk her
werkt en voor deze opvoe
ring in Grembergen zorgde
Leo Janssens voor de tekst
aanpassingen zoals hij ook
zijn steentje bijdroeg tot de
regie.
In Boerenpsalm draait alles
rond boer Wortel (Georges
Matthys) wiens leven tot op
de draad uitgerafeld wordt
Boer Wortel is een man die
vasthangt aan principes
zoals vaderlijk gezag, de
eerbied voor het leven, het
ontzag voor de Schepper
van alle dingen. Dat brengt
ook problelemen met zich.
Al spoedig zal hij met die
problemen te kampen heb
ben. In een aantal flash
backs brengt boer Wortel de
toeschouwers mee naar het
begin: zijn eerste huwe
lijksjaren met Fien. Geluk
kige jaren die helaas door
het overlijden van zijn eer
ste kind een lelijke knauw
krijgen. Boer Wortel ge
raakt er door in de war en
wanneer hij later nog een
opstandige zoon Fons
krijgt die eigenbjk door het
leven wabebakt, zich ver
gooit aan de drank en
slechte vrouwen wiens
naam boer Wortel nauwe
lijks in de mond durft te
het hek voorgoed
van de dam. Zijn oogappel,
de man die zijn bedoening
later zou moeten overne
men, wordt door hem ver
vloekt. Gelukkig voor boer
Wortel is er nog zijn blinde
dochter Amebeke, die het
zonnetje in zijn zo zwaar
getroffen hart is. Zijn eer
ste vrouw sterft. Boer Wor
tel wordt zowaar opstan
dig Dan komt er een keer:
hij trouwt met Fris ine, de
vrouw die hij heeft ver
vloekt omdat ze uit «den
vreemde kwam en zijn Fons
had weten te verleiden».
Frisine bbjkt echter een
goed hart te hebben, een en
al bekommerd te zijn over
de boer en over zijn onder
tussen rijke kroost. Het le
ven gaat verder en verder.
Maar ook nu valt boer Wor
tel veel ongeluk op de nek.
Die periode is vooral geken
merkt door de inwendige
strijd van de boer. Het ge
vecht om zijn bestaan, zijn
verzet tegen de eisen van
die van het kasteel die het
keuterboerke Wortel klein
wülen krijgen. Hier toont
Timmermans hoe koppig
een boer kan zijn, hoezeer
hij verknocht is aan zijn
grond die deel uitmaakt
van zijn leven. In dat deel
maken we ook mee hoe
Wortel nooit wil toegeven
dat Frisine zijn hart heeft
gestolen. Hij wekt de schijn
dat zij er alleen maar is
voor de kinderen en omdat
het een boer past een vrouw
te hebben, ook al is Frisine
«geen boerin».
Ook Frisine sterft in dra
matische omstandigheden.
En nu komt de pastoor ten
tonele. Wortel is volgens
hem geen vent om alleen te
bbjven. De pastoor heeft
een prompte jonge dochter
op het oog, want zijn paro
chianen moeten gelukkig
zijn. Die jonge dochter, An-
gelik, ziet wel wat in Wortel
die zich voetje voor voetje
laat veroveren, maar uitein
delijk toch afhaakt. Voor
waarde is immers dat hij bij
Angehk gaat inwonen en
dat hij het huis en de grond
moet verlaten waar hij zo
veel wel en wee heeft ge
maakt. Dat kan Wortel niet
opbrengen en in een drama
tische monoloog maakt hij
dat ook duidelijk.
De spelers
Haast dertig akteurs dra
gen het stuk. Ze een voor
een bespreken zou ons echt
te ver leiden. Zeggen we in
elk geval maar dat ze voor
een gave prestatie zorgden.
Ook al kende Georges Mat
thys een moeihjk moment,
hij werd schitterend opge
vangen door zijn medespe
lers. Maar wat Matthys bui
ten dat ene shppertje bet
Dendermonde. Een beeld uit Boerenpsalm. De aan lager wal geraakte zoon Fons
zijn verloofde Frisine naar de hoeve gebracht en zet er tegenover boer Wortel
vrouw zijn eerder liederlijk leven uiteen (foto Piet Hermans).
zien, was subbem, gewoon naar ons gevoel de beste
meesterlijk. Dat kan ook was van de drie Amebekes
gezegd worden van Michele die we te zien kregen. Een
Fierens die Fien zijn eerste rol die door drie meisjes
vrouw gestalte gaf en van werd vertolkt, gezien het
Anne Keuten die in de rol leeftijdsverschil. Dat was
van Frisine bewees uit het ook het geval voor de rol
goede toneelhout te zijn ge- van Liske die door drie jon-
sneden. Michael Fierens ge dames werd gespeeld,
was de echte dorpspastoor Kortom, Verbroedering be-
die weet te zalven en Hubert wees hier nog maar eens
Baert zette een typische dat men alle stukken aan-
koster op de planken. Zeg- kan, niet alleen wat de
dium als
neeldiva.
Wie dat stuk wil zien ei
kunnen het iedereen af_ v.v
den, die kan proberen^
een plaatsje te bemachf
op vrijdag 8 of 15 mai F w
zaterdag 9 en 16 mei f vj
neer telkens om 20
stipt in de zaal Uilensptë
aan de Dr. HaekstraatP
doek opgaat. Maar onT
ker te zijn van een pi j
gen dat Huguette Siccard kwantiteit van de bezetting doe je er best aan voore1
bij de aberbesten behoorde, betreft, maar ook wat de
is open deuren intrappen, kwabteit aangaat. En dat
En de anderen dan: ze wa- de toekomst verzekerd is,
ren allemaal goed al had- dat onderstreepte het optre
den we toch veel sympathie den van de jongste aktrice:
voor Veerle De Bondt die 17 maanden en op het po-
telefoneren naar
Baert (052/21.12.17) o?rr®
Bondt Ue
rkte
ward
21.11.78).
Toneel te Beveren
ct mi
hij'
teste:
»ber.
nn-ï.
verg
n o
ig t<
trder
trloed
oterf
grote heren Maxpslit
Léon. De overige manrisohc
Als laatste produktie van het lopende speelseizoen
bracht Kamer Edelweiss Toneelgroep «Het Ateber» 0.
een tragikomisch toneelspel van de Frans-Joodse roden in «Het Ateber» pree.
schrijver Jean-Claude Grumberg. De regie was in ven meer in de schadh®e_
handen van Dlnutri Dupont, die hiermee bij het 3.t
gezelschap aan zijn tweede enscenering toe. Aan de chrls Smet maohMtei
vooravond van haar zilveren jubileumjaar bewees werker, Paul Van LeuOr
Ket eens te meer, het grote theaterwerk aan te hage eveneens als machPoat»
kunnen. Voor een ruime publieke belangstelling werker). Het jongetje PlPost*
werd driemaal een vlekkeloze vertoning afgeleverd Van der Meulen braartc
van een sterk speelstuk.
nauwgezet wat de gPt
mensen van hem verlaat
den.. 'firl
tEen recensie kan maar wan
loofwaardig overkomen»®*®
Overmorgen, zondag 10 mei, voeren leerlingen van
de Rijksbasisschool Station een kindermusical op.
Een eerste opvoering voor de leerlingen van de
afdelingen Zuidlaan, Centrum, Keur en Donck-
straat, op woensdag 8 april kende een daverend
sukses. Terecht, want Paniek in «De Luie Lift»
bevat alle elementen voor een toffe namiddag
zorgen ervoor dat hotel «De
Luie Lift» spoedig gonst
van bedrijvigheid, leven,
spanning en nog veel meer.
Het hele verhaal wordt ge
kruid met humor, verras
sende wendingen en een
knabende ontknoping.
Daarbij komen, zoals in een
echte musical, bedjes,
koortjes en dansjes het ge
heel nog verlevendigen.
Een ideaal script voor 11-12
jarigen. Deze muzical werd
geschreven door Paul Fen-
ger (tekst) en Frans Luyt
(muziek).
Paniek in «De Luie Lift»
wordt voor het voetbcht ge-
Paniek in «De Luie Lift»
Hotel «De Luie Lift» heeft
veel meer personeel dan
klanten. Het hotel is zelfs
een beetje afgetakeld en
kan best een onknapbeurt
gebruiken. De muizen heb
ben het er, bij manier van
spreken, voor het zeggen
en worden zeker niet door
hotelgasten gestoord.
Daar komt echter spoedig
verandering in. Een hotel-
dief, een steenrijke sjeik,
een hotebnspek trice, een
paar kinderen die het hotel
van hun ouders wülen red
den, een nep-bfthersteüer,
en nog meer rare kwasten
bracht door alle 72 leerlin
gen van de zesde leerjaren.
Er zijn niet minder dan 27
akteurs en aktrices; de
overige 45 zijn aktief als
danser(-e8) of zanger(-es).
De regie is in handen van
de drie leerkrachten van de
zesde klassen. Dhr. Van
Malderen, vader van een
van de leerlingen, zorgdé
voor de uitvoering van de
dekors. De kostumes wer
den verzorgd door mw. M.-
R. Van den Bergh-Schip-
pers, mw. D. De Smet-De
Meersman en mw. J. Cos-
ters-E8.
De toegang voor deze voor
stelling, die stipt om 15 uur
begint is gratis Paniek in
«De Luie Lift» wordt ge
speeld in de feestzaal van
het Koninklijk Atheneum
op zondag 10 mei, ingang
langs de Geldroplaan
Het gebeurt niet zo vaak dat een buitengemeentebj-
ke toneelvereniging in Wieze op de planken komt.
Uitzonderlijk via persoonlijk kontakt van W.S.
sportvriend zal dit wel het geval zijn voor de
Galma&rdense groep «Wilskracht en Vreugd» die
ten voordele van de lokale kaatsklub «Wieze Spor
tief», de sprankelende komedie «Blaise» op zater
dag 16 mei om 20 u. in het Gildenhuis voor het
voetbcht brengt.
Dendermonde. Een beeld van de repetitie.
Het stuk
«Blaise», een denderend
blijspel in drie bedrijven,
van Claude Magnier, is het
verhaal van een kunste
naar, die er alles voor over
heeft om sukses en centen
te oogsten. De geschiedenis
leert echter dat vele arties
ten het tijdens hun leven
niet zo breed hebben, en
eerst na hun dood geëerd
en geroemd worden.
In die optiek moeten we het
toneelspel zien met als
hoofdpersonnage Blaise
d'Ambrieux, een talentvol
schüder, met een rusteloze
kreatieve geest.
Bij eventuele problemen
wordt hij steeds bijgestaan
door zijn nicht Nathabe, en
door zijn zakebjk aangeleg
de schoonvader, die echter
een zwak heeft voor vrou-
webjke charmes. Bij een
etentje voor zijn bruidje en
familie, in het dekor van
een deftig appartement,
dreigt echter alles in het
honderd te lopen wegens de
esbattementen van Geneviè-
ve, een aanhankelijke co
ver-girl, Pepita, een mooie
Spaanse schone, en het
hulpje Marie. Dat de pret bij
dat feestje niet de spuigaten
uitloopt is te danken aan
Sabine, de puriteinse tante
van Laura.
Hoe twee mannen en zeven
vrouwen in het kleine ap
partement toch him draai
vinden zal bij de opvoering
op zaterdag 16 mei in het
GUdenhuis wel blijken. Het
wordt alvast een niet te mis
sen extraatje voor toneel-
hefhebbere!
Rolverdeling
Onder regie van André pos
mans zullen negen artisten
optreden. Sommigen van
hen o.m. Sonia Durant,
speelden al mee in meerde
re Vlaamse T.V. feuilletons
zoals bv. Maria Speermalie
Tussen haakjes, «Wüs-
kracht en Vreugd» uit Gal
maarden is een toneelge
nootschap dat jaarlijks tal
van gastoptredens verzorgt
en in kompetitieverband
acteert. Hun meest recente
opvoering had plaats in
Bever,
De spelers: Wiby Bauwens
(Blaise); Katrien Dekirck
(Nathabe); Christine De-
taeye (Ariane); Sonia Du
rant (Geneviève); Lutgart
Cammaert (Pepita); André
Demecheleer (Anton);
Gwenda Vandendaele (Ma
rie); Georgette Meganck
(Sabine) en KatyCoosemans
(Laura).
Toegangskaarten in voor
verkoop zijn te bekomen bij
Ronald De Wit (Aalsterse-
straat), zelfbediening Die-
rickx (Rooien) en het GU
denhuis.
J. Van Landuyt
Met «Het Ateber» heeft Ket Diane Lauwers als de oude-
het zich
gemakkelijk gemaakt. Een stal te aan haar rol, vooral
stel mensen gestigmati- als ze moet optornen tegen
seerd door een net voorbij- de sarrende Mimi. Gallien-
geraasde wereldoorlog ne Kips als Gisèle en Chri-
wordt bijeengesmeten «om stel De Schepper als Marie
den brode» in een kleine tateren en pruüen zeer ge-
ruimte van een naaiatelier, vat en lossen volkomen de
Spanningen ontladen zich. verwachtingen in.
De nasleep van de oorlog- An Lauwers als Hélène,
stijd drukt nog als een las- vrouw des huizes, staat als
tig juk op de onwennige zesde vrouwenfiguur
schouders. Men moet terug enigszins ontkoppeld van
leren leven Als bange mui- de vijf werkmeisjes. Maar
zen onder de beschermende ook van haar man Léon,
stolp van een oh ironie wiens visie op een aantal
joods bedrijfje... feiten zij maar moeilijk ver-
Het binnenkomend pubbek werken kan. Dit «niet-opge-
wordt gekonfronteerd met nomen zijn» maakt haar rol
de troosteloze, sohamele er niet eenvoudiger op,
aanbbk van dit inderhaast maar Anne Lauwers weet
opgericht werkplaatsje. hier duidelijk raad mee. Sterke regie
Nog vóór het stuk van start «Niet opgenomen» is ook de Al de bovengenoemde
gaat speelt het open dekor figuur van Monsieur Léon, sonages leken op een zo3rp£
in op de toeschouwers. Ie- de joodse ateberchef, mees- monior r,uo*"
dereen zit voordien reeds in terbjk neergezet door Wal
de sfeer. Bovendien wordt ter Cools. We zagen hem
de zeer verzorgde program- nooit beter. Welbcht ge-
mabrochure begeleid door traumatiseerd door de oor-
schrijnende teksten over de log, maar naar buiten on-
jodenvervolging. verstoord cynisch, «feltwe-
Plots denk ik aan «Het bed belt» hij door zijn zaak om
der Achttien Doden» van er je hart bij vast te houden.
Jan Cam pert: «Een cel is Een tweede mannenrol van
maar 2 meter lang en maar abure is deze van Max, de
2 meter breed...». Hij belangrijkste klant van
schreef dit in de nacht vóór Léon, gespeeld door Wim
zijn terechtstelling... Deze De Schepper, die zelden
«naaiatebercel» leidt niet ontgoochelt. Met uitzonder-
nèiAr de dood. maar komt er lijk gemak zet hij deze fi-
precies vandaan. De men- guur neer. De laatste aktie
sen in deze kleine kamer verloopt dan ook spetterend
de opsteber met argusogrd
het gave gazon aftast rA)n
enige mogelijke nfkkc
hoopjes.
Persoonlijk vonden
monoloog van Monsiw
Léon iets te lang. Misscli.
had men ze kunnen
luchten door een mtei.
dium?
De oude naaimachine op
voorgrond had ik graag
werking gezien en de
chel kwam me iets te pA
dem over. Een kolom
cheltje had «warmer» oiTl
gekomen in de geest i
het stuk. Qp
gan
gaan naar de doorbraak,
maar vooraleer het zover is
moeten zij nog inspelen op
mekaar in een botsende tra
gikomedie: «Wenn der Reb
be lacht... Wenn der Rebbe
weint...» (Jiddisch bed)
Prachtige vertolking
Het stuk vangt aan in de
verduisterde werkplaats
waardoor een blauwig
schijnsel spookt als een
naar koncentratiekamp-
zoekhcht. De vijf vrouwen
die het ateber rijk is zitten
bijeengedreven in een hoek
je te naaien. Hier ontspint
zich het kleine geroddel en
het venijnige steekspel van
woorden waarbij het opvalt
hoe stevig de vijf op elkaar
zijn ingeënt. Kaat De
Schepper als Mimi over
tuigt sterk in haar gedurf
de zetting van een «kruide-
ke-roer-me-niet»Ze be
weegt geheel in haar hou
ding en mimiek doorheen
alle taferelen waarin ze
aanwezig is, ook als ze niet
centraal staat. De figuur
van de jodin Simonne is ge
knipt voor Marjan De
Munck die met deze rol
zorgt voor de broodnodige
bezadigdheid, de logische
reakties en de rustige be
heersing. Vooral haar kon-
frontatie met de joodse per
ser (gevoelsjuistvertolkt
door Wilfried Van de Velde)
is ons bijgebleven.
in
«tête k tête» tussen de
tuurlijke manier over
scène te bewegen dat gju
totaalbeeld zo vanzelfsfy mj
kend, zo gewoon
kwam, dat we hieracb L,
duidelijk de hand vanL\
meester bevroedden, in Lqj,
su de sterke spelregie
Dimitri Dupont. Dit
ber» was voor ons de eer^'^
kennismaking met y(
kunnen als regisseQ-
«Scapin», zijn vorige IlJJl
enscènering, hebben imi
niet kunnen meebelev^.
We kijken reikhalzend J^.
naar een volgende prodj^jj
tie van hem. ,en£
V\nd
prol
tnj
Vanaf 8 mei stelt de Brugse schilderes Claudine De Pauw
haar werken tentoon in De Vesten, Keizerlijk Plein 10 t< Di
Aalst. In
Claudine De Pauw studeerde aan de stedelijke akademie t<
Brugge en aan de akademie te Gent. Hier volgde z< zc
schilderen en beeldhouwen. rc
Werken van Claudine De Pauw vindt men onder andere ir H
het museum voor Moderne Kunst in Oostende en in hd 1®
Brugse prentenkabinet. U
De schilderijen die in Aalst tentoongesteld worden zijr k
verpersoonlijke symbolen van natuurelementen, omringd T
door bovenaardse, mythologische of droomwezens. Dez« ti
bewegen zich enerzijds in een demonische wereld var E
dood, vuur en vernieling en anderzijds in een wereld var K
hooo oi
Deze tentoonstelling loopt tot 30 mei en is elke werkdag d
toegankelijk von 11 u. tot 21 u. a
Sirou Ann
Grembergse toneelkring Verbroedering bracht hulde aan Felix Timmermans