I Jubileumkoncert vijfjaar Jeugdharmonie «Dynamic» Max Collie's Rhythm Aces Open deur in muziekakademie Sint-Niklaas Tnieke kooravond met The University of Miami-Singers Filmavond en expo bij GA-Waasmunster Expo's bij GA-Waasmunster The New Orleans Train Jazzband Sint-Niklaas De Voorpost - 15.5.1987 - 13 Twaalf jaar geleden waren enkele musici uit het Waas land te Sint-Niklaas in de Sint-Martens-Latemklub bezig aan de bouw van de New Orleans Train Jazz band. Ze wilden een eigen sound en een eigen reper toire. Als basis dienden ele menten uit de «Revival New Orleans Jazz» die tot ont plooiing kwam in de veerti ger jaren en die vooral wer den aangebracht door stichter Alajos Van Pete- ghem. Tijdens diens meer dan tienjarige aanwezig heid bij Jeggpap en Honky Tonk heeft hij diverse au thentieke muzikanten uit de Crescent City persoon lijk kunnen meemaken. Het kontakt van de Train met de jazz van New Or leans via Clyde Bernhardt en zijn Harlem Blues and Jazzband en Benny Waters zorgde voor de inbreng van het belangrijke swingele ment. Het gelukkige samenbren gen van deze twee bronnen zorgt enerzijds voor een goede afwisseling en ander zijds voor een aangenaam te beluisteren muziek. Voeg tt-Niklaas. Maandag 18 mei is dit universiteitskoor uit Amerika te gast. int-Niklaas daar nog het enthoesiasme van de mensen van de Train aan toe en je hebt alles wat nodig is voor een zeer ge slaagde avond. In die twaalf jaar werd op getreden in heel wat Belgi sche en Nederlandse jazz- en jeugdklubs, op diverse boot-, kroegen- en andere tochten, op festivals (Den- dermonde, Gentbrugge, Zelzate, Namen, Temeu- zen, Enkhuizen, Breda, Eindhoven, 's Hertogen bosch, in '80 als eerste Bel gisch orkest op het Interna tionale Dixielandfestival te Dresden (DDR) en een paar jaar geleden in Duinkerken (Fr.). Momenteel is de Train het officiële huisorkest van de 22 jaar jong Lokerse jazzklub, waarvan de voor zitter Guido Ros pianist is in de band. De naam is typerend voor de filosofie in de «Train». Een trein is immers een openbaar vervoermiddel waar iedereen op mag voor een aangename rit. Muzi kanten en pubhek stappen op de Train voor een fantas tische avond uit. Het ver klaart misschien ook enigs zins de wijzigingen in de bezetting van het orkest. Alle muzikanten die reeds met de Train meespeelden blijven beste vrienden en komen regelmatig terug in springen: Als huidige bezetting vin den we: trompet Tony Peel- man, klarinet sax George Segers, trombone Alajos Van Peteghem, piano Gui do Ros, bass Arnold De- schepper, gitaar Raf Gees, drums Bert Lissens. Voor het optreden van 23 mei heeft Alajos Van Pete ghem zich laten veront schuldigen wegens familia le omstandigheden. Hij zal dan ook die avond vervan gen worden door niemand minder dan André Knae- pen. De insiders zullen be slist weten wat deze trom bonist waard is. Dit is het laatste koncert van het derde seizoen in de Saint's Jazzklub, Wijncen trale, Regentiestraat 69, in Sint-Niklaas. eeds in het verleden bewees de Sint-Niklase Ko- inklijke Harmonie Excelsior dat zij naast zelf lusiceren ook ruime belangstelling heeft voor pdere vormen van kuituurverspreiding. Zij prijst ch dan ook gelukkig dat zij aan het stadsbestuur Sint-Niklaas en alle koorliefhebbers een unieke oravond gratis kan aanbieden. jdens de Europese tour- /an het befaamde koor de Miami-Universiteit lorida - U S A) is het hen ilukt om naast een kon- ert in Brussel het tweede :oncert in de Wase hoofd- tad te brengen. Ifie zijn The University of tiami-Singers? Iet koor bestaat uit 35 ge- ^elekteerde studenten van e Miami Muziekuniversi- tit. Het staat onder de lei- ig van dr. Lee Kjelson. [et heeft een grote interna- lonale waardering verwor- sn en ging de voorbije ja- 9en in op uitnodigingen 'anuit Italië (1973), Oos tenrijk (1974), Roemenië *1975 en 1976), Polen 1977), Groot-Brittannië 1978), Schotland (1982), Duitsland en Zwitserland (1983), Hawaï (1984) en Ko rea (1985). Ook in eigen land verwierf het koor een zeer hoge waardering. Het vertegen woordigde de staat Florida tijdens de US.-kampioen- schappen in het Kennedy Centrum te Washington D.C.; gaf meermaals kon- certen in de Camegie Hall in New York City en trad reeds op met het Ameri kaans Symphonisch Orkest en het Filharmonisch Or kest van Pittsburgh. Het programma rr\ag een totaalprogramma genoemd worden. Niet enkel zijn alle genres voorzien maar elk optreden is vol opvoedkun dige waarde en geschraagd door hoge vokale kwaliteit. Dirigent dr. Lee Kjalson is direkteur van de Universi teit van Miami-afdeling Bk,€s muziek. Hij is een hoogge- m JU prezen muziekleraar, wat hem de voorbije jaren de I lR|H jr kans bood in meer dan 80 sessies als gastleraar te fungeren in «colleges» en universiteiten. Zijn be gaafdheid en pedagogische aanpak droegen er in niet geringe mate toe bij opdat hij in 1970 de titel van Mu sic Educator of the Year verwierf. Dit akademiejaar werd hij terecht gevierd voor zijn 20-jarig jubileum als pro fessor van de Miami-uni- versiteit. Dirigent dr. Lee Kjelson zal het programma bepalen en aankondigen bij het begin van de koncertavond. Een avond waarop elke koorliefhebber moet aanwe zig zijn. Een kwalitatief hoogstaan de manifestatie die gratis sche^eestzaaWanVet stadhuis Sint-Niklaas. Zaterdag jl. organizeerde de Sint-Niklase muziekakademie een opendeur- van Sint-Niklaas te 20 u? op dag. Bovenaan een impressie uit de klas van Nico Baltussen, met initiatie voor strijkers. maandag 18 mei. Onderaan de voordrachtklas van Anita Daldini aan het werk. (foto's Iv) 'oor de Jeugdharmonie «Dynamic» Dendermonde is 15 mei 1987 een elangrijke datum. Die dag wordt immers het vijfjarig bestaan van deze toch rel dynamische vereniging gevierd. .kkoord: Dendermonde behuist aloude Rederijkerskamers, roemrijke midde- ituwse boogschuttersgilden, meer dan honderdjarige muziekmaatschap- lijen, en wat al meer. Met dergelijke achtergrond lijkt een vijfjarig bestaan illicht een niemendal. fen waarheid is echter dat ïen geen honderd kan 'orden zonder dat men er ijf was En «Dynamic» cht zich dan sterk door de retenschap dat tientallen erenigingen ontstaan en ooit de vijf jaar halen, /elke inspanningen het ,m/ergt om de eerste vijf jaar j fe overleven hebben de le ien ondertussen aan den lijve kunnen ondervinden. Daarbij kunnen ze wel fier zijn dat «Dynamic» uit zich- 'zelf is ontstaan, vrij van elke binding met wat dan ok en dat deze zelfstandig heid tot op heden is ge- Tij waard. Toen Johny Eeckhaut zijn dee om een onafhankelijke nonie met enkel jonge nuzikanten op te richten uitwerkte, koos hij beslist liet voor de gemakkelijke weg. Dit streven strekt hem ot eer. Dat hij vandaag als fstichtend dirigent nog •steeds de tientallen jonge [mensen weet te begeesteren 'siert hem. jReden genoeg dus om op- jrecht fier te zijn met dit [jubileum. Ook reden vol doende om feest te vieren. En dat is wat gaat gebeuren op zaterdag 16 mei 1987. Het jubileumprogramma is veelzijdig. Tijdens een intieme ont vangst zullen de genodig den hulde brengen aan stichtend dirigent Johny Eeckhaut en zijn medewer kers van het eerste uur. Na dien ziet stichtend voorzit ter Mare Laureys een dro om in vervulling gaan: zijn Jeugdharmonie krijgt een vaandel, uitgevoerd naar een ontwerp van Moruanx Jan A. De plechtige inwij ding ervan zal plaatsheb ben tijdens de mis van 18u30, in de parochiale kerk te Oudegem. Hierbij wordt het nieuwe vaandel begeleid door de peter: de heer Louis Tas, de meter: mevrouw Lydiane Van Bo- gaert en enkele symbolen welke de jeugd en de mu ziek voorstellen. Het geheel wordt muzikaal opgeluis terd door de Jeugdharmo nie «Dynamic». Na het plechtige, het feeste lijke: om 20 u. wordt het jubileumkoncert 5 jaar «Dynamic» ingezet in de grote zaal van het Paro chiaal Centrum te Oude gem. Als hulde aan het ju bilerende korps zal de ko ninklijke Katolieke Stede lijke Harmonie Lokeren een gastoptreden verzorgen on der leiding van haar diri gent Johny Eeckhaut. Deze laatste krijgt dan am per de tijd om tijdens een pauze een verfrissing te ge bruiken en om zijn ceremo- niekledij aan te trekken, want het jeugdig entoesias- me wacht hem op om het neusje van de zalm te bren gen. Uit een repertorium van 75 werken waarover «Dynamic» reeds beschikt, hebben de leden zelf enkele tijd geleden een top-tien ge kozen. Met bundeling van al hun energie, en al hun kunnen hebben ze nu we ken lang gewerkt om van hun jubileumkoncert de topper van het jaar te ma ken. Met deze inzet, over tuiging en hun onbetwist baar talent moet deze avond uitgroeien tot een overrom pelend sukses. Het is alle liefhebbers van steengoede, dynamische muziek geraden om er bij te zijn op 18 mei om 20 u, in het Parochiaal Centrum te Oudegem, de zaal waar het voor «Dynamic» voor vijf jaar allemaal begon. Bovendien is de inkom gra tis, een steuntje. is toch welkom. Moruanx Jan Amedée bij de Zwitserse kunstenaar Brussel woont en werkt, aan het «Initiatief d'Amis» betrokken is, wordt geëvo- Hij nam onlangs nog deel in Gent. keerd. Vrijdag 29 mei biedt de GA, galerie van de akademie, in de Kerkstraat 21 te Waas munster, een filmavond aan ter voorbereiding van een tentoonstelling met werk van Jozef Somerlinck. Wie de filmvoorstelling wil bijwonen betaalt 120 frank (leden 60). De toegang tot de vernissage op 29 mei is uiteraard kosteloos. Het filmprogramma begint om 20 u. Volgende prenten worden gedraaid. Eerst een film van David Sylvester (Engeland, 1967) over Giacometti in zijn Pa- rijse atelier. De sfeer van het kreatieve proces waar- Nadien volgt een prent van Sean Hudson (Engeland 1976) over de Roemeense beeldhouwer, Constantin Brancusi. En daarna, ten slotte, brengt men een ge luidloze, Belgische film uit 1976 over Jozef Somer linck, waarbij zijn werk «De Schort», centraal staat. Jozef Somerlincks oeuvre kan je gaan bekijken op 29, 30 en 31 mei, op 5, 6, 12 en 13 juni; op zaterdag van 14 tot 17 u., op zondagen van 10 tot 13 en van 14 tot 17 u. Somerlinck is een Gents kunstenaar die thans in Turbo wash is een nieuw en ideaal reinigingsmiddel voor de auto en de buitenboel. Het betreft een zeer vernuftige in kunststof vervaardigde reini- gingsspuit die men om een tuinslang kan aansluiten. Ver krijgbaar in doe-het-zelf za ken, bouwmarkten, auto-ac- cessoireszaken en waren huizen. Van vrijdag 17 tot maandag 27 juli zijn het weer Gentse Feesten en dat betekent mu ziek en teater in overvloed. Zelfs op een vloot nu. De Muziek- en Teatervloot doet inderdaad Gent aan. Meer in formatie bij Peer Van der Kreeft 091/22.05.73 of bij Dries Wieme 02/452.51.34. Dendermonde. Jeugdharmonie Dynamic in vol ornaat, (piet hermans) Jaarwerken leerlingen Deze tentoonstelling omvat schilderijen, beeldhouwwer ken, tekeningen e.d.m. die door de leerlingen van de Gemeentelijke akademie voor Beeldende Kunsten van Waasmunster in de loop van het schooljaar 1986-87 werden gemaakt. De inkom tot deze tentoonstelling is gratis en uiteraard toegankelijk voor iedereen. Zo krijgt men de gelegenheid om inmiddels een uitgebrei de waaier van werken kennis te maken met deze bloeiende school (255 leerlingen). Ook het nieuwe lokaal voor de afdeling schilderkunstdat januari 1987 in gebruik werd genomen, zal dan openge steld worden voor het publiek. Deze tentoonstelling gaat door in de gebouwen van de gemeentelijke akademie, Kerkstraat 51 te Waasmunster, op zaterdag 30 mei van 14 tot 17 u. en op zondag 31 van 10 tot 13 u. Wijkafdelingen De gemeentelijke akademie voor beeldende kunsten Waasmunster beschikt te Sombeke en Ruiter ook over enkele uitstekende teken- en schilderateliers voor kinde ren van 6 tot 11 jaar. Sombeke en Ruiter zijn wijkafdelin- gen van de gemeente Waasmunster die in buurt liggen van o.a. Elversele, Zele e.a. Met een kleine tentoonstelling wil de gemeentelijke akademie de ouders met kinderen die belangstelling hebben voor tekenen, schilderen, boetseren, e.d.m., de gelegenheid bieden eens nader ken nis te maken. Dat kan op de volgende wijze: Ruiter: Sousbeekstraat 107 (ingang langs de speelplaats) Zondag 31 mei van 10 tot 13 u. Sombeke: Veldstraat 1, woensdag 27 mei van 14 tot 17 u. Honky Tonk Jazzclub Dendermonde Zaterdag 16 mei 1987 Aanvang 21 uur Pakweg een kleine twintig jaar geleden had nie mand ooit gehoord van Max Collie en z'n Rhythm Aces. Er werd in die periode wel al heel wat rondge toerd, doch het grote sukses bleef uit. De zaken begonnen pas gesmeerd te lopen in 1970 na optredens voor de BBC, ITV en toemees door de Benelux en Zwitserland. Het Jazzfestival van Den dermonde is zelfs van beslissend belang geweest voor het keren van het tij en Hamburg zou de eerste piek zijn in de karrière van Max Collie en zijn trawanten. Momenteel spreken we zonder enige twijfel van de meest populaire New Orleans Jazzband van Europa. Dat merk je aan de optredens waarvoor zich telkens massa's mensen verdringen in telkens weer te kleine klubs. Gesticht in de zestiger jaren heeft de band eigenlijk weinig verandering ondergaan wat de bezetting betreft en in die beruchte jaren zeventig werd voor het overgrote deel door Europa getoerd, met West- Duitsland als pleisterplaats. In de Duitse LP-charts stonden Max en Co lange tijd op de eerste plaats. Ondertussen toerde men ook regelmatig door Bel gië, Nederland en Zwitserland tot in 1973 een uitnodiging in de bus viel voor een toemee door de V.S., bakermat van de muziek die Max met zijn krachtige trombonespel nieuwe impulsen meegaf. Het werd een geweldig sukses en ieder optreden werd afgesloten met een nieuwe uitnodiging zodat een volgende toer onvermijdelijk was. In 66 helse dagen werden niet minder dan 32 staten aangedaan. Tot op heden was men te gast op meer dan 3.000 festivals, van New Orleans en Los Angeles tot Antibes en het North Sea Festival. Max Collie en zijn Rhythm Aces werden ook winnaar van het "World Championship of New Orleans Jazz" in Indiana polis. De kracht van de formatie ligt in het feit dat iedere muzikant briljant is op zijn eigen instrument. De bezetting Max Collie, trombone Een van 's werelds meest vermaarde trombonisten, tevens bandleider en arrangeur. Hij is afkomstig uit Melbourne, Australië, maar bleef na een vakantie in Engeland hangen. Hij is één van de weinige links handige muzikanten op trombone. Max stichtte eerst de "London City Stompers" met wie hij tot 1966 zou blijven spelen, jaar waarin hij tenslotte zijn eigen Max Collie Rhythm Aces oprichtte. T.J. Johnson "Sensational blues-singer" De piano is voor ons nieuw in de bezetting van de Rhythm Aces. Max Collie ontdekte T.J. Johnson op het Hayfield Jazz Festival. Voor het eerst in twintig jaar werd komaf gemaakt met een zeskoppige for matie en T.J. werd nummer zeven op de loonlijst. Een bewijs van zijn grote klasse. In zijn studententijd al trad hij op met bekende Engelse jazzbands en had hij ook zijn eigen Satur day Jazz and Blues Piano Show in Stockport. Na zijn studie startte hij als full-time pianist en zanger, stond op de planken in de musical "Grease" als Johnny Casino en trad op samen met Barry Mani- low. Hij is ongetwijfeld één der grootste revelaties op jazz- en blues-gebied in Europa, signaleerde ons Max Collie. En hij kan het weten... Tiny Cotter ill, drums Wellicht één der meest vaardige drummers van het ogenblik. Hij trad op in meer dan 60 BBC televisie shows en zijn solo-nummers zijn werkelijk uniek. Phil Mason, cornet Phil is een van de weinige échte New Orleans trompettisten, ze zijn trouwens op één hand te tellen. Hij trad toe tot de Aces in'1970 Algemeen wordt hij aanzien als een der meest lyrische trom pettisten ter wereld. Gentleman Jim Mcintosh, banjo Luimige Jim trekt al zeventien jaar op met de Aces. Aanvankelijk sloot hij aan bij de band als vervanger- trombonist voor een zieke Max Collie. Hij zou er echter blijven en bekendheid verwerven met zijn razendsnel banjo-spel. Hij bezit een verbazingwek kende bekwaamheid en kent de akkoorden en arran gementen van meer dan 700 nummers uit het band- repertoire uit het hoofd. Jim Mcintosh is een van de drie grote banjo-spelers van het ogenblik. Trevor Williams, bass Leerde contrabas onder leiding van Peter Ind. Begon in moderne jazztrio's en geraakte via de New Era Jazzband in 1972 bij Max Collie. In Engeland wordt hij aanzien als een der grootste bass-spelers en zijn denderende speelstijl staat model voor jonge pop- en rockmuzikanten. In zijn weinige vrije tijd is hij een veelgevraagd gast-bassist bij andere bands en voor prestigieuze kohcert-optredens van al even befaam de artiesten. Paul Harrison, klarinet Het jongste lid van the Aces is tevens laureaat van het Leeds College of Music. Paul kwam naar Londen om zijn muzikale karrière verder te zetten en sloot aan bij Steve Lane's Southern Stompers waarna hij gestrikt werd door Max Collie. Een veelbelovend en briljant klarinettist in de hedendaagse jazz wereld. VrviAN Booaert

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13