De grote en de kleine k Dendermondse dansgroepen kleurden kulturele veertiendaagse Vier leerlingen van de Akademie van Temse stellen tentoon in De Casteleyn ,se Lily Leon expozeert keramiek in Baasrode Tentoonstelling Kamiel Van de Velde te 12 - 22.5.1987 - De Voorpost mze WAAS- EN SCHELDELAND HAND IN HAND Uendermonde. WBK Reynout bracht een beeld van een bruiloft uit vervlogen tiid (foto Piet Hermans) Ruime belangstelling (EVR) Wie zinnens is zich vroeg of loot te gaan bekwamen in de teken- of schilderkunst en dit wil doen in een of andere aka demie - doet er best aan eens een bezoek te brengen aan de tentoonstelling die momenteel loopt in de Casteleyn te Hinge- ne. Vier leerlingen uit het finali- teitsatelier teken- en schilder kunst van de Akademie van Temse, - de Waaslanders Maurits Van Raemdonck en Pierre Stoop en de Scheldelan- ders Freddy Van Ranst en Gu- staaf Van San stellen er hun werken tentoon tot 31 mei. Een vrij hoge technische vaar digheid gevat in een wat stren ge akademische aanpak en een lijnvoering die haast ge meenschappelijk is voor de vier kunstenaars, is zowat de grootste gemene deler. Het is inderdaad opmerkelijk dat de stempel van de leraar in casu de Ierse Belg of de Belgische Ier Patrick Harris - in het werk van elk van de vier kunstenaars zo uitdrukkelijk aanwezig is. Heeft dit enerzijds te maken met de opgelegde onderwerpen, anderzijds kun nen we ons toch niet van de indruk ontdoen dat de «schrif tuur» en lijnvoering van de 'meester' de leerlingen sterk heeft beïnvloed. Het positieve artistiek vlak volledig zouden hiervan is dat de leerlingen kunnen ontplooien. Een goed stuk voor stuk beschikken over uitgebalanceerd evenwicht een gedegen vakmanschap, tussen beide is het ideaal van maar anderzijds is de kreatieve elke akademie of kunstschool, inbreng van de individuele kun stenaar eerder beperkt en lijkt De exposanten rtet voldoende opengebloeid. De Wooslonders. Pierre Dot neemt echter met weg dot Stoop en Mourits Von Roem- Vh" T.""* donck. wonen dlebeiin Kruibe- bannen L'htf Ti? ke' 2l'n Pn de me- bevotten om het tegendeel te ,o0|Sektor en volgen het twee- bewijzen Kortom de olgeme- de fi„0|iteitsjoo(. V°" Rorrmdonck is de scne gaafheid en akademische droogkrocht. Wellicht loot die T *n aon de konstenoors toe om in T/"" Teur de toekomst een eigen weg uit TZ"" wok.'s te stippelen en een eigen stijl T Z ,s veT en zegkrocht te „nhiikkelei V"iST'9 die elke kunstenaar tot een (W°u,e,s Inle en warme tin- pièce unique, maakt wl5selen mf°°' 'Z gen voor een sfeervolle diepte in het werk. Pierre Stoop is een Opening rustig man wiens werk sterk De heer Mare Boel, direkteur oa"leu"t bii de akademische van de Akademie van Temse, °Pdrachten- Het 'ets expres- mocht vrijdagavond een ruim f* d)'nafTliscJher en hii publiek verwelkomen. De heer 9ebru.kt ook meerdere tech- Jean Caluwaerts, odviseur- n,e en' hoofd bij het ministerie van Klein-Brabant en het Schelde- kunsTnS hndet v ï6nde 'Gnd zi'n vertegenwoordigd kunsten - had tot took de ex- door Freddy Van Ranst en Gu- posanten voor te stellen. Eerst staaf Van San, de ene uit Bor- zette hi, echter nog een nem en de andere uit Weert boompje op over het andere Gustaaf Van San is de jongste OrSrt5 f k.LJnstond^l's- van het viertal maar heeft zijn Omdat kunstonderwijs alsdus- finaliteitsdiploma al op zak en omg m feite een contradictio specialiseert zich nu als restau- interminis is - talent is nu een- rateur Zijn werk is stiller van maal met door te geven, laat karakter, esthetiserend ook en staon aan te leren - zou het moeten steunen op twee be langrijke pijlers: het aanleren van het vakmanschap, het mé tier enerzijds en anderzijds de mogelijkheid scheppen opdat de leerlingen hun kreativiteit op meer gericht op de werke lijkheid. Freddy Van Ranst tenslotte be zit de sterkste signatuur. Hij is technisch erg vaardig en ook enorm produktief. Zijn kfeurrij- Dendermonde. Dansgroep Eos een en al /concentratie (foto Piet Hermans) In de raadszaal van het gemeentehuis van Baasrode werd ter gelegenheid van de kermis een tentoon stelling georganizeerd met werken van de kerami ste Lily Leon. Schepen Hermans opende deze ten toonstelling in aanwezigheid van heel wat belang stellenden. Mevrouw Leon is trouwens afkomstig van Baasrode maar woont nu al enkele tijd in het naburige Denderbelle. Lily Leon keert dus terug naar haar geboortedorp, dat zij in 1974 heeft verla ten aldus de schepen. Dat bewijst dat zij nog steeds aan Baasrode de allerbeste herinneringen bewaart. Lily Leon volgde de afde ling keramiek aan de Den- dermondse Akademie voor Schone Kunsten, waar Lie ve De Pelsmaeker haar lera res was Een lerares die op haar leerlingen een diepe indruk heeft gehad en die alom geprezen werd omwil le van haar werkkracht. Over Lily Leon zei schepen Hermans dat zij een onbe twistbaar talent in zich heeft, dat zij dat talent door een tegenslag in haar leven pas heeft ontdekt. De kun stenares werd namelijk werkloos en omdat ze haar tijd in geen geval in leeg heid wilde doorbrengen, heeft ze de verstandige be slissing genomen akademie te gaan volgen. Stilzitten ligt nu eenmaal niet in de aard van Lily Leon. Kreati viteit ligt haar veel meer. Daarin heeft zij nieuwe im pulsen gevonden. Het werk van de kunstena res heeft duidelijk invloe den ondergaan van haar le raar finaliteit Frank Steyaert een gerenomeerd Leon haar k keramist. Het werk van Leon is gegroeid uit een innerlijke belevenis. De na tuur levert de inspiratie voor haar werk en vermits de natuur zo goed als onuit puttelijk is, vindt men ook de grote verscheidenheid weer in het werk van de i kunstenares die door sche- Dendermonde. In het gemeentehuis van Baasrode expozeerde Lilv pen Hermans werd gefelici- ken (foto Piet Hermans) teerd met deze tentoonstel ling. De schepen wees er uitvoerig op dat men niet bij de pakken moet blijven zitten wanneer men door een of andere tegenslag wordt getroffen. Lily Leon is er het bewijs van dat het anders kan. Hij brak een lans voor meer kreativiteit. «Men moet de strijd aan gaan tegen de verveling en tegen zichzelf». Dat is een voorbeeld van niet-versa- gen, met als resultaat dat zij voor zichzelf heeft ont dekt talenten te bezitten waarvan zij voorheen het bestaan niet kende of niet durfde te vermoeden». Hij drukte de wens uit dat de kunstenares op de inge slagen weg zou verder doen en haar kunstzinnige talen ten nog verder zou ontwik kelen waarop hij de ten toonstelling voor geopend r» j i c verklaarde. Uendermonde. Schepen Hermans leidde de kunstenares in (foto Piet Hermans) Na het geweldige sukses met de opera «Der Zigeu nerbaron.. van Johann Strauss, die het Belcantoge zelschap maar liefst 8 keer integraal ten tonele bracht, spelen ze op 23, 30 en 31 mei 1987 een veel lichtere operette. Het is eigenlijk een bruisende show met een waaier van overbekende marchen, walsen, foxtrots, tango's en zelfs Mexicaanse rum ba s of maxixes, die in de vijftiger jaren uiterst populair waren. Genummerde kaarten aan 275 F (c.j.p. en plus-3-pas 225 F) kunnen gereserveerd worden bij Herman Nauts, Zaman- straat 49 te Sint-Niklaas, tel. 03/776.07.53 of bij de leden Er zijn twee avondvertonin gen, nl. op de zaterdagen 23 en 30 mei 1987 en er is een namid dagvertoning om 15 uur op zondag, 31 mei 1987. Drie dansgroepen, Eos, Nele en Reynout, hebben vrijdagavond in de Ros Beiaardzaal van het stadhuis voor een kleurrijk geheel gezorgd in het kader van de kulturele veertiendaagse. De drie groepen hadden ieder een twintigtal minuten toegewezen gekregen om zich aan het publiek voor te stellen. De helft van de Taal was voor die optredens vrijgekomen, de andere helft liet maar weinig plaats voor de toeschouwers die dik opeen gepakt stonden. De dansgroep Eos mocht de spits afbijten. Opgericht een tiental jaar geleden heeft deze groep optredens achter de rug in binnen- en buitenland. Ze begonnen met de bolero van Ravel die keurig werd gebracht, waarna het nummer vogels werd uitgebeeld. Daarin werden ook vlaggen gebruikt. Eos rondde af met de waterpijp een eerder oosters aandoend ballet. Reynout, een volkskunstgroep tapte uit een ander vaatje met een bruiloft uit lang vervlogen tijden Het werd een zwierig optreden dat door vertegenwoordigers van het volksdansfestival van Mechelen nauwlettend werd gevolgd, want zij willen Reynout op hun programma zetten. Vooral de bezemdans en de bruiloftdans waren sterke staaltjes. De kledij was prima verzorgd zoals steeds. Tenslotte dansten de jonge meisjes van de Kunstgroep Nele uit Grembergen met een selektie uit hun nieuw programma «Variaties». Daarin komt vooral de meer moderne hedendaagse muziek aan bod en die laat toe dat de meisjes zich bijzonder goed thuis voelen en haast intuïtief aanvoelen welke passen ze moeten uitvoeren De finale was indrukwekkend en mooi te noemen. Zeggen we dat het geheel goed werd gepresenteerd door Bert Bakker. Dendermonde. De jeugd en de gratie van kunstgroep Nele (foto Piet Hermans) De kunstenaars met hun Inleiders (EVR) ke grote naakten en zijn vin- persoonlijkheid, gervlugge studies laten een zelfverzekerde indruk na. Zijn Schepen van kuituur, Karei vooropleiding in de grafiek zal Maerevoet, was de eer toebe daar zeker niet vreemd aan deeld de tentoonstelling offi- zijn. Naor mijn gevoel is Van cieel open te praten. Hij formu- Ranst de man met de grootste leerde dan ook zijn waardering en felicitaties voor de L naars en hun opleidingffjrn De tentoonstelling is te wa( ken elke zaterdog en u.nn van 14 tot 18 uur, vr. V| vond van 18 tot 20.4 op alsook op feestdagen, jjgj^ Hal ïen| lp w 'tg In de Parochiezaal van Baardegem heeft vrijdaga vond 22 mei ek. om 20 u. de opening plaats van de ten toonstelling van akwarel- len, acryllen en schilderijen van kunstschilder Kamiel Van de Velde. Willy Cob- baut houdt de inleiding en er is gezorgd voor een pas sende muzikale omlijsting De tentoonstelling is vrij toegankelijk op vrijdag 22 mei van 20 tot 22 u. op zaterdag 23 mei van 17 tot 22 u; op zondag 24 mei van 10 tot 12 u. en van 14 tot 17 Op deze tentoonstellingen zullen de 6 bladzijden (groot formaat) «aanvullin gen en korrektie8> in 1985 verachem over Baardegem baar zijn. In deze lingen» zijn o.a. men: bijdragen o R. Cralé en ovt Clerck, de foto's Baardegemse ki enz. prijs: 20 fr

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 16