m t Heemkundige Kring belicht Hof te Cothem van Erpe 1st komt als kultuurstad onvoldoende uit de verf n logo voor «De Werf» Imavalkledij prooi der vlammen Cïïi'™L8; STShe,' ge.bouw in de - De ingedommelde industriële wereld... De Voorpost - 22.5.1987 - 5 remWilly Courteaux sprak in het Vredeshuis over de mensenrechten. Het kan op dat stuk veel beter, zo hoorden we Belangstelling was er genoeg voor de voordracht van Willy Courteaux in het Vredeshuis (a) •vanging van schepen Chris Borms, verhin- belichtte archivaris-konservator Karei Baert b Bathyscaaf» enkele aksenten van het kul- Bleid in de stad Aalst. Iets wat duidelijk rotjr aansprak want de opkomst was écht mini- reel Centrum vuur, deskundig in de ma- 1jJs de kuituurschepen terie en vlot in de omgang. e'^bben over St Kultu- Molenstraat wat men er ook I Centrum beperkte «ui legge een knap gebouw L f_. is dat vele mogelijkheden hiommtront biedt moet de staf eveneens iten hieromtrent. ir zelf is voor hem P«w>nei> at je overhoudt nadat Destaan- tet geleerde vergeten bij restauratié tlscipliname y^bil AMs' heeft verbazende menselijke expres- veelheid aan gebouwen die de diverse facetten, restauratie best kunnen ge- .nwerving van een kul- bruikem Zo a.m. het bel- iimator (direkteur fort' het oud-hospitaal, het "7et kultureel centrum beriinhof. de Jezuioten- 1 en dertigtal mensen kerk (gerestaureerd na de zich) zal ernstig ge- brand), de Sint-Jozefskerk u t. Van de 22 kandida- noem mar op. Er komt el reeds de helft af ban wellicht nog de nieuwe enl ze niet de noodzake- kerk op Sint-Paulus. Karei 8 [iploma's of ervaring Baer'. ':n m,-'t alleen hij. is U van oordeel dat die totaliteit niet meer betaalbaar blijft. [e|)/ deze regels onder eiijkrijgt is een eerste gr moeten duidelijk priori- gj^nn de primus eruit te teiten worden gesteld. Wat anb reeds achter de rug. waardevol is moet gere- PtJden zijn daarbij on- staureerd worden. En eens it voorzitterschap van en voor altijd moet bepaald jrschepen Borms, worden wét al dan niet Ckretaris Christiaan waardevol is. os, sekretaris Liebaut irel Baert als Aalste- |en als niet-Aalste- Tsgsnstrijdigheden dr. Huys, Johan De De WAK houdt zich vol- ie, Wijffels en drie gens spreker te veel bezig len uit bestaande kul- met pietluttigheden. Het centra. De kandida- bestuur staarde zich blind Üj gen een zwaar pro- op het Oud-Hospitaal en het na te verwerken. Of ondertussen het Begijnhof jekteur finaal al dan afbreken. De H. Geestkapel m Aalstenaar is heeft wil de WAK alleszins be- r belang. Belangrijk waren doch het ouderlin- hij een goed manager gentehuis erbij verdween f u Bield met het heilig zonder enige krimp. Musea en archief Voor Karei Baert die op de praatavond honderduit klapte en links en rechts enige vegen uit de pan uit reikte is de goede plaats voor archief en museum in en rond de SULBB aan de Oude Vismarkt. Daar be vindt zich inderdaad het Oud-Hospitaal op de plaats waar Aalst eeuwen terug aan een oude Denderarm zijn oorsprong had. Het dichtgooien van die arm noemt hij een werk van kwibussen. Terloops heeft hij het dan ook over «kwi bussen» die in Dendermon- de dergelijke arm willen dichtgooien. Het SULBB- gebouw, voorheen een sta pelplaats van hop, noemt hij een stevig betonnen ge bouw waar ooit heel wat machines stonden en dat vele tonnen kan verdragen. «Zoveel papier krijg ik er nooit op» lacht hij. Dat het dossier aansleept en subsi diëring nog niet in orde is, wijt hij aan vertragingsma- neuvers van mensen die het projekt niet genegen zijn. Het archief dat vroeger wei nig bezoekers kreeg, zag in korte tijd het aantal bezoe kers en studerenden alleszins vertwintigvou- digd. Het Aalsters archief is niet te onderschatten. Het bevat een 400-tal originele oor konden. Hij betreurt wel dat hij in Nederland waar 4 oorkonden te koop waren over onze stad niet aan de bak kwam met 1000 gul den. Besturen zijn vaak weinig geïnteresseerd in kuituur en staan er wel eens apatisch tegenover. Kuituur is duidelijk geen elektoraal lonende materie. Sport is dat wel. «Het aantal toeschouwers dat op één dag naar een match op de Eendracht gaat overklast ver het jaarlijks bezoek aan kulturele manifestaties van allerlei aard». «Tegen kol- lektieve dommigheid kan men echter niet op». Daensmuseum Het Daensmuseum zou aan het stadsmuseum moeten gekoppeld worden. Waar om alles in vakjes opsplitse- n? Terloops zegt Karei Baert dat Luc Delafortrie die Daensistische dagbla den aan het Daensarchief schonk door het Priester Daensfonds zou worden voorgedragen als erebur ger van de stad. Waarbij hij stelt dat voor dergelijke keuze normen zouden moe ten worden vastgelegd. Het ereburgerschap werd in derdaad nog niet zo heel lang geleden aan andere verdienstelijke Aalstenaars geweigerd. Met het gebruik van een kamera die ergens onge bruikt was achtergebleven, worden nu allerlei doku- menten op mikro-fïche ge bracht zodat de originele veilig uit de omloop kun nen worden gehouden. Al vast een reële stap in de goede richting. Koördinatie tussen museo- logische instellingen dringt zich alleszins op. Zo het drukkersmuseum. Aalst heeft hierin heel wat te bieden vanaf Dirk Mar tens tot op heden. Een af zonderlijk L.P. Boonmu seum ziet Karei Baert er nog niet komen. Dat wordt beter ingepakseld in een ge heel van alle schrijvers. Aalst heeft ook nood aan een karnavalmuseum maar momenteel bevinden ïsomo- koppen en andere attribu ten zich op niet geschikte plaatsen. Gewoon gesprek aan ruimte. Een nieuwe stad? «De naar het centrum toe opdringende industrie doet me vaak revolteren. Uitge rekend op de bakermat van Aalst en opdringerig naar het stadscentrum toe. dreigt heel wat aan kultu reel erfgoed verloren te gaan. Eerlang kan Amy- lum zijn kantoren inrich ten in het stadhuis en kan ergens te velde een «nieuw Aalst» worden opgetrokken zoals eens Walschap ver haalde» Aalst heeft zo veel te bieden doch het komt er géwoon niet uit. De aankooppolitiek lijdt on der de enge visie. Men heeft onvoldoende interesse voor kuituur. Het blijft meestal bij woorden. Een schat van oude drukkerij mach in es staat gewoon in een ruimte waar het binnenregent. Een man die dergelijke ma chine schonk maakte zich archi-kwaad toen hij zulks moest vaststellen. Men heeft ook te weinig zin voor de nochtans zo belangrijke ikonografie waarvan privé- burgers een veel rijkere verzameling bezitten dan het stadsbestuur. Hedendaagse kunst? Aan hedendaagse schilder kunst heeft Aalst minder te bieden. Waarom zich niet vastpinnen op waardevolle zaken. Waarom niet trach ten in plaats van 8 de 14 of 15 schilderijen van Vale rius de Saedeleer in handen te krijgen? En dan zijn er nog Coecke en de Renais- san ce-kunstenaars Het huidige stadsmuseum noemt Baert niet represen tatief, niet rationeel opge vat en dan ook geen belang stellenden lokken. Een oase van diepe rust. Aalst als kultuurstad uit de verf doen komen vraagt uiteraard financiële midde len maar impliceert ook deskundigheid en nooit af latende inzet. Aalst heeft nood aan alle drie. LH Oude boerenhoven zijn uiteraard een interessant onderwerp omdat ze een belangrijke de wereldoorlog. Het is een en enkele andere attributen rol gespeeld hebben in het gemeenschapsleven van vroegere eeuwen. Deze pachthoven kennismaking met een on- nodig om een kar te vormden trouwens maar al te dikwijls de draaispil van het ekonomisch bestel en al te fortuinlijke renner die door teekken. vaak waren de omwonenden te veel afhankelijk van de rijke boeren die de streek ande tegenslagen Tenslotte bespreken een y nooit zijn talent ten volle drietal auteurs samen en- beheerden. In een nostalgische bui kunnen we op de romantiek van vroeger eeuwen heeft kunnen ontplooien, kele oorkonden van Aai- terugblikken ook al ligt de werkelijkheid heel wat anders. Toch is hij eens het idool gem uit de l4d° eeuw date- ij j j geweest van honderden rend. Het is tevens geïllus- In het ver eden ,s reeds meet- .Mededelingen» (april 1987) eke, de eigendomsoverdracht supporter8 toen hij als een- treend met een dergelijke maals gebleken dat de heem- behandelt deae laatste nu het aan Jan Peutennans en de vet- voXge werkmStsjongen oorkonde en een soheFinLe- kund.ge knng van Erpe-Mere Hef te Cothem reeds ,n 1359 kaveling ervan in de jaren 1611 ettenjke Tofeein ^Vn- gel van Aaigem uit die het belang van deze, meestal bestond met als eigenaar Hen- tot 1638. Ook stelt hij de hof- haaiXx periode verdwenen bekende hovingen, dnk De Rike, dit met een stede voor als gewoon land- volks nljn natuurlijk ook In hst aangekondigde pro- op geschiedkundig v|ak niet oppervlakte van ongeveer vier- bouwbedrijf in de periode de mt- gramma worden de Men ontkent. Hierbij verwijzen we entwmtig bunder daarna en de verschillende be- 9n zegswijzen uitgenodigd voor een uit- ïïïfrsIS™3 Ondervoor- Mimtieus heeft de auteur alle woners die het hof uitbaatten. D. Lievens. Zij ver- etap naar het archeologisch r uyver, ie een soort dokumenten geordend en er tegenwoordigen een vaste museum van Velzeke op 24 inventaris opmaakte vm de een synthese van gemaakt Wetenschappelijk maar tevens „mrteg "gS mooi ver- mei evenals voor de jJar- hofsteden Ie Erpe. In dit twee- waarvan hi, de inhoud schema- volks zorgd tijdsehriil dat boven- lijkae zomerreis op 21 juni delig werk komen heel wat tisch weergeeft. Zo behandelt Ook het «volkse» komt m - nMr stiwW tran Br,,™ boe,derden aan bod waarvan R. De |35 de hofstede als he, «jdnohrif, van de heem- ^T^SiXi^S pachthoeve tussen 1359 en kundige kring aan bod. Zo 1632 met o.a. konfiscatie, ren- is er het artikel van J. De teschulden, de gerechtelijke Vuyst over Georges D'Hae- uitwinning van de pachtwin- se, een Bambrugse wieler- ning van de pachthoeve in 1598 glorie die heel wat furore met toewijzing a boerderijen aan bod waarvan soms de naam alleen nog een vage herinnering oproept. Daarnaast is er het uitgebreid artikel van R. De Mol over het Hof te Varent en in het pas verschenen nummer van de id van bestuur van het kultureel centrum «De Werf» seert i.s.m. het stadsbestuur Aalst een wedstryd !t oog op een logo voor dit centrum. Logo die zowel als extern de identiteit van het centrum moet delijken en toelaat een eigen huisstijl te ontwikkelen in tot uiting komt in briefhoofden, affiches, aankle- an het gebouw, publikaties e.d.m. Oude Dender en in de onmid dellijke nabijheid van het his torische plein en toponiem «Werf». De ethymologie van het sub stantief «werf»: verhoogde grond langs of aan een water, kade, dam, dijk, oever, kust. Het Kultureel Centrum werpt als het ware een dam op tegen het wild stromende Denderwa- ter (cfr. ethymologie van «Dender»). De duur van de bouwwerken aan het Kultureel Centrum. Met de keuze van de naam «De Werf» zal steeds herin nerd worden aan de bewogen wordingsgeschiedenis van het kompleks, die zowat 20 jaar geleden een aanvang nam. erf fcntie van de deelnemers wedstrijd, lichten we >g even de naamgeving et Kultureel Centrum Smeenteraad van Aalst n openbare zitting van 1 1987 besloten om, op |l van de Raad van Be- 'an het Kultureel Cen- alst, aan dit centrum de De Werf» te geven, fervoudige betekenis en pek van deze naam .j kandidaten te inspire- I het ontwerpen van het IDe aanduiding «De liecft betrekking op: jng van het Kultureel |m aan de voormalige De funktie van het Kultureel Centrum. Socio-cultureel werk is een permanent gebeuren, is nooit echt «af». Het Kultureel Centrum zal zich spoedig ont wikkelen tot hét trefpunt voor alle aktieven in de stad, tot de «bouwwerf» bij uitstek voor de samenlevingsopbouw en kultu rele ontplooiing in de Aalster- se regio. Opgave Van de ontwerper wordt ver wacht een origineel logo te kreêrcn dat universeel gebruik toelaat en tevens een persoon lijke interpretatie en aktualise- ring van de naam «De Werf». Iedere deelnemer mag maximaal met drie ontwerpen deelnemen. Elk ontwerp moet bevatten één gekleurde logo op stevig papier, materiaal en techniek naar keuze, formaat maximaal 150 bij 150 mm, niet noodza kelijk vierkantig. Tevens bij horende lettertypes voor tek sten. Eveneens een zwart-wit logo. Materiaal en techniek mogen verschillend zijn van die gebruikt bij de kleurlogo. Tenslotte ook een tekst met toelichting van de creatie. Deelname Deelnemen staat open voor elk in België gedomicilieerd persoon. Juryleden uiteraard uitgesloten. Kandidaten dienen een deel nemingsformulier voor deze wedstrijd aan te vragen bij: Stad Aalst - Kulturele Dienst, Kattestraat 33, 9300 Aalst. Het formulier dient, behoor lijk ingevuld, te worden be zorgd op hetzelfde adres en dit vóór 15 juni 1987, met de ochtendpost. Door het inzenden van het deelnemingsformulier, verkla ren de deelnemers zich ak- Hierbij aansluitend mag ze- pland voor zondag .5 juli ker de artikelenreeks van a.s. met de plechtige inwij- P. Struyver oyer het land- ding van de gerestaureerde bouwmateriaal niet veree- kapel Hosselaer te Erpe om ten worden. De bijdrage in 14.30 uur met daarna aca- Cou- maakte voor en na de twee- dit nummer handelt over de demische zitting in het mestkar, de wagen met zijn rustoord Avondzon, verschillende onderdelen JV vertegenwoordiger, zien uit- drie leden van de raad van drukkelijk af van iedere bestuur van het kultureel een- rechtsvordering tegen de in- trum en drie deskundigen, richters omtrent de wedstrijd De beslissing van de jury is en de toepassing van het regie- onherroepelijk en iedere deel- ment. nemer verklaart er zich mee In geval van niet-ontvoogde akkoord door het feit van deel- minderjarigheid: het deelne- neming zelf. mingsformulier ook laten teke- Over de uitslag van de wedstrij nen door ouders of voogd. wordt niet gekorrespondeerd. De uitslag zal met de nodige Inzenden van de logo's ruchtbaarheid worden bekend- De uiterste datum voor het gemaakt, inzenden van de ontwerpen is Aan de wedstrijd is een on- 1 juli 1987. deelbare prijs van 20.000 fr. Zij dienen bezorgd op volgend verbonden. De organisatoren adres: Stad Aalst - Kulturele behouden zich evenwel het Dienst, Wedstrijd logo, Katte- recht voor deze prijs niet toe te straat 33, 9300 Aalst. kennen zo geen enkel van de De logo's worden aan de ach- ingezonden ontwerpen ge- terzijde met een kenteken of schikt wordt bevonden, codenaam gemerkt en onder Alle ingezonden ontwerpen omslag ingestuurd. De werken blijven eigendom van «De mogen niet ondertekend Werf». Het winnend ontwerp worden! Aan deze (grotere) omslag koord met de bepalingen van wordt een tweede, gesloten d bij De Winter r een paar weken na de dramatische brand in Flora werd de Firma De Winter, Wel- i Aalst door brand geteisterd. Deze firma karnavalartikelen, kostuums, mas- allerhande attributen. Meubilair voor feesten Iniet meer geleverd. Verleden week gingen de laatste stoelen definitief de deur uit. Julien De Brouwer zeer kordaat opgetreden en de ind 19 u. rook door een schade kon beperkt worden. I van het vele decameter De toonzaal met kostbare kar- jgebouw. Hij alarmeerde navalartikclcn werd echter to- Ijmdweer die in amper 4 taal de prooi der gretige vlam- Jfcn ter plekke kwam met men. Wel kon voorkomen i 20 man. Er werd worden dat een met vuurwerk volgepropt magazijn ontplofte. In het appartement, dat geluk kig kon gespaard blijven, raak te mw. De Winter, weduwe van Pierre, karnavalist in hart en nieren, in shocktoestand. Ronny Roeland aarzelde ech ter niet en haalde de 78-jarige dame buiten. De schade loopt in de miljoe nen want uiteraard is er ook veel waterschade. Na zowat één uur was de brandweer de vuurpoel meester. Zoon Marc was thuis, doch Simone Reynders en Lieve angsten, haar strijdlust be- Gelders stelden schilder- tijen in de rust en de stilte ijen, tekeningen, keramiek van haar woning, een typi- en tekstiel tentoon in het sche boerenwoning aan de Vredeshuis te Aalst, Espla- boorden van de Maas. Daar nadestraat 8. Twee Lim- in het verre Bas-Oha komt burgse kunstenaars die een Simone tot het maken van aanklacht brengen tegen de de prachtige voorwerpen onverschilligheid waarme- die zij ons vandaag in het de geïndustrialiseerde lan- Vredeshuis te Aalst laat den in slaap dommelen, zien. Een expo die werd opgevro- Lieve Gelders, lerares pla- lijkt met typisch Limburg- stische kunsten in het Sint se delikatessen als boek- Gerardus Instituut te Die- weitkoeken en Limburgse penbeek, een instituut voor vlaaien. spastische kinderen, is zelf Simone Reynders, interna- gehandikapt. Lieve Lieve tionaal bekende keramiste, zou je haar kunnen noe- maakt sinds enkele jaren men. Zij straalt zon, vreug- ook wandtapijten. Geen de, blijdschap uit. Zij weet weefwerk zoals we kennen, echter ook hoe mensen te>- Zij naait lappen van aller- gen het leven moeten aan- hande stoffen, waaronder kijken. Zij weet dat wan toe- echte kant, gouddraad, bro- standen moeten aange kant en andere waardevolle klaagd worden, wil men tot tekstielstoffen aan mekaar, een betere wereld komen. Het resultaat is wonder- Haar strijdmiddel is pen en mooi, liefelijk, kinderlijk penseel. Haar figuren zijn en vooral geëngageerd. Elk de onderdrukten, de honge- pif.iiH.r--! Tot en mct 12 september wandtapijt beschrijft een rigen, de verwaarloosden. Stelt U de emotie van August r n w„rf _n wordt er elke vrijdag tussen 10 stukje geschiedenis, een le- Met weemoed kijken die voor bij het vernemen van der- en 12 uur een biezondere kaas- gende of klaagt wantoe- kinderen, die moeders op gelijke mare. a^^ehjk gesteM w^en markt gehouden in Alkmaar. Kanden aan. SSme Rey£ Lieve's dekken ons vragend „nfc.aon kü „aü t TrsKÜttoiieel op deze markt ders, van opleiding filosofe, aan. Zij bedelen om begrip. zijn de kaasdragers in hun uni- heeft haar ogen en haar Zij kijken ons vragend aan form. In Alkmaar kan men hart op de wereld gericht, om toch iets aan hun situa- ook gaan kijken naar het Kaas- zij laat haar gemoedsrust, tie te verhelpen. haar blijdschap, haar lief- LH de, haar emoties, haar dit reglement. De deelnemers en, in voorko mend geval, hun wettelijke omslag gehecht waarin de deelnemer volgende informa tie stopt: Kenteken dat werd aange bracht op de achterzijde van het ingezonden logo; Naam en voornaam deel nemer; Geboortedatum) Volledig adres; Telefoonnummer) vader August toefde sinds za- Eventueel: artistiek curricu- terdag met zijn echtgenote in [ü*"1 Vlt?e.' Tunesië. Uitgerekend woens- ^'k- origineel ontwerp wordt dagavond, dag van de brand, °nder een afzonderlijke om- zou vanuit Tunesië gebeld bezorgd, worden hoe het in Aalst ging. Iury- noch de Raad a. i i Rnctiiiir van npt Vult, wordt het exklusieve eigendom van «De Werf» dat alle publi- katie-, reproduktie- en ge bruiksrechten verwerft. Dit voor èlle toepassingen en aan wendingen in binnen- en bui tenland. Vóór 15 juli 1987 wordt de laureaat aangeduid. Op 6 september '87 zijn er proklamatie, prijsuitreiking en tentoonstelling van alle inge zonden ontwerpen in de hall van «De Werf» ter gelegenheid van de 10* Kunst- en Ambach tenmarkt. LH Enkele personeelsleden zullen ontstaan bij verzending van de waarschijnlijk een tijdje tech- ontwerpen, nisch werkloos zijn want ook het dak stortte neer. JurJ' LH Deze bestaat uit de schepen van kuituur, een sekretaris,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 9