Repertoire- en spreidingsgezelschappen Wordt teater nog een feest? K.V.S.: «De macht en de verschillende vormen en gedaanten waarin zij zich manifesteert» Mechels Miniatuur Teater: vijf produkties Direkteur Ivonne Lex: «De K.N.S. zet alles op het spel» N.T.G.: Of hoe, ondanks alles, toch geprobeerd wordt steengoed teater te maken! Reizend Volkstheater: en grote diversiteit in aanbod De Voorpost - 17.7.1987 - 31 Teaterseizoen 1987-1988 «Teater?» Een feest!». Deze slogan siert de betonnen bunker die de Antwerpse Stadsschouwburg nu eenmaal is én prijkt ook op de cover van de brosjure, waarin KNS zijn repertoire voor het komende seizoen aankondigt. Terugkijkend op het voorbije seizoen, zijn we eerder geneigd iets aan de interpunktie van deze slogan te doen en hem als volgt te wijzigen: «Teater - Een Feest?». Te vaak immmers en nu generaliseren we maar even, gemakshalve is het feest in onze grote schouwburgen alleen maar eèn wensdroom. Te vaak versohuilt men zioh aohter het gebrek aan centen om het gebrek aan artistieke kreativiteit en bekwaamheid te verdoezelen. Een kwalitatief hoogstaand teaterevenement hoeft niet per se stukken van mensen te kosten; kijk maar naar sommige van onze «kleine» gezelschappen, die produkties brengen om bij te watertanden maar die ook slechts een fraktie krijgen van de subsidies die onze «grote; gezelschappen toegemeten worden. Een goede teaterproduktie eist in de eerste plaats een visie op datgene waarmee men bezig is, inzet, teamgeest en natuurlijk ook centen. Maar met centen alleen maakt men geen goed teater. Men mag de zaken niet omkeren! Wij hebben in Vlaande ren goede regisseurs, goede dekorbouwers en goede akteurs. En toch hebben wij zo weinig echt goede produkties... En, natuurlijk weten we het, het ligt niet uitslui tend aan hen. Ook het «beleid» blijft in gebre ke. De stad Wuppertal be steedt dit jaar een kleine 450 miljoen voor haar stedelijke opera en tea ter; dat is zo ongeveer gelijk aan de subsidie die de Vlaamse Gemeen schap besteedt aan het beroepstoneel bij ons, een 30-tal gezelschap pen. Jef De Roeck knoopt er in De Stan daard van een tijdje te rug deze bedenking aan vast: «Zeggen getallen iets over de waardering van een overheid voor kunst? Het Europees songfestival op de Heizei zal de RTBF, dus de Franse Gemeenschap van België, ruim 236 mil joen frank kosten. Voor één avond.» Zo hoort u het eens van iemand an ders. In deze bijdrage geven we u een overzicht van het repertoire voor het komende seizoen in onze drie repertoire- en onze twee spreidingsgezel schappen: KNS, KVS, NTG, RVT en MMT. In een volgende bijdrage stellen we het program ma voor van onze «ka- merteaters» in Antwer pen en Gent. De Koninklijke Vlaamse Schouwburg uit Brussel: hét teaterplateau voor de Vlamingen uit het Brusselse. Het gaat zijn 110e seizoen in. De laatste jaren is het artistiek «huilen met de pet op», volgens bepaalde kritici. Het voor bije seizoen was gekruid met de traditionele kenmerken: een aantal miskleunen maar toch ook een paar pogingen in de goede richting. Wat het komende seizoen wordt? Laten we hopen dat er eindelijk een kentering komt; talent is er immers zat! KVS zegt over zijn programma zelf: «In de geprogrammeerde werken voor het seizoen 87-88 wordt het publiek gekonfronteerd met individuen die de macht trachten te veroveren, of die trachten aan de macht te ontsnappen en him individuele vrijheid te behouden». KVS opent op 25 september met «Macbett» van Eugene Tonesco; de politieke machtswellust; Albert André Lheureux regisseert o.a. Senne Rouffaer, Chris Lomme, Ronny Waterschoot, Mare Bober en Rik Andries. Vanaf 21 oktober wordt een goede produktie hernomen: «Agnes en God» van John Pielmeier met Chris Lomme, Ann Petersen en Mieke Bouve; René Verhee- zen regisseert. Ook een Vlaams werk op het programma: «Rennen over angststenen» van André Vel- ghe; over de onderlinge machtsstrijd binnen een gezin. Mare Bober regisseert en als ak teurs zien we o.m. Gerda Marchand, Paul- Emile Van Royen en Ronny Waterschoot; pre mière op 13 november. Voor de eindejaarsfeesten natuurlijk een ko medie, geregisseerd door Nand Buyl. Vanaf 4 december loopt «Kortsluiting» van Peter Shaf fer met o.a. Ann Petersen, Mieke Bouve, Senne Rouffaer en Frans Van der Aa. Lars Noren, de erfgenaam van de grote Skan- dinavische teatertraditie en een der belang rijkste auteurs van het ogenblik, is vertegen woordigd met «Nachtwake»; Jean-Pierre De Decker voert de regie en als akteurs figureren o.a. Chris Lomme en Ronny Waterschoot. De psycho-analytische machtsstrijd tussen man en vrouw. Vanaf 12 februari kan men in KVS terecht voor Shakespeares «Romeo en Julia» - KNS Antwerpen opent er het seizoen mee - in regie van Dirk Tanghe; we zien o.m. Sien Eggers, Gerda Marchand, Vera Veroft, Rik Andries en Johannes Pauwels. Paul-Emile Van Royen regisseert de tweede komedie, «Een vreemd koppel» van Neil Si mon, met o.a. Frans Van der Aa, Mare Bober, Sjarel Branckaerts, Ronny Waterschoot en Alex Cassiers; vanaf 11 maart. De Brit Christopher Hampton inspireerde zich voor zijn «Les Liaisons Dangereuses» (1985) op het gelijknamige stuk uit de 18e eeuw van Choderlos de Laclos; het handelt over seksuali teit als vergeldingswapen. Senne Rouffaer re gisseert o.m. Chris Lomme, Johannes Pau wels, Gerda Marchand, Ann Petersen, Mieke Bouve en Paul-Emile Van Royen; vanaf 22 april. KVS besluit vanaf 20 mei het seizoen met «Het gekkenhuis» van Harold Pinter in een regie van Frans Van der Aa. Een stuk over de macht van de bureaukratie met o.a. Nand Buyl, Sien Eggers, Mare Bober, Ronny Waterschoot. Op papier een degelijke programmatie. En nu maar het beste hopen! Inlichtingen in KVS, Lakensestraat 146, 1000 Brussel, tel. 02-217.69.37. Het MMT speelt thuis zelden voor een zaal die niet uitverkocht is. Het is een van dé grote publiekstrekkers tussen onze teatergroepen; hun werk voor de TV zal daar wel niet vreemd aan zijn. Ze spelen blijkbaar het soort produk ties dat het grote publiek boeit. Kritici zijn vaak erg scherp voor de meeste MMT-produk- ties. Maar daar liggen ze in Mechelen niet van wakker: het publiek is de beste barometer! De programmatie voor volgend seizoen ver meldt vijf nieuwe produkties en twee herne mingen. We geven ze u met de uitleg erbij van het MMT zelf. Op 11 september opent het seizoen met de première van «Den dronkaard» van P.F. Van Kerckhoven in regie van Eddy Verbruggen; een «volks drama met dansers, een orkestje en het voltallig gezelschap», dit wordt gespeeld in september, oktober, november en juni. In de monoloog «'t Is een meisje» van M. Laberge in regie van René Verreth, gespeeld door Manu Verreth, rekent een vader af met zijn mislukt leven en verloren dromen. Hij heeft altijd naar een zoon gehunkerd en zijn ziekelijke dochter, vertolkt door Ann Verreth, heeft dit gemis nooit kunnen goedmaken; november, decepiber en mei. Van Alan Ayckboum staat «Verwarringen» op het programma in een regie van Jaak Van Assche. Deze komische reeks van vijf eenak ters toont hoe misverstanden en psychische verwarringen mensen kunnen treffen; ge speeld in januari, februari en maart. «Thuis»; vader Van Dale staat in voor de verzorging van zijn ziekelijke vrouw en voor de demente mevrouw Vergote, de eigenares van het huis dat hij op lijfrente kocht. Op een dag brengt zijn zoon Sonja mee. Deze jonge vrouw wakkert de viriele gevoelens aan van Van Dale. Dit stuk van Hugo Claus, geregis seerd door Tuur De Weert, loopt in maart, april en mei. René Verreth zorgt voor tekst en regie van «Een vriend voor alle tijden» dat in de ruïne van de Predikherenkerk opgevoerd wordt in maart en april. Het is een bewerking van het Nieuwe Testament tot een eigentijds Jezusver- haal met herkenbare personages en een frisse maatschappijvisie; een beklemtoning van ge loof, hoop en liefde in de mens. Hernomen wordt: «Het Machtig Reservoir» van Peter Terson; met deze voorstellingen (Kleine zaal op 28, 29 en 30 augustus) viert Mandus De Vos zijn toneeljubileum. Eveneens hernomen wordt «En waar de ster bleef stille staan» van F. Timmermans, in december. En waar de ster bleef stille staan wordt hernomen Meer gedetailleerde informatie is te verkrijgen op het MMT-sekretariaat, Hans wijkstraat 63, 2800 Mechelen, tel. 015-42.25.44. De^ Koninklijke Nederlandse Schouwburg uit Antwerpen, gehuisvest in de Stadsschouw burg, zal volgend seizoen gonzen van de akti- viteiten. Eigen produkties en gastvoorstellin- gen, tentoonstellingen, lezingen en colloquia moeten ervoor zorgen dat de stijging van de bezoekers blijft aanhouden. Acht eigen produkties zijn gepland: «Romeo en Julia» van Shakespeare, vertaald door Hu- go Claus en geregisseerd door Jo Dua, met in de titelrollen Hilde Heynen en Guy Van Sande (vanaf 26.9); «Trijntje Comelis» van Constan ts n Huygens, in hertaling en regie van Alfons Goris, met als akteurs o.m. Bernard Verhey- den, Peggy De Landtsheer, Marilou Mertens en Herbert Flack (vanaf 7.11); «Een winter vol bloemen» van Andrew Bergman in een regie van Paul Cammermans, met o.m. Georgette Hagedoorn, Martin Van Zundert, Herman Fa- bri, Camilia Blereau en Marilou Mermans (vanaf 5.12); «Artiestenuitgang» van Michel De Ghelderode, in regie van Leo Madder (vanaf 16.1); «De Wasserijvan Dominique Durvin en Hélène Prévost in regie van Durvin zelf en met niet minder dan 12 vrouwenrollen (vanaf 20.2); «De Miraculeuze come-back van Mea L. Loman» van Guus Vleugel en Ton Vorsten- bosch, een N.T.G-produktie in regie van Hugo Van den Berghe (2 t.e.m. 10.4); «De archeolo gen» van Albert Van Hoeck in regie van Herman Fabri (vanaf 16.4); en tenslotte «Scap- in» van Molière om het seizoen te besluiten; Alain Duclos, vorig seizoen ko-regisseur van Benoin in «Ghetto», regisseert (vanaf 7.5). Twee uitzonderlijke gastvoorstellingen KNS. Het Berlijnse Schiller Theater is op 26.10 te gast met «Einfach kompliziert» van Thomas Bernhard met Bernhard Minetti. En op 10 mei speelt de Comédie de St.-Etienne in een regie van Daniel Benoin «Woyzeck» van Georg Büchner. Ook Belgische gastvoorstellingen: op 29.12 KVS Brussel met «Agnes en God» van John Pielmeier in een regie van René Verheezen; en op 5 januari het Théatre National de Belgique met «La Princesse Maleine» van Maurice Mae terlinck in een regie van Jean-Claude Drouot. KNS akteur Bernard Verheyden, dit seizoen onder meer in Trijntje Cornelis te zien Op 19 januari komt er een gelegenheidspro gramma rond Fransschrijvende Vlaamse to neelauteurs. Direkteur Ivonne Lex wil blijkbaar de teater- banden met Nederland hechter aanhalen. Niet minder dan zes gastvoorstellingen uit Neder land worden op dinsdag in de Stadsschouw burg verwacht: «Nathan de Wijze» van Got- thold Ephraim Lessing in regie van Joanna Bilska (29.9); «Publiek ik ver(w)acht u - Twee gezichten van Multatuli» van Multatuli door Jules Croiset (10.11); «Candida» van George B. Shaw in regie van André Van den Heuvel (8.12); «Droom van een vrouw» van Alan Ayckboum in regie van Willem Nijholt (2.2); «Nonsens» van Dan Goggin, die zelf de regie voert (23.2); «De Fantast» van Herb Gardner in regie van John Van de Rest (8.3). Gedetailleerde informatie is te verkrijgen in KNS, Theaterplein, 2000 Antwerpen, tel. 03- 231.07.50 van 11 tot 16 uur. Jef Demedts: «Vlaanderen leeft misschien, maar wij moeten aan de banken bij de 300.000 frank intresten betalen, ter wille van een te late uitbetaling... Weet dat dit teater is afge slankt van 80 mensen in vast dienstverband naar 60. Inleveren, akkoord, maar als men ziet dat Kuituur slechts 3,5% van de begroting van de Vlaamse Executieve bedraagt en men ons dan nog zo lang laat wachten, dan neemt men kuituur niet al te serieus...». De in ons Vlaamse teaterlandschap unieke beleidsgroep van het NTG is, onder druk van de raad van beheer, naar de geschiedenis verwezen. En toch, ondanks alles, is het NTG van Jef Demedts hét repertoiregezelschap in Vlaanderen waar, weliswaar niet altijd met volledig sukses, met iedere produktie gepoogd wordt echt en zinvol teater te maken. Ook.het komende seizoen oogt veelbelovend, zowel in het NTG zelf als in het NT 2, het tweede plateau aan de Minnemeers, dat eindelijk kan in gebruik worden genomen! Een overzicht van het nieuwe seizoen. Het NTG speelt zelf niet minder dan 11 pro dukties, waarvan drie in NT 2 en dus 8 in NTG (6 nieuwe produkties en 2 hernemingen). Op 11 september heropent het teater zijn deuren met de herneming van «Station Servi ce» van Gildas Bourdet in regie van Jos Ver bist. Eddy Vereycken bewerkte en regisseert L.P. Boons «Menuet», dat in NT 2 gespeeld wordt van 26 september tot 31 oktober. Hugo Claus vertaalde en bewerkte «De golven van de liefde en van de zee» van Franz Grillparzer, Ulrich Greiff regisseert; vanaf 10 oktober. Op 14 november is er première van «De Vrek» van Molière in bewerking en regie van Dirk Tanghe. In NT 2 loopt van 12 december tot 23 januari Pygmalion» van G.B. Shaw in be werking en regie van Lars Rudolfsson. De eindejaarsproduktie wordt ongetwijfeld weer een sukses: «Pinokkio» van Jan De Vuyst en Luk Perceval (tekst) en Jean Blaute (mu ziek) naar C. Collodi; van 19 december tot 23 januari. Van Guus Vleugel en Ton Vorsten- bosch wordt «De miraculeuze come-back van Mea L. Loman» op de planken gezet in regie van Hugo Van den Berghe; van 20 februari tot 8 maart. Van 18 maart tot 4 april wordt de schitterende «Koning Lear» van Shakespeare hernomen in regie van Franz Marijnen. Wie deze produktie nog niet zag, mag ze dan zeker niet missen! NT 2 programmeert van 15 april tot 12 juni twee stukken: «De liefdesgeschiedenis van de eeuw» van Marta Tikkanen in regie van Agne- ta Elers-Jarleman en «Gewoonweg ingewik keld» van Thomas Bernhard in regie van Horst Mentzel. Dit stuk wordt te Antwerpen in het Duits gespeeld op 26 oktober door B. Minetti en het Schiller-Theater uit Berlijn. «Medea» door Euripides werd door Johan Boo- nen bewerkt en vertaald in opdracht van het NTG; Dirk Tanghe regisseert; van 23 april tot 8 mei. En het seizoen sluit met «De harige aap» van Eugene O'Neill in regie van Eddy Verey cken. In de zaal van het NTG zijn te gast: de An twerpse KNS van 30.1 tot 7.2 met «Trijntje Cornelis» en KVS Brussel op 9.2 met «De Nachtwake» van Noren. Gastvoorstellingen in NT 2: Stekelbees Festi val van 4 tot 8.11; Speel teater met «Enfantilla- ges» op 12, 13 en 14.11; Speelteater met «Adriaan Molle» op 22, 23, 28, 29 en 30.12; «Katanga Diane» van Rudy Geldhof op 28, 29 en 30.1 en 4, 5 en 6.2; Theater Malpertuis met «De moed om te doden» op 18, 19 en 20.2 en Willem Vermandere op 25, 26 en 27.2. 1987-1988 wordt door het RVT een commemo- ratief seizoen, volgens direkteur Peter Benoy: 40 jaar geleden werd het opgenomen in het Nationaal Toneel van België, 20 jaar geleden heeft het Provinciebestuur van Antwerpen het gezelschap onder zijn hoede genomen. «Van uit een eigen autenticiteit en een grote eerlijk heid moet dit ensemble alert blijven voor de vernieuwende ontwikkelingen op het vlak van regie, scenografie en dramaturgie». Hoe deze beleidsoptie in de praktijk wordt gebracht, zullen we kunnen merken in de realisatie van de programmatie voor het ko mende seizoen. Zeven produkties worden her nomen: «De Dood van Tarjelkin», «Richard m», «Nijinski», «Aandacht! Aandacht! Ren ners in aantocht!», «Wildespele?», «Taktiek van de verbrande weduwe» en «Lili en Marl een». De meeste hiervan kregen van publiek en pers terecht goede kritiek. Het volledige repertoire voor het komende seizoen ligt nog niet vast: vier nieuwe produk ties zijn wel al bekend; hierover een woordje uitleg. Half oktober gaat «Hedda Gabler» van H. Ibsen in première; Karst Woudstra vertaal de het en Dirk Buy se voert de regie. In de belangrijkste rollen zien we Pleuni Touw, Hugo Metsers, Dimitri Dupont, Carry Goossens en Bob Snijers. «The Changeling» van het duo Thomas Mid- dleton en William Rowley, door Ludo Abicht vertaald in «Duivelskind», wordt geregisseerd door Mare Steemans en gespeeld door het bijna voltallige gezelschap. Het is «een wreed drama uit de 17e eeuw over een schijnbaar onschuldig vrouwspersoon, die in werke lijkheid niet terugschrikt voor moord en doodslag». De nu 28-jarige Dirk Roofthooft schrijft en regisseert «Geruchten van de lift» met o.a. Viviane De Muynck. Wat het wordt, is nog een goed bewaard binnenskamers-ge heim, het wordt gespeeld vanaf januari. Half maart wordt «De staart van de Manda rijn» op de planken gezet. Tone Brulin, een van onze (door velen nog miskende) teaterreu- zen, schrijft nog aan het stuk en zal ook zelf de regie voeren. Rond de figuur van Paul Splin- gaert, die het in Clyna tot Mandarijn bracht, monteert Tone Brulin een produktie in twee speelstijlen: een Westers-realistische waar het de ontmoeting met Europeanen betreft en zijn Chinese kontakten een stijl die de Opera van Peking suggereert. Voor alle informatie kan men terecht bij het Reizend Volkstheater, Arenbergstraat 28, 2000 Antwerpen, tel. 03-233,64.08 of 03- 231.06.27 (promotieverantwoordelijke Moni que Laenen). Een schitterende Jef Demedts in de titelrol van een schitterende Koning Lear Preciezere informatie over dit programma, over nabesprekingen, «Theater Culinair», mo gelijkheden tot een boeiend groepsbezoek, rondleidingen, kinderopvang e.d. zijn te ver krijgen bij het NTG, Sint-Baafsplein 17, 9000 Gent, tel. 091-25.32.08.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 31