en de kleine k De grote Salvador Dali en Louis Leloup in merkwaardige tentoonstelling «Cantate Domino» koncerteert in de U.S.S.R. Leo Ver tongen: felle waardering in het buitenland Provinciale koorzangtornooien 14 - 31.7.1987 - De Voorpost Nog tot 16 augustus in Galerij Terlinden in Schoonaarde Schilder, etser, gTaveur, illustrator, beeldhouwer, juweel-, kostuum- en Glas en kristal dekorontwerpen, schrijver, dichter en filmmaker en een voorliefde voor het extravagante, kort en bondig samengevat is dit Salvador Dali. Spanjaard van 'yaa?; ®^F>oz®er^ook geboorte, kunstenaar van wereldformaat, exposant in het voor de wereld toch Belgische glaskun- wel kleine Schoonaarde in Galerij Terlinden waar men voor enkele jaren ook enaar m8 r0, u? al werk van de meester kon bewonderen. mr en. Galerij Naast werken van Dali vindt men in de Galerij aan de Oude Brugstraat ook Verluiden. Leloup die glaswerk van Louis Leloup, ook een meester in zijn vak, al even exentriek als l^rschooL door- Dali. Er zijn dus punten van gelijkenis, maar er zijn natuurlijk ook enorme Jnaa1yl ,m. verschillen. kristalfabnek van Val Saint-Lambert, is een Het leven en werk van mesonen» uit 1956 en niet zo gek is als alge- meester in deze speciali- Dali samenvatten in en- «Oecumenisch concilie» meen wordt gedacht. De teit van glaspasta's en kele lijnen, is de grote uit 1960. bezoeker van deze ten- kristalskulpturen. Hij meester veel te veel on- In Galerij Terlinden zijn toonstelling zal beslist heeft zijn atelier in Val recht aandoen. Over werken van de kunste- tot de vaststelling ko- Saint-Lambert waar hij hem zijn boeken ge- naar te zien uit deze ver- men dat Dali als beel- met ongekende vaardig- schreven, lijvig en rijke- schillende periodes. Dat dend kunstenaar uit on- heid zijn inspiratie weet lijk geïllustreerd en al kon, omdat de ruimte ze tijd een belangrijke om te zetten in schitte- die pagina's zijn nog van Galerij Terlinden plaats inneemt. rend mooie werken. Hij lang niet voldoende om zich uitermate goed deze Spaanse grootheid leent tot een over- te vatten. Belangrijk om zichtstentoonstelling. weten is dat Dali na zijn Daarin niet alleen schil- studies aan de akademie derijen, maar ook teke- te Madrid naar Parijs ningen, bronzen skulp- trok. Dat is belangrijk turen zoals de liggende omdat in die periode man met de schuifladen we spreken over de der- die met een extravagant tiger jaren Parijs let- sleuteltje kunnen terlijk en figuurlijk de geopend worden, en een lichtstad was op alle grote duim bezaaid met gebied. dorre takken en twij- Daar maakte Dali ken- gen, ook plakketten en nis met de surrealisti- juwelen (Kristusfiguren sche stroming die op- als halsketting) die al- geld maakte. Hij schil- leen de signatuur dra- derde er een groot doek gen van de grote «Le jeu lugubre» waar- meester, over hij zegde dat het Dali alleen maar be- bedoeld was om bepaalde stempelen als een zon- motieven van de veelom- derling, een exentriek vattende problematiek figuur die gekweld door van de psychoanalyse duizend-en-een-dingen uit te beelden. Dali toont door de wereld gaat, is zich een meester in het niet juist. Hij is een kun- uitbeelden met een stenaar die uitstekend nauwgezette weergave weet om te springen met van voorwerpen en de tekenpen, de borstel details. en met edele metalen. Wat hem het meest be- Dat hij in zijn werken zighoudt is wat hijzelf vaak op een haast cyni- noemde de paranoïsch- sche manier de spot kritische werkwijze» die drijft met de wereld, hgt hij nader heeft toege- alleen maar aan het feit licht in het boek «La dat diezelfde wereld femme visible» dat in vaak cynisch is en dus 1930 is verschenen. In niet eens beter verdient. 1929 had hij zijn eerste Dali heeft een scherpe Parijse tentoonstelling kijk op de dingen. Men- gehad en die kende een seüjke figuren worden enorm sukses. Tussen vervormd tot boomlange 1930 en 1935 schreef graatmagere lijnen Dali nog drie boeken en waaruit de ogen zijn maakte hij illustraties weggerukt, alsof wijdt zich met hart en ziel aan de ontwikkeling van het kristal zonder kleuren maar negeert in geen geval de glaskunst met zachte, doordrin gende of uitvloeiende kleuren. Kleur onder steunt en verlevendigt zijn werk. Zijn glasskulpturen worden vaak met verschillende blaaspijpen tegelijker tijd vervaardigd. Dat al leen al onderstreept het meesterschap en de gro te vaardigheid van Le loup, wiens werken over de hele wereld reeds zijn geëxpozeerd. Naast deze werken van Dali en Leloup zal de aandachtige bezoeker zeker niet ontgaan wel ke schitterende tapijten men in Galerij Terlinden kan bewonderen. Nog tot 16 augustus kan men er dagelijks te recht van 14 u. tot 19 u. (op dinsdag gesloten), beslist een namiddag die men zich niet zal bekla gen. Galerij Terlinden is gelegen aan de Oude Brugstraat 1 te Schoon- aarde-Dendermondeop de weg Dendermonde- Wetteren, ter hoogte van de Scheldebrug naar Overmere en het station van Schoonaarde. Dendermonde. Zo is de hedendaagse mens. Hof van binnen, pendelend op zoek naar de waarheid (foto Piet Hermans). Dendermonde. De tijd die veel te vlug gaat en de mens veel te weinig tijd gunt, een s kuip tuur van Dali (foto Piet Hermans). We waren nog maar eens te gast bij Leo Vertongen, Leo: Dat is zo. De deken van de Koninklijke Rederijkerskamer «De week van september a.s. Leeuwerckenaers». Het is opvallend hoe die man, na 48 jaar bovenmatige toneelaktiviteit, nog zo begeesterend over het amateurtheater kan praten. regisseer ik in Bergen- op-Zoom een massa openluchtspel. Bergen- op-Zoom is een prachti ge oude stad. Er wordt op 4 locaties gespeeld I telkens vóór een decor van eeuwenoude gebou wen. Vier tribunes, vier podia, vier volledige klank- en lichtinstalla- Nog maar pas terug uit deren, het genadeoord Lourdes Indrukken vertrekt Cantate Domi no, de schola can to rum Michael Ghijs die reeds die vooral rekruteert bij eer(^er met de Schola di- het Sint-Maartensinsti- veree nialen in Oostblok- tuut Aalst voor een kon- l^den optrad, o.m. in certreis naar Leningrad, Polen en Tjecho-Slowa- Vilnius en Moskou. Dit Mje- ervaarde er wel ge- voor de Goddelijke Ko- mensen blind zijn voor in het kader van de vie- brekkige be schik- medie en schilderijen die de ellende en honger in ring «50 jaar diploma- baarheid van voedings- de historische figuur de wereld. In kontrast tieke betrekkingen middelen doch char- van Wilhelm Tell inter- daarmee vindt men in U.S.S.R. - België, waar- man te vriendelijkheid preteren. In 1940 week zijn werk ook vaak bij in het Aalsters stad- van de bevolking. Op Dali uit naar de Verenig- drank en spijs terug, be- huis de Schola Canto- kultureel vlak, meer de Staten van Amerika scheiden geschilderd, rum optrad in bijzijn speciaal op het vokaal waar in 1942 een nieuw maar zeer nauwkeurig van de minister van kul- dan, staan Oosteu- boek van hem ver- tegelijkertijd. tuur van Sovjet-Li- ropese landen op hoog scheen. In 1950 schil- Galerij Terlinden is erin tauen». Het Aalsters mveau. Ze kapen trou- derde hij het monumen- geslaagd volledige reek- koor maakte op de Rus- wens bi internationale tale doek met de sen litho's en tekenin- sen dermate indruk dat ontmoetingen steeds het paradoksale titel «de gen van Salvador Dali te ze uitgenodigd werden leeuwenaandeel van de zwangere maagd» en zes exposeren. In zijn bron- voor een koncertreis. prijzen weg. Het publiek jaar later illustreert hij zen skulpturen laat Dali Zaterdag vertrekt een *s er duidelijk door al de Don Quichot. De laat- zien dat zijn rijke fanta- 70-koppig gezelschap wat kultureel is door ste periode van Dali's sie ook best in deze met cars naar aangesproken en ge- werk is eerder te situe- kunstvorm tot haar Luxemburg en vandaar draagt zich dan ook bij ren in de sakrale kunst, recht komt. Beelden als wordt afgevlogen naar koncerten niet alleen ge- Zoals onder meer de «Venus a la Rose» «Al- Leningrad. disciplineerd doch voor- schilderijen «Madonna madel Quichote», «Le De reis gaat door op uit- zeer belangstellend, van Port Lligat» uit Cabinet antromorphi- nodiging van minister Cantate Domino gaat vol 1950, «Laatste Avond- que», «The Vision of the van Litauen Jonas Bieli- verwachtingen naar de maal» uit 1955, «Heilige Angel» en anderen be- nis en kwam tot stand omgeven door drie pi- wijzen dat Dali nog lang met medewerking van sekretaris-generaal mw. Schuwberth. Sovjet-Unie, ook voor hen «de grote onbeken de» waarover ze meestal eenzijdig zijn ingelicht. Naast het essentiële doel van de reis, koncerten te brengen op hoog niveau, willen ze ook hun steen tje bijbrengen tot betere verstandhouding onder de volkeren. Verbroede ren met mensen van an dere kuituren is een hoofdbestanddeel van el ke reis. Voorheen had den ze op dat vlak reeds zeer positieve ervarin gen met o.m. joden en islamieten. Blikvanger voor Cantate Domino wordt het Her mitage museum in Le ningrad. Een gigantisch pinakoteek waar ook werken van Vlaamse Meesters zijn te bewon deren. Daar voelen we ons dan wellicht weer een beetje terug op eigen Vlaamse bodem. LH Dendermonde. Een van de werken van Salvador Dali (foto Piet Hermans). Wilna (Vilnius), een stad voorheen in Noord-Po len gelegen, ligt aan een bijrivier van de Njemen en telt een 40-tal katolie- ke kerken en kapellen. Programma Zowel in Vilnius, Lenin grad en Moskou wordt een driedelig program ma uitgevoerd onder lei ding van E.H. Michael Ghijs en E B. J. De Pey aan het orgel. Steeds in kerken, wat mogelijk werd wegens de behoefte aan een groot orgel. Hoofdbrok is uiteraard het «Opus Ultimum» van Henrich Schütz met 13 motetten voor twee vier stemmige koren en bas so continuo gevolgd door «Des Konigs und Propheten Davids 119 Psalm in elf Stücken», naast een «Deutschen Magnificat».. Maar er wordt ook een rondgang gemaakt door Europa met allerhande volksliederen waarbij Vlaanderen allerminst vergeten werd. Besloten wordt met een tiental So- vjetrussische volkslie- De Bestendige Deputatie van de Provinciale Raad van Oost-Vlaanderen organiseert, ver moedelijk op 6, 7 en 13 februari 1988 (reserve- datum 14 februari 1988), provinciale koorzangtornooien, met het oog op een klasse ring en een daaraan verbonden subsidiëring. Deze tornooien staan open voor alle koorzang- verenigingen. Zij zijn evenwel verplicht voor de verenigingen die in het jaar 1984 werden geklasseerd voor 4 jaar, of in 1986 naar een hogere divisie werden gepromoveerd of nog in 1986 werden geklasseerd voor 2 jaar De optredende verenigingen dienen één opge legd werk uit te voeren en een aantal keuze- werken, door de jury gekozen onmiddellijk vóór het optreden, uit vijf voorgedragen stuk ken. De keuzestukken dienen de moeilijk heidsgraad te vertonen van het opgelegd stuk van de gekozen divisie en dienen vooraf aan de jury te worden voorgelegd. Zij die wensen aan de tornooien deel te nemen dienen hun aanvraag in te sturen vóór 21 september 1987 aan de heer Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen, Dienst voor Kulturele Aangelegenheden, Bisdomplein 3, 9000 Gent (tel. 091/25.30.01). Reglementen, praktische schikkingen, in schrijvingsformulieren en alle nuttige inlich tingen kunnen op dit adres worden aange vraagd. Leo, vooreerst proficiat voor Japan en Mexico en met uw benoeming tot een voor Nigeria. voorzatter van het AKVT. Kunt u ons deze Hoe worden de spelers benaming situeren? geselecteerd? Leo: Het AKVT (Alge- Een S°®je "aag die meen Kristen Vlaais veel «^verstanden kan Toneelverbond) is de Oostvlaamse provinciale geleding van het Natio naal Vlaams Kristen To neelverbond. Er zijn op dit ogenblik 84 Oost vlaamse toneelvereni gingen bij aangesloten, wat zo'n 2.500 toneel liefhebbers inhoudt. Vooral op de Leeuwer ekenaars te komen, eerst een woordje over uw aktiviteit in het NVKT Leo: Sedert 1964 heb ik, een deel van de wereld bereisd als regisseur van een keurgroep van NVKT. Buiten Europa was dat in de USA, Ja pan en Mexico. De laat ste reis naar Mexico (ok tober 1986), waren er 6 Leeuwerkenaers bij de uitverkorenen; in juni van dit jaar trokken 4 Leeuwerckenaers mee naar Detroit (USA) en Toronto (Canada) en in juli weer 6 leden naar Salzburg. In welke taal speelt u Dendermonde. Leon Vertongen in de wolken over de (^an' recente belevenissen (arch.) Leo: Steeds in het Neder lands. Als het gaat om een uitwisseling trach ten we een zeer visuele voorstelling met een eenvoudige geschiede nis te brengen zoals bv. «De Gecroonde Leersse». Gaat het om een wereld- festival, waar meestal 12 16 landen verschillen de landen uitgenodigd zijn, dan spelen we we reldrepertoire. Kunt u zich meestal me ten met die andere landen? Leo: Naar het sukses te oordelen wel. Wat duide lijk in ons voordeel spreekt is het feit dat we van elke reis terugko men met nieuwe uitno digingen op zak en die uitgaan van onze mede- opruimen. Wie het pas send talent heeft in de rolverdeling, wie het er voor over heeft om een twintigtal keren cen traal (Brugge - Gent - Melsele of Antwerpen) te komen repeteren, en wie de reiskosten heen- en terug zelf wil betalen, kan zonder meer mee. Onder deze voorwaar den is het echter meestal dingers. Zo kwamen we van Mexico terug met een uitnodiging van Est land, en van de USA met een nieuwe uitnodiging moeilijk de passende cast samen te stellen. Zijn er actueel vooruit zichten? Leo: We kunnen ingaan op een uitnodiging (voorjaar 1988) in Pue- bla-Mexico en Toyama- Japan (november 1988). Onze beslissing is echter nog in beraad. Welke zijn nu de voor uitzichten van de Leeu werckenaers? Leo: In augustus geven we traditiegetrouw een wagenspel tijdens de Be gijnhoffeesten: in no vember brengen we een reeks proefvoorstellin- gen van «Liefde?!» van Pavel Kohout. Met. dit stuk treden we op 9.1.1988 op in het Land juweel te Sint-Niklaas; in april a.s. spelen we «De dood van een han delsreiziger» van Ar thur Miller, dat wordt het 25-jarig toneeljubi leum van onze hoofd man Jaak Verhelst, en wellicht reizen we met de Kamer in juli 1988 naar Spanje waar we «Escurial» en «Het Es battement van de Appel boom» zullen opvoeren. Dat is weer een welge vuld programma, te meer dat u ook nog actief bent in Neder land^ ties, 600 spelers. Het pu bliek wandelt van de ene locatie naar de andere en op elke locatie wordt er gedurende 5 dagen tel kens driemaal gespeeld. Hoe komt men van Ber- gen-op-Zoom bij u terecht? Leo: De organisatoren hadden de laatste jaren een paar openluchtspe len gezien die ik regis seerde en ze vonden het blijkbaar goed. Kan zoiets niet in Den dermonde? Leo: Uiteraard. De markt is een prachtig amphitheater en het stadhuis een uitzonder lijke achtergrond. Het massaspel in 1952 heeft dat trouwens bewezen. Het moet alleen finan cieel en promotioneel in goede handen komen. Geen ambitie voor stoe ten en ommegangen? Leo: Waarom niet. Het werd mij nog nooit ge vraagd. Bedoelt U: «men is geen sant in eigen land»? Leo: Ik bedoel niets. Massa-openluchtspelen worden niet opgebouwd met kruideniersmentali teit en voor de eerstvol gende Ros Beiaardom megang moet nog drie jaar gespaard worden. (A. Block)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14