De grote en de kleine k Festival van Vlaanderen Internationaal forum over Oude Muziek t ^Festival VlaanDeren Kunstkring Waasmunster nodigt Sint-Niklase Vera Noens uit Dansprojekt op beiaardkoncert in Temse Geen eerste prijzen in concours Musica Antiqua Hamse muziekschool wordt academie Aalsterse Lucie Brulin in Affligem Hofstaadse Sint-Ceciliafanfare in feest 14-7.8 1987 - De Voorpost De 24:"" Internationale Muziekdagen van Brugge zijn hét Europese forum voor de Oude Muziek. Sinds vele jaren ingebed in het overkoepelende Festival van Vlaanderen, blijft Musica Antiqua het meest de naam «festival» waardig. Hiervoor zorgt immers in de eerste plaats de meestal vrij scherp omlijnde tematiek, dit jaar «De Latijnse Wereld». Ook is er de veelheid aan aktiviteiten die dit tema behandelen: wedstrijd, tentoonstelling, referaten, interpretatie- kursussen, middag- en avondkoncerten. Dit alles vindt plaats in een voor deze ruime waaier van aktiviteiten toch vrij korte periode van twee weken en binnen de ruimtelijke beperking van het oud hart van «die scone». Huelgas Ensembles: Consort of Musicke: kreatief en boeiend Concerto delle Donne en Paul Van Nevel zou men Concerto dei Cavalieri of de Vlaamse archeoloog Italiaanse madrigaal van de oude muziek kunst op haar best kunnen noemen. Jaren Het «Concerto delle Don- geleden begon de stich- ne» ofte dameskoncert, ter en leider van het zoals het aan het hof van bliek - de aandacht en de bewondering af te dwingen. Maandagavond stonden vooral de mannelijke vo- kalisten in de belang stelling met het «Con certo dei Cavalieri». Niet alleen de temata van de- minne- vreugd en -pijn - sloten aan bij het eerste kon- cert, ook de muzikale vorm en de vertolking zaten op dezelfde üjn. Huelgas Ensemble te hertog Alfonso te Ferra- Rooley voor de spitten in de talrijke bi- ra werd beoefend, was ®renavo liederen bliotheken van zowat een uniek verschijnsel f ozen. van 3X16 heel Europa. Met een op het einde van de 16» vrij grote regelmaat eeuw: dames uit meestal Gla5hes Monte' wist hij nog onbekende hogere sociale klassen en/of vereeten hand- namen eraan deel Twee heerlijke avonden en/of vergeten hand- namen eraan deel. Het schriften uit de middel- zou aanleiding geven tot eeuwen en de renaissan- heelwat nieuwe madri- gekenmerkt werden ce op te delven. Hij werd galen, spaciaal geschre- een pionier in de re- ven voor twee. drie en 255. search over en de uit- vier hoge stemmen. Uit s5m^iders d^^ voering van dit patiuno- dit repertoire stelde An- mum. Het resultaat er- thonv Roolev voor ziin van mochten we te o J de ekspressmteit en een van mocnten we te Consort of Musicke een tiü l Brugge reeds meer dan pr0gramma samen, dat stijlgevoel, eens bewonderen. bij het pubüek duidelijk The Purcell Quartet: vir- In het programma van de smaak viel. Te- tuoze barokmuziek uit deze 24*" Internationale recht trouwens, want de Venetiaanse school Muziekdagen verzorgde het Consort of Musicke Tijdens de eerste acht hij twee koncerten. Tij- jg als geen ander thuis koncerten van deze 24"" dens het openingskon- dit genre; het is sa- Internationale Muziek- cert van vrijdag 24 juli mengesteld uit prachti- dagen stond vooral de voerden zijn Huelgas ge stemmen en weet vokale muziek in de be- Ensemble en Huelgas soms met een schalks langstelling. Alleen het Schola de Cypriotische knipoogje naar het pu- koncert van dinsdag O-Antifonen uit, anonie me komposities uit het einde van de 14°* eeuw. Deze motetten, gezon gen op de dagen in de week voor Kerstmis, kregen de benaming «O- Antifonen» omdat alle acht beginnen met de letter O. Deze kreatie voor België was een typische Van Nevel-produktie, zoals we die in het verleden nog mochten beluiste ren: muziekhistorisch uitermate boeiend, in strumentaal en vokaal zeer verzorgd een lust voor het oor. In het eer ste deel van deze ope ningsavond kregen we organist Roger Deruwe en zijn Scola Gregoriana te horen. Hierbij stond het orgel centraal, niet alleen met enkele num mers uit de «Suite du deuxième ton» van L.-N. Clérambault en het grand jeu uit «Premier Livre d'Orgue» van P. du Mage, maar ook met de «Messe pour les Cou- vents» van Fr. Couperin «le Grand». Roger Deru we kon zo het orgel - na een meer dan een jaar durend nazicht en her stelling door de fa. Lon- cke - laten klinken en bewonderen. En hij slaagde hierin meer dan Het doel van Kuituurkring Komkommor om het reizen bezorgden dit e jaarlijkse beiaardkoncert in Temse op 15 augustus semble ook internationa op te trekken tot een beroepsniveau is met deze bekendheid en stelde hen vijfde uitgave wel bereikt. Geen enkele liefhebber de mogelijkheid te kona van moderne dans mag op dit koncert afwezig zijn, tSSmSÏÏL b£3 want meer dan een uur is de professionele dans- ke hphaa1Hp twee nationj groep Dansprojekt uit Antwerpen te bewonderen. titels één Europesei en w Met subtiele choreografieën legt Aimé De Lignière dé revelatie der Nederlan een brug van het Ballet van Vlaanderen naar Anne- Se Purmerades. Thérèse De Keersmaker. Honderden zitplaatsen w Op het programma staan 5 stadsbeiaardier werken den voorzien op de uitg nummers die elk ongeveer vertolken van o.a. Staf breide herbergterassen. 15 minuten duren en door 6 Nees, Boutmy, De Fech en Hartige hapjes zijn heel k 7 dansers worden uitge- Peter Benoit. avond verkrijgbaar. In e voerd: «Dropping In», Op de affiche staat ook verzorgd boekje kan m< «Church of Women», «Burleske», 's lands groot- gemakkelijk het prograi «Short Piece for 2,2,2», ver- ste jeugdharmonie. 120 maverloop volgen, schoven nr. «Pare Chocsmuzikanten tussen 10 en Kuituurkring Komkoi Dit laatste nummer werd 22 jaar die met enorm mor verwacht je op 15 a zopas nog op de Grote jeugdig enthousiasme en gustus om 20 uur Markt te Brussel ge- talent zichzelf hebben opge- Temse. kreëerd. werkt tot één der beste Prijs slechts 50 fr. Wat een belevenis moet het jeugdensembles van België. Inlichtingen te bekomen zijn dit afgewisseld te zien Een optreden van Burleske het tel.nr. 03/771.44.99 met Geert D'hollander, die omvat klassieke en moder- 771.01.94. de grote reizende beiaard ne harmoniemuziek, film- M. sal bespelen: viermaal 15 muziek en jazz. minuten zal de Antwerpse Vele buitenlandse koncert- Paul Van Nevel stelde in Brugge twee /creaties voor programmeerde uitslui- boeiend en fraai gemusi- tend instrumentale wer- ceerd. Het tweede deel Toen R. De witte zater- een vierde prijs aan Bar- wel over kleine nuana ken: Venetiaanse barok- kon ons heelwat minder dagavond in een over- bara Karst (blokfluit), in de appreciatie handi entoesiasmeren: Vival- volle raadszaal van het eervolle vermeldingen len. Het niveau van dez di's klavecimbelconcert Brugse Provinciaal Hof aan Patricia Lavail finale, en dus van de h in een bewerking van het verdikt van de jury (blokfluit) en Tadashi le wedstrijd wellich Bach kon ons helemaal proklameerde en er weer Nakamura (traverso) en was niet van aard oi niet bekoren en «La Fo- geen eerste prijzen te een aanmoedigingspre- lang in de herinnerin muziek van J. Rosen- müller, G.B. Vitali, G. Legrenzi en na de pauze A. Vivaldi. Het Purcell Quartet be staat uit de violisten Ca therine Makintosh Elisabeth Wallfish en de het eerste deel lia, opus 1 nr. 12» leek noteren vielen, vond nie- mie aan Gungula An- te blijven hangen Ecl ons op zijn minst voor mand dit onterecht. ders (zang). In de wed- grootse dingen hebbe kontroversen vatbaar. Voor het internationaal strijd voor ensembles we niet gehoord, continuospelers Richard Toch betekende deze in- concours Musica Anti- werden helemaal geen Volgend jaar vindt va Boothy op viola da gam- strumentale avond even qua, dat dit jaar voorbe- prijzen toegekend; Sin- 30 juli t.e.m. 14 auguS ba en Robert Woolley op een verademing na vier houden was aan muziek fonye uit Australië tus de 9a' International klavecimbel. Niettegen- koncerten waarin vooral en zang (solisten en en- kreeg een eervolle ver- Orgel week plaats mi staande een eerder tas- de menselijke stem de sembles) uit middeleeu- melding en Super Li- het Concours J.S. Bad tend begin werd er voor- aandacht gevraagd had. wen en renaissance en brum uit Nederland en Klassieke Improvisi l barok, hadden zich 56 moest zich tevreden stel- tie. Het reglement va solisten en 14 ensembles len met een aanmocdi- deze wedstrijd is vanj ingeschreven, de jury gingspremie. 15.10.1987 te bekome vond er resp. 5 en 2 een Over het jury-oordeel zal op het sekretariaat, finaleplaats waard. Een iedereen het in grote lij- Mansionstraat 30, 800 tweede prijs werd toege- nen welücht wel eens ge- Brugge, kend aan Bruggeling weest zijn; meningsver- Jan De Winne (traverso), schillen hierover zullen volgende erelijstje. Kunstenares Vera Noens en akwarellen tentoon in de elkaar. Zo verwierf ze in galerie van de gemeente 1982 te Brussel de André Waasmunster, kasteel De Rouckprijs bij «Kunst in Blauwendael. U kunt gaan Europa» en werd haar in kijken op 12, 13, 19 en 20 1983 de zilveren medaille september. toegekend door de Kon. Vera Noens woont op Tere- Vereniging der Beroeps- gr was goed nieuws eens wij kaf delingen ge- lingen worden zowel d ken in Sint-Niklaas, maar kunstenaars van België. In VOQr de Hamse Muziek- vestigd te Moerzeke, boeken als instrumen Sftidfremeenetene^ JS^ÏÏs d"«SpS£ 8chooL Gemeenschaps- Hamme Sint-Anna en ten uitgeleend, eigenlijk opeisen. Toch zomerkollektieve» een gou- minister van Onderwijs Hanmie-Zogge. Men kan aan de muziek werd ze, in 1944, ook in den medaille, in 1984 de Kelchtermans, heeft op Zestien leerkrachten on- academie de volgend Sint-Niklaas geboren. Het prijs «Fondation E. Deglu- 17 juli laatsleden het mi- der leiding van direk- kursussen volgen: staat echter chique, een zo mes» bij «Kunst in Europa» nisterieel besluit onder- teur Hellemond gaven tenleer, piano, vioool vermaarde kunstenares te Brussel. In 1985 viel tekend waarbij de ge- tijdens het voorbije houten en koperei binnen de eigen muren te haar de zilveren medaille meentelijke muziek- schooljaar muziekon- blaasinstrumenten, kunnen situeren. En dat van de stad Metz te beurt en g^od van Hamme er- derricht aan een vier- fluit, cello, samenspel taTv»deK°v.e^ng kend wordt als mufiek- honderdvijftig leerlin- samenzang solozang de? Beroepskunstenaars iï «kademie. Deze erken- gen. Dat deze akademie slagwerk, huismuziek België Nog in 1985 behaa'- ning als academie bete- op een hoog peil staat diktie en voordracht ei de ze de prijs van de stad kent een belangrijke blijkt uit het feit dat muziekgeschiedenis Villers Saint-Paul en een stap voor deze gemeen- reeds negentien oud- De mogelijkheid bestaa zilveren medaille in telijke instelling. leerlingen full-time wer- dat deze kursussen in dl Straatsburg. De gemeentelijke mu- ken als muzikant of mu- toekomst worden aange 1986 was zo mogelijk een ziekschool werd gesticht ziekleraar. vuld met accordeon, gi schildersdiploma in 1962 nog vruchtbaarder tro- 188g en staat zowel De school beschikt te- taar, orgel, toneel aan de Sint-Niklase kunst- feeenjaar voor Vera Noens, akademie behaalde. Ze ging met medailles die behaald °P«n ™°r jongeren ale vena over een eigen bi- ballet, zich vervolmaken in rekla- werden in Metz, Epernay, voor volwassenen. bhotheek. Aan de leer- HVq me-, lijn- en modetekenen Brussel, Vittel, Nogent- In 1949 werd de muziek- 1 en monumentale kunsten, sur-Oise en Nancy. In 1987 school omgevormd tot En ze oefende het beroep uit sleepte ze onderscheidin- een muziekschool van de van textielontwerp8ter voor gen in de wacht te Metz, tweede kategorie. Reeds tapijten, kleding- en meu- Oisy Boué en Brussel. meer dan twintig jaar belatoffen. Toen ze die Het kan tellen Het geeft traoht het gemeentebe_ funktie vaarwel zei kreeg ook aan dat je van Vera muripk- ze meer tijd voor haar artis- Noens kwaliteit mag ver- st"ur, muzie* tieke aktiviteiten. als schil- wachten, binnenkort in school te laten erkennen Zaterdag 8 augustus om Haar zeegezichten, haa deres, akwareliste en teke- Waasmunster. Soms sur- als academie. Met dit mi- 14.30 uur wordt in het geliefkoost onderwerp nares. Individuele tentoon- realistische kwaliteit, dan nisterieel besluit is dit kultureel centrum een zijn een eregroet aan onder- Internationale scheidingen Ook in De Voorpost werd al vaker aandacht besteed aan het werk van Vera, die haar voortreffelijk! Ook zijn Een aparte visie. Eton surrealistisch tintje. Een Scola Gregoriana be- typisch vrouwelijke sfeer. Een vertederde aandacht wees hi de propriumge- voor het detail. Het vertellende, onwerkelijke mo- stellingen volgden in Tem- weer figuratief werk. Vera nu een feit geworden. tentoonstelling geopend tijdloze symbolen ment in haar werk wordt een schalkse glimlach se, Sint-Niklaas, Hamme, Noens maakt behalve schil- De hoofdschool van deze met werk van Lucie het onmetelijke. naar het publiek. In alles blijft haar zin voor detail Mariekerke, Rupelmonde, derwerken ook akwarellen, muziekakademie is gele- Brulin. oceaan va'n de verre ein uitvoerders van het prachtige Gregoriaans en verfijning. Op de vleugels van de poëzie... Gent, Brussel en Nancy, meer dan verdiend is. Sinds 1977, toen ze voor de Het tweede optreden van Mooi allemaal, die uittrek- Noens. Deze Sint-Niklase tentoonstelling n.a.v. het Van Nevels Huelgas seis uit beoordelingen in kunstenares stelt op uitno- Rubensjaar in Antwerpen bracht de kreatie, na kleuren-scraperboards tekeningen. W.V. gen in de gemeentelijke gebouwen Achterhof straat 94. Er zijn even- meer dan 400 jaar, van de «Johannespassie» van Cypriano de Rore, de Vlaamse polyfonist die o.m. werkte voor het hof van Ferrara, waar hij deze «Passio Domini Nostri Jesu Christi se cundum Johannem» komponeerde tussen 1544 en 1557. Van Ne vel toonde zich ook hier een eerlijk musicus die konsekwent de parti tuur vooropstelt zonder toe te geven aan een ge makkelijk jacht of effek- ten of gezochte drama tiek. Door deze eerlijk heid, door de homotoni sche eenvoud van de mu ziek en door de direkt- heid van de interpretatie werd deze uitvoering een juweeltje van muzi kaal genot. kranten en tijdschriften diging van de Kunstkring werd geselekteerd, breide omtrent het werk van Vera Waasmunster schilderijen ze de onderscheidingen aan der, vaag in elkaar ver De kunstenares smeltend, symbolen di Lucie voelde zich vrij de toeschouwer treffei laat tot het schilderen door hun diepe eenvoud geroepen. Ze zou in stil- De luchten zijn veelal ii te experimenteren en mineurwaaronder dal zoeken, overtuigd dat te felle g0iven schuimen! bereiken wat ze zich als dansen doel had voorgesteld. Haar landschappen zijl Zij bezocht een paar aka- g^n perfekte weergavt demies, doch kon er, ge- van de werkelijkheid zien haar onafhankelijk geen vormeloos De Koninklijke Fanfare kratisch gehouden en zelfgericht karakter, heid doch een door on. Sint-Cecilia uit Hof stade prijsje. moeilijk aarden. middellijke organizeerde vorig De fanfare Sint-Cecilia LucieBrulin schildert aanschouwing verkre weekend een viert in 1989 haar 125 met een innerlijke barbecuefestijn. Op de jarig bestaan en het ak- kracht, waarmee ze, boerderij van Albert en tieve bestuur is nu reeds wars van alle modes en Paula Mertens in de bezig met het samenstel- gangbaarheden, de Kortehoekstraat werd len van een aantrekke- poëtische schoonheid voor de gelegenheid een lijk jubileumprogram van het eenvoudige of ^hil*derijr&tot voltooiing café ingericht. ma. Net als bij andere het ondoorgrondbare, laat komen gen voorstelling, waar bij ze de kleurschakerin gen naar eigen inzicht en volgens de stemming van het ogenblik in hel Werk van Vera Noens Na een korte rondgang verenigingen heeft de tracht uit te beelden, van de fanfare door de fanfare Sint-Cecilia het Zij schildert de natuur gemeente, kon de barbe- niet gemakkelijk. Het rond zich met forse aan- cue starten. Er was zoals aanwerven van nieuwe breng van materie, gebruikelijk een zeer en jonge muzikanten waardoor haar werk een ruime keuze: pensen, gaat moeizaam en het ruimer perspektief brochetten, koteletten houden van de oudere krijgt, ook om het meer en nog veel meer en dat garde is al even moei- dynamisch te laten over- allemaal aan een demo- lijk. JM Heyman komen. De tentoonstelling loopt van 8 tot 23 augustus is open op zaterdag van 14.30 tot 20 uur op zon dag van 11 tot 13 en van 14.30 tot 20 uur. J.-M. Heyman

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14