Kapellekensdagen: hoogdagen voor Mariavererend Erembodegem
H- u
1
Dom Andreas Baert vijftig jaar Transvaal
KBG Mere in de kijker
EG-Voedselhulp
komende winter centraliseren?
De Aalsterse
Sint-MartinusUerU
De Voorpost - 7.8.1987 - 3
Van 4 tot en met 15 augustus beleeft Erembodegem zijn zoveelste kapellekesdagen in en
rond de historische Onze-Lieve-Vrouw Termurenkapel aan de Termurenlaan, waar
schijnlijk een 15' eeuwse stichting, eertijds deel uitmakend van het «Hof te Hale». Dit
stemmig, schilderachtig Mariaoord, omringd door een groenkrans van lindebomen,
nodigt vooral tijdens deze noveen en Mariale bedevaart iedereen uit tot een rustige
bezinning, rond het alombekende kleine schilderij, op eikenhout, van O.-L.-Vrouw
Termuren. Ditmaal hebben de parochiepriesters als tema gekozen «Maria, een boom
van Gods genade!».
Over de gebeurtenis die tot
de stichting van de Onze-
Lieve-Vrouw Termurenka
pel aanleiding gaf, alsmede
over de datum ervan en de
motivering van de aanroe-
pingstitel bestaat geen his
torische zekerheid.
Volgens de overlevering
brak, een zeshonderdtal ja
ren geleden, brand uit in
het Hof te Hale (Dit voor
malig hof is thans, omge
vormd, het klooster op de
Termurenlaan). Aan de
binnenmuur, in een nis,
bleef echter een Mariabeel-
tenis gespaard van alle
brandschade. En om dit ge
beuren te vereeuwigen
werd nadien op het erf een
kapel gebouwd ter ere van
«O.-L.-Vrouw Termuren».
De oudste vermelding van
de kapel dateert van 1603.
De kapel werd meermaals
verwoest en geplunderd en
raakte in verval. Het blijkt
tevens dat deze kapel even
eens te lijden had onder
overstromingen van de
Dender.
De huidige kapel Termu
ren werd gebouwd in 1763.
In de voorgevel van deze
kapel treft men een steen,
gedateerd 1763, het inplan
tingsjaar, aan. In 1913 on
derging de kapel een gron
dige herstelling. Zowel bin
nen als buiten, ter gelegen
heid van de 150"' verjaring
van de bouw van de kapel.
Ook in 1974 werd de kapel
grondig gerestaureerd.
Opvallend in het meubilair
is het barok-altaar in ge
marmerd hout (ook geda
teerd 1763), het tabernakel
dat het slachtofferen van
Isaak verbeeldt en het ge
schilderd paneel, op eiken
hout, met de beeltenis van
O-L- V rouw-Begankenis
De belangstelling voor de
Erembodegemse «Kapelle
kesdagen» van 4 tot 15 au
gustus, is ieder jaar bijzon
der groot. Men aanroept er
de Heilige Maagd, o.a. te
gen zenuwziekten. Dit jaar
is als tema gekozen: «Ma
ria, een boom van genade».
De parochiepriesters: «Ma
ria is verbonden met het
belangrijke bijbelse beeld
boom: teken van hoop, ver
bondenheid, schepping, le
ven in overvloed, stam
boom van een nieuw volk
verwijzend naar de ge
slachtslijst van het evange
lie van Lucas, ook naar de
beschutte bomen rond het
kapelleke Termuren...
Gods genade: God verbindt
zich met de mensen. Hij
deelt zijn leven met hen,
Maria is de Moeder van de
Messias. In het huidige Ma-
riajaar willen wij samen de
boom van Gods genade
ontdekken en nieuwe
groeikracht geven. Elke
werkdag zijn er morgenvie
ringen te 7 - 7.30 - 8 uur.
Elke avond of namiddag
worden doelgroepen spe
ciaal uitgenodigd. We ho
pen dat de verschillende
groepen hun viering zullen
aangrijpen om echt ge
loofsverdieping te geven
vanuit het centraal tema.
Dinsdag 4 augustus had de
openingsviering plaats,
woensdag hadden we de
gezinnen op het oog, don
derdag kwamen alle lec
toren en acolieten samen,
vrijdag 7 augustus geden
ken we de overledenen,
maandag 10 augustus in de
namiddag (15 uur) de kin
deren en moeders en 's
avonds (19.30 uur) de vor
melingen 1987; dinsdag 11
augustus te 15 uur de derde
leeftijd (tijdens de eucha
ristieviering) en de paro
chiale organizaties in de
avonddienst van 19u30;
woensdag te 14u30 in het
Parochiehuis, heeft de vie
ring voor de zieken plaats
en te 19u30 worden de
Lourdesbedevaarders aan
de kapel verwacht. Don
derdag 13 augustus is er te
19.30 uur een eucharis
tieviering voor de jeugd.
Elke avond is er rozen
krans, meestal te 19.15 u.
Zondag 9 augustus en za
terdag 15 augustus is er
telkens aan de kapel een
avondmis te 18 uur en daar
na rozenkrans. Zaterdag 15
augustus worden de Kapel
lekesdagen 1987 afgerond
met de plechtige Eucharis
tieviering te 18 uur, rozen
krans, Eucharistische aan
bidding en processie met
het H. Sakrament naar de
O.-L.-Vrouw Hemelvaart-
kerk. Door de hulp van
velen, klein en groot, zul
len de Kapellekesdagen
1987 weerom hoogdagen
worden voor de O.-L.-
Vrouw Hemelvaartparo-
chie!» We besluiten met
een gedicht dat Fonske
Van de Maele, de in 1938
overleden Erembodegemse
werkman-dichter, ons heeft
nagelaten
Aan O.-L.-Vrouwke
Termuren
O, Moeder die hier wordt
bezocht
niet om naar aardse goed te
vragen
Zie medelijdend op ons
neer
en neig Uw oor wanneer we
klagen
Licht onze wegen, dat we
gaan
in deugden zonder hinder
nissen
en zo wij dolen toch en
missen
verwijder weer van ons het
kwaad
eer wij vergaan in duister
nissen.
Vrouw, die ons aller Moe
der zijt,
recht hebt Gij op ons aller
liefde,
op onze bede en dank
baarheid:
U hebt getroost wien 't leven
griefde,
Wat hier met vreugde wordt
gezeid.
Van ver en bij komt 't
Vlaamse volk
al meer dan tweemaal hon
derd jaren
naar dit, Uw kleine hei- ir
ligdom.
't Is hier dat kranken zijn
genezen
en zondaars weer tot God
gebracht.
Reeds menigmaal hebt Gij
bewezen,
Maria, Uw grote macht;
U zij dan deze gunst ver
leden:
richt, leid ons volk, bewaar
zijn zeden
en zijn geloof, opdat we
eens gaan
naar t Rijk van God: het
eeuwig Eden.
D.B.
Uit de voorbije aktiviteiten is gebleken dat de gepensio
neerden van Mere zich een schitterende toekomst aan het
uitbouwen zijn. Met de regelmaat van een goed gesmeerde
klok wordt door een dynamisch bestuur gezorgd voor de
nodige ontspanning en die beperkt zich lang niet alleen tot
kaartnamiddagen en koffiekransjes. Men kan dus terecht
spreken van een zeer divers en gevuld programma. De
aktiviteiten zijn gericht op alle sociale klassen van de
gepensioneerden en houden zelfs rekening met de verschil
lende leeftijden. Misschien zit hier de sleutel van het
sukses in vervat?
Vervolg van blz. 1
Wel
met huisjes van zwarte
mensen en koppies (heu
vels). Plots komt U echter
in een domein waar waar
achtig bomen staan:
Doornspruit. U vindt er
een kerk, schoolgebouwen
voor ruim 300 internen,
een hospitaal dat vooral
een materniteit is en «Do
mus Mariae», woningen
voor zusters, priesters, ver
pleegsters, leraars en per
soneel.
Binnenin een mierennest
van mensen, dieren, fiet
sen, auto's en de spil van
heel het drukke bedrijf
Dom Andreas. Een grote,
oude man met witte hoed,
witte baard en pijp. Ziet U
hem niet dan hoort u wel af
en toe zijn tenorstem,
ledereen die door het in
gangshek komt passeert in
zijn kantoor. Hij is immers
het hoofd van de missie; hij
trekt zich alles aan. Van
daaruit wordt de bevoorra
ding geregeld, wordt voor
elekrciteit gezorgd, wordt
het vervoer aangepast,
wordt de post bedeeld,
worden lonen uitbetaald,
worden verrichtingen van
de burgerlijke stand gere
geld en worden tevens de
werkzaamheden geleid
voor bouw en onderhoud
van de vele gebouwen van
de missie en van de tiental
len kerkjes verspreid in de
omtrek.
Van daaruit wordt ook ge
zorgd voor het toedienen
van de sakramenten, voor
katechese en onderricht en
voor het leven in de kleine
dorpjes tientallen kilome
ter verder.
En het is ook in dat kan
toor dat de palavers plaats
hebben. Palavers over alles
en nog wat. Een gelief
koosde bezigheid van zwar
te mensen.
Uit de grond gestampt
Zorgen oor water in dit
droge land, zorgen voor
voedsel, zorgen voor licht
in de lange duistere, angst
aanjagende Afrikaanse
nachten, zorgen voor huis
vesting gezondheid, onder
richt en ontwikkeling op
materieel, sociaal, kultu-
reel en godsdienstig gebied
en vooral ervoor zorgen dat
de gemeenschap uitgroeit
tot een kristelijke entiteit,
het is allemaal het werk van
pioniers, «de besten onzer
broeders».
Dom Andreas is een van
die mannen die rondtrok in
de dorpen, at en sliep in de
hutten van zwarte mensen,
hun zelfgebouwen kaffer
bier dronk omdat het ten
minste gekookt en dus min
der besmet water bevat (al
licht ook om een andere
reden), hun taal tot in de
geringste nuances trachtte
te begrijpen, er zelfs de
grammatica van schreef en
vooral luisterde naar hun
lange verhalen. Een pio
nier die zwarte mensen
tracht te bevrijden van die
pe angst, van boze geesten
en toverkrachten. «In 50
jaar ben ik daarin nog niet
volledig geslaagd» geeft hij
graag toe.
Maar vooral een man van
verzoening en kristelijke
vreugde die als niet één de
ziel van de Bantoes leerde
kennen en respekteren,
van hen leerde houden en
door hen werd aanvaard als
een chief.
LH
Hoe dan ook, de prachtige
hobbytentoonstelling in het
gemeentelijk ontmoetings
centrum van Mere met
meer dan 500 bezoekers,
heeft het voor de zoveelste
maal bewezen dat het be
stuur de goede formule
heeft gevonden. Dat de le
den weinig onderscheid
maken bij de aktiviteiten,
wordt bewezen door het
feit dat er ongeveer hon
derd deelnemers zijn voor
een prijskaarting, maar
toch ook evenveel voor een
gewestbedevaart. De KBG
van Mere is altijd in groot
aantal aanwezig bij ver-
bondsaktiviteiten en be
haalde onder meer de
hoogste score in de ver
koop van zonnebloempit
ten voor Wereldsolidari-
teit. In de reeks der afde
lingen met meer dan 300
leden, staat Mere op de
tweede plaats wat de leden
werving betreft. Weldra
wordt zelfs het 500* lid in
geschreven. Voor deze uit
zonderlijke prestatie ont
vingen de bestuursleden
een check en een beker
tijdens het verbondsfeest
dat in Aalst plaats had.
Trouwens, op dat feest was
Mere nog op een andere
wijze vertegenwoordigd:
de eigen dansgroep zorgde
voor een echt attraktief op
treden.
Ook in het verenigingsle
ven ging KBG Mere met de
eer lopen. De gemeentelij
ke kultuurprijs werd im
mers onlangs aan deze
bond toegekend, een be
kroning voor de vele jaren
van hard werken met de
waardering van de andere
sociaal-kulturele organiza-
tors van geheel Erpe-Mere
als toemaatje. Tenslotte
was KBG Erpe-Mere ook
de grote stimulator van het
suksesvol optreden van de
beroemde Afrikaanse
groep «Nooba Sanon» in
het Sint-Jozefinstituut te
Mere.
Het sukses van KBG Mere
is voor een groot deel te
danken aan een soort sek-
tie-indeling, waarbij ver
antwoordelijken aangeduid
worden om de taken te ver
delen en aldus in het geheel
een goede algemene wer
king tot resultaat heeft. Dit
geeft bovendien aan de le
den de gelegenheid om een
aktiviteit te kiezen die hen
het best ligt. Wat het vijf
honderdste lid betreft, doet
het bestuur een oproep tot
alle leden. Wie tussen 15
juli en 10 september lid
wordt van KBG maakt
kans om het 5001 lid te
worden. Die leden moeten
voor de rest van het jaar
slechts 100 fr. bijdrage bè-
talen», zo zegt het bestuur.
Men koestert de stille hoop
de aansluiting van het 5001
lid te kunnen vieren op
woensdag 16 september tij
dens de herfstkoffietafel.
Dat gebeuren staat overi
gens al ingeschreven in de
planning. Op het program
ma staat verder nog een
dagreis naar Maaseik op 18
augustus, een halve dagreis
op 22 september naar de
Gavers te Geraardsbergen,
vier bezoeken aan de KVS
te Brussel, een nieuwe
danskursus die aanvangt op
14 september, van 8 sep
tember af rekreatie-gymna-
stiek, een autocar- en fiets
vakantie in Elbrigenalp en
daarnaast sen heleboel wat
men bij KBG Mere «gewo
ne» aktiviteiten noemt. Dat
wil zeggen dat er bijna elke
dag wel wat te doen is.
JV
Documap
Ook de komende winter zal de Europese Gemeenschap
allicht voedseloverschotten uit de melkplas of de boterberg
en noem maar op ter beschikking stellen van behoeftigen.
In die optiek wil het Aalsterse Coördinat ecomié (bestaan
de uit leden van de gemeenteraad van de OCMW-raad en
van het Aalsters Sociaal Overleg) qua welzijnsbeleid reeds
nu een beleidsvoorstel suggereren.
In deze documap over de Aalsterse
Sint-Martinuskerk willen we eerst
een korte uiteenzetting geven over
de Brabantse gotiek. Verder zullen
we een overzicht geven van de bouw
van de kerk en van de kunst
schatten.
Als gevolg van de politieke verwik
kelingen die in de vijftiende eeuw
in noord en dan in zuid-Neder
land, voordeden, stelde men een
kentering vast in de bouwkunst.
Voor het bourgondisch tijdperk
had de Schelde een dubbele rol
gespeeld; van 843 tot het einde van
de veertiende eeuw deze van de
scheiding tussen de invloedssferen
van oost en west, tussen het keizer
rijk en Frankrijk, tussen Vlaande
ren en Brabant. Van de twaalfde
tot het einde van de veertiende
eeuw die van een band tussen de
zetel van het bisdom Doornik en
het overige gedeelte van het bis
dom dat zich uitstrekte over West-
Vlaanderen, Zeeland tot de Schel
de en de Dender in het Oosten.
Deze dubbele funktie verdwijnt in
de vijftiende eeuw. Het zwaarte
punt van het nieuwe bewind ver
plaatste zich naar het oosten. Ant
werpen, Mechelen en Brussel
speelden van jaar tot jaar een meer
voorname rol in het Bourgondische
rijk. De leidende rol van Doornik
verzwakte en deed meer en meer
een beroep op de Brabantse bouw
meester om kerken, schepenhui
zen, zelfs gildenhuizen, kastelen en
«stenen» op te trekken. Die bouw
meesters gaven natuurlijk aan hun
bouwwerken een eigen stempel
mee. Vandaar de benaming die
slechts voor Vlaanderen meer be
palend voor Oost-Vlaanderen geldt
van «Brabantse gotiek» die de
Scheldegotiek en de klassieke Fran
se gotiek een eigen karakter heeft
gekregen, was te danken aan het-
feit dat de Brabantse bouwmeesters
volledig aan de Doornikse invloed
werden onttrokken en dat zij over
een ander soort steen beschikten,
de Brabantse zandsteen, die be
paald was voor de vormen. Zo
groeiden er hele geslachten van
bouwmeesters die op eigen werven
werden gevormd. Onder meer is
het Mechels geslacht Keldermans,
dat in de vijftiende en zestiende
eeuw een voorname rol heeft ge
speeld - zeer bekend. De Brabantse
gotiek sluit nauw aan bij de klassie
ke gotiek, maar zij heeft haar eigen
dekoratief karakter dat zich onder
meer kenmerkt door een sober bui-
tenzicht, de harmonie van de lijnen
in de binnenarchitektuur, een spe
cifieke krulkoolkapittel in de ker
ken, de ontwikkeling van de ker
kportalen, de monumentale vier
kante torenbouw, teneinde een
spits in stenen kantwerk te kunnen
dragen, een speelse versiering met
pseudo vensters met maaswerk op
de muurvlakken, driehoekig, cir
kelvormige «oculi» en de pcnakels
op trapvormige gevels van de bur
gerlijke gedbouwen. Deze verschil
lende elementen vindt men terug in
Gent in het Groot Vleeshuis en het
oudste gedeelte van het stadhuis, in
de Lakenhalle, in het westgebouw
van de Sint-Baafskatedraal en meer
bepaald in de volgende kerken;
Sint-Michiels in Gent. Sint-Walbur-
ga in Oudenaarde en Sint-Martinus
in Aalst, waarbij gesteld wordt dat
deze laatste kerk beschouwd wordt
als het prototype.
Dc bouw
Met de bouw an de Sint-Martinus
kerk werd begonnen in 1480 onder
de leiding van de gemeentelijke
bouwmeester Jan Van de Wouwe.
De eigenlijke bouwheren waren de
Antwerpse katedraalbouwer Her
man en Domien De Waghemakers.
later opgevolgd door Laurens Kel
dermans. Opgetrokken in zand
steen werd het kerkgebouw om
streeks 1650 afgesloten door een
voorlopige muur in baksteen. De
idee van de aanbouw van de laatste
drie zuilenvlakken en an een 130
meter hoge westertoren liet men in
1730 varen.
Men plaatste toen een barokportaal
tegen de noodmuur, wat hisotori-
cus Frits Courteaux de zinspeling
«een onvoltooide symfonie van go
tische schoonheid» ingaf. Op 23
maart 1947 werd de kerktoren door
een hevige brand geteisterd. De
restauratiewerken door architekt
Van Walleghem duurden tot 1958
en kunnen gelukkig als uiterst ge
slaagd worden beschreven.
Zeventien kapellen en drieëntwin
tig altaren binnen in de kerk herin
neren aan het rijke gildeleven in de
middeleeuwen.
De kunstschatten
De meeste kunstschatten van de
Sint-Martinuskerk dateren uit de
barokperiode. In de eerste plaats
zijn er heel wat schilderijen van
bekende kunstenaars te bewonde
ren. Er is het beroemde schilderij
van Pieter Paul Rubens (Sint-Ro-
chus en de pestlijder». Van Gaspar
De Crayer staat er het meesterwerk
«de madfonna met het kindje Je
zus» en verder vindt men er werken
in terug van de school van Otto
Venius, van Thijsen Van Cleef, een
uniek stuk van Jeroom du Quesnoy
de oude (die de sakramentstoren
maakte) en men vindt er natuurlijk
de grafzerk van Dirk Martens.
In de vroegere kapittelzaal is er een
merkwaardige muurschildering die
het laatste oordeel voorstelt en da
teert uit 1510. Naast unieke kerkge
waden is er nog een drietorenmon-
sters uit 1631 die vermeldenswaard
is.
Deze werd vervaardigd door de
Antwerpse zilversmid Joos Le-
steens. Ze weegt om en bij de 8 kg.
en bevat zilver, goud en edelste
nen. De Sint-Martinuskerk is met
recht en reden een gebouw waarop
elke Aalstenaar fier is en meer dan
een bezoek waard.
JM Heyman
Winter '86-'87
Zoals vermeld, gebeurde
de «detail-bedeling» in
Aalst door het OCMW,
door Teledienst (in samen
werking met diverse andere
welzijnsorganisaties, pries
ters, dokters...) en door
HAK.
Uiteindelijk bedeelde het
OCMW 1400 liter melk,
800 kg. suiker, 800 kg.
bloem, 10 achterkwartieren
vlees, 800 kg. boter en een
niet te schatten hoeveel
heid fruit aan samen zowat
380 personen.
Teledienst kreeg 72 liter
melk, 50 kg. bloem, 115 kg.
vlees en 40 kg. suiker, wat
bedeeld werd aan zowat
175 personen.
H.A.K. bedeelde 106 kg.
vlees en 50 kg. boter aan 36
adressen (gezinnen en al
leenstaanden).
De adressenlijst van het
OCMW werd bekomen op
basis van de op de Sociale
Dienst aanwezige «dos
siers». Richtinggevend
was: een inkomen tot max.
5000 fr. boven het be
staansminimum, daarnaast
was ook het oordeel van de
maatschappelijke assistent,
die sektorverantwoordelij-
ke is, van belang. Ieder, die
aldus op de lijst kwam,
werd per brief ingelicht. Bij
Teledienst werd ook op
soortgelijke wijze gewerkt.
Het OCMW sloot voor
transport en versnijding,
alsmede de verpakking in
verbruikseenheden van het
vlees een kontrakt af met
een gespecialiseerde firma.
Teledienst en HAK kon
den over deze faciliteiten
niet beschikken. Het feit
dat Teledienst (via de Brus
selse voedselbank) paket-
ten van 3 kg. ontving (diep
gevroren), betekent dat
aan alleenstaanden feitelijk
niet kon geleverd worden.
HAK ontving (via de Vere
niging van Vlaamse Ont
haaltehuizen) paketten van
4 tot 5 kg., het zorgde zelf
voor versnijding en
kleinverpakking, op de be
reidwilligheid van een
beenhouwer na voor het
uitbenen.
Slotsom: zowel Teledienst
als HAK stippen aan hier
eigenlijk niet optimaal voor
uitgerust te zijn.
Wegens gebrek aan vol
doende en goede opslag
ruimte hebben Teledienst
en HAK zich beperkt tot
de vermelde voedselsoor-
ten, dit .ondanks de be
schikbaarheid van vis, fruit
e.a.
Conclusie
Er is geen reden om deze
voedselbedeling ook niet
volgend jaar te laten plaats
vinden. De meeste uitvoe
ringsmodaliteiten (krite-
rium voor toewijzing,
waarborgen anonimiteit,
het verloop van de bedeling
zelf...) zijn positief: princi
pieel zowel als praktisch-
uitvoerbaar.
Toch dient een oplossing
gezocht voor:
Het te laattijdig starten van
de bedeling.
Opslag- en bewaarproble-
men, teneinde een zo groot
mogelijk voedselpakket te
kunnen afnemen.
De bedeling zelf: ook al
leenstaanden dienen voor
vleesbedeling in aanmer
king te komen (m.a.w. de
verpakkingen van het diep
gevroren vlees, dat door
Teledienst en HAK be
deeld werd, zijn te groot)
De «losse bloem» (in zak
ken van 5 kg.) kan mis
schien tot brood verwerkt
worden?
Centraliseren
Het lijkt daarom ten zeer
ste aan te bevelen dat de
voedselbedeling de komen
de en volgende winters ge
centraliseerd zou worden.
D.w.z. alle welzijnswerkers
en hulpverleners signaleren
mogelijke rechthebbenden
(m.a.w. behoeftigen) aan
de terzake koördinerende
maatschappelijke werker
van het OCMW,
de voedselbedeling zelf ge
beurt door het OCMW al
leen. Het OCMW is hier
toe immers best geplaatst
en beschikt over de meeste
mogelijkheden.
Dit is de kern van het hier
navolgend Beleidsvoorstel.
Is het O.C.M.W. bereid
ook volgend jaar E.G.-
voedselhulp te bieden aan
de Aalsterse behoeftigen?
Is het O.C.M.W. daaren
boven bereid om niet enkel
aan de «op het OCMW
bekende» behoeftigen te
bedelen, maar ook de door
andere welzijnswerkers ge
signaleerde Aalsterse
noodlijdenden op «de lijst»
te zetten? (met dezelfde ga
ranties voor anonimiteit)
Wellicht zullen overigens
reeds tal van namen we
gens dubbel voorkomen
kunnen geschrapt worden,
een voordeel van centrali
satie...
Bijkomende vragen:
Kriterium van hulpbehoe
vendheid: de huidige prak
tijk (die een subjektief ele
ment inhoudt, nl. de beoor
deling door de maatschap
pelijk werker) is veruit te
verkiezen boven louter sta
tistisch afhandelen. Toch
kunnen er twijfelgevallen
en foute beoordelingen
voorkomen. Ons voorstel:
kan bekendgemaakt wor
den dat men hiertegen des
gewenst bij het Comité van
de Sociale Dienst in beroep
kan gaan?
Kan met de Aalsterse Bak
kersvereniging geen over
eenkomst gesloten worden,
om de beschikbare bloem
tot brood te verwerken?
Kan dit «wintervoedsel-
plan» op punt staan tegen
begin december?
Omwille van een vlotte be
deling, lijkt het ons boven
dien zeer wenselijk dat aan
de nationale instanties
(vanwaar het voedsel afge
nomen wordt) schriftelijk
meegedeeld wordt waar de
manke punten in hun orga
nisatie zaten, met het oog
op verbetering.
Beleidsvoorstel aan Tele
dienst en HAK
Het Coördinatiecomité
stelt vast dat ondanks uw
beperkte middelen, door u
toch lovenswaardig EG-
voedsel bedeeld werd. Ge
let op de meer-mogelijkhe-
den van een gecentraliseer
de aanpak, willen we u ver
zoeken hier te willen in
mee-stappen. Voorwaarde
is dan wel dat vanwege het
OCMW eveneens een
gunstig antwoord komt.
mocht dit niet het geval
zijn, dan rekenen we er
zeker op dat u (mits zo
goed mogelijke koördina-
tie) ook in '87-'88 de voed
selbedeling tot een goed
einde zal willen brengen.
Het jongste nummer van
Weekberichten van de Kre
dietbank heeft het over dc ver
vaging van geldbegrippen die
er de oorzaak van zijn dat het
steeds moeilijker wordt om
een goede scheidingslijn tussen
de verschillende geldbegrippen
te trekken.
Er is een groeiende nood aan
geschoolde arbeidskrachten in
dc bouw. Dat staat vast Het
Fonds voor Vakopleiding in de
Bouwnijverheid heeft het op
zich genomen de jongeren te
wijzen op de grote toekomst
mogelijkheden die de bouw-
sektor te bieden heeft.