en de kleine k
De grote
Volkskunstgroep Reynout
beleeft drukke augustusmaand
Theaterhappening in Kemzeke
Hammenaar Emiel Ruys
veertig jaar
in de bres voor het toneel
Hedwig Bracke stelt
tentoon in Sint-Niklaas
12 - 14.8.1987 - De Voorpost
In de Rudy Sedlmayer-sporthalle van de Beierse hoofdstad München was Reynout (letterlijk dan toch) de centrale
volksdansgroep van de Vlaamse bijdrage op de 24' Europeade voor Europese Volkskuituur, (foto fs)
Ter gelegenheid van de Dorpsdagen
De tweede uitgave van de Kemzeekse Dorpsdagen
worden zij het in nauwe samenwerking met
zowat alle plaatselijke verenigingen georgani-
saerd door toneelgezelschap 't Kelderken dat dit
jaar z'n tiende verjaardag viert. Het is dan ook niet
te verwonderen dat elke attraktie met theater of
toneel te maken heeft. Dit volgt logischerwijze uit
de interessesfeer van de impulsgevende partij. Niet
minder dan vijf spektakel voorstellingen vullen Htm
ook de affiche van zaterdag, zodat we kunnen
gewagen van een waarachtige theaterhappening te
Kemzeke.
terclownerie. Een zoeken
naar een originele benader
ing van het fenomeen
klown.
Paul Kenens, een ex-offset-
drukker, volgde drie jaar
mine-Opleiding en kortere
periodes akrobatie, teater,
diktie, muziek, goochelen
enz. Hij tracht cirkuskunst
plezierig te verpakken, er
een dimensie aan te geven.
Hij amuzeert zichzelf én het
pubhek meer met de ver
pakking, de kleur van het
omhulsel, de verwijzing
naar(al was het maar
naar het kunstje zelf), de
dubbele betekenissen of het
doen denken aan.
Hij brengt CirCater onder
de titel «Flanders Techno-
jonglerie»een solopro
gramma dat begint bij pure
theaterclownerie en dat ein
digt in de beste commedia
dellarte stijl.
Ook hier slechts 300 kaar
ten in voorverkoop op het
sekretariaat, ofwel in de
centrumcafés aan 100 fr.
Na de beide voorstellingen
Het is altijd al behoorlijk druk geweest in volks
kunstgroep Reynout (Grembergen/Dendermonde).
Dat kan ook niet anders. De groep beschikt niet
alleen over een dansgroep. Daarbij komen inder
daad ook nog een muziek-ensemble, een vendel- en
trommelkorps en het volwaardig uitgebouwde ma
rionettentheater «Kalleke Step». In Reynout valt er
dus altijd wel iets te beleven. Voortdurend staat er
een of ander op stapel. Zonder onderbreking wordt
er gewerkt aan de voorbereiding van een of andere
toekomstige aktiviteit.
De augustus-maand augustus vergaderde
werd dit jaar ingezet zSn- Festival-komi-
met de deelname van een reec^s om de laatste
dertigtal Reynouters hand te leggen aan het
aan de XXIV Europeade voorbereidend werk-
voor Europese Volks- schema voor de Festival-
kuituur in de Beierse avond van 28 augustus,
hoofdstad München. Voo Die avond ontvangt Rey-
de Reynouters was die nou^ (en hoopt men
Europeade eigenlijk al bij Reynout een tal
einde juli begonnen, "Jk publiek) hier in
want men had de deelna- Dendermonde een van
me aan de Europeade la- de meest, misschien wel
ten voorafgaan door en- de meest gelauwerde
kele ontspannende da- dans- en muziekgroep
gen in het natuurpark v*t Bulgarije: de groep
Rhön (Beieren). «Ratschenitza» uit Plov-
Van enig uitblazen was div, hoofdstad van de ge
er bij de terugkeer wei- hjknamige provincie in
nig sprake, want op 5 Zuid-Bulgarije. «Rat-
schenitza» komt met een
40-koppige bezetting
naar hier (Binnenplaats
van het VTI aan de E.
Van Winckellaan aan
vang om 20.30 u. Bij
regenweer in de zaal) en
het zal dan ongeveer 22 brengt muziek, zang en
uur zijn - kan men op het t d
kerkplein terecht voor «De e *J
Jeneverauite., een drink- schatkamer van de Bul-
en borrelanimatie door de S33"1"96 folklore. Enfin,
Hasseltse Stoopkes. En dat 0011 avond om niet te
staat dan voor «Sociëteit missen, maar dat wist u
Ter Ondersteuning Onzer zeker al!
Plaatselijke Kroegen En Maar we zijn een beetje
Staminees»: «eene voorstel- jjj de war met onze chro-
hng- met zang en de muziek nologie. de Bulgaren
over den drankzucht in al
zijne facetten».
in Dendermonde aanko
men, heeft Reynout in
derdaad reeds een druk
augustus-programma
achter de rug.
Donderdagmorgen 13
augustus vertrekt een
afvaardiging o.l.v. Rey-
nout-voorzitter Erik
Verresen naar Pilzen in
Tsjechoslowakije, waar
Fred Scholliers vrijdag
avond een dia-voorstel
ling geeft over de tour
nee van Reynout in 1986
doorheen West-Bohe-
men. Zaterdag worden
de Reynouters dan ver
wacht op het
Folklorefestival van Do-
mazlice, stadje in het Bo
heemse Woud.
Terwijl de Reynout-dele-
gatie op zondag 16 au
gustus huiswaarts
keert, vertrekken de
vendeliers en tromme
laars van de groep naar
Duffel voor deelname
aan de Troubadours
feesten.
Zaterdagavond 22 au
gustus kan men het mu
ziek-ensemble van Rey
nout beluisteren aan de
streekbieren-stand op de
Begijnhoffeesten in ons
eigen Dendermonde,
waaraan de groep trou
wens ook nog zijn steun
verleent door het «leve
ren» van acht «tappers».
Zondag 23 augustus
neemt de hele groep
(dansers, muzikanten,
vendeliers en tromme
laars) deel aan het Festi
val van Jambes, waar
men Reynout zowel in
de voormiddag als in de
namiddag zal kunnen
toejuichen.
Daarmee is de maand
voor de Reynouters nog
niet om. Donderdag 27
augustus wordt deelge
nomen met zes vende
liers en twaalf, «kop-
vleesdragers» aan de
Reuzenommegang (Ka-
tuit) te Dendermonde.
Twee dagen later, zater
dagavond 29 augustus
om 19 u., brengt Rey
nout de danssuite «Brui
loft» voor de bewoners
en gasten van het Ay-
monshof te Dender
monde.
En om in de maand au
gustus 1987 in grootse
stijl te beluisteren: Op
zondag 30 augustus
wordt heel Reynout ver
wacht op het XV" We
reldfestival «Dansemu-
ze» in het sportpark De
Nekker te Mechelen. De
groep brengt er in de
namiddag en 's avonds
de suite «Bruiloft», een
zgn. totaalspektakel met
dans, zang, muziek en
vendelspel.
Het marionettentheater
«Kalleke Step» zat en zit
ook niet stil. Begin juli
was een delegatie, o.l.v.
Gust Dierickx, aanwezig
op het Poppenfestival
van CHRUDIM in Tsje
choslowakije, het «Lout-
karska Chrudim». Voor
«Kalleke Step» noteer
den we voor augustus
zelf weliswaar geen
voorstellingen, maar de
medewerkers zijn reeds
druk bezig aan de voor
bereiding van het vol
gend seizoen.
Om even te resumeren:
München, Rhön, Dender
monde, Pilzen, Domazli-
ce, Duffel, Dendermon
de, Jambes, Dendermon
de, Mechelen en Chru
dim. Even zoveel aktivi-
teiten en dit in vier land
streken van Europa:
Vlaanderen, Wallonië,
Beieren en Bohemen.
Wie zei daar ook weer
dat Reynout de kulture-
le ambassadeur van
Dendermonde was?
JVB
In Hamme heeft de naam Ruys op toneelgebied een
goede klank. Er is het echtpaar Roger Ruys dat een
halve eeuw aan toneel doet. Maar ook Emiel Ruys
werkt dit jaar al 40 jaar intens mee aan toneel bij de
Kon. Toneelkring «Trouw aan Kunst».
Het was in het seizoen 1937-1938 dat hij zijn eerste
schreden op de planken zette. Het was in het
toenmalige Drie verbond dat hij zijn eerste stap op
het toneel zette.
De opvoering ging toen door in zaal «De Vlaamse
Schouwburg» in de Peperstraat.
Hij zou zich naderhand bin- nument in de jaren '50
den aan Trouw aan Kunst, werd ingehuldigd, had. er
Toen deze tijdens een zo- Qp het Gemeentelijk Speel-
merfeest in Den Bunt een plein een massaspel plaats,
toneelopvoering werd in ge-
last trad hij op in de éénak-
ter «Leentje uit het Hemel
rijk». Dat was in 1946. Met- deelnamen: De Kath. To^
i werd hij door de toneel- neelmaatschappij Voor God
Het was een kreatie van
Loude Plaum, waar de twee
Hamse toneelkringen aan
mikrobe gebeten. Vanaf dat
moment deed men herhaal
delijk beroep op zijn akteer- aan Kunst.
en de Evenmens, en de Kon.
Toneelmaatschappij Trouw
Roger Ruys
Theaterhappening in Kemzeke. Luc Philips speelt een
knappe rol in «De tuinman van de koning(mg)
Het toneelgezelschap 't Kei
derken zelf treedt on
danks z'n tienjarig bestaan
niét «au grand complet»
op de planken. Wel zorgt
het voor een première door
middel van het eerste optre
den van de jeugdgroep ont
sproten uit het gezelschap.
Onder leiding van Ingrid
De Ruyte brengt de kers
verse jeugdgroep van het
toneelgezelschap een ver
rassend uitziend jeugd-
spektakcl, namelijk «Het
geheim van vadertje Groen-
blad». Dit tijdens een na
middag met jeugdanimatie
op het Kerrfeeekse kerk
plein, tijdens dewelke de
poppenkast van Reintje Vos
ook nog «Jan zonder Vrees»
zal brengen.
Nadien zorgen de dansers
van Reintje Vos voor enkele
muziekstukjes vanop de
kiosk, terwijl de hongeri-
gen (en dorstigen) her en
der terecht kunnen.
Solotoneel
Dankzij het wonderbaarlij
ke talent van Luc Philips en
zijn regisseur Walter Tille-
mans is het fragment uit
«Het Beleg van Laken» van
Walter Van den Broeck een
heerlijke brok theater ge
worden. «De tuinman van
de koning» is een verhaal
over vorsten, vorstinnen,
pausen en ministers, zon
der officieel gedoe. Met hun
kleine verdrietjes, hun
vreugde, kibbelen, een mis
stap somsGeschreven in
een taal om van te snoepen.
Als tuinman Mallants, die
z'n hele leven heeft doorge
bracht aan het koninklijk
hof, brengt Luc Philips het
wel-en-wee van het Belgi
sche koningshuis. Op bit-
ter-komische wijze en uit
een kikvorsperspektief
geeft hij gestalte aan de
komplexiteit van de Belg,
zijn onzekere verhouding
tot z'n koningshuis, z'n
frustraties op allerlei vlak
ken, z'n radeloze zoektocht
naar een Identiteit en het
levensgrote minderwaar-
digheidskomplex. De oude
tuinman laat de hele ko
ningsdynastie aan de revue
passeren. Met al de tribula-
ties die daaraan te pas ko
men en kwamen. Dit enkel
om aan te tonen dat Boude-
wijn in feite de inkarnatie
is van z'n geliefde Sinte
Metten...
Het is een produktie van
het Nieuw Ensemble Raam-
teater Genummerde kaar
ten aan 200 fr. zijn te beko
men bij Wilfried Meer-
schaert, Jef Van Durme-
laan 12 te Kemzeke, tel. 03/
779.60.69. Wacht niet te
lang want er zijn slechts
250 plaatsen.
CirCater
Op het kerkplein speelt on
dertussen Paul Kenens zijn
«CirCater», een samentrek
king van cirkus en theater.
Cirkus in theatervorm of
theater op basis van cirkus-
disciplines Een nu reeds
geslaagd huwelijk tussen
visuele attrakties en thea-
talent. Zijn eerste grote rol speelde daarin de rol van
vertolkte hij in «Jacoba van Manila als zoon van Jawiw
Beieren». Sukses was later de kaja-kaja. Dit stuk werd
nog «Met de Wui tens op toen voor het eerst opge-
Reis,, «De reis rond de we- voerd in ons land en lokte
reld» en met «de politie op vele honderden kijkers van
de d"Expositie». Maar ook zelfs van ver buiten de ge-
op tal van bonte avonden meente.
kon hij zijn man staan. Een Aan toneel doen vraagt veel
van zijn prachtigste en bes- inspanningen. De noodza-
te uitvoeringen, vindt hij kelijke repetities die naar-
nog altijd de uitbeelding mate de datum van de op-
van Al Johnson. Hij zong voering nadert, steeds weer
toen het geweldige kas- worden opgedreven. Uitein-
nummer Sonny Boy van de- delijk betekent dit allemaal
e bekende zanger.
veel uithuizigheid. Het was
Met veel vreugde denkt hij duidelijk dat Emiel Ruys'
nog terug aan zijn optreden echtgenoot daar niet altijd
in het massaspel «Pater m de wolken mee was. Toch
Vertenten, de redder van de kon ze begrip opbrengen
Kaja-kaja's». Toen dat mo- voor de inzet van haar echt
genoot. Maar ook bij Emiel
was het soms wel eens te
veel. Zijn vrouw hielp hem
er dan weer bovenop met te
zeggen: Emiel u moogt Fer
dinand Van Damme (de
voorzitter) toch niet in de
steek laten.
Daarbij kwam nog dat
Emiel lid was van het Wui-
tenskomitee. Het zijn de
mensen die jaarlijks de
driedaagse Wui tens fees ten
organiseren met optocht,
bal, en vele andere karnava-
leske aktiviteiten die onein
dig veel uren opslorpen.
Ondertussen is Emiel nog
bestuurslid geworden van
deze toneelmaatschappij en
dat is ook weer een paar
dagen per jaar weg naar de
vergaderingen en andere
aktiviteiten. Door de jaren
heen heeft Emiel in heel
wat stukken opgetreden.
Zo denkt hij nog terug aan
die twee stukken die hij in
korte broek moest spelen
«Toon heeft 't miljoen» en
«De Vieze Apotheker». An
dere stukken waren nog
«De Huzaren» in 1956 en in
1959 «De Engel in het
Pandjeshuis», «Het Onstui
mige Hart» (1960) en «Ar-
seniek en oude kant» (1964)
en het jaar daarop met «Er
komt een vriend vana
vond». Vooral dit laatste
stuk viel in de smaak van
het publiek. Men kon dit
stuk zes dagen lang spelen
voor een bomvolle zaal «De
Vrijheid» in de Stations-
Hamme. Emiel Ruys staat al veertig jaar op de planken, (vh)
Hamme. Toneelspelen is iets aparts. Ge kunt het of ge kunt het niet, zegt Emile Ruys. En
hij kan het weten, gezien zijn rijke ervaringen, (vh)
straat. Emiel denkt verder
nog terug aan de opvoering
van «Antje» waarin hij de
rol van Hendrik speelde
Later trad hij op in «Onder
één dak» en «Hoop op Ze
gen». In 1972 vierde hij zijn
25-jarig toneeljubileum
met het stuk «Doden heb
ben ongelijk». Nog een paar
keer daarna trad hij op in
een paar kleine rollen.
Maar zijn voorkeur zou stil
aan gaan naar de techniek:
de verlichting en het ge
luid. En daar is hij een spe
cialist in geworden. De
klankregie zou met de ja
ren zijn stokpaardje
den. Maar dat was nie
nieuw voor hem. Veel vroe
ger had hij voor het toneel
het geluid verzorgd.
Klank en geluid
In het suksesrijke kasstuk
«Tien Kleine Negertjes»
stond hij al in voor de
klank. Maar toen gebeurde
nog alles met primitieve
middelen. Want om blik
sem, wind enz. voor te bren
gen was alles nog hand
werk. Nu staat de techniek
voor niets meer. Hij ver
zorgde ondermeer al de
klankopnamen in «De En
gel in het Pandjeshuis» sa
men met Jean Verest.
Meteen werd hij dan ook lid
van De Biekorf. De mannen
van de nacht die zorgen
voor het dekor, geluid en
verlichting, In vele stukken
moet de scène meer dan
eens omgetoverd worden
tot een prachtig dekor.
Maurice en Rene Tilley heb
ben daarin een grote rol
gespeeld. Beide kunstschil
ders kenden immers de
knepen van het vak. Nu
heeft Etienne Cools hun
taak overgenomen.
De regisseurs, zegt Emiel
spelen in een toneelstuk
een zeer belangrijke rol.
Verschillende goede regis
seurs kwamen bij «Trouw
aan Kunst» werken. Hij
dacht zo aan Dre Poppe, die
later regisseur zou worden
van verschillende TV-films.
Momenteel werkt hij aan de
televisieserie «Klein Lon
den, Klein Parijs». En dat
Dre Poppe Hamme nog niet
vergeten is, werd duidelijk
toen hij Moerzeke en een
stuk van Hamme uitkoos
als achtergrond voor deze
TV-film.
Emiel Ruys denkt nog niet
aan stoppen. Straks viert de
toneelmaatschappij haar
honderdjarig bestaan. En
daar zou hij graag bij zijn.
HVC
Van 1 juli tot eind augustus loopt in de salons van Lenart
Coiffures, Plezantstraat 156 te Sint-Niklaas een tentoon
stelling met werken van Hedwig Bracke.
Deze in Melle geboren docent Engels-Duits pedagogisch
onderwijs heeft reeds enkele fel opgemerkte tentoonstel
lingen achter dé rug, o.a. in galerij Tatteljee in Steen
dorp, galerij De Casteleyn te Hingene en kasteel Walburg
te Sint-Niklaas.
Zijn tekeningen zijn niet agressief. Hoewel de dieren die
centraal staan in zijn werken eerder gekend zijn door hun
agressief gedrag, weet de kunstenaar door kleine details
hen geruststellender over te laten komen.
Voor Hedwig Bracke is de mens blijkbaar de vrouw. In de
meeste tekeningen, uitgewerkt met een simpele inkttech-
niek (een soort zwart-wit pointillisme), vinden we sterk
erotisch getinte dier-vrouw kombinaties. De naakten zijn
anoniem, het zijn lichamen zonder gezicht, die doen
denken aan marmeren beelden.
In een aantal werken is de symboliek duidelijk, in de
meeste niet; soms is het een ironische «Spielerei», hier en
daar zijn er literaire referenties.
Om met een woord van de kunstenaar te eindigen: «Op het
witte blad wordt voor mij het onmogelijke mogelijk. Ik
keer mij af van de werkelijkheid met inkt en akwarel om
de wereld der mogelijkheden binnen te stappen.»