De grote
en de kleine k
Hoogstaande muzikaal gebeuren
kent weinig publieke belangstelling
1
t
Liedjes van de zee,
van de zon en de zomer...
12 - 21.8.1987 - De Voorpost
Festival Oude Muziek te Dendermonde
3de Internationale Zo-
merkursus
Niet minder dan 46 jon
ge musici uit 6 verschil
lende landen (tot zelfs
uit Japan) vonden gedu
rende deze tiendaagse
een tweede thuis in het
Rijksinternaat aan de
Galeidestraat, waar ze
door de direktrice in de
watten werden gelegd.
Hier ook werden de
meesterkursussen voor
barokke muziekinter-
pretatie gegeven door
kursusleiders Jos Van
Immerseel (klavecim
bel), Marcel Ketels (blok
fluit en traverso), Da
niël Spektor (barok-
Dendermonde. Philippe Malfeyt op luit bij het koncert van
virtuoze Italiaanse muziek (foto Piet Hermans)
Dat het te Dendermonde tijdens de voorbije dagen gonsde van muzikale waarvan de meesterkur-
bedrijvigheid, zal aan de meeste Dender monde naars wellicht niet opgevallen sus als onderwerp heeft
zijn, laat staan dat ze er ook maar de minste belangstelling of interesse zouden «Barokke muziekinter-
voor gekoesterd hebben... Er bleven tijdens de vele avondkoncerten dan ook pretatie»; de wieg van de
nogal wat stoelen leeg. Ten onrechte! Maar het zal de Beotiër wellicht een zorg barokmuziek stond im-
wezen... mers in Italië, dat zo
Van 10 tot en met 19 augustus was Dendermonde, voor de derde keer reeds, enorm schatplichtig was
gastheer voor het Festival Oude Muziek: een internationale zomerkursus voor aan onze Nederlandse
barokke muziekinterpretatie, een interessante tentoonstelling, vijf referaten, (lees: Vlaamse) «Prinsen
een open podium, een beiaardkoncert, acht avondkoncerten. Het is niet niks! van Muziek» die er de
Maar de Dendermondse «muziekliefhebber» blijft voor zijn kastje zitten, luister van de polyfonie
sproeit zijn tuin of vindt zijn muzikaal souper in een of andere grootstad. hadden laten weer
klinken.
Laten we onmiddellijk
zeggen dat de Onze-Lie-
ve-Vrouwekerk voor dit
soort muziek totaal on
geschikt is: veel te
groot, veel te hoog en
totaal niet gedacht dit
soort «kleinschalige»
klanken: een blokfluit
doet het niet zo erg goed
in deze grote ruimte. En
het was vooral de blok
fluitklank die primeerde
tijdens dit koncert!
Toch klonk de zeer dina-
mische speelstijl van de
blokfluiten, voor wie er
dicht genoeg bij zat, erg
prettig: de kleurrijke
menghe, natuurtrom- han Huys (Wat is baro- vroeg-barok zorgde, na
pet, trombone, blokflui- kmuziek? een filosofi- 0611 eerder lusteloos be-
viool en altviool), Ma- teni dwarsfluit, pom- sche benadering) Jos ï"1' voor heel mooie-
na-Chnstma Kypnam- merB dulciaans, ranket, Van Immerseel (Musik kleurrijke momenten!
des (gamba en cello), Ze- kromhoorns, comamu- ist eine Sprache - nicht
ger Vandersteene (zang) 8g) korthout, ruispijp, eine Schreibe - Natuur- Klavecinist j Huys en
en Oswald Van Olmen doedelzak, klavecimbel, lijk!... maar hoe?), Mar- sopraan H. Verheyen:
(kamermuziek); de kur- positief orgel, darbuka, cel Ketels (Muziekhisto- Cesti, Clérambault, Bach
sus orgel werd door Jo- Saz en kanun. rische interpretatie?), en Haendel...
han Huys m de Sint-Egi- Musica toonde daaren- Ghislain Potvlieghe Gentenaar Johan Huys
ckuskerk onderwezen. boven ook facsimile-uit- (Klankgevoeligheid van studeerde aan het Ko-
Hoeft het gezegd dat het gaven van oude druk- de 18de eeuwse klavi- ninklijk Muziekconser-
er gonsde van de barok- ^en, boeken, katalogen rist: geroemd en ver- vatorium van zijn ge-
^rsienngsnootjes, van muziekinstrumen- guisd) en Jos Meersman boortestad waarvan hij
van het rusteloos zoeken ten uit middeleeuwen tot (De teorie van Talsma - sinds 1982 trouwens di-
naar de juiste interpre- barok én video-opnamen probleemstelling van de rekteur is. Hij is vooral
tatie van een sonate, van bepaalde aspekten tempi). bekend als organist en
het jonge geweld dat uit de oude muziek be- En dan waren er natuur- als klavecinist van 17de
zich na een dag lang stu- lichten. Ook instrumen- lijk de avondkoncerten! en 18de eeuwse muziek,
aeren ontlaadt m andere tenbouwers toonden er Een impressie over de maar ook als uitvoerder
toonstemmingenhun kreaties: orgelposi- eerste serie leest u hier- van hedendaagse mu-
Het randgebeuren tief' re&aal, virginaal, onder; over de laatste ziek is hij een gewaar-
v spinet, eenmanualige en hebben we het in een vol- deerd musicus. In het
van li rot; en met w twee-manualige klave- gende bijdrage. Brugse luik van het Fe-
augustus kon de gemter- Cimbeis, tangen ten vleu- stival van Vlaanderen
esseerde in de Ros gel klavechord, tafel- Enemis Confus: zetelt hij niet alleen in de
Beiaardzaal van het piano 17de eeuwse virtuoze Raad voor Advies maar
tn- rf11" ViJf referaathouders Itabaanse muziek iS hij tevens sinds 1977
stemng bekijken, cue z^g^en voor meestal in- Marcel Ketels (blokfluit een gewaardeerd jurylid
loonde moeite teressante lezingen: Jo- en traverso), Patrick bij de Internationale
Er was een kollektie in- -v,
strumenten ter beschik- jpips
king gesteld door v.z.w. n
Musica, het Vlaams Cen- P
trum voor Oude Muziek TOM j «BM
uit Peer. Deze kollektie
bevat een grote hoeveel- jBp|||||B
heid kopieën van instru- fori wlj-iJij 'Wm,
menten uit het verleden - |SB
met het aksent op de
middeleeuwen en de re-
naissance. Deze kopieën IBr WÈffiSBÊms t :S23fÊ(ÊÊÊ
werden vervaardigd f -^fBÊÊÊBBÊ&Ê |V■|7»ni Wi i'if ijTjfjjE
naar bewaard gebleven «JÈB
eksemplaren of naar af- Ir,
beeldingen op basis van
nauwkeurige beschrij-
vingen in traktaten; ze w
zijn allemaal bespeel-
baar en worden regel-
matig gebruikt in kon-
certen met oude muziek.
Om er een aantal te noe-
men: vedels, tromba ma- J^^j//fjBs^t^^^Ss^BÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊIÊÊÊÊ/ÊIÊÊKBBÊÊIÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊ
rina, gramba's, harp, Dendermonde. Johan Huys en Hilde Verheyen verzorgden een koncert in de Begijnhof
luiten, psalterium, ke- kerk foto Piet Hermans)
Laureys (blokfluit), Phi- Wedstrijden. Sopraan
lippe Malfeyt (luit en Hilde Verheyen, met wie
theorbe) en Guy Penson J. Huys een «vast duo»
(klavecimbel) vormen vormt, behaalde een eer
samen Les Enemis Con- ste prijs zang te Gent,
fus, een ensemble dat in was jarenlang lid van
1978 reeds laureaat het prestigieuze Colle-
werd van de Musica gium Vocale van Philip-
Antiqua Wedstrijd te pe Herreweghe en is
Brugge. En voor wie de vooral aktief als zangpe-
gestrengheid van de dagoge. Het duo Huys -
Brugse jury kent, moet Verheyen bracht woens-
dit toch al wel een kwali- dagavond in de stemmi-
teitslabel zijn! Zij bren- ge Begijnhofkerk een
BMBBfB*'/ ^llfiBBBBflHBBi £en muziek uit de 17de gemengd vokaal-instru-
I en 18de eeuw en streven mentaal programma
in hun programma's met kompsities uit de
naar °°k minder beken- 17de en 18de eeuw.
de oude instrumentale Johan Huys vertolkte
muziek uit de Nederlan- «Preludium en fug in g»
den te belichten. van Dietrich Buxtehude,
j^flIlÉP <*y/' ■mMmÊÊm een viertal nummers uit
MS ff mÈBÈËÈKi Hun Pro&ramma in de de «Hème Suite de PièCes
BH Dendermondse Onze- de Clavecin» van J. Bod-
B Lieve-Vrouwekerk ver- in de Boismortier en de
meldde echter «virtuoze «Ciacona in D» van J.J.
B Italiaanse muziek» met Fux (dit laatste ter ver-
B komposities van Tarqui- vanging van de aange-
Id° Merula, Francesco kondigde «Sonate in d»
wÊÊÊÊI^ÊÊÊKÊm r^maid' Giovanni Picchi, van J.S. Bach, die later
Giovanni Battista Ric- op de week ook op het
cio, Dario Castello, Giro- programma stond van
lamo Frescobaldi, Gio- Jos Van Immerseel).
B vanni Battista Vitali, Sa- Huys slaagde erin deze
B lomone Rossi en Marco werken tot boeiende mu-
BBBBBBBBBBBBIi Uccellini. Niet toevallig ziek te maken, soms
Dendermonde Sopraan Hilde Verheyen foto Piet deze komponisten op het wervelend en virhioos
uenue y s programma van een Fe- soms uiterst gevoehg of
He™ans> stival Oude Muziek, speels.
Hilde Verheyen zong
van Cesti «Franciulla
son io ch'amar non so»
en «Insegnate mia mpri-
re», van G. Carissimi
«No, no, mio care», van
L.-N. Clérambault de
caötate k voix seule «L'a-
mour piqué par une ab-
eille» en van Haendel de
cantate Dolce mio ben».
Ze zingt met veel ek-
spressiviteit, weet dui
delijk de nummers te
kiezen die haar liggen,
bezit een mooie sonori-
Dendermonde. De deelnemers aan de meesterkursus voor barokke muziekinterpretatie
werden in het stadhuis toegesproken door kuituurschepen Maes (foto Piet Fermans)
Het programma dat hij
vorige vrijdag in de Den
dermondse Begijnhof
kerk verzorgde (maar
dat we niet konden bij
wonen) vermeldde werk
van «Jan Bol alias Do
ctor John Buil» en klave-
cimbeltranskripties van
WÊÊUSHÊÊÊÊÊÊBÊÊltMÊÊ^^Ê^ M werk van Johann Seba-
M L~« r*'- st^an Bach. Naar ken-
llB ners ons vertelden, moet
WBr^ËSêBÜ fBÊÈÊj$È. het 6611 meer dan inter-
v JBB^ essante belevenis ge-
T-,é J w.i
WÈÈfffi zich niet zo denderend
werk van John Buil
-ivefi werd schitterende mu-
fc. ziek. De afwezigen had-
gliri'T.. den ook nu ongelijk.
11 ij,i 1 Over de koncerten van
T,vorige zaterdag tot en
wT" met woensdag berichten
WÊÊÊÊÊÊttBÊÊa»^ we volgende week.
Dendermonde. Les Enemis Confus genoten de eer om het muziekfestijn te openen (foto
Piet Hermans)
teit maar is niet altijd
toonvast. Een mooie
avond!
Philippe Malfeyt: Ita
liaanse luitmuziek uit de
16de en 17de eeuw
Na gitaarstudies legde
Malfeyt zich vooral toe
op de luit; aanvankelijk
als autodidakt, nadien
door kursussen bij be
kende lui tieten. In 1983
werden zijn luitstudies
bekroond met een diplo
ma aan het Royal Colle
ge of Music te London.
Thans geeft hij zelf een
luitkursus aan het con
servatorium te Gent; hij
is trouwens een van de
weinige luitisten in ons
land. Hij speelt in de en
sembles Les Enemis
Confus en Pandora,
maar treedt ook op als
solist of als continuospe-
ler in de meest diverse
kombinaties.
In een eerste deel be
speelde Malfeyt een 7-
korige renaissanceluit,
en vertolkte werk van
J.A. Dalza, V. Capirola,
F. da Milano, G.A. Terzi,
S. Molinaro en G.B. Do-
menicho. Op een 13-ko-
rige liuto attiorbato ver
tolkte Philippe Malfeyt
in het tweede deel kom
psities van P.P. Melli,
G.G. Kapsberger en A.
Piccinini.
Een avondprogramma
met alleen maar luitmu
ziek kan voor velen wel
licht van het goede wat
veel zijn. Toch was het
programma niet eento
nig. Dit dank zij een ta
melijk grote variëteit
van de gekozen num
mers en vooral dank zij
het verfijnde spel van de
luitist. Met een groot ge
voel voor kleur en dina-
miek bouwde Malfeyt
een interpretatie, die
mede door een prima ar-
tikulatie en een rijk ver
scheiden frazeringspo-
tentieel aangenaam
bleef om te beluisteren.
Jos Van Immerseel; kla
vecimbelliteratuur uit
de 17de en 18de eeuw
Jos Van Immerseel is in
ons Vlaamse muziekwe-
reldje een van de vele
bezige bijtjes, een kleur
rijk, flamboyant musi
cus met een grote per
soonlijkheid en uitstra
ling. Hij is onmetelijk
aktief, niet alleen op pia
no, orgel, klavecimbel
en pianoforte maar ook
als pedagoog, leider van
het Ensemble dell Ani
ma Eterna, gastklavi-
rist, kursusleider, im
provisator.
Op halfoogst vierdaagse te Wieze
Vorig weekend presenteerden de P.V.V.-jongeren van Groot-Lebbeke in en om
het Sportpaleis een gevarieerde feest-vierdaagse met als voornaamste ingre
diënten een belotwedstrijd, een drie uren fietstocht, een kinderrommel
markt... De hoofdbrok van de festiviteiten was echter het half-oogst koncert,
waarbij vijf volwassenen- en kinderkoren uit de omgeving het beste van zich
zelf gaven om de vele aanwezigen te laten genieten van een genietbare
luisteravond. Tussen haakjes: er werden 322 toegangskaarten verkocht. De
heer Putteman Jozef fungeerde als presentator en stelde de verschillende
koren zinvol voor.
Zanglust
O.l.v. de h. Van Der
Vur8t Jozef zette «Amici
Cantores», het gemengd
25-koppig volwassenen
koor uit Lede, het spek
takel in met de bedjes:
Die gedanken sind frei
(Baussner), Go down
Moses (negro-spiritual)
La-haut sur la montag-
ne (Bovet), die Lorelei
(Silcher), aftocht (een
Pools soldatenbed), en
de Engelse Chanty Ma
trozenlied (Scheider).
De Eekhoorntjes (45 uit
voerders), uit Baasrode
en St-Gillis-Dender-
monde, geleid door Mar-
go en Karine oogstten
veel applaus met de
nummers: Schneewalzer
(Koschat), de medley
«Sound of music» (bew.
Bracke), Granada (bew.
Bracke), Land van Hoop
en Glorie met een prach
tige solo van Karine! en
Vlaanderen mijn land
(muziek van Rocco Gra-
nata).
Het eerste deel van deze
koncertavond werd af
gerond door de Leedse
Karekietjes, een 70 le
den tellende kinder- en
tienerformatie, op half-
oogst uitgerekend 6 jaar
jong, en toch al bogend
op buitenlandse interes
se. ZE brachten o.l.v.
Annemie Vinck volgen
de songs: Zeg het met
muziek (Marcello), Lied
je van de zee, de zon en
de zomer, goed genoeg
voor de titel van deze
bijdrage, Chiquitita (Ab
ba!) met een mooie solo
zang door Nathalie, Lin
kerwang, rechterwang
om te besluiten met de
traditionele «My bonni
is over the Ocean».
Tijdens de pauze werden
de gasten aan de ere tafel
en de personen die
steunden, officieel ver
welkomd.
En nadien kwam het ge
mengd parochiaal
«Singhet Fro» uit Over-
mere, gedirigeerd door
Jan Joos, op het podium,
de 45 koristen werkten
volgend repertorium af:
Ik ben van nergens en
overal (Vic Nees), Als ick
U vinde (Waelrant), Kom
Lente, Lieve Lente (Mo
zart), Pa Fjallstigen
(Bjornson), this Little
Light of mine (een gos
pelsong), Signum (Suza-
to), en Vive l'amour (een
marching van Coates).
De Karekieten vergast
ten ons op enkele num
mers uit hun LP. «Take
my Hand» o.m. Every
Day (Koeline), a little bit
(Leopold), Yes amore
(Marcello) en Take my
Hand (Lustenhouwer).
Van de Jonge Wacht uit
Moorsel-Steven, die ook
al in Nederland optrad,
hoorden we een drietal
bederen van Armand
Preud'homme, nl. O
mijn Kempen, Naar wat
de dennen fluisteren,
Laat ons befste samen
varen, tevens brachten
ze nog Vlaamse Kermis
(Hullebroeck) en Af
scheid (Naegeh).
Als slot van het koncert
dirigeerde J. Van Der
Vurst de vijf koren sa
men bij de uitvoering
van het bekende «Op de
purperen heide» (Preud
'homme) een nummer
dat door heel de zaal
spontaan meegezongen
werd.
Aldus kreeg het muzika
le gedeelte zijn beslag.
Er was toch nog een ie
twat officieel tintje van
die zangavond. Vanwe
ge de inrichters: Roels
Wiby (voorzitter), Ver-
eecken Erwin (Public
Relations), Juff. Van
Mol Dominique (alge
meen sekretaris), Heu-
ninck Patrick (onder
voorzitter) en Van Dries-
sche Patrick (penning
meester) werden er be
kers overhandigd aan de
dirigenten of de voorzit
ters van de onderschei
den koren. En ook pre
sentator Putteman Jozef
mocht dankbloemen in
ontvangst nemen.
J. Van Landuyt
Berlare. De Kon. fanfare De Vriendenbond had het goede weer aan zijn kant voor een
aperitiefkoncert in open lucht (jj)