Leven en werk van Jef De Pauw:
een lichtschilder van bij ons
Boek over
kunstschilder
Jef De Pauw
verschijnt
op 11 september
Jef De Pauw in
nieuw perspektief
Ook Dendermonde danste en vendelde
in Beierens hoofdstad
Wase 'Parels langs de Scheldekant'
in Nieuwpoort
De auteurs van het
Jef De Pauw-boek
The New Orleans
Train Jazz Band
komt naar Temse
Expo's in Waas
Karei Mechiels
in galerij Brabo
14-21.8.1987- De Voorpost
Jef De Pauw werd geboren
te Sint-Niklaas op 12 mei
1888 als oudste van de vijf
kinderen van Guilelmus De
Pauw. hoedenmaker, en
Leonie Van de Cauter.
Hij liep school bij de Broe
ders Hiëronymieten en aan
het Tnstitut Saint-Joseph'
(Ankerstraat, in 1950 gefu
sioneerd met het St.-Jozef-
Klein-Seminarie)
Begiftigd met artistiek ta
lent bezocht hij achtereen
volgens de akademie van
Sint-Niklaas (1905-1907)
en - na drie jaar onderbre
king de akademie van Me-
chelen (1910-1912); aan de
ze laatste instelling volgde
hij de lessen als vrije leer
ling.
Van jongsaf aan was hij erg
gesteld op persoonlijke vrij
heid, zowel in zijn artis
tieke werkzaamheden als in
het maatschappelijke leven.
Van 1908 tot 1912 woonde
hij alleen, achtereenvol
gens in Weert (Bornem),
Beveren en Velle-Temse.
Tijdens zijn verblijf in Beve
ren maakte hij kennis met
enkele andere jonge kun
stenaars, met wie hij in
1908 en 1909 de kunst- en
letterkring 'Kunstkring
van Waas - Nederig Stre
ven' vormde. Over dat
kleurrijke gezelschap (on
der wie Piet Staut en Raoul
Steppe) publiceerde Mau-
rits Neels (die er zelf deel
van uitmaakte) in 1926 een
sleutelroman (in het boek
'Jef De Pauw, leven en
werk' wordt daarop uit
voerig ingegaan).
Jef De Pauw expozeerde
voor het eerst in 1909, in
zaal Het Kruis op de markt
te Sint-Niklaas. Zijn eerste
tentoonstelling buiten de
streek vond p'.aats in de Sal
ie Studio in Brussel in
1913.
In 1913 ondernam hij zijn
eerste buitenlandse trip:
een studiereis naar Parijs.
Al vóór wereldoorlog I ge
noot Jef De Pauw aanzien
als kunstschilder.
In 1916 huwde hij met Elo-
die Weyn. Zij woonden in de
Heistraat op de Velle-Temse
en kregen 4 kinderen, on
der wie Gaby (kunst
schilder).
Na wereldoorlog I verbreid
de de echo van zijn talent
zich voortdurend.
Van bij zijn stichting in
1921 maakte Jef De Pauw
deel uit van de Wase Kunst
kring, waarmee hij jaar
lijks zijn werk exposeerde.
Eind 1924 werd hij omwille
van zijn verdienste en bete
kenis als kunstschilder be-
Op vrijdag 11 september vindt in de feestzaal van het
gemeentehuis te Temse de officiële voorstelling plaats van
het boek 'Jef De Pauw, leven en werk' van Roger Geerts,
Luc De Ryck en Albert De Ryck.
Tot de dag van de verschijning van dit luxeboek kan nog
worden vooringetekend (1.495 fr.). Naderhand is de
verkoopprijs 1.750 fr. Het kontaktadres is Albert De
Ryck, Lauwershoek 6B, 2690 Temse, tel. 03/771.18.39.
Men kan ook overschrijven op het rekeningnummer van
het Jef De Pauwfonds: 910-0747891-20.
De verschijningsdatum van het boek is enkele malen
verschoven. De oorzaak daarvan wortelt enerzijds in het
feit dat het opzoekingswerk voor de biografie meer tijd in
beslag nam dan voorzien. Anderzijds werden belangrijke
hoofdstukken uit het boek in het Frans vertaald en
voorgelegd aan één der allerlaatste bevoorrechte getui
gen, prins Victor de Polignac, de nu 88-jarige toenmalige
beschermheer van Jef De Pauw, die overigens graag alle
medewerking verleende.
Beide voormelde elementen hadden tot gevolg dat het
boek pas begin juli klaar was. Maar dat was dan weer een
ongunstig tijdstip om het voor te stellen, vandaar dat de
datum werd vastgesteld op 11 september. De voorstelling
vindt plaats in de feestzaal van het gemeentehuis om 20 u.
M.R.
noemd tot Ridder in de
Kroonorde. Hij was toen
36.
Van grote betekenis was
zijn kennismaking met
prins Victor de Polignac in
1924. Deze Franse aristo-
kraat werd zijn bescherm
heer. Jef De Pauw was
meermaals te gast bij de
prins op het kasteel van Ro-
zières (60 km ten noorden
van Parijs), waar tientallen
werken tot stand kwamen.
De prins verwierf een uit
zonderlijke Jef De Pauw-
kollektie.
Benevens binnen de Wase
grenzen exposeerde Jef De
Pauw ook met sukses in
Antwerpen, Gent, Brugge,
Luik, Namen enz. In 1929
stelde hij voor het eerst zijn
werk tentoon in het buiten
land (Kopenhagen, Dene
marken).
Met Pasen 1930 betrok het
gezin J. De Pauw-Weyn het
Hof ter Heide in de Hei
straat. In de nabijheid had
hij ook een groot atelier la
ten optrekken.
De kunstschilder was in
middels echter aangetast
door een slepende ziekte,
die hem van juli 1930 het
schilderen onmogelijk
maakte.
Terwijl hij aan het ziekbed
was gekluisterd, bereikte
hem het bericht dat hem het
erediploma was toegekend
op de "Wereldtentoonstel
ling voor Koloniën, Zee
vaart en VLaamsche Kunst'
in Antwerpen.
Jef De Pauw overleed op 14
september 1930, amper 42
jaar oud.
Ook na zijn dood hield zijn
reputatie stand. Sinds de
zeventiger jaren is de be
langstelling voor zijn werk
opnieuw gevoelig gestegen.
Nadat de Piet Stautkring in
1976 een "Retrospektieve
Jef De Pauw' had georgani
seerd op het kasteel Corte-
walle te Beveren, organi
seerde de Galerie Zentra
n.v. in hotel La Palma in
Locarno-Muralto (Zwitser
land) een grootse Jef De
Pauw-tentoonstelling (een
deel van de ex-kollektie van
prins de Polignac). De expo
werd begeleid door een uit
voerige, geïllustreerde,
drietalige katalogus.
De belangstelling voor Jef
De Pauws leven en werk
was nooit zo groot als mo
menteel.
Werk
Jef De Pauw schilderde
hoofdzakelijk winterland
schappen, zonnige zomer
landschappen, heidegezich-
ten en heidewolken, tevens
portretten en stillevens.
Zijn voornaamste werkter
rein was het Waasland, met
als kernpunt Velle-Temse.
Ook Rozières en zijn omge
ving (Frankrijk) vormden
een dankbaar werkterrein.
De Pauw schilderde zeer
vaak in open lucht.
Jef De Pauw was een licht
schilder, die aansluit bij het
impressionisme en het lu-
minisme. Soms vertoont
zijn werk naast realisti
sche, ook poëtische karak
tertrekken. Kreatieve ver
beelding bezat hij in hoge
mate.
Hij was een spontaan en
virtuoos schilder, die over
een technisch brio beschik
te en een stevige kompositie
wist op te bouwen. Hij was
geen peuteraar, maar schil
derde in één geut, direkt,
niet zelden met brede
toetsen.
Als rasecht schilder sprak
en artikuleerde Jef De
Pauw de taal van de kleur,
de ware taal van de schil
derkunst. Het palet van Jef
De Pauw was dat van de
impressionisten. Hij maak
te veelvuldig gebruik van
groen, wit, roze, purper en
violet.
Voorzien van een voornaam
koloriet, een flinke aanpak
van de strukturele teke
ning als basis, een feilloze
zin voor perspektief, een
aangeboren krachtige pik-
turale hand, een scherp
observatievermogen, een
poëtische vizie op de natuur
en op de dingen van bin
nen, bereikte Jef De Pauw
met zijn lyrisch tempera
ment realisaties die getui
gen van grote kunde en
kimst.
Het boek over Jef De Pauw
komt werkelijk op zijn tijd.
De Franse impressionisten
zijn onbereikbaar gewor
den. Impressionisten van
bij ons, zoals Emiel Claus
en Modest Huys, krijgen de
laatste jaren wat hun toe
komt. Jef De Pauw krijgt
zijn verdiende beurt.
Deze monografie is niet al
leen belangrijk voor de ou
dere generatie die het werk
van Jef De Pauw op een of
andere manier kent, maar
tevens voor de jeugd voor
wie de kennismaking zon
der twijfel een positieve er
varing zal betekenen. Voor
alle geïnteresseerde kunst
liefhebbers zal het duidelijk
worden wat Jef De Pauw in
zijn korte leven (hij werd
slechts 42) heeft weten te
verwezenlijken.
De klassieke Jef De Pauw-literatuur heeft steeds
een beroep gedaan op dezelfde - beperkte en opper
vlakkige - bronnen. De elementen die daaraan
werden ontleend, zijn generatie op generatie over
genomen, zonder dat bijkomend diepgaand vor-
singswerk werd uitgevoerd. Bovendien bleven tal
rijke - ook voor de hand liggende - bronnen
onaangeroerd. De Jef De Pauw-literatuur was een
typisch voorbeeld van 'afschrijfliteratuur', waarbij
onnauwkeurigheden en onjuistheden steeds weer
voor waarheid werden overgedragen.
Voor het boek dat nu ver
schijnt, is heel wat vor-
singswerk gepleegd en zijn
talrijke bronnen aange
boord die tot dusver onaan
geroerd waren gebleven.
Ook overlevende getuigen
werden geraadpleegd, on
der wie de nu 88-jarige
prins Victor de Polignac
(Frankrijk), destijds be
schermheer van Jef De
Pauw en op een bepaald
ogenblik bezitter van de
grootste Jef De Pauw-kol-
lektie.
Tal van nieuwe elementen
zijn daardoor aan het licht
gekomen en misvattingen
werden gekorrigeerd. De
levensechte Jef De Pauw
heeft daardoor meer afge
lijnde kontouren gekregen.
Ook is hij volledig losge
weekt van zijn Brusselse
naam- en tijdgenoot, die
eveneens kunstschilder
was en met wie hij in som
mige publicaties wordt ver
ward. De biografie is van de
hand van Luc De Ryck.
Voor de eerste maal ook
wordt het werk van de kun
stenaar geanalyseerd op
een grondige en kritische
wijze, gesitueerd in een rui
mer perspektief van tijd en
ruimte, met oog voor alle
facetten van het kunste
naarschap. Zoals de au
teurs op zoek gingen naar
de historische Jef De Pauw
hebben zij ook een objektief
waardeoordeel nagestreefd,
wars van alle dweperij en
kunstmatige drukdoenerij.
Het hoofdstuk "De kunst
van Jef De Pauw* werd ge
schreven door Roger
Geerts.
De reprodukties van de
schilderijen van Jef De
Pauw - het boek bevat er
niet minder dan 58, alle in
vierkleurendruk - zullen
voor velen een revelatie be
tekenen. Zij werden gese-
lekteerd uit de 290 werken
omvattende inventaris. De
samenstelling daarvan
een monnikenwerk waar
voor met alle uithoeken van
Vlaanderen kontakten wer
den gelegd - berustte bij
Albert De Ryck, die van in
het begin en onafgebroken
de motor was van het
projekt.
Het boek bevat ook de lijst
van Jef De Pauws tentoon
stellingen (51 in totaal), sa
mengesteld door Roger
Geerts. Deze gezaghebben
de kunstrecensent, wiens
dichtbundel 'Ademloos' on
langs zeer gunstig werd
onthaald, maakte ook een
keuze uit de bibliografie:
een nooit eerder gepubli
ceerde, lange lijst.
Naast de 58 vierkleuren-
producties omvat het boek
ook 32 zwartwitfoto'8 van
Jef De Pauw en zijn omge
ving.
Voorintekenen kan nog
tot 11 september
De technische fiche van het
boek vermeldt:
- formaat: 34 cm x 24 cm;
- kwaliteit papier: 135 g
gesatineerde maco;
- 176 bladzijden, voorzien
van een stofwikkel;
- 58 vierkleurenreproduk-
ties, 32 zwartwitfoto's.
De fotografie van de schil
derijen berustte voorname
lijk bij Jimmy Hemelaer, de
zwartwitfoto's werden ont
leend aan het archief van de
familie De Pauw. Het boek
wordt gedrukt door Van
Lijsebetten p.v.b.a. uit Sint-
Niklaas.
Voorintekenen blijft moge
lijk tot 11 september. De
voorintekenprijs bedraagt
1.495 fr. Voorintekenen
kan op het rekeningnum
mer van het Jef De Pauw
fonds: 910-0747891-20.
Het kan ook rechtstreeks
bij de auteurs, met als cen
traal kontaktadres: Albert
De Ryck, Lauwershoek 6B,
Albert De Ryck, een technicus uit Temse met een
sterke interesse voor antiquiteiten en kunstenaars
uit de streek, leerde door zijn kennismaking met
kunstschilder Gaby De Pauw het werk van Jef De
Pauw (vader van Gaby) van zeer nabij kennen. Hij
kwam dermate onder de indruk, dat hij geleidelijk
het plan opvatte om een boek over hem samen te
stellen. In 1985 kreeg zijn idee vaste vorm, nadat
kunstkriticus Roger Geerts en plaatselijk vorser
Luc De Ryck hun medewerking hadden toegezegd.
Roger Geerts
Roger Geerts (1919), licentiaat klassieke filologie,
ereleraar pedagogisch hoger onderwijs, kunstre
censent, redaktielid van de tijdschriften Vlaanderen
en Deux ex machina. Publiceerde verscheidene wer
ken over plastische kunstenaars o.m. Het schone
avontuur (Uitg. Artiestenfonds, Antwerpen, 1974),
Kunstschilder Alfons Van Meirvenne (Uitg. Arties
tenfonds, Antwerpen, 1978). Aquarellist Etienne
Van Damme (Uitg. Artiestenfonds, Antwerpen,
1980).
Schreef een literaire monografie over de romancier
Leo Mets (uitg. provinciebestuur Oost-Vlaanderen,
Gent, 1978).
Vertaalde Nederlandse gedichten in het Latijn onder
de titel Carmina Neerlandica (Uitg. Heideland-Or-
bis, Hasselt, 1979).
In 1986 verscheen zijn dichtbundel «Ademloos», met
illustraties van Raf Coorevits en een nawoord van
Anton Van Wilderode (Uitg. Danthe, Sint-Niklaas).
Luc De Ryck
Luc De Ryck, (1949), leraar Nederlands-Engels-
Duits.
Als medewerker aan verschillende bladen was hij
jarenlang aktief in de streekjournalistiek (1966-
1982). Geleidelijk evolueerde hij in de richting van
de plaatselijke geschiedschrijving, met een voor
keur voor de periode na 1885. Als persmedewerker
en als medewerker aan het Jaarboek van het Ge
meentemuseum van Temse en het Gemeentelijk
Informatieblad publiceerde hij talrijke geschiedkun
dige bijdragen, waaronder biografieën van Karei
Aubroeck, de gebroeders Van Raemdonck, Clemens
De Landtsheer en andere, voornamelijk plaatselijk
bekende figuren. Voor het boek 'Relaas uit 't Land
van Waas' (de geschiedenis van de Wase pers) van
Wouter Vloebergh en Walter Clippeleyr schreef hij
de bijdrage over Temse.
De jongste tijd nam zijn aktiviteit op het vlak van de
plaatselijke geschiedschrijving gevoelig af ingevol
ge zijn politieke werkzaamheden.
Albert De Ryck
Albert De Ryck (1954), technicus.
Via een grote interesse voor antiquiteiten evolueer
de zijn belangstelling de jongste jaren in de richting
van de kunst, vooral de schilderkunst.
Daarbij richtte hij zich voornamelijk op de kunst
schilders uit de eigen streek, met een voorkeur voor
de impressionisten.
Door zijn vriendschap met kunstschilder Gaby De
Pauw leerde hij het werk van Jef De Pauw van zeer
nabij kennen. Hij kwam dermate onder de indruk,
dat hij geleideüjk aan het plan opvatte om een boek
over hem samen te stellen. In 1985 kreeg zijn idee
vaste vorm, nadat Roger Geerts en Luc De Ryck hun
medewerking hadden toegezegd
Initiatiefnemer Albert De Ryck was ook tijdens de
realisatieperiode de drijvende kracht achter 'Jef De
Pauw, leven en werk'.
2690 Temse, tel. 03/ Jef De Pauw niet alleen de
771.18.39. eer gegeven waarop hij
Aansluitend bij de publika- recht heeft, maar wordt te-
tie van het boek zal een gelijk een blijvende erfenis
grootse retrospektieve Jef vastgelegd, die de betekenis
De Pauw worden georgani- van de kunstenaar letter-
seerd. lijk en figuurlijk in de verf
Op de drempel van de hon- zet.
derdste verjaardag van zijn M.R.
geboortedag (°1888) wordt
Na de machtige 24ste Europeade in München
Nadat het Europese «wonder» van de 23ste Euro
peade voor volkskulturen vorig jaar in Portugal
was geschied, voltrok het zich voor de 24ste maal
dit keer in Beierens hoofdstad München. Alle stort
buien ten spijt waren er ook een aantal zonnige
uren en kende dit jongste internationale treffen
van volksdansgroepen, vendeliers, koren en mu
ziekkapellen uit 15 Europese landen een daverende
bijval.
Onder de niet te stuiten
stuwkracht van een terecht
glunderende algemene
voorzitter Mon De Clopper
werd ook ditmaal door dui
zenden jongeren zingend
en dansend hun geloof be
tuigd in een verenigd Euro
pa der volkeren, één in zijn
veelkleurige verscheiden
heid. Van dit geloof getuig
den eveneens de Dender-
mondse volksdans- en ven-
deliersgroep Reynout, al
vast volwaardige vertegen
woordigers van de Ros
Beiaardstede. Dat Vlaande
ren trouwens in het alge
meen op pleinen en straten
evenals in de reusachtige
sporthal van München stevig
stand hield bewezen tussen
de 160 groepen o.m. Elcer-
lyc en De Landsknecht uit
Antwerpen, de eerste ver
sterkt door Krabbeke Steur
uit Temse, de tweede door
De Scheldemeeuwen van
Antwerpens Linkeroever
Samen met 5.600 deelne
mers stapten zij, door tien
duizenden toeschouwers
geestdriftig toegejuicht, op
door de feestelijk bevlagde
lanen en straten van Mün
chen. Inzake de slotmanife
statie in een tot de nok ge
vulde sporthalle verdienen
verder een speciale eervolle
vermelding de «Vliegende
Vlaming» regisseur Piet Ja
cobs en zijn kranige assi
stente Greet Hermans even
als de vinnige Vera Ver-
sieck, die op zwierige wijze
in zeven talen de Europea-
de-bindteksten van Bert Pe-
leman voordroeg o.m., ver
taald door Liliane Blereau
en Jeanne Buytaert. Een
ander hoogtepunt van deze
driedaagse Europeade bete
kende de indrukwekkende
hoogmis in de reusachtige
O.-L.-Vrouwe-Dom, opge
dragen door Munchens bis
schop Mgr. Engelbert Sie-
bler, bijgestaan door de
Vlamingen e.p. Windey en
e.p. Art. Verthé.
Naast de Spaanse, Italici
se, Duitse en Franse koren
die er zongen was er vooral
het jeugdkoor Scaldis Can-
tat uit Merksem dat er o.l.v.
Lieve Suy op hemelse wijze
fragmenten uitvoerde uit
Jef Van Hoofs «Missa de
Angelis». Niet minder ge
waardeerd werd reeds
daags voordien door Scal
dis Cantat in het teken van
het Lode wijk De Vocht-jaar
in de sporthall het levens
blije «Uilenspiegel-Zonne-
schijn» op tekst van Bert
Peleman gezongen en weer
klonk tevens het frisse «Als
de brem bloeit» van Mgr. J.
Vijverman. Vermelden we
tenslotte dat achteraf nog
een paar dagen o.l.v. de vei
lig gidsende Dendermonde-
naar Guido lm pens Beieren
werd doorkruist en o.m.
een paar sprookjeskastelen
van Koning Ludwig n wer
den bezocht.
Als laatste hoogtepunt gold
de oproep van Antwerpens
schepen P. Van Heyst om
volgend jaar massaal in ju
bileumstemming de 25ste
Europeade te Antwerpen te
komen bijwonen.
Na de duizendvoudige be
lofte, afgelegd door de dui
zenden deelnemers werd
daarop tussen Duitsland,
Groenland en Portugal
weer naar de «heimat» ge
reden, indachtig de raak
kloppende woorden van
promotor Mon De Clopper
«niet te versagen maar te
blijven geloven in de toe
komst van een eedrachtig
federalistisch Europa».
Dirk Dyckmans
Op de Boeketje Vlaanderen-dag (29 augustus)
speelt The New Orleans Train Jazz Band vanaf
17.30 u op de Markt in Temse.
The New Orleans Train Jazz Band, of kortweg The
Train, werd in 1974 opgericht en bewees sedert
dien een eigen sound en een eigen stijl te ontwikke
len, en één van de toonaangevende oude stijlbands
van België te zijn.
Tot en met 30 augustus vindt in de feestzaal van de
vismijn te Nieuwpoort de groepstentoonstelling
Tarels langs de Scheldekant» plaats, georgani
seerd door Paul Busschaert (Temse) en het stadsbe
stuur van Nieuwpoort.
De vernissage vond plaats
op vrijdag 31 juli in aanwe
zigheid van de Nieuwpoort-
se burgemeester-senator
Georges Mommerency en
leden van zijn schepenkol
lege, kuituurschepen Luk
De Ryck van Temse en ver
scheidene exposanten.
Het welkomstwoord werd
uitgesproken door eerste
schepen Willy Vermote (be
voegd voor kuituur), waar
na kuituurschepen Luk De
Ryck van Temse de eigenlij
ke feestrede hield. Hij be
lichtte de relatie Nieuw
poort - Temse en wees op de
statische binding (het ko
ning Albert-monument) en
op het dynamisch aspekt:
de diverse onderlinge kon
takten sinds 1984. Daarna
belichtte hij de betekenis
van de boeken Parels langs
de Scheldekant, waarbij hij
hulde bracht aan auteur
Leo Busschaert en uitgever
Paul Busschaert. Tenslotte
citeerde hij de exposanten,
dank zij wier inbreng deze
expo een ongewoon hoog
niveau haalt. Schepen Willy
Vermote verklaarde de ten
toonstelling officieel voor
geopend.
Van de volgende kunste
naars zijn werken te zien:
Karei Aubroeck, beeldhou
wer-kunstschilder, Temse;
Hilaire Bals, kunstschilder
tekenaar, Beveren, Joseph
Caron, kunstschilder-auto
graaf, Brussel/Weert; Ro-
main De Coninck, kunst
schilder, Melsele; Regriier
De Herde; kunstschilder-te
kenaar, Oostende/Waas
munster; Emiel Leybaert,
kunstschilder-tekenaar
Dendermonde; Luc Mat-
thys, kunstschilder-grafi
cus, Bornem; Karl Meers
man, cartoonist, Temse;
Lucas Meersman, kunst
schilder, Temse, Marten
Michielssens, beeldhouwer,
Elversele; Vera Noens,
kunstschilder-akwarellis-
te, Temse; Juliaan Se verin,
kunstschilder-graficius-et-
ser, Kruibeke, August
Sloor, kunstschilder, Tem
se; Luc Van De Velde,
kunstschilder-tekenaar
Waasmunster; Emiel Van
Dromme, kunstschilder,
Temse; Raymond Van
Hoeck, kunstschilder, Ant
werpen.
De tentoonstelling is alle
dagen vrij toegankelijk tot
en met 30 augustus van
9.30 u. tot 12 u. en 14 u. tot
17.30 u. De expo wordt be
geleid door een uitstekende
brochure, waarin alle kun
stenaars nader worden
voorgesteld (foto en le
vensschets).
De vier delen van 'Parels
langs de Scheldekant' kos
ten elk 1.400 fr. en zijn
verkrijgbaar bij de verant
woordelijke uitgever, Paul
Busschaert, Sint-Joris-
straat 51, 2690 Temse, tel.
03/771.15.10.
M.R.
Terwijl op 22 en 23 augustus alle ogen gericht zijn
op het «ambachtelijk weekend» in het Land van
Waas kan je her en der ook diverse kunstenaars aan
het werk zien.
Zulks is het geval in Moerbeke aan de Bevrijders
straat 3, waar Marcel Vervaet zijn atelier heeft. De
bekende pastelschilder expozeert zaterdag 22 en
zondag 23 augustus van 15 tot 20 u., maandag 24
oogst van 10 tot 20 u. U kunt de kunstenaar
kontakteren via tel. 091/46.84.30.
En in Elversele is op initiatief van de plaatselijke
Culturele Centrale van het ABVV een tentoonstel
ling te bekijken met tekeningen van R. Fonck,
schilderijen van J. Moerloos en beeldhouwwerken
van L. Notenbaert. U kunt in huis De Fortune aan de
Dorpsstraat terecht op zaterdag 22 augustus van 15
tot 19 u., zondag 23 augustus van 10 tot 12 en van
14 tot 20 u.
De Sint-Niklase akademiedirekteur Karei Mechiels
stelt van zondag 13 september tot en met zondag 18
oktober tekeningen tentoon in galerij Brabo, gele
gen aan de Desguinlei (nabij de autoweg E17) in
Antwerpen.
U kunt gaan kijken op werkdagen en zondagen van
14 tot 17 u, op zaterdagen is de galerij gesloten.
De diverse muzikanten die
met de Train optrokken
voelden wel wat voor jazz
muziek en voor de oude stijl
in het bijzonder, maar wil
den daarnaast de muziek
als een gezonde ontspan
ning voor henzelf en voor
de toehoorders beleven en
laten beleven.
De stijl van de Train werd
enerzijds beïnvloed door de
inbreng van het New Or-
leans-idioom via de stichter
Alajos Vail Peteghem, die
toen al elf jaar Jeggpap en
Honky-Tonk achter de rug
had. Anderzijds kwam het
Blues- en Swingelement in
de band via de rechtstreek
se kontakten met de Har
lem Blues and Jazzband
eind van de jaren '70 en
tijdens de tournees met Cly
de Bernhardt in 1977 en
1979. Clyde overleed vorig
jaar op 20 mei.
Ook de recente inbreng van
de jongeren Arnold De
Schepper (bass), Raf Gees
(gitaar), en Bert Lissens
(drums), die samen ook een
eigen bluesband runnen,
laat de revival van de blues
en de rock roll in de band
plaatshebben.
Van de oorspronkelijke
Train zijn nog steeds aan
wezig naast trombonist La-
jos, trompettist Tony Peel-
man en de pianist-voorzit
ter van het huislokaal, de
Lokerse Jazzklub, Guido
Ros. Een bijzondere aan
winst in de laatste jaren is
de hard werkende klarinet
tist en saxblazer Georges
Seghers (The Best Barber in
Town).
In al deze jaren was de
Train te gast in de meeste
Belgische en Zuid-Holland
se jazz- en andere klubs,
teisterden ze de podia van
alle kroegentochten en
speelden ze op de jazzfesti
vals te lande en o.m. in
1980 in Dresden (DDR), in
1984 in Duinkerke (Frank
rijk) en in 1985 in Brecon
(Wales)
Het enthousiasme waarmee
de mannen van de Train
hun pubhek onderhouden,
is mede de oorzaak dat ze
steeds worden terugge
vraagd en dat de leden van
de fanklub de band volgen
tot in alle hoeken van het
spoorwegnet. Ook vroegere
bandleden doen nog eens
graag een sit-in.
Kontaktadres: Alajos Van
Peteghem. Kasteelstraat
31, 2690 Temse, tel. 03-
771.22.21
M.R.