Wilhelm Mechnig
in Kultureel Centrum Affligem
Gaston De Meyer
in Kultureel
Centrum Affligem
Buggenhoutenaar
Jo Cleymans in Affligem
Gemengd Parochiaal
Zangkoor Herdersem
«Koninklijk»
Hedendaagse Kunst
«In Delen»
Liniaal Nieu werker ken
exposeert
Paul Van den Abeele
krijgt prijs voor
kunstenaarsloopbaan
De Voorpost - 4.9.1987 - 7
Zaterdag 28 augustus
had de opening plaats
van de retrospektieve
tentoonstelling Wilhelm
Mechnig in het Kultu
reel Centrum te Af
fligem.
Mechnig is iemand die
de tradtie van de schil
ders met groot talent
verder zet geschraagd
door een zoekende geest.
Hij begon als figuratief
kunstenaar met stille
vens en portretten, later
kreëerde hij een geab
straheerd universum in
hoofdzakelijk bruin en
grijs vervloeiende tinten
die de intense kleuren
van zijn eerste periode
deden vergeten. Hij
heeft zich gehouden aan
de wegvluchtende scha-
duwfiguraties en om
hullende abstraktiers.
Aalst. Wilhelm Mechnig
Mechnig is niet onder te
brengen in een of andere
kunststroming, hij gaat
zijn eigen weg, een
zaam, zonder steun,
wars van elke groeps
vorming. Zijn inspira
tiebron is de werke
lijkheid rondom hem.
De natuur en de stad
zijn de vertrekpunten.
In de natuur gaat zijn
aandacht naar de dieren
en de planten in de stad
zijn het de gebouwen,
bruggen en huizenblok
ken die hem aantrek
ken. Mechnig herschept
deze realiteit door zijn
innerlijke visie tot een
strijd van het licht en
het donker tot een strijd
van goed en kwaad leven
tegen dood. Maar opval
lend is dat het leven
steeds de bovenhand
weet te halen.
Op de tentoonstelling
maakt men ook kennis
met de etser Mechnig.
Weinigen weten dat
Mechnig een begena
digd etser is. Tussen
zijn schilderijen en et
sen is de afstand zeer
klein. Hun inspiratie
bron is identiek. Ook in
zijn etsen gaat hij een
krachtmeting aan met
het licht. Hij levert als
het ware een subtiel ge
vecht met ücht en don
ker. Droom en fantasie
krijgen in zijn etsen een
vrije loop en leiden
steeds tot paralleltjes
van poëtische zeggings
kracht. Mechnig zou je
kunnen bestempelen als
een dichter met de droge
naald.
Zijn grote vriendschap
met de dichter Marcel
Wauters leidde in okto
ber 1984 tot de publika-
tie van een map «Hape
ringen». Daar bleef het
niet bij, Mechnig illus
treerde verder ook ge
dichten van Ben Cami,
Albert Bontridder, Her
man De Co nine k, Roger
De Neef, Dirk Chri-
stiaan, Hugo Claus, Ed
dy Van Vliet, Roland Jo
ris, Willy Verhegghe,
die een bevestiging
brachten van zijn mees
terschap.
De tentoonstelling met
werk van Mechnig is
nog te bekijken tot 13
september in het Kultu
reel Centrum van Affli
gem telkens op zaterdag
van 14.30 u. tot 20 u en
op zondag 11 u. tot 13 u.
en van 14.30 u. tot 20 u.
JM Heyman Aalst. Een werk van Mechnig
Vrijdag 25 september opent Nand Van Kempen om
20 uur de tentoonstelling met werk van keramie-
ker-beeldhopwer Jo Cleymans.
Keramieker-beeldhou- potten en borden te leren
wer Jo Cleymans werd draaien, om ze achteraf
in Buggenhout geboren te beschilderen. Het vol
op 6 december 1939 en deed hem niet, want de
kwam als kind reeds in klei bracht voor hem een
nauw kontakt met de ex- bijzondere uitdaging,
pressiemogelijkheid van die hem tot ruimtelijke
de beeldende kunst: vormgeving aanspoor-
grootvader was immers de. Zijn kreaties worden
een begaafd akwarellist. niet in klei geboetseerd.
Reeds als kind was Jo maar ontstaan in de
begaan met tekenen en ruimte, als expressies
schilderen, en het is die van de menselijke fi-
(zelfonderwezen) kunst guur. Het worden kleine
die hem naar de kera- figuurtjes, vol leven, of
miek dreef. vrijwel allegorisch uit-
Toen hij, vier jaar gele- gebeelde torso's. Vooral
den, in Aalst de Kunsta- de handen die hij maakt
kademie opzocht, was zijn sprankelend van
dat met de bedoeling er leven.
Het Herdersems Gemengd Parochiaal Zangkoor kreeg de onderscheiding,
«Koninklijk». Een erenaam die het niet zonder slag of stoot in de schoot werd
geworpen doch die het koor dubbel en dik verdiend heeft.
Het heeft er zich inderdaad niet toe beperkt de goddelijke diensten op te
luisteren maar zette er zich steeds optimaal voor in om dat steeds beter en
mooier te doen. Met steeds maar weer nieuwe missen en nieuwe gezangen die
hen zelfs tot in Lourdes brachten waar ze in 1976 een week lang voor de
massa's bedevaarders met hun gezangen optraden.
Zaterdag 5 september
om 14.30 uur wordt de
tentoonstelling geopend
met het werk van
Gaston De Meyer.
In het oeuvre van deze
Gentse kunstenaar treft
men nergens
zwaarwichtige aksenten
aan noch worden de
beelden en gestalten met
een dramatische waas
overtrokken. Gaston De
Meyer beschikt
primordiaal over een
grote habiliteit, over een
volwassen techniek
welke het hem mogelijk
maken juist die
elementen te releveren
welke elk onderwerp in
gans zijn oprechtheid
weergeeft. Het komt ons
voor dat in de
akwarellen van deze
kunstenaar de volle
eigenheid van de
toegepaste discipline
geëerbiedigd wordt, nl.
de vlotheid en ook de
direktheid waarmede
kleurtoets op het papier
wordt aangebracht en
waarbij uitermate een
dunne en vloeibare
kleur haar juiste en
geëigende plaats in de
voorstelling vindt en
krijgt.
In het oeuvre van
Gaston De Meyer vindt
men zowel zijn grote
liefde voor de
schilderachtige hoekjes
van Gent weerspiegeld,
als zijn belangstelling
voor de natuur en zeker
voor de mens, in casu
het kind en het meisje,
die hij graag opneemt in
een weemoedige
poëtische sfeer, en deze
tot een symbolische
vertaling van liefde en
leven opvoert.
De tentoonstelling loopt
van 5 september tot 20
september en is
toegankelijk zaterdag
van 14.30 u. tot 20 u.
Zondag van 11 u. tot 13
u. en van 14.30 u. tot 20
u.
J.H.
Deze artiest, die in zijn
werk de vier oer-elemen-
ten (aarde, water, vuur
en lucht) samenbrengt,
heeft reeds een aantal
succesvolle tentoonstel
lingen gehouden in
Sint-Genesius-Rode
Brussel, Geraardsber-
gen, en is nu voor het
eerst te zien in de streek
van Aalst, waar hij se
dert enkele jaren woont
en werkt.
De tentoonstelling loopt
van 25 september tot en
met 11 oktober en is
open voor publiek zater
dag van 14.30 u. tot 20
u.
Zondag van 11 u. tot 13
u. en van 14 u. tot 20 u.
J.H.
Van zondag 6 tot en met
27 september kan U elke
dag op vrijdag even
wel gesloten van 10
tot 12 en van 14 tot 18 u.
terecht in de Kapel van
het Oud-Hospitaal, Oude
Vismarkt voor een ten
toonstelling georgani
seerd door de Vrienden
kring van de Academie
voor Schone Kruisten
Aalst i.s.m. het stadsbe
stuur en het Museum
voor Hedendaagse
Kunst Gent. Ook in de
belfortcrypte op de Gro
te Markt.
Deelnemende kunste
naars zijn: Bernd en Hil-
la Becher, Alain Buscar-
let, Alan Charlton, Wou
ter Coolens, Werner Cu-
velier, Tony Cragg, Den
mark, Jan Dibbets, Ado
Hamelrijck, Filip Huy-
ghe, Enk De Kramer,
Damien De Lepeleire,
Berd Lohaus, Mark Luy-
ten Peter Morrens, Jean-
Marc Navez, Giulio Pao-
lini, Roger Raveel,
Urich Rckriem, Narcisse
Tordoir, Marthe Wéry.
Vooropening op zater
dag 5 september te
20.30 u. in de Kapel van-
het Oud-Hospitaal met
als sprekers cultuur-
schepen Chris Borms en
conservator van het Mu
seum Hedendaagse
Kunst Antwerpen Flor
Bex.
Jonge kunstenaars
«In Delen» toont onbe
kend werk van vrij jon
ge kunstenaars naast
werk dat internationale
erkenning geniet. Een
20-tal kunstenaars, af
komstig uit het Vlaamse
en Franse landsgedeel
te, Duitsland, Nederland
en Engeland werden
voor deze tentoonstel
ling geselekteerd omwil
le van het min of meer
fragmentair karakter
van hun werk (voor de
meesten vormt het een
konstante in hun oeu
vre). Zowat de helft van
de deelnemers hebben
naar aanleiding van de
ze tentoonstelling werk
gekreëerd en hun inter
pretaties van het tema
zijn verrassend en ei
genzinnig.
Even verscheiden als de
interpretaties, zijn de
gebruikte technieken, er
zijn zowel schilderijen,
tekeningen en grafiek
als beeldhouwwerken en
installaties.
Vrij artistiek handelen
Het fragmentair karak
ter van veel werken is
één aspekt van de onbe
perkte vrijdom waarvan
de hedendaagse kunst
geniet. Men hoeft zich
niet langer te beperken
tot een klassieke mate
riaalkeuze: konsumptie-
goederen, industriële
produkten, video, afval,
gebouwen, de natuurlij
ke omgeving, kunnen
de artistieke kreativiteit
ten dienste staan. Even
min is de hedendaagse
kunst nog gebonden aan
kader of sokkel. Het
«beeld» kan geïntegreerd
worden in de ruimte, de
ruimte ingebouwd in het
«beeld», dat een verza
meling wordt van losse,
verspreide elementen.
Het is de bedoeling van
deze tentoonstelling om
te laten zien dat ook deze
vrijheid van artistiek
handelen boeiende re
sultaten oplevert.
Een «muzikale erva
ring»!
Om dergelijke werken te
observeren heeft de toe
schouwer aan één stand
punt (oogpunt) meestal
niet genoeg (adekwate
fotografische weergave
wordt daardoor moeilijk
of zelfs onmogelijk). De
kijker dient zich dus te
verplaatsen in de ruim
te, registreren «in de
tijd» zodat het bekijken
van sommige werken als
het ware eexl muzikale
ervaring is,
Als muzikale achter
grond werd gekozen
voor «Vexations» van
Erik Satie. Het is een
bevreemdend stukje met
een fragmentair karak
ter als geen ander.
«Vexations» bestaat uit
2 (driestemmige) deel
tjes: het motief wordt af
wisselend alleen ge
speeld en begeleid door 2
stemmen in een vreemde
harmonie (mysterieus
klinkend, haast hypno
tiserend). Bovendien is
het tweede gedeelte de
(muzikale) omkering
van het eerste zodat het
motief optreedt als een
spiegelende as.
«Vexations» is de muzi
kale versie van een sym
metrisch opgebouwd
drieluik!
Ook ontspanning
Het koor ging ook de
lichte toer op en organi
seerde heel wat ontspan
ningsavonden voor se
nioren, zieken, anders
validen en kansarmen.
De uitstraling van der
gelijke vokale festijnen
overschreed daarbij
vaak de grenzen van de
parochie. Een reeks op
tredens die culmineer
den in een zeer ge
smaakt «Avondje uit» in
1980.
Het tornooi!
Het zangkoor wilde ech
ter beter. Het zou zich
aandienen in het Provin
ciaal Koorzangtornooi.
Zoals het een beginne
ling past meldde het
zich bescheiden aan in
derde divisie. De jury
oordeelde het gepres
teerde echter zo goed dat
dadelijk promotie naar
tweede chvisie hen te
beurt viel. In 1981 be
vestigden ze zich die
promotie waard te zijn
geweest en 4 jaar later
lukten ze een superieure
prestatie in eigen mid
den die hen naar eerste
divisie bracht. Een hele
prestatie voor een dan
toch landelijk dorp.
«Zaalzangers»
Het allereerste begin
van dit merkwaardig
koor zou min of meer
samenvallen met de ge
boorte van de harmonie.
Het waren inderdaad
twee eeuwen terug reeds
muzikanten-zaalzan-
gers» die de kerkelijke
diensten opluisterden.
Dat moest zo gebeuren
omdat er in de kerk nog
geen orgel was.
Stilaan gingen de muzi
kanten meer de burger
lijke festiviteiten opluis- boeken,
teren en beperkten
«zaalzangers» zich tot
het zingen op het dok
saal in de kerk.
Oudstgekende
zaalzangers
Rond de eeuwwisseling
waren dat Petrus Bou-
lonne, Arthur Van Den
Brande, Hector Muy-
laert, Arthur Coens,
Alois De Boeck, Jozef en
Emiel Vinck en Frans
De Cock. Toen in 1921
Leon Dumongh koster
werd groeide het aantal
zangers voortdurend
aan er werd gerepeteerd
ten huize van de koster
zelf. Him stamlokaal
hadden de zangers bij
Frans De Cock en later
bij Camiel De Vlieger. In
de zestiger jaren werd
het zangkoor een paro
chiale beweging en werd
dirigent Remi Moens
voorzitter. Adolf Van
Nuffel was sekretaris en
Herman De Brucker
penningmeester. Bij de
ze laatste kwam dan ook
het stamlokaal.
Ook de dames
Nadat onderpastoor De
Ro het parochiaal Zang
koor niet meer in de
kerk doch wel in het
klooster had opgetreden
kwamen in 1972 dames
in het koor de mannen
vervoegen. Het koor
werd gemengden het
Parochiaal Centrum
werd er de zetel van.
Aanwenden van koor
muziek als faktor van
volksontwikkeling werd
één van de doelstellin
gen van het koor. Met
als dirigent-organist Jo
zef Coppens zou het koor
verder openbloeien en op
vele vlakken succes
«Levende bewijzen»
«Dokumenten die het
kunnen staven dat ons
koor een halve eeuw
jong is hebben we niet.
Maar we hebben wel le
vende bewijzen dat het
inderdaad zo is» stelde
voorzitter Achiel Hutse-
baut op de receptie na de
mis. Waarmede hij doel
de op de aanwezige ere
voorzitter Remi Moens
reeds 65 jaar zaalzanger
met August Michiels en
Frans Van Driessche:
Mensen die zich nog
steeds thuisvoelen in de
grote familie die de ge
neraties koorleden vor
men. Dat in de kerk de
«Missa Quarta» van
Moortgat gezongen
werd was omdat vele
oud-koorleden er de al
lerbeste herinneringen
aan overhouden en wel
licht in de kerk zullen
hebben meegeneuried.
«Wilde Vespers»
Herinneren zullen velen
zich wel de Allerheili
genviering waarbij het
hele koor boven zijn
theewater geraakte zo
dat de «Lange Vespers»
met veel lawaai en in
spoedtempo afgeram
meld ontaardden in
«Wilde Vespers» waar
van de kerkgangers niet
konden onderscheiden
of de teksten in het La
tijn, het Engels of het
Frans werden ge
zongen.
Herinneren zullen ze
zich nog de toespraak
van burgemeester An-
toine Muylaert toen Al-
bert Perdaens tot ker
kbaljuw werd aange
steld met een jaarlijkse
wedde van 753 fr.
Tijdens de kermisdagen
zal de kulturele groepe
ring Liniaal een ten
toonstelling organise
ren met werk van Hilde
De Landsheer en Maur.
Eeckhout. De schilder
M. Eeckhout is een auto
didact in het vak, zoals
zovelen in zijn genre
maar ondanks zijn on
geschoolde kunstbeoefe
ning heeft hij toch al
heel wat naam gemaakt
in de streek. Reeds vroe
ger stelde hij tentoon
onder impuls van Li
niaal, maar ook in het
Kultureel Centrum Ab
dij Affligem en in Terjo
den was hij reeds te
gast. Met rijk koloriet
heeft deze ex-metser wel
iets te zeggen die nu het
paletmes vervangen
heeft door de fijne
borstel.
Met deze schilderijen zal
men ook werk tentoon
stellen van de Meerse
Hilde De Landsheer,
maar dan in een gans
ander genre: beeldhouw
werk en keramiek. Zij
nam reeds deel aan ver
schillende groepsten
toonstellingen en thans
stelt zij voorwerpen ten
toon als potten, theeser
vies, juwelen, sculp-
tuurwerk en beeldjes.
Deze tentoonstelling is
te bezichtigen in de oude
kapel van het klooster
op zaterdag 19 septem
ber van 16 tot 21 u. en
op zondag 20 september
van 10 tot 12 en van 15
tot 21 u.; ook op maan
dag is het nog geopend
van 16 tot 21 uur en de
vernissage wordt inge
leid door L. De Sutter op
vrijdag 18 september om
20 uur.
JV
«Koninklijk»
«Koninklijk» betiteld
worden brengt verplich
tingen, zegde de spre
ker. «We moeten nu be
wijzen die eerbetuiging
waardig te zijn». Hij
doet dan ook een warme
oproep tot mensen met
tijd, stem en gehoor het
koor te komen verster
ken. Onder meer om ple
zier te doen aan «de va
der van het koor bij wie
we onze eerste noten
zongen Remi Moens die
woensdag 85 jaar is ge
worden». Ook als dank
aan dirigent Jozef Cop
pens die het koor omto
verde tot een gerepu
teerde formatie zowel
binnen als buiten de
kerk. Dank verder aan
pastoor Mussche, aan
zondagsonderpastoor
Paul Van Looy s.j. en
aan de zusters voor de
gastvrijheid die ze het
koor bij de recepties
bieden.
In de eucharistieviering
verleden zondag met
Pastoor Mussche als
voorganger zette het
koor andermaal zijn bes
te beentje voor. In de ho
milie loofde de parochie
herder de inzet en de re
sultaten van het zang
koor dat in een grootse
apotheose afrondde met
het «Halleluia» van
Haendel waarna in het
Parochiecentrum voor
zitter Achiel Hutsebaut
de historiek van het
koor belichtte en de vele
genodigden ogen te kort
hadden om honderden
foto's, programma's, af
fiches en andere docu
menten eens van nabij te
bekijken.
Met pastoor Mussche
kunnen we alleen maar
zeggen: «'t Is goed. Doe
zo verder!» L.H.
Aalst. Het gemengd parochiaal zangkoor op een uitvoering (Ih)
Gemeenschapsminister voor kuituur Patric
Dewael heeft de prijs voor een kunstenaars
loopbaan toegekend aan de Aalsterse foto
graaf Paul Van den Abeele.
De laureaat werd geboren te Aalst in 1929 en
woont momenteel op de Esplanade, waar zijn
vrouw een kinder- en jeugdboetiek uitbaat.
Paul is al sedert 1947 verbonden als fotograaf
en verslaggever aan de krantengroep «De
Standaard». Zijn eerste akademische scholing
kreeg hij aan de Aalsterse akademie. In Ant
werpen leerde hij schilderen, beeldhouwen en
etsen. Hij was een tijdlang verbonden aan het
vrij atelier te Sint-Lambrechts-Woluwe waar
hij onder meer samenwerkte met Oscar Jes-
pers en Edgar Tijdgat. Als fotograaf verzorg
de bij bibliofiele uitgaven van Louis Paul Boon,
Gerry Helderênberg en Bert de Corte om die
maar te noemen. Hij was bij grote gelegenhe
den steeds paraat als persfotograaf en in die
funktie was hij onder meer erbij toen in 1958
de wereldtentoonstelling in Brussel plaats
vond, toen de koning huwde, enz. Hij maakte
ontelbaar veel aktualiteitsfoto's en leverde
baanbrekend werk op het gebied van de fotore
portage en de portretfotografie.
JM Heyman