Schitterend jubileumkoncert Lucienne Van Deyck "Aspekten van het Vlaamse landschap" in Erembodegem- Terjoden Antwerpse K.N.S. speelde Huygens' "Trijntje Cornells" in Stadsschouwburg; te Sint-Niklaas - - V Iedereen welkom bij Stekense kunstakademies Toneel voor kinderen in Lokeren Toneel voor missiewerk te Hamme 14 - 11.9.1987 - De Voorpost Sint-Niklaas Op maandag 7 september 1987 te 20 u. had een boeiend liedrecital plaats in het auditorium van de stedelijke muziekakademie te Sint-Niklaas. De uit voerders waren de alt Lucienne Van Deyck, aan de piano begeleid door Frans Truyts, direkteur van de stedelijke muziekakademie van Sint-Niklaas. Het werd een voltreffer van formaat. Dit koncert werd georganiseerd door het stadsbestuur van Sint- Niklaas en ging onder grote belangstelling door in de reeks akademiekoncerten. Het stadsbestuur was met enkele schepenen vertegenwoordigd. Het eerste deel van het pro- gend introverte aanslag, gramma vermeldde liede- waarbij hij zowel de zange ren van Haydn, De Boeck res als de muziek op subtie- en Liszt. Direkteur Frans le wijze diende: zeer beheer- Truyts begeleidde Lucienne ste interpretatie met grote Van Deyck met een overwe- bewogenheid gebracht, een bijzondere klare en verhel derende frazering en een toucher met schilderend palet. Af en toe werd zijn lyrische voordracht wel even ongewild verstoord door.de pianostoel. Het is zonder meer een gro te verdienste van direkteur Frans Truyts om naast de zware direkteurstaak van de zich snel ontwikkelde Sint-Niklase muziekakade mie ook nog de tijd en de mogelijkheid op te brengen om zelf aan het praktische muziekleven van zijn aka- demie, en ook daarbuiten, aktief deel te nemen. Het koncert stond in het teken van de jubilerende koncertzangeres Lucienne Van Deyck. Ze gaf haar eer ste koncert reeds op 22 no vember 1962 en werd toen reeds begeleid door Frans Truyts. Het is daarom ook niet te verwonderen dat bei de kunstenaars zo goed op elkaar zijn ingespeeld, ook in de meest verscheidene genres die ze brengen. Dit uitzonderlijke liedrecital loog er niet om. Is het vooral Lodewijk Mor telmans die bij ons zo hoog aangeschreven staat als liedkomponist, dan werd het deze avond duidelijk dat de Mechelse toondichter August De Boeck te weinig in dit genre gekend en ge waardeerd wordt. Het vertederende «Elle a cueilli des fleurs» van De Boeck werd door de pianist en de zangeres aangereikt met verfijnde interpretatie, een parel van lyriek! Lu cienne Van Deyck bespeelt met het grootste mees terschap alle registers van haar stemapparaat en weet dat te koppelen aan de zui verste poëzie die opborrelt uit tekst en muziek. Het muzikale hoogtepunt van het eerste deel van dit koncert beleefden we onge twijfeld bij de Liszt-liede- ren. «Der, du von dem Him- mel bist» werd ademloos meebeleefd door de ontroer de luisteraars: het peilde naar de diepste roerselen van de menselijke ziel. Na de pauze genoten we van de dramatische onder toon in de drie Duparc-lie- deren en de meer extraverte «Quatre chants populairs» van de Franse toondichter Maurice Ravel, eveneens in een meesterlijke vertolking ten gehore gebracht. Lucienne Van Deyck ein digde haar suksesrijk lied recital met de gekende «Sie- te condones populares Es- panolas» van Manuel De Falla, waarin zij haar on geëvenaarde stemvirtuosi- teit, de beheersing van haar stemkleur en boventonen, het samengaan van techni sche kunde en natuurtalent andermaal op een verbluf fende manier herbevestig de. Ook Frans Truyts her bevestigde in deze moeilijke en poëtische bladzijden zijn meesterschap in het bege leiden van de zangeres. Met een staande ovatie wist de enthousiaste menigte nog een bisnummer te ont lokken van het duo dat tot de laatste noot - spijts een verzengende warmte, spijts de droge lucht, spijts de nog ontoereikende akoe stiek de luisteraars on weerstaanbaar in zijn ban had. Het stadsbestuur van Sint-Niklaas heeft in de roos gemikt met dit akade- mieconcert. Het is een avond geworden die lang zal beklijven. Jos D'hollander Tijdens de kermisdagen, van 11 tot 13 september aan de kerk van Erembodegem-Terjoden, krijgen de kunstliefhebbers de gelegenheid in de Parochie zaal een keur pasteltekeningen van pastellist Ed- gar Van den Brempt te bewonderen. Vernissage: vrijdag 11 september te 20 uur. Organisatie: VTB-VAB-Erembodegem en Vlaamse Kring Ter joden. Edgar Van den Brempt, geboren en ge togen in Erembodegem, studeerde eerst archi- tektuur aan de Akade- mie voor Schone Kun sten te Aalst en later in Gent Tijdens deze stu dieperiode schilderde hij reeds olieverven en akwarellen. Maar wel dra werd hij bégeesterd door het pasteltekenen. In september 1977 hield hij voor het eerst een suksesvolle tentoonstel ling - een bijzonder mooie reeks landschap pen uit zijn geboorte streek in de Parochie zaal van Erembodegem- Terjoden. Wat hem met een stimuleerde om op de ingeslagen weg ver der te gaan en zich nog meer op pasteltekenen toe te spitsen. In 1980 toonde hij op nieuw aan heel wat kunstliefhebbers, en dit maal in het- Aalsterse belfort, een prachtige reeks pasteltekeningen. Ook in een paar groeps tentoonstellingen in het Aalsterse trad hij op de voorgrond. In december 1982 was hij voor de tweede maal te gast in het Belfort van Aalst. Zijn onderwerpen zocht hij eerst steeds in het Vlaamse landschap uit de Denderstreek, Uiteraard kende hij die omgeving door en door. Hij betrachtte vooral het typische ervan kleurrijk Het eerste toneelstuk in de abonnementsreeks van wijf' uit Saardam, is fronteerd. Als zoon van gelegen zonder één keer yorens hun winterslaap de Sint-Niklase Stadsschouwburg is "Trijntje Cor- naar Antwerpen alge- een Antwerpse patri- te zijn opgevoerd In het T tG gaan' worden door nelis" van Constantijn Huygens, in regie van Al- zakt met haar man, een ciërsvrouw en echtge- kader van dit Huygens- _ez.e kunstenaar steeds Direkteur Raymond. Schrijvers weer te geven. Zijn in drukken verwerkte hij talentvol en zeer speci fiek in donzig pastelko- loriet. Maar enkele jaren geleden voelde hij zich toch wel sterk aange trokken door de zee, de typische eigenschappen en de sfeer van het West- vlaamse landschappelijk milieu in de verschillen de seizoenen: knotwil gen, schuin wiegende hoge bomen, de wijde zee en de enorme lucht waarin wolken soms dreigend dooreengesla- gen zijn of een prachtige zonsondergang aan de brede horizon, zee- en strandgezichten, ingeto gen hoekjes achter ros- rode ochtendnevels, weelderig natuurschoon waarin het licht en de kleur zeer belangrijke elementen zijn, velden en weiden, hier en daar onderbroken door bosjes of een paar bomen of ge spreid rond een grote, witgekalkte Westvlaam- se hoeve. En daarom vestigde hij zich in Knokke-Heist, Lippens laan 72. Intussen slaag de hij er in, eigen im pressies, ontroerende en innemende landschap pen en zachte pastelach tige tonaliteiten, op zachte en verfijnde wijze en getuigend van zeer artistieke sensibiliteit, gestalte te geven. Lente en Zomer, of onvergete- lijker nog, de Herfst met bomen en struiken die zich tooien in geel, bruin, rood en paars, al- tot één boeket vereeu wigd met een zeer spe ciale opmerkingsgave. Dit vakmanschap, het gevoel voor detail, kleur en verhouding, de krea- tiviteit van Edgar Van den Brempt, kan iedere kunstliefhebber zeker ontdekken tijdens de kermistentoonstelling in de Parochiezaal van Erembodegem-Terjo den, van 11 tot 13 sep tember a.s. We wensen deze Erem- bodegemse kunstenaar veel sukses! (d.b.) fons Goris. Het wordt gespeeld op dinsdag 15 sep- schipper, en maakt van noot van een vrouw van jaar - hij overleed in t-, tember om 20 uur. de gelegenheid gebruik Antwerpse afkomst ken- 1687 in Den Haag- tonaliteiten worden "THinHo om de stad te bezichti- de hij het Brabants beter wordt het stuk opnieuw een ^dS ta de Ü2ÜÜ: dan Bredere. Hij kwam opgevoerd door le Ant- van de tekenschool in Sint met liefde geschilderd. Gillis-Waas. Zijn onderwijsinstelling is vijftien jaar jong bijt Met Constantijn Ms", "TViil-itio Pnp_„ w. ÜJ.J rvvYOdil upgc»uciU UUUI UB /illl- ,want een geslepen graag naar Antwerpen, werpse K.N.S.ditmaal ebaseerd op de lichtekooi en haar pooi- erfde er ook een buiten- in een regie van Alfons SSteTliet Ni8t 3110611 ™lksverteUtoe van er hebten het op haar gold, Inhteld!'oldalks (tori? threktel? van de SLilfhe werk"Te8 EnkhïïSn"8 rtomlS «°ed8gvulde beurs ge- zijn sterke calvinist!- befaamde toneelschool, maar vooral omdat wé Huygens zichzelf en Sis kl^t to^auïrhShe" JSverbiïS™ ™fi?in de stu®° Teir- Op zaterttag- 12 septem- Pringels. Er is een peda- wedstrijd. Het regie met deze pikante klucht onder in het liederlijke Ste sttStta teSdht v?a d 61 ^nck. Alfons Gons zorg- ber brengt de Lokerse gogische map verkrijg- ment wordt uitgereikt ver verwijderd zijn van leven van het Antwerpse waa^tï slechts m ?6 r°°reen h«rta- toneelvereniging ::De baar, die de pedagogi- tijdens de voorstelling. Huygens' grotendeels havenkwartier alno 1S1 g kontakt met lmg. Het dekor is van Schizos» het sprookje sche aspecten van het Het sprookje is een één- mte&JüKTïtS^Sddemjk^ ZSXÏS sïïtlSTte ,t ff Peetermans', de «Lekkerland» in de To- «tuk uitdiept. Deze map mali/e voorstelling, vernuftige poèzie. Nooit het Verdrag van Westfa- ontmapïn „vanlf a 6 *os'uumf van Thérese renzaal. richt zich vooral tot Wanneer: 12 september ook stond Huygens, len, toen hït Zuiden ein- ConsSmüin Huygens fff t f f ""ffS' 8 zlen He'is met de eerste keer scholen, en zal na de Waar Torenzaal, Toren- ireng cal- deliik weer in vrede leef wou,rïïfffvf Protestantse p:latte- we om. Peggy De dat de Schizo s voor km- voorstelling verkrijg- straat, Lokeren vinist, typisclrfnlta- df me? denZrtelme levendig Tl Kn<fVr°UW v, he' La»<"a"eer als Trijntje, deren optreden. Na de baar zijn. Toegang: kinderen 50 sancistisch "homo uni- gebuur. Noord en Zuid lilde? N°?.rde» mhet te" ?ernard Verheyden als hoger-lagerparodie Het gebeuren gaat ge- fr.. volwassenen 100 fr. Triir. opi en Zuid-Neder- gelijk fascinerende en Kees, Marilou Mermans «Dikker-dunner» is er paard met een teken- J M prontig land met elkaar gekon- afstotende Roomse Ant- als Marie en Herbert nu een heus sprookje. werpen, de levensechte Flack als Francisco. Deze produktie bijt de personages, het sappige De toegangsprijs be- spits af van het theater taaltje en de schildering draagt 200 fr., houders programma 1987-'88 van een rijkgeschakeer- van een plus-3-pas, een van de Schizo's. En daar- de stad, maken van CJP en groepen van ten- bij hebben we in de eer- "Trijntje CorneMs" een minste 20 personen be- ste plaats gedacht aan meesterwerk van 17de talen slechts 160 fr. Re- eeuwse dramaturgie, serveren kan in de dat ook voor de toe- Stadsschouwburg, Ri- schouwer van vandaag, chard Van Britsom- 300 jaar na de sterfda- straat 19, 2700 J3int-Ni- Huygens' grotendeels havenkwartier llijk na ontsnappen. aristokraat, streng" cal- delijk weer in vrede leef- heeftta"Trifltje'clmSis Ws™™" vmist, typisch renais- Aa An sancistisch "homo uni- versalis" zo ver af van de Wanneer Pater Jos Wa- land bewerken en van de wordt daarvoor bijge- terschoot (de tweeling- opbrengst kunnen in le- staan door drie inlandse broer van pastoor Her- ven blijven. zusters en een tiental turn "van HuygeneTge- ïdaa| Mirfln^iTXTo kreeg Pater katechisten. nietbaar blijft. tot 12 uur en van 14 tot man Waterschoot van Hierdoor 6 voorstellingen kan men hier nog terecht. (L.) Hamme Sint-Anna) in Waterschoot de naam Pater Jos Waterschoot Dit "eamerspel onder 16 uur op nr. 03/ oktober terug zal keren van Pater Patat bij zijn woont zelf op een hoogte de vrienden", under- 776.35.75. Ook voor een ÏSSJS missie op de confraters in de schoe- van 2.300 meter in de groundliteratuur van abonnement voor de 13 Filippijnen, zal hij zeker nen geschoven. Hij heeft bergen. Dit is de hoogst die tijd eigenlijk, werd voorstellingen of een VOOit °°g geha? VOOr gelegen Parochie die voor Vlaanderen door de keuze-abonnement voor vertrekken. Vele Ham- verbetering van de aar- door de Pater Scheutis- Antwerpse K.N.S. ge ntenaars hebben al ge- dappelkweek, groenten- ten verzorgd wordt. kreëerd. Het was Her- holpen en hem veel kweek, fruitkweek en de Na tien jaar voor gans man TeirUnck die het steun verleend. vorming van de mensen, het bisdom Montagnosa stuk in 1950 onder het Ten voordele van zijn Nu is gans de werking te hebben gezorgd voor stof vandaan haalde werk zal de toneelgroep van de boerenbond zelf «sociaal action» en de waar het 300 jaar had «Mensen achter de Dijk» in handen van de in- boerenbond is hij reeds een toneelgezelschap heemse bevolking. tien jaar pastoor in het van VTB-VAB een Hij heeft er ook een mid- dorp Sayangan. Hij toneelopvoering verzor- delbare school Sint hoopt er in oktober weer gen op vrijdag 18 sep- Paul's Academy te leiden te keren. Hij wil graag tember te 20 uur in de met een driehonderd daarvoor geld meene- zaal FamiMa, P. Vander studenten uit de omtrek men want de pater heeft Jeugdlaan. die vier jaar middelbaar nog vele plannen te ver- «Mensen achter de Dijk» onderwijs volgen, vooral wezenlijken. Daarom brengt daar het toneel- in het Engels. hoopt hij op de mede spel «Brute Pech» een Daarnaast nog een twin- werking van de Hamme- zuur-zoet blijspel door tigtal dorpen met een be- naars. kinderen. Een ezel, een hond, een poes en een aapje lopen weg van huis. Ze ont moeten elkaar en beslui ten naar Lekkerland te gaan. Een land waar al les beter is... Onderweg komen ze twee gevaarhjke boeven op het spoor. Het sprookje richt zich j op kinderen van 4 tot 10 l jaar, maar ook ouderen zullen er heel wat plezier aan beleven. Lekkerland werd ge schreven door Alain Lokeren. De Schizo's met Lekkerland aan het werk E. Verbeeck, bewerkt en volking van 25.000 onder regie van Roger mensen te verzorgen op De Bondt. De techniek geesteMjk gebied. Hij en de klank wordt ver zorgd door M. Goossens en J. De Clercq. Het is een kort toneel in twee bedrijven en vijf scènes. Geüjkenis met bestaan de personen is brute pech en louter toeval. De voorstelling gaat vol ledig ten voordele van het missiewerk van Pa ter Jos Waterschoot op de Filippijnen. Kaarten aan 100 F. Op de FiMppijnen is pa ter Jos Waterschoot al dertig jaar werkzaam. Hij heeft er de Boeren bond gesticht zodat vele mensen weer hoop kre gen en de streek weer bevolkt geraakt. Omdat de mensen door nieuwe re aardappelsoorten te kweken en vooral ook witte kolen, enz. hun St6^l8ini".0nerSJVanden00rd" Inschrijven kan tijdens verbeteren en/of te vervol- Daarom wane gemeente Stekene die met goed weten dat er de lestijden in de ateliers maken, om gedichtjes voor ook m hun gemeente een bijafdeüng is gevestigd ofwel op het sekretariaat bij te dragen, om zich toe te van de Sint-Niklase akademie voor schone kunsten P Troch, Stadionstraat 85 leggen op voordracht, tb- én een bijafdeling van de Sint-Niklase muziekaka- 9090 Stekene, tel.: 03/ neel, welsprekendheid, enz. HVC demie én dat iedereen - zonder onderscheid - daar 779-84.09. Deze lessen diktie worden welkom is. Zoals voor de meeste scholen en deree- Kandidaat-leerlingen bo- gegeven aan de Stadion- lijke te ook de grote vakantie voor de Stekense SÜ-lï,™ fSÏ straat 53 te 9090 Stekene. akademies achter de rug en beginnen de kursussen opnieuw. Schone kunsten Al wie graag tekent, kleurt, schildert, knutselt, boetseert, met klei werkt... Koewacht, Klein-Sinaai en Kemzeke. Hieronder de les- dagen en -uren, Stekene-centrum, Sta- UU1. is welkom in de teken- dionstraat 51: op woensdag tot'l^'is' school. Kinderen kunnen van 13.30 tot 17 uur, zater- zich vrij, kreatief uitleven dag van 8.45 uur tot 12.15 Muziekakademie en terzelfdertijd heel wat uur en van 13.30 tot 17 opsteken. Alles gebeurt in uur, zondag van 8.45 tot de jeifgdateliers onder een 12.15 volwassenen) kunnen zich laten inschrijven voor de Voorlopige regeling leergangen in het lager se- Ondertussen is de akade- cundair. Hier gaan de les- mie van Sint-Niklaas, waar- sen door in de Stadion- van Stekene een bijafdeling derstaande voorlopige re geling: - 2 A op woensdag van 14 tot 15 u en op zaterdag van 10 tot 11 u. - 2 B op woensdag van 15 tot 16 u en op vrijdag van 17.30 tot 18.30 u. - 3 óp woensdag van 16 tot 17 u en op vrijdag van 18.30 tot 19.30 u. - 4 op woensdag van 18.30 tot 20 uur en op zaterdag straat 51 (zolderatelier) op i8, aangeduid als piloot- van 12.30 tot 14 u. Naast tal van verbeterin- zaterdag van 13.30 tot 17 school voor de vemieu uur en op zondag van 8.45 wing. Dit brengt een aantal £en is er ook een minder K nieuwe strukturen en be- positieve kant, namelijk het langwekkende wijzigingen met zich. Onder i Jongens en meisjes die de lesuren betreft, unuer een uux raag. viool, trompet, klari- Iedereen moet zich (op- pedagogische bege- Hellestraat, Preekekeplein: piano,' &ltaarzouden nieuw) laten inschrijven, leiding. De jeugdateliers °P woensdag van 13.30 tot en (sPel®n kunnen dan Dus ook de leerlingen die staan open voor alle kinde- 17 uur en op zaterdag van f/eer terecht in de bijafde- vroeger muziekakademie ren van 6 tot 12 jaar en de 8.45 tot 12.15 uur. Ung de muziekakade- volgden Ze kunnen dan leergangen zijn kosteloos. Koewacht. Koewacht 80: ^ïeuwstraat 15 te meteen kennis maken met Enkel het nodige materiaal op zaterdag van 13.30 tot 9090 Stekene; De eerste de nieuwe strukturen die (tekenbladen, potloden, 17 uur. vier jaar is er algemene mu- deel uitmaken van de her- verf en penselen) moet door Klein-Sinaai, Kas- zraie vorming (notenleer) vormingen van het muziek- de leerlingen worden aan- teelstraat 20: op woensdag P1"8 samenzang Samen is onderwijs, gekocht. van 13.30 tot 17 uur ült 2'5 uur P01' week, ge- Voor instrumenten geldt i o. spreid over twee lesdagen. dezelfde regeling als vorig Lesdagen en -uren 18 üS^ijoven tïïlSSi! Vanaf het tweede i"»'jaar. behalve voor klarinet acWk?m™LSrkeneber I? WOen"aag V3? 'h3 30 101 ln8'ra" worden°fver8chOTen TaS afdelingen, „amelykSteke- 11 X IT™ 16 °n 2° ne-centrum, Helleetraat, 13.30 tot 17 uur kana om de uitspraak "g Voor notenleer gem on_ o__ remgeld" opgelegd door wat het ministerie. Kinderen vanaf 12 jaar (geboren in 1975) dienen 500 fr. per gezin te betalen terwijl vol wassenen (vanaf 18 jaar geboren 1968) 2.500 fr. be talen. Deze bedragen wor den niet (gedeeltelijk) te rugbetaald indien men de studie stopzet. Voor verdere informatie kan men steeds terecht bij de sekretaris van de Ste kense muziekakademie Ed win De Block, Huickstraat 30 te 9090 Stekene, tel.: 03/ 779.79.30. (m.o.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14