Conny De Maeyer gehuldigd in Stekene ■Constant CAP, ■l9de eeuws genre- schilder Kemzekenaar Noël De Kesel reeds 25 jaar dirigent j Liedrecital Zeger Vander steene te Sint- Niklaas Karen Lowe in Lokerse Jazzklub Poppentheater in Nieuwkerken Stedelijk museum in Sint-Niklaas Na de schildersfamilie De Loose en de portret- «childers Frans en August De Wilde is de tentoon- telling Constant Cap de derde in een reeks die de 19de-eeuwse schilderkunst in Sint-Niklaas kunsthistorisch benadert en uitdiept. Dat de ge- chiedenis zich voortdurend herhaalt en dat wer ken van kunstenaars uit de 19de eeuw die vintig jaar geleden op veilingen werden gewei- omdat ze onverkoopbaar waren nu weer ils zoete broodjes van de hand gaan is een ver- chijnsel waar niet alleen de klassieke kunsthan del baat bij heeft. [et is dus absoluut geen toe ral dat de studie over het :ilen en zeilen van de 19de :uwse kunst in onze kon- reien, op volle toereh draait., .angemoedigd weliswaar, loor de verhoogde belang- itelling die deze (romanti- :he) periode van onder het she^tof heeft weggehaald. ^e kunst en vooral dan de t fchilderkunst uit de 19de £:euw kende een grote bloei in iint-Niklaas. De in 1813 op- sserigenchte akademie heeft daar sheÉ trouwd met kunst en musea. De tochtjes naar Antwerpen waren feestjes. En toch zag vader Cap zijn zoon liever inschrijven in het kollege dan in de akademie. Van 1856 tot 1863 volgde Constant toch avondlessen in de akademie te Sint-Niklaas, waar hij o.a. August De Wilde als leer meester kende. Aan het verbod van zijn vader om zijn artistieke opleiding in Antwerpen af te maken hield hij zich, tot de dag na schijnlijk variaties op de be kende Cap-thema's: intimisti sche, huiselijke taferelen al dan niet met historische figu ren stadsgezichten van oud-Antwerpen en portret ten. Opvallend zijn de steeds terugkerende details en groe pen uit het interieur die in telkens andere kombinaties worden hernomen. Dat resul teert ook in een grote reeks schilderijen die erg op elkaar gaan lijken. Misschien was portretteren wel zijn sterkste kant. De Constant Cap tentoonstel ling werd op zondag 20 sep tember door schepen Anthue- nis geopend in het Stedelijk Museum, Zamanstraat 49 te Sint-Niklaas. Bij deze ten toonstelling hoort een prach tige katalogus (prijs 300 fr.) met kunsthistorisch onder zoek van Diederik Mechiels. De tentoonstelling loopt tot 2 november 1987 en is toegan kelijk: alle weekdagen van 14 tot 17 uur, zaterdagen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur en zondagen van 10 tot 13 en van 15 tot 18 uur. Sofihi Noël De Kesel, geboren in Lovendegem op 27 februari 1930, wordt dit jaar te Kemzeke gehul digd omwille van het feit dat hij 25 jaar dirigent is van het koor. En toch bestaat het Nobelkoor «slechts» 20 jaar, een verjaardag die trouwens ook dit jaar wordt gevierd. Vooraleer het Nobelkoor een feit werd dirigeerde de heer De Kesel reeds het Kemzeekse parochiale mannenkoor gedurende 5 jaar. Jozef Smet Sint-Niklaas. Belangstellenden voor de boeiende tentoonstelling met werk van Constant Cap (Iv) een niet te onderschatten rol diens overlijden. in gespeeld Precies daarom Hij vertrok toen vliegensvlug zitten in de stedelijke koliek- naar de Scheldestad en volgde ties nog al wat werken van daar verschillende kursussen kunstenaar die vorige eeuw aan de akademie, maar het artistieke hoogtepunt peil uit zijn Sint-Niklase pe- Zaterdag 26 september komt Poppen Theater Repel- steel uit Oudenaarde naar het theater De Vlasbloem in Nieuwkerken (Sint-Niklaas), in de Gijselstraat 9. Vertolkt wordt «De computer lekt», naar het boek van Kruibekenaar Gregie De Maeyer. De voorstel ling is geschikt voor kinderen van 5 tot 12 jaar. En van 26 september tot en met 15 november is in het theater van De Vlasbloem in Nieuwkerken een tentoonstelling met werk van Mechelse Imelda Van Kerckhoven te bekijken. Zij expozeert poppen en fantaziewezens. Haar werk was eerder te bekijken in Tunesië en Monaco. We vernemen verder dat elke eerste zondagmorgen van de maand een cocktail van het artistieke slag wordt geserveerd in De Vlasbloem, en de toegang is nog gratis ook. Er is een café-chantant met akkor- deonist Patrick Van de Voorde en violist, die muziek van klassiek tot populair brengen en bovendien is er vrij podium voor kunstenaars die wat te vertellen hebben. Eerste afspraak: zondag 4 oktober. (wv) luo haalden. De studie daarvan riode zou hij nooit meer be- heeft een golf op gang ge- reiken, bracht die nu uitdijt in gede- Zijn professionele karrière als gen veldwerk, tentoonstellin- kunstschilder bracht hem veel gen en kunsthistorische mo- roem en hij bewoog zich bij nografieën van blijvende waar- voorkeur in de hoogste Belgi- de. Vergeten kunstenaars uit sthe kringen en het hof. Tege- onze streken, en uit die perio- lijk werd hij zowat de huis de, profiteren nu van die ver- schilder in het kasteel van 3 hoogde belangstelling en wie Vilain XIII1 te Bazel. aan de muur zo'n romantisch Sinds zijn vertrek uit Sint genrestuk uit vorige eeuw Niklaas werd Antwerpen zijn heeft hangen kijkt in het ver- nieuwe thuis. Hij overleed er volg met andere ogen naar z'n op 9 oktober 1915. bezit. De 58 olieverfschilderijen en Een rasecht genreschilder uit 18 gravures op deze Constant de 19de eeuw was Constant Cap-tentoonstelling geven Cap. Geboren te Sint-Niklaas een goed overzicht van het op 2 juni 1842 uit een niet ganse oeuvre. Hoewel veel onbemiddeld milieu (vader werken ergens in het buiten- Cap was banketbakker en land partikuliere kollekties chokoladefabrikant) was dc verfraaien (en moeilijk zijn kleine Cap al heel vlug ver- op te sporen) zijn het waar- Wefk van Conslan, Cap ,e zien he, Sint-Niklase museum (Iv) Noël De Kesel is al een kwarteeuw dirigent in Kemzeke Noël liep school in Loven degem en was reeds van jong8af geïnteresseerd in de muziek. Onder leiding van Hubert Van den Borre leer de hij z'n eerste noten en kreeg hij z'n eerste zang lessen. Hij werd een ge waardeerd en aktief lid van het Lovendegemse zangkoor en later ook van het operettegezelschap van z'n geboortedorp. Noël was dus bijzonder ak tief op muzikaal gebied. Tijdens een krochetwed strijd heeft hij trouwens Agnes Spiessens leren kennen. Agnes is nu me vrouw De Kesel Wachte- beke 1955). Het jaar voor dien speelde hij te Loven degem mee in de operette «De Lustige Boer». Karei Locufïer, direkteur van de opera in Gent, ontdekte daar* Noël De Kesel samen met Jules Van Hoorewe- ghe en het duo mocht les volgen aan het muziek- konservatorium te Gent. Veldwachter Het jonge «muzikale» kop pel nam (natuurlijk) ver der deel aan krochet- en adere muzikale wedstrij den. Onder meer op radio Kortrijk. In die muzikale jaren werden zelfs enkele platen opgenomen, waar op de heer en mevrouw De Kesel o.m. «Ave Maria», «Moederke alleen» en «He melhuis» zingen. Ook de vierstemmige mis Salve Regina» is mede het werk van het muzikale duo, ter wijl Agnes ook nog solo een plaat opnam. Noël De Kesel was werk zaam op het CD VU te Brus sel. Stilaan werd hij het pendelen naar de hoofd stad beu en nam hij deel aan het eksamen van veld wachter. Hij slaagde en kwam op die manier in Kemzeke terecht op 15 ju ni 1959. Na een tijdje in burgeren werd Noël diri gent van het toenmalige parochiale mannenkoor. Later volgde hij onder meer nog een kursus aan het Lemmensinstituut te Leuven voor koordirektie en wanneer het Nobelkoor een feit werd was De Kesel er natuurlijk bij. Het was trouwens Noël De Kesel die van het Nobel koor een écht koor (meer stemmige missen) heeft gemaakt. Alle muzikale aandacht van het echtpaar De Kesel gaat trouwens naar het Kemzeekse koor. Het 20-jarige Nobelkoor zal z'n 25-jarige dirigent huldigen ter gelegenheid van het feestweekeinde van 9, 10 en 11 oktober. M.G. Vorige vrijdag werd tijdens een korte en eerder schaars bijgewoonde plechtigheid in de raadzaal van het Stekense gemeentehuis Conny De Maeyer gehuldigd omwille van het behalen van de rege ringsmedaille voor schilderkunst. Ter zelfdertijd werd ook de tentoonstelling van werken van leerlingen van de plaatselijke kunstakademie of- fioieel geopend. Burgemeester Arnoud Heyse noemde het een groot genoegen om een verdienstelijk inwoner te kunnen huldigen en was verheugd dat de tentoon stelling van de akademie opnieuw op het gemeen tehuis plaats had ter gele genheid van de kermis. «Al is het beperkt, het is zonder meer een promotie voor de akademie én hope lijk kan dergelijke ten toonstelling heel wat kin deren motiveren om him talenten aan te scherpen in de plaatselijke kunstaka demie. Daarna bracht hij uitge breid hulde aan kunstena res Conny De Maeyer ter gelegenheid van het beha len van deze hoogstaande onderscheiding en hij noemde Conny een «hoop volle medeburger» De burgemeester betrok Conny's ouders Roger De Maeyer en Gerda Van Vlierberghe in de hulde, waarna hij een pdging deed om onder woorden te brengen dat hij niet onge voelig is voor kunst zoals Conny die op doek zet. Hij vond het in ieder geval zeer mooi en meende dat haar werk getuigt van een groot «vakvrouwschap». Hij stelde ook dat men van deze jonge kunstenares nog veel mag verwachten en hij noemde kunst een permanent werken om het sublieme te bereiken. Als afronding kreeg moe der Gerda bloemen over handigd, terwijl Conny een prachtig kunstboek als attentie kreeg. M.G. De Voorpost - 25.9.1987 - 13 Op uitnodiging van Kallipège verzorgt te nor Zeger Vandersteene op maandag 28 septem ber a.s. een liedrecital in de Stadsschouwburg te Sint-Niklaas. Zeger Vandersteene werd geboren te Gent in 1940. Als kleine jongen zong hij in het koor van de Gentse katedraal. Aan de universiteit van zijn geboortestad be haalde hij het diploma van burgerlijk inge nieur. Hij volgde tevens een muzikale opleiding, waarna hij zich ging (vervolmaken bij inter nationaal bekende leer meesters als Jos Wuy- tack en Safford Cape in België zelf, René Cle- mencic en Nikolaus Hornoncourt in Oosten rijk. Via Henri Pous- seur geraakte hij ver trouwd met de heden- gse muzieklitera tuur. Hij volgde even eens meesterkursussen in België, Duitsland en Italië. Sedert 1965 geeft Zeger Vandersteene koncerten in West- en Oost-Europa, Noord-Af- rika, de Verenigde Sta ten, Zuid-Amerika, Is raël e.a. Hij is te gast bij verscheidene muziekfe stivals, o.m. het Festi val van Vlaanderen, de Wallonië, in Bratislava, Ascona enz. In de K.V.O. te Antwer pen interpreteert hij de rol van Idamante in Mo- zarts «Idomeneo» en voor het Holland Festi val zingt hij de tenor partij in de nieuwe ope ra van Peter Schat «Aap verslaat de Knekel geest». Voor zijn merk waardige operapresta ties behaalt Zeger Van dersteene de Prijs van de Vlaamse muziek- pers. Hij gasteert ook in Bologna, Salzburg en vele andere steden. Van 1964 tot 1975 zong hij hoofdzakelijk par tijen voor contratenor; hij verwierf internatio nale bekendheid door zijn stijlgetrouwe inter pretatie van de vokale muziek uit de middel eeuwen, renaissance en barok. Omdat zijn stem met de jaren in het mid- denregister voller was geworden, verschoof zijn belangstelling naar het repertoire van het klassicisme en de ro mantiek. Op dit ogenblik werkt Vandersteene vrijwel elk seizoen mee aan bepaalde produk- ties van de Nationale Opera te Brussel. Hij geeft ook talrijke lieder avonden met Levente Kende, zijn vaste part ner aan de piano. Op Deutsche Grammophon is een L.P. verschenen met tot heden onuitge geven liederen van Schubert. Op Erato is hij vertegenwoordigd met «Armide» van Lul- ly, onder de leiding van Philippe Herreweghe. Eveneens onder diens leiding en in de regie van Pier-Luigo Pizzi nam Zeger Vander steene deel aan de Ra- meau-herdenking in Frankrijk met de pro- duktie van «Les Indes Galantes» in het TMP/ Chatelet te Parijs, een voorstelling die ook op televisie te zien was. Voor de Zwitserse tele visie (koproduktie met de Duitse en Oosten rijkse T.V.) vertolkte hij de rol van de Evan gelist in Bachs «Johan- nespassion» in regie van Werner Düggelin. Gedurende het seizoen 1984-85 zong Zeger Vandersteene in Firen- ze «The Messiah» van Haëndel o.l.v. Sir Char les Mackerras en in de Fenice van Venetië de partij van de Evangelist in de scenische opvoer ingen van de «Johan- nespassion» in regie van Pier-Luigi Pizzi. Voorts zingt hij talrijke uitvoeringen van de «Latthauspassion» in België' Nederland en Duitsland. Naast de grote oratoria van Bach, Haëndel, Haydn en Mozart zingt Zeger Vandersteene ook de tenorpartij in «Paulus» en «Elias» van Mendelssohn, in het «Requiem» en «L'En- fance cju Christ» van Berlioz, in de vokale werken van Liszt, Brahms, Honegger, Britten en anderen. Zijn platenpalmares werd onlangs aange vuld met onuitgegeven Telemannkantaten, die hij samen met het Tele- mann Consort opnam voor het jonge label van René Gailly. Tijdens de maand au gustus was hij tijdens de Internationale Zo- merkursus voor Barok ke Muziekinterpretatie te Dendermonde tij dens het 3de Festival Oude Muziek kur- susleider zang. Hij trad toen ook op tijdens een avondkoncert in de Be gijnhofkerk met wer ken van Schütz, Clé- rambeault, de Boismor- tier en Keizer Leopold I, een koncert dat op een ovationeel applaus ont haald werd! Toegangskaarten voor dit uitzonderlijk liedre cital van maandag 28 september om 20 uur in de Stadsschouwburg te Sint-Niklaas, kunnen bekomen worden in de Stadsschouwburg, Ri chard Van Britsom- straat 19, 2700 Sint-Ni klaas, telefonisch van 10 tot 12 en van 14 tot 16 uur. L. Op zaterdag 26 september om 14.30 uur organiseert de vzw Ikaros kontaktgroep voor epi lepsie een open vergadering in het Dienstcentrum aan de Antwerpse steenweg 378 te Sint-Amandsberg met als the ma «wat kan ik van mijn neu roloog verwachten. Spreker is dr. Pillen. In Stekene werd Conny De Maeyer gehuldigd. Aandachtig luisteren Roger De Maeyer, Gerda Van Vlierberghe en dochter Connie naar burgemeester Heyse. Helemaal rechts sekretaris Troch van de Stekense akademie (mg). Zaterdag 26 septembert, start de Lokerse Jazz klub het nieuwe seizoen met het optreden van één van de beste jazz-zangeressen van ons land. Nie mand minder dan Karen Lowe staat op het pro gramma, die zal begeleid worden door een trio dat zondermeer hoog wordt aangeschreven. De thans 27-jarige Karen Lowe is opgegroeid in een jazzmilieu. Haar zangre- pertoire werd jazz-kundig beïnvloed door haar werk bij k het Mark De Hondt-trio in 1984. Het jaar erop kreeg jtwjBBBËp zij de persprijs van de Bac- /lli'l jBflKS&g'lkT 2 carabeker. Via Jack Van Mï( ipyi Poll treedt zij sindsdien op 7Jf in de grootste jazzklubs van het land. Alle kritici x jffjsr zijn het erover eens dat zij Ufi/fcr een opmerkelijke jazzfeel- Tffy ing bezit. Zij luistert aan- dachtig naar haar begelei- ders en heeft duidelijk ple- 7 zier in wat ze doet. Subliem W' \\7- is haar stem en aansteke- 'A l 'w/) /W lijk haar lach. De «beste» W jazzkriticus noemt haar «de meest belovende jazz- stem van eigen bodem». In Lokeren wordt Karen Lowe begeleid door de jon ge, hardwerkende en be loftevolle pianist Eric Ver meulen. Hij is afkomstig uit een muzikale familie, een soort wonderkind en aanvankelijk autodidakt. Hij begon piano te spelen, maar deed op twaalfjarige leeftijd zijn examen aan de akademie voor... cello. La ter wijdde hij zich geheel aan de jazzpiano, via Wea ther Report, Herbie Han cock, Dave Brubeck e.a. Eric draait nu al een tijdje mee op de Belgische jazz- scène, en zijn (voorlopige) bekroning kwam met de recente LP-opname met Deborah Brown en trombo nist Slide Hampton. Bassist Marc Van Rooij studeerde o.a. bij Hein Van De Geyn. Hij won de soli- stenprijs van Middelsee Jazzfestival 1986. Tenslot te is er Hans Van Ooster hout. Deze drummer stu deert aan het Rotterdamse Conservatorium bij Peter Ypma en Fred Krens. Hij is een veelzijdig slagwerker die zich mag verheugen in een toenemende belang stelling. Samen met Mare Van Rooij vormt hij o.a. de ritmesektie van Intriodu- ction. Dit eerste koncert van het nieuwe seizoen geeft alvast de toon aan jonge dynamische arties ten in een jazzklub van on geveer dezelfde leeftijd. Polo

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13