I 'he Jeggpap N.O. Jazzband: sen monument in de Belgische jazz wereld Wazenaar Kris Geerts over de stilte 5 jaar jazz in Dendermonde! v GPAP ja/zband De Voorpost - 2.10.1987 - 13 Jandaag vrijdag en morgen zaterdag wordt een van Dendermondes beste ambassadeurs op het huis gehuldigd voor een lange en schitterende loopbaan, e Jeggpap New Orleans Jazzband bestaat 25 jaar! Wie een beetje de geest van de muziekminnende lendermondenaars kent, wie ooit te maken had met Honky Tonk Jazzclub of Jeggpap, beseft [atuurlijk dat een dergelijke gebeurtenis niet onopgemerkt kon of mocht voorbijgaan. Het zilveren juisorkest van de Honky Tonk Jazzclub wordt gevierd met toespraken, met een jubileummis, met Japjes en drankjes... maar vooral met veel muziek. Kant om de muziek is het al die jaren toch te doen geweest! Het groepje dat een kwarteeuw geleden de elderkeuken van Leon Heuvinck aan de Leopoldlaan onveilig maakte en door zijn «jazz»-muziek de juurt van de nodige geluidsoverlast voorzag, is - na de nodige «chirurgische» ingrepen - uitgegroeid |ot een van de beste oude-stijl-jazzbands in België, voor chauvinisten zelfs dé beste! Jen brokje nostalgische geschiedenis kan bij deze gelegenheid zeker geen kwaad. mer voor the Jeggpap dat tijd - en onder toezicht Norbert Detaeye steeds van vader Hermans - de meer forfait moet geven nieuwe banjoïst in vervan- voor optredens met the ging van Luc Van Hoete- band, omdat hij - dank zij ghem. Tijdens zijn afwe- zijn twee schitterende solo- zigheid bij de Jeggpap L.P.'s- zoveel solo-werk speelde hij bij The Crescent op te knappen krijgt. Hij is City Dreamers en de Socie- nu 21 jaar bij de Jeggpap. ty Serenaders. In juli jl. Het is niet omdat men vervoegde hij het orkest meerderjarig wordt, dat opnieuw; men was immers men het nest uit moet vlie- tot de vaststelling geko- §ren-men dat de ritmesektie Joris De Cock 1948), fleksibeler werd door toe- EAS\IS ?/pil OZil i bevruchting Leon Heuvinck aan de ginnen), P(hilemon Heu- een jazzORKEST en Hon- veel eer en vriendschap be- eveneens Gentenaar van voeging van gitaar vinck - piano). En nu op ky Tonk is een JazzCLUB. tuigd en ik geloof dat hij geboorte, is technicus en banjo... ferfllopoldlaan waren de vier zoek naar wie die A kon Deze twee zijn echter zo daar recht op had, al zou neemt bij de Jeggpap de ige_ rt-Piet-J an-Philemon emaal wel wat muzikaal ngelegd. Ook toen deden muziekscholen immers von lovenswaardig werk 'mmf klonken dus al wel ge- ken, werd de leider van een altij geld min of meer muzi- nog zwak borelingske dat tweeling, door masverstan- Huidige samenstelling met muziek- pi ile klanken door de met de naam Jeggpap door den of verkeerd begrepen Nog slechts één Jeggpap- technische jazzkennis, ha» gevoeligheden, ooit zou gescheiden worden. Het zou niet goed zijn voor de ene, het zou niet goed zijn voor de andere en het zou allerminst goed zijn voor de trouwe fans en suppor ters, die beide trouw zijn! het muzikale leven moest. i Bert had tijdens zijn imaniorastudies Willy boreling groeit '11 Dggeman als leraar Ne- Er werd duchtig en met cem irlands. Roggeman was veel ijver en toewijding et de eerste de beste: hij «gerepeteerd»... en hier en is niet alleen leraar maar daar werd zelfs al eens wat len ook al artistiek bedrij- gespeeld; men durfde het C( g en een jazzfanaat. Hij woord «optreden» of «kon- °rJ 'Sl JonSe Bert te eert» waarschijnlijk nog dwa igees teren voor de jazz- niet in de mond nemen. >mi! uziek.. en de kiem was Maar tijdens de Sinksen- Jise Blegd voor wat de simpa- braderij in de Dijkstraat oot ekste jazzband van België kwam men voor het eerst lute w worden. De foetus kon echt naar buiten! En kwasi iivd|ch ontwikkelen. onmiddellijk vormde zich J een groepje yuppies ofte en de bewonderaars, die meen- eboorte Heuvinckskens invullen; het werd uitein- nauw met elkaar verwant, hij daar zelf verbaasd om trompet- "en bugelpartijen 25 jaar in een notedop delijk Alajos Van Pete- ze hebben zo veel raakpun- zijn geweest, net als hij zo voor zijn rekening. Begin 1962 juni- start van de ghem trombonist van de ten met elkaar én ze zijn in onschuldig verrast kon 1972 speelde hij zijn eerste pas opgerichte jazzband Grembergse fanfare. zo ruime mate schatplich- kijken toen een applaus koncert met het Dender- 1963- 1ste publiek optre- Bert Heuvinck, die het tig aan elkaar dat het volgde op zijn klarinet- mondse orkest. Hij evo- den tijdens de Sinksenbra- jazzvuurtje had aangesto- doodjammer zou zijn in- solo...». lueerde op het podium als derij Dijkstraat Dender- jazz- t lead tot een echte meester: monde dien Mutaties dringen zich op De kwaliteit van de Jegg pap steeg zienderogen. Hierdoor kwamen er nood zakelijkerwijze verande ringen in de groep, meest al wel met het oog op een verdere verbetering van de muzikale kwaliteit; uiter- den dat de mosterd uitge- aard speelden voor sommi- ert raakte gepassioneerd vonden was. Hun Jeggpap ge wijzigingen ook andere nu »r dit soort muziek. Hij speelde muziek die in Den- motieven mee mi itte zijn klassieke-muzie- dermonde kwasi onbekend Speelden ooit met de Jegg- !t i Opleiding op een zijspoor was en ze werden de eerste pap, maar verlieten hem vla; begon zelf duchtig te echte supporters. Ze woon- ook weer: dele Bfenen Het bleek niet zo den de repetities bij, zodat Guido Schreyen (gitaar), oeilijk zijn drie broers te de oefenlokaaltjes steeds te Piet Heuvinck (banjo),' Koesiasmeren. en met klein bleken. Tot ze «den Herman (Elegast) Van er had men toch al bijna Bunker» opmerkten, een m bandje. We schrijven militair bastion uit lang 162. Miel Leybaert. toen vervlogen dagen waar wel >g huisschilder, was bij wat mee aan te .vangen ider Leon een opdracht was! het uitvoeren, toen hij ®rt hoorde spelen. Zijn Jeggtonk... Honkpap... of: 'aag om «te mogen mee- hoe was het ook weer? >en» viel in de smaak bij Den bunker ofte Bastion V Brt: Miel had immers op was echter stadseigendom. stel lege verfpotten al Miel Leybaerts nonkel was ichtig geoefend... schepen van de stad en hij ged loens de allereerste echte kreeg het in het schepen- avt Petitie, op een zondagna- kollege en de gemeen- eev 'ddag, werd vastgesteld teraad voor elkaar dat de 26 toch wel stad dit «lokaal» ter be- gwa» bassist nodig hadden, schikking stelde van de roc* sen nood! Miel had een jazzband Al vlug ging zemend Guido Schreyen, men deze bunker ook ge- ulc<Uu0ia nUluart x^juveye e had nog een slaggi- bruiken voor andere zaken de Society Serenaders te binnenhuisarchitekt. liggen. Dus.dan voor de repetities van laats van zich de her- het eigen orkest: er kwa- 'am M te pijnigen met het men koncerten door de ei- ■eken naar een passende gen band - zodat Jeggpap 'an am. vond Bert - altijd automatisch «huisorkest» jevt ■pots in het eenvoudig werd - maar ook jazzen- in ®ken van de zaken! het sembles van buiten de stad lord JEGGPAP: gewoon kwamen er wel eens op- .F^nste letters van de treden... igd oniamen van de leden- Zo werd Honky Tonk Jazz- igi uzikanten. J(an Heu- club geboren. We schrijven Mie-, ick trompet), E(miel 1965. Sindsdien zijn er ktii ybaert - drums), G(uido - ook nu nog!! - heel wei- n nreyen - bas), G(ilbert nig die weten dat Jeggpap Hui 'uvinck - klarinet), P(iet en Honky Tonk eigenlijk is fpyvinok - banjo), A (die twee verschillende zaken nog niet, maar zijn. Laten we het nog eens evenzeer. Hij is,momenteel een gewaardeerd perkus- sionist, ook door andere bands en solisten! Paul Van Durpel 1942), leraar L.O. én bassist en schatbewaarder van het ensemble, was reeds lang een fan van het orkest, toen hij in 1966 de ban joïst van dienst moest ver vangen en er, na zijn in te rim, bleef als bassist omdat Mon Heuvinck meer heil zag in een voetbalcarrière bij Gamtoise... Maar Paul speelt nóg! Hij is niet weg te denken uit de ritmesek tie van de Jeggpap Een beetje onopvallend, wegge stoken achter meer opval lende figuren, maar muzi kaal oerdegelijk! Norbert Detaeye 1947) is Pa- vervoegen en te ver- tershol-Gentenaar en pia ster ken. nist-vokalist van het or- En dan was er Bert Heu- kest. In 1966 kwam hij bij vinck, kiemlegger, stich- the boys in the band, die ter, bezieler en leidei van hij van 68 tot 70 opnieuw The Jeggpap. Pas 41 was verliet voor The Ghent hij toen hij ruim twee jaar Universitary Jazzband, geleden in januari over- Sindsdien groeide hij uit leed. Maar zijn verdiensten tot een schitterend, melo- voor de jazzmuziek in Den- dieus pianist en een voka- dermonde en omgeving list die, was hij Engelsman zijn onmetelijk groot. Gro- of Amerikaan, een hele ter dan velen zich nog her- grote vedette zou zijn. En inneren. Om Bert te karak- terecht! Met zijn muziek Herman Caeckenberghe (piano), Etienne Cornelis (tuba en contrabas). Marc Van Hoeteghem (banjo), Phile mon Heuvinck (piano en contrabas), Luc Van Hoete ghem (banjo), Josée Van Droogenbroeck (zang), Mi chel Thyrion (trompet), Alajos Van Peteghem (trombone), Jan Heuvinck (trompet), Denis Vereec- ken (trombone). Philip Hermans (banjo), sinds een paar maanden op nieuw lid van de band, speelde 8 jaar bij de band, verliet deze echter om The Crescent City Dreamers en 1964: 1ste prijs tijdens de - wedstrijd van het jazzfesti- hd van het allereerste uur zijn zin voor improvisatie val te Comblain-la-Tour zit vanavond en morgen in kan hij alle onverwachte 1965: - jazzfestival de spots van de belangstel- ogenblikken tijdens de op- Bilzen ling: Miel Leybaert, mede- tredens koördineren op - opening Honky Tonk stichter, drummer en hui- een onovertreffelijke Jazzclub, thuishaven van dig leider van het en- manier. Jeggpap semble. Dave Senior 1943) gebo- 1966: - Comblain-la- Miel Leybaert 1942) is ren in het Engelse Wolver- Tour van beroep kunstschilder hampton is de enige echte - studio-opname 1ste en restaurateur Hij heeft beroeps in het gezelschap, single (nooit uitgebracht!) echter een tweede (of eer- Na een lange reeks optre- 1967: optreden met Bill ste?) passie: muziek, en dens met Britse bands, ver- Coleman niet alleen jazzmuziek zeilde hij in 1975 in België 68: optreden met Nelson trouwens. Van het speel- en speelde er bij Rudi Bal- Williams goedtrommeltje waarmee liu, de Society Serenaders 1970: - t.v.-optreden hij de allereerste Jeggpap- en the Ragtime Orchestra, voor RTBF Toen op een avond trombo- - optreden met Nelson nist Denis Vereecken er to- Williams taal onverwacht de brui aan gaf, werd 's anderen daags aan Dave gevraagd bij de Jeggpap te komen... De perfektionist die Dave Senior is, heeft veel bijge dragen tot de evolutie van de stijl van het gezelschap, waarin kollektiviteit en techniek primeren. Als knap entertainer verwerkt hij in de aankondiging van het programma zijn ty pisch Engelse humor. repetitie meemaakte en de «stijl» die hij toen ontwik kelde, zal nu nog wel wei nig heel gebleven zijn. The Jeggpap evolueerde stilis tisch en uiteraard Miel 1971: - 1ste jazzfestival Dendermonde - optredens met Ken Co- lyer en Anton Purnell 1972: - lste L.P. «Jegg pap N.O. Jazzband» - optredens met Albert Nicholas en Louis Nelson 1973: - 2de L.P. «Back to New Orleans» toernee in Engeland - optredens met Berryl Brydan 1974: - 3de L.B. «Ice Cream; JNOJB meets Sam my Rimington» - klankopname-voor BRT- jeugdfeuilleton 'Tim' - optredens met Sammy Rimington en Benny Waters 19T5: - optreden met George Probert - t.v.-optreden voor BRT- Boemerang 1976: - 4de L.P. «Kid Thomas and JNOJB» - t.v.-optreden voor BRT- Oudejaarsavond 1977: - 5de L.P. «Kid Sheik and JNOJB» - 6de L.P. «Jeggpap N.O. Jazzband 1962-1977» 1978: optreden in Tenerife 1979: optreden in Marokko 1980: - reis naar New Orleans, Nashville en Memphis; ereburgers van New Orleans; t.v.-optreden voor CBS - jazzfestival in Lugano - 7de L.P. «Jeggpap N.O. Jazzband on Tour down South» 1983: 8ste L.P. «Jeggpap N.O. Jazzband nr. 8» 1985: overlijden Bert Heuvinck 1986: optredens met John Defferary en Sammy Ri mington 1987: - 9de L.P. «25 jaar Jeggpap meets John Deffe rary» - lste CD met dezelfde ti tel als de 9de LP - viering 25 jaar Jeggpap. Jeggpap stijgt uit boven het oppervlakkige «Old Style Kroegentocht»-werk Wat maakt eigenlijk Hon ky Tonks huisorkest tot het beste oude stijlorkest van België en omstreken? Moeilijk te zeggen. Alles zins een veelheid aan ele menten, die samenge voegd en gedistilleerd een eigen aroma, een typische Jeggpapsmaak laten sa- voereren. Er is in de eerste plaats zeker hun repertoire dat zoruim is, dat het goed is voor alle mogelijke gele genheden: koncerten, fe stivals, jazzbals, gospel- koncerten, eucharistievie ringen. En telkens met een kwalitatief hoogstaand én aangepast programma. Er zijn ook maar weinig oude-stijlbands die muzi kaal uitstijgen boven het oppervlakkige «Old Style Kroegentocht»-werk, zoals Norbert Detaeye het te recht zegt. Ze spelen im mers niet «zo maar» wat N.O.-deuntjes «only for fun». Ze zijn integendeel heel doordacht bezig met hun muziek, hun repertoi re, hun sound; hier is geen plaats voor amateurisme, ze musiceren professio neel! New Orleans-muziek is immers zo veel meer, zo veel rijker dan wat er bij de meesten voor doorgaat. Al le genres van the deep south figureren in hun re pertoire zodat hun muzi kaal palet ongelooflijk rijk is aan kleur, tinten en mo gelijkheden. Individueel zijn het topmusici, kollek- tief vormen ze een stevig geheel met aandacht voor ieders geaardheid, met veel zelfdiscipline en met een groot respekt voor de muziek zelf. Een beetje meer feeling voor show ja, we zijn er weer mee! - zou het pu blieksvriendelijke van hun optredens zeker verhogen; dit hoeft immers niet ten koste te gaan van de kwali teit. Feestprogramma op 2 en 3 oktober De tweedaagse viering van de zilveren Jeggpap start op vrijdag 2 oktober met een officiële viering, waar op enkel invitees verwacht worden. Daags nadien, morgen dus, wordt er ge vierd met allen die hun sympatie willen betuigen. Het programma! Vrijdag 2 oktober: 19u Honky Tonk Brass band op de Grote Markt. 20u Ontvangst en recep tie op het Stadhuis. 21u Koncert voor de ge nodigden op het Stadhuis met de jubilerende Jeggpap. Zaterdag 3 oktober: 18.30U Jazzmis in de Ab dijkerk, opgeluisterd door Jeggpap, met bindteksten voorgedragen door kinde ren van Jeggpapleden. 19.30u Optocht met de Honky Tonk Brassband, van de Abdijkerk naar de Grote Markt. 21u Koncert met The Da ve Brennan Jubileum Jazz band en The Jeggpap N.O. Jazzband. Op het stadhuis zal een fototentoonstelling te be zichtigen zijn met de privé- verzameling van wijlen Bert Heuvinck. Er zal eveneens een Jubileumbro chure beschikbaar zijn handelend over «25 jaar Jeggpap N.O. Jazzband» met een schat aan foto's over verleden en heden van de band; de teksten zijn zowel van muzikanten, jazzkritici als van fans. Ze telt 20 pagina's zonder re- klame en is tijdens de vie ring te koop voor slechts 100 fr. Jeggpap, ook van ons van harte gefeliciteerd en met dezelfde mentaliteit en zorg om de kwaliteit op weg voor de volgende 25 jaar! L. Poëzie plus reklame «Roosjes Parfum» van Leo Bridts en «De schoon- Verhas 1964) is de heid volgens nachtigalen» van Kris Geerts zijn de benjamin van de band. Na J het plotse overlijden van reoentste uitgaven in de reeks Bergmannetjes, leider en klarinettist Bert een pocketserie die in die zin opvalt dat er een Heuvinck speelde de J egg- katern reklame zit achter de verzen. Gesponsorde pap met diverse gast-klari- poëzie dus, maar goeie poëzie. En precies door die nettisten. De gedachte aan reklame zijn beide boekjes nog betaalbaar: allebei Bert en ook wel de ver- kosten ze 145 frank, schillende meningen over het muzikale profiel van De stilte schreven (de beginletters een eventuele vervanger De voorstelling van deze van de verzen vormen sa- zorgden ervoor dat het ten- publikaties was een Wase men een woord, naam of slotte begin 1987 werd aangelegenheid, zij het ten zin die bedoeld is als hulde voor Peter definitief The dele. Want Zwijndrechte- of toespeling op de dichter Lazy City Jazzband, die hij naar Kris Geerts leidde of op de bestemmeling van trouwens mee hielp op- ook het poëziedebuut van het gedicht). Wie de be richten, verliet, en aan- Leo Bridts Schelle, 1947) stemmeling is moge on- sloot bij de Jeggpap. On- in. Hij noemde het toegan- derhand duidelijk zijn: danks zijn jeugdige leef- kelijke poëzie en had het Amber, het dove kind Een tijd bruist hij van talent, over de uiterst eenvoudige aangrijpende reeks ge- wat niet alleen tot uiting verwoording. dichten over de stilte, komt in zijn krachtige, Anton Van Wilderode stel- Schrijver-advokaat Kris melodieuze en gepolijste de de bundel van Kris Geerts, zoon van kunstkri- klarinetklank maar ook op Geerts voor. De dichter tikus Roger Geerts (Verre- saksofoon. heeft getracht, zijn doof broek-Melsele), heeft al Philip Hermans 1954) is kind Amber in zijn eigen heel wat poëzie op zijn eindelijk, na 10 jaar afwe- poëtische wereld binnen te naam staan. Het werd zigheid bij de Jeggpap, te- leiden. Verdriet, twijfel, overigens een familiale rug van weggeweest. Op 3 bezorgheid kenmerken de- aangelegenheid, daar bij teriseren kunnen we niet uit the deep south en zijn mei 1969 werd de piepjon- ze gedichten. Merkwaar- de voorstelling. Want ter- beter dan de wóórden aan- negroïde stemgeluid be- ge Hermans, die al erva- dig in het derde luikje van wijl de zesjarige Aster fehetnow wnoTün nlVTbalen, die broer Piet zorgt hij ons telkens kip- ring had opgedaan met de bundel zijn zes gedich- Geerts als ontvangstdame am „s^hrJJve": T schreef m de Honky Tonk pevel en weet hij als geen jazzmuziek in het fami- ten die als acrostichon of fungeerde en Kris zowel ander te ontroeren. Jam- lieorkest, op 15-jarige leef- 'naamvers' werden ge- met zijn eigen bundel als am moest met een A be- Jeggpap N.O Jazzband is met die van Leo Bridts be gaan was kon door de uit geverij Berghmans (Ant- werpen-Apeldoorn) een cheque worden overhan digd aan een vertegen woordigster van de instel ling Klankvreugde, een in stituut voor gehoorge stoorde en dove kinderen in Gent. Daar is het dat Amber Geerts verblijft. En aan Amber werd de bundel «De schoonheid volgens nachtigalen» opgedragen. Grieks Nog even wat over Roger Geerts Deze Wazenaar durfde het aan, twintig ge dichten van noord- en zuidnederlandse schrij vers in het Oudgrieks te vertalen. Huge Claus zit erbij, Guido Gezelle, maar ook Anton Van Wilderode en de Waaslanders Marcel Obiak, Paul Snoek en... Kris Geerts. «Noord en zuid in 't Grieks vertaald» verschijnt in februari 1988 in de reeks Bergman netjes. W.V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13