Festivalkoncerten in onze streek
Sint-Niklaas' Belcantogezelschap met Weense operette
Maandag 5 oktober: Lokeren: Nationaal Orkest van België o.l.v. Kurt Wöss
Woensdag 7 oktober: Aalst: Nieuw Belgisch Kamerorkest o.l.v. Jan Caeyers
Woensdag 7 oktober: Sint-Niklaas: pianorecital Stefan Vladar
zaterdag 10 oktober: Aalst - pianorecital Stefan Vladar
zondag 11 oktober: Bornem - mezzo G. Lombaerts, gitarist
Yves Storms en organist Jan Van Landeghem
14 - 2.10.1987 - De Voorpost
Het Belcantogezelschap van Sint-Niklaas presen
teert in de Stadsschouwburg te Sint-Niklaas op
17, 18 en 24 oktober 1987, telkens om 20 uur, en
op 25 oktober 1987, om 15 uur, de perette Venus
In Seide, die in 1932 werd gecomponeerd door de
Weense operettekoning Robert Stolz.
Deze operette, waarvan
de titel misschien min
der gekend is, bevat al
leszins zeer gekende
melodieën in de typi
sche Weense stijl, eigen
aan Robert Stolz. Zo
worden de Hongaarse
Zigeuneresardas Spiel
auf deiner Geige das
Lied von Leid und
Lust», het mooie lied
«Eine wie du, war im
mer mein Traum», de
foxtrot «Fraulein, ach
Fraulein», en «Spielmit
mir auf der kleinen
gold'nen Mandoline»,
de Engelse wals «Au-
gen, ihr ratselhaften
Sint-Niklaas. Het Belcantokoor met links vooraan regis
seur Jacky Petersen en rechts Rudi De Meulenaere.
Augen» en «Nur für
Dich, nur für Dich,
schlagt mein Herz al-
lein», de marsch «So
lang' es Frauen gibt, so
lang gibt's Liebe» en de
tango «O mia bella Na-
poli», naast talrijke
minder gekende, maar
toch typische Stolz-me-
lodieën ten gehore ge
bracht.
Inhoud
Vorst Palotay heeft het
kasteel te Szegedvar
aan zijn weduwe Jadja
gelegateerd. Dat kas
teel behoort echter toe
aan vorst Stephan Tele-
ky, die het gerechtelijk
opeist. Daar Jadja wei
gert op het proces aan
wezig te zijn, laat Tele-
ky het schilderij, waar
op Jadja als «Venus in
zijde» voorgesteld is,
naar de gerechtszaal
overbrengen, wat Jadja
hem zeer kwalijk
neemt.
Op de vooravond van de
bruiloft van Jadja met
Józsi, de zoon van ba
ron Oroszy, zitten Oros-
Sint-Niklaas. Herman Nauts
en Mariene Bauwens in een
duet
zy en de pastoor te
wachten op de komst
van Józsi. Daar deze
wegblijft, zijn ze onge
rust, omdat de bende
van Rozsa Sandor de
streek onveilig maakt.
Luitenant Ladislaus
heeft de geheime op
dracht, Rozsa Sandor
gevangen te nemen. Hij
ontmoet op het kasteel
zijn geliefde Mizzi, de
pupil van OProszy.
Plots komt er een
vreemdeling aan, die
beweert dat Józsi ge
vangen genomen is
door rovers. Hij wil zich
slechts te middernacht
bekend maken. Jadja en
de vreemdeling voelen
zich tot elkaar aange
trokken, zelfs al denkt
Jadja net zoals de ande
ren dat hij Rozsa San
dor is. Uit een gesprek
van de vreemdeling met
de pastoor büjkt dat de
ze weet dat hij vorst
Teleky is. De vreemde
ling vraagt hem echter
om dit geheim te hou
den. Hij wil met Jadja
trouwen en heeft daar
om Józsi in een kasteel
gevangen gezet om zo
diens huwelijk met Jad
ja te verhinderen. De
vreemdeling laat Jadja
veronderstellen dat hij
De muziekliefhebbers uit onze streek krijgen de
volgende dagen een rijke verscheidenheid aange
boden op koncertgebied. In het kader van het
Festival van Vlaanderen staan gedurende de vol
gende twee weken niet minder dan vijf koncerten
geprogrammeerd: religieuze vokale muziek van
de renaissance tot heden, simfonieèn van Prokof -
jew en Haydn samen met twee hits van Rodrigo,
Weens walsen en polka's, werk van Beethoven,
Elgar en Verbesselt en een pianorecital. Voor elck
wat wils!
Maandag 5 oktober - Loke
ren: Weense walsen en
polka's
Het stadsbestuur Lokeren,
i.s.m. de Kulturele Raad
en de Raad van Bestuur
van het Kultureel Centrum
programmeert op maan
dag 5 oktober om 20 uur in
de Stadsfeestzaal van het
Kultureel Centrum het Na
tionaal Orkest van België
uit met Weense walsen en
polka's; een koncert dat
gesponsord wordt door de
firma Janssens Cleaning.
Dit koncert sluit kwa te-
matiek duidelijk aan op
het Europalia-gebeuren
dat Oostenrijk dit jaar cen
traal stelt.
De atsmosfeer van de
Weense wals is diep gewor
teld in dat tijdvak uit het
Oostenrijkse Keizerrijk,
om precies te zijn: tussen
het Weense Kongres
(1814) en de aanslag te Se-
rajevo (1914), dat onmis
kenbaar als het herfsttij
van een machtig imperium
mag gelden, waarin de
kuituur tegelijk tot verval
gedoemd was en simbool
stond voor elegant hedo
nisme. Temidden van de
keizerlijke beproevingen
(moord en zelfmoord) bleef
het hof glimlachen, waar
toe het niet in de laatste
plaats aangespoord werd
door een koning op een
ander, weliswaar
kleinschaliger maar uit
eindelijk duurzamer ge
bied: Johann Strauss Jr.
die een van de geniaalste
geesten van de «lichte mu
ziek» kan worden ge
noemd en voortbouwde op
de verworvenheden van
zijn vader om de wals op te
tillen uit zijn folkloristi
sche beperktheid en trivia
le harmonisatie en haar
een internationale faam te
zowel Teleky als Rozsa
Sandor zou kunnen
zijn, waarop Jadja ver
klaart dat ze nog liever
zou trouwen met de ro
verhoofdman.
Ondertussen meldt een
andere vreemdeling
zich aan als vorst Tele
ky. Het is echter Rozsa
Sandor, die toevallig in
brak in het kasteel waar
Józsi opgesloten zat,
die van hem het verhaal
hoorde van Teleky en
die dacht ook hier een
slag te kunnen slaan.
De twee vreemdelingen
ontdekken eikaars
identiteit en beloven
mekaar geheimhou
ding en hulp. Te mid
dernacht onthult Tele
ky zijn ware identiteit
en vraagt Jadja ten hu
welijk. Als deze wei
gert, zegt hij dat het
maar een grapje was en
dat hij eigenlijk Rozsa
Sandor is. Hij dwingt
de pastoor het huwelijk
tussen hem en Jadja te
voltrekken.
In de pustaherberg, het
rovershol van Rozsa
Sandor, wil Teleky Jad
ja een afschuw laten
krijgen van het rovers
leven, maar Jadja voelt
zich hier in haar schik.
Als Oroszy met Rozsa
Sèndor, die hij voor
Teleky houdt, in de her
berg komt, geeft hij zijn
Sint-Niklaas. Mietje Meyers
neemt haar rol door
geld in bewaring «aan
zijn goede vriend Tele
ky», vooraleer de ver
meende roverhoofdman
gevangen te nemen. Als
ook Ladislaus aankomt
en Teleky gevangen
neemt, bekent Jadja dat
ze al lang wist dat hij
Rozsa Sandor niet is. Ze
wil nu echter toch met
hem getrouwd blijven,
daar ze zijn ware aard
eeft leren kennen.
De echte Rozsa Sèndor
komt terug met een be
genadigingsbevel van
de keizer die, op aanra
den van Teleky, hem
heeft ingelijfd in het li
ger. Hij heeft Józsi t
vrijd en brengt hem b
zijn vader terug. Jó:
die heel de nacht opri
sloten gezeten heeft n
gravin Piroska, is
bereid om daarmee t
trouwen. Zo zijn er c
het einde drie gelu
ge paren.
We zien Mietje Weyeij
in de rol van Jadja e
Herman Nauts als Tel£
ky. Rozsa Sèndor wonf
gespeeld door Will{
Van den Henden. Rue
De Meulenaere en 1
lene Bauwens vorm
het koppel Ladislaus ej
Mizzi. Willy Geley£
speelt de rol van de f
toor en baron Oroszjï
wordt vertolkt
Raymond Schrijvers.
De solisten, het koor
het orkest van het Be—
cantogezelschap
onder de muzikale Ie?7 11
ding van Koen DejongJ
he. Het ballet der Kemj
pen verleent zijn mee
werking onder leidi
van Filip Vervoort.
Regie: Jack Petersen, j
Genummerde kaart
(290F en 240F) zijn tl
verkrijgen bij Herm
Nauts, Zamanstraat 4^
te Sint-Niklaas, tel.
776.07.53 en bvij de lc
den van het Belcanto#
zeischap.
Lokeren. Het Nationaal Orkest van België vertolkt Weense walsen en polka's te
Lokeren.
Het Nationaal Orkest van
België werd in 1931 opge
richt en kreeg zijn huidige
benaming in 1936. Vaste
dirigenten waren André
Cluytens, Michael Gielen,
André Vandernoot en
Georges Octors en sinds 1
september 1983 Mendi Ro-
dan. Het orkest, dat een
belangrijke plaats verover
de in het muziekleven van
ons land, heeft een reper
toire met de voornaamste
werken van meer dan 300
komponisten, waaronder
talrijke Belgische werken.
Wereldberoemde dirigen
ten en solisten traden op
met het N.O.B., dat kon-
certeerde in verschillende
Europese landen.
In Lokeren wordt het Na
tionaal Orkest van België
geleid door de Oostenrijk
se dirigent Kurt Wóss
(°1914 Linz). Na muziek
wetenschappen gestu
deerd te hebben en muziek
lessen gevolgd te hebben,
wordt hij eerst leraar aan
de Weense muziekakade-
mie maar begint later toch
een dirigentenloopbaan.
Deze carrière voert hem
over de hele wereld als di
rigent van beroemde fa-
lanksen, waarmee hij be
faamde solisten bege
leidde.
Toegangskaarten aan 300
Sint-Niklaas. Stefan Vladar verzorgt in Sint-Niklaas een
pianorecital op 7 oktober.
fr. zijn te bekomen bij de
Kulturele Dienst, Toren
straat 1telefonisch op nr.
091/48.28.05.
Woensdag 7 oktober -
Aalst: L. van Beethoven,
Edw. Elgar en Aug. Ver
besselt
In de Keizers hallen te
Aalst is op woensdag 7 ok
tober om 20 uur het Nieuw
Belgisch Kamerorkest
0.1.v. Jan Caeyers te gast;
dit op uitnodiging van het
Dirk Martenscomité en
1.s.m. het Stadsbestuur
van Aalst én met finan
ciële steun van de Gene
rale Bank zetel Aalst.
Op het programma staan
«Egmontouverturc» en
de vijfde simfonie van
Beethoven, de «Serenade
voor strijkers in e» van Ed
ward Elgar en de komposi
tie «Pax, voor kameror
kest» van August Verbe
sselt.
De «Egmontouverture» be
hoort tot de verzameling
teatermuziek die Beetho
ven op bestelling kompo-
neerde om de gelijknamige
tragedie van Goethe te be
geleiden. Hoewel muziek
op bestelling, is zij toch
ruim deze beperking te bo
ven gekomen: een onder
werp dat de strijd voor de
vrijheid verheerlijkt,
moest Beethoven in die pe
riode van zijn leven nood
zakelijkerwijze bekoren.
Op 22 december 1808 werd
Beethovens vijfde simfonie
in het Weense Theater an
der Wien aan het publiek
voorgesteld. 25e blijft onge
twijfeld de populairste van
de negen: het aantal uit
voeringen sinds haar krea-
tie is onoverzienlijk. Wel
licht heeft deze ruime aan
dacht van uitvoerders en
publiek te maken met het
vitale karakter en de tema-
tische en architektonische
doorzichtigheid ervan. Ze
wordt niet ten onrechte
een hoogtepunt van de
klassieke simfonische
kunst genoemd!
De Engelse komponist Ed
ward Elgar (1857-1934)
was een der eersten die op
het einde van de 19* eeuw
de renaissance van een ti-
pisch Engelse muziek in
luidde. De «Serenade voor
strijkers in e opus 20», is
cyclisch van vorm, nobel
en gedistingeerd van ka
rakter De toon van het
werk is het rustige, kom
merloze geluk van de Ed-
wardiaanse tijd, onberis
pelijk, smetteloos zonder
eksentriciteit.
August Verbesselt (°1919)
komponeerde het werk
«Pax» in opdracht van het
Ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap. Hij voltooi
de het op 1 maart 1986.
Het is een ééndelige kom
positie in reeksen opge
bouwd, een werk waarin
de stille gedeelten over
heersen, die als het ware
de zuchten zijn van hunke-
prijzen. Van 1981 tot 1984
specialiseerde hij zich te
Wenen aan de Hochschule
für Musik in de direktie en
interpretatie van de IS11* en
19"' eeuwse opera- en or
kestmuziek. Sinds 1985
leidt hij het Nieuw Belgi
sche Kamerorkest, waar
mee hij reeds optrad in de
belangrijkste Belgische
steden en waarmee hij een
aantal radio- en televi
sieopnamen realiseerde.
Naast zijn direktieaktivi-
Gerda Lombaerts op 11 oktober te gast in de abdijkerk
van Bornem.
ring naar vrede (pax).
Het Nieuw Belgisch Kame
rorkest, opgericht in
1985, kende meteen een
grqot sukse8. Voor de sa
menstelling ervan werd
uitgegaan van laat 18"*
eeuwse en vroeg 19d* eeuw-
se orkesten, waarbij de ge
reduceerde strijkersgroep
het belangrijkste kenmerk
vormt. Het orkest legt zich
dus in eerste instantie toe
op de interpretatie van
Haydn, Mozart, Beetho
ven, Schubert en him tijd
genoten. Daarnaast wordt
wel de nodige aandacht
besteed aan het romanti
sche en moderne repertoi
re voor kamerorkest.
Dirigent Jan Caeyers stu
deerde muziekweten
schappen maar behaalde
ook een hele resem eerste
teiten is Jan Caeyers sinds
1985 ook professor aan de
Leuvense universiteit,
waar hij muziekanalyse
doceert.
Toegangskaarten kosten
300 fr. en zijn te verkrij
gen bij de Kulturele
Dienst, Kattestraat 33,
9300 Aalst, telefonisch op
nr. 053/77.11.11.
Woensdag 7 oktober - Sint-
Niklaas: pianorecital Ste
fan Vladar
Het stadsbestuur van Sint-
Niklaas organiseert op
woensdag 7 oktober om 20
uur in de Stadsschouw
burg in het kader van het
Festival een pianorecital
met Stefan Vladar, die op
10 oktober in Aalst te gast
is.
Hij vertolkt werk van
Schönberg, Beethoven en
Schumann.
Stefan Vladar werd gebo
ren op 2 oktober 1965. Hij
is afgestudeerd »an het
muziekgymnasium te We
nen. Reeds op zesjarige
leeftijd had hij zijn eerste
piano-onderricht gekre
gen; sinds 1973 studeerde
hij bij Renate Kramer-
Preisenhammer, Hans Pe-
termandl en Rudolf
Scholz. In 1982 behaaldde
hij de eerste prijs op het
Rudolf Heydner-Klavier-
wettbewerb van de Musi-
khoch8chule te Wenen en
in 1985 was hij eerste lau
reaat van de Internationale
Beethoven Wedstrijd.
Het recital opent met «Drei
Klavierstückeopus 11
van Arnold Schönberg
(1874-1951), leerling van
Zemlinsky en leraar van
Berg. Zijn opus 11 dateert
uit 1909 en hiermee begon
een nieuwe stijl, die men
atonaal noemde omdat
men meende dat deze stuk
ken niet op de gebruikelij
ke toonaarden berustten.
In dit werk vermijdt hij elk
tonaal centrum; het orde
nend beginsel is er nog
steeds een motief maar dit
heeft dan geen tonale kon-
sekwenties meer. Het
klankbeeld geeft een niet
aflatende indruk van
hoogspanning, zelfs van
oververhitting
Van Ludwig van Beetho
ven (1770-1827) vertolkt
Vladar de «Sonate voor
piano in C, opus 2 nr. 3»,
een bij pianovirtuozen ge
liefd werd, omwille van het
briljante vertoon dat zich
uit in veelvuldig passage-
werk met o.m. arpeggio's
en gebroken akkoorden.
Het koncert besluit met de
«Etudes Symphoniques,
opus 13» van Robert Schu
mann (1810-1856). Het
komponeren van een bun
del met twaalf studies voor
klavier was in 1834 zeker
geen nieuw idee, maar de
kombinatie met het varia
tieprincipe was wel bijzon
der origineel. Het resul
taat, de «Etudes Sympho
niques opus 13» is een
unieke bijdrage tot de pia
noliteratuur, zowel op mu
zikaal als óp technisch
vlak.
Toegangskaarten kosten
200 fr. en zijn te verkrij
gen aan de balie van de
Stadsschouwburg, Ri
chard Van Britsomstraat
19. 2700 Sint-Niklaas,
telefonisch 03/776.35.75.
Voor het pianorecital door
Stefan Vladar in het stad
huis te Aalst, verwijzen we
naar onze bijdrage over
zijn recital te Sint-Niklaas.
Hij vertolkt er eveneens
«Drei Klavierstücke, opus
11» van Arnold Schönberg,
de «Pianosonate in C, opus
2 nr. 3» van Ludwig van
Beethoven en de «Etudes
Symphoniques, opus 13"
van Robert Schumann.
Voor toegangskaarten: zie
hoger.
Zondag 11 oktober - Bor
nem: Bach, Fl. Peeters, N.
Rosseau, V. Nees en J. Van
Landeghem
Het tweede festivalkoncert
te Bornem is opnieuw een
organisatie van de Ge
meentelijke Muziekakade-
mie en het Kultureel Cen
trum Ter Dilft. Het brengt
drie jonge Vlaamse musici
voor het voetlicht, die een
gevarieerd programma
zullen vertolken.
Gerda Lombaerts werd ge
boren te Wilrijk in 1950.
Ze behaalde de aggregatie
muziekopvoeding aan het
Lemmensinstituut te Leu
ven en een eerste prijs
zang aan het Koninklijk
Muziekkonservatorium te
Gent. Zij studeerde verder
o.l.v. Lucie Frateur te Ant
werpen, volgde mees-
terkur8U88en bij Peter
Pears en bekwaamde zich
verder bij Gérard Souzay
en Dalton Baldwin te
Génève.
In september 1981 debu
teerde ze te Londen met
een liedrecital in de Wig
more Hall. Samen met
Paule Van Parys onder
nam zij in december 1981
een koncertreis in de Sta
tes en Canada. Gerda Lom
baerts trad geregeld op in
het kader van het Festival
van Vlaanderen, voor de
BRT en de RTBF Ze
kreëerde tal van heden
daagse werken o.a. van
Vic Nees, Norbert Rosseau
en Jan Van Landeghem.
Zij is momenteel docente
zang aan het Lemmensin
stituut.
Yves Storms
Begon zijn muziekstudies
onder leiding van Victor
Van Puyenbroeck aan het
Koninklijk Vlaams Mu
ziekkonservatorium van
Antwerpen, waar hij nu
zelf doceert. Hij vervol
maakte zijn studies bij
grote gitaarvirtuozen, als
ook aan de Academia Mu-
sicale Chigiana te Siena,
waar hem de grootste on
derscheiding werd uitge
reikt.
Yves Storms werd eerste
laureaat van het Concur so
International de guitarra
Oscar Espla te Alicante
(1978) en van het Concur-
so Internacional de guitar
ra Andrès Segovia te Pal-
ma de Mallorca (1979).
Tal van Belgische kompo
nisten, o.w. Jef Maes, Vic
Mees, Renier Van der Vel
den, Mark Verhaegen en
Jan Van Landeghem droe
gen werken aan hem op.
Jan Van Landeghem stu
deerde koordirektie, klave
cimbel, orgel en fuga aan
het Koninklijk Muziek
konservatorium te Brus
sel. Hij vervolmaakte z
aan het konservatoriuj
van Maastricht waar 1
het solistendiploma orgi
behaalde.
Jan Van Landeghem d
ceert momenteel aan h
Koninklijk Muziekkon*!—
vatorium te Brussel. HjjV.
ook direkteur van de g mei
meentelijke muziekakad at
mie van Bornem. min
Geselekteerd als «Fi i oï
bright Schoolar» voor B< >-0C
gië ter gelegenheid van h 11118
Bachjaar, doceerde en koi ort
certeerde hij aan versch^.
lende Amerikaanse ui iero
versiteiten en aan de Ui uell
versiteit van Krakau. /lieu'
organist trad hj op in
Europese landen en maa
te opnamen voor radio
televisie. Naast zijn ped
gogische funkties en ko h°°
certaktiviteiten legt 1
zich ook toe op komp e d,
neren. mz
Programma
Het eerste deel van dit ko )rm
eert is volledig gewijd aiU u
Johann Sebastian Bad lous
het draagt de toepasselijl m
titel «Florilegio in Mui111111'
ca». Het omvat volgen jjj8
instrumentale en voki8
werken: «Fuga voor org
en gitaar in G, BWV 577
drie aria/s uit het twee
«Notenbuch der Am 45
Magdalena Bach» («Bistd i.oo
bei mir, BWV 508" - «Soo 12,ex
ich meine Tobacks-Pfeil k* e
BWV 515 - «Willst du detfre*
Herz mir schenken, BW y 1!
518»), de «Chaconne vol 6*
gitaar in d, BWV 1004) 7 j.
de koraal «Zion jört d|port
«Wachter singen» uit 1 19.
kantate «Wachtet auf ru deu\
uns die Stimme, BW ?v°j:
140». J
Na de pauze volgt een
mengd programma ra
komposities van hede
daagse toondichters vff—-
Flor Peeters (1903-198 0 0c
de <1 Toccata voor orgel» u fepo
«Intieme Stonden» vi 2 ie
Norbert Rosseau 190 'ersc
1975 twee liederen («Mat 4 X
natz» uit «Stornello Roro
no, opus 16» en «Nuit opi
75 nr. 1); van Vic Ne 8oc
(°1936) twee liederen vi 19
Guido Gezelle in Engel der
vertaling van Christi ku\
D'haen («Lips of the ros |ub
en «Oh you fat...»); en te
slotte van Jan Van La 35
deghem zelf (°1954) "Aöfc—
gio a tre» op drie van I
mooiste gedichten uit I
Timmermans' «Adagio», f"
Dit koncert heeft plaats
zondag 11 oktober om I
uur in de Abdijkerk te B
nem. Kaarten kunnen t(
steld worden in de 1
meentelijke Muziekal
mie, Sint-Amand8este
weg 41-43 te
nem; telefonisch op nr.
too