Jean-Pierre Gits:
Aalstenaar, schilder, levensgenieter
Tien jaar Poppentheater KLAK
Munten en penningen van Aalst
van 1100 tot op heden
Gitaarbouwkursus in Aalst
6 - 9.10.1987 - De Voorpost
t begrijpen!
hier gekoa
plaats te
anderen
053/77.83.89
Jean-Pierre Gits ontwerpt geen kunst met een heel grote K voor een elitair
publiek. «Wat ik penseel moet betaalbaar blijven voor iedereen», meent hij.
Gits kreeërt of interpreteert een natuurbeeld naar eigen persoonlijkheid.
Een passie voor kleuren blijft evenwel een konstante in z'n werk.
Hij is een echte «ajoin» (dus) een vlot prater. Hij zuigt een weinig inspiratie
uit z'n sigaret en, nog zichtbaar nagenietend, haalt herinneringen op uit de
akademie-j aren
De gouden tijd mooi beeld te verkrijgen. haert de eerste was die een
«Na zowat alle scholen te In de zomer gingen we na- werk van me kocht. En ik
hebben afgelopen», steekt
Jean-Pierre Gits van wal,
«belandde ik tenslotte in de
Aalster se akademie. We
schrijven 1964 en ik was
toen amper 14 jaar. Tot in
de jaren '70 heb ik er dag
onderwijs gevolgd. De be
doeling was eigenlijk dat
ik naar de architeektuur-
school in Gent zou gaan,
doch financieel bleek dat
niet haalbaar. Toen ben ik
maar bouwkunde aan de
akademie gaan studeren.
Overdag, wel te verstaan,
want 's avonds volgde ik er
de lessen etalage, schilde
ren, letterzetten en nog
veel meer. Eigenlijk alles
volgden we toen, ook om
thuis buiten te zijn», grin
nikt hij.
«Het waren toen de gouden
jarairaan de akademie. Je
voelde er de vernieuwing.
We bezochten tentoonstel
lingen in Amsterdam en
Parijs, waar we trouwens
de mei revolutie meemaak
ten. In die steden viel veel
te beleven en we genoten er
met volle teugen van. Maar
ook op <ischool» was alles
toen anders: Er bestonden
geen vaste uurroosters#,
geen yaste lessen. Soms
waren de leraars er niet,
andere keren waren wij er
niet. Die toestand kon wel
niet blijven duren, maar
we namen het zoals het
kwam.
Wijlen Fons Singelijn was
toen onze leraar binnen
huiskunst en vormgeving.
Hij stimuleerde ons voort
durend om deel te nemen
aan tentoonstellingen, om
een beetje gekend te raken.
Ondertussen hadden we
ook een karnavalgroep ge
sticht in de akademie: de
Facadeklasjers. We zagen
ons genoodzaakt ook de
lessen beeldhouwen te vol
gen, we dienden immers
«koppen» te kunnen ma
ken om op de karnavalwa-
gens te zetten. In de akade
mie zagen ze ons niet veel
meer, omdat we steevast
aan onze wagen werkten
in de feesthalle in de
Schoolstraat. Het kwam
zelfs zover dat Singelijn,
die ook voorzitter van het
Feestkomitee was, punten
kwam geven op die wa
gens. Het was ook onder
impuls van deze Singelijn
dat we meededen aan een
wedstrijd uitgeschreven
door de ambassade van Ja
pan. Hij stimuleerde ons
ook tot andere wedstrij
den, zoals het ontwerpen
van logo's of van meubels.
Zo heb ik ooit een prijs
gewonnen met het ontwer
pen van een stoel. Die is
later zelfs in produktie ge
nomen. Geld verdien je
met zulke dingen niet,
want na een jaar verandert
die firma iets aan die stoel
en je bent het patent kwijt.
Hoofdzaak was natuurlijk
dat we meededen aan die
wedstrijden, en ook le
raars als Le Maitre en Van
den Cynden spoorden ons
daartoe aan.
Ondertussen was ik ook
beginnen schilderen. Het
gebeurde dat we met ons
schetsboek naar de Sint-
Martinuskerk trokken om
er de Gotische en de Re
naissancestijl eigen te ma
ken. Ik herinner me dat de
deken dikwijls «vlammend
kolerig» was omdat we
kandelaars en zo aan het
verzetten waren om een
tuurlijk liever op een ter
rasje zitten, onder andere
met ons schetsboek».
Lessen in architektuur
Na z'n legerdienst begon
Jean-Pierre Gits bij archi
tect Walter Van Herrewe-
ghe te werken. Van Herre-
weghe is ook de man die de
plannen voor het Aalsterse
kultureel centrum
tekende.
«Het was voor mij een
enorme kans om bij Van
Herreweghe aan de slag te
kunnen», bekent Jean-
Pierre Gits. «Bij vele archi-
tekten mag je als beginne
ling alleen in inkt zetten
wat zij getekend hebben,
terwijl ik bij Van Herre
weghe de kans kreeg om
zelf ontwerpen te maken.
Tot 1974, voor de crisis in
de bouwsektor zich liet
voelen, waren er tot acht
mensen tegelijk bij Van
Herreweghe tewerkge
steld. Een architekt kon
ons immers gebruiken,
want wij kenden iets.
Wanneer je nu architek-
tuurtekenen wil doen ben
je beter af met een techni
sche school dan met eep
akademie. Waar wij vroe
ger elke namiddag bouw
kundig tekenen kregen, is
dit lessenpakket nu nog
goed voor een viertal uur
per week. Het wettelijk di
ploma dat je toen verkreeg
na 5 jaar, heb je nu na
amper 3 jaar.
Naast de stimulans tot ten
toonstellen werd ons ook
uitgelegd hoe je die ten
toonstellingen diende te
organiseren, hoe je je pu
bliciteit diende te ver
zorgen.
Trouwens, we leerden zelf
reklametekenen, het ont-
werpenen van affiches, het
fier natuurlijk, dat schil
ders die al meer «naam»
hadden dan ik naar mijn
tentoonstelling kwamen
kijken. Toen Walter Van
«Ik herken mij dan ook een
beetje in het werk van de
Nederlandse schilder Piet
Mondriaan», gaat Gits ver
der. «Bij deze schilder
wordt een onderwerp on
derverdeeld in kleurvak-
ken. Mijn kleurvlakken
liggen echter in gebogen
kleurlijnen, in tegenstel
ling met Mondriaan die
rechte, zwarte lijnen in
brengt. Ik probeer alles
zonder, aangenamer te
maken. Het strakke van
vroeger is verdwenen.
niet van honger omgeko- het met de sociale bijdra-
men. Nu betwijfel ik of ik gen?
het nu nog zou redden. Ik zie het nu zo: wanneer
Wanneer ik nu mensen be- ik een werk kan verkopen
zoek die in Parijs wonen en wordt m'n naam meer be
er schilderen voor de toe- kend en met het geld kan
risten, is m'n auto steeds ik weer doek, papier en
volgeladen met etenswa- verf kopen,
ren. In een slecht seizoen Wanneer je de verkoopprij-
is het daar armoe troef. zen de hoogte injaagt
Aan de andere kant is het wordt het moeilijker om
fijn om ginder te vertoe- iets te verkopen. Ik zie er
ven. Je maakt er kennis trouwens toch de nood-
met zoveel andere kunste- zaak niet van in om iets
naars, je wordt er in die duur te verkopen. Ik zou
kringen aanvaard. Maar je het spijtig vinden als ie
mand die m'n werk mooi
vindt, het niet zou kunnen
kopen. Zo was ik aange
schreven door de inrich
ters van de Biënnale van
Gent, doch nadat ik een
paar werken opgestuurd
had kreeg ik een telefoon
tje dat de prijzen voor hun
kliënteel niet lager dan
20.000 fr. mochten üggen.
Dan hoeft het voor mij niet
De Werf
De eerste ontwerpen voor
het kultureel centrum da
teren reeds van 1958 en
werden, zoals hoger ver
meld, getekend door Wal
ter Van Herreweghe, vroe
gere leermeester van Jean-
Pierre Gits. In maart 1988
Aalst. Je moet ergens een keuze maken.
Aalst. De kleuren zie je niet, wel het vloeiende in de werken van J.P. Gits
Herreweghe ons in 1974
niet meer kan tewerkstel
len, ben ik van de vrijwilli
ge brandweer, waar ik al
een tijd vertoefde overge
stapt naar het beroeps-
korps. Na enkele jaren
voor de brandveiligheid in
gestaan te hebben, ben ik
nu overgestapt naar het
hulpcentrum 900. Aange
zien dat vooral nachtwerk
betekent ben ik overdag
vrij om te schilderen en me
voor te bereiden op ten
toonstellingen. Aan wed
strijden doe ik ook nog
mee als hobby».
Gits hiervan?
«Het heeft inderdaad lang
geduurd», geeft Gits toe,
«maar dat is meestal het
geval met openbare gebou
wen. Het werk wordt uit
gegeven, zoals dat heet. De
Zo probeer ik nu ook meer moet een keuze maken. Ik stukadoor heeft bijvoor-
en meer buiten te schilde- heb de keuze gemaakt om beeld een jaar de tijd om
te trouwen en dan wil ik iets af te werken, loodgie-
ook dat mijn vrouw en m'n ters hebben ook een jaar en
kinderen iets te eten heb- ga zo maar door Dan gaat
ontwerp niet veel meer
overblijft. De prachtige in-
terieurs zullen met de cri-
opent het kultureel oen- sis wel wat magerder ult-
trum z'n deuren Wat vindt vaJien Niettegenstaande
ren. Aan zee maak ik veel
voorontwerpen voor schil
derijen. En de kombinatie
van Japans papier en olie
verf leent zich uitstekend
voor dat doel.
De laatste jaren word ik
steeds meer aangetrokken
door de werken van Van
Gogh. Het zijn alweer de
kleuren die mij boeien,
maar ook de techniek, de
manier van schilderen. Die
invloed is wel in enkele
van mijn schilderijen te
merken. Omdat de sfeer in
dat zal het nog een gebouw
van deze tijd zijn, net of
het nog niet zolang gele
den ontworpen werd. Van
Herreweghe heeft nog
knappe projekten op touw
gezet.
We hoeven misschien geen
schrik te hebben wat be
treft de architektuur,
maar misschien wel voor
het beheer van het kultu-
ben. Nu heb ik een job en er een bedrijf failliet, of reel centrum,
wanneer ik niets verkoop wordt iemand ziek en het TT_i
is dat nog geen ramp. Er werk schuift weer op. Het
bestaat ook weinig zelf- is wel een spijtige zaak dat
standige of niet? Hoe zit er van het oorspronkelijke
Het gaat misschien dezelf
de weg op als de situatie
die ik soms met tentoon
stellingen meemaak. Als je
hier een
wordt je op de
plaatst «omdat ook
menden van buitei
een kans moeten
Wanneer je vraagt
toon te stellen in
tureel centrum van
dere stad is het
daar: «onze men
voor je, moet
dit centrum
is met het geld
mensen».
Zal het zo zijn dat di
mensen
worden om
ken voor
meer geld? Ik hoe
niet.
Sirou
meer te vergelijken is met
dat waarmee we ooit ge
start zijn.
Tot nu toe zijn er ook vol-
geopend tot en metuJ nai
dag 25 te 15 u. Op tfnan
dag 24 bovendien pon
theatervoorstelling
spelen» te pakken hebben.
Zodoende kan men het tea-
brugge dat «Jan
bracht. Inkom 100
ter verder uitbouwen en la- zondag 25 speelt
Het Aalsters poppenthea- te zijn. Op de zolder van de
ter KLAK viert zijn tienja- proost stond een poppen-
rig bestaan. Poppenthea- theater kompleet met de-
ter KLAK is ontstaan in kors en poppen, anno
mei 1977 als hobby-atelier 1934! Een betere start kon doende jonge mensen die volwassenen door
in het Jeugdhuis Ypsilon men ons niet dromen. Met de smaak van «poppenkast theater «Festival» uit
te Aalst. In de jeugdhuis- vereende kracht werd de
sfeer van die dagen was poppenkast opgeknapt en
het niet ongewoon dat ie- weer speeklaar gemaakt,
mand met een totaal nieuw Datum van de allereerste
idee naar voren kwam om première: 4 december
als hobby te gaan beoefe- 1977. Al gauw bleek dat
nen in het jeugdhuis. Met modernisering van het
een 4-tal mensen werden materiaal noodzakelijk
onmiddellijk de eerste was. Nieuwe stukken
plannen gemaakt. Door moesten gemaakt, licht- en
een gelukkig toeval was klankinstallatie verder
ook E.H. Limpens, toen- uitgebouwd. Kortom, het
malig proost van Chiro teatertje was in evolutie.
Maeva, op de hoogte van de Nu, 10 jaar later, beschikt
plannen. Bij nader inzien KLAK over een modern
bleek dit een gelukstreffer poppentheater dat in niets
ten voortgroeien om pro-
dukties te brengen die ge
nietbaar zijn voor jong en
oud.
Viering
Op vrijdag 23 oktober ope
ning van de tentoonstel
ling «Poppentheater te
Aalst» te 20 uur met ope
ningswoord door burge
meester De Kerpel. Deze
tentoonstelling blijft
Theater «Sloeber»
rlare «Circus in het
Inkom 40 fr.
fr. De festiviteiten
plaats in «'t
Meuleschettestraat
Nadere info bij Luc
se,
11, tel.:
Aalst. J.P. Gits: zullen de eigen mensen weggerangeerd worden?
De Numismatische in de lokettenzaal van de Op zondag 18.10.1987 te zijnde "1/2 Groot me
verzorgen van uitnodigin
gen en dergelijke»
De eerste tentoonstelling
Ook de familie van Gits
spoorde hem aan toch
maar eens tentoon te stel
len met z'n schilderijen. In
1983 hingen de werken
van Jean-Pierre Gits dan
ook te kijk in de Belfort-
crypte op de Grote Markt
te Aalst. «Ik was enorm
blij», vertelt Gits, «dat die
tentoonstelling een groot
sukses werd. Ik herinner
me nog goed dat de Aal
sterse schilder René Be-
Jean Pierre Gits ontving
reeds meerdere prijzen en
eervolle vermeldingen. Hij
bemachtigde ondermeer de
«Prix de Peinture, André
Toetenel» en de «Grote
Prijs van de stad Lokeren»
Hij was ook reeds «kandi
daat grote prijs van Rome
voor schilderkunst» en
nam deel aan de «Belgica
150» wedstrijd voor jonge
kunstenaars
Mondriaan - Van Gogh
Kleuren zijn altijd belang
rijk geweest in de werken
van Jean-Pierre Gits.
Kring Aalst, afdeling van Kredietbank, Grote Markt
het Europese Genootschap te Aalst,
voor Munt- en Penning- Een brok
1987 haar
staan
wordt te Aalst op een fees
telijke wijze herdacht. Zo
heeft er van 9 tot en met 18
oktober e.k. een numisma
tische tentoonstelling "Nu-
Aalst. Het was een enorme kans om bij Van Herreweghe te kunnen werken.
z'n werken mij ook aan
spreekt, ga ik volgend jaar
naar Arles. Ik ben er trou
wens aangesloten, samen
met andere buitenlandse
schilders, bij de vereni
ging Vincent Van Gogh.
Ook Kadinsky is een favo
riet van mij. Waar ik vroe
ger slechts kleurvlakken
en lijnen verwerkte, begin
ik nu meer en meer naar
de werkelijkheid te schil
deren of te tekenen Het
blijft natuurlijk altijd zoe
ken naar een'eigen weg».
Beroeps - Of toch niet?
Voor Jean-Pierre Gits is
schilderen nog altijd een
hobby, een passie. Het is
(nog) geen beroep.
«Soms twijfel ik wel eens»,
verzucht Gits, «of ik het
schilderen als een hobby
ga houden of dat ik er m'n
beroep ga aan wijden. Het
is moeilijk om die keuze te
maken. Wanneer je «zelf
standig» bent is het nood
zakelijk om een duidelijk
programma voor jezelf op
te stellen. Je mag het niet
zo gemakkelijk voor je ma
ken om tot 's middag in je
bed te liggen en dan enkele
uurtjes te schilderen, of
om alleen te schilderen
wanneer je in geldnood zit.
Het is nu noodzakelijk ge
worden dat je alles op voor-
hand uitstippelt en ik denk nieuwe publikatie_die de
dat de situatie vroeger
ders lag, misschien ge- de
makkelijker.
Wijzelf hebben ook nog een
maand in Parijs gewoond,
zonder geld. en we zijn kultureel centrum «De
9u30 wordt in de stads- ter" van Robrecht va t
feestzaal de jaarlijkse alge- thune (1305-1322) engei
mene vergadering van het de keerzijde de tekst: Jham
w Aalsterse
kunde (E.G.M.P.), viert tij- muntgeschiedenis zal er te E.G.M.P. gehouden met mene
dens de maand oktober bezichtigen zijn in acht als orgelpunt de voorstel- E.G.M.P Aalst 18
tienjarig be- toonkasten, welke meer ling van de E.G.M.P.-pen- ber 1987
gebeurtenis dan 250 verschillende ning 1987. Deze penning zal
stukken bevatten. Deze penning is dit jaar krijgbaar zijn in twe
De katalogu8, die gratis voor het eerst in de ge- voeringen,
ter beschikking is tijdens schiedenis van het - zilver, oplage
deze tentoonstelling mag E.G.M P. gewijd aan Aalst. 650 fr./stuk
zeker beschouwd worden Op de voorzijde van de pen- - brons, oplage 15(
mismatiek van Aalst" - als een unieke studie van ning zal men een repro- 150 fr./stuk.
Munten en penningen van- de numismatiek van het
af 1180 tot heden - plaats Land van Aalst.
duktie vinden van een
munt geslagen te Aalst,
te 1
en
Ziji
e g<
„ien
I8in
E
hij
voor de Belforthappening 053/77!33.11
In het kader van de vierde
Internationale Belfort
Happening het gitaar en
luitfestival organizeert
vzw Gitaarkrant voor de
eerste maal een internatio
nale praktische gitaar
bouwkursus. De kursus
wordt geleid door Jose Ro-
manillo8 die een van 's we
relds meest toonaangeven
de gitaarbouwers is.
Spanjaard van geboorte
woont hij nu in het Engel
se Dorset Romanillos was
een van de voorname gas
ten op de derde Belfort
Happening te Aalst. Hij
publiceerde een boek «An
tonio Torres his life and toonstelling door heden-
work» en werkt aan een
Werf» te Aalst. Het in-
schrijvingsgeld bedraagt van volgend jaar. Op don-
12.000 fr. (zonder logies) derdag 10 maart heeft de
en er worden maximum 15
kursisten toegelaten. Het
niveau van de kursus richt
zich tot professionele
bouwers en goede ama
teurs. De uiterste inschrij
vingsdatum bedraagt 15
december
opening plaats van de ten
toonstelling en is er een
optreden voorzien van het
trio Achttien en het duo
Pegasus. Op vrijdag 11
maart staat een recital
door I. Rodes en zaterdag
12 maart volgt er een fla-
daagse bouwers. Die expo
sitie loopt van 10 tot 13
titel «Evolutie en bouw van maart in het kultureel cen-
Spaanse gitaar
1916» zal dragen.
De kursus vindt plaats van
27 februari tot 12 maart in
Voor alle verdere informa- mencokoncert met dans,
tie kan men terecht bij de muziek en poëzie. Zondag
vzw Gitaarkrant, Boude- 13 maart is er in de namid-
wijnlaan 62 te 9300 Aalst dag een gitaarorkest en
(053/77.20.52). een optreden van Roland
Naast deze internationale Dyens en zijn perkussie-
kursus gitaarbouwen is er ensemble en van het strijk-
ook een internationale ten- kwartet Enesco
Van vrijdag 11 tot en met
zondags 13 maart is er een
flamencokursus onder lei
ding van Marquito Velez
Alle verdere infor le g
omtrent de aktivi ye
van Numismatica
zijn steeds verkrijgbf
Johnny Bosman,
Spaarzaamheid!
9300 Aalst. Telfg.
ams
943
eur
- iem
944
In het kader van Eu doo:
organizeert de Bank I 19
Lambert een tentoonjieki
«Natuur en Jacht in
rijk». De tentoonstel w
voor het publiek tocgJ
van 16 oktober tot
vember.
trum De Werf
Belforthappening
Men heeft ook al een voor
lopig programma klaar
Vanaf 22 oktober
KVS Brussel opnieuw 4
en God» gespeeldj
boeiende parabel
Aalsterse aktrice Miek|
en een improvisatiekursus Vc een van de hot
onder leiding van Roland speelt Er zijn 15 opvod
Dyens voor. Kaarten kunnende f
serveerd worden op h
mer 02/217.69.37.
1 onl