H€e Slechte akoestiek bederft gedeeltelijk hoogstaand koncert anfare van Mere gaf eslaagd herfstkoncert Toneelkring: «De Schakel» met «Warenar» «Pas de Deux» te Aalst dooie kooravond li parochiaal centrum te Hofstade Flanders' Bluestrain op 24 oktober in Aalst olksliederenavond 4 Heilig Hartkring te Aalst De Voorpost - 1.6.10.1987 - 7 ijke ieze Jrhand chte erdagavond was kooravond in het parochiaal i 5ee), ïtrum van Hofstade waar naast het Gemengd de gele ij, or Sint-Jan Berchmans onder leiding van Jozef pi der Vurst ook het Gemengd Koor Sange Jo Lebbeke onder leiding van Marcel Schelfhout ntrad. twee koren traden aan werking van Wilmots, twee blokken, waarbij Sange Jo zou trouwens een een gemeenschappelijk lied van Wilmots brengen reden een overstapje van het bekende Schoon rd gemaakt. Lieveke». Het Lebbeekse i Sint-Jan Berchmans- koor onderstreepte zijn >r opende voor eigen pu- muzikale kwaliteiten in ik met een niet zo een- een eerste optreden nog idig «Odi et Arno» van met werk van Orlando di Orff. Opmerkelijk Lasso, J. Martini en Die- in elk geval de twee trich en met een mooie ver- (irituals die met tolking van «Swing low, overtuiging werden sweet chariot» een van de dit. Voor de samen- meest gezongen en belui met het Sange Jo sterde negro-spirituals. uit Lebbeke werd In het tweede deel opende gekozen van Gaston Sange Jo met een sterk ms en voor «Mihi «Lied van mijn land» om ipositum» in een be- verder te gaan met een an der bekend lied «Hoog op wagen». Nadien volgde nog een «Gaudeamus igitur» dat studenten goed in de mond moet liggen, al werd het hier gebracht in een be werking van alweer J. Wil mots. Sange Jo besloot zijn bijdrage met «ossewa» ge schreven door een ano niem komponist. Het Sint-Jan Berchmans- koor sloot de muzikale avond af met een schitte rend «O Pepita» van Muller dat op elk koorkoncert een sukses kent. Al is het ook hier weer zo dat het lied niet zo eenvoudig om te vertolken is. Maar het Sint-Jan Berchmanskoor demonstreerde dat dit best mogelijk is, ook door ama teurs als die bereid zijn er het beste van te maken. Aalst. Het Lebbeekse Sange Jo koor trad op als gastkoor (a) Terwijl u deze regels leest is Flanders' Bluestrain al een tijdje aan het rijden. De train vertrok inderdaad op 3 oktober in Herenthout en heeft ondertussen Peer, Leuven en Genk aangedaan, om vervolgens te blijven stilstaan in leper. Lier, Aalst, Brugge, Turn hout en Gent. Dus ook in Aalst waar op zaterdag 24 oktober in tien herbergen de mooiste blues zullen te horen zijn. In Aalst begint het feest op 24 oktober om 21 uur en kan men gaan kijken en luisteren naar Binger in de Kiët, Steve Turcksin Band in De Vesten, Santé Lange Polle en Friends in Het Gulden Vlies, Buzzy bee's Band in Den Amber; The Dates in café Ypsilon; Roland in de Nieuwe Madeion, Cam's Band in de Cactus; Slime Hunter in De Klok; Van Moetens ih café Terlinden en Full House in Bon Vivant. Voor toegangskaarten kan men terecht op het num mer 053-21.78.00. Kaarten in voorverkoop aan 180 fr. en aan de kassa 220 fr. Er is een bus die de bluesliefhebbers van de ene plaats naar de andere vervoert en op die bus speelt een eenmansbluesband. Het koncert in het kader van het Festival van Vlaanderen gebracht door het Nieuw Belgisch Kamerorkest o.l.v. Jan Caeyets werd eens te meer een toppunt voor het Aalsters muziekleven dit seizoen. Het lokte inderdaad 1200 melomanen en wat gebracht werd door een jong, dynamisch, entoe- siast en con amore musicerend 40-koppig orkest was van de bovenste plank. Zowel wat betreft de keuze van de werken als de vertolking ervan. Toch één schaduwzijde: de akoestiek die de belangstellenden vooral in het tweede gedeelte van de diepe zaal wel de blazers doch veel minder de strijkers liet horen. e nat 1st. Het gemengd Sint-Jan Berchmanskoor aan het werk (a) me! ea Hi iwat ze ti •ehee ;gta Ben 1 lketrijke verenigingsleven dat Erpe-Mere kent, tede lt men ook een viertal muziekmaatschappijen iamn de ene al meer florissanter is dan de lere. Naast de gereputeerde fanfare van Aai- toevjm begint ook Hand in Hand van Mere zich 3 o Ai it is een verheugend MEI dat de dorpsfanfares andere betekenis wil geven aan hun faam hoempapa-orkest" gzaam maar zeker ziet in dat ook zij met de terne tijd moeten mee- tien en dat ter plaatse ipelen gelijk staat met forse achteruitgang. fanfare met een jstai nkeltje waardigheid dat men moet afstap- .van een zekere traditie 'rdel Ier de doelstellingen te koor n - ink w ikte naar 3tga ven te ontpoppen tot een koncerterend gezel- ip. Hun tweede Herfstkoncert heeft dat eens neer bewezen en het spreekt duidelijk dat ze in de toekomst letterlijk en figuurlijk van willen laten horen. Jochenen evenwel. ■om mag men zich niet r beperken tot wat toe- o en blazen zoals dat decennia terug het was. Reeds onder lei- J van de vorige diri- De Graeve, heeft idat ingezien en is men pnnen om de muzikan- een betere muzikale op ing te geven. Dit neemt weg dat het een zuive- liefhebberij blijft, wat iwens een noodzaak is. m» de fanfare Hand in d haar vooruitgang op ikaal gebied aan het arte! 1ek wil bewijzen is een D Br leüjk teken van dyna- biblii m« want om een optre- als een herfstkoncert •rzorgen vergt dat heel meer dan een weke- e repetitie die juist vol- 0n uj I om eens door het 'icus 1 te wandelen en een dit ton" te spelen. De mu- umn vereniging van Mere mtel I vorig jaar de stap ge- iktfd*en was toen al in haar opzet geslaagd, niet omwille van het feit dat er veel volk was maar vooral omdat zij de moed op bracht om er een maanden lange voorbereiding aan te wagen. Niet alleen de aan wezigheid van talrijke sympathisanten was een positief resultaat maar de vooruitgang op muzikaal gebied valt hierbij te waar deren. Het is waarschijn lijk een stimulans geweest om het waagstuk te herne men en eens te meer heb ben zij een muzikale avond gebracht die op alle fron ten een sukses mag ge noemd worden De gebrachte nummers werden vlot uitgevoerd en de stukken werden met zorg gekozen zowel uit po pulaire melodieën als mu ziek uit de wereld van, de jazz. Met sommige num mers hebben zij bewezen dat heel wat inspanningen geleverd werden en alleen dat al doet ons de soms kleine haperingskes ver geten. Weinig mensen zijn er van bewust hoeveel in spanningen het kost om een dergelijk herfstkon cert voor te bereiden en aan het publiek te brengen op een deftig niveau. Hope lijk is het applaus (de steun) van het publiek an dermaal een stimulans om er mee door te gaan. Naast de verdiensten van de dirigent en zijn mu zikanten mogen we zeker het volledige bestuur be trekken zonder hun public relation-man te vergeten die op een vlotte en aange name manier het geheel aan elkaar gepraat heeft. De toelichtingen waren zeer informatief en bevat telijk zodat elk uitgevoerd stuk als het ware konkreet kon gevolgd worden. Mits volharding kan Hand in Hand uit Mere zich een benijdenswaardi ge reputatie verwerven, niet alleen in de deelge meenten van Erpe-Mere maar ook ver daarbuiten. Dit is stilaan aan het ge beuren dank zij het optre den van een goed getraind trommelkorps dat sinds enkele maanden nauw sa menwerkt met de vendel- groep Uilenspiegel. Nu al kunnen we zeggen dat ze het traditionele pad van de vroege dorpsfanfa re verlaten hebben en iets meer willen bieden dan de zondagnamiddagse uit stappen, zonder echter de vroegere doelstellingen te verloochenen, m.a.w. de fanfare Hand in Hand wil dorpsmuziek brengen maar dan op een zeker peil met meer variatie dank zij een uitgebreid repertoire. Het is alleszins een hele prestatie als amateurs en bovendien niet geschool den eens een andere sport muziek uit te voeren dan deze die we gewoon zijn. Uit de "afgeluisterde" kommen taren blijkt het een doeltreffend initiatief te zijn. (J v Nieuw Belgisch Kamerorkest Een zeer jong ensemble ge leid door een 29-jarig diri gent die duidelijk het ei gen entoesiasme op zijn or kest weet over te dragen. Het bestaat echter uit mu zikanten die reeds elders valabel onderdak hebben gevonden: bij de BRT, bij een militaire kapel, bij de Munt, bij een andere ope ra. Het ligt in de bedoeling dat zou getracht worden dit veelbelovend orkest - een wissel op de toekomst - door de Vlaamse Exécutie ve te laten erkennen zodat het een vast ensemble zou worden niet blootgesteld aan tal van niet te ontko men wisselvalligheden. Jan Caeyers Jan Caeyers was reeds als knaap bezeten door de mu ziek. De mikroob had hem niet alleen vroeg te pakken doch verliet hem nooit. Pas 29 jaar is hij doctor in de musicologie, professor aan KU Leuven, laureaat van conservatoria in verschil lende disciplines en als leeropdracht aan de Alma Mater vooral begaan met muziekanalyse. In België debuteerde hij met de jeugdopera «Vale riaan» van zijn broer Ludo. Sinds 1985 leidt hij het Nieuw Belgisch Kameror kest waarmede hij hoopt hoge toppen te scheren. Beethoven Wondermooi klonken twee meesterwerken van Beet hoven. Bovendien gekend en graag beluisterd door een zeer aandachtig pu bliek aan wie een paar on nauwkeurigheden van houtblazers en een ietwat twijfelachtig attaque van een hoorn niet zullen zijn ontgaan. Deze schoon heidsfoutjes terzijde gela ten, werd het een vlekke loos gebeuren waarbij dui delijk opviel dat gemusi ceerd werd wel als profes sioneel op het vlak van techniek doch op dat van de bezieldheid op het vlak van de geëngageerde amateur. Eigen werk Na de ontroerende «Sere nade voor Strijkers» van de Brit Edward Elgar die de intiemste roerselen be- speeldè, werd een werk ge bracht van een man van eigen bodem: August Ver- besselt. Een geboren Klein-Willebroekenaar doch reeds 40 jaar verblij vend in de Sinjorenstad waar hij deel uitmaakte van een militaire kapel en direkteur van een muziek- akademie. Op rust, de man is 68 maar nog piepjong, is hij profes sioneel komponist. Het werk dat te Aalst in de Keizershallen gebracht werd is geschreven in op dracht van de Vlaamse Exécutieve. Dit werk werd de zondag tevoren gekreëerd in het Casino te Oostende en werd er uitermate gunstig onthaald. Het' is trouwens een werk met een bood schap waarbij afwisselen de tema's en motieven en steeds veranderende rit mes en tempi leiden naar een spanningsveld waarbij diepe zuchten naar vrede worden geslaakt. Het werk heet dan ook «Pax» en met een weet u welke opdracht Verbesselt van Geens en Co ontving. Akoestiek Schaduwzijde bleef uiter aard de akoestiek doch dat is dan buiten de verant woordelijkheid van orkest, dirigent en komponist. De organisatoren hadden ech ter geen andere keuze. De belangstelling was immers dermate (1200) dat geen andere lokatie te Aalst uit komst kon bieden. Zelfs «De Werf» zal dat volgend jaar nog niet kunnen. werden achteraan de zaal wel gehoord. Strijkers echter nauwe lijks niet. Mogelijke aanpassing kan zijn het aanbrengen van doeken tussen de dwarsen- de plafondspanten die de klank afremmen. Maar vooral moet het po dium langs weerszijden in gekapseld worden door tot aan de zoldering reikende houten schermen, schuin geplaatst, zodanig dat ze de klank de zaal insturen. Een lichtjes voorover hel lende, eveneens houten scherm boven het orkest om de klank van het pla fond weg te houden zou eveneens zeer bevorderlijk zijn voor de akoestiek. Maar een koncertzaal wordt het uiteraard nooit. De regen op het plat dak speelde bovendien onop houdend parten en de bin nenzijde aangehechte af loopbuizen blijven vanzelf sprekend duidelijk steeds een storend element. LH Naast een school-, bloe men- en kamavalstad is Aalst eveneens een toneel- stad. In de provincie zou Aalst de enige stad zijn waarvan vier verenigin gen in het provinciaal to- neeltornooi in eerste kate- gorie spelen: De cathari- nisten. Pact., Tejater 80 en De Schakel. Laatstgenoemde brengt als eerste stuk van het sei zoen op zaterdag 24, zon dag 25 en maandag 26 ok tober telkens te 20 u. in de stadsschouwburg aan het Vredeplein «Warenar» van P.C. Hooft. Waarmede dan een oude droom van Tuur Van den Brulle in vervul ling gaat. Die erfde inder daad van zijn leermeester Gaston Van den Bossche de liefde voor het klassiek toneelwerk. «Warenar» is voor hem een jeugdliefde dat hij bij een regiestage met Frans Roggen trou wens koos als «oefenstuk». Dat stuk nu regisseren wordt voor de door de to- neelmikroob gebeten Van den Brulle niet enkel een voldoening maar voor-al een uitdaging. Warenar Het stuk van Pieter Come- üs zoon Hooft (17° eeuw) is een blijspel met een dubbe le intrige. Hoofdintrige is dat de grootvader van Wa renar ergens «aan de haard» een pot met goud stukken heeft begraven, die hem, eens gevonden schraperig maakt tot en met. Nevengeschikte intri ge is dat dochter Klaartje zwanger is doch niet weet wie de vader is. De cast bestaat uit vertol ker van de titelrol Paul Sonck, Greet Van Ney- ghem, Lieve Kuys, Dolf Se- deyn, Steven Van de Velde, Benny D'Haeseleer en An- dré Hendrickx. Nolle Versijp zorgde voor het dekorontwerp en de kostumering. Hij regiseer- de immers vorige zomer in Poederlee een historische stoet en kan de kostuums Nu in bruikleen krijgen. reeds wat voor de repeti ties alleszins een pluspunt Zaterdag speelde het Gentse Arcateater in het Aalsterse kultureel centrum De Werf «Pas de Deux» van Hugo Claus. Een brok Vlaams teater dat in de regie van Jean-Pierre De Decker bij teaterkritici niet onverdeeld gunstig werd ontvangen maar dat bij het publiek wel de nodige belangstelling zal genieten, misschien om andere dan tekst- of produktieredenen. ocdl' drijf 11 koor Hartegalm van het programma stonden dat dirigent Martine Van lid v organizeerde in de onder meer Goeden Avond, de Voorde, als bisnummer, tzichs KT Hartkring een Hij die geen liedje zingen gekozen had voor "Lied -lestu sliederenavond die kan. Kempenland, Jan de van mijn Land". Met dit als thema "Flanders' Mulder enz... volkskoncert heeft Harte- ped m of the Proms" had Ook gemeenschapszang galm eens te meer aange- CI wen. Onze Vlaamse stond op het programma toond dat het naast het v «liederen werden er en het publiek speelde verzorgen van kerkdien- deskundige leiding maar al te graag in op die sten nog heel wat meer te Martine Van de Voor- uitnodiging. Al bij al werd bieden heeft. Het strekt di- it-Tr «bracht in een begelei- het een enige muzieka- rigent Martine Van de iepri Ivan Hubert De Smet vond in zoverre dat iedere Voorde tot eer dat ze de - va k°or Hartegalm is in luisteraar met belangstel- mensen van dit amateur- sel e «o» kerkkoor. Het ling uitkijkt naar een gezelschap weet te motive- dc p °P een nauwgezette nieuwe uitgave. ren om met veel overgave e het talrijk opgeko- Ontroerend voor de aan- onze Vlaamse liederen- P Publiek te boeien. Op wezigen was ook het feit schat te brengen. Hetman Het stuk Paul en Cathy, twee ak- teurs, komen op een zater dagavond samen om te re peteren, Hoewel hun rela tie spaak gelopen is en ze beiden een ander leven hebben opgebouwd, blijven ze in de ban van elkaar. De repetitietekst («Vosse- jacht», uiteraard ook van Hugo Claus naar «Volpo- ne» van Ben Jonson) wordt voortdurend verweven met en aangepast aan persoon lijke gegevens en gebeur tenissen. De tekst, hun le ven, verloedert door alko- hol en metadon. In dit ver loederingsproces groeit het besef dat ze noch met elkaar, noch zonder elkaar kunnen leven. Er is ook Guy, de jonge toneelmees ter die hen begeleidt, be dient en die tenslotte hun losgeslagen emoties weet te kanaliseren in een schit terende apoteoze. Een pas de deux voor drie personages! Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde kombinatie. Het gaat echter niet om de in dividuen maar om de rela ties tussen hen. Opmerke lijk is dat vooral bij twee- aan-twee relaties belang rijke karakterwijzigingen naar voren komen. Boven dien wordt juist door de aanwezigheid van een der de de spanning tussen Paul en Cathy opgevoerd. Guy is als het ware de ko- reograaf die de dansers nu eens naar elkaar toe, dan weer van elkaar weg leidt. De vergelijking met Al- bee's «Who's afraid of Vir ginia Woolf» dringt zich op. Nick en Honey vervul len net als Guy een voyeursrol. Door hun bin nendringen, tussenkom sten, ontstaan er spannin gen en blijken die spannin gen zinvol. Kenmerkend voor deze drie-eenheid in «Pas de Deux» is de ringstruktuur waarbij Guy het stuk opent én sluit. Produktie Praten over Hugo Claus is praten over een taalvir tuoos. Vandaar de verwon dering toen hij voor «Pas de Deux» aan Area carte blanche gaf om de tekst aan tijd en omgeving aan te passen. Het lees- en re petitieproces groeide uit tot een workshop, waarbij de tekst nu eens intakt bleef, dan weer drastisch werd gewijzigd. Het resul taat moet een aktueel, speelbaar stuk zijn, waar in de karakteristieke Clau- siaanse elementen herken baar zijn... «Pas de Deux» is het indivi duele drama van twee mensen die juist aan de rand van de maatschappij zitten. De kunstmatige si tuatie van het toneel wordt voor hen het raam van het psychodrama, de enig mo gelijke manier om elkaar echt te benaderen. Eens dat zij buiten dit schema proberen te komen, gera ken zij verstrikt in de mis verstanden en kommuni- katie8toornissen, verber gen ze zich opnieuw achter het masker van het dage lijkse leven. Claus maakt van de gelegenheid ook ge bruik om de valse patetiek, het artificiële klimaat van het teatermilieu op de kor rel te nemen met humor en zelfs sarkasme. «Pas de Deux» wordt gere- Als tweede stuk volgt dan «Poen», een zwarte kome die te brengen door 5 ak- teurs. Een helper in een begrafenisonderneming roofde de kas van de er naast gelegen bank leeg en stopte de schat in de kist van moeder. «In de grond is moeder een goede vrouw. Maar je moet er haar eerst in krijgen». Een profetische voorspel ling zou later blijken. Moe der v/as een brave vrouw. En katoliek. Ze dronk in de plaats van frisdrank wij water. Waarom men haar gemummificeerd lijk niet in de grond krijgt ziet U dan wel op 27,28 en 29 februari. Eén voorstelling kost 150 fr. Een abonnement 200 fr. Een steunabonnement kost 500 fr. en erelid wordt U voor 1.000 fr. Reserveren is noodzakelijk via 053/78.16.65 of 053/ 70.51.26. Maar... Met «Eén vloog over het koe koeksnest» haalde De Scha kel in 85-86 overdonderend sukses maar ook klassering in eerste kategorie. Maar Luc Van den Broeck speelde in het zelfde seizoen mee in andere Aalsterse to neelkringen wat normaal is, gebruikelijk en elkaar be vruchtend. Maar volgens het provinciaal reglement mag een speler zich in twee jaar slechts één maal voor de jury van het tomooi melden. En juist dat was het geval met bewuste speler, een van de 23 van de ganse cast. gisseerd door Jean-Pierre De Decker en vertolkt door Machteld Ramoudt (Ca thy), Jo De Meyere (Paul) en Jan Steen, laatstejaars Gentse konservatorium (Guy). Men kan moeilijk beweren dat regisseur De Decker erg subtiel zijn spelkoncept opbouwt, hij gaat er eerder met de gro ve borstel door. Aalst. Machteld Ramoudt en Jo De Meyere samen in Pas de Deuxbij Area.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 7