De grote
en de kleine k
Lebbeekse Annie Bosman:
Ik zou dolgraag eens in een stuk staan waarin
van die prachtige toiletten gedragen worden...
Sange Jo organiseerde
geslaagd herfstkoncert
Sint-Cecilia uit Bassevelde
beste harmonie
op Oostvlaamse Fedekam
kampioenschappen
te Baasrode
Twintig jaar op de planken
Toneel in Berlaarse
jeugdhuis Joko
12 - 23.10.1987 - De Voorpost
Wanneer je nog lang geen veertig bent en je wordt
door de toneelkring waarvan je deel uitmaakt
gevierd omdat je twintig jaar op de planken staat,
dan houdt dat in dat de toneelmikrobe je op vrij
jonge leeftijd te pakken kreeg.
Is ook zo, vertrouwt Annie Bosman ons toe. Ik
was amper vijftien toen ik in de Parochiale feest
zaal langs de Lange Minnestraat in 'En waar de
sterre bleef stillen staan' voor het eerst voor het
voetlicht stond.
Dit weekend, twintig jaar centraal in de eerste sei-
later, staat Annie Bosman zoensproduktie van To
neelkring Wij'. 'Verlengd
Weekend'. Van haar kwali
teiten als aktrice heeft ze
midderwijl iedereen over
tuigd. Aanvankelijk haast
uitsluitend via komische
rollen, gaandeweg ook in
zgn. meer ernstige op
drachten. Zij is immers je debuut?
één van die toneelspeel
sters van wie je bij haar
eerste stappen op de bühne
zegt: Ze heeft het! Dat zich
natuurlijk, ongedwongen
bewegen over de scène, die
vanzelfsprekendheid die
het theatrale doorprikt en
van elk personage een
mens van vlees en bloed
maakt.
Een gesprek.
Lebbeke. Dirk Vermeir dirigeerde een schitterend Gymel ensemble op de Sange Jo
kooravond (foto G. Breckx)
Het vorige week zaterdagavond door het Ge
mengd Koor 'Sange Jo' in zaal 'Ons Huis', georga
niseerde 'Herfstkoncert' groeide uit tot een kom-
plete meevaller. De ruim vierhonderd aanwezigen
kregen immers een gevarieerd hoewel roman
tisch van teneur programma aangeboden, ge
serveerd door vier koren uit de regio: het Ge
mengd Koor Sint-Jan-Berchmans uit Hof stade
(Aalst), het Gymel-ensemble uit Dendermonde,
het Gemengd Koor Sine Nomine uit Lebbeke en
het organiserend Gemengd koor Sange Jo, even
eens uit de O.L.-Vrouwgemeente.
Dergeüjke formule doet
het blijkbaar. De kans een
gevarieerde liederenschat
aangeboden te krijgen is
immers zeer groot. Boven
dien mochten ook de aan
wezigen, tijdens de samen
zang, hun stem laten ho
ren. Sommigen deden dat
uit volle borst, anderen
eerder in mineur.
Vier koren, één zaal
publiek
Presentator Michel Bau-
wens maakte bij het begin
van de avond-detailkritiek:
van enige vorm van stem
mingsmuziek was geen
sprake de doelstellingen
van dit eerste 'Herstkon-
cert' duidelijk. In de aller
eerste plaats, zei hij, een zo
breed mogelijk pubhek la
ten kennismaken met
koorzang en tegelijk aan
tonen dat koorzang zich
geenszins uitsluitend tot
zgn. 'kenners' richt.
Voor de deelnemende ko
ren zelf houdt dergelijke
koncertformule de moge
lijkheid in de eigen be
grenzing te doorbreken en
worden de kansen tot op
treden verruimd. Bauwens
stipte ook aan dat koncer-
ten als dit elk kompetitief
karakter missen.
Het Gemengd Koor Sint-
Jan-Berchmans uit Hofsta-
de (Aalst) beet de spits af.
Dit koor, dat reeds dertig
jaar bestaat, bestond aan
vankelijk uitsluitend uit
mannen. In 1979 werd ge
start met een gemengd
koor. Onder leiding van di
rigent Jozef Van der Vurst
mocht dit koor reeds heel
wat bijval oogsten, zowel
binnen als buiten de ge
meentegrenzen
Het koor, dat geklasseerd
staat in eerste divisie,
bracht een vijftal num
mers. Bekend in de oren
klinken ongetwijfeld 'El
condor Passa' van W.
Reeds en 'Schon die Ab-
endglocken klangen' van
Konradin Krautzer. Beslo
ten werd met 'O pepita',
een speelse, komische se
renade.
Het Gymel-ensemble werd
opgericht in juni 1984 en
bestaat vooral uit leden uit
Dendermonde en Zele. Het
repertorium van dit koor
het staat onder de lei
ding van Dirk Vermeir
is zeer gevarieerd en be
staat zowel uit profane als
religieu8e werken; van
volksliederen, gospels, ne
gro spirituals tot werken
van Palestrina en Brahms.
Dat gevarieerd reperto
rium illustreerde het koor
ook vorige zaterdag. Het
gaf bovendien ook blijk
van overtuiging; alle koor
leden en zichtbaar genoe
gen aan hun prestatie. Het
publiek trouwens ook. Op
merkelijk was het solo-op
treden van één van de so
pranen in 'Vo Tsarstuij
Iwoen'. Gewoon klassewerk
Het Gemengd Koor Sine
Nomine werd in de loop
van 1974 in de schoot van
de Lebbeekse muziek
school opgericht. In 1980
werd Mare Goossens aan
gesteld als dirigent. Dit
jaar promoveerde Sine No-
mine naar eerste divisie.
Het koor bracht vorige za
terdagavond hoofdzakelijk
romantische liederen en
had o.i. bij de samenstel
ling van het repertoire
voor onvoldoende variatie
gezorgd. We hoorden het
koor overigens reeds in be
tere doen.
Het Gemengd Koor Sagne
Jo werd opgericht in mei
1981, onder impuls van di
rigent Marcel Schelfhout.
Aanvankelijk gestart met
een twintigtal elden, telt
het momenteel ongeveer
vijftig leden.
Ook 'Sange Jo' bracht een
vijftal, sterk gevarieerde
nummers, van het sterk
ritmische "Der Jager langs
dem Weiher ging', over het
welbekende 'Plaisir d'A-
mour' tot het volksliedje
'Schoon lieveke'. Puik
werk.
Achteraf begeleidde Mare
Goossens koren en publiek
op de piano tijdens de sa
menzang. Uit honderden
monden klinken achter
eenvolgens "Wij zijn be
reid', 'Waar Maas en Schel
de vloeien' en Laat ons lief
ste, samen varen'. Marcel
Schelfhout dirigeerde.
Dit 'Herfstkoncert' der
gelijk type concert lijkt
ons voor suksesrijke her
haling vatbaar werd be
sloten met de uitvoering
door alle koren van "Mihi
est propositum' van Ju-
liaan Wilmots, 'Gebed voor
't Vaderland' van Gaston
Feremans en 'Canticorum'
van Georg Friedrich Han
del. Een indrukwekkend
eind van een prachtige
kooravond.
Pierre Van Rossem
Dat situeert zich twintig
jaar geleden. Ik was vijf
tien. In de H. Kruisparo-
chie hadden toen enkele
mannen o.a. Hector De
Wolf, Victor Tas en Frans
Verhulst - plannen ge
smeed om "En waar de ster-
re bleef stillen staan' op te
voeren.
In dat stuk komen ook en
kele vrouwenrollen voor
en tijdens één van de repe
tities werd Guido Bosman,
een neef van me, naar de
benedenverdieping ge
stuurd, waar de KAJ ver
gaderde, om een paar
vrouwen te 'ronselen'. De
aanzet tot mijn toneelloop
baan.
Let wel, tevoren reeds had
ik in diezelfde parochiale
feestzaal, met ogen vol be
wondering, een gastvoor-
stelling van 'Gieren op het
veilig nest' bijgewoond en
had ik me de bedenking
gemaakt hoe prettig het
moest zijn op de planken te
kunnen staan.
De enige voorstelling van
'De sterre' kende toen over
igens een geweldige bijval.
De sfeer in de groep was
trouwens van in den be
ginne zeer goed. We vorm
den een hecht geheel.
Het is dus niet bij dat ene
stuk gebleven?
Neen. Wanneer ik een re
kensommetje maak, kom
ik tot de vaststelling dat ik
de voorbije twintig jaar in
zowat zeventien produk-
ties aan de slag ben ge
weest. In de beginjaren
van haar bestaan beperkte
"Wij' zich trouwens tot één
prod uk tie per jaar, boven
dien ben ik zowat twee jaar
uit de beweging geweest.
O.a. een gevolg van mijn
zwangerschap en de ge
boorte van onze zoon Jo-
han. In dergelijke perio
den van je leven denk je
aan wat anders dan aan
toneelspelen.
Het heeft Renaat Moeyer-
soon achteraf echter wei
nig moeite gekost me te
overtuigen mijn toneelak-
tiviteiten te hervatten.
In de voorbije twintig jaar
heb je kennis gemaakt met
heel wat regisseurs. Heb je
een bepaalde voorkeur
voor de ene of de andere?
Neen. Elk van hen heeft
me op een of ander vlak
wat bijgebracht. Van He
ctor De Wolf, een pure
amateur uit de eigen
kring, tot nu beroepsregis
seur Roger De Wilde.
Problemen heb ik op dat
vlak nooit gekend. De ben
iemand die zich nogal
makkelijk aanpast Ander
zijds kijk ik enigszins op
naar die mensen - ze be
schikken al bij al over
meer ervaring dan ikzelf -
anderzijds ben ik echter
van oordeel dat ook een
regisseur deel moet uitma
ken van de groep. Je moet
dus kunnen werken op een
basis van wederzijds ver
trouwen. Je mag immers
niet uit het oog verhezen
dat toneelspelen een hobby
blijft.
Naar welke rollen gaat je
voorkeur uit?
Ik heb altijd gezegd dat
mensen aan het lachen
brengen zeer dankbaar
Knap akteerwerk van jou
in komische rollen heeft
het Minnestraatse pubhek
- althans een deel ervan -
dermate 'geprogram
meerd' dat sommigen ge
woon aan het lachen gaan
wanneer je op de scène ver
schijnt, ook al zit je op dat
ogenblik in een allesbehal
ve komisch personage?
Inderdaad. En in "De Mui-
zeval' heb ik me daaraan
wel geërgerd. Die reakties
halen me echter niet uit
mijn koncentratie. Er be
staat blijkbaar nog altijd
een bepaalde kategorie toe
schouwers die niet de
moeite kan opbrengen om
de aard en de kern van het
gebeuren op de planken
proberen te ontdekken.
Wat geenszins betekent
dat gepaste reakties van de
kant van het pubhek je
geen zalig gevoel bezorgen
en je vertolking stimule
ren. Het gevaar bestaat
dan zelfs dat je je enigszins
laat meeslepen en je te ver
gaat. De charge ligt dan
niet ver meer af.
Nog altijd last van plan^
kenkoorts, na twintig
jaar?
Meer dan vroeger het ge
val was. Ik word meer dan
vroeger door zenuwen ge
plaagd. Het genre stuk dat
gespeeld wordt speelt
daarbij niet de minste rol.
Hoewel ik me in een komi
sche rol die ik in het dia-
lekt speel, al wat minder
zorgen maak. Evenmin
maak ik me dan problemen
over een verkeerde of an
ders geformuleerde re
pliek van mijn tegen
speler.
Waren er ook rollen waar
van je dacht: die kan ik
nooit aan?
In 'Harten twee, harten
drie' zat ik met dat gevoel
opgezadeld. In dat stuk
moest ik zowat zes types
neerzetten, waarvan ik
dacht die krijg ik nooit
gaaf op de planken. Alles
is echter goed verlopen.
Houdt akteren voor jou
een vorm van ontspanning
in?
Aan de ene kant wel. Het
gebeurt wel eens dat ik 's
avonds, na mijn dagtaak,
moe thuiskom, ik eigenlijk
geen zm meer heb nog
naar de repetities te gaan,
ik toch die tegenzin over
win en ik me dan tijdens de
repetitie geheel anders ga
voelen.
Ben je gevoehg voor
kritiek?
Het doet me enorm plezier
wanneer de mensen van
het stuk en van mijn pres
tatie genoten hebben Ik
apprecieer het bovendien
dat ik bvb. via de pers, op
bepaalde tekortkomingen
of onvolmaaktheden gewe
zen wordt. Het stimuleert
me om nog beter te preste
ren. Akteren is en blijft
wel een hobby, maar je
moet - vind ik - toch pro
beren er het beste van te
Daarom ook woon ik
graag toneelvoorstellin
gen van andere kringen
bij. Zou ik ook graag pro-
dukties van beroepsgezel
schappen meemaken, ge
nieten ook van een operet
te- of een operavoorstel
ling, Die prachtige kos
tuums in sommige van die
voorstellingen trekken me
bijzonder aan. Ik zou trou
wens dolgraag eens in een
8tuk staan waarin van die
prachtige toiletten gedra
gen worden.
De tijd ontbreekt me echter
om voldoende vaak met het
beroepstheater kennis te
maken. Mijn werk laat me
dat overigens op vrijdag-
of zaterdagavond niet toe.
Prettige anekdotes uit je
karrière?
Er zijn er vele, maar het
meeste plezier beleef je
eraan wanneer je er zelf
betrokken bij bent. Zo kan
ik het me nog altijd niet
vergeven dat ik in 'De Mui-
zeval', op een bepaald mo
ment daar dood neerlag,
met mijn hoofd voor het
Lebbeke. Annie Bosman (foto G. Breckx)
doek, en ik in een reaktie
toch rechtop ging staan
Wat heeft het amateurto
neel je totnogtoe bijge
bracht?
Het heeft mijn kennissen
kring vergroot, ik heb met
mensen leren omga»
Kortom, mijn horia
werd erdoor verruimd. Bi
vendien stelt het amateiü
toneel je net als elke ané
re hobby in staat de
lijkse sleur te doorbreka
Pierre Van Rosaa
Wie verwacht had dat de feestzaal van de gemeen
telijke jongensschool van Baasrode afgelopen
weekend vol zou zitten voor de kampioenschap
pen voor fanfares en harmonies van Fedekam,
kwam bedrogen uit. Hier en daar was er een stoel
bezet en nochtans kon men er genieten van het
allerbeste wat wij aan muziekkorpsen hebben.
Vier korpsen, elk in hun ry gaf 82% van de punten
afdeling, zouden zich in
zetten voor het behalen
van de kampioenstitel. Dat
betekent dat ze meer dan
80% van de punten moes
ten in de wacht slepen.
en ook zij behaalden de ti
tel van Fedekam kam
pioen. Tenslotte was er
nog de vierde muziekmaat
schappij «KH Sint-Cecilia
uit Bassevelde» een fanfare
Geen gemakkelijke op- die in eerste afdeling uit-
dracht, vooral niet omdat komt en die van de jury
de jury bestond uit drie voor haar optreden 91%
eminente kenners van de
fanfare- en harmoniemu-
ziek. Juryleden, die hoog
op het toneelpodium geze
ten een goed overzicht
hadden van de opstelling
van de deelnemende
korpsen.
Als eerste kwam do KH
Sint-Cecilia uit Zomergem
aan de beurt. Deze harmo
nie komt uit in tweede af-
van de punten kreeg. Met
een de beste uitslag en ook
Bassevelde werd kam
pioen.
De vier muziekmaatschap
pijen hadden de keuze tus
sen een plichtwerk of een
opgelegde kompositie en
een keuzewerk. Het speekt
vanzelf dat deze werken
moesten aangepast zijn
aan de afdeling waarvoor
deling en wist zich er zeer de korpsen zich aanboden.
goed te verdedigen. Met 85
procent van de punten be-
Aan het aantal behaalde
punten kan men zien dat
haalde ze trouwens de titel de maatschappijen op een
van kampioen. Nadien behoorlijk peil staan. Al
werd geluisterd naar de K. keken we toch even ver-
Fanfare De Eendracht uit baasd op toen het Fedekam
Nieuwkerken-Waas die in
eerste afdeling uitkomt
Ook hier kreeg men een
Jeugdorkest zich kwam
aanmelden en al dadelijk
liet merken dat dit jeugdig
mooi koncert te horen, dat korps nog een flinke trap
door de jury met 87% van hoger staat dan de beste
de punten werd beloond, harmonie van de namid-
Ook Nieuwkerken-Waas dag. Dat jeugdorkest, dat
werd dus kampioen. De bestaat uit een 70 tal
K.H. Al Vloeiende Groeien- jeugdige muzikanten af-
de uit Bazel moest zijn komstig uit 30 verschillen-
naam en faam als harmo- de maatschappijen, is ge
nie uit eerste afdeling alle groeid uit een Play-in die
eer aandoen. Men slaagde eerder dit jaar werd ge-
daar wonderwel in. De .ju- houden en waar onder lei
ding van de heer Waigi
een aantal werken
ingestudeerd. Met
kest van jonge
ten werd na afloop 1
reeks van koncerten a"
werkt, steeds met veel si|
ses. Ook in Baasrode a
terde dit jeugdorkest.
Vermelden we nog c
ereprijs van de Krt
bank werd toegekend i
KH Sint-Cecilia uit Ba4
velde, de ereprijs
stad Dendermonde
overgemaakt aan KH S
Cecilia uit Zomergi
dat de KF De EendracÜj
Nieuwkerken Waas n
ereprijs van de Provi
Oost-Vlaanderen
huis mocht.
Aan het slot van deze
zikale namiddag dank!
provinciaal fedekam vod
zitter Pierre De Smet
deelnemende korpsen va tlan
hun inzet en vooral voori Albi
degelijke uitvoeringen.
was ook verheugd omè
het jeugdorkest het
goed deed en dankte
jury voor de gewaarde»
medewerking. Toch
een r andbemerking
onze kant: waarom gad'
de leden van de muzie
korpsen wanneer ze i
daan hebben met
eens niet in de zaal
om te horen en ziei
him collega's het ervan
brengen? We hebben op
rond het dorpsplein
Baasrode meerdere
kanten zien flaneren
daar de herbergen
zoeken. Misschien
daar ook wat
worden.
Lebbeke. Ruim 400 aanwezigen vulden de zaal Ons huisvoor de koorontmoetings-
avond (foto G. Breckx)
Reeds jaren tracht men in
het jeugdhuis Joko te Be-
rlare te beginnen met to
neel. Verschillende pogin
gen in het verleden liepen
op niets uit omdat er ofwel
te weinig belangstelling
was om mee te doen ofwel
omdat men het van in het
begin te groots zag. Op
vrijdag 23 oktober is het
echter zover: Theater The-
jo (Theater Joko) brengt de
première van haar eerste
stuk: «De stoel».
Satire
Dinah, Alain, Marc an
Erik hebben de voorbije
maanden naarstig geoe
fend, om er, onder begelei
ding van Arthur Merckx,
regisseur bij Hand in
Hand, iets van te maken.
Het stuk is een satire ge
schreven door Pieter De
Prins. «Het brengt twee as-
pekten van de samenle
ving naar voor: de onder
linge strijd tussen de indi
viduen en de macht van
het gezag», zegt de aan
kondiging. Over het ver
haal wil men nog niets
kwijt, daarvoor moet men
maar op vrijdag 23 okto
ber om 20.30 u. naar het
jeugdhuis, E. Hertecant-
laan 32 komen.
Het dekor zal heel sober
gehouden worden. Naast
een stoel zijn er enkel nog
wat beschilderde panelen.
Om het podium te kunnen
vergroten, zijn delen van
het gemeente-podium ge
vraagd.
Deze eerste opvoering is
eigenlijk een try-out, een
eerste kontakt met het pu
bliek. Daarom besliste men
deze voorstelling gratis te
geven Een buitenkans
dus.
de d
Dendermonde. Fedekam kreeg maar een povere belangstelling van de muziekliefht bekt
ber. Nochtans was er een schitterend koncert te beluisteren (x) te°