Lebbeekse toneelkring «Wij» op «Verlengd Weekend» Daar is Kalleke Step weer... Viering' Annie Bosman "Zomeravond" en "Leentje uit het Dietrich Buxtehude herdacht door Johan Huys Muziekmaatschappij uit Bazel provinciaal Fedekamkam pioen verjaan met de 'Leentje uit voorstelling 14 - 30.10.1987 - De Voorpost Een avondje lachen De koninklijke harmonie Al Vloeiende Groeiende nam onlangs deel aan provinciale Fedekam kam pioenschappen te Baasrode. Deze harmonie stelde zich voor in de eerste afdeling en moest als verplicht werk het stuk «Berdorfer-suite» uitvoeren. Als keu- zewerk had dirigent Roger Weyn gekozen voor het stuk «Little Portrait» De Bazelnaren. waaronder een achttal jongeren die in het Fedekamjeugdorkest aktief zijn, mochten met opgeheven hoofd naar het thuisfront terugkeren want men behaalde te Baasrode de kampioenstitel. Deze provinciale titel levert de harmonie Al Vloeien de Groeiende een deelnameticket op voor de nationa- le Fedekam-kampioenschappen, die volgend jaar in Limburg zullen gehouden worden. Dit wordt ongetwijfeld één der hoogtepunten in het jubeljaar, want in 1988 viert men de 150ste ver jaardag. Tientallen opgetogen gelukkige kinderen zaterdagnamidddag weer present om de openings vertoning bij te wonen van het marionettentheater Kalleke Step dat zijn thuis haven heeft in de St. Elooi- straat. Lou De Leenheer fungeerde als gastvrouw en bleek nadien een ideaal bind teken te zijn tussen het marionettenspel en de aandachtig volgende sna ken. Op het programma stond «Brand in St. Appel- monde», een stuk dat tien jaar geleden werd geschre ven door de geestelijke va der van het theatertje Gust Dierickx en het verhaal brengt van een wanhopige burgemeester die op de vooravond van de viering van zijn 25-jarig burge meesterschap het stadsma- gazijn met alles erin en eraan in lichterlaaie ziet staan. Gelukkig daagt Kalleke Step ten tonele en (ui die vindt een ideale oplos sing met de aanwezig j,u kinderen te laten knutft fieu len,. tekenen, schilderen boetseren zodat de st# J** voor het 25-jarig ambtsjü bileum van de burgemees 18() ter toch kan plaatsvinden Een simpel verhaal dat qui und tekst en inhoud toch nojtt.i kan boeien. Gust Dierickx André Velleman en Tin» *8- Visscher lieten op een br hendige manier de poppe evolueren over de scène terwijl Fred Scholliers ei Philippe De Moor de tech nische kant afwerkten |2o Merkwaardig te vermei Bog< den dat zaterdag 11. de oud he ste vier poppen van het ge zeischap ten tonele wen gevoerd en dat het Kallel» rf Stepgezelschap met mal ]?1 en macht werkt aan ói^10 voorbereiding van «De V« 19 c Reynaerde» een dieren? Die pos dat jong en oud ?A Jf" aanspreken. (abi *r Dendermonde. Helaas veel te weinig belangstelling voor het mooie koncert (vh) Lebbeke. Toneelkring wij aan het werk (foto G. Breckx) Volkstoneel te Buggenhout verschuiven en ze te laten Wat er kan gebeuren eerlijk, je staat er versteld van wanneer een direkteur noodgedwongen een verlengd weekend moet doorbrengen met zijn sekretaresse, met wie hij eigenlijk van plan was een paar zalige dagen aan de Azurenkust te spelemeien, maar o, noodlot in zijn van de buitenwereld afgesloten kantoor ook een vreemde eend in de bijt in casu een poetsvrouw moet dulden, kan je ervaren wanneer je een van de twee resterende voorstellingen van «Verlengd Weekend» bijwoont. Deze komedie van de Vlaming Lode Pools werd in de produktie van Toneelkring «wij» geregisseerd door Roger De Wilde. En laten we meteen zeggen dat deze eerste Wij-seizoensproduktie een voltreffer werd. Zij beantwoordde totaal aan de verwachtingen: wij beleefden een genoeglijke toneelavond, zagen knappe akteerprestaties, meer dan degelijk regiewerk een feilloze technische realisatie en Annie Bosman, net zo lang op de ^planken als de kring bestaat, kreeg ruimschoots de kans zij die nog mochten twijfelen aan haar komisch talent, van het tegendeel te overtuigen. Matige komedie in een ge slaagde versie Laten we mekaar echter goed begrijpen: «Verlengd Weekend» is geen komedie uit de bovenste la. De ene repliek is al humoristi- scher dan de anderen, de personages zijn stereotie pen, de toestanden op de scène zijn op bepaalde mo menten zo voorspelbaar, dat ze zelfs vanuit het pu bliek 'gesouffleerd' worden en soms dreigt een 'platti- tude' om de hoek. Fijnzin nig is dus anders. Dat «Wij» erin slaagde het stuk op te tillen tot een brok genietbaar toneel de lach was zelden uit de zaal is allereerst te danken aan Annie Bosman, die van regisseur Roger De Wilde terecht overigens de kans kreeg haar breedspektraal komisch talent te etaleren. Zij deed dat met een vanzelfspre kende natuurlijkheid, zo dat haar volkse personage volledig tot zijn recht kwam. De scène waarin ze op stiekeme wijze een ba naan 'ontkleedt' was god delijk; alleen haar mimiek reeds die van Annie uiteraard, bananen hebben geen mimiek of het moeten chiquita's zijn sprak boekdelen. De ruime verdiensten van Annie Bosman mogen ons geenszins de prestatie van Jan Lissens (de direkteur) en Hilde Huygens (de se kretaresse) uit het oog la ten verliezen. Beiden lever den werk af waarop niets aan te merken viel, ook al fungeerden zij bij pozen louter als klankbord voor het hoofdpersonage. Dat het trio WIJ-akteurs in een door de volle lach aange grepen zaal, dat publiek in de paar momenten van 'in getogenheid' in hun greep kreeg, bewijst overduide lijk him stuk voor stuk sterke prestaties. Zien we evenmin de verdiensten van regisseur Roger De Wilde over het hoofd, die o.a. voor een uitgekiende maar natuurlijke scènebe zetting zorgde. De Wilde heeft zijn entree Bij «Wij» niet gemist, ook al omdat hij zijn akteurs een strak tempo oplegde. Feilloze techniek De bijval van een toneelop voering hangt ook nog van andere faktoren af. Van het dekor o.a., ontworpen door Daan Van Herrewe- ghen (met een knap inge werkt doek), uitgevoerd door Jean Dauwe, Thierry Mannaert, Jan De Vriendt, Pierre Moens, Adolf Van Mulders, Peter Biesemans, Raymond De Backer, Gust De Wit, Franky Dierick, Pros Cooreman, Jo Pieters, Herwig Smekens, Fran cois Cardon, Rob Van Lan- genhove, Peter Broot- haerts, Dirk Lissens, Leo Menten en Hubert De Backer Van de belichting ook, knap verzorgd door Eric Heyvaert, Franky Dierick en Luc Van den Abbeele. Van het geluid, in handen van Jean Dauwe en Rob Van Langenhove en van de grime, verzorgd door Chan tal Vermeir en Jozef Van Damme. Vermelden we ook nog dat Hilde de Saedeleer de re kwisieten verzamelde en Suzanne Cassiman regis seur De Wilde assisteerde. Verlengd Weekend wordt nog opgevoerd op 30 okto ber en op 1 november tel kens te 20 u. in de Paro chiale feestzaal. Lange Minnestraat te Lebbeke. Een aanrader voor wie van een avondje ontspanning houdt. Pierre Van Rossem Lebbeke- Toneelkring Wij in een feestelijke uitvoering (foto G. Breckx) Het Buggenhoutse volkstoneelgezelschap is aan zijn tiende bestaans jaar toe. Wie had ooit ge dacht dat een groep toneel liefhebbers die niet eens een naam draagt, geen be stuur, geen voorzitter noch schatbewaarder - zelfs geen schat - heeft, het tien jaar zou uithou den? Wie weet wat vriend schap betekent verbaast zich echter niet over dit fenomeen. De Buggen houtse toneelliefhebbers vormen immers een groep vrienden. Dit jaar meende de groep, bij dit tienjarig bestaan, iets extra's te doen. De weermaker koes terde echter andere plan nen en de geplande voor stellingen in open lucht, aan de rand van het Bug genhoutse bos, vielen in het water. Geopteerd werd toen, zoals dat bij vorige gelegenheden reeds het geval was, de opvoeringen naar een latere datum te duktie "Leentje uit het He melrijk" werd opgevoerd 19 augustus 1978. De oering werd omlijst met üederen, uitgevoerd door het Gregoriuskoor en de Buggenhoutse trouba dours Qois en Pieër. De meer dan 600 toeschou wers drukten hun tevre denheid uit over de presta ties en drongen aan elk jaar een openluchtvoor stelling te programmeren waarin de lach de hoofd toon zou voeren. Aan deze wens voldeden de toneelliefhebbers vol- gaarde en achtereenvol gens werden opgevoerd: "Antje" (1979), "Parochie vrijers" (1980), "De Paro chievrijers getrouwd" (1981), "Het zondige dorp" (1982), "Antje" (1983) (ook opgevoerd in Brussel, in de Passage 44), "Boerenbe drog" (1984), "De Wonder- doktoor" (1985) en "Onno- doorgaan in de gemeen telijke sporthal. Terugblik De eerste openluchtpro- Dendermonde. Johan Huys aan het orgel (vh) nale Orgelwedstrijd in Praag, waar hij eveneens een derde prijs voor orgel improvisatie kreeg. In 1970 behaalde hij aan-de Nederlandstalige afdeling van het Koninklijk Mu ziekconservatorium te Brussel het Hoger Diplo ma voor kamermuziek. Daarnaast specialiseerde hij zich in barok- en heden daagse muziek. Als klave- cinist is hij autodidakt; door het bestuderen van oude bronnen en van 17*- en 18' eeuwse muziek kwam hij tot een persoon lijke basso-continuo8tijl. Ln 1971 werd hij benoemd tot leraar klavecimbel aan het conservatorium in zijn geboortestad. Hij is klave- cinist van het Pamassus- ensemble, dat zich vooral toelegt op het uitvoeren van de 18'-eeuwse muziek op historische instrumen ten. Tot 1977 was hij, eveneens als klavecinist, verbonden aan het En- teuxisensemble voor het uitvoeren van hedendaag se muziek. Van 1975 tot 1978 leidde hij het Brugse klavecimbelseminarie. In 1977 en vanaf 1981 was hij jurylid van de befaam de Internationale wedstrij den tijdens de Internatio nale muziekdagen te Dendermonde. Niet alleen kijken naar de poppenook luisteren naar vele sprookjes- verhalen. Het hoort bij een opvoering van Kelleke Step (foto Piet Hermans) Brugge. Als organist en klavecinist koncerteerde hij zowel in binnen- als buitenland, trad herhaal delijk op als begeleider in kamerorkesten en van de contratenor René Jacobs. Sinds 1982 is Johan Huys benoemd als direkteur van het Koninklijk Muziekcon servatorium te Gent en sinds 1986 is hij adviseur Schone Kunsten op het ka binet van gemeenschaps minister Dewael. Ook in Dendermonde is Huys geen onbekende. Sinds een paar jaren is hij kursuslei- der tijdens het Festival Ou de Muziek en koncerteert hij ook regelmatig tijdens dit festival. Dietrich Buxtehude (1637-1707) Deze Duitse oreanist pn komponist C waarschijn lijk Helsingborg 1637 - f Lübeck 1707) stamde uit een organistenfamilie. Hij was een tijd organist in zijn geboortestad en in Helsingör en werd in 1688 Tunders opvolger aan de Marienkirche te Lübeck. Gedurende bijna 40 jaar stond hij aan het hoofd van een intens muziekleven in deze stad, dat gekoncen- treerd was rond de liturgi sche diensten en de «Abendmusiken». Als or ganist-virtuoos kon Buxte hude bogen op een gewel dige faam, die in 1703 Haendel en in 1705 Bach naar Lübeck lokte Beide jonge meesters werden bij de opvolging van Buxtehu de slechts afgeschrikt door het hieraan verbonden hu welijk met diens dochter. Buxtehudes oeuvre is een duidelijk voorbeeld van de taak van een 17'-eeuwse organist. Het bestaat uit orgelwerken voor funktio- neel gebruik, vokale wer ken. kamermuziek en Abendmusiken. Zijn orgel- ceuvre is tot hiertoe het belangrijkst gebleken, niet alleen door de invloed op Bach, maar om zijn eigen waarde. De koraalbewer kingen zijn van een tref fende eenvoud; zijn prelu- den, toccata's en fuga's be horen tot het type der toc cata met fuga's als tussen- delen. Zijn grillige fantasie, zijn sterke zin voor geleding en afwisseling van donkere en lichte tonaliteiten, zijn gewaagde modulaties ma ken van Buxtehude een iet wat mysterieuze personali teit die de jonge Bach gefa scineerd heeft. Lebbeke. De Jonge Denderlingen koncerteerden (foto G. Breckx) In samenwerking met het Stadsbestuur van Den dermonde en het Festival Oude Muziek van Luc Van den Broeck programmeerde het Antwerps Bachgenootschap vorige woensdag 21 oktober een orgelrecital met Johan Huys. Op het pro gramma stond alleen werk van Dietrich Buxtehu de, de grote voorganger van Johann Sebastian Bach. Dit om de geboorte te herdenken van Buxte- 1 'ide, nu 350 jaar geleden. Hei programma, dat Jo- Toccata in G; Canzona's in han Huys vorige woens- C, d en g; koraalfantasie dag vertolkte in de Sint- «Wie schön leuchtet der Egidiuskerk te Dender- Morgenstern»; Ciaconna Johan Huys Johan Huys is Gentenaar van geboorte (1942). Na zijn humaniora-opleiding studeerde hij aan het Ko ninklijk Muziekconserva torium te Gent, waar hij eerste prijzen behaalde voor piano (1962), orgel (1964) e.a. In 1965 behaal de hij een eervolle vermel ding in een orgelkomposi- tiewedstrijd te Madagino en het jaar daarop werd hij laureaat van de Intematio- Na de premièrevoorstelling van 'Verlengd Weekend' op zaterdagavond, werd Annie Bosman, twintig jaar op de planken bij «Wij» vanzelfsprekend gehuldigd. Wij-voorzitter Renaat Moeyersoon herinnerde in zijn gelegenheidstoespraak aan de eerste stappen in 'En waar de sterre bleef stillestaan' van Annie Bosman op de planken en noemde de enorme publie ke belangstelling voor de opvoeringen van 'Ver lengd Weekend' een bewijs van de algemene waar dering van haar toneelprestaties. De voorzitter onderstreepte vanzelfsprekend haar talenten in komische rollen, maar benadrukte ook dat ze midderwijl reeds vaak bewezen heeft, zonder problemen, ernstige rollen voor het voetlicht te kunnen brengen. Annie Bosman is een trouw lid van onze kring, zei verder nog Renaat Moeyersoon. En ondanks haar talent heeft ze nooit enige eisen gesteld en heeft zij een evolutie die haar aanvankelijk niet zo goed lag, moeiteloos aanvaard Haar bescheidenheid siert haar bovendien. Net trouwens als haar onzekerheid, want bij de voorbereiding van deze produktie heeft ze meermaals gevraagd of ze het wel goed deed. Zij is een grote dame in het Lebbeekse amateurtoneel en we zijn fier dat we haar hier mogen vieren. Met de belofte 'dat de kring ooit eens een stuk zal opzetten waarin prachtige toiletten gedragen wor den' besloot de voorzitter zijn toespraak. De gevierde mocht een tinnen schotel en bovenop een tuil bloe men ontvangen. Ook ex-regisseur Luc Verhavert zette Annie in de bloemen. dig indien ni< (1986), De tiende verjaard^ wordt gevierd met de q ll5K voering van twee vrolijl Ei eenakters: "Leentje uit Hfnüor Hemelrijk" VOnd". I aat.gt crpni-igi JPilific stuk komt t beurt en wo door spelers die van bij de voering deel van het gezelschap. "Leentje" staan die en speelsters op de die het stuk reeds in opvoerden. De opvoeringen door op 7 en 8 telkens te 19 uur. Gemeentelijke S porthal Vierhuizen te hout. Wie van volkstoneel houdt van deze niet missen. in e; koraal «Nimm von uns Herr, du treuer Gott»; Praeludium en Fuga in g; partita «Auf meinem lie- ben Gott»; fuga's in G en B, koraal «Jesus Christus, unser Heiland», koraal «Danket dem Herren»; Praeludium en Fuga in G. Een koncert voor fijnproe vers! monde, bood een erg geva rieerd overzicht uit dit rij ke repertoire. Een aantal van deze werken had de organist reeds vroeger de ze maand uitgevoerd tij dens een tweetal koncerten in zijn geboortestad Gent, dit in het kader van het Festival van Vlaanderen. Huys speelde in de kerk van Sint-GiUis-Binnen:

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14