l Regie voor Grond- en Bouwbeleid len dode opgeschreven Kunst tot het volk brengen Henri Schelkens op de kollagetoer Annliese D'Hanis en Guy Smet in De Graal Etienne Bauwens een nieuwe lente, een nieuw geluid 14 - 11.12.1987 - De Voorpost «Dialoog» met «Kunstagenda 88» Dr Hendrik Strypens en Jean-Paul Van der Poorten stelden in de feestzaal van het stadhuis hun «Kunstagenda 1988» voor. Een 250 pagina's tellende agenda die niet alleen ruimte biedt om elke dag voor elk uur notities op te nemen maar tevens als hoofddoel heeft de kunst te laten meegenieten door brede volkslagen. Kunst dan aanvankelijk alleen van Aalsterse artiesten in verschillende disciplines. Later werd uitbreiding gezocht naar het Pajotten- land toe doch nu wordt het lied «Die van Aalst die zijn zo kwaad...» ontkracht want de jongste kunstagenda toont werk van mensen uit de regio Aalst maar ook uit die van Dendermonde. Niet voor niets bestond er destijds zelfs een Dender- mondse schilderschool waaraan dr. J.P. De Bruyn een boek wijdde. De Jegg- pap New Orleans Jazzband bracht als omlijstende ak- tiviteit trouwens een ty pisch Dendermonds tintje aan de plechtigheid. De kunstagenda bevat werk van beeldende kun stenaars meer tevens kunstecho's, poëzie en ge gevens over historische werken. Gestreefd werd naar een positieve benadering en een kristalheldere om schrijving van werk en persoonlijkheid van elk ar tiest. Wars van pedant vakjargon van vermeend waardevolle kunstcritici. Door de prijs van deze agenda te beperken tot 350 fr wordt getracht een breed publiek te kunnen bespelen en zijn kunstge not aan te zwengelen. Projekten Rik Strypens wil met J.P. Van der Poorten rond de openingsdatum van kultu- reel centrum De Werf een kunstboek uitgeven met werk van 8 Aalsterse kun stenaars: Etienne Bau- wens, René Bekaert, Karl Heeremans, Fons Macha- ris, Wilhelm Mechnig, Walter Schelfhout, J.P. Van der Poorten en Her wig Van Holsbeek. Een te- ma dat als een rode draad door het boek zal lopen is liefde en dood. En met hem de eigen bena deringswijze. Verwacht worden de derde gedichtenkroniek van Fir- min Van der Poorten «Het Huis van Mara», een pro- jekt rond konstruktivist Walter Schelfhout, een tentoonstelling van werk van Roger D'Hondt en zijn vroegere avant-gardisti- sche galerij «New Reform» en een retrospektieve Her wig Van Holsbeek. Gewerkt wordt ook aan een expo figuratieve kunst in de 19e eeuw te Aalst met werk van Valerius De Sae- deleer. Piet Gillis en Mo dest Van Mulders. Kuituurschepen Chris Borms kan dergelijke ini tiatieven alleen maar toe juichen die de kunst dan toch in brede(re) kringen willen verspreiden. Ze kreeg dan ook nog de vraag mede de tentoonstel lingsruimte in het Oud- Hospitaal gratis te mogen gebruiken. LH Voor tien kreeften van elk ±800 gram elk. Wanneer het schilderen me niet meer zint, zet ik me aan het schrijven. Laat de litaraire muze me in de steek, of stel ik haar aanwezigheid niet langer op prijs, val ik opnieuw in de armen van mijn oude liefde... Aan het woord is Henri Schelkens, die zijn 'wispelturigheid' op het artistieke vlak - of is het veelzijdigheid? - geenszins als een gebrek ervaart ze integendeel gewoon aanvaardt en er bovendien de impulsen uit puurt om binnen zijn artisticiteit nieuwe wegen in te slaan. I Wat hij trouwens enige tijd geleden opnieuw deed. Schelkens, daartoe 1 uitgedaagd, door de uitbater van 'Churchill's' langs de Heirbaan te Sint- Gillis-Dendermondevervaardigde een kollage waarin de patron van voor noemd etablissement centraal staat. Zijn gage? Tien kreeften van plusmi nus 800 gram elk. Schelkens is immers ook fijnproever, weet te genieten van de heerlijkheden des levens. Aalst. Jean-Paul Van der Poorten bij de voorstelling van het Dialoog kunstboek (a) Het is lange tijd stil geweest rond Galerij De Graal in Sint-Gillis Dendermonde die nochtans flink van wal gestoken was. Niet alleen met tentoon stellingen in de eigen galerij, maar ook met een opzienbarende sculpturale in het hele stadscen trum. Een initiatief dat toen mocht prat gaan op een flinke belangstelling. Aalst. Hendrik Schrijvers aan het woord (a) De Graal is er nu weer met een tentoonstelling van twee jonge maar veelbelo vende kunstenaars: Anne- liese D'Hanis en Guy Smet. Guy Smet is in Dender monde geen onbekende meer. Hij expozeerde er reeds meerdere malen. Zijn werk heeft een sterke evolutie ondergaan en het figuratieve is nu meer op de achtergrond verdwe nen. Hij werkt nu met felle zwarte contouren die later ingevuld worden met Op de affiche die de tentoonstelling van Etienne Bauwens in de Belfortkrypte te Aalst aankondigt, staan twee schattige kinderen afgebeeld in een stil moment van het spel. Men kan deze tentoon stelling nog gaan bekijken tot 13 december. Tij dens de weekdagen van 14 tot 19 uur en op zondag van 11 tot 19 uur. kleurvlakken. Op de eerste verdieping van de galerij vindt men dan weer het fijne en verfijnde werk van Guy Smet dat hij als geen ander weet te beheersen. Anneliese D'Hanis brengt Bkulpturen die opvallen door hun afmetingen. Gro te houten konstrukties die ze ombouwt tot pseudomu- ziekinatrumenten met sna ren. Maar ook het tekenen is haar niet vreemd. Enke le mooie werkjes zijn te bewonderen op de eerste verdieping van De Graal waar Anneliese D'Haese aantoont dat ook zij heel wat in haar mars heeft. Het resultaat van z'n wed denschap, samen met nog een drietal andere collages en een merkwaardig The rapie-instrumentarium' (vervaardigd in samenwer king met Lieve Maes), dat op zeer suggestieve wijze zijn geneeskracht onthult, zijnü overigens te bekijken in 'Churchill's'. Karei Ringoot: een fantas- morgana van kreativiteit Zei Karei Ringoot tijdens de vernissage van deze ten toonstelling: «Op artistiek gebied bereiken deze kolla- ges een niveau dat gere nommeerde kunstenaars in protserige galerijen vaak niet kunnen realise ren Kompositorisch - kwa koloriet, kwa bewe ging, kwa kreativiteit - zijn deze kollages af, ge- kompliceerd-eenvoudig, 'to the point'. In de kreatie ;Pre-coïtaal gesprek met onbekende dame' (de kollage, resul taat van de weddenschap) heeft Rie Schelkens zijn hart, zijn verstand, zijn techniciteit gelegd. Terri- toriuminstinkt, embryolo gie, ontogenen, phuloge- nen, vloeien samen in een fantasmorgana van kreati viteit. In zijn werk rekent Rie Schelkens bovendien af met de hypokrisie van on ze maatschappij». Geleide chaos In Henri Schelkens' visie op de kunst primeert de inhoud duidelijk op de vorm. Welk middel je ook gebruikt om je uit te drukken, of je nu verf. papier, bakstenen of colafles jes gebruikt, je moet altijd naar de achterliggende ideeën op zoek, zet hij uiteen Vorm alleen is dus niet voldoende, hoewel zijn kollages. die bij een eerste blik eerder een chaos oproepen, in feite kom positorisch zeer sterk staan. En de keuze van vorm en kleur en de beweging, een gedegen opleiding verraden. Die opleiding genoot de Leb- bekenaar overigens ook: hij liep zes jaar akademie te Den dermonde, achteraf twee jaar in Antwerpen. Mijn kollages kenmerken zich eigenlijk door een klassieke opbouw, onderstreept hij. Via o.a. ele menten als symmetrie. Minder klassiek leken ons de tekstballonnetjes die hij uit de mond van sommige, voor insi ders welbekende figuren. Iaat ontsnappen en die vaak vol humor en ironie zitten. Hu mor bereikt hij overigens ook via het kreëren van tegenstel lingen. Henri Schelkens: Deze tekst ballonnetjes zijn eerder ge richt op de ingewijden, die er vreugde of verdriet kunnen aan beleven. Een wezenlijk element in het geheel van het werk vormen ze eigenlijk niet. Element dat onweerlegbaar overvloedig aanwezig is in zijn werk is de erotiek. De kunstenaar: «Ik meen dat de erotiek iedereen bezighoudt. Zeker in deze maatschappij van ons. Velen springen er echter op een hypokriete ma nier mee om. Ook de dood is in mijn werken present, is overigens konstant in ons le ven aanwezig. Het is trou wens van groot belang dat je beseft dat je aan de dood niet kan ontsnappen. Dit besef be let je deel te nemen aan de konkurrentiestrijd. aan het ladderklauteren in een leven •waarin de echte waarden veel belangrijker zijn. Anti-religieuse gevoelens? Ik heb niets tegen de religie. Elk mens is in wezen religieus en heeft behoefte aan religiosi teit. Wanneer we immers de goden doodmaken, beginnen sommigen morgen in ufo's te geloven. De religie zal dus altijd bestaan. Mij lijkt he echter de kunst een heden daagse religie te kreëren aangepast aan de maatschap pij waarin we leven. Geen echter zoals deze die er altijc al geweest zijn, die de mensen afremmen en ze met schuld gevoelens opzadelen omtrent de meest menselijke dingen Techniek Hoe hij dergelijke kollage technisch opbouwt? Henri Schelkens: De 'opzet' is precies dezelfde als bij een schilderij, hij gebeurt met brede halen, zodat vorm en kleur vastliggen. Achteraf begin ik met het invullen. Voor de aanzet heb ik geen verf gebruikt, wel papiea dat ik van die grote aan plakborden die je langs de wegen aantreft, af gepitst heb en dat een mooie struktuur vertoont in de onder en boven elkaar lig gende lagen. Henri Schelkens is niet van plan het bij zijn huidi ge kollage-'produktie' te houden. Hij wil immers de ervaringen die hij opdeed tijdens het diepzeeduiken - sport waarmee hij enige tijd geleden in kontakt kwam - via kollages visio- naliseren. De indrukken die ik tijdens dat diepzee- duiken opgedaan heb zijn tegelijk prachtig en over weldigend. Die ervaring heb ik trouwens opgedaan in het gezelschap van de therapiegroep van Karei Ringoet, allen psychiatri sche patiënten die hij uit de psychiatrische instellin gen houdt, uit die vergeet- putten van de maatschap pij, en die nu een redelijk normaal bestaan leiden. Wie wil kennismaken met de kollages van Henri Schelkens kan terecht in 'Churchill's', Heirbaan 201 te Dendermonde 6* Deze Aalsterse kunstenaar die na zijn studies aan de akademie in zijn geboorte stad zich verder bekwaam de aan het Nationaal Ho ger Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Nadien is hij begonnen aan een hele reeks van ten toonstelling in het hele land. Er volgden weldra ook een aantal niet te ver smaden prijzen, zoals de Prijs Valerius De Saede- leer, het eremetaal op de derde Biennale van Anco- na in Italië, laureaat schil derkunst aan het Natio naal Hoger Instituut te Antwerpen, een vermel ding in Godecharle Prijs te Brussel enz. Etienne Bauwens mag dus gerekend worden tot de gevestigde waarden..In het leven van de kunstschilder Etienne Bauwens spelen de gelukkige gebeurtenis sen uit het gezinsleven een voorname rol. Zij vormen de bron van een nieuwe lente en een nieuw geluid. Datzelfde geluk straalt ook uit zijn recent werk. Bau wens is de man die veel belang hecht aan het kolo riet. Kleuren zijn de blik vangers in alle vormen van zijn schilderwerk. Of het nu olieverfschilderijen zijn of transparante akwarel- len, Bauwens speelt met de kleur die haast gaat spre ken, Bauwens is ook de schilder van het gewone leven.Alles wat daarin aan Dat de begroting voor grond- en bouwregie alleen negatieve cyfers bevat ligt voor schepen André Dooms aan het feit dat de regie opgezadeld zit met verliescijfers uit het verleden. De toekomst wordt door de schepen echter ais meer positief aangezien. Aalst. Etienne Bauwens bij een van zijn werken (a) vreugdevolle momenten te beleven is, weet hem te boeien. Hij kijkt door de ogen van de blijde mens naar buiten en slaat het schouwspel van de realiteit gade. Daarbij komt zijn grote intuïtie waarmee hij in het binnenste kijkt en de inwendige werke lijkheid of waarheid ziet. De vooropening van deze mooie tentoonstelling werd muzikaal schitterend opgeluisterd door het duo Martine Bombeeck en Pe ter Thomas Beiden af komstig uit Aalst waar ze aan de stedelijke muzieka- kademie hun eerste muzi kale schreden hebben Aalst. Veel belangstelling bij de opening van de tentoonstelling van Etienne Bauwens (a) De winst van de banken is een luttele fraktie van hun ont vangsten. Het gewicht van dat eindsaldo is in vergelijking met ontvangsten door de tijd heen steeds verminderd. Van iedere 100 fr. netto-ontvang sten besteedden de banken naar Belgisch recht gemiddeld 72 fr. aan het dekken van werkingskosten en belas tingen, 19 fr. aan voorzienin gen en afschrijvingen, zod»t er per saldo nog een winst van 9 fr. overbleef. De Koninklijke Sint-Huber- tusclub van België organizeert vanaf 11 januari te Drongen en vanaf 14 januari in Hever- lee en Turnhout een avond- kursus ten behoeve van kan didaat-jagers en jachtwach ters die zich op het jachteksa- men 1988 wensen voor te be reiden. Voor meer informatie 091/48.38.22 - 091/77.57.64 en 050/71.29.55 of schrijven naar KSHCB Jan Jacobsplein 1 te 1000 Brussel (02/511.89 75). Voor raadslid Roger D'Hondt (SP) is het een onwaardige begroting. De regie is een nutteloos werkinstrument geworden bij gebrek aan enig beleid. "Oorspronkelijk is deze Regie opgericht om toe te laten met een klare kijk de evolutie van de ruimtelijke ordening te volgen en so ciale diskriminaties inzake bouwbeleid te voorko men. In 1970 maakte deze visie deel uit van de 4 prioriteitspunten in het koalitie-akkoord van het toenmalige BSP-CVP-be- stuur in klein Aalst. Het uitgangspunt bestaat hier in dat de overheid, in casu de gemeenteraad, ten al len prijze moet voorko men dat goederen zoals "grondbezit" gebruikt worden voor spekulatieve doeleinden. Het gebrek aan een der gelijk grondbeleid is één van de oorzaken waarom deze stad ontvolkt. Huur en bouwprijzen zijn te duur voor de bevolking. Meerdere enquêtes heb ben dit voldoende aange toond. Zopas heeft een studie van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschap pij voor Oost-Vlaanderen dit nogmaals bevestigd." Roger D'Hondt stelt verder dat de weinige pro jekten die bij het begin van de bestuursperiode er toch nog waren stelselma tig worden afgebouwd. Zo vloeien de opbrengsten van de verkaveling Hof ter Leeuwergem naar de stadskas terwijl de onkos ten ten laste van de regie komen. Nochtans had men met deze regie op termijn een programma van stede- bouwkundige realisaties kunnen vastleggen maar er wordt al eerder gesproken van verkopen van stadsei- gendommen. Lion d'Or Roger D'Hondt heeft ook vragen over het even tueel laten ontsnappen van EFRO-geld, geld afkom stig van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling voor verval len industrieterreinen. Met de Keizershallen als vervallen industriegebouw van destijds "Kapitein- tjes" lukte het. Voor Lion d'Or zit de mogelijkheid erin gebakken dat Aalst zou te laat aan de meet komen. Regie zonder grond- en bouwbeleid Voor raadslid Willy Van Mossevelde (VU) is het een regie zonder reëel be leid. De stad staat nu zelf voor het dragen van de lasten van het Hof ter Leeuwergem en Lion d'Or ten bedrage van ruim 5,5 miljoen. "Waarom houdt het stadsbestuur deze re gie kunstmatig in leven? Dat is toch onbenullig", besluit Van Mossevelde. Betaalbare huurwoningen Patrick De Smedt (SP) breekt een lans voor het ter beschikking stellen van betaalbare huurwoningen. Hij steunt zich daarbij op een recente studie van de Gewestelijke Ontwikke lingsmaatschappij voor Oost-Vlaanderen in ver band met woonbehoeften. Hij hekelt daarbij het feit dat bij de huurders van sociale woningen- de lage inkomensgroepen eerder matig vertegenwoordigd zijn. Voor het huren van een woning bij een sociale bouwmaatschappij moet een werkloze zowat één derde van zijn inkomen aan huur afstaan. Het voorstel om een so ciaal verhuurkantoor op te richten vanuit het Coördi- natiekomité dat bestaat uit stadsbestuur, OCMW en Aalsters Sociaal Overleg, noemt De Smedt positief maar nog onvoldoende. Hij suggereerde dat het stadsbestuur de uitbouw van dergelijk verhuurkan toor zou steunen en dat het stimulerend zou optre den bij sociale bouwmaat schappijen via o.m. huur- kompensaties. Bovendien zou de stad huizen kunnen kopen of bouwen ten be hoeve van de minstbegoe- den die elders bezwaarlijk aan hun trekken komen. Goedkoop Schepen Doorns zegt dat men nergens goedko per terecht kan dan in de sociale woningen van de stad. Er zijn er 149. Doch ze staan op de verlanglijst om verkocht te worden. Mensen die er in wonen bestaan voor de grote meerderheid uit mensen die minder dan 300.000 fr. inkomen per jaar hebben en ze betalen per maand 1.600 fr. Dat de stad geen sociaal belèid zou hebben kan de schepen niet aan vaarden waarbij hij o.m. verwijst naar het te koop stellen van sociale woon- kavels in Hof ter Leeu wergem. Schepen Willems stelt dat de stad er goed zou aan doen met verkrotte woningen van de hand te doen. Het oprichten van een sociaal verhuurkan toor keurt hij volmondig goed. In 1988 wordt daar toe 1 mijoen voorzien en er wordt proefgedraaid met twee woningen. Als Gracienne Van Nieuwenborgh aan de schepen vraagt wat hij be doelt met "marginale hui zen" antwoordt de sche pen dat het gaat om huizen die nog geen krotten zijn maar die mits weinig kos ten bewoonbaar kunnen worden gemaakt voor... wie niet beter kan". Eddie Monsieur zegt nog dat Aalst verder ontvolkt om dat er in onvoldoende ma te degelijke woningen kunnen worden ter be schikking gesteld. Met uit zondering van de twaalf woningen aan de Schiet baan heeft geen enkel van de 149 stadswoningen zelfs maar een klein badka mertje. Finaal wordt ook deze begroting, meerderheid tegen minderheid, goedge keurd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 14