Beeldhouwwerken, schilderijen en tekeningen van Waaslander Julien Rolus passen in dit uniek kader «Zeesimfonieën» van Fons Macharis p^g^T£rken door 2ijn iandeujk° tentoonstelling Walter Schelfhout Aalst <4e Van 8 tot 24 januari in het Belfort te Aalst Bij zijn zestigste verjaardag zelf geleerd. Hij rekent zich tot geen enkel -isme. doek maar vooral de zee geniet daarbij zijn uitge- Alvast een aanrader. ruim ïaren beste in de irden r het! >p 27 over loorn] ver- 3 vond, ontpopte zich iouwer waar ijkt. Dat is leven en ook olst. Een landschap zoals Julien Rolus dat met veel geduld schildert. ■t Stedehjk Museum ■d-Hospitaal te Aalst fcngt van 15 januari tot 7 Wruari 1988 een dubbel- ■Itoonstelling «Walter ■elfhout en de Reform ■erij een terugblik», fce tentoonstelling wil Tl overzicht omvatten b het werk van deze Aal- frse schilder van 1959 S heden. Hij was in het #l8terse een promotor i de abstrakte kunst, t in de zestiger jaren 1de tot verscheidene ini- ■tieven waaronder de op- fhting van de Reform flenj Het eerste deel van f tentoonstelling zal Jrk omvatten van: Man- jifrlier, Martin-Haupert, ail Glótz, Herm- Kau8ch, Mechnig, 1 aktief gèweest rond ■galerij 7! tweede gedeelte wordt overzicht van het werk p Schelfhout waarbij de fcntoom vooral zal lig- |n op zijn figuratief werk De vernissage van de tentoonstelling van «Zee simfonieën» van de hand van de reeds 26 jaar te Aalst wonende Denderbellenaar Fons Macharis groeide uit tot een hoogstandje. De medewerking van Marnixring «Iwein van Aalst» zal daar niet vreemd aan zijn geweest doch de eivolle belfort zaal waaronder tal van prominenten verleende er buitengewone luister aan. Dat staatsekretaris Paula D'Hondt-Van Opdenbosch zich het verontschuldigen doch een afgevaardigde een medaille liet bezorgen is reeds een teken. Dat de tachtiger Ludovic Moyer- soen present was bij de opening was eveneens eer der ongewoon. Doch dat de minister van Buitenlandse Betrekkingen in de plaats van de Britse kroonprins Charles er de voorkeur aan gaf de tentoonstelling van Fons Macharis te komen openen, spreekt boek delen. van rond de jaren zestig dat hij nooit heeft willen tentoonstellen, dus voor de eerste maal getoond wordt aan het publiek. Deze tentoonstelling met de medewerking van de stad Aalst en de vereni ging Dialoog gaat samen met een monografie door Strypens en een bibliofiele uitgave «Vlin ders vangen met Walter» gedichten van Firmin Van der Poorten. Het is schepen van Kui tuur Mevrouw Chris Lie- ven8-Borms die op vrijdag 15 januari te 20 uur de tentoonstelling zal in leiden. lh Fons Macharis is inder daad een kunstenaar in hart en nieren die een veel heid van disciplines tot de zijn heeft gemaakt. Aktief muziekbeoefenaar was hij ook en gewaar deerd akteur die bij de «Ie- verlingen» te Denderbelle samen met Jef De Rop ja ren furore maakte. Bij de tentoonstelling georgani seerd ter gelegenheid van zijn 60* verjaardag als re- trospektieve toont hij uiteraard zijn schilderijen maar hij is quasi even ak tief als dichter. Een na tuurtalent dat zich zelf heeft ontplooid en zich uit in vele facetten. Oematuur Fons Macharis is in de schilderkunst een stuk oematuur. Een mens die naar kleur en lucht zoekt. Een pelgrim naar het abso lute. Een gevoelsmens die wel een viriele taal han teert doch de hele kosmos wil omsluiten. Een man die vooral de natuur lief heeft in al haar uitingen Als puur autodidact zegt Macharis dat «niet steeds akademisch gevormden de beste schilders worden. Vorming kan het talent In de galerij van het Gemeen tekrediet te Brussel loopt van 18 december tot 13 maart een tentoonstelling «Marmer in Halles, van steengroeve tot kunstwerk». De galerij is ge legen in de Passage 44 aan de Kruidtuinlaan 44 te Brussel. uiteraard stimuleren en doen openbloeien. Primor diaal echter is wel dat de kiem van het talent aanwe zig moet zijn». En bij Fons Macharis is die kiem er alleszins aanwezig en heeft ze bovendien meer voudig wortel geschoten, en die zich inzet tegen alle nodeloos aantasten van moeder natuur Fons voelt zich verbonden met de zee, de golven, de wolken, de bomen, het bos. Hij is de natuurmens die zoekt naar het schone en dat wil vereeuwigen met pen en penseel. «Als ik een bos schilder dan moet de schors van de bomen tastbaar zijn en in een marine moet de bewe ging van de golfslag hoor- en voelbaar zijn» zegt Ma charis. Autodidakt Kuituurschepen Chris Borms noemt Fons Macha ris een schoolvoorbeeld van een self-made man. Al wat hij kan heeft hij zich- Hij is een individualist die zijn eigen koers vaart en vrij wil zijn, zo in de keuze van zijn onderwerpen als in die van zijn technieken. Toch bezorgt erkenning van zijn talent hem vreug de. Dat mocht hij reeds er varen in tentoonstellingen te Affligem, Mere, Haal- tert, Liedekerke, Dender- monde maar ook te Brus sel en te Antwerpen en niet het minst aan de kust in Oostduinkerke, Sint-Ides- bald en Veurne. Poëzie en schilderkunst Prof. dr. Frans Vyncke ziet in de gedichten de die pere betekenis die schuil gaat in zijn plastisch oeu vre. In Macharis brandt continu het verlangen naar het oneindige doch wordt daarbij gekweld door de diepe kloof tussen tijd en eeuwigheid, tussen licht en donker, tussen het eindige van het Ik en de oneindigheid van de kos mos. Wegvliegende mo menten legde hij vast oc sproken voorkeur. Daar toe beschikt hij over een breed gamma pikturale mogelijkheden waarbij hij de vrije teugel kan laten aan zijn ruim kleuren palet. «Maoharisme» Minister Tindemans para fraseert het gebruikelijk politiek jargon en heeft het, in tegenstelling met Macharis die zich tot geen enkel -isme verbonden ver klaart, over de vele -ismen die de (gevallen) regering «rijk» is. Er zijn tot zelfs vertegenwoordigers van de «primitieven» in de Bel gische politiek. «Tot het macharisme heeft er zich tot hiertoe nog geen enkele bekend». Deze merkwaardige ten toonstelling blijft toegan kelijk in de benedenzaal van het Belfort tot de voor avond van Driekoningen 5 januari Elke dag toegan kelijk van 10 tot 12 en van 14 tot 18 u. Echter niet op iVU,c' expozeren in de Ooievaar aan de Hopmarkt r m uycrung van ae «zeesymfonieën van Fons Macharis (a). De Voorpost - 25.12.1987 - 13 Wie hoogstaande kunst van mensen van eio-en h«Hom «hi °P vrijdag 8 J""»"""-: "orden ingeleid door de Aalsteree ■ohepen van kuituur, mevrouw Chris Lievens-Borma. een Waaslander, tooh heeft hij bindingen met het Land van Aalst tS„£eLViak?e lMld van werk' lie direkteur ,Waar de l»l»der te spreken over ^d8jSl,,™'l8s^ï ™t de kleine Julien had Van kindsbeen af Julien Rolus bleek al Nn jeugdjaren bezeten te "onrustig llng8. wa, de kin door de kunst. Zjjn ,dorÖes getekend: een onderwijzer I artistieke gaven en kwab- S°Ilke't' ,werd Ju»e» Ho- die net een van de leerlin- teiten werden aan de Aka- {""JP 30 januari 1922 ge- gen een draai om de oren Idenue voor Schone Kun- doren. Zijn vader was huie- gaf. Julien kreeg meteen m te Sint-Niklaas met eohjlder van beroep. Mis- de opdracht mee naar huis omziohtigheid en aan- erfde hij daarvan de om zijn vader aan te raden dygeschaafd en ge- hefde voor het penseel, een afspraak te maken met .kneed. Eenmaal do poort Van moederszijde kreeg de direkteur. Vanzelfspre- van de akademie achter hu de Bmaak voor het kend ging de kleine Rolus hem diohtviel, besloot de beeldhouwen te pakken, met 6611 klein hartje naar kunstenaar Julien Rolus geen wonder, want beeld- huis de boodsohap overma- ondanks de moeilijke tij- houwer Rousseau behoor- ken. Met een zo mogelijk nog banger gemoed wacht te hij het resultaat van het onderhoud af. Maar dat bleek een meevaller van je welste te zijn. De direkteur van de lagere school was een en al trots op de jeug dige tekenaar Julien Rolus en dat wilde hij best aan vader Rolus kwijt. Misschien is het uitgere kend die tekening geweest die de prille start is gewor den van een unieke kun stenaarsloopbaan Toen het gezinnetje Rolus naar Sint-Niklaas verhuisde, mooht Julien in 1937 naar de plaatselijke akademie gaan om er de lessen te volgen. Dat zou hij doen tot in 1942. Julien Rolus volgde er zowel het dag als het avondonderwijs. Als leermeesters kreeg hij bekende figuren zoals Ro bert Van De Velde voor beeldhouwen, Sander Wij- nants voor sohilderen, Proost en Pauwels voor te- In 1942 sloot hij zijn studies aan de akade mie van Sint-Niklaas af. Gewapend met een getuig schrift wilde hij zijn opge dane kennis ook ten gelde kenning en roem. De oor logsjaren en de jaren die er onmiddellijk op volgden waren niet bepaald kunst- minded. Toch zou Julien Rolus erin slagen zich te manifesteren. Zijn teken- schilder- en beeldhouw werk werd spoedig bekend en toen hij met kunste naars van Karei Aubroeck, Sander Wijnants en Besiè- re Van Raemdonck expo- zeerde, won hij nog meer aan belangstelling. Julien Rolus werd opgenomen in het kransje van de uitgele zen Wase kunstenaar die trouwens nu nog hun stempel drukken op een groot deel van het kunst- confis8erie. Hij werd zoda nig door deze bezigheid aangegrepen, dat hij er zo waar zijn kunstenaars loopbaan bij vergat. Maar een oude hefde roest niet. Toen hij in 1968 besloot zijn managerschap neer te leggen, vond hij rust en tevredenheid in zijn kun stenaarschap. Met een on gelooflijke drang naar de kunst, begon hij opnieuw met zijn scheppingswerk. De schildersezel, het te kenpapier, de franse steen, het waren weer de ver trouwde attributen in hui ze Rolus. Julien vond er de rust in zijn artistieke be drijvigheid. Aalst. Een van de mooie beeldhouwwerken van Julien Rolus waarbij men vooral moet letten op de juiste houding van het lichaam. Julien Rolus in het Belfort te zien. toch de stap te zet- hIï anuüf- dane kennis ook ten gelde naar de onafhankelijke croii zoals elke jon- maken. Hij was nu kunste lij gen van zijn leeftijd de la- naar en wilde ook leven SDoech* SE! Zijn eeboor- van zijn kunst. Dat was een tekenaar en^Sld Seekhi?81 8teeds Rolus' droom Se men naar on- Jit? J i uitzon- weest. Maar hij diende af Dat is steeds zo tekentalent te be- te rekenen met de ellende en ook vandaagnotr Dermüte van de oorlog. Geen ideaal hij in de wereld Vflnwege de direk- klimaat dus voor een jonge de kunst heel wat i?® 8011001 Seluk- kunstenaar die zich een sen kreeg voor zijn weg wilde banen naar er- gebeuren in het Waasland. Ook handelaar De Kunstenaar Rolus had thuis niet alleen kennis ge maakt met de kreatieve geest, hij was ook ver trouwd met de wereld van de handelaars. Toen de oorlog nauwelijks voorbij was besloot hij zijn kans te wagen als zakenman. Eerst als fabrikant en later als vertegenwoordiger in Na dertig jaar was hij weer zover dat hij opnieuw kon expozeren. Het bleek dat het kunstminnend publiek hem nog niet was verge ten. Niet ten onrechte trouwens. Sterk persoonlijk Het zou verkeerd zijn om Julien Rolus zonder meer te katalogeren in een of andere kunstrichting. Zijn stijl is veel te persoonlijk getint, de kleuren die hij gebruikt zijn typisch voor hem. Zodanig zelfs dat men zijn werk makkelijk kan herkennen tussen het andere. Als schilder is hij op zijn best in landschap pen en stillevens. Daarin kan hij zioh het best uitle ven met voornamelijk don kere tinten, met een over heersend haast doorschij nend groen. De werken zijn opgebouwd volgens de regels van de kunst die eeuwenoud zijn en toch he dendaags. Wat zijn tekeningen aan gaat, kan men stellen dat ook die uitblinken door hun sterke persoonlijk heid. Rolus gebruikt een heel aparte techniek die hij in de loop der jaren heeft weten aan te soherpen zo dat elke tekening een meesterwerk kan ge. noemd worden. Men kan die techniek omschrijven met de naam «oudheidste- keningen». Het zijn inder daad tekeningen die de in druk geven zeer oud te zijn, maar ze zijn nieuw. Het is een techniek die bie- zonder moeilijk is en die weinig kunstenaars zo we ten te beheersen als Rolus. Dan is er nog de vaardig heid als beeldhouwer. Het lievelingsmateriaal van Rolus is de steen waarin hij de levensechtheid van zijn figuren en de sterke zin voor het detail nog be ter tot hun reoht kan laten komen. Ook in zijn beeld houwwerk staat de grote technische vaardigheid centraal. Maar er is nog veel meer dan de techni sche vaardigheid die zijn werk kenmerkt. In Rolus' werk vindt ook de hefde weer die de kunstenaar heeft voor zijn vak, de ge negenheid die hij zijn ge kozen onderwerp toe draagt. Zo wordt vakmanschap echt meesterschap, echte kunst waarvan iedereen kan genieten, kunst die echt bij de mensen staat en dus levensecht is. Zoals Ju- hen Rolus levensecht is, een kunstenaar van alle tijden. Aalst. Kinderkopjes die om te stelen zijn. Aalst. Hierin is Rolus een ware meester. Een oudhei kundige tekening r

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1987 | | pagina 13