Jeugd massaal in Werf op post Aalst «Werft» E m Kuituurschepen Chris Borms over «De Werf» Yukio Tani Aalst met fascinerende krijgskunst 2 - 11.3.1988 - De Voorpost Bij de jeugd heerst duidelijk geen drempelvrees meet voor De Werf. Wellicht door het feit dat de jeugdbik reeds een paar weken toegankelijk is en de paden dan ook reeds geëffend zijn. Op de openingsdag liep Di Werf vol jongeren, al dan niet door ouderen begeleid dit ook wel eens wilden komen kijken en waarvan een aantal nog wat graantjes van de verlaten receptie wisten mee ti pikken. E.H. Michaé bon proi Aalst. Het kitscherig tuintje rond het werk van David Nash in De Werf (a) Aalst. Kamiel, Antoine, Michel, Jean-Paul en Karei, de karnavalprominenten (a) De feestavond van verleden zaterdag zou het orgelpunt brengen van de openingsdag. Met «Aalsters Podium», weinig vergelijkbaar met de traditionele Oiljsterse Oaved want eerder ernstig, op hoog artistiek niveau, zonder enige play-back en met een bonte verscheidenheid, zou men heel wat Aalsterse groepen een kans bieden om op te treden in een zaal met alles derop en deran en dat voor een publiek dat de mogelijkheden van de 598 zetels oversteeg. Aalst! Waar velen gedacht had den dat voor de openings plechtigheid en het avond feest zou geopteerd wor den voor evenementen die nationale belangstelling zouden wekken beperkte de Raad van Bestuur, ver antwoordelijk voor de programmatie zich tot een lokaal gebeuren. Een op tie als een andere die even verdedigbaar is als het al ternatief. Er komen dan later wel evenementen op nationaal niveau en naar direkteur Yvan Verhavert ons vertelde volgen er al vast nationale premières want de akkomodatie spreekt artiesten inder daad duidelijk aan. Het werd dus Aalst doch dan vooral, of quasi al leen, Aalst-Stad. Stoute- rikken zouden zeggen dat Klein-Aalst zich daarmede nummer laten uitvoeren werd duidelijk gewaar- klein toonde. Van de in- en zeker geen drie verge- deerd, ook al ging het hier breng op het podium van lijkbare. om een zeer heterogeen enige groep uit de acht Een kleine tip die evenwel publiek dat niet in sé naar deelgemeenten was inder- niet zonder belang is. Er prestaties op hoog arties- daad niets te merken. was inderdaad een mooi tiek niveau hunkert. gepresteerd en rijk gestof- Bij de aanvang zagen we Té lang feerd en geïllustreerd de levende muze van haar Een spektakel, hoe inhou- programmaboekje doch sokkel halen en dat vorm- delijk degelijk en mooi het vermits het tijdens de op- de de aanzet van een lange ook moge zijn, kan niet voering zelf in de zaal don- avond die, met een onder eeuwig duren. Men is be- ker was werd lezen van de breking die stipt tot een ter de mensen ietwat op zich opeenvolgende 29 kwartiertje werd beperkt, hun honger te laten dan nummers niet mogelijk, zou uitlopen tot na 0.30 u. hen zodanig zelfs met Een ultra-korte aankondi- Een uitlopen op de plan- zeer goede spijs te ver- ging, eventueel om geen ning van drie kwartier, zadigen dat blikken naar tijd te verspillen van ach- U de 29 nummers uit de het uurwerk worden ter de schermen, kan daar- doeken doen zou ons al te gericht. aan wel verhelpen. ver leiden. Een aantal uit- De pauze niet meegere- schieters kunnen we U kend meer dan vier uur Prachtl8 echter niet verborgen hou- podium is, niemand zal Deze restrikties in acht ge- den. Het werd een indruk- zulks betwisten, van het nomen was het voor ons wekkend spektakel met goede te veel. Wilde men een zeer genietbaar en massale deelname soms vele groepen aan bod laten zeer genoten gebeuren 250 personen op het 17 m komen, eventueel ook en- waarbij velen aan hun brede podium en konstant kele uit deelgemeenten, trekken kwamen. Dat het 200 bezette stoelen door dan kon met die elk één op hoog niveau zweefde koorzangers en orkestle- Aalst. Johan Haezaert en de Capella(a) den. Voor regisseur Her- wacht en zich afreageerde, man Slagmulder een zware Met een teneerdrukkende opdracht om dat allemaal scène uit «Het gezin van in goede banen te leiden. Paemel» ging de stemming Oktaaf Boone, «figuur van echter terug over naar het jaar 1987», had voor mineur. Na de pauze ging men iet wat de meer lichtere toer op waarbij Herman Ele- gast, Johan Haezaert en vooral Dirk Van Vaeren- bergh hoog scoorden. Vooral deze laatste, ge flankeerd door Francine De Bolle en Liliane De Waegeneer hield de zaal in zijn ban met de aankondi ging k la Eurovisiesongfes tival in verschillende talen waarbij Dirk als Zweeds presentator de zaal de slappe lach bezorgde. Even de literaire toer op met Mieke Bouve die een hommage bracht aan L.P. Boon en Kris Yserbijt die poëzie van Aalsterse dich ters van vroeger en nu uit stekend debiteerde. Franqois Steenhaut toonde zich andermaal een jazz- singer met gespierd orgaan en na een nummertje hot- jazz kwam er met het Dixieland-ensemble in de zaal. Karnaval Met Jan de Wilde die «Madja of hin badja» bracht ging men naar kar naval toe en pas nu kwam de zaal volledig los. Voor al bij de medley van kar- navalsongs gebracht door Keizer en Prinsen met ani matie door Karei De Naeyer. Odilon Mortier werd al vast een van de toppers van de avond met «Men iënig Oiljst» waarmede hij duidelijk de gevoelige snaar betokkelde wat goed was voor een bisnummer- tje. Voorheen hadden Cantate Domino en Halle- luia gezorgd voor op hoog peil zwevende artistieke vokale prestaties. Voor Herman Slagmulder, niettegenstaande onver mijdelijke schaduwzijden, een prachtige prestatie, de opening van deze kuituur tempel alleszins waardig. LH De mooie schouwburgzaal no o.l.v. werd dan een kinderpara- Chijs. dijs waar in non stop-tem- po een spektakel met allu- H,J be8on weer re werd gebracht. Alkuo- Met Frank Dingenen ne opende de namiddag populaire TV-vedette va met vlaggen door jonge «Meester, hij begint weer vendeliers terwijl lager het die onlangs nog een prij tiek stadspoppentheater van kreeg, ging het hek vooi Meesens zorgde voor goed van de dam. Maai «Een geschenk voor de eerst moest de zaal wor stad» waar vedette Kwik den ontruimd. Niet we andermaal sukses haalde, gens een nieuwe bommel Oud Huis Stekelbees zette ding doch om een experi de koning der leugenaars ment met de techniek mo onder grote belangstelling gelijk te maken. Iets da op de planken. Voor velen niet was kunnen gebeurei sfeer werd von Muchhausen in- wegens de onderbreking derdaad een revelatie. door «de bom In d naa: msti kerl uite mer gem den OC1 trek Ver i Meester, hij begint weer deze gelegenheid een ou verture gekomponeerd prachtig uitgevoerd door de Kon. Simfonie Door Eendracht Groot en de Aalsterse Bigband. Pol De Paepe interviewde twee ex-schepenen die aan de basis lagen van dit kul- tureel centrum en zorgde tevens voor een, in reek sen gepresenteerde, dia voorstelling met de histo riek zeg maar lijdensweg van De Werf. Plaatselijke komponisten als Lores en Kristiaan van Ingelgem kwamen aan bod en tal van Aalsterse solisten wa ren eveneens op het po dium te genieten. Nadat Trio Achttien prachtig had gespeeld brachten de Maulifisin- gers, evenwel tot vier her leid, de eerste vrolijke noot waarop het lachgrage publiek duidelijk had ge- Aalst. Frank Dingenen van volop aan het werk (a) In de schouwburgzaal zelf Frank Dingenen zette de Dansworkshop zich een meester in SMI, de Turnkring met entertainment en wissel#}, o.m. akrobatische spron gen waarbij iedere spekta- kulaire salto spontaan ap plaus uitlokte en het Ballet van mw Tronqon hun bes te beentje voor. Met de selektie uit West Side Sto ry lukten ze duidelijk een hoogstandje van belang. Zeer genoten eveneens het sneeuwtafereel van Al- kuone met een sneeuw man, een reeks ijskegels en sneeuwvlokken en de lentefee die de wintermi- serie verjoeg. Ook Teater Lanseloet speelde passend in op de verlangens van de jonge snaken. De demon straties van gevechtsspor- ten lokten bij kleuters wel enige weerzin op en een Aalst. Odilon Mortier met "Men teneg Oiljst» in De mejsje van 2,5 jaar gelukte Werf, een sukses zonder meer (a) - voortdurend van persoi ge, daarbij geassisteet door drie «leerlingen» ui zijn klas. Het werd echter geen ni-klas doch een greep ui de brede waaier fratsen anekdotes, liedjes en sket ches. Met zijn «Ne me kil tel pas» gooide hij andef maal hoge ogen en m( zijn hekelen van de pubb citeitswoede op dc vod balvelden scoorde hoog. «De tijd is niet ve meer af dat Eendracht M «Amulym» of iets dergf lijks zal heten en dat ooi de spelers met een mert naam zullen worden aas geduid: Als sportverslaggever a Frank Dingenen dan oo zelfs in papa met haar te het duo Black en Deck! Sinds de Middeleeuwen is de trots van de stad aan de Dender, het Huis voor Bestuur, het oudste stadhuis in de Nederlanden, in de volksmond het Belfort. Een huis van Keuren en Rechten, vaak bevochten, moei zaam verworven. Thans het paleis van de enige Aalsterse dynastie, de demokratie als emanatie van de gemeenteraad. Vandaag is de stad gelukkig, fier en trots om een nieuw en groot gemeenschapsgoed: een huis voor kuituur. Binnen dit Glazen Theater wordt Dirk Martens' erfgoed geborgen, een biblioteek met 130.000 boeken. Onze historische en hedendaagse verenigingen beschikken nu over een modern uitge rust teater, een overwelfd amfitheater. Daarrond liggen zalen gespreid voor tentoonstelling, film, ballet, gesprek en studie. Het kuituurcentrum van Aalst ligt, gelukkig, midden in de levende stad. Niet in een afgelegen, moeilijk bereikbaar oord. Dit huis wordt de vinger aan de pols van het Aalsterse gemeenschapsleven. Het wil een ontmoetingsplaats zijn voor al wie hier woont, werkt en beweegt, maar tegelijk een tempel voor ontsnapping uit het al te dagelijks doen. Aalst bezit een nieuwe ruimte voor het avontuur van de geest, zo heet cultuur. Een open huis Wij garanderen dat De Werf een open huis wordt van en voor iedereen. Door het ondersteunen en aantrek ken van de meest uiteenlopende aktiviteiten, initiatie ven en projekten, zullen wij alle lagen van de bevolking en leeftijdskategorieën aantrekken en sen sibiliseren teneinde hierdoor de klassieke drempel vrees te doorbreken. De Werf wordt dus dé ontmoe tingsplaats voor alle burgers, inzonderheid voor alle sociaal-kulturele verenigingen die in deze stad aktief zijn. Daarnaast wil De Werf een springplank zijn voor promotie van nieuw lokaal talent in de meest diverse artistieke disciplines. Het behoort immers tot de taak van een kultureel centrum ervoor te zorgen dat alle vormen en uitingen van kuituur op rechtmatige en geproportioneerde manier aan bod komen. Daarenboven beschikken wij nu over een akkomo datie om, naast plaatselijke kuituuruitingen, geregeld evenementen van zeer hoog niveau te brengen. Aalst vervult immers een centrumfunktie voor ruim 80.000 ingezetenen en bedient als tweede stad van Oost- Vlaanderen én hoofdstad van de Denderstreek een hinterland van meer dan een kwart miljoen inwo ners. Signalen uit de sociale omgeving Vervolgens wil De Werf een andere funktie vervul len die de signalen uit de sociale omgeving opvangt en erkent. Het is dan ook vanzelfsprekend dat het vormings- en welzijnswerk als een rode draad doorheen dc ganse programmatie loopt. In een maatschappij die steeds sneller wijzigt en hogere eisen stelt, is het een voor-de-handliggende op dracht werk te maken van permanente vorming. De mogelijkheden op het vlak van infrastruktuur en personeel zijn aanwezig, met als bijkomende troef het pluralistisch karakter eigen aan deze instelling. Met dit rijk geschakeerd palet van uitdagende opdrachten en met de nieuw verworven beschikbare ruime middelen moet Aalst uit het provincialistisch keurslijf kunnen breken. Het glazen huis wordt een open raam op de wereld. LH doen verhuizen naar het zich door de verdedig» poppentheater. Voor de boren omdat het tusse niet begrijpende kleuter het backpaar Parein D was dat een gevecht in re- Beukelaer lang allemai gel «en dan mag toch niet; geen koek en ei was. Ou hé pape», dat de penetratie iets Maar ook vokaal werd het wild en te geforceerd v een zear genietbaar gebeu- gebeurd floot de vrou« lijke scheidsrechter Man Thuma die er geen soepj wilde van maken straf schop... enz. Jiu-Jitsu is een minder ge- hoog niveau staan, wordt ren met prestaties van het kende krijgskunst die te bewezen door het leden- Halleluiakoor o.l.v. Gas- Aalst sinds de oprichting aantal dat in die paar ton De Cock en daarna van Yukio Tani op 6 maart maanden tijd opgeklom- samen met Cantate Domi- 87 reeds heel wat beoefe- men is tot méér dan 70 naars telt. aktieve Jiu-Jitsuka. Het gaat om een technisch De lessen staan onder lei- zeer verfijnde sport waarin ding van Leslie Ottoey, kompetitie niet mogelijk is zwarte gordel 2e dan en en die dan ook in de media erkend instructor van de weinig aan bod komt. B.O.J.J.F. en de Jiu-Jitsu is een Japanse W.J.J.F., voor de juniores krijgskunst en betekent wordt hij bijgestaan door letterlijk vertaald «zachte Martine Ghysels, regentes kunst». Kracht is hier min- lichamelijke opvoeding, der belangrijk, het is meer De trainingen gaan door in de verscheidenheid van de sporthal van de Rijks grepen, snelheid en list, scholen, Cesar Haelter- die er voor zorgen dat de manstraat 71 (zijstraat aanvaller binnen de kort- Boudewijnlaan) te Aalst ste keren en zo efficiënt en dit voor de: mogelijk wordt uitgescha- seniores (vanaf 15 jaar) keld. op dinsdag en vrijdag van 20 tot 21.30 u. Yukio Tani Aalst juniores (vanaf 7 jaar) Yukio Tani Aalst is aange- op vrijdag van 18 tot 19 u. sloten bij de Belgische en van 19 tot 20 u. Overkoepelende Jiu-Jitsu Wie meer wil weten over Federatie en de World Ju- deze technisch hoogstaan- Jitsu Federation. Deze de sport, is steeds welkom laatste verenigt 63 landen om een kijkje te nemen of en is in Japan erkend door een gratis eerste les te vol de Hontai Yoshin Ryu. gen. Verdere inlichtingen Dat Yukio Tani Aalst kunnen bekomen worden opgericht op 1 maart 87 op de trainingen of telefo- een club is met wind in de nisch op de nummers 053/ 'XX'Danonslnuie ran -,.,,1..., ar, /-l'i» r\a nnHnra/o. 10 /in AO 10 Al Al 1 zeilen en dat de onderwe- 78.40.69 - 78.61.47. zen technieken op een tijdens de namiddag voor de jeugd (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 2