Te gast bij Etienne Le Compte Chris Blount Jazzband in Aalst Onzen bompa is aan 't vrijen Mozaïektapijt van CSC De Rank in dank aanvaard «Graaf van Luxemburg:» op bezoek in De Werf 14 - 18.3.1988 - De Voorpost Donderdag werden we door Etienne Le Compte opgewacht in de Pontstraat en hij reed met ons ntinr Hekelgem, meer bepaald naar de Kas teelstraat 49 "Huize Zonnewonne"Hier werkt en leeft Etienne Le Compte, een minzaam man, die veel reisde, daar ervaringen opdeed, aanvankelijk zijn heil zocht in de literatuur en sinds 20 jaar voltijds schilder is. Huize "Zonnewonne" Een bereisd man Het huis waar Le Compte Omwille van zijn ge werkt en leeft lijkt meer op zondheid was Le Compte een museum. Naast talloze verplicht vaak te reizen. In schilderijen houdt hij er het begin reisde hij vooral immers een unieke verza meling schelpen op na. Zonnewonne was aanvan kelijk een buitenverblijf maar met de tijd is het zijn woonhuis en atelier ge worden. Vroeger kon je er eindever uitkijken over de uitdeinende Denderstreek en de aarzelende heuvels van het Brabants Pajotten- land, nu door verkaveling zie je er nog maar enkele nieuwgebouwde huizen staan. Van wat eens een mooi uitzicht was blijft niet veel meer over. "Ik heb het ook niet meer nodig, zegt Etienne Le- compte. Ik heb er jaren lang van genoten. Ik ben er dankbaar voor. Nu kan ik het schilderen, zelfs met de rolluiken dicht." Via het woord naar het beeld Zo komen wij nu bij de beroepsbezigheid van Etienne Le Compte. Aan vankelijk publiceerde hij onder het pseudoniem Le de Stevenberg een aantal boeken. Wie las van hem als kind niet het wonderlij ke verhaal "Met inspek- teur Hinssen op stap" of een andere Hinssen story. Etienne Le Compte was gedurende vier jaar mede werker aan Pats kinder krant en Zondagsblad. In 1971 publiceerde hij onder eigen naam "Rubens, schilder en diplomaat", een uitgave van de Neder landse boekhandel te Ka pellen-Utrecht. Sinds twintig jaar werkt hij nu full time aan schil derijen, tekeningen, pas tels, bronzen en zilveren beelden. Een ommekeer dus in de werkzaamheden van Le Compte: van het woord naar het beeld. Welk facet van zijn rijk talent hij ook aanboort, hij heeft slechts oog voor de authenticiteit van het leefmilieu en het individu. Het werk van Le Compte kan men dan ook geëngageerd noemen. Steeds weer probeert hij zijn horizon te verruimen. Reeds van jongsaf moet hij om gezondheidsredenen tijdens de winter warmere en zuiderse oorden opzoe ken. Tijdens deze reizen toonde hij een uitgespro ken belangstelling voor het natuurschoon, wat bij voorbeeld zijn weerslag vindt in de voor hem typi sche Zuiderse panorama's. Autodidact Veel akademische scho ling heeft Le Compte niet gekregen Toen hij een jaar of veertien was, ging hij regelmatig Frans Cop- pens, een schilder uit de buurt, opzoeken. In Am sterdam volgde hij nog een schriftelijke kursus. Op onze vraag waar hij de techniek van het schilde ren leerde, zegt Le Compte: "door naar buiten te kij ken!". eigenheid te bewaren door deze artistieke vrijheid te nemen. De haven van Oos tende lijkt door zijn felle exotische kleuren meer op die van St.-Tropez. De kleuren zijn ook een uiting van zijn optimisme, dit on danks het feit dat hij zelf zwaar beproefd werd. Zo is zoon Kris minder-valide en brengt dat toch enkele komplikaties mee. Maar Etienne sleurt zich door het leven met zijn echte Aalst. De laatste nieuwe kreatie van Etienne Le Compte een zilveren beeldje (a) naar het Middellandse Zee gebied, later is hij een ech te wereldreiziger gewor den: hij ging o.a. naar Azië, Mexico, Brazilië, Zuid-Afrika.Etienne reist op een manier die hem niet alleen in kontakt brengt met hotelkamers. Ter plaatse zoekt hij ook kontakt met de bevolking en zijn folklore. Hij maakt feesten mee, leeft mee met de bewoners van het land dat hij bezoekt. Overal waar hij komt laat hij zich inspireren door al het mooie dat die bevolkings groep te bieden heeft. Zo zie je nu in zijn zilveren en bronzen beelden duidelijk Afrikaanse kenmerken. Tijdens elke reis maakt hij ook schetsen, vanwaar hij dan zijn schilderijen ont werpt. De reizen die Le Compte maakte, waren dus niet enkel heilzaam voor zijn gezondheid, maar ook bron van inspi ratie voor zijn werk. Kleurenpalet Komen we dan bij de schilderijen van Le Comp te, meer bepaald de kleu ren. Uit de vele landen heeft hij een regenboog van kleuren meegebracht. Etienne heeft al deze kleu ren effektief gezien, erva ren en ondergaan. Als je van hem nu een Brabants landschap ziet, een boom gaard of een marine, dan kunnen de kleuren be vreemdend en vrij gedurfd lijken, maar Le Compte on derging ze en wist zo zijn vastberadenheid om niet bij de pakken te blijven zit ten en verder te werken. Bronzen en zilveren beelden Een nieuwe obsessie van Le Compte zijn de beelden in brons en zilver. Bij het vervaardigen van zijn bronsskulpturen past hij de techniek toe van het verloren was-procédé. Het gieten van het brons ver trouwt hij toe aan een meester in het genre, Bert Ghijsels van Atelier Pa- kenhof in E rembodegem Bert kwam onlangs nog in het nieuws met het beeld van Jan De Lichte dat hij goot voor Roel D'Haese. In de hall van zijn wo ning ligt zo een brons- skulptuur. Het weegt zo'n 120 kg. Het stelt een ko raal voor dat hij kado kreeg in Nagasaki. Toen hij twee jaar geleden op kerstavond met zowat 2.000 mensen aanwezig was op een vuurwerk al daar, wetende dat jaren te rug daar een atoombom viel, maakte het zo een in druk op hem, dat hij zei i.v.m. Nagasaki maak ik ooit een werk. Het resul taat zal nu ook te zien zijn in de tentoonstelling in De Werf. Naast exotische schel pen maakt hij ook uit heemse figuren. Zo prijkt in zijn werkatelier een 1,5 m. grote Modderman. Alsof dit alles niet vol stond is hij onlangs met een nieuwe techniek be gonnen: het werken in zil ver. Deze techniek geeft hem de gelegenheid nog fijner te werken. Hiervoor heeft hij een adres van ie mand in Brussel die zijn beeldjes giet. Ook hier zijn natuurelementen en uit heemse bevolkingsgroe pen de tema's. Le Compte zegt terecht fier dat hij één van de wei nige Belgische kunste naars is die in zilver werkt. Een nieuwe disci pline waarvan de grenzen nog niet gekend zijn. Onderscheidingen en prijzen Zelf zegt Le Compte dat hij weinig aandacht schenkt aan bepaalde prij zen die hij behaalde. Toch kan hij reeds op enkele suksessen neerkijken. Zo behaalde hij in 1975 de zil veren medaille Academia Tommasso Campanella te Rome. In 1979 Medaille Academie Italia delle Arti e del Lavoro. In 1980 ont ving hij de Euro-medaille für Kunst und Kultur des Europaïschen Kulturkrei- 8es Baden-Baden. Werk van hem is in het bezit van de Belgische staat, provin ciebesturen Oost-Vlaande ren en Brabant, stad Aalst, Raiffeisenkas, Generale Bank, Museum Moderne Kunst, Cérèt (Frankrijk) Universiteit Sint-Ignatius Antwerpen. Ook heel wat verzame laars uit binnen- en buiten land hebben werk van Le Compte. o.m, België, Ne derland, Luxemburg, Duitsland, U.S.A., Roeme nië, Tunesië, Indonesië, Zaire, Frankrijk, Zwitser land, Canada, Japan e.a. Turkry, kunstcriticus: Le Compte is een fauvist We vroegen Le Compte tot welke kunstrichting hij behoorde. Zelf houdt hij niet veel van klassering in een bepaald -isme. Mijn werk evolueert dagelijks. Zo noemde men mij vroe ger een bomenschilder, van dat soort werken ben ik nu afgestapt. Kunstcriticus René Tur kry rangschikt Le Compte bij de kleurimpressionis- ten. Hij is trouw gebleven aan de figuratieve kunst maar hij brengt wel een expressionisme dat ge richt is op de hevigheid van kleur. Verder zou hij Le Compte ook durven plaatsen tot de kategorie van de fauvisten. Zo is de manier van schilderen het rechtstreeks gebruik van de tuben de kleur onver mengd gebruiken, een ty pisch kenmerk van het fauvisme. Vroeger zou dat bijna een vloek geweest zijn de kleuren op die ma nier te gebruiken. De kleu ren werden vermengd en men zocht vooral naar fij ne nuances en subtilitei ten, en dat vond men een van de kwaliteiten. Hoe subtieler men de kleur nuances had verzorgd, hoe fijner en geraffineerder het werk was. De keuren rechtstreeks uit de tubes gebruiken, betekent een zeer rechtstreekse kom- munikatie zonder omwe gen, zonder zoeken naar gesofistikeerde verfijning. Door rechtstreeks met de tube te werken, legt Le Compte ook reliëf in zijn schilderijen, dit stelt hem in staat landschappen weer te geven zoals ze wer kelijk zijn. Daarnaast vallen zijn komposities vooral op door hun veelheid aan kleuren die steeds in een harmo nieuze verhouding voorko men. Etienne Le Compte is Aalst. In zijn atelier hebben de zolderbalken alle kleuren van het schitterende palet gekregen dat Etienne Le Compte gebruikt (a) ook dë man die met elke materie speelt. Het zoeken naar het omgaan met de materie is volgens mij een bewijs van zijn kunste naarschap. Etienne zoekt verder nieuwe richtingen en werkt voortdurend voort, omdat hij verslaafd is aan zijn werk. Schilde ren, etsen, beelden ontwer pen is voor hem een drug. Tentoonstelling in De Werf Momenteel is Le Compte druk bezig voor de ten toonstelling in het Aalster- se kultureel centrum De Werf. Vanaf 29 april tot 30 mei zal werk te zien zijn van deze veelzijdige kun stenaar. Twee goede vrien den zullen hem bij de ope ning als mens en kunste naar situeren. Prof. Dr. Se- verin Ringoir, zoon van wijlen Benoni Ringoir, schepen van Aalst en Be stendig Afgevaardigde van de provincie Oost- Vlaanderen Etienne De Cuyper. JM Heyman Zaterdag 19 maart komt Chris Blount Jazzband naar Aalst. In het Kapelleken, Meule- schette8traat, Aalst krij gen wij oude bekende te rug. Chris Blount en Dave Breiman samen met zowat een ganse autobus fans zullen ons weer een dave rende avond bezorgen in de kleine zaal van de school. Voor hen die nog geen kennis gemaakt hebben met deze sympathieke en gelsen: Chris Blount, klarinet, fer vent aanhanger van Geor ge Lewis. Speelde met Le wis band in 1959 en leidt zijn eigen band sedert 1963. Zij begeleiden onder meer reeds Thomas Jeffer son, Freddy Kholman, Louis Nelson, Anton Pur- nell, Kid Sheik, Sam Lee, Sammy Remington, Ken Colyer en nog vele anderen. Dave Brennan, banjo. Trad reeds op doorheen gans Europa, ook als begeleider van ontelbare Amerikaan se Jazz grootheden en vond nog de tijd om zelf vier albums uit te brengen. Bezetting: Chris Blount, klarinet. leider. Dave Brennan, banjo; Bill Di ckens, trompet, vocaal; Jeff Milner, trombone; Harry Slater, bas, Stuart Seton, drums. Een woord voor jazz fanaten. JM Heyman Toneelvereniging «Nieuw Leven» brengt in zaal «Kring», Dr. De Moorstraat 104 te 9300 Aalst opvoeringen van het blijspel van Ruud De Ridder «Onzen Bompa is aan 't vrijen» in regie van Fons Vinok. Er wordt gespeeld telkenste 20 u., op zaterdag 19, zondag 20, zaterdag 26 en zondag 27 maart. Toegang kost 130 fr. Kinderen tot 12 jaar en seniores 100 fr. Abonnementen dienen hun plaats in te nemen voor 19.45 u. Bompa woont nu samen vrienden te ontmoeten, met zijn kleinzoon Leo en Enkele dagen later ver- verloofde Sonja in zijn klapt een babbelzieke «fak- huisje aan de Zavelbaan teur» dat Bompa sterk aan Met Sonja in zijn omge- het vrijen is. Onmiddellijk ving voelt Bompa zich jong verkeert de ganse familie en uitermate gelukkig. Na in alarm toestand. Ze zul- enkele maanden samenwo- len pogen Bompa van die nen beseft hij dat jonge vrijage te doen afzien, mensen ook eens graag al- maar zijn hebzuchtige leen zijn... Hij trekt 's schoondochter Josée vindt avonds de stad in om oude dat een man van tweeënze ventig, die met trouwplan nen rondloopt, best in een «gesticht» wordt ge plaatst. Groot is echter de paniek wanneer blijkt de Bompa verkering zou hebben met Op de scène ziet u aan het werk Edmond Wellekens, Tania Beeckman, Rik De Pelsmaeker, Mieke Lee mans. Jozef De Cock, Da- niëlla Jacob, Geert De Rij- cke. Marleen Hobbels, Bert Roelans en Rita Gielens. De vorige produktie lokte 1204 toeschouwers. Voor «Onzen Bompa...» worden er nog meer verwacht. LH Aalst. Een typisch werk buitenlandse reizen (a) van de schilder die heel wat inspiratie puurt uit zijn Meer dan 20 jaar is het geleden dat Aalstenaars in eigen stad nog een opvoe ring van een opera konden beleven. Die kans wordt hen nu geboden door de Dekenij Geraardsbergse- straat die op paasmaandag 4 april «De Graaf van Vlaanderen» in De Werf laat brengen, na «De lusti ge weduwe» de meest suk- sesrijke operette van Franz Lehar U moet dan wel ultra snel handelen want op donderdagmor gen waren er van de bijna 600 beschikbare kaarten nog slechts enkele tiental len beschikbaar. En dit voor in de pers enige aan kondiging verscheen en op bet moment dat de affiches nog niet te zien waren Liefhebbers bellen dan ook liefst dadelijk naar Jos Van Den Bergh, 053- 70.26.02 of naar Huis Fleurinck 053-21.70.25. De toegangsprijs bedraagt 400 fr. en de opvoering begint te 20 u. met pauze na het eerste van de drie bedrijven. Het stuk In «de Graaf van Luxemburg» kan u genie- Aalst. De verantwoordelijken van de dekenij Geraarsbergsestraat die de opvoering van de graaf van Luxemburg organizeren (a) ten van de zonderlinge hu welijksperikelen tussen de beroemde diva Angèle Di- dier en de Graaf en tussen Vorst Basil Basilowitsch, Juliette en haar kunst schilder Armand Brissard Het stuk speelt zich af in Parijs anno 1900 in het eerste bedrijf op het marktplein en het zolder appartement van Armand Brissard. Tweede akt ge beurt in het Paleis van An gèle Didier en het derde bedrijf heeft plaats in de hall van het Grand Hotel. Geen kwestie van doeken doch wel van drie degelijk uitgewerkte en mooie dekors. De vertolkers De Operettekring uit Heist-op-den-Berg is reeds aan zijn 15e operettesei zoen toe, bestaat uit ama teurs die quasi professio neel presteren en bracht dit seizoen «De Graaf...» reeds o.m. in de kulturele centra van Turnhout en Hasselt, in de schouwbur gen te Leuven en Maasme- chelen en eerlang ook in het cultureel centrum te Sint-Truiden en in «Den Boomgaard» te Bomem. Vorig seizoen boekten ze suksessen met «The sound of music» en aanvankelijk gingen ze van start met mets minder dan «In 't Witte Paard». Ze hebben zich dan ook een stevige operettereputatie weten op te bouwen en willen de prestaties bij hun derde lustrum andermaal opti maal verzorgen. Regisseur Jos Verlinden is regie-assistent bij de Muntschouwburg. was dramaturg bij het NTG en is momenteel realisator drama bij de BRT. Buiten de negen vertolkers is er een vierstemmig koor met 23 leden en voor de dansen zorgt het Ballet der Kempen. Beide hoofdvertolkers zijn Paul Goddé als «Graaf» van de Europese Opera- school en Rosette Lenaerts die ook reeds in Engeland en Duitsland optrad en so liste is bij de komende 11- juliviering te Brussel Een buitenkans voor Aalst LH Hugo Heyrman, een kun stenaar op Europees ni veau, wilde aan de stad Aalst gratis een mozaïek tapijt bezorgen. Een kunstwerk zoals hij er in de Sinjorenstad reeds twee spreidde. Het betreft een veelkleurig tapijt van 146 bij 95 cm in 5105 mozaïeksteentjes van 20 bij 20 mm Steen tjes die niet poreus zijn, niet gevoelig voor zuren; volledig kleurvast en die grote weerstand bieden aan warmte of koude. Ze hebben bovendien optimale weerstand tegen samen drukking. Het stadsbe stuur moest enkel de plaats aanwijzen bij voor keur een wandelpad of pleintje centraal gelegen. Het zou een echt geschenk zijn want noch de materia len noch het werk moesten worden betaald. Daarvoor stelden zich enerzijds Hu- go Heyrman en anderzijds CSC De Rank garant. Op de perskonferentie een paar wekan terug in «De Borse van Amsterdam» werd echter gezegd dat er op dit aanbod vanwege het stadsbestuur nog geen en kele respons was geko men. Volgens kuituur schepen Chris Borms be treft het hier een slordig heid van de stadsadmini stratie want het antwoord van het college bleef er heel wat dagen liggen zo dat het ontvangen van het antwoord en de klacht van De Rank zich hebben ge kruist. Gesteld werd dat van bij de aanvraag het stadsbestuur zich eind 87 reeds akkoord verklaarde met het aan vaarden van het geschenk. Op 11 januari 88 besloot het stadsbestuur te laten nagaan welke de meest ge schikte plaats zou zijn. Aan CSC De Rank wordt de keuze gelaten tussen de Houtmarkt en het Hoven ierspleintje. De wandelweg op het Kei zerlijk Plein wordt als niet opportuun aangezie ver mits dit ontbreken zou im pliceren. Aan het Hovenierspleintje wordt eerstdaags begon nen. Voor de heraanleg van de Houtmarkt zal het nog wel even wachten wor den. De keuze ligt. nu bij de Rank. LH Aalst. Enkele deelnemers aan het kinderatelier in het Vredeshuis a

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 14