i mm «Wij gaan naar Benidorm» met Toneelgezelschap «Onder den Toren Erembodegem» Hugo Brems laureaat Dirk Martensprijs m aHHR Gamma-Jazz brengt Jan de Haaskwintet naar Herzele PACT met «Maratsa» Sint-Barbara op een avond in november Bernadette Van den Steen en Luc Dondeyne expozeren in het Vredeshuis te Aalst De Vrije Democraten hebben een logo 14 - 25.3.1988 - De Voorpost Aalst. Hugo Bousset (r) en laureaat Hugo Brems in druk gesprek (a) Essay over poëzie Voor zijn essay «De Rentmeester van het Para dijs» ontving de 44-jarige docent Moderne Letter kunde aan KU Leuven en UFSAL Brussel uit de handen van burgemeester De Kerpel de Dirk Martensprijs 1987. De "rentmeester» is dan de landmeter, de kritikus en het «paradijs» is dat van de poëzie. Verdieping in plaats van vervlakking Burgemeester Maurice De Kerpel had het bij zijn in leiding over de driehoek scheppend kunstenaar. Kuituur «verbruiker» en de overbrenger van de kui tuur. De media. Als stad van Dirk Martens die in onze kontreien de eerste stenen legde van de boek drukkunst was de door Bert Van Hoorick 26 jaar terug ingestelde «Prijs» te recht aan Dirk Martens toegeschreven. Waar gevreesd werd ver ruiming en meer toegan kelijkheid zou hebben ge leid tot enige vervlakking is gebleken dat die eerder hebben geleid tot verdie ping. De literator heeft nu meer mogelijkheden en kan werken, wars van heel wat remmingen en ver stikkende verzuiling. Het palmares van de Dirk Mar tensprijs is trouwens in drukwekkend met o.m. namen als Maria Rosseels, L.P. Boon en Paul De Wis- pelaere, letterkundigen die na het ontvangen van hun prijs een brede uit straling kregen. De laureaat Hugo Brems (Heverlee 1944); is dr. Germaanse fi lologie met een proef schrift over «Lichamelijk heid in de experimentele poëzie». Hij is docent Mo derne Nederlandse Letter kunde aan KU Leuven en aan de UFSAL Brussel. Hij werkte mede aan ver schillende literaire en lite ral r- wetenschappelij ke tijdschriften o.m in Diet- sche Warande en Belfort. Ons Erfdeel. Septentrioon, 1 der Letteren, Lite ratuur, De Vlaamse Gids, Writing in Holland and Flanders en Maatstaf. Hij is redakteur voor Vlaande ren van het Kritisch Lexicon van de Neder landstalige literatuur sinds 1945. Zijn meest be langrijke publikaties in boekvorm zijn «De breken de sleutel», «Lichamelijk heid in de experimentele poëzie», «Opstellen over Nederlandse Poëzie», «Een poes in een put in je hoofd», en nu «De rent meester van het Paradijs» Sinds jaren werkt hij bo vendien mede aan een on- derzoeksprojekt over de geschiedenis van de poëzie in Vlaanderen na 1945. In dat kader startte trou wens in 1987 een serie «Kahiers over de geschie denis van de Vlaamse poë zie na 1945». Piet Thomas Frans Jos Verdoodt, Anne- Marie Musschoot, Hugo Bousset en Marcel Wau- ters over de toekenning van de Prijs moesten oor delen, noemde het essay het in de literatuur ekono- misch verwaarloosd gen re. Hij verheugde er zich over dat enerzijds de prijs tot 50.000 fr. was opge trokken en anderzijds dat er een valabele brochure aan werd gewijd. Een ini tiatief dat men wil verder zetten, zo mogelijk in een nog mooiere vorm. De juryleden waren het erover eens dat Hugo Brems een zeldzaam gam ma kwaliteiten in zich ver enigt. Hij heeft tegelijker tijd uitgesproken poëtika- le opvattingen en een ge nuanceerde aanpak van de afzonderlijke dichters die hij bespreekt. Hij slaagt erin weten schappelijk verantwoord te blijven en toch een ruim pubhek te bereiken door de heldere eenvoud van zijn discours. Hij schrijft le vende teksten over poëzie maar bewaart tegelijker tijd de nodige kritische afstand. Hugo Brems is dan ook meer dan de rentmeester van het paradijs. Hij maakt dat paradijs toegan kelijk voor de lezer maar vergeet daarbij nooit het zelf mee te kreëren. De kritikus Gepolst door Hugo Bousset over de positie van de kritikus binnen diverse polen wil Brems zich niet in een of ander hokje laten onderbrengen Hij situeert inderdaad zichzelf mid denin de wetenschappelijk afstandelijke aanpak en de participerende, meeleven de manier van doen. De kritikus moet zich steeds ondergeschikt blijven voe len ten opzichte van voor liggende teksten wat niet uitsluit dat ook de eigen kritiek een styüstisch pa reltje kan zijn. Als rent meester zet hij zich af te gen matemati8che bereke ningen en manipulaties en wil eerder de poëzie toe gankelijk maken voor een breder pubhek. De kritikus kan op ver scheidene wijzen zijn taak beleven. Net als de gids die een aantal «volgelingen» kennis moet doen maken met een bos. Hij kan zich precies op de wandelpaden houden. Hij kan echter ook verborgen schatten leren ontdekken. En tenslotte kan hij zich uitzingen over de schoon heid van het bos maar aan de rand ervan blijven staan zonder het bos te betreden. Als u maar begrijpt wat Hugo Brems ermee beduidt. lh yk Aalst. Een scène uit Liefde om kwart voor acht dat in het KTA werd opgevoerd a Aalst. Liefde om kwart voor acht. Zachtjes opschuiven (a) Aalst. De collega's in aktie a PACT, progressief Aal- sters Collectief Toneel brengt als vijfde produktie reeds van het seizoen «Ma- ratsas». De vervolging van en de moord op Jean-Paul Marat, opgevoerd door de verpleegden van Charen- ton in een regie van de heer de Sade» Zo luidt al thans de volledige titel van het stuk dat in De Bathy- scaaf, Meuleschettestraat wordt gebracht in regie van Jean-Paul Van Steerte- ghem. Dat wordt een première nog voor het NTG dat vol gend seizoen dit stuk op de Bühne brengt en daartoe aan PACT de toelating moest vragen vermits de Aalsterse toneelvereni ging er de rechten van had gekocht. Het wordt zowat een to taalspektakel met toneel in het toneel, monologen, poëzie, liederen, muziek en pantomime. Gezien de beperkte speelruimte heeft PACT geopteerd voor op name van de muziek op band door een zeskopige combo. PACT brengt deze stukken vandaag vrijdag 25 maart maar ook op 26, 27 en 28 maart en dan verder op 22, 23, 24 en 25 april en op 1 en 2 juni. Reserveren via 053/78.68.55 LH Op vrijdag 25 maart is er op jazzmuziek in Herzele wat te beleven. Om 21 ur treedt in de Freeway Corner aan de Kerkstraat het Jan de Haaskwintet op. Dit Jazzkoncert wordt georgani seerd door de Werkgroep Jazz van de bezige bij in het Herzeelse kultureel-sociale leven, de v.z.w. Gamma. t n t» met o.m. het Richard Haaskuruitet RousMlet-kwintet. Act Big Jan De Haas startte in Band, het Jack Van Poll- 1982 met een jazzkwartet tentet en hij s eelde daar- waarmee hij het. ook bui- enboven lange tijd bij Clau- ten onze grenzen, bekende de Mauranne. jazzconcours van Hoei- Pianist Erik Vermeulen laart won. Aangezien de begeleidde grote artiesten leden ervan uit verschil- als Jonny Griffin, Steve lende Europese landen af- Grossman, Ali Reyerson, komstig waren, was het Toots Thielemans e.a Hij moeilijk de formatie van de was vorig jaar reeds te groep te handhaven. On- Herzele met het Patricia dertussen is het ensemble Beysens-kwartet. echter tot een kwintet uit- Peter Hertmans afkomstig gegroeid dat volledig uit uit Gent, is zonder twijfel Belgische muzikanten een van de topgitaristen bestaat. van België. Hij heeft al ver- Erwin Van Slembrouck is scheidene jaren zijn eigen een van de aktiefste jazza- trio en wordt vrij vaak ge- ksofonisten van de jonge vraagd als gastsolist bij de generatie. Hij treedt op B R T. Bassist Jean-Louis Rassin- fosse staat al meer dan tien jaar in het vak en is een veel gevraagde akoesti sche bassist, zowel in bin nen- als in buitenland. Hij werkte lange tijd samen met Chet Baker en Philip pe Cathérine met wie hij twee LP's opnam. Toots Thielemans, Philly Joe Jo nes, Richard Rousselet, John Ruocco zijn slechts enkele namen met wie hij optrad. Jon de Hoos zelf begon op jonge leeftijd met slagwerk op Aalsl°P blote voeten in de schouwburgzaal van het de muziekakademie. Van VTl (a) 1979 tot 1982 studeerde hij aan het Berckeley College of Music in het Amerikaanse Boston. Hij trad op met Phil Wilson, Ricky Ford, Tony Dagradi, Frank Foster, het B R T -Jazzorkest e.a. In Her zele was hij reeds twee keer te zien met de pop-georiënteerde groep Mashenka en vorig jaar 1)6 Koninklijke Aloude Re- ven kwam vader stom- met het kwartet. Patricia Beysens- derijkarskamer Sint-] bara «Arbeid en Kunst» dronken was. Broer en zus zijn kinderen van een an- brengt het toneelspel van dere «vader». Terwijl Bru- Pierre Soetewy «Een avond no een onmogelijk oppor- in november» in regie van Roger Bolders De jonge uit het arbeiders milieu spruitende advo- kaat Bruno is, wellicht om het geld nu en later, ge huwd met Vivi. tunist is wordt Marcel het personage dat alles ont dekt. Maar als het psychische gevecht zijn beslag heeft gekregen blijkt dat vader overleden is. Van 1 tot 29 april kan men tuurlijke vormen bena- gere Rijksschool voor m het Vredeshuis aan de drukken. Luc Dondeyne is Beeldende Kunsten in An- Esplanadestraat 8 te Aalst van Bernadette Van den Steen en Luc Don- Bruno's vader is klinisch Op de scène ziet U Lea dood. Zijn hart kan ge- Temmerman, Monique bruikt worden voor trans- Buys, Beny Vermeulen, plantatie. Op een novem- Mare De Cock en Theo Van beravond wil hij hierom- Gijseghem. trent de plegen. een talentvol en jong kun- derlecht Hij ia nu leraa^ de hale ran,me raad" Speeldala zaterdag 9, aon- stenanr die zijn atelier litograile en grafiek. In dag 10 en maandag 11 blijkt dat bij het ongeval 140 fr. waarin moeder om het le- heeft in Grimbergen. Hij het Vredeshuis expozeert Maar november is voor Vi- april telkens te 20 u in de deyne. De tentoonstelling studeerde vrije grafiek aan hij zijn recent werk Hii V1 tradlt,onoel zeer be' stadsschouwburg aan het zal op vrijdag 1 april om Sint-Lukas te Brussel en noemt zijn werk «scenisti- maand Dtt" Vredeplein, toegang kost 20.00 uur geopend worden schilderkunst aan de Ho- sche improvisaties» door een inleiding van volksvertegenwoordiger Mark Galle Bernadette Van den Steen behaalde in 1984 een ge deelde prijs voor plastische kunsten van de stad Nino- ve. Na haar regentaat plas- De Vrije Democraten die dig en tegelijk dynamisch, aan zijn trekken laat tische kunsten ging ze in stellen dat hen van alle De groene kleur geeft komen, laerten Herman'lïuvs in kanten en uit alle la8en bliJk van de kristendemo- Het vermiljoen-rood de stedelijke akademie van van de bevolking steeds kratische opstelling en de weerspiegelt de dynamiek Aalst. Haar werk bestaat meer blijken van gemeen- hoop naar een eerlijke die de lijst bezielt om naar hoofdzakelijk uit voorwer- de en daadwerkelijke sym- toekomst voor de stad de overwinning te gaan in pen en vormen die een af- pathie bereikt, hebben een Aalst. een vrije demokratische druk of verwijzing zijn logo om zich naar het Aal- De «D» van demokraten maatschappij, naar vormen uit de na- sters publiek toe te identi- kreeg deze groene kleur De «V» doorklieft het tuur. Ze gebruikt oxydes ficeren omdat wij ervan overtuigd groene veld van de «D» en ver ai ers ie e na- j_jet j(Jg0 „yp,, js ccnvou. zjjn jgj demokratie elkeen om duidelijk te maken dat de Vrije Democraten zich afzetten tegen een strikt doorgedreven wurgend syndicalisme waar de macht van het getal alles bepalend is. De letter «V» is tevens het universele symbool van «Vrijheid» en «Victorie». LH Het Erembodegemse toneelgezelschap «Onder den Toren» laat de laatste jaren, in de grote Aalsterse deelgemeente Erembodegem en ook bui ten de gemeentegrenzen, flink van zich horen. De suksesvolle opvoeringen van «Slisse en Cesaren «'t Komitee» van voorgaande seizoenen, waren voltreffers die meer dan elfhonderd toneelliefheb bers naar 't hartje van Erembodegem, het ruime Parochiehuis, lokten. Ook in de Rustoorden de Hopperank, St.-Job en St.-Lieven bezorgden ze heel wat ouden van dagen, onlangs nog, een aangename verpozing, enkele uurtjes zonder zorgen... «Geschraagd door deze suksessen en in de overtui ging dat het Erembode gemse toneelpubliek ge wonnen is voor het volkse blijspel, werd besloten in hetzelfde genre voor te gaan» Aldus voorzitter Jan Van den Heuvel. Op vrijdagen 8 en 15 april en zaterdagen 9 en 16 april, telkens te 20 uur in het Parochiehuis te Erembode- gem-Centrum, wordt (op nieuw) ruime belangstel ling verwacht voor de nieuwste produktie van dit populaire toneelgezel schap: «Wij gaan naar Be nidorm!» van Eddy Assel- berghs, in een regie van Philemon Eeckhout. Dit volkse bijspel stond reeds op het programma van de Nederlandse televi sie met in de hoofdrol Piet Bambergen. Aan onze Belgische kust stond het vorig zomersei zoen maandenlang op de affiche met Johnny Voners en Jeanine Bisschops. De inhoud van het verhaal getuigt alvast van een kla re kijk die de auteur Eddy Asselbergs heeft op de Vlaamse mens. Iedere toe schouwer zal er ongetwij feld wel een beetje van zichzelf in herkennen als de onhandige Vlaamse toe rist, die eenmaal op reis, zich helemaal anders ge draagt als thuis. Het ver haal zelf handelt over een Vlaams echtpaar van mid delbare leeftijd, Jan en Ag nes, dat twintig jaar lang zijn vakantie doorbracht aan onze Belgische Kust. De zovele regenseizoenen zijn ze kotsbeu en zo wor den ze verleid door de pachtige reklamespots van de reisbureau's. Zo beslui ten ze voor de eerste maal de Spaanse zon op te zoe ken. En zij huren zich een appartement in het overbe kende Spaanse Beni- Dat het appartementsge bouw waarin zij hun in trek nemen nog in aan bouw is heeft men niet ver teld op het reisbureau.. Daardoor komen ze ter plaatse voor heel wat ver rassingen te staan, die uit monden in een opeenvol gende reeks dolkomische toestanden. Gelukkig is daar een ander Vlaams echtpaar, habi- tuees in Benidorm... En Pedro, de Spaanse concier ge, die hen zoveel mogelijk tracht te helpen... De knotsgekke situaties wor den nog beklemtoond door het kontrast van het pitti ge Vlaamse dialekt met het onverstaanbare Spaans van de conscierge. Het wordt dus weer lachen geblazen in het Parochie huis van Erembodegem op 8, 9, 15 en 16 april a.s. Kaarten zijn nu reeds te verkrijgen aan de prijs van 100 fr. bij Jan Van den Heuvel (tel.: 053/70.33.81) en bij alle akteurs en be stuursleden. Even een blik op de rolver deling: Jan: Emile Van Cauwen- bergh Agnes, zijn vrouw: Angèle Wij meer sch Mariette. Clementine Pots Fons: Georges Van De Wiele Pedro; Luc De Decker Kees, een Hollander: Gui- do De Vos Een Hollandse: Josiane Janssens Regie: Philemon Eeckhout Aangevers: Paul Arijs en Omer De Sadeleer Geluid: André Permentier en Roger De Wever Belichting: Gerard Malin en Ivo Ghijssens Toneelmeesters: Amanda Walgraef en Gijs Huyt- jens. Dekor Hubert Van der Spiegel. Hendrik Dupont, Gerard Malin en Gijs Huntjens Grime: de heer en me vrouw Merckx Algemene leiding: Jan Van den Heuvel Dank zij hun gezamenlijke inbreng wordt «Wij gaan naar Benidorm!» wellicht een nieuwe parel aan de kroon van het populaire Erembodegemse gezel schap «Onder den Toren!». DB.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 14